افتتاح حساب ترکیه
تمرین آرامش درونی

برای شروع هر کار تازه‌ای نیاز به مهارت و آموزش هست، تمرین آرامش درونی نیز از این قضیه مستثنی نیست و باید آن را یاد بگیریم . خوشبختانه امروزه راه‌های بسیاری وجود دارند که به ما یاد می‌دهد چگونه در شرایط شلوغ و پرتلاطم، آرامش‌مان را حفظ کنیم. برخی از این راه های را گروه موفقیت شادمگ در اختیارتان قرار داده است.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن تمرینی برای تبدیل شدن به یک انسان کاملا متفاوت، یک انسان جدید و یا حتی تبدیل شدن به فرد بهتری نیست، بلکه تمرینی برای آموزش آگاهی، درک و داشتن دیدگاهی صحیح است. قرار نیست که شما احساسات یا افکار خود را در درون خود خاموش نمایید، بلکه یاد می‌گیرید که چگونه بدون قضاوت با آنها روبه‌رو شوید و در نهایت خواهید توانست درک بهتری نسبت به احساسات و افکار خود داشته باشید.

درون‌ پویی یا مدیتیشن (انگلیسی: meditation) که با نام مراقبه نیز شناخته می‌شود، به‌طور کلی فنون و روش تسلط بر ذهن است. به گفته معتقدان این روش، هدف درون ‌پویی تربیت و کنترل ذهن توسط تکنیک‌ های درون‌ گرانه برای رسیدن به شادی آگاهی و آرامشی عمیق و طولانی و غیر وابسته به غیر است.

آرامش درونی چیست؟

آرامش درونی، حالتی از آرامش روح و روان است. هنگامی که سر و صدا در سر شما آرام می‌شود و گره‌های نخ شروع به جدا شدن می‌کنند، به شما این امکان را می‌دهند، برای اولین بار فضای بین افکار خود را در آنچه ببینید و این همان آرامش درونی است.

آرامش در درون به ما سکوت لازم را در دنیای پر از سر و صدا و شلوغی می‌دهد. این به ما امکان می‌دهد چشم‌هایمان را در ذهن خود باز کنیم. با آرامش در درون خود دلیل استرس و اضطرابی را که هر روز ما را آزار می‌دهد، احساس کرده و در آخر اتاق‌های نامرتب ذهن خود را تمیز می‌کنیم.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد با مشکلات بهداشت روانی روبرو هستند، بسیاری در کار غرق شده اند و بسیاری از دینداری و معنویت سنتی دور شده‌اند، سفر برای یافتن آرامش راهی است تا ما از خویشتن فعال خود دور شده و برای لحظه‌ای آرام شویم و این مهم ترین دستاورد آرامش درونی است.

تمرین آرامش درونی

تمرین آرامش درونی

آرامش درونی، حالتی از آرامش روح و روان است.

دیگر دستاوردهای این آرامش شامل موارد زیر است:

دستیابی به خوشبختی و رضایت نه از طریق چیزها و دستاوردها، بلکه از طریق اتصال مجدد با خود
تبدیل شدن به نسخه کاملتر از طریق کشف مجدد خود
پیدا کردن نسخه بهتری از خود با داشتن شفافیت و درونی آرام
رها کردن دردها و نگرانی های سطحی ذهن
پذیرفتن همه چیز زندگی، شغل، بدن، به طور واقعی و عملی
همه این دستاوردها شما را به سمت آرامش درونی هدایت می‌کنند.

راه‌های رسیدن به آرامش درونی

این روزها کمتر کسی استرس، افسردگی و اضطراب را تجربه نمی‌کند. به همین دلیل بیش از گذشته افراد در جستجوی راهی برای رسیدن به آرامش درونی خود هستند. برای رسیدن به این آرامش شما باید بتوانید تصمیم بگیرید و سپس در مسیر پیشرفت و دستیابی به آن گام بردارید.

دنیای مدرن خسارات سنگینی به همه ما وارد کرده است. فناوری هوشمند، اینترنت به هر کجا که برویم، به چشم می‌خورند. سرعت بالای زندگی در این دنیای مدرن، زمان استراحت و ناهار را کوتاه‌تر کرده، آخر هفته و تعطیلات به فراموشی سپرده شده‌اند یا افراد آن را برای زمان بازنشستگی خود به تعویق می‌اندازند.

تمرین آرامش درونی

ما نمی‌دانیم که وضعیت اقتصاد در 5، 10 یا 20 سال آینده چگونه است و آیا به دلیل یک بحران جهانی یا بحران اقتصادی شغل‌مان را از دست خواهیم داد، یا نه. هرگز احساس نمی‌کنیم که فضایی برای تنفس نیاز داریم، زیرا جهان سریعتر و سریعتر در حال حرکت است و زمان کافی برای استراحت و آرامش وجود ندارد.

این نوع نگرش‌ها، تلاش برای ادامه کار را فقط منتهی به یک چرخه خودباختگی می‌کند. امروزه مسائل مربوط به سلامت روان شیوع بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

انتظارات و خواسته‌ها بالارفته و شما دیگر فقط با کلاس، دفتر کار یا شهر خود رقابت نمی‌کنید، در واقع شما در حال رقابت با کل جهان هستید و در همین شلوغی‌های زندگی آرامش درونی از یاد رفته است.

ما فراموش کرده‌ایم که معنای واقعی زندگی، در کنار هم بودن و قدردانی از چیزهایی است که موجب رضایت و لبخند ما می‌شوند. این روزها جستجوی آرامش درونی و تمرین آرامش درونی باید بخشی فعال از زندگی ما باشد، زیرا همه چیز در اطراف ما دائماً در جهت برهم زدن آرامش و هرج و مرج زندگی عمل می‌کنند.

نکته

برای فهم درست آرامش درونی باید مسائل زیر را به خوبی درک کنیم:

  • منفعل بودن و اجازه دادن به حرکت زندگی در مسیر سرنوشت
  • آرام بودن و کم کردن حجم کارها
  • انجام کارهای جدید بر اساس علایق شخصی
  • توجه کمتر به پیشرفت‌ها شغلی
  • عدم مقایسه زندگی شخص و کاری خود با دیگران
  • به زبان ساده، آرامش روحی و درونی ارتباط خیلی کمی با چیزهایی دارد که دیگران وقتی به شما نگاه می‌کنند، می‌بینند.
تناسب اندام و شادی را جدی بگیرید | رازهایی که نباید فراموش کنید !

مدیتیشن تمرین آرامش درونی

مدیتیشن در یکی از سه حالت تمرین می‌شود:
آگاهی: اجازه ‌دهید تا هوشیار باقی بمانید و درگیر چیزی که مشاهده می‌کنید نشوید
مشاهده: توجه به آنچه در حال حاضر در ذهن شما وجود دارد ( نظارت باز)
تمرکز: توجه به یک موضوع واحد، داخلی یا خارجی (متمرکز بودن)

تمرین آرامش درونی

مزایای تمرین آرامش درونی

تسهیل آرامش و رهایی عمیق عضلات و اندام ها
کمک به رسیدن به آرامش عمیق روانی سریع تر و راحت تر
شادی، صلح و رضایت عمیق درونی
بی نیازی از عامل بیرونی برای آرامش
تغییر الگوهای فکری تنش زا
مدیتیشن عمیق در زمان کوتاه تر با استفاده از قدرت ضمیر ناخودآگاه
آرام گرفتن اعصاب و احساسات
ریلکس شدن و رفع تنش از تمام عضلات

بهبود سلامت عاطفی با مدیتیشن

برخی اشکال مدیتیشن نیز می تواند منجر به بهبود تصویر ذهنی و دیدگاه مثبت تری در زندگی شود.مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین که در واکنش به استرس آزاد می شوند می توانند بر حالت افسردگی تاثیر بگذارند و منجر به افسردگی شوند.

با مدیتیشن آرامش درون خواب خود را بهبود ببخشید

مطالعات بالینی نشان داده اند که مدیتیشن ذهن ‌آگاهی کیفیت خواب را بهبود می بخشد و همچنین به کاهش علائم بی خوابی، تداخل خستگی و شدت خستگی کمک می کند. اگر در به خواب رفتن، خواب باقی ماندن یا تجربه خواب با کیفیت بالا با دشواری مواجه هستید، مدیتیشن ممکن است آن چیزی باشد که برای مقابله با این شرایط نیاز دارید.

کاهش استرس با انجام مراقبه

کاهش استرس یکی از رایج ترین دلایلی است که مردم از مدیتیشن استفاده می کنند .به طور معمول، استرس ذهنی و فیزیکی باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول می شود این باعث تولید بسیاری از اثرات مضر استرس مانند ترشح مواد شیمیایی (سیتوکین) می شوند.

۲۲ راه برای کسب تمرین آرامش درونی و دوری از استرس

به موسیقی آرامبخش گوش دهید

مطالعات نشان داده است که موسیقی آرامبخش می تواند به کودکان مبتلا به بیش فعالی کمک کند تا آرام تر و متمرکز شوند. موسیقی می تواند ذهن را آرام و تمرکز را بالا ببرد. بدانید موسیقی آرامبخش طبیعت همواره برای انسان منشا آرامش درون و آسایش روان او بوده است.

حتی موسیقی آرامبخش غذایی برای روح و روشی فوری برای کسب آرامش ذهنی است.

تمرین آرامش درونی

 از مزایای تنفس عمیق استفاده کنید

تنفس یک عمل ساده دم و بازدم است، ولی همین عمل ساده وقتی به درستی انجام شود، آرامش درون و راحتی حیات (به گفته سعدی شیرازی) به همراه دارد.

وقتی روی تنفس عمیق خود تمرکز می کنید ، توجه ذهن شما به سمت رشد و تقویت زندگی در همان دم و بازدم جلب می شود.

یک روش ساده آن است که طی مدت پنج ثانیه نفس را آرام به درون سینه ببرید (دم)، سپس ۵ ثانیه آرا حبس کنید و بعد از آن طی ۵ ثانیه نفس را از سینه خارج کنیدو این کار را ۳ بار پشت سر هم انجام دهید.

هنگام تمرین بر روی گردش هوا در ریه ها و عبور هرا از بدن خود تمرکز کنید.

برای تمرین آرامش درونی به پیاده روی بروید

بیرون آمدن از خانه یا محل کار و گردش در هوای تازه می تواند نگاه شما را به دنیای پیرامون عوض کند و دنیای خوبی را برای شما رقم بزند و باعث ایجاد آرامش درون برای شما شود. کمی در هوای آزاد استراحت کنید و مخصوصا از انرژی صبح لذت ببرید.

از طبیعت لذت ببرید

روز ما در خانه های شروع می شود که با بتن و آهن فراوان پر شده است. محل کار ما ، مسیر رفت و آمد و تقریبا همه زندگی ما پر شده از وسایل و ابزارهای فلزی و سفت و زمخت. بودن در این محیط زندگی ، روح مار را سرد و سخت و خشن می کند. گذراندن وقت در طبیعت می تواند احساس شادی و آرامش درونی بیشتری در شما ایجاد کند.

برای تمرین آرامش درونی طبیعت را به خانه بیاورید

داشتن گل و گیاه و پرورش دادن گیاهان آپارتمانی و یا حتی ساخت باغچه های کوچک در واحد و منازل شخصی می تواند طراوت و شادابی طبیعت را به زندگی شما وارد کند.

تمرین آرامش درونی

به طور منظم خانه تکانی کنید

خانه تکانی منظم داشته باشید. بی نظمی های روزانه می تواند به احساس استرس و اضطراب شما بیفزاید. خانه تمیز وزیبا به شما امکان می دهد ذهن پاک تر و آرامش درونی بیشتری داشته باشید. اما مراقب باشید در دام افراط در نظافت و وسواس در پاکیزگی نشوید.

ذهن خود را آماده پذیرش مشکلات کنید

پذیرش مشکلات و دشواری های زندگی برای کسب آرامش درون و آسایش خاطر بسیار مهم است. پذیرفتن مشکلات و واقع بینی در زندگی، و این واقعبت که تضمین های کمی در جهان وجود دارد که همه چیز خوب پیش برود، تحمل عدم قطعیت ، جهش بزرگی در آرامش درون و داشتن خیال راحت است. آنچه در کنترل شماست و انچه که نمی توانید آن را کنترل کنید ، تفاوت قائل شوید.

کلیدی ترین راه های تقویت فن بیان

تمرین آرامش درونی در زمان حال زندگی کنید

وقتی حواسمان به خودمان باشد، کاملاً در آن لحظه حضور خواهیم داشت، از حواس پنج گانه خودبه طور موثر و کامل آگاه شوید: لامسه ، چشایی ، بینایی ، شنوایی و بویایی.

تمرین آرامش درونی

وقتی این حواس خود را درگیر کنید. ذهن شما زمان کمتری را برای نگران صرف میکند و به “اگر می شود ” ها فکر می کند.

عاشق خودتان شوید

هرچه بیشتر خودمان را دوست داشته باشیم ، آرامش درونی مان نیز بیشتر می شود. ما درکجا و درهر موقعیتی قرار بگیریم بیشتر خود را می شناسیم و در دنیا احساس آرامش درونی بیشتری می کنیم.

با خودتان صادق باشید

صداقت و روراستی با خود یکی از مهمترین اجزای حیاتی آرامش درونی است. خاطرتان هست وقتی در مدرسه سرود تمرین می کردید ، رفتاری مشابه احساس و تفکر داشتید. وقتی آنطور که خودمان را می بینیم و جهان ما را می بینیم یکسان است ، دنیای درون ما با دنیای بیرون ما با هم هماهنگ است و با هم یک سرود را میخوانند.

حس شوخی و خنده را در خود بیدار کنید

به موارد کوچک و بزرگ در زندگی روزانه خود نگاه کنید. ببینید چگونه میشود به بسیاری از مسائل روزمره خندید با خنده جهان بلافاصله مکان بهتری برای شما می شود. خنده یک پادزهر عالی برای استرس و اضطراب است و هورمون هایی آزاد می کند که به آرامش درونی ما کمک می کنند.

تمرین آرامش درونی

بی دلیل عاشق شوید و بی چشم داشت عشق هدیه دهید

وقتی ما از کسی یا چیزی انتظار نداشته باشیم در نتیجه منتظر پاسخ هم از طرف آن چیز نخواهیم بود. بدون دلیل و بی چشم داشت عاشق مردم باشید. به پیرمرها و پیرزن ها کمک کنید، در امور خیریه پیش قدم شوید بی چشم داشت عشق را به دنیا هدیه دهید. وقتی از دنیا انتظار نداشته باشید وجود شما سرشار از نور عشق و محبت میشود آنگاه آرامش درونی و بالاتر از آنرا با تمام وجود احساس می کنید

به طور منظم به وضعیت سلامتی خود رسیدگی کنید

وقتی وضعیت سلامتی و تندرستی خود را رها میکنید. درواقع جسم خود را مورد بی احترامی قرار داده اید . این کار علاوه بر اینکه در سنین بالا (بالای ۶۰ سال ) برای شما مشکلات زیادی به وجود می آورد، اعتماد به نفس شما را نیز مورد تهدید و حمله قرار داده و آرامش ذهنی شما را از بین می برد. ذهن سالم بدن سالم بیشترین کارایی و قدرت را برای شما دارد.

شعار “در لحظه زندگی کنید” را عملی کنیم

به جای نگرانی در مورد گذشته یا وحشت در مورد آینده ، اکنون واقعاً لذت ببرید. همه آنچه که داریم – این لحظه در زمان است.

تمرین آرامش درونی

وقتی در زمان حال زندگی می کنیم ، نگرانی های گذشته و آینده نمی تواند ما را نگران کند. آرامش ذهن در گرو نداشتن نگرانی از آینده و غصه نخوردن از گذشته است.

در لحظه زندگی کردن با آینده نگری و عبرت و درس گرفتن از گذشته متفاوت است. مراقب لبه نازک این تیغ باشید.

برای تمرین آرامش درونی کمتر نگران باشید

ما تقریبا چیزی در حدود ۵۰.۰۰۰ فکر در روز داریم ، که شاید نزدیک به ۸۰٪ آنها تصادفی و به درنخوراست. (قانون ۸۰-۲۰ هم همین است).

با دانستن اینکه بیشتر نگرانی های شما از نوع بی مورد و غیر محتمل است (یعنی خیلی بعید است اتفاق بیافتد)، این قبیل نگرانی ها را وارد ذهن و زندگی خود نکنید و آرامش ذهنی خود را از بین نبرید.

نگران نباشد معولا ۹۰٪ آنچه از آن می ترسید اصلا اتفاق نمی افتد.

 بازی کنید و کودک درون خود را راها کنید

بازیها و کارهای لذت بخش هیچگاه استرس هیچکس را بر نمی انگیزد. برای بازی کردن در طول روز و هفته و ماه حتما وقت بگذاریدو برنامه ریزی کنید. با لذت بردن از بازی و رهایی ذهن از دغدغه های روزانه ، آرامش ذهنی خود را بیشتر کنید.

افکار و امور باطل را رها کنید

برخی از افکار و امور وجود دارد که هر چقدر تلاش کنید نمی توانید تغییر دهید. آن ها را رها کنید .

شکر گذار باشید و آنرا در برنامه روزانه خود جا دهید!

تمرکز بر روی تمام مواردی که در زندگی ما سپاسگزار هستیم ، باعث آرامش درونی می شود و به ما یادآوری می کند که همیشه نکات مثبت وجود دارد. گاهی اوقات ما فقط باید به زندگی خود نگاه کنیم تا نکات مثبت زندگی خود را جمع ببینیم. دیدن نقاط مثبت در زندگی ارامش ذهنی ما را بالامی برد و روح زندگی را در درون ما زنده نگه می دارد.

راه های تضمینی و شگفت انگيز برای افزایش جذابیت زنانه / چطور با مهارت‌ زنانه مرد مورد‌علاقه‌ مان را جذب کنیم ؟

برای تمرین آرامش درونی با دوستان خود وقت بگذرانید

یکی از شادی های واقعی زندگی تقسیم شادی های زندگی با دوستان صمیمی است. برای دوستان و رفقای خود وقت بگذارید با آنها به تفریح بروید شادی کنید و بدانید زندگی با دوستان و در کنار آنها بودن است که معنی پیدا میکند.

تمرین آرامش درونی

با داشتن اوقات خوش در کنار دوستان کمتر احساس تنهایی می کنیم و احساس فوق العاده ای از رفاه را برای خود و آنها فراهم می کنیم.

“بایدها” و “باید” های خود را دوباره تعریف کنیم

فشار ناشی از مقررات و قانونهایی که برخی بسیار تاریخ مصرف گذشته و بی مورد است و برای خود گذاشته ایم و از آن بدتر پایبندی بی مورد به آنها هرگز ما را به آرامش روانی نمی رساند. هر از گاهی از بند قوانین خود ساخته و بی مورد رها شویم.

“باید” را با “می تواند” جایگزین کنید. گاهی “باید” ها را ازبین ببرید و آرامش ذهنی خود را با شرایط جدید خود بیشتر مطابقت دهید.

باطن خود را با ظاهر دیگران مقایسه نکنید

هرچه بیشتر مقایسه کنیم ، بیشتر خودمان را از دست می دهیم. مخصوصا آنکه باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه میکنیم .

آنچه دیگران انجام می دهند یا می گویند را فراموش کنید. چه چیزی می خواهید؟ همه ما مسیرهای خاص خود را دنبال می کنیم و همه با سرعت بی نظیر خود در حال یادگیری و گذراندن زندگی هستیم.

به زندگی و دنیای خود بپردازید، آرامش روانی خود را در مقایسه با آنچه در زندگی دیگران می گذرد متزلزل نکنید.

به اندازه کافی بخوابید

وقتی ما خسته و بدقلق هستیم ، هیچ چیز آرام پیش نمی رود. استرس زیاد تر می شود، دنیا پر میشود از چیزهایی که از تحمل ما خارج است. روح ما آزرده و دنیای ما تیره می شود . در این زمان فقط خواب است که میتواند آرامش را به ما برگرداند.

هر شب هشت ساعت خوب بخوابید و بدن خود را احیا کنید.

تمرین آرامش درونی فوری

یکی از بهترین و سریع ترین راه های آرامش گرفتن تو مواقعی که حالتون خوب نیست، استفاده کردن از تکنیکای تنفسی هست.

تمرین آرامش درونی

مدل نفس کشیدنمون تاثیر مستقیم و فوری روی اعصاب و روانمون داره. وقتی استرس داریم، بدون اینکه بدونیم تند و کوتاه نفس میکشیم.

وقتی لب ساحل بیخیال از فکر دنیا لم دادیم و ریلکس هستیم، آروم و عمیق نفس میکشیم.

حالا، همونطور که با تغییر فکر و احساس درونی (استرس یا آرامش) ریتم نفس کشیدنمون عوض میشه، با تغییر دادن ریتم نفس هم احساس درونمون تغییر میکنه!

بنابراین بیاین همین الان یه تکنیک تنفسی برای آرامش گرفتن رو باهم تمرین کنیم!

لطفا یه جای راحت لم بدین یا بشینین، و قدم به قدم کارهایی که میگم رو انجام بدین.

تمرین این تکنیک خیلی خیلی ساده س، اما لازمه که به روشی که میگم انجام بشه تا بهترین نتیجه رو بگیرین!

تمرین آرامش درونی با سکوت و مراقبه ی تنفسی

چشاتونو ببندین و توجهتون رو متمرکز کنین روی نفس کشیدنتون. عادی نفس بکشین.. فقط فکر و حواستون رو متمرکز کنین روی نفس کشیدنتون و جز نفس کشیدن به هیچی فکر نکنین. یکی دو دقیقه تو این حالت بمونین…
حالا یه نفس بکشین، و موقع بازدم لباتونو غنچه کنین. طوری که انگار میخواین صوت بلبلی بزنین! با لبای غنچه شده نفستون رو فوت کنین بیرون.

تمرین آرامش درونی
دهانتون رو ببندین و با بینی نفس عمیق شکمی بکشین، و تو بازدم لباتونو غنچه کنین و بازدم کنین. دقت کنین که زمان بازدمتون باید دو برابر زمان دم باشه. یعنی اگه نفس کشیدنتون کلا ۳ ثانیه طول کشید، بازدمتون ۶ ثانیه طول بکشه! (میتونین این شمارش رو با ضربه زدن انگشتتون روی بدنتون بشمارین)
چند دقیقه به همین ترتیب نفس بکشین و هر وقت احساس کردین حالتون بهتر شده، چشاتونو باز کنین و یکی دو تا نفس عمیق بکشین و بلند شین.
بعد از تمرین ممکنه کمی احساس سر سبکی یا وانهادگی داشته باشین. اینا کاملا طبیعین. ولی لطفا موقع رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین این تمرین رو انجام ندین!

چون حس آرامش عمیق یا حالت سر سبُکی موقع رانندگی یا کار با ابزار آلات میتونه خطرناک باشه.

آرامش درونی چیست؟

آرامش درونی، حالتی از آرامش روح و روان است. هنگامی که سر و صدا در سر شما آرام می‌شود و گره‌های نخ شروع به جدا شدن می‌کنند، به شما این امکان را می‌دهند، برای اولین بار فضای بین افکار خود را در آنچه ببینید و این همان آرامش درونی است.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن تمرینی برای تبدیل شدن به یک انسان کاملا متفاوت، یک انسان جدید و یا حتی تبدیل شدن به فرد بهتری نیست، بلکه تمرینی برای آموزش آگاهی، درک و داشتن دیدگاهی صحیح است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

18 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *