افتتاح حساب ترکیه
تهیه قهوه بدون دستگاه

تهیه قهوه بدون دستگاه کار سختی نیست و شما می توانید با استفاده از فوت و فن هایی که در این مطلب از گروه آشپزی شادمگ آمده یک قهوه خوشمزه مثل دستگاه قهوه ساز برای خودتان درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

5 روش برای تهیه قهوه بدون دستگاه قهوه ساز

تهیه قهوه بدون دستگاه با دستمال آشپزخانه

یکی از روش‌های درست کردن قهوه، قهوه فیلتری یا دمی است. اما ممکن است فیلتر نداشته باشیم.در این روش، به جای فیلتر، می‌توانید از دستمال آشپزخانه استفاده کنید.توجه کنید که دستمال ها باید کاملاً تمیز باشد.

تهیه قهوه بدون دستگاه

مراحل کار
دستمال را روی فنجان بگذارید.
به مقدار لازم روی دستمال پودر قهوه بریزید.
مقداری آب جوش آماده کنید.
حالا با مقدار کمی آب جوش پودر قهوه را نمناک کنید. سی ثانیه صبر کنید تا خیس بخورند.
سپس به آرامی آب جوش را روی دستمال بریزید. مراقب باشید آب از روی فیلتر بالا نزند.
دستمال را بردارید. قهوه آماده است

 درست کردن قهوه بافرنچ پرس بدلی

یکی از روش های درست کردن قهوه، استفاده از دستگاه فرنچ پرس است. این دستگاه ها با فشار آوردن به پودر قهوه، عصاره آن را گرفته و تبدیل به نوشیدنی می کنند.

روش کار
به ازای هر فنجان قهوه که می‌خواهید دم کنید یک قاشق غذاخوری پودر قهوه درشت آماده کنید.
مقدار مناسبی آب با توجه به مقدار قهوه استفاده شده گرم کنید.
پودر قهوه را کمی خیس کرده و سی ثانیه صبر کنید.
حالا آب باقی مانده را به قهوه اضافه کنید.
به مدت چهار دقیقه قهوه را به همان حالت رها کنید.
آن را به آرامی در فنجان‌تان بریزید، به طوری که دانه های قهوه در فنجان‌ نریزد.

تهیه قهوه بدون دستگاه

تهیه قهوه بدون دستگاه با مایکروویو

یکی دیگر از روش های تهیه قهوه مایکروویو است. مخصوصاً زمانی که عجله دارید این روش عالی است.

روش کار
یک فنجان بزرگ را پر از آب کنید.
آن را در وسط مایکروویو قرار دهید و حدود دو دقیقه گرم کنید. آب باید خیلی داغ باشد اما به نقطه جوش نرسیده باشد.
فنجان را در بیاورید. یک قاشق بزرگ قهوه را به آب اضافه کنید و هم بزنید. اگر آب در دمای مناسب باشد، باید وقتی قهوه را به آن اضافه می‌کنید صدای جلز ولز کردن آن را بشنوید.
اجازه دهید تا به مدت دو دقیقه خیس بخورد و قهوه در کف فنجان ته نشین شود.
اگر دوست دارید به آن شیر یا شکر اضافه کنید و از قهوه خود لذت ببرید.

درست کردن قهوه جنگلی

این هم یک راه ساده برای زمانی که در حال گردش در طبیعت هستید. همه آن چیزی که به آن نیاز دارید یک کتری یا یک قوری ساده است.

تهیه قهوه بدون دستگاه

روش کار
قهوه خود را در کف کتری بریزید.
به مقداری که می‌خواهید آب اضافه کنید.
کتری را روی یک منبع حرارتی قرار دهید. اگر به دامن طبیعت زده اید از آتش استفاده کنید. و اگر در خانه هستید می‌تواند از شعله گاز.
آب و قهوه را قبل از آنکه خیلی داغ شوند هم بزنید.
آب باید شروع به جوشیدن کند و سپس آن را به مدت دو دقیقه در همان حالت رها کنید.
کتری را از روی آتش بردارید و صبر کنید تا دانه های قهوه در کف کتری ته نشین شوند.
آن را در لیوان بریزید و لذت ببرید.

تهیه قهوه بدون دستگاه با شیشه مربا

اگر هیچ یک از روش های بالا به کارتان نیامد، پیشنهاد جالبی برایتان دارم. دو شیشه مربا و یک چیزی برای استفاده به عنوان صافی آماده کنید. می توانید از دستمالی تمیز به عنوان صافی استفاده کنید.

مقدار مجاز مصرف قهوه در روز و بهترین زمان مصرف آن

روش کار

دو فنجان آب را بجوشانید.
سه تا چهار قاشق غذاخوری قهوه را به یکی از شیشه ها اضافه کنید و آب جوش را روی آن بریزید.
اجازه دهید تا قهوه به مدت چهار دقیقه خیس بخورد.
صافی را روی شیشه دوم بگذارید. و قهوه را از شیشه اول داخل آن بریزید.
قهوه را در فنجان بریزید و بنوشید.

اگر قهوه ساز و قهوه جوش در در دسترس ندارید، روش های بالا را آزمایش کنید. ببینید کدام روش قهوه خوشمزه‌تری به شما می دهد.

فرق بین قهوه فوری و قهوه چیست و کدام بهتر است ؟

قهوه فوری دارای کافئین کمتر و آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه معمولی میباشد و در کل به دلیل کالری کمتر قهوه فوری از قهوه معمولی سالم تر است . کافئین موجود در یک لیوان قهوه فوری ۶۰ تا ۸۰ میلیگرم و کافئین موجود در قهوه ۶۰ تا ۱۲۰ میلیگرم میباشد .

تهیه قهوه بدون دستگاه

همچنین قهوه های فوری بدون کافئین نیز وجود دارند که از تمام قهوه ها سالم تر هستند .

 درست کردن قهوه فوری

روش اول تهیه قهوه بدون دستگاه با استفاده از آب جوش و یک ظرف اضافی

آب را بگذارید تا جوش بیاید . به نسبت مقدار مورد نیاز قهوه ( یک یا چند لیوان ) آب را روی گاز یا داخل مایکروویو تا نزدیک به جوش آمدن گرم کنید . حدود ۹۰ تا ۹۶ درجه سانتی گراد عالی است . به ازای هر نفر ۲۵۰ میلی لیتر آب بگذارید تا بجوشد .

قهوه مورد نیاز را آماده کنید . به ازای هر لیوان ۲۵۰ میلی لیتری ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری ( ۱۰ گرم ) قهوه مورد نیاز میباشد . قهوه را داخل یک ظرف دیگر بریزید .

آب داغ را اضافه کنید . آب داغ را مستقیما روی قهوه بریزید سپس ۳ دقیقه صبر کنید . البته بعضی از قهوه ها باید مدت بیشتری بمانند. .

قهوه را صاف و سرو کنید . قهوه را از یک فیلتر چای یا قهوه رد کنید تا تفاله های آن گرفته شود و داخل ماگ یا استکان سرو کنید . نسبت به سلیقه میتوانید بعد از این مرحله خامه و شکر به آن اضافه کنید .

روش دوم تهیه قهوه بدون دستگاه داخل قهوه جوش

آب و قهوه را مخلوط کنید . به ازای هر نفر ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری و ۱ لیوان آب داخل تابه یا شیر داغ کن بریزید سپس مقداری هم بزنید . به ازای هر نفر ۲۵۰ میلی لیتر آب بگذارید تا بجوشد .

قهوه را جوش بیاورید . زیر گاز را روشن کنید و روی شعله نرمال قرار دهید . تا به جوش آمدن قهوه آن را هم بزنید .

۲ دقیقه بگذارد بجوشد . بعد از به جوش آمدن به مدت ۲ دقیقه بگذارید بجوشد سپس گاز را خاموش کنید تا تفاله های قهوه ته نشین شود .

قهوه را سرو کنید . به آرامی و با دقت قهوه را بریزید تا از ریختن تفاله ها ( درد ) به داخل ماگ یا استکان جلوگیری کنید .

روش سوم تهیه قهوه بدون دستگاه با استفاده از فیلتر قهوه

آب را بگذارید تا جوش بیاید . به نسبت مقدار مورد نیاز قهوه ( یک یا چند لیوان ) آب را روی گاز یا داخل مایکروویو تا نزدیک به جوش آمدن گرم کنید . حدود ۹۰ تا ۹۶ درجه عالی است .

تهیه قهوه بدون دستگاه

قهوه را داخل فیلتر قهوه بریزید . ۲ قاشق غذاخوری ( ۱۰ گرم ) قهوه را داخل فیلتر قهوه بریزید سپس آن را سفت کنید و داخل ماگ یا استکان قرار دهید . در صورت نداشتن فیلتر قهوه میتوانید از هر وسیله تمیزی که قهوه از آن عبور نمیکند استفاده کنید .

آب داغ روی قهوه بریزید . آب داغ را مستقیما روی فیلتر قهوه بریزید .

۳ تا ۴ دقیقه بگذارید تا بماند . برای قهوه معمولی ۲ تا ۳ دقیقه و برای قهوه غلیظ ۴ تا ۵ دقیقه بگذارید تا بماند سپس بنوشید .

چگونه بدون قهوه ساز ، قهوه درست کنیم

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ مجلسی به شيوه رستوران ها

طرز تهیه قهوه بدون دستگاه

طرز تهیه قهوه بدون دستگاه روی اجاق گاز

این روش بسیار قدیمی و البته ساده است. به خصوص در مواقعی که به برق دسترسی ندارید یا نمی‌توانید از دستگاه‌های برقی استفاده کنید بسیار مناسب است. برای این کار از 177 میلی‌لیتر آب سرد برای هر فنجان قهوه استفاده کنید. آب را داخل یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید. در صورت دسترسی از شیرجوش هم می‌توانید استفاده کنید. به ازای هر فنجان قهوه یک قاشق غذاخوری سر پر پودر قهوه بریزید و مخلوط را هم بزنید. در این مرحله می‌توانید به مقدار دلخواه شکر هم اضافه کنید.

صبر کنید تا قهوه به جوش بیاید. آن را هم بزنید و بگذارید تا دو دقیقه بجوشد. سپس، آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. پس از چهار دقیقه قهوه را به آرامی داخل فنجان خود بریزید. حواستان باشد که تفاله قهوه داخل فنجانتان نریزد. می‌توانید به آن مقداری شکر هم اضافه کرده یا آن را همراه با فوم شیر مخلوط کرده و نوش جان کنید.

تهیه قهوه بدون دستگاه

BLUE BOTTLE. MOKA POT at home

ما به شما مطالعه روش تهیه قهوه فوری را هم پیشنهاد می‌کنیم. قهوه فوی کار را برای شما به مراتب آسان‌تر می‌کند؛ زیرا نیازی به آماده‌سازی ندارد.

طرز تهیه قهوه ترک بدون دستگاه

برای تهیه یک فنجان قهوه ترک غلیظ و خوشمزه مانند روش قبل از 177 میلی‌لیتر آب سرد استفاده کنید. به ازای هر نفر، از یک قاشق غذاخوری سر پر پودر قهوه ترک استفاده کنید. همینطور به یک قهوه جوش مخصوص قهوه ترک احتیاج دارید. اگر هم ندارید نگران نباشید. می‌توانید این قهوه را در قابلمه‌ای کوچک یا شیرجوش درست کنید.

به ازای هر فنجان، یک فنجان سر پر آب داخل قهوه جوش بریزید و روی حرارت کم قرار دهید. پودر قهوه را هم اضافه کنید و هم بزنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری شکر هم اضافه کنید. اما باید خوب هم بزنید تا در قهوه و آب حل شود. هنگامی که قهوه شروع به جوشیدن کرد آن را بلافاصله از روی حرارت بردارید.

کف روی قهوه یا به اصطلاح خامه تشکیل شده روی سطح قهوه را به آرامی با یک قاشق کوچک بردارید و داخل فنجان خود بریزید. قهوه جوش را مجدد روی حرارت قرار دهید. هنگامی که قهوه دوباره شروع به جوشیدن کرد آن را از روی حرارت بردارید و نصف قهوه را به آرامی داخل فنجان خود بریزید. باز هم قهوه جوش را روی حرارت قرار دهید. هنگامی که قهوه جوشید، 15 ثانیه صبر کنید سپس آن را از روی حرارت بردارید. اکنون قهوه را داخل فنجان خود بریزید. 2-3 دقیقه صبر کنید تا قهوه خوب ته‌نشین شود.

تهیه قهوه بدون دستگاه

فراموش نکنید که این قهوه را نباید تا آخر بخورید. قهوه ته‌نشین‌ شده‌ای که در ته فنجان است مزه خوبی ندارد. تهیه قهوه ترک کار سختی نیست اما برای رسیدن به طعم خوب تمرین می‌خواهد. تا به حال قهوه ترک را با شیر میل کرده‌اید؟ قهوه ترک با شیر طعم دلچسبی دارد که پیشنهاد می‌کنیم امتحانش کنید.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس به روش دستی

در این روش تنها با استفاده از دستگاه فرنچ پرس، قهوه آماده می‌شود. برای تهیه قهوه با فرنچ پرس به یک ماگ، کاسه (یا فرنچ پرس) و قاشق احتیاج دارید. مقداری آب داخل یک کتری یا قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا آب به جوش بیاید. داخل یک کاسه بزرگ (یا فرنچ پرس) به ازای هر یک نفر، یک قاشق سر پر قهوه بریزید. روی قهوه را به آرامی و به شکل دورانی با مقداری آب بپوشانید. به طوری که تمام قسمت‌های قهوه خوب با آب پوشانده شود. به ازای هر یک نفر 177 میلی‌لیتر آب جوش اضافه کنید.

با استفاده از یک قاشق قهوه را به انتهای کاسه (فرنچ پرس) بریزید. اگر کاسه دارید حتماً با قاشق پودر قهوه را فشار دهید. پس از چند دقیقه در حالی که جلوی دانه‌های قهوه را با قاشق گرفته‌اید، آن را داخل ماگ یا فنجان خود بریزید. در نهایت داخل آن شکر یا چند عدد یخ (برای سرد نوشیدن) بریزید و سرو کنید.

فوت و فن لازم برای طرز تهیه ترشه شامی گیلانی

طرز تهیه کافی بگ

برای این کار فقط به یک فیلتر نیاز دارید. می‌توانید از فیلتر کاغذی آماده یا پارچه ریز بافت استفاده کنید. فیلتر را داخل یک پیاله کوچک قرار دهید. دو قاشق غذاخوری سر پر پودر قهوه را داخل آن بریزید. کناره‌های فیلتر یا پارچه را جمع کنید و با یک نخ کلفت محکم ببندید. باید دقیقاً شبیه یک چای کیسه‌ای شود. کیسه آماده شده را داخل فنجان یا لیوان قهوه خود قرار دهید.

تهیه قهوه بدون دستگاه

آب را داخل یک کتری یا قابلمه بجوشانید. مقداری آب جوش داخل فنجان بریزید تا جایی که روی کیسه یا بگ را بپوشاند. 30 ثانیه صبر کنید. سپس 177 میلی‌لیتر آب جوش به فنجان اضافه کنید. پس از چهار دقیقه کافی بگ یا همان کیسه قهوه را از فنجان خارج کنید. در صورت تمایل شکر یا شیر به قهوه اضافه کرده و نوش جان کنید.

استفاده از ماهی تابه برای تهیه قهوه بدون دستگاه

اگه منابع محدودی در اختیار دارید این روش براتون مناسبه. تنها با وسیله های آشپزخونه و یک اجاق میتونید یک فنجون قهوه تهیه کنید.

آنچه نیاز دارید شامل:

  • قهوه ی آسیاب شده
  • آب
  • ماهی تابه یا قابلمه کوچک
  • قاشق
  • ملاقه
  • لیوان

نحوه دم آوری

در قابلمه خود آب بریزید. کمی بیشتر از مقدار قهوه مورد نظر خود از آب استفاده کنید زیرا مقداری از آن را به دلیل جوشیدن و خیساندن قهوه ی آسیاب شده از دست می رود.

قهوه ها را داخل آب بریزید و هم بزنید. از همان مقداری قهوه ای که در قهوه ساز استفاده می کردید استفاده کنید.

شعله گاز را روی سطح متوسط تنظیم کنید و قهوه خود را به جوش بیاورید. گاهی اوقات هم بزنید تا از سوختن قهوه در قسمت کف قابلمه جلوگیری کنید. دو دقیقه زمان بدهید تا قهوه بجوشد.

قابلمه یا ماهی تابه را از روی حرارت بردارید و بگئارید 4 دقیقه بماند تا قهوه ته نشین شود.

با استفاده از یک ملاقه قهوه ی دم شده را داخل لیوان بکشید. فراموش نکنید که اجاق گاز را خاموش کنید.

تهیه قهوه بدون دستگاه

اگر ملاقه ندارید می توانید قهوه را از قابلمه خود بسیار آهسته درون لیوان بریزید. قهوه ی آسیاب شده سنگین است و بیشتر در قسمت پایین قابلمه خواهد ماند.

روش قدیمی و اصیل تهیه قهوه بدون دستگاه

مواد لازم
قهوه ی آسیاب شده
آب داغ
گیره کاغذ یا لباس
پارچه ی تمیز از جنس کتان یا پنبه
لیوان یا شیشه ی مربا

روش تهیه قهوه بدون دستگاه

پارچه رو روی لیوان قرار بدید و از مرکز پارچه به داخل لیوان فشار وارد کنید تا محلی گود برای قرار دادن قهوه آسیاب شده بوجود بیاد. پارچه رو با استفاده از حداقل سه گیره روی لیوان محکم کنید.

مقدار قهوه ی مورد نظر رو داخل کیسه بریزید.

مقدار کمی آب گرم روی پودر قهوه بریزید تا کاملا خیس بشه.

تهیه قهوه بدون دستگاه

بعد از 30 ثانیه به آرامی و با احتیاط بقیه ی آب داغ رو اضافه کنید.

حالا پارچه رو به همراه قهوه ی خیس شده بردارید و از نوشیدن یک قهوه ی سنتی لذت ببرید.

فرق بین قهوه فوری و قهوه چیست و کدام بهتر است ؟

قهوه فوری دارای کافئین کمتر و آکریل آمید بیشتر نسبت به قهوه معمولی میباشد و در کل به دلیل کالری کمتر قهوه فوری از قهوه معمولی سالم تر است . کافئین موجود در یک لیوان قهوه فوری ۶۰ تا ۸۰ میلیگرم و کافئین موجود در قهوه ۶۰ تا ۱۲۰ میلیگرم میباشد .

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

26 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *