افتتاح حساب ترکیه
ترمیم سوراخ روی لباس

حوادث یا اتفاق‌هایی باعث ایجاد سوراخ سوختگی بر روی لباس‌ها می‌شوند. لطفاً لباس‌های آسیب‌دیده را دور نریزید. میتوانید با ترمیم سوراخ روی لباس در عرض چند دقیقه مشکل را برطرف کنید. این ترفند ها را در این مطلب از گروه سبک زندگی شادمگ بخوانید.

دورانداختن لباس به دلیل سوراخ شدن

اگر لباس شما به دلیل سوراخ شدن دچار آسیب شده است، می‌توانید اقداماتی را برای تعمیر آن انجام دهید به جای دور انداختن آن. مراعات کردن موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند تا از لباس‌های خود بهره ببرید. اگر سوراخ کوچکی در لباس وجود دارد، می‌توانید آن را با دوختن بافت مشابه یا استفاده از چسب پارچه تعمیر کنید. این روش معمولاً برای سوراخ‌های کوچک و ناچیز کارآمد است.

همچنین برخی پارچه‌های چسبنده وجود دارند که می‌توانید از آنها برای پوشاندن سوراخ‌های بزرگتر و تعمیر لباس‌هایتان استفاده کنید. این پارچه‌ها در بازارهای مختلف موجود هستند.اگر لباس دارای سوراخ‌های بزرگ یا آسیب جدی است، در نظر بگیرید که به یک دوختن‌کار یا آتلیه مراجعه کرده و نظرات آنها را درباره تعمیر یا جایگزینی لباس بپرسید.

ترمیم سوراخ روی لباس

یکی از دلایلی که میتواند باعث ایجاد سوراخ روی لباس ها شود حشرات موذی یا همان بید است یا حتی امکان دارد لباس شما به شی تیز گیر کرده باشد و نقطه ای از آن سوراخ شده باشد.

ترمیم سوراخ روی لباس

شما به سادگی میتوانید این نقاط را ترمیم کنید به صورتی که حتی نتوانید نقطه ی اولیه سوراخ را پیدا کنید. ممکن است سوراخ ایجاد شده روی لباس شما اندازه ی بزگ یا کوچکی داشته باشد که متناسب با اندازه آن روش هایی برای ترمیم سوراخ روی لباس را به شما آموزش خواهیم داد.

 استفاده از لایه چسب برای ترمیم سوراخ کوچک روی لباس

۱- لباس را از داخل برگردانید و آن را روی یک صفحه اتو قرار دهید که با کاغذ پوستی پوشانده شده است

در ابتدا جهت ترمیم سوراخ روی لباس باید لباس خود را پشت رو کنید, زیرا زمانی که از لایه چسب استفاده میکنید باید آن را در زیر لباس خود روی سوراخ بچسبانید تا زمانی که لباستان را به تن میکنید مشخص نباشد. لباستان را روی یک کاغذ پوستی قرار دهید و اتو کنید. میتوانید به جای تخته اتو از سطح های دیگری مانند سنگ یا چوب استفاده کنید اما باید دقت داشته باشید لباس را مستقیما روی این سطوح قرار ندهید.

۲- اتو را گرم کرده و برای چند ثانیه آن را روی نقطه ترمیم سوراخ روی لباس فشار دهید.

دمای اتو را متناسب با جنس پارچه خود تنظیم کنید. باید اتو را چند ثانیه روی سوراخ نگه دارید تا محلی که میخواهید چسب را بچسبانید گرم شود و آماده باشد. دقت کنید که دمای اتوی خود را خیلی بالا نبرید و همچنین مدت زمان زیادی آن را روی لباس نگه ندارید زیرا ممکن است لباس شما بسوزد.

ترمیم سوراخ روی لباس

۳- تا جایی که می توانید با استفاده از انگشتان خود سوراخ را به هم فشار دهید.

در حالی که پارچه کمی گرم است، اما داغ نیست، از انگشتان اشاره خود استفاده کنید تا سوراخ را به آرامی ببندید. این باعث می شود که سوراخ کمی کوچکتر شود، که هنگام انجام ترمیم سوراخ روی لباس به شما کمک می کند.
هنگام بستن سوراخ به آرامی این کار را انجام دهید. پارچه را بیش از حد نکشید و چین ایجاد نکنید.

ترمیم سوراخ روی لباس

۴- یک مربع کوچک از لایه چسب برش داده و آن را در بالای نقطه ترمیم سوراخ روی لباس قرار دهید.

لایه چسب ، الیافی ساخته شده توسط انسان است که با گرم شدن ذوب می شود. وقتی بین دو پارچه قرار می گیرد، برای اتصال دو پارچه به یکدیگر استفاده می شود. این ماده را می توان در بیشتر فروشگاه های صنایع دستی یافت. یک مربع به عرض (۱٫۳ سانتی متر) برش دهید و آن را روی سوراخ قرار دهید.

لایه چسب در وزن های مختلف موجود است. یکی را انتخاب کنید که با پارچه ای که تعمیر می کنید متناسب باشد. به عنوان مثال، برای پارچه های سبک مانند بلوز نخی از یک لایه چسب سبک استفاده کنید. اگر از پارچه های سنگین تر، مانند پارچه جین استفاده می کنید، از لایه چسب سنگین استفاده کنید. مطمئن شوید که لباس شما هنوز روی کاغذ پوستی است. شما نمی خواهید که پس از اتمام این تعمیر، لایه چسب به میز چسبیده باشد.

۵- یک تکه پارچه سبک را روی لایه چسب برای تثبیت قرار دهید.

تثبیت کننده پارچه برای تثبیت پارچه لباس شما استفاده می شود تا از کشیدگی یا افتادگی آن جلوگیری کند. یک تکه از مربع تثبیت کننده را که کمی بزرگتر از شبکه اتصال است ، تقریباً (۲٫۵ سانتی متر) برش دهید و آن را در بالای سوراخ قرار دهید.
تثبیت کننده دوخت پارچه ای را می توانید جهت ترمیم سوراخ روی لباس در بیشتر فروشگاه های پارچه خریداری کنید.

ترفند ساده برای خرید ماهی منجمد و تازه + روش های پخت ماهی یخ زده

۶- یک پارچه فشرده را برای ترمیم سوراخ روی لباس بالای پارچه قرار دهید و آن را با آب خیس کنید.

پارچه تثبیت کننده به عنوان مانعی برای محافظت از اتو در برابر تماس با لایه چسب استفاده می شود. آن را در بالای لباس خود قرار دهید، سپس با استفاده از یک بطری اسپری مقداری آب را روی پارچه ای که سوراخ زیر آن قرار دارد اسپری کنید. پارچه را با بطری اسپری خیس نکنید، فقط اطمینان حاصل کنید که کمی مرطوب است. رطوبت چسبیدن و تثبیت را بهبود می بخشد.

ترمیم سوراخ روی لباس

اگر یک روتختی نخی قدیمی دارید می توانید از آن به عنوان پارچه تثبیت خود استفاده کنید، یا می توانید مقداری را از فروشگاه پارچه محلی خود خریداری کنید. هنگامی که پارچه را روی لایه چسب قرار می دهید، مراقب باشید لایه چسب زیر آن را جابجا نکنید. در صورت جابجایی، هنگام انجام تعمیر سوراخ بسته نمی شود.

۷- اتوی خود را روی محل قرار دهید و آن را به مدت ۱۰ ثانیه روی پارچه مرطوب نگه دارید.

اطمینان حاصل کنید که اتوی شما روی محل ترمیم سوراخ روی لباس قرار دارد تا لباس شما به درستی به لایه چسب بچسبد. وقتی آن را روی پارچه قرار می دهید، به هیچ وجه اتو را تکان ندهید تا از جابجایی همه چیز زیر آن جلوگیری کنید. اتوی داغ را بیش از ۱۰ ثانیه روی پارچه نگذارید، سپس آن را برداشته و کنار آن قرار دهید.

۸- در آخرین مرحله ترمیم سوراخ روی لباس آن را پشت و رو کنید و سوراخ را با انگشتان خود فشار دهید.

وقتی لباس را پشت و رو کنید ممکن است هنوز سوراخ کوچکی در لباس خود مشاهده کنید. اگر اینطور بود، یک بار دیگر با استفاده از انگشتان اشاره خود سوراخ را فشار دهید و ببندید. به لطف لایه چسب، در حین انجام این کار سوراخ به هم میچسبد.
اطمینان حاصل کنید که در این مرحله به سرعت کار کنید. وقتی پارچه هنوز گرم است، شکل دادن و بستن سوراخ بهترین عملکرد را دارد.

ترمیم سوراخ روی لباس

در آخرین مرحله یک بار دیگر اتو را روی نقطه ترمیم شده نگه دارید تا سوراخ کاملا بسته شود اما نه برای مدت زمان زیاد تا لباستان نسوزد.

در آخرین مرحله ترمیم سوراخ روی لباس آن را پشت و رو کنید و سوراخ را با انگشتان خود فشار دهید.

 رفو کردن پارچه های بافته شده

۱- در قدم اول ترمیم سوراخ روی لباس پارچه خود پشت و رو کنید و یک قارچ رفو زیر سوراخ بگذارید.

قبل از شروع خیاطی مطمئن شوید که پارچه شما پشت و رو شده است، بنابراین پس از اتمام کار دوخت را بیرون آن نمی بینید. سپس، یک قارچ رفو را در زیر سوراخ قرار دهید. قارچ رفو یک وسیله خیاطی چوبی به شکل قارچ است که برای نگه داشتن پارچه در طول خیاطی استفاده می شود. انحنای قارچ به پارچه اجازه می دهد شکل طبیعی و کششی خود را حفظ کند. اگر قارچ ندارید، می توانید از یک شی منحنی دیگر مانند لامپ یا کاسه کوچک استفاده کنید.

ترمیم سوراخ روی لباس

۲- سوزن خود را نخ کنید.

قبل از اینکه خیاطی خود را شروع کنید، باید سوزن خود را نخ کنید. برای این کار، یک تکه نخ را به اندازه کافی برش دهید تا سوراخ شما را بپوشاند. برای اطمینان، قطعه ای را به طول حداقل (۶۱ سانتی متر) ببرید. نخ را مرطوب کرده و نوک آن را فشار دهید تا بتوانید آن را از سوراخ بالای سوزن رد کنید. اطمینان حاصل کنید که از نخی برای ترمیم سوراخ روی لباس استفاده میکنید که هم رنگ لباس شماست.

۳- دور حفره را حدود ۱⁄۲ سانتی متر دور از لبه بدوزید.

با نخ اطراف سوراخ را بدوزید. در صورت نیاز، از یک قلم پارچه ای برای کشیدن دایره در اطراف سوراخ استفاده کنید تا بدانید کجا را بدوزید. اطمینان حاصل کنید که از لبه سوراخ (۱٫۳ سانتی متر) فاصله دارید تا که سوراخ به خوبی پوشانده شود. این کوک از کشیدگی و بدتر شدن سوراخ در حین اصلاح آن جلوگیری می کند.

ترمیم سوراخ روی لباس

۴- روی سوراخ بخیه های افقی بدوزید.

اطمینان حاصل کنید که بخیه ها از هم فاصله مساوی دارند و شروع و پایان آن ها نزدیک به دایره دوخت باشد. اگر این کار را به درستی انجام دهید، سوراخ شما با خطوط افقی تقریباً (۱٫۳ سانتی متر) اطراف سوراخ از دو طرف پوشیده می شود. نخ را برای محکم کردن بخیه ها نکشید، زیرا این امر باعث ایجاد چروک می شود. هدف این است که از قارچ یا شی منحنی دیگر به عنوان راهنما استفاده کنید.

۵- بخیه های عمود بر بخیه های افقی در عرض سوراخ بدوزید.

بعد از اینکه کل سوراخ را پوشاندید، باید بخیه های عمود بر بخیه های افقی بدوزید. برای این کار از سوزن خود استفاده کنید تا نخ را روی بخیه های قبلی و زیر آن ها بدوزید. این باعث ایجاد یک شبکه در بالای سوراخ می شود. سعی کنید مطابق تار و پود لباس خود آن را بدوزید. به عنوان مثال، اگر شما یک گره را شل میدوزید، باید بخیه ها تا حدی از هم فاصله داشته باشند. اگر می خواهید محکم بدوزید، بخیه ها باید نزدیک و محکم باشند.

نحوه تمیز کردن ایرپاد در خانه بدون آسیب رسیدن به آن

ترمیم سوراخ روی لباس

۶- نخ را چند بار بدوزید تا بخیه دوخته شود.

هنگامی که بافت افقی و عمودی به پایان رسید، انتهای طولانی از نخ باقی بگذارید. سپس، برای اطمینان از اینکه نخ پس از اتمام کار در محل خود باقی بماند، چند بار دیگر لباس را بدوزید. وقتی پارچه خود را می چرخانید، سوراخ باید کاملاً بسته شده باشد. مطمئن شوید که نخ محکم شده باشد تا هنگام پوشیدن لباس خود، دوخت در جای خود باقی بماند. برای محکم نگه داشتن نخ می توانید در آخرین کوک آن را گره بزنید.

ترمیم سوراخ روی لباس

ترمیم سوراخ روی لباس با استفاده از وصله

استفاده از وصله جهت ترمیم پارگی مانتو زمانی پیشنهاد می‌شود که اندازه پارگی مانتوتان بین ۵/۲ تا ۵ سانتی متر باشد. چنانچه مانتوی شما یک رنگ و بدون طرح باشد، برای ترمیم پارگی باید از وصله همرنگ استفاده کنید. اما چنانچه مانتوی شما طرح دار باشد آن هم طرح شلوغ، برای ترمیم پارگی آن بهتر است از پارچه‌ای استفاده کنید که هنگام وصله در طرح مانتوی شما گم شود.

هنگام انتخاب رنگ پارچه نیز بهتر است پارچه‌ای انتخاب کنید که رنگ تیره‌تری داشته باشد. به عنوان مثال چنانچه مانتوی شما جیب داشته باشد می‌توانید از پارچه داخل جیب برای وصله استفاده نمایید. توجه کنید جنس پارچه‌ای که برای وصله انتخاب می‌کنید باید هم جنس پارچه مانتوتان باشد. بعد از انتخاب پارچه، کار ترمیم پارگی مانتو را به شرح زیر شروع کنید:

ترمیم سوراخ روی لباس

نحوه‌ی وصله کردن مانتو

ابتدا پارچه وصله را در اندازه‌ای بزرگتر از محل پارگی ( حدود یک تا ۱/۵ سانتی متر) با قیچی برش بزنید. برای دقت در کار و بریدن اندازه دقیق می‌توانید از متر و یا خط کش استفاده کنید. سپس مقداری لایه چسب تهیه کنید تا بتوانید با آن وصله را به پارچه بچسبانید. لایه چسبی را که آماده کرده‌اید روی وصله بگذارید و با خودکار و یا صابون خیاطی اندازه وصله را بکشید تا بتوانید دقیقاً آن را هم اندازه وصله برش بزنید.

این بار لایه چسب را روی سوراخ پارگی مانتو قرار دهید و با خودکار و یا صابون خیاطی اندازه دقیق وصله را روی آن ترسیم نمایید. این بار یک سانت بیشتری را که شرح آن در بالا گذشت با استفاده از قیچی از لایه چسب جدا کنید. مانتو را به پشت برگردانید و لایه چسب و وصله را از داخل در محل پارگی مانتو قرار دهید. توجه کنید که لایه چسب باید بین وصله و سوراخ قرار بگیرد. در ضمن وقتی لایه چسب را قرار می‌دهید نباید بین محل وصله و سوراخ فضایی دیده شود.

نحوه‌ی اتو کشیدن

مانتو را روی زمین بگذارید طوری که روی سوراخ مانتو به سمت بالا باشد. سپس اتو را روی محل وصله بگذارید. اتو باید ثابت و بدون حرکت باشد. اگر اتو را به جلو و عقب بکشید ممکن است وصله و لایه چسب جا به جا شوند. اتو باید مدت زمانی کوتاه تقریباً ۱۰ ثانیه روی وصله قرار بگیرد.

در ضمن دمای اتو را باید بیشتر از زمانی که در حالت عادی لباس را اتو می‌کنید تنظیم نمایید. قبل از استفاده از لایه چسب نیز بهتر است دستور العمل آن را مطالعه کنید. با انجام مراحل فوق، پارگی مانتوی شما ترمیم شده و مانتو قابل استفاده می‌شود.

ترمیم سوراخ روی لباس

ترمیم سوراخ روی لباس با استفاده از آب

هر چند که ترمیم پارگی مانتو با آب عجیب به نظر می‌رسد، اما این کار قابل انجام است و غیر ممکن نیست. پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با الهام از تحقیق قبلی خود که در مورد پلاستیک خود ترمیم کننده بود، پروتئین‌های دندان ماهی مرکب را با استفاده از مخمر و باکتری به شکل مایع درآوردند و از آن به عنوان پوشش‌دهی به پارچه‌های پشمی، نخی و سایر پارچه‌ها با جنس‌های مختلف استفاده کردند. هنگامی که این پارچه‌ها دچار پارگی می‌شوند، می‌توان با قرار دادن لبه‌ها کنار هم و ریختن آب گرم روی آن پارچه را ترمیم کرد و حتی انعطاف و استحکام بیشتری به آن افزود.

می‌توان از این پروتئین به دو شکل استفاده کرد: ۱٫ با افزودن آب به آن برای ترمیم پارچه‌های بدون پوشش عادی و ۲٫ اعمال آن بر روی نخی که قرار است پارچه با آن تولید شود.

آب

هنگام استفاده از این روش چون مانتو با این پوشش می‌تواند خود را با آب ترمیم کند، انداختن آن در ماشین لباسشویی منجر به ترمیم پارگی‌های کوچک و جزئی و یا سایر نقص‌های پیش پا افتاده خواهد بود. لازم به ذکر است امروزه محققان به منظور تولید انبوه این پروتئین به دنبال راهی هستند که بتوانند بدون استفاده از ماهی مرکب و یا دندان‌های آن این پروتئین را تولید نمایند.

این پژوهش نشان می‌دهد در آینده‌ای نه چندان دور شما به راحتی می‌توانید با استفاده از آب انواع پارگی‌های مانتو، شلوار، پیراهن، بلوز و غیره را ترمیم نمایید.‌

ترفند دوختن سوراخ و پارگی سر زانو شلوار

روش‌های خلاقانه برای ترمیم سوراخ روی لباس

حال که با روش‌های کلی ترمیم پارگی مانتو آشنا شدید بهتر است با روش‌های خلاقه زیر نیز آشنا شوید تا بتوانید از آن‌ها جهت ترمیم پارگی مانتوی خود استفاده نمایید:

فوت و فن استفاده از بخارشو برای تمیز کردن مبل و نکات کلیدی آن

استفاده از هنر گلدوزی

چنانچه مانتوی شما دارای سوراخ‌های زیادی است که نمی‌توانید برای ترمیم آن‌ها از لایه چسب، نخ و سوزن و یا وصله استفاده نمایید، بهتر است از هنر گلدوزی استفاده کنید. با استفاده از هنر گلدوزی گل‌های کوچک درست کنید. اگر خودتان قادر به انجام این کار نیستید می‌توانید این گل‌ها را از خرازی‌ها تهیه نمایید. روی تمامی قسمت‌های سوراخ و یا پاره شده مانتو گل‌های گلدوزی شده قرار دهید و با استفاده از سوزن ته گرد آن‌ها را روی مانتو محکم کنید.

با استفاده از نخ و سوزن از زیر مانتو تمام گل‌ها را به مانتو بدوزید و سوزن‌های ته گرد را درآورید. با این کار نه تنها تمام سوراخ‌های مانتوی شما پنهان و البته ترمیم خواهد شد بلکه مانتویی با طرح نو خواهید داشت. چنانچه اندازه سوراخ و پارگی مانتوی شما بزرگ باشد ابتدا می‌توانید از داخل مانتو به آن وصله بدوزید ( ممکن است مانتوی شما سوراخ‌های زیاد با اندازه‌های مختلف داشته باشد. در این صورت سوراخ‌‌های کوچکتر را به روش فوق و سوراخ‌های بزرگتر را ابتدا با روش وصله و سپس با روشی که در ادامه ذکر خواهد شد می‌توانید ترمیم نمایید.)

ترمیم سوراخ روی لباس

سپس چند گل را با هر مدلی که دوست دارید در کنار هم روی مانتو قرار دهید و سپس آن‌ها را بدوزید. با این کار مانتویی خواهید داشت که در برخی جاها تجمع گل بیشتر و در برخی جاها تجمع گل کمتر است. انجام این کار بستگی به ذوق و سلیقه شما دارد. در پایان کار خواهید دید که چگونه مانتوی پاره خود را به مانتویی با طرح جدید و البته کمی متفاوت تبدیل کرده‌اید.

ترمیم سوراخ روی لباس با استفاده از هنر نمدوزی

تمامی مراحلی که در قسمت ترمیم پارگی مانتو با استفاده از هنر گلدوزی گفته شد نیز در این قسمت قابل انجام خواهد بود. شما می‌توانید تمامی مراحل مرتبط با بخش فوق را با استفاده از گل‌های نمدی انجام بدهید. البته در این روش می‌توانید به جای استفاده از طرح گل هر طرحی را که دوست دارید روی مانتوی خود پیاده کنید. انتخاب این طرح‌ها بستگی به ذوق و سلیقه شما دارد.

استفاده از هنر تکه دوزی

چنانچه علاقه‌مند به استفاده از روش‌های خلاقانه برای ترمیم پارگی مانتوی خود هستید می‌توانید از هنر تکه دوزی استفاده نمایید. برای این کار شما باید مقداری پارچه جهت آماده سازی تکه مورد نیاز، نخ گلدوزی یا نخ معمولی، سوزن، قیچی، مداد خیاطی و یا گچ تهیه کنید. بعد از تهیه وسایل مورد نیاز شما می‌توانید کار خود را به شکل زیر شروع کنید:

ابتدا طرحی را که دوست دارید روی قسمت پارگی مانتو قرار بگیرد را روی کاغذ رسم کنید و الگوی آن را در آورید. سپس الگوی مورد نظر را روی پارچه‌ای که قرار است تکه‌ای از مانتوی شما باشد و روی پارگی مانتوتان قرار بگیرد، بگذارید و با استفاده از مداد خیاطی و یا گچ الگو را روی پارچه رسم نمایید. سپس با استفاده از قیچی طرح مذکور را برش بزنید.

بعد از آنکه تکه مورد نظر آماده شد، آن را روی قسمت پاره شده مانتوی خود قرار دهید و با استفاده از نخ و سوزن آن را بدوزید. نحوه دوخت شما می‌تواند به هر شکلی باشد مثل دوخت کوک برگردان، دندان موشی و غیره اگر مانتو پاره شده برای کودکتان باشد می‌توانید با استفاده از نخ گلدوزی روی پارچه را با طرح کودکانه تزیین کنید. مثلاً طرح سر گربه، خرس و غیره را روی پارچه پیاده کنید تا کار شما زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسد.

ترمیم سوراخ روی لباس با استفاده از کاموا

استفاده از کاموا نیز روش دیگری برای ترمیم پارگی مانتو است. شما با استفاده از نخ‌های کاموایی می‌توانید گل‌های مختلفی درست کنید و آن‌ها را روی قسمت پارگی مانتو بدوزید. حتی برای زیباتر شدن کار می‌توانید از کامواهای رنگی و مرواید استفاده کنید.

استفاده از وصله‌های آماده

روش دیگری که برای ترمیم پارگی لباس وجود دارد استفاده از وصله‌های آماده موجود در بازار است. چنانچه می‌خواهید وصله را از رو بدوزید انتخاب این روش، بهترین روش از میان سایر روش‌های دیگر است. می‌توانید یکی از این وصله‌ها را خریداری کرده ( انتخاب طرح وصله به سلیقه خود شما بستگی دارد، البته بهتر است وصله‌ای بخرید که هم مناسب مانتوی شما باشد و هم مناسب سنتان) و آن را روی پارگی مانتوی خود بدوزید.

برای دوخت نیز بهتر است ابتدا وصله را با سوزن مرواریدی (سوزن ته گرد) به مانتو وصل کنید و سپس با دوخت زیگزاکی آن را به مانتو وصل نمایید. استفاده از چرخ خیاطی باعث می‌شود وصله تمیزتر روی مانتو دوخته شود و کارتان بهتر از آب دربیاید. اما چنانچه دوست داشتید این کار را به صورت دستی انجام دهید حتماً از سوزن‌های ضخیم استفاده کنید.

ترفند عالی برای ترمیم سوراخ روی لباس

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 اردیبهشت 1403

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *