افتتاح حساب ترکیه
تصمیم گیری قاطع

اولین قدم برای حرکت و دستیابی به موفقیت، گرفتن تصمیم گیری قاطع است چرا که بسیاری از ما به دلیل اینکه در تصمیم گیری تعلل می کنیم، موقعیت ها را از دست می دهیم. در گروه موفقیت شادمگ شما اصول تصمیم گیری قاطع و درست را یاد می گیرید.

مراحل تصمیم‏ گیری قاطع

تصمیم‏گیری مراحلی دارد که رعایت آن‏ها شما را مطمئن می‏سازد که کار درست را انجام داده ‏اید این مراحل عبارت ‏اند از: مشخص کردن موضوع یا مساله، تعیین همۀ گزینه ‏‏های احتمالی حتی آن‏هایی که به نظر ساده و بدیهی می‏ آیند، مشخص کردن ویژگی‏های مثبت و منفی هر گزینه، مشورت و نظرخواهی از افراد آگاه و مطلع و بالاخره تفکر و ارزیابی همه جانبه موضوع براساس اطلاعات به دست آمده و تصمیم ‏گیری نهایی. البته اهمیت دادن به غریزه و احساسات در تصمیم‏گیری نیزمی‏تواند موجب احساس رضایت بیشتر از نتیجه کار بشود.

تصمیم گیری قاطع

4 مانع برای تصمیم گیری قاطع

چهار خائن در تصمیم گیری که اغلب ما را در انتخاب ها گمراه می کنند عبارتند از:

  • دید محدود که باعث می شود که تمرکز زیادی بر انتخاب های ضروری خود داشته باشید که شما را از دیدن دیگر گزینه ها دور می کند.
  • تمایل به تایید که منجر می شود که شما به دنبال آن دسته از اطلاعات باشید که آنچه را که شما در حال حاضر به آن اعتقاد دارید را تایید کند.
  • احساسات کوتاه مدت که شما را برای یک انتخاب صحیح کور می کند، حتی اگر به طور کامل آشکار باشد.
  • اعتماد بیش از حد باعث می شود شما فکر کنید بیشتر از چیزی که انجام می دهید می دانید.

تبدیل شدن به فرد قاطع

۱. بررسی کنید نتیجه نهایی تصمیم تا چه زمانی تأثیر دارد

اولین گام برای تبدیل‌شدن به فرد قاطع، بررسی‌کردن تأثیر نتیجه نهایی تصمیم روی احساس خوب شماست؛ بررسی کنید تصمیم شما در یک هفته، یک ماه و یک سال بعد چه نتایجی خواهد داشت. اگر تأثیر تصمیم در بازه‌های زمانی مختلف زیاد باشد، حق دارید زمان و انرژی زیادی برای بررسی آن صرف کنید. در غیر این صورت، صرف زمان بیش‌ازحد ممنوع است! بعضی از افراد حتی برای انتخاب غذا در رستوران هم مشکل دارند، در حالی که واقعا تصمیم مهمی نیست!

بسیاری از افراد فقط به‌خاطر ترس از نتیجه هنگام تصمیم‌گیری فلج می‌شوند، اما وقتی نتیجه را در افق زمانی طولانی‌تری بررسی می‌کنند، متوجه می‌شوند حتی بدترین نتیجه‌ها هم بعد از مدتی آن‌چنان تأثیر نخواهد داشت.

۲. از آزمون «تنها راه موجود» استفاده کنید

وقتی بین چند گزینه مردد هستید، برای قاطعیت بیشتر تصور کنید که فقط یک راه پیش روی شماست و باید آن را انتخاب کنید، سپس نتیجه را بسنجید. مثلا اگر نمی‌دانید برای مسافرت تفریحی خود شیراز را انتخاب کنید یا اصفهان را، اول به این فکر کنید که تنها گزینه پیش روی شما شیراز است. اگر شیراز تنها مقصدی بود که می‌توانستید برای سفر انتخاب کنید، چه احساسی داشتید؟

تصمیم گیری قاطع

همین آزمون را برای اصفهان هم انجام بدهید. اگر اصفهان تنها شهری بود که می‌توانستید برای سفر انتخاب کنید، چه احساسی داشتید؟ اکنون می‌توانید انتخاب کنید که کدام را ترجیح می‌دهید. اگر نتیجه بررسی هر دو گزینه یکی بود، یعنی اولویت آنها یکسان است و فرقی ندارد کدام را انتخاب کنید. پس بدون تردید، بلیت خود را بخرید و از سفرتان لذت ببرید!

۳. نتایج تصمیم‌های مختلف را با هم مقایسه کنید

تصمیم‌گیری همیشه ساده نیست و حتی قاطع‌ترین افراد هم نمی‌توانند هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم کاملا قاطعیت داشته باشند. یکی از راهکارها برای انتخاب بهترین گزینه، مقایسه نتایج تصمیم‌های مختلف با هم است.

مقایسه نتایج و تصمیم‌گیری قاطع

تصور کنید موقعیت شغلی جدیدی به شما پیشنهاد شده است و باید انتخاب کنید که می‌خواهید شغلتان را عوض کنید یا نه. مزایای شغل فعلی و شغل جدید را بنویسید و آنها را مقایسه کنید. این کار را آن‌قدر ادامه بدهید که کاملا مطمئن شوید یکی از شغل‌ها بهتر از دیگری است و پذیرش آن منفعت‌های بیشتر یا ضررهای کمتری برای شما دارد. البته این مقایسه برای تغییر شغل فرضی است و همه‌چیز بر اساس احتمالات پیش می‌رود. همان‌طور که قبلا گفتیم، ما ماشین زمان نداریم و نمی‌توانیم کاملا مطمئن باشیم!

۴. اطلاعات بیشتری به دست بیاورید

اگر هنوز نمی‌توانید گزینه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید، یعنی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید. نوع اطلاعاتی که درباره گزینه‌ها به دست می‌آورید هم بسیار مهم است. مثلا هنگام انتخاب شغل بررسی اینکه فلان شخص در آن جایگاه موفق بوده یا خیر، اطلاعات درستی نیست. شما کاملا با آن فرد فرق دارید و نتایج متفاوتی به دست می‌آورید. اطلاعاتی که شما باید بررسی کنید، ویژگی‌های لازم برای فعالیت در آن سمت شغلی است.

افزایش اطلاعات باید به شما کمک کند گزینه‌ها را راحت‌تر بررسی کنید.

۵. امکان اجرای هم‌زمان چند گزینه را بررسی کنید

یکی از روش‌های افزایش قاطعیت این است که نیازی به تصمیم‌گیری نداشته باشید و بتوانید چند گزینه را هم‌زمان اجرا کنید. هنگام انتخاب رشته، ممکن است به بیشتر از یک حوزه علاقه داشته باشید که شاید ارتباطی به هم نداشته باشند؛ مثلا هم‌زمان شیمی و نقاشی را دوست داشته باشید. آیا نمی‌توانید در دانشگاه شیمی بخوانید و هم‌زمان در دوره‌های طراحی شرکت کنید؟ یا هنگام انتخاب مقصد مسافرت، آیا نمی‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که هم به شیراز بروید و هم از اصفهان بازدید کنید؟

۶. ارزش‌هایتان را مشخص کنید

وقتی مقصد مشخص باشد، انتخاب مسیر درست در دوراهی‌ها ساده‌ می‌شود. همیشه هنگام تصمیم‌گیری‌ ارزش‌ها و مأموریت‌های خود در زندگی را به خاطر داشته باشید تا گزینه‌ای را انتخاب کنید که همسو با مقاصد شما باشد.

راههای افزایش تمرکز و چند تمرین قوی

تصمیم گیری قاطع

مثلا اگر در محل کارتان بدانید کیفیت محصول ارزش است، به قاطعیت در مدیریت می‌رسید و با هرگونه پیشنهاد تولید محصول بی‌کیفیت مخالفت می‌کنید، حتی اگر هزینه‌اش کمتر باشد.

۷. از قبل تصمیم‌گیری کنید

ذهن ما در طول روز ظرفیت مشخصی برای تصمیم‌گیری دارد و وقتی خسته می‌شود، قدرت انتخابش به‌شدت کاهش می‌یابد. باید برنامه‌ریزی کنیم که این انرژی را برای چه چیزی صرف می‌کنیم؛ انتخاب لباس یا تصمیم‌گیری درباره مسیر توسعه کسب‌وکار!

برای اینکه از قبل تصمیم بگیرید، بهتر است یک ساعت در طول هفته زمان بگذارید و بنویسید که هر روز ناهار و شام چه می‌خورید یا در آن روز چه لباسی می‌خواهید بپوشید. یک بار در طول هفته این کار را انجام دهید و خودتان را از درگیری روزمره نجات دهید!

۸. از منطقه امن ذهنی‌تان خارج شوید

یکی از چالش‌برانگیزترین تصمیم‌گیری‌ها زمانی است که باید بین کاری که قبلا انجام داده‌اید و کاری جدید و ناشناخته یکی را انتخاب کنید. در این حالت، مغز شما تلاش می‌کند شما را در محدوده امن و شناخته‌شده ذهنی نگه دارد. جای تعجب هم نیست؛ وظیفه مغز این است که شما را زنده نگه دارد نه اینکه به شادبودن و موفقیت‌هایتان اهمیت بدهد!

ورود به ناشناخته‌ها با قاطعیت

تصور کنید با فردی قرار ملاقات گذاشته‌اید که تاکنون او را ندیده‌اید. وقتی زمان ملاقات نزدیک می‌شود، حس می‌کنید بهتر است در خانه بمانید و تلویزیون تماشا کنید. احتمالا اگر قرار خوب پیش نرود، بارها به خودتان می‌گویید کاش در خانه مانده بودم. بدون انتخاب ناشناخته‌ها و امتحان‌کردنشان هیچ دستاورد تازه‌ای نخواهید داشت و همه‌چیز یا به همین شکل باقی می‌ماند یا بدتر می‌شود! مزیت‌های ورود به ناشناخته‌ها خیلی بیشتر از دورماندن از آنهاست.

به‌جای اینکه از نتایج منفی تصمیم بترسید، به این فکر کنید که ممکن است چه نتایج مثبتی داشته باشد.

۹. از خودتان بپرسید: بار آخر است که می‌توانم این تصمیم را بگیرم؟

پاسخ به این سؤال یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش قاطعیت در کار یا رفتار است. بسیاری از تصمیماتی که انرژی ذهنی زیادی برای آنها صرف می‌کنید، باز هم تکرار می‌شوند. اگر بدترین نتیجه هم ایجاد شود، می‌توانید از آن درس بگیرید و دفعات بعد گزینه‌های بهتر را انتخاب کنید. مثلا اگر در رستوران نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام غذا را انتخاب کنید، به این فکر کنید که روزهای دیگر دوباره قدرت انتخاب خواهید داشت و اگر از تصمیمتان پشیمان شدید، می‌توانید جبرانش کنید.

۱۰. به شم خود اعتماد کنید

برای اینکه یاد بگیرید چطور فرد قاطعی باشید، باید اعتمادبه‌نفس خودتان را تقویت کنید و به شم خود اعتماد داشته باشید.

تصمیم گیری قاطع

منطق در زندگی جایگاه ویژه‌ای دارد، اما مهم‌ترین تصمیمات بر اساس شم و حس درونی گرفته می‌شوند.
باید ندای درونی خود را احساس کنید و آن را بشنوید. این ندا به شما می‌گوید که تصمیم درست چیست. البته گاهی شرایط برای شنیدن صدای درون فراهم نیست و آدم آن‌قدر غرق افکار مختلف و استرس است که کاملا صدای قلبش را فراموش می‌کند و دنبال فردی بیرونی می‌گردد که به او بگوید چه‌کار کند. بهتر است به‌جای استرس و تنش، کمی استراحت کنید، بخوابید یا پیاده‌روی کنید. وقتی در آرامش باشید، صدای ندای درونی کاملا واضح به گوش می‌رسد.

۱۱. برای تصمیم‌گیری‌ قاطع ضرب‌الاجل تعیین کنید

وقتی تصمیم‌گیری درباره موضوعی را بیش‌ازحد طولانی می‌کنید، قدرت انتخاب درست را از دست می‌دهید. بنابراین بهتر است برای تصمیم‌هایتان ضرب‌الاجل تعیین کنید. این ترفند برای تصمیمات مهم زندگی هم کاربردی است. مثلا اگر قصد دارید از کار فعلی استعفا بدهید و کسب‌وکار خودتان را راه‌ بیندازید، احتمالا مدت زیادی مردد خواهید ماند. برای قاطعیت در کار می‌توانید تعیین کنید که وقتی سرمایه‌تان به مقدار مشخصی رسید، استعفا می‌دهید تا کسب‌وکار خودتان را راه‌ بیندازید.

۱۲. کمتر حسرت‌ بخورید!

یکی از دلایل بسیار مهم نداشتن قاطعیت در رفتار، داشتن حسرت‌ است.

کاش این تصمیم را نگرفته بودم. شغل دیگری انتخاب کرده بودم. وارد این رابطه نمی‌شدم و …

تمام این حسرت‌ها در تصمیمات جدید همراه ما خواهند بود و مرددمان می‌کنند. متعهد شوید که حتی اگر نتیجه تصمیمتان خوب نبود، حسرتش را نخورید. چند ساعت را صرف ناراحتی بابت تصمیم اشتباه کنید و صبح روز بعد برای زندگی جدید آماده باشید!

10 مرحله برای تصمیم گیری قاطع ، آسان و صحیح

تصمیمات ،بخشی از زندگی روزمره هستند تصمیماتی از قبیل این که از منو چی سفارش بدید، یا اینکه ماشین خود را کجا پارک کنید. تصمیمات بزرگ تری نیز در زندگی وجود دارد، مثلا:تصمیم برای مهاجرت یا درخواست برای کار جدید بسیاری از بزرگسالان ،مبتلا به ADHD، احساس می کنند که تصمیم گیرندگان خوبی نیستنداین ممکن است به این دلیل باشد که آنها اعتماد به نفس خود را از دست داده اند و دچار ترس و تردید هستند حتی ممکن است به این دلیل باشد که آنها سابقه تصمیم گیری های اشتباهی داشته اند، که بعدا از آنها پشیمان شده اند یا ترکیبی از هر دو است با این حال، زمانی که شما به خود اعتماد میکنید و به موقع تصمیم گیری میکنید، احساس خوشحالی می کنید، زیرا شما کنترل زندگی خود را در دست دارید در این بخش از نمناک 10 پیشنهاد برای افزایش و داشتن قدرت تصمیم گیری مطرح شده است.

1. اگر تصمیم اشتباهی گرفتید، مشکلی ندارد

بسیاری از افراد مبتلا به ADHD نگران تصمیمات “غلط” هستند . تبدیل شدن به یک تصمیم گیرنده با اعتماد به نفس نیاز به تغییر روانی دارد به عقب و به تصمیمات اشتباه خود نگاه نکنید در عوض، همانند خلبان هواپیما نگاهی به جلو و “البته صحیح” داشته باشید.

2. تصمیمات خود را ثبت کنید

برای ایجاد اعتماد به نفس در تصمیم گیری خود، تمام تصمیماتی که اتخاذ کردید را بنویسید. با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که تصمیمات عالی بسیاری گرفته ایدبا این وجود، شما فقط تصمیماتی را که می گیرید ، به یاد می آورید و بعد از آن پشیمان خواهید شد.این «تصمیم گیری ها» به شما کمک خواهد کرد که دیدگاه متعادل داشته باشید و به نوبه خود به شما اطمینان لازم را برای تصمیم گیری های بیشتر می دهد.

روش های شگفت انگیز خانگی برای تقویت میل جنسی زنان ؛ گیاهانی که زندگی زناشویی شما را زیر و رو می کنه

3. ایجاد زمان برای تصمیم گیری قاطع

تصمیم گیری نیاز به کمی زمان و انرژی ذهنی دارد بسیاری از افراد مبتلا به ADHD، از دم صبح که ساعت به صدا در می آید تا موقع خواب درگیر هستند.تصمیم گیری های بزرگ را نمی توان زمانی که مشغول هستید انجام داد اگر میخواهید تصمیم بزرگی بگیرید، برای خود وقت بگذارید و تصمیم خودتان را ثبت کنید سپس، در زمان اختصاص داده شده، تلفن خود را خاموش و کامپیوتر خود را ببندید و روی تصمیم گیری تمرکز کنید.

4. تصمیم خود را بنویسید

یک تکه کاغذ بزرگ بردارید و در بالای صفحه تصمیم خود را بنویسید عمل ساده نوشتن، به شما کمک می کند تا کاملا بر آنچه که تصمیم شما است، تسلط داشته باشید.

5. جوانب مثبت و منفی

جوانب مثبت و منفی تصمیم خود را، لیست کنید هر چقدر میتوانید بنویسید، حتی اگر برخی از آنها دور از ذهن به نظر برسند.

6. تحقیق کندی

اگر به نظر می رسد که تصمیم گیری کار دشواری است، ممکن است اطلاعات شما هنوز برای تصمیم گیری آگاهانه کافی نباشد در این صورت، با انجام تحقیقات آنلاین، صحبت کردن با افراد و غیره، اطلاعات را جمع آوری کنید.

7. اهداف شما

تصمیم گیری در انزوا صورت نمی گیرد آنها تحت تأثیر زندگی شما قرار دارند. اهداف خود را به یاد آورید ؛ کوتاه مدت و بلند مدت.حتی اگر یک تصمیم دشوار است، آن را در رابطه با اهداف خود در نظر بگیرید.

8. تصمیم خود را بشنوید

مزایا و معایب تصمیم خود را با یک دوست یا عضو خانواده در میان بگذارید. نه به این دلیل که شما می خواهید آنها برای شما تصمیم گیری کنند، بلکه چون وقتی گزینه های خود را به شخص دیگری بیان می کنید، به شما کمک می کند تا آنها را در ذهن خود متمرکز کنید زمانی که، تمام نکات خود را توضیح داده اید،یعنی به نتیجه خود رسیده اید.

9. تصمیمات تکان دهنده

اگر در معرض تصمیمات تکان دهنده قرار دارید، مراحل 3 تا 8 را دنبال کنید این اقدامات شما را مجبور به کم کردن سرعت در تصمیم گیری می کند تا قبل از هر تصمیمی به آن فکر کنید.

10.تمرین

هر چه بیشتر تصمیم گیری کنید، کار برایتان راحت تر میشود، از تصمیمات ساده و راحت شروع کنید و به تدریج به سختی آن بیافزایید.

رازهایی برای تصمیم گیری قاطع و بدون پشیمانی

تصمیم گیری و تصمیمات شما در طول زندگی یکی از ارکان مهم در موفقیت کاری و زندگی است. زمانی که در شرایط حساس قصدتصمیم گیری دارید باید از دانسته ها و راز و رمزهای موفقیت بهره ببرید.

تصمیم گیری قاطع

گفتنی است محققان دریافتند افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند نسبت به کسانی که EQ پایین تری دارند، می توانند تصمیم های بهتری اتخاذ کنند به این دلیل که این افراد می توانند وجوه مختلف قضیه را از هم متمایز کنند و استرس و اضطراب مربوط به مسائل دیگر را وارد قضیه تصمیم گیری شان کنند.

بهترین روش ها برای تصمیم گیری درست

کارشناسان معتقدند حتی یک مکث کوچک قبل از تصمیم گرفتن هم باعث می شود تصمیم بهتری گرفته شود!
بله درست است مکث کارساز خواهد بود ؛ بعضی از تصمیم ها هم نیاز به چند روز فکرکردن دارند و یک ثانیه توقف برای شان بس نیست و این شما هستید که باید فوریت و اهمیت این تصمیمات را درک کرده و برای شان برنامه ریزی کنید.
گاهی اوقات زمانی که هیچ ایده ای ندارید باید چه کار کنید، یک چرت کوتاه هم می تواند باعث بازشدن دریچه های تازه ای به سمت ذهن شما شود و به تصمیم گیری بهتری بینجامد، باور کنید موثر است بنابراین دفعه بعد که قرار شد یک تصمیم اساسی بگیرید به جای اینکه سریع بگیویید نه یا بله، خوب گوش کنید، خوب فکر کنید و خوب مکث کنید و برای خودتان زمان بخرید.

تمرین قاطعیت

1. برای تمرین در مورد یک کار ساده تصمیم گیری کنید

قاطعیت مانند هر مهارت دیگر نیاز به تمرین و تکرار دارد. پس بهتر است تصمیمانی ساده که حتی ممکن است نتایج اندک و ساده ای نیز به دنبال داشته باشند را انتخاب کنید. آن قدر این تمرین را تکرار کنید تا اینکه بتوانید در کمترین زمان ممکن تصمیم بگیرید.

برخی از تصمیمات کوچک ممکن است از این قرار باشند:

– امشب شام چه بخورم؟
– آخر هفته برای تفریح به پارک بروم یا سینما؟
– در جشن تولد دوستم شرکت کنم یا نه؟

این تصمیمات حتی در صورت اشتباه کردن، هیچ مشکلی برای خودتان و اطرافیانتان ایجاد نخواهند کرد. پس با خیال راحت می توانید قاطعیت و تصمیم گیری را تمرین کنید.

2. یک موقعیت دشوارتر را برای تصمیم گیری قاطع انتخاب کنید

وقتی برای مدتی تمرینات مرحله قبل را تکرار کردید و احساس کردید در این موارد می توانید به راحتی تصمیم بگیرید، خود را در موقعیت هایی قرار دهید که تصمیم گیری در آن ها نیاز به جرأت بیشتری دارد. توجه کنید که لزوماً نباید پیامدها و نتایج تصمیم جدی و قابل توجه باشند، اما تصمیم باید برای خود شما ترسناک باشد!

مثلاً می توانید قبل از اینکه دستور یک غذا را بدانید، مواد لازم را از بازار تهیه کنید (مطابق حدسی که می زنید). اگر می ترسید با این کارتان بعضی از مواد غذایی زیاد خریداری شده و در نتیجه اسراف شود، می توانید برای حل این مشکل نیز تصمیم دیگری بگیرید.

3. خودتان را مجبور به تصمیم گیری کنید

اگر مثلاً بر سر یک دو راهی قرار گرفته اید و از تصمیم گیری می ترسید، بهتر است هر طور شده خودتان را وادار به تصمیم گیری کنید. به خودتان اعتماد کنید و مطمئن باشید از اینکه تصمیم گرفته اید پشیمان نخواهید شد. البته نباید بدون فکر و مشورت تصمیم گرفت. هر کاری بسته به اهمیت و نوعش ممکن است برای تصمیم گیری به زمان نیاز داشته باشد. برهی کارها چند دقیقه و برخی کارها حتی ممکن است چند هفته نیاز به فکر و مشورت داشته باشند. مثلاً تصمیم انتخاب رشته و یا همسر، ممکن است در شرایطی به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.

فواید دوستی رو بدونيد و با اين ملاک ها دوست خوب پيدا كنيد !

انواع تصمیم گیری ها

انواع مختلفی از تصمیمات وجود دارد که می توان هنگام تصمیم گیری از آن ها استفاده کرد. به طور کلی تصمیمات را می توان با توجه به دامنه، برنامه، وضعیت اطلاعاتی و هدف طبقه بندی کرد.
تصمیم گیری، انتخابی است که بین دو یا چند گزینه موجود انجام می شود و فرایندی است که در آن شما بهترین گزینه را برای انجام آن انتخاب می کنید.

1- تصمیمات گروهی

تصمیماتی است که در آن اعضای یک گروه تصمیم را توسعه می دهند و با پشتیبانی از آن موافقت می کنند و منافع آن گروه را در اولویت قرار می دهند. گروه می تواند به صورت حرفه ای به عنوان یک قطعنامه قابل قبول تعریف شود، حتی اگر آن گزینه “مورد علاقه” هر فرد نباشد، از آن پشتیبانی می کند.

تصمیمات با توافق، تأثیرات اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، زیست محیطی و سیاسی چنین تصمیماتی را در بر می گیرد. دموکراسی و رأی دادن نمونه های رایج تصمیمات با توافق است.

تصمیم گیری قاطع

2- تصمیم گیری قاطعبا فرآیندهای گسترده

به طور کلی این تصمیماتی است در هنگام انتخاب فرد برای یک سرمایه گذاری عمده گرفته می شود. معمولاً روند تصمیم گیری گسترده است، زیرا فرد به دنبال حداکثر منافع است. در این نوع تصمیمات خطرات نیز وجود دارد، بنابراین فرد باید آنها را در نظر بگیرد. نمونه هایی از این تصمیم می تواند خرید خانه، مهاجرت به کشور دیگر یا سرمایه گذاری در مشاغل خاص باشد.

3- تصمیمات برنامه ریزی شده

تصمیمات برنامه ریزی شده تصمیماتی هستند که مربوط به مسائل یا مشکلاتی از نوع تکراری یا روتین هستند، به طوری که معمولاً روشهای خاصی برای رسیدگی به آنها انجام می شود.
در زندگی روزمره، این تصمیمات ممکن است شامل نوشیدن قهوه صبح، یا مسواک زدن بعد از ناهار باشد یا در محیط کاری تصمیمات از این نوع ممکن است جنبه هایی از قبیل خرید مواد اولیه، تأمین کالا برای کارمندان و سایر تنظیمات باشد.

4- تصمیمات شخصی

تصمیمات شخصی به تصمیماتی اطلاق می شود که مستقیماً به همان شخصی که تصمیم می گیرد مربوط می شود. به طور کلی، تأثیر این تصمیمات مستقیماً بر زندگی شخصی فرد تأثیر می گذارد. یک تصمیم شخصی باید توسط خود شخص گرفته شود، زیرا نمی تواند به افراد دیگر واگذار شود. انتخاب درباره درمان های احتمالی پزشکی در یک بیماری نمونه خوبی از این تصمیمات است.

5- تصمیم گیری با فرآیندهای محدود

این تصمیمات شامل سرمایه گذاری های اسمی و نه چندان زیاد است. این تصمیمات شایستگی چندانی برای اتخاذ وقت ندارند، زیرا فرد در این زمینه دارای تجربه است. در حال حاضر، تصمیمات با فرآیندهای محدود اغلب ارتباط نزدیکی با رسانه های اجتماعی دارند، زیرا افراد می توانند در مورد عناصر بیشتر بدانند، این امر به تصمیم گیری کمک می کند. نمونه هایی از این تصمیمات می تواند خرید کیف با مارک جدید باشد که تبلیغات آن در تلویزیون دیده شده یا تماشای فیلم پس از بازبینی در صفحه وب باشد.

6- تصمیمات برنامه ریزی نشده

تصمیمات برنامه ریزی نشده غالباً تصمیماتی هستند که درموقعیت های منحصر به فرد اتفاق می افتد، بنابراین دارای ساختار خاصی نیستند. آنها تمایل به پیچیدگی بیشتری دارند، زیرا هیچ موقعیت قدیمی وجود ندارد که بتواند برای آنها سناریویی اعمال کرد. کارخانه ای که در تمام طول عمر مفید خود آرد ذرت تولید کرده است دیگر ذرت را از تأمین کنندگان معمول خود دریافت نمی کند. مدیریت این کارخانه باید تصمیم بگیرد که چگونه با این سناریوی جدید روبرو شود.

7- تصمیمات عملیاتی

در یک شرکت یا سازمان، تصمیمات عملیاتی کمتر از سایر تصمیمات قابل توجه است. آنها مربوط به کارهای روزمره شرکت هستند. تصمیمات عملیاتی با در نظر گرفتن سیاستهایی که توسط سازمان تصمیم گرفته شده است، اتخاذ می شوند.
تصمیمات عملیاتی توسط مدیران سطح پایین و متوسط گرفته می شود، زیرا در این تصمیمات، نظارت نیز دخیل است.

تصمیم گیری قاطع

به عنوان مثال، اگر تصمیم گرفته شود که به کارمندان یک شرکت پاداش تعلق گیرد، دقیقاً مبلغی که به هر کارمند پرداخت می شود یک تصمیم عملیاتی است.

8- تصمیمات سازمانی

این نوع تصمیمات شامل فردی با شخصیت رسمی است که تصمیم می گیرد. این تصمیمات را می توان در یک سازمان تفویض کرد. نمونه ای از این تصمیمات ممکن است تصمیمات گرفته شده توسط رئیس جمهور یک کشور باشد.
بسیاری از اوقات این تصمیمات می تواند بر عملکرد یک سازمان یا کشور تأثیر بگذارد. به عنوان مثال اگر رئیس جمهور یک کشور موقعیت خود را ترک کند، بر سازمان سیاسی آن کشور تأثیر می گذارد.

9- تصمیمات همراه با ریسک

در این نوع تصمیمات معمولاً این احتمال وجود دارد که نتیجه بسیار جدی یا فاجعه بار باشد. آنچه تصمیمات با ریسک را از سایر تصمیمات متمایز می کند، امکان وجود یک یا چند نتیجه نامطلوب است که باید در نظر گرفته شود. برخی از نمونه های شرایط تصمیم گیری همراه با خطر، تغییر مسیر در بزرگراه، آنچه می توان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در روز انجام داد، به تعویق انداختن یک کار بدون تأثیر بر پروژه نهایی، از جمله موارد دیگر.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *