افتتاح حساب ترکیه
پرورش عادت های خوب

پرورش عادت های خوب باعث می شود عادت‌های غلط مان را شناسایی کنیم و با عادت‌های سازنده و قدرتمندتر جایگزین کنیم. گروه موفقیت شادمگ چند نکته مهم در خصوص روشهای تغییر عادت و پرورش عادت های خوب در اختیارتان قرار داده است.

عادت چیست؟

عادت یک جریان عادی رفتار است که به صورت منظم تکرار می‌شود. البته عادت یعنی فعالیتی که ما آن را ارادی و غیرارادی به صورت پیوسته و منظم انجام دهیم، آن قدر آن را تکرار کنیم تا ناخودآگاه تمایل به انجام دادن آن‌ها داشته باشیم، از انجام دادن آن حس خوشایندی به ما دست دهد و اگر هم به هر دلیلی نتوانستیم آن را انجام دهیم حسی نا خوشایند و یا نارضایتی از خودمان داشته باشیم. بر اساس تحقیقی که دانشگاه دوک آمریکا انجام داده است، 40 درصد از کارهای روزانه افراد بر اساس عادت انجام می‌شود.

انواع عادت

عادت‌های ما به دو دسته ارادی و غیر ارادی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

پرورش عادت های خوب

1. عادت غیر ارادی

همان طور که از اسم آن مشخص است ما هیچ نقشی در انجام دادن یا ندادن آن‌ها نداریم. مانند نفس کشیدن،پلک زدن،ضربان قلب و ….

2 .عادت ارادی

بر خلاف عادت غیر ارادی، ما کنترل این عادت‌ها را کاملاً به دست داریم. شاید تغییر دادن آن‌ها کار سختی به نظر برسد اما اصلاً غیر ممکن نیست. مثلاً خوردن آب با بطری یک عادت ارادی است. شاید ترک کردن آن به یکباره کار مشکلی باشد اما اصلا غیرممکن نیست و ما می‌توانیم آن را ترک کنیم چون ما کنترل انجام دادن یا ندادن آن را داریم.

برای درک بهتر عادت به مثال زیر توجه کنید:

یک راننده‌ای را در نظر بگیرید که برای بار اول در حال رانندگی است و هنوز جای دنده یا پدال ترمز و رو درست نمی‌شناسد. این راننده مدام دور اطرف را می‌بیند و برای دنده عوض کردن اول به آن نگاه می‌کند که دنده را اشتباه عوض نکند. همش استرس دارد که اتفاقی نیفتد و کنترل اتومبیل از دست او خارج نشود.

اگر دقت کرده باشید این دسته از راننده‌ها تنها با یک ساعت رانندگی خسته می‌شوند و دوست دارند در اولین فرصت استراحت کنند. آیا این شرایط برای کسی که سال‌ها راننده است و کسی که تازه شروع به رانندگی کرده است یکسان است؟ جواب کاملاً مشخص است؛ خیر. راننده‌ای که سال‌ها رانندگی می‌کند دیگر برای دنده عوض کردن به دنده ماشین نگاه نمی‌کند و دیگر برای رانندگی کردن استرسی ندارد. چون او به رانندگی کردن عادت کرده است.

حالا بهتر نیست که ما شروع به ساخت عادت در خودمان کنیم تا مانند یک راننده حرفه‌ای شویم و دیگر برای مسائل کوچکی مثل دنده عوض کردن انرژی صرف نکنیم و استرسی نداشته باشیم؟

چگونگی شکل گیری عادات

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که وقتی در حال انجام یک کاری هستید چه اتفاقاتی در ذهن شما در حال رخ دادن است؟ اصلاً چطور می‌شود که شما یک کار را به راحتی انجام می‌دهید ولی در مقابل برای انجام دادن یک کار دیگر کلی به سختی می‌افتید؟ ذهن شما در این هنگام چه دستوراتی به بدن شما می‌دهد با این رفتارها چگونه برخورد می‌کند؟ جواب این سوال‌ها در دو کلمه نهفته است؛ مسیر عصبی.

ذهن ما از میلیاردها سلول یا همان نورون تشکیل شده که هر کدام یک فرستنده و گیرنده دارند که مانند شاخک در اطرف آن‌ها قرار دارند. وظیفه این شاخک‌ها عبور جریان الکتریکی یا مواد شیمایی و انتقال آن به سلول دیگر است و اگر بخواهد با سلول دیگر ارتباط برقرار کند باید شاخک‌هایش را به شاخک‌های آن سلول متصل کند. در اثر این اتصال است که ذهن و مغز ما دستور به انجام یک رفتار یا بروز یک احساس می‌دهد. حالا هرچه این دو سلول تعداد دفعات بیشتری با هم ارتباط برقرا کرده باشند و ارتباط عصبی آن‌ها قوی‌تر باشد، مهارت ما در آن زمینه قوی تر خواهد بود.

مثلاً شما کودکی را در نظر بگیرید که برای اولین بار اقدام به راه رفتن می‌کند. چه اتفاقی می‌افتد؟ هنوز قدم اول را برنداشته به زمین می‌افتد. چون مسیر عصبی راه رفتن هنوز برایش ساخته نشده و یا بهتر است بگویم به راه رفتن عادت نکرده است. ولی آیا یک انسان 20 ساله هم هنگام راه رفتن بعد از قدم اول به زمین می‌خورد؟ خیر، چون او سال‌ها است که مدام در حال تکرار راه رفتن است یک مسیر عصبی بسیار قدرتمندی در ذهن خود ساخته است.

اهمیت داشتن عادت‌های مثبت و مفید

عادت های روزانه به ما این اجازه را می‌دهند تا انرژی کمتری را برای انجام کارهای معمول روزمره خود صرف کنیم. اگر مجبور باشیم برای کوچک‌ترین کاری که در طول روز انجام می‌دهیم زمان زیادی را به فکر کردن اختصاص دهیم، نمی‌توانیم انرژی خود را صرف کارهای مهم‌تر و اساسی‌تر زندگی کنیم.

به همین دلیل ما باید عادت‌های مثبتی را در خود ایجاد کنیم که بتوانیم کارهای خود را بهتر و سریع‌تر به سرانجام برسانیم. مانند مسواک زدن، درست کردن غذا، زود از خواب بیدار شدن، شب‌ها زود خوابیدن و ده‌ها عادت دیگر که در طول روز به آن‌ها نیاز داریم.

زیرا اگر مجبور باشیم برای یک مسواک زدن ساده ساعت‌ها فکر کنیم که باید چه کاری انجام دهیم، به انجام کارهای مهم‌تر و اساسی‌تری که انجام دادن‌شان برای ما اولویت زیادی دارند، نخواهیم رسید.

پرورش عادت های خوب

داشتن عادت‌های مثبت به خوبی تاثیر خود را در زندگی نشان می‌دهند. برای مثال اگر تغذیه خوب و سالمی داشته باشید، بدون شک مواد غذایی سالمی می‌خرید و یا در رستوران، غذاهای سالمی را سفارش می‌دهید. یا اگر وزن متناسب و اندام خوبی دارید، احتمالا به این دلیل است که ورزش کردن را جزوی از عادت‌های خود قرار داده‌اید.

تبدیل یک رفتار به عادت

اگر به تمام کارها و رفتارهای خودمان در طول روز کمی دقت کنیم، متوجه می‌شویم زندگی ما پر از عادت‌های خوب و بد است. به عبارت دیگر این عادت‌های ما هستند که روز ما و یا زندگی ما را تشکیل می‌دهند و به آن جهت می‌بخشند. مانند صبحانه خوردن یا نخوردن، طرز لباس پوشیدن ما، نحوه برخورد ما با دیگران یا حتی مدل خوابیدن ما… همه و همه جز عادت‌هایی هستند که هر روز بدون اینکه ما حتی تصمیم برای انجام دادنشان بگیریم در حال انجام شدن هستند.

تعدادی از عادت‌ها ما را به نتایج مطلوب می‌رسانند و برخی دیگر ما را از مسیرمان دورتر می‌کنند. حتما همه ما شنیده‌ایم که وقتی با دیگران درباره عادت‌هایی بدی که دارند صحبت می‌کنیم، جوابی که به ما می‌دهند این است که (من دیگر عادت کرده‌ام!) اغلب مردم بر این باور هستند که دیگر نمی‌شود عادت به وجود آمده را ترک یا حتی عادت جدید به وجود آورد.

چون همه آن‌ها یکبار تصمیم به ترک آن گرفتند و نتوانستند ادامه دهند. دلیل ادامه ندادن همه افراد، عدم آگاهی آن‌ها از مشکلاتی است که بر سر راه شان به وجود می‌آیند و کاملاً هم طبیعی است. ولی چون ما عملاً آموزشی برای برخورد با این دسته از مشکلات نداریم، طبیعی است که همان شروع راه از ادامه دادن آن منصرف شویم.

اما ما امروز در این مقاله یک فرمول شگفت انگیز خواهیم گفت تا همه ما ببینیم که چگونه می‌توان کمتر از یک ماه عادتی را ترک یا یک عادت خوب را ایجاد کرد.

روش تغییر عادت و پرورش عادت های خوب

ترک عادت بد برای شروع خوب است ولی اصلا کافی نیست. شما برای پیشروی در مسیر اهداف خود، باید رفتارهای جدیدی در خود به وجود بیاورید و با تکرار و سماجت، مسیر عصبی آن را در ذهن خود ساخته و سرانجام آن را تبدیل به یک عادت کنید. عادتی که پله‌ای باشد برای بالا رفتن شما و رسیدن به موفقیت.

شما باید رفتارهای خوب را پیدا کنید و با ساختن مسیر عصبی، آن‌ها را تبدیل به یک عادت درجه یک کنید. در مقاله عادت خوب هم، لیستی از عادات خوبی که می‌توانند در مسیر رسیدن به موفقیت بسیار کمک کننده ما باشند را برایتان نام بردیم و پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را هم مطالعه کنید تا به موفقیت از همیشه نزدیک تر شوید. اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که ما چگونه مسیر عصبی یک رفتار را ساخته و آن را تبدیل به یک عادت بکنیم؟

برای اینکه پاسخ این سوال را به خوبی متوجه شوید کلیپی را برایتان آماده کرده ایم که شما را در مسیر اینکه چگونه یک رفتار را به عادت تبدیل کنیم کمک می‌کند.

بهترین عادت در زندگی چیست ؟

شاید شماری از عادت های ما به نظر هدفمند به نظر نیایند، در حالی که هستند، در حقیقت ۲۵ عادات ویژه وجود دارند که نه تنها به شما در رسیدن به موفقیت کمک می کنند، بلکه به شما کمک می کنند تا سالم، شاد باشید و به تمام آرزوهای خود نیز برسید. بر این ۲۵ عادت خاص تمرکز کنید و سعی کنید آن ها را در عادت های روزانه خود وارد کنید و این زمانی است که پیشرفت و حرکت شما به سمت هدف قوت خواهد گرفت.

روش های تضمینی استعدادیابی کودکان با ساده ترین متد ها

زودتر از خواب بیدار شوید

ساعت های اولیه صبح زمان بسیار مناسبی برای تفکر در آرامش و بهر ه وری بالاست، در حالی که دیگران هنوز در خواب هستند، این فرصت برای شما فراهم می شود که با تمام وجود بر روی اهداف بلند مدت خود تمرکز کنید. هر شخصی در هر سطحی اگر خواهان موفقیت باشد، صبح ها زود از خواب بیدار می شود.

پرورش عادت های خوب

حتی اگر سحرخیز نیستید، در روند روزانه خود تغییر ایجاد کنید و سعی کنید صبح ها زودتر و زودتر از خواب بیدار شوید. در هفته اول می توانید با کوک کردن ساعت خود یک ربع زودتر از زمان همیشگی، شروع کنید، هفته بعد هم یک ربع زودتر از هفته پیش بیدار شوید و به این روند ادامه دهید تا سرانجام بتوانید دو ساعت زودتر از قبل بیدار شوید.

پرورش عادت های خوب ؛ قدردانی

ما زمان بسیار زیادی را غرق در مشکلاتمان سپری می کنیم. اما مشکلات هم نشانه ای از زندگی است. و اگر بخواهید تمرکز خود را از روی مشکلات دور کنید، باید قدردان هر آنچه که دارید باشید. بله، حتی قدردان مشکلاتتان باشید، قدردان بودن بهترین روش برای رسیدن به سلامتی، شادی و موفقیت است. این کار توجه شما را از آنچه که ندارید، به آنچه که دارید منتقل می کند. قدردان نعمت ها و فرصت های طبیعی که در اختیارتان گذاشته شده، باشید تا برکت زندگی شما بیشتر شود.

لبخند

مطالعات نشان داده است که افرادی که بیشتر لبخند (لبخند واقعی، لبخندی که به لبخند Duchenne معروف است) می زنند، زندگی شادتری دارند. عادت به زیاد خندیدن یکی از بهترین عادت هاست که به شما اجازه می دهد تا همیشه پراحساس و آرامش ذهنی داشته باشید.
فیزیولوژی بدن ما تعیین کننده روانشناسی ذهن ماست. وقتی که غمگین هستیم یا احساس افسردگی می کنیم، ذهن ما همه چیز را با هم ادغام می کند. حتی احساسات درونی ما از ظواهر بیرونی ما پیروی می کند.

صبحانه سالم بخورید

خوردن صبحانه مهمترین بخش زندگی است. با این وجود، ۳۱ میلیون آمریکایی هر روز از خوردن صبحانه دوری می کنند. تا به حال کسی به شما گفته است که صبحانه مهمترین وعده غذایی است؟ این حرف صد در صد صحیح است. اگر واقعا می خواهید به موفقیت برسید، هر روز صبح یک صبحانه کامل و مقوی بخورید. اضافه کردن این عادت روزانه اصلا کار سختی نیست.

تنها نیاز به برنامه ریزی دارد، و اگر مجبور هستید هر روز صبح با عجله از خانه بیرون بروید و هیچ وقت اضافه ای برای خوردن صبحانه ندارید، تنها کاری که باید بکنید این است که صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید تا این عادت خوب را به زندگی روزمره خود اضافه کنید.

پرورش عادت های خوب

پرورش عادت های خوب ؛ ورزش کردن

یکی از بهترین عادت های روزانه ورزش کردن است که نباید هرگز قطع شود. برای اینکار نیاز نیست دوی ماراتن بدوید یا وزنه های سنگین بلند کنید. هدف از ورزش روزانه انجام فعالیت های آرامش بخش برای رسیدن بیشتر اکسیژن به خون و افزایش اندروفین در بدن است. این کار نه تنها به شما کمک می کند که از لحاظ جسمی وضعیت رو به بهبودی را داشته باشید.

بلکه وقتی که این عادت روزانه را به زندگی خود اضافه کنید، شما را با انگیزه تر و پر انرژی تر خواهد کرد. با ورزش کردن depaminine، oxytocin و serotonin در بدن آزاد می کند که باعث سرخوشی زیاد شده بدون اینکه نیاز باشد هیچ دارویی مصرف کنید.

آب با لیمو بنوشید

یکی از عادت های روزانه که برای سلامتی بسیار مفید است، نوشیدن روازنه یک لیوان بزرگ آب به همراه لیمو است. لیمو سرشار از ویتامین C است، البته خواص درمانی دیگری نظیر کمک کردن به هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی همراه با پاکسازی و آبرسانی به بدن را نیز در بردارد. آب نیز به تنهایی مهمترین راه برای دفع تمامی سموم از بدن در اول هر روز است. در نهایت، در طولانی مدت باعث کاهش وزن، کاهش هر گونه التهاب و افزایش انرژی خواهد شد.

پیاده روی ( حداقل ۱۰ هزار قدم)

بیشتر مردم در خصوص فواید پیاده روی، حداقل ۱۰ هزار قدم در روز شنیده اند. با این وجود، در ابتدا نیاز نیست تا این حد پیش بروید. تحقیقی به این منظور برای مقایسه تعداد قدم های هر شخص در طول یک روز در بین افراد مختلف از کشورهای سراسر دنیا نظیر آمریکا، سوئیس، استرالیا و ژاپن انجام گرفت که نتایج آن به شدت تکان دهنده بود.

آمریکایی ها به طور میانگین ۵۱۱۷ قدم، استرالیایی ها ۹۶۹۵ قدم، ساکنان سوئیس ۹۶۵۰ قدم و ژاپنی ها نیز ۷۱۶۸ قدم در روز پیاده روی می کنند. هنوز هم اضافه کردن این عادت به عادات روزانه ما تاثیر بسزایی در بهبود بی تحرکی ما خواهد داشت. اتومبیل خود را دورتر از محل کار خود پارک کرده و سعی کنید برای افزایش انرژی خود بیشتر پیاده روی کنید و همچنین از پله ها استفاده کنید.

پرورش عادت های خوب

ویتامین ها و مواد معدنی

در فرهنگ غذایی ما، مواد غذایی که روزانه مصرف می کنیم فاقد ویتامین و مواد معدنی لازم است. شکر تصفیه شده، کربوهیدرات ها و دیگر مواد غذایی که جز وعده ی غذایی اصلی آمریکایی ها محسوب می شود، این کمبود را دوچندان می کند. در واقع بدن ما مواد معدنی کافی که به آن نیاز دارد را دریافت نمی کند.

بهترین مجموعه از ویتامین ها و مواد معدنی که باید در طول روز مصرف کنید را پیدا کنید. شاید چشم پوشی از این عادت غذایی کار ساده ای باشد، اما اگر آن را به طور منظم در برنامه روزانه خود وارد کنید، تاثیر بی نظیر آن را خواهید دید. این تاثیر در رهاسازی ذهن، بهبود وضعیت روحی و جسمی خواهد بود.

مدیریت زمان برای پرورش عادت های خوب

یکی از عادت های بسیار مهم در رسیدن به موفقیت، مدیریت زمان است.هر چه بهتر بتوانید از اتلاف زمان بکاهید، کارهای بیشتری می توانید انجام دهید. فراموش نکنید که همه ما در طول شبانه روز یک مقدار زمان داریم ، شما چگونه می توانید از این منبع بالقوه برای رسیدن به موفقیت نهایت استفاده را کنید؟

بهترین استراتژی برای مدیریت زمان و پیاده سازی آن را پیدا کنید. این کار اصلا پیچیده نیست، اما نیاز به تلاش آگاهانه و مستمر دارد. در نهایت روزی این عادت جزئی از از کارهای روزانه شما خواهد شد، فراموش نکنید که هر چیزی در این دنیا امکان پذیر است و هیچ هدف دست نیافتنی وجود ندارد.

برنامه ریزی اهداف روزانه

بیشتر آدم ها در زندگی خود هدفی را دنبال می کنند. این اهداف می توانند کاری یا شخصی باشند، اما همه ما برای رسیدن به این اهداف در یک مسیر از پیش تعریف شده حرکت می کنیم. با وجود اینکه اهداف بلند مدت به مسیر حرکت ما در زندگی جهت می دهند، اهداف روزانه نیز در ایجاد نقطه عطف های کوتاه مدت که در مسیر رسیدن به موفقیت امری جدایی ناپذیر هستند، نیز بسیار کمک خواهد کرد. شاید اهداف بلند مدت هم در بسیاری از مواقع قریب الوقوع به نظر بیایند، اما با پیاده سازی استراتژی هدف گذاری روزانه، شما می توانید به چیزهای بسیار بزرگ در زندگی برسید.

لذت بردن از زمان گذاشتن برای «خود» یکی از عادت هایی که معمولا بیشتر افراد در بکارگیری آن دچار مشکل می شوند، لذت بردن از زمان گذاشتن برای «خود» است. هر روز یک کاری که از انجام آن لذت می برید را انجام دهید. این کارها لزوما در ارتباط با موفقیت و پیشرفت نیستند. با انجام کاری که آن را دوست دارید، آرامش ذهنی و تمرکز شما افزایش خواهد یافت.

موزیک گوش کنید، در پارک قدم بزنید، در جاده ای که دوست دارید رانندگی کنید، یک فیلم تماشا کنید، یا هر کار دیگری که از انجام آن لذت می برید، را انجام دهید. مطمئن باشید که تمام لحظاتی که در روز برای خودتان وقت گذاشته اید را برای همیشه به خاطر خواهید سپرد.
مشوق خود باشید

در طولانی مدت، با انگیزه ماندن کاری بس دشوار است. ما خیلی وقت ها از اهداف خود دلسرد و منصرف می شویم و در این زمان است که افکار منفی به سمت ما می آیند و ما را از مسیر درست دور می کنند. اما یکی از بهترین روش های که به باانگیزه بودن شما در زندگی کمک می کند این است که هر روز سعی کنید الهام بخش خود باشید.

پرورش عادت های خوب

مطالعه کنید، فیلم های الهام بخش تماشا کنید و با خواندن داستان کسانی که به آرزوهایشان رسیدند، انرژی خود را افزایش دهید. آنتونی رابینز زمان گذاشتن برای انجام این کارها را «ساعت قدرت» می نامد، هرچقدر که می توانید برای انجام این کارها زمان صرف کنید. مشوق خود بودن یکی از بهترین روش ها برای رسیدن به موفقیت و پرورش عادت های خوب است، زیرا اگر ذهن باور کند، موفقیت حاصل می شود.

افزایش عزت نفس در کودکان با چند نکته کلیدی

پس انداز و سرمایه گذاری کنید

لیست عادت های خوب بدون عادت به پس انداز و اندوختن تکمیل نمی شود. ما معمولا به دلیل مشغله زیاد فراموش می کنیم که چیزی را برای آینده خود پس انداز کنیم. حقیقت این است که به عنوان مثال آمریکایی ها در هر لحظه کمتر از ۱۰۰۰ دلار ذخیره می کنند. اما این موضوع تنها به پس انداز کردن ختم نمی شود،

شما باید بتوانید پولی را که پس انداز کرده اید را در جایی سرمایه گذاری کنید و در این امر به شدت عاقلانه رفتار کنید. هر چه در این امر توجه بیشتری خرج کنید، احتمال موفقیت شما نیز بیشتر خواهد شد. برای جلوگیری از هرگونه مشکل مالی احتمالی در آینده باید حداقل حقوق ۶ ماه خود را همیشه به عنوان پس انداز نگاه دارید.

بودجه و بررسی هزینه ها

بنجامین فرانکلین گفته بود: «مراقب هزینه های کوچک خود باشید، یک سوراخ کوچک در یک کشتی ممکن است موجب غرق شدن آن شود.» چشم پوشی از هزینه های کوچک کار بسیار آسانی است، اما آنها بزرگ و بزرگتر خواهند شد به خصوص زمانی که با کمبود نقدینگی مواجه هستیم.

پس از مدیریت تمامی هزینه های خود اطمینان حاصل کنید. وقتی که این کار جزی از عادت های حسابداری و مالی ما شود، به موفقیت اقتصادی شما در آینده کمک خواهد کرد. پول ذخیره شده از هزینه های فرعی می تواند برای سرمایه گذاری در آینده مفید واقع شود. آینده را به خاطر خوش گذارنی های لحظه ای از یاد نبرید.

چیزهای جدید برای پرورش عادت های خوب یاد بگیرید

به خودتان آموزش دهید، و سعی کنید هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید. برای یادگیری و بهبود زندگی خود تلاش کنید، حتی اگر این کار به منزله یادگیری یک مهارت جدید یا تقویت مهارت های کنونی خود باشد. از یادگیری زبان های خارجی گرفته تا اپلیکیشن ها و برنامه های کامپیوتری، شما باید یک زمان مشخصی را در روز به تقویت این عادت اختصاص دهید.

ممکن است یک چیز جدید از کلاس های آنلاین، کتاب های صوتی، یک مطلب در یک وبلاگ، یک فیلم آموزشی در یوتیوب، از TED Talks یا هر وسیله ای دیگری یاد بگیرید، مهم این است که به هر نحوی که شده این عادت مهم را در برنامه روزانه خود وارد کنید.

ساماندهی کردن

آشفتگی های جسمی در نتیجه عدم تمرکز است. وقتی که زندگی ما بدون سازماندهی و برنامه ریزی باشد، متمرکز بودن بر روی اهداف کار بسیار دشواری است. برای ساماندهی به محل کار و زندگی خود وقت بگذارید، و برای ورود این عادت به عادات روزانه خود کافی است که هر روز یک زمان کوتاهی را به این موضوع اختصاص دهید.

از یک کشوی کوچک، یک گوشه از خانه، یک کمد در محل کار خود شروع کرده و سعی کنید آن را ساماندهی و مرتب کنید. نکته مهم در این عادت طبق گزارش آمده در روزنامه Journal of Neuroscience با عنوان « اثر متقابل مکانیزم از بالا به پایین و از پایین به بالا رفتن در قشر بینایی انسان» است، که در آن گفته شده: « محرک های بصری متعددی همزمان با مشاهدات مغزی به رقابت پرداخته که در نهایت فعالیت های فراخوانده شده از قشای بینایی سرکوب خواهند شد.» به زبان ساده تر باید گفت: آشفتگی های جسمی باعث از دست دادن تمرکز می شود.

پرورش عادت های خوب

کمک به دیگران برای پرورش عادت های خوب

ما معمولاً در مسیر رسیدن به موفقیت، دیگران را فراموش می کنیم. ما معمولا از کمک کردن به همنوع خود مرد، زن و یا کودک عاجز هستیم. کمک کردن به دیگران شاید در افزایش پولی که دارید کمک نکند، اما در ذخیره سازی زمان که به مراتب از پول بسیار باارزش تر است، کمک خواهد کرد.

حتی به شما کمک می کند که تمرکز خود را از حالت نداری و فقر به توانمندی منتقل کند. ما معمولا عادت داریم که زمان بسیار زیادی را در حالت نگران و اضطراب به سر ببریم. اما، وقتی که کمک کردن به دیگران در لیست عادت های خود اضافه کنید، به راحتی می توانید نگرانی های شخصی خود را کاهش دهید. در حقیقت، آدم های بسیاری در دنیا وجود داشته اند که با کمک به دیگران به موفقیت ها بسیار بزرگی رسیده اند.

شبکه سازی

واضح است که برای رسیدن به موفقیت تنها دانسته های شما کافی نیست و باید با دیگران نیز ارتباط برقرار کنید و تشکیل یک گروه بدهید. ایجاد شبکه به معنی پیدا کردن راهی است که به شما در افزایش ارزش های زندگی برای دیگران کمک کند. بهترین شبکه ساز ها در دنیا، به تنهایی آدم های موفقی بوده اند. اما آن ها در آغاز به طور کامل متمرکز نبودند. آن ها به دنبال راهی بودند که بتوانند به دیگران کمک بلاعوض کنند. اینگونه است که بزرگترین شبکه سازهای دنیا بوجود می آیند.

مبارزه با ترس

ما در زندگی زمان بسیار زیادی را در ترس سپری می کنیم. معمولا خیلی نگران و دلواپس آینده هستیم تا حدی که فراموش می کنیم از زمان حال خود لذت ببریم و این ترس از پیشرفت در ذهن ناخودآگاه ما نقش خواهد بست. مبارزه با ترس یکی از مهمترین عادت های زندگی است که کاملا دست یافتنی و قابل توسعه است. هر روز سعی کنید یک کاری که انجام آن برایتان آسان نیست را انجام دهید و با ترس هایتان روبرو شوید. با آدم ها غریبه صحبت کنید، از کسی تعریف و تمجید کنید یا در مورد چیزی که ناراحتتان می کند، حقیقت را عنوان کنید.

اقدام به عمل برای پرورش عادت های خوب

اقدام به عمل، یکی از کلیشه ترین جملاتی است که بارها و بارها شنیده ایم ، اما باز هم در انجام آن با شکست روبرو می شویم. در حقیقت، همیشه برعکس عمل می کنیم – در انجام کارها تعلل می کنیم- ما به دلایل مختلفی نمی توانیم کاری که می خواهیم را انجام دهیم و در نتیجه در مسیر پیشرفت با شکست روبرو شده و نمی توانیم به اهدافی که در نظر داشته ایم برسیم.

بهترین راه برای غلبه بر به تعویق افتادن کارها، یک قانون ۱۵ دقیقه ای است. یک کاری که مدت هاست قرار بوده انجام بدهید اما موفق به انجام آن نشده اید را انتخاب کنید، گوشی تلفن همراه خود را برداشته و تایمر آن را برای ۱۵ دقیقه تنظیم کنید، سپس سعی کنید آن کار را در این بازه زمانی انجام دهید.

با این کار در قدم اول، شما توانسته اید که قدمی برای انجام این کار بردارید و در قدم دوم توانسته اید در مدت زمان ۱۵ دقیقه برای انجام آن کار تلاش کنید و از این طریق می توانید در بهبودی روند انجام آن کار ایجاد کنید.

از یک برنامه پیروی کنید

داشتن پلن و برنامه برای انجام کارها، بخش جدایی ناپذیر هر شخص کارآفرین است. داشتن پلن تنها برای اهداف بلند مدت مناسب نیست بلکه برای هرکاری که در طول روز انجام می دهید مناسب است. اما برای انجام این کار باید از یک پلن دقیق و با جزئیات استفاده کنید. بدون برنامه مدون، معمولاً در رسیدن به اهدافمان با شکست روبرو خواهیم شد. بدون اینکه بدانیم چگونه می توان از نقطه A به نقطه B رسید، پیدا کردن مسیر امری بس دشوار است. اما وقیت یک برنامه مدون برای روند پیشرفت خود تهیه کنید، خواهید توانست به اهداف خود برسید.

تقویت تفکر مثبت

خوبی، خوبی را جذب می کند. وقتی که منفی فکر کنیم، تمام چیزهای منفی را به سمت خود جذب خواهیم کرد و بر عکس، زمانی که مثبت فکر کنیم، تمام چیزهای مثبت را به سمت خود جذب خواهیم کرد. سخت است که همیشه مثبت فکر کنیم و معمولا تمایل ما بیشتر به سمت افکار منفی است.

اما، داشتن افکار مثبت یکی از مطمئن ترین مسیرها برای رسیدن به اهداف است. چشم پوشی از کسانی که توانایی های شما را نادیده می گیرند و تمرکز بر روی چیزهایی که دوست دارید و مثبت ماندن با وجود تمامی نکات منفی، بدون شک یک شروع خوب برای یک موفقیت بزرگ خواهد بود.

پرورش عادت های خوب

مطالعه برای پرورش عادت های خوب

چه روزنامه بخوانید، چه اخبار اقتصادی، یک رمان، یک کتاب تخیلی یا هر چیز دیگری که دوست دارید، مهم این است که برای مطالعه زمان بگذارید. مطالعه یکی از مهمترین عادت ها در بهبود شیوه زندگی است و نباید هرگز تنها به گوش دادن به فایل های صوتی یا تماشای فیلم اکتفا کنید.

مطالعه می تواند به شما در کشف دنیای جدیدی کمک کند. شما را با افکار و چیزهایی که قبلا از آن ها اطلاع نداشتید، آشنا سازد. همچنین مطالعه یک روش بی نظیر در آموزش به خود و ایجاد سرگرمی است.

به اندازه کافی استراحت کنید

همانطور که مهم است صبح ها زود از خواب بیدار شوید، به اندازه کافی استراحت کردن هم بسیار مهم است. شاید حفظ تعادل در این خصوص کار سختی باشد، به خصوص اگر دارای فرزند یا دو شغله باشید، یا تعهداتی دیگری نظیر این موارد. با این وجود، اگر به سلامتی خود و بدون شک رسیدن به موفقیت های آینده اهمیت می دهید، باید شب بین ۶ تا ۸ ساعت بدون وقفه بخوابید.

ترفند های شگفت انگیزی که به شما جسارت تغییر شغل می دهد !

اگر مشکل بی خوابی دارید، قبل از خواب از خوردن قهوه یا نوشیدنی های الکلی بپرهیزید. مصرف دخانیات، خوردن شکر بیش از حد معمول یا مصرف دیگر مواد مضر برای بدن، در افزایش بی خوابی تاثیرگذار می باشد. مصرف این موارد را از برنامه روزانه خود حذف کنید تا شب ها راحتتر به خواب بروید.

ثبت افکار خود برای پرورش عادت های خوب

ثبت افکارمان در بازتاب این که شخصیت واقعی ما چیست و چه کاری در طول زندگی کرده ایم، بسیار مفید است. زمان به قدری به سرعت در حال گذر است که ممکن است به راحتی کارهایی که حتی چند ماه پیش انجام می دادیم را فراموش کنیم. نوشتن جزئیات در مشخص شدن اهدافمان در زندگی و یادآوری درس های زندگی کمک می کند و حتی تا حدی مفرح بخش نیز می باشد.

سعی کنید به نوشتن افکار و تجربه های روزانه خود عادت کنید. آن ها را با اهداف، امیدها و آرزوهای خود ادغام کنید، آینده زندگی خود را تجسم کرده و یافته های خود را بنویسید، بعد از مدتی به نوشته های خود مراجعه کنید و آن ها را بخوانید، خواهید دید که پنجره های جدیدی از امید و انگیزه در مسیر شما باز خواهد شد.

برنامه ایجاد عادت‌های مثبت

برای اینکه بتوانید کارهای مهم و نتیجه‌بخش را به عادت‌ های خود تبدیل کنید، حتما لازم است برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. می‌توانید فرم برنامه‌ریزی ساخت عادت‌ها را در ادامه دانلود کرده و از آن استفاده کنید.

برای استفاده از این فرم باید عادت‌های خود را بنویسید و سعی کنید در طی 22 روز آن‌ها را تکرار کنید تا بتوانید عادت نوشته شده را ترک و یا ایجاد کنید.

توصیه می‌کنم مقاله چگونه عادت جدید ایجاد کنیم را حتما بخوانید تا بتوانید در تغییر و یا ایجاد عادت‌ها موفق‌تر عمل کنید.

پرورش عادت های خوب روزانه افراد موفق

اگر زندگی‌نامه افراد موفق را مطالعه کنید، به راحتی متوجه می‌شوید که موفقیت آن‌ها به دلیل عادت‌های خوب و مثبتی است که در زندگی خود دارند. البته افراد موفق عادت‌های بد نیز دارند اما تعداد عادت‌های خوب و مثبت‌شان بیشتر است.

توصیه می‌کنم کتاب هفت عادت مردمان مؤثر را بخوانید تا بتوانید با عادت‌های خوب و موثر این‌گونه افراد بهتر آشنا شده و با به کارگیری آن‌ها در زندگی، به موفقیت برسید. در ادامه هفت عادت بیان شده در این کتاب را برای‌تان تیتروار بیان می‌کنیم:

پرورش عادت های خوب

برای انجام کارهای خود، پویا و پیشگام باشید،
از آغاز کار به نتیجه و پایان آن فکر کنید،
کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و به ترتیب مهم بودن‌شان انجام دهید،
به صورت برنده / برنده فکر کنید تا در ارتباطات خود به سود دوطرفه برسید،
از ابتدا به فکر سرانجام باشید،
در انجام کارها‌تان با دیگران مشارکت داشته باشید،
اره خود را تیز کنید، به عبارتی به ابزارهای خود برای حرکت و تلاش دقت کنید. ابزارها می‌توانند انگیزه و انرژی شما نیز باشند.

راه حل سه‌ بخشی پرورش عادت های خوب

هر عادتی که دارید – خوب یا بد – از این سه بخش تشکیل می‌شود:

۱. یادآور: چیزی که باعث شروع عادت می‌شود

۲. روال : خودِ عادت

۳. پاداش: منفعتی که از انجام دادن عادت نصیب‌تان می‌شود

اسم این الگو «راه حل سه بخشی» نام دارد. البته بین خودمان بماند… اصلا وقت زیادی برای اسم پیدا کردن نگذاشتم و اولین چیزی که به ذهنم رسید را نوشتم.

وقتی عادت‌ها را تکه تکه کنیم چه شکلی می‌شوند؟

بیایید «بشکن بشکن» راه بیندازیم و یک عادت معمولی را از بالای ساختمان ۳ طبقه پرت کنیم کف کوچه و بشکنیم تا ببینیم تکه‌های کوچک‌ترش چه شکلی هستند. برای مثال تخمه خوردن را داشته باشید:

۱. فوتبال شروع می‌شود (یادآور). اولین چیزی که پس از شروع فوتبال به ذهن‌تان می‌رسد این است که ظرف تخمه را بیاورید و بگذارید کنار دست‌تان. یعنی فوتبال یادآور تخمه خوردن است.

۲. تخمه می‌خورید (روال). این خود عادت است. تخمه می‌شکنید و می‌‏خورید و فوتبال را تماشا می‌کنید. روالی که هر دفعه طی می‏‌کنید.

۳. سرگرم می‏‌شوید (پاداش). تخمه خوردن آنقدر مشغول‌تان می‌کند که بازی بد بازیکنان تیم‌تان را زیر سایه خود می‌برد. در حین خوردن تخمه، اعصاب‌تان راحت‌تر است.

خب… حالا می‏‌خواهیم ببینیم چطور می‏‌توان از این ساختار استفاده کرد تا به عادت جدیدی خو بگیریم و وِل‌کُنش نشویم.

بخش اول پرورش عادت های خوب : برای عادت جدیدتان «یادآور» درست کنید

مثلا می‌خواهید روزی سه لیتر آب بخورید تا شاداب‌تر شوید. اگر به دوستان و آشنایان‏تان بگویید، احتمالا بهتان خواهند گفت باید روی کنترل نفس و اراده و اینجور چیزها کار کنید. اما زرشک!

حقیقت این است که انگیزه سلاح خیلی خوبی برای به خاطر سپردن عادتی جدید و تکرار کردن آن، محسوب نمی‌شود. به همین دلیل، یادآور بخش خیلی مهمی از خلقِ عادت جدید است. در واقع یادآور خوب، کاری به انگیزه و حافظه شما ندارد و کار خودش را می‏‌کند.

برگردیم به شما که می‌خواستید روزی ۳ لیتر آب بخورید. اگر یکی از این لیوان‌های غول‌آسای نیم لیتری بگیرید و آن را بالای سینک آشپزخانه آویزان کنید، هر بار که وارد آشپزخانه می‏‌شوید تا عادت جهانی «وارسی کردن محتویات یخچال» را به جا بیاورید، ناخودآگاه چشم‌تان به آن لیوان گنده می‌افتد. دیدن این لیوان به شما یادآوری می‌کند که الان وقت آب خوردن است.

برای انتخاب یادآور می‌توانید کارهای بهتری هم بکنید. مثلا لیست کارهایی که هر روز خودتان انجامشان می‌دهید، یا هر روز برایتان اتفاق می‌افتند را یادداشت کنید. این لیست کلی چیز را شامل می‏‌شود. مثلا هر دفعه که سر سفره منتظر ناهار نشسته‌اید، یا هر دفعه که شلنگ دستشویی را باز می‌‏کنید، یا هر دفعه که پشت چراغ قرمز گیر می‌کنید. این مواقع می‌تواند یادآور شما برای تمرین ذهنی مکالمه‌ زبان ایتالیایی باشد.

مثال ساده‌اش همین کاری است که خانواده‌های مسیحی انجام می‏‌دهند و موقعی که سر میز شام نشسته‌اند، قبل از دست بردن به قاشق و چنگال، اول دستشان را به همدیگر می‏‌دهند و شکر نعمت می‌کنند، تا شکرگزاری (به معنی خوشحال بودن از چیزهایی که دارند) برایشان تبدیل به عادت شود.

پرورش عادت های خوب

بخش دوم پرورش عادت های خوب : عادتی انتخاب کنید که شروع کردنش آسان باشد

قلق کار این است که آنقدر آسانش کنید تا رویتان نشود بگویید نه.

توضیح: بین انتخاب هدف و انتخاب عادت تمایز قائل شوید. چون اصلا مثل هم نیستند.

در اینجا سنگ بزرگ علامت نزدن است. مثلا نشستید پای مسابقات المپیک و ناگهان به این فکر افتاده‌اید که چرا من نتوانم مانند مایکل فلپس شنا کنم یا مثل اوسین بولت بدوم. مگر به غیر از این ۲۵ کیلو اضافه‌وزن چه چیز دیگری از آنها کم دارم؟ ۴ هفته‌ای آبش می‌‏کنم خب! بابا چه خبرتان است؟ اگر این شکم را داخل ماهیتابه هم بیندازید به این سرعت آب نمی‌شود.

همین روحیه و شور و اشتیاق را حفظ کنید. اما، واقعیت می‌گوید تغییرات پایدار حاصل عادت روزانه است، نه از این رو به آن رو شدنِ یک‌دفعه‌ای.

به عبارت دیگر اگر می‌‏خواهید عادت جدیدی را شروع کنید تا سالم‌تر و باحال‌تر و پولدارتر زندگی کنید، حرف این بنده حقیر را بپذیرید و از کم شروع کنید. آنقدر آسانش کنید که رویتان نشود بگویید نه.

چقدر آسان؟

خیلی آسان. آنقدر آسان که از انجام ندادنش خجالت بکشید. در آن ابتدا، عملکرد خیلی مطرح نیست. فقط باید به آن شخصی تبدیل شوید که فلان کار (عادت) جزئی از خلق و خویش محسوب می‌شود. یک گرمکن بپوشید و ۷ دقیقه نرمش کنید. اگر همین ۷ دقیقه را هر روز تکرار کنید، تبدیل به عادتان می‌شود. بعدا می‌توانید زمان و شدت تمرین را بالا ببرید. فعلا فقط به همین قناعت کنید.

پس قرار شد این کار را بکنید:

عادت جدیدی برای خود انتخاب کنید. بعد از خودتان بپرسید «چطور می‌توانم این عادت را به حدی آسان کنم که رویم نشود بگویم نه؟»

بخش سوم پرورش عادت های خوب ؛ پاداش‌تان چیست؟

یادتان باش حتما جشن خوشحالی بگیرید. حتی اگر معتاد تزریقی‌ای بودید که بالاخره توانسته خودش را عادت بدهد فقط از سرنگ یکبار مصرف استفاده کند تا وضعش از این که هست بدتر نشود. آن را هم جشن بگیرید.

کسی را دیده‌اید که کاری را دوست نداشته باشد و دلش بخواهد هر روز انجامش بدهد؟ (حتی اگر پای پول در میان باشد) اگر قرار باشد کاری را به قصد تبدیل شدن به عادت انجام بدهیم، خیلی مهم است که بعد از هر بار انجام دادنش به خودمان پاداش بدهیم.

مثال: سه هفته است که رفتم باشگاه کاراته اسم نوشتم. هر دفعه بعد از پایان جلسه‌ی تمرینی به خودم می‏‌گویم «تمرین خوبی بود، عرقم در اومد»، یا «امروز خوب ماواشی‌ می‌زدم».

اگر بتوانید این حس پیروزی یا موفقیت را به خودتان القاء کنید، احتمال اینکه سر برج باشگاه کاراته را بپیچانید خیلی کمتر می‌‏شود.

اگر آن لیوان گنده را پر از آب کردید و خوردید. «پیروزی!»شام سبک خوردید. «موفقیت!»چهار تا درازنشست رفتید. «کارت خوبه!»بعد از هر کدام این کارها به خودتان حال بدهید و میوه‌ی موفقیت را با خوشحالی گاز بزنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

26 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *