یکی از نکاتی که در هنگام سرماخوردگی اهمیت پیدا می‌کند، نوشیدنی مناسب سرماخوردگی است. ما در سرویس سلامت شادمگ در این مطلب به شما انواع نوشیدنی های مناسب این ایام را معرفی می‌کنیم.

پزشکان می‌گویند که سرماخوردگی‌ها در اثر یک عفونت جزئی ویروسی ایجاد می‌شوند که این عفونت در گلو، بینی، مجاری هوایی فوقانی و سینوس‌ها ظاهر می‌شوند. معمولاً پس از دو هفته بیماری بهبود می‌یابد. شما با استفاده از نوشیدنی مناسب سرماخوردگی می‌توانید این زمان را کاهش بدهید.

از علائم اصلی سرماخوردگی که همه با آن‌ها آشنایی داریم، عطسه، گلودرد، آبریزش بینی و یا مسدود شدن بینی و سرفه هستند. در موارد شدیدتر ممکن است تب، درد عضلات و سردرد را نیز تجربه کنید.

هرگز سرماخوردگی را دست کم نگیرید. توجه داشته باشید که ممکن است با نوشیدن مایعات و خوراکی‌های اشتباه بیماری شدت پیدا کند. برای مثال از خوردن غذاهای چرب، سرخ کردنی، انواع شیرینی، نوشیدن الکل و قهوه خودداری کنید.

بارها و بارها شنیده‌اید زمانی‌که دچار سرماخوردگی می‌شوید، مقدار زیادی مایعات، مانند انواع آبمیوه‌های طبیعی برای سرماخوردگی مصرف کنید. بدن شما در حال تلاش برای بهبودی است و نیاز به آب‌ فراوان دارد، اما اینکه نوشیدنی مناسب سرماخوردگی چیست را باید بدانید.

خوردن مواد غذایی مناسب، در درمان سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد. بعضی از مواد غذایی به بدن برای مبارزه با بیماری کمک می‌کنند. چنین خوراکی‌هایی به تسکین بعضی از علائم و حتی بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کنند. در این مقاله به معرفی چند خوراکی و نوشیدنی برای درمان سریع‌تر سرماخوردگی پرداخته‌ایم بنابراین با ما همراه باشید.

چندی پیش پژوهشی هیجان انگیز در نشریه پزشکی Advances in Therapy صورت و منتشر شد، برپایه این نشریه عصاره سرخارگل از قدرت بالایی در کاهش خطر ابتلا به عفونت های تنفسی برخوردار است، در شرایطی که خطر ابتلا به سینه پهلو، عفونت های گوش، ورم لوزه، و فارنژیت را کاهش می دهد.

سرخارگل و بهبود سرماخوردگی - نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

سرخارگل

سرخارگل و بهبود سرماخوردگی

سرخارگل نشان داده است حتی اگر به عفونت تنفسی مبتلا باشید نیز در کاهش شدت علائم بیماری موثر عمل می کند. نتایج مطالعه ای که در نشریه Cell Immunology منتشر شد، نشان داد که سرخارگل به طور قابل توجهی علائم عفونت های تنفسی فوقانی را کاهش داده است. سرخارگل از خواص ضد التهابی قوی سود می برد، که احتمالا مسئول این اثرات هستند.

اقطی سیاه گیاهی بومی اروپا که در جاده‌های شمال به وفور دیده می‌شود

اقطی سیاه گیاهی بومی اروپا که در جاده‌های شمال به وفور دیده می‌شود

میوه و گل آقطی و استفاده زمان سرما خوردگی

میوه آقطی دیر زمانی است که به عنوان یک مبارز طبیعی در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا مورد استفاده قرار می گیرد. پژوهشی که در نشریه Nutrients منتشر شد، نشان داد دوره سرماخوردگی افرادی که میوه آقطی مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، به طور قابل توجهی کمتر بوده است.

درمان خانگی سرفه خشک با روش های فوری و گیاهی + طرز تهیه دمنوش برای بهبود سرفه

مصرف چای آقطی و نعناع بیابانی برای افزایش تعریق و جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا توصیه می شود. برای تهیه این درمان سنتی، یک قاشق غذاخوری از برگ های نعناع بیابانی و یک قاشق غذاخوری از گل های آقطی را در آب داغ ریخته و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد. با ظهور نخستین نشانه های سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نصف فنجان یا یک فنجان از این چای را هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه مصرف کنید، تا زمانی که تعریق آغاز شود. سپس هر یک یا دو ساعت یک بار دو قاشق غذاخوری استفاده کرده تا زمانی که تب پایین آمده یا علائم بیماری بهبود یابند.

استفاده از زنجبیل در سرما خوردگی - نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

گیاه زنجبیل

استفاده از زنجبیل در سرما خوردگی

پژوهش های بسیاری نشان داده اند که زنجبیل حتی زمانی که داروهای آنتی بیوتیک یا ضد ویروس شکست می خورند، از توانایی بالایی در مبارزه با ویروس ها و باکتری ها برخوردار است.

بادرنجبویه - نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

بادرنجبویه

ملیسا یا بادرنجبویه نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

ملیسا که به نام بادرنجبویه نیز شناخته می شود، به واسطه اثرات ضد ویروسی خود، به ویژه در برابر ویروس تبخال، شناخته شده است و پژوهش های جدید آزمایش آن در برابر بیماری های ویروسی، از جمله آنفلوانزا را هدف گذاری کرده اند.

در یک مطالعه پژوهشگران دریافتند که روغن اساسی ملیسا به طور موثر ویروس آنفلوآنزا پرندگان را مهار کرده است. برای تایید نتایج این پژوهش باید مطالعات بیشتری صورت بگیرند، اما این نتایج اولیه آینده ای امیدوارکننده را ترسیم کرده اند.

ارگانو - نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

ارگانو

ارگانو برای درمان سرماخوردگی

در شرایطی که ممکن است بهترین چای نباشد که تاکنون مزه کرده اید، ارگانو به عنوان یک گیاه دارویی ضد عفونت قوی شناخته شده است و اثرات آن در برابر باکتری ها، قارچ ها، و ویروس ها اثبات شده است. با افزودن چای ارگانو به رژیم غذایی خود می توانید احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را کاهش دهید.

نعناع بیابانی - نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

گیاه نعناع بیابانی

نعناع بیابانی چگونه سرماخوردگی را بهبود می‌دهد

چای نعناع بیابانی می تواند به تسکین گرفتگی سینوس کمک کند. اگر در سینوس خود احساس گرفتگی دارید، نوشیدن یک فنجان چای نعناع بیابانی دو تا سه بار در روز می تواند به تسکین این شرایط کمک کند.

آویشن - نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

گیاه آویشن

آویشن بهترین درمان گیاهی سرما خوردگی

آویشن به عنوان درمانی برای سرفه، عفونت ها تنفسی، و برونشیت مورد تایید دولت آلمان قرار گرفته است. فلاونوئیدهایی که در این گیاه یافت می شوند، عضلات ناحیه نای که با سرفه و التهاب پیوند خورده اند را آرام می سازند.

بومادران - نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

گیاه بومادران

بومادران و درمان سرماخوردگی ساده

در دنیای گیاهان دارویی، بومادران یکی از بهترین نمونه ها برای تحریک تعریق محسوب می شود. اما چرا باید میزان تعریق خود را افزایش دهیم؟ متخصصان گیاهان دارویی بر این باورند که تعریق در کاهش تب نقش داشته و به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. تعریق یکی از بهترین روش هایی است که بدن برای کاهش دمای داخلی و تخلیه سموم مرتبط با عفونت ها به کار می گیرد.

آب مرغ - نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

آب مرغ

استفاده از آب مرغ هنگام سرماخوردگی

آب مرغ هم مانند سوپ مرغ، منبع خوبی از آب لازم بدن هنگام سرماخوردگی است. آب مرغ حاوی کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل منیزیم، کلسیم، فولات و فسفر است‌. اگر آب مرغ را همان‌طور که داغ است بخورید، به‌عنوان یک ضداحتقان عمل کرده و به برطرف شدن گرفتگی گلویتان کمک می‌کند‌.

خوردن آب مرغ روش خوبی برای هیدراته نگه داشتن بدن است. بهتر است به جای خرید آب مرغ آماده، خودتان در خانه آب مرغ درست کنید. در این صورت، خواص آن بیشتر می‌شود و میزان کالری، پروتئین و مواد مغذی آن هم زیادتر می‌شود.

آب نارگیل_ نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

آب نارگیل

آیا آب نارگیل برای سرماخوردگی مفید است؟

آب نارگیل به آب‌رسانی مجدد بدن بعد از ورزش و اسهال خفیف کمک می‌کند.

تمیز کردن گوش در خانه با روش های طبیعی بدون نیاز به شستشوی گوش

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید هنگام سرماخوردگی انجام دهید این است که بدنتان را هیدراته نگه دارید. آب‌رسانی به بدن هنگامی که دچار تب، اسهال یا استفراغ هستید یا زیاد عرق کرده‌اید، به طور ویژه مهم است. تمام این‌‌ عارضه‌ها می‌توانند باعث شوند آب و الکترولیت زیادی را از دست بدهید. آب نارگیل یک نوشیدنی عالی برای درمان سرماخوردگی است.

مطالعات نشان می‌دهند که آب نارگیل به آب‌رسانی مجدد بدن بعد از ورزش و اسهال خفیف کمک می‌کند. همچنین نسبت به نوشیدنی‌های مشابه، کمتر باعث ناراحتی معده می‌شود. علاوه بر این، چندین مطالعه‌ی حیوانی به این نتیجه رسیده‌اند که آب نارگیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با آسیب اکسیداتیو مبارزه می‌کنند و همچنین ممکن است باعث بهبود کنترل قند خون شوند.

با این ‌حال، یک مطالعه به طور متناقض به این نتیجه رسید که آب نارگیل نسبت به نوشیدنی‌های الکترولیت، باعث نفخ بیشتر می‌شود. بهتر است اگر تا به ‌حال این نوشیدنی را امتحان نکرده‌اید، بهتر است ابتدا به مقدار کم آن را بخورید.

چای داغ در هنگام سرماخوردگی

حتما شما هم زمانی که سرما می‌خوردید، از نوشیدن چای داغ لذت می‌برید. چای داغ همانند سوپ مرغ، مانند یک ضداحتقان طبیعی عمل کرده و به پاکسازی مخاط سینوس‌ها کمک می‌کند. حواس‌تان باشد که چای آن‌قدر داغ نباشد که بدتر گلویتان را تحریک کند. لازم نیست نگران این باشید که چای بدنتان را دهیدراته (کم‌آب) می‌کند.

اگرچه بعضی از چای‌ها حاوی کافئین هستند، اما این مقدار خیلی کمتر از آن چیزی است که منجر به از دست دادن آب بدن شود. نوشیدن چای داغ در طول روز باعث می‌شود هم بدنتان هیدراته بماند و گرفتگی گلویتان تسکین پیدا کند. چای حاوی «پلی‌فنول‌ها» هم است، که ترکیبات طبیعی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و ممکن است فواید متعددی برای سلامتی داشته باشند.

این ترکیبات خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی دارند. «تانن» (Tannins)، یک نوع پلی‌فنول موجود در چای است که نه تنها به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند، بلکه خواص ضدویروسی، ضدباکتری و ضدقارچی هم دارد.

مطالعه‌ی حیوانی انجام شده بر روی موش‌های صحرایی نشان داد که چای باعث کاهش رشد آنفولانزای مرغی در موش‌ها شد. در مطالعات بالینی نشان داده شد که انواع مختلف چای در تسکین سرفه و گلودرد مؤثر هستند.

فواید عسل در زمان سرماخوردگی

عسل_نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

عسل

عسل اثرات ضدباکتریایی قوی دارد، چون حاوی مقدار زیادی از ترکیبات ضدمیکروبی است. تأثیرات ضدباکتریایی عسل آن‌قدر قوی است که در مصر باستان، از آن برای پوشاندن زخم استفاده می‌کردند. بعضی از شواهد عنوان می‌کنند که عسل می‌تواند سیستم ایمنی را هم به طرز مثبتی تحریک کند. این ویژگی‌ها به تنهایی باعث می‌شوند عسل، تبدیل به یک ماده‌ی غذایی عالی برای درمان فوری سرماخوردگی شود.

اگر گلودردتان ناشی از عفونت باکتریایی است، حتما عسل مصرف کنید. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که عسل از سرفه کردن در کودکان جلوگیری می‌کند. هرچند باید به یاد داشته باشید که عسل را نباید به کودکان زیر ۱۲ ماه بدهید‌.

نصف قاشق چای‌خوری عسل را با یک لیوان شیر، آب یا چای داغ مخلوط کنید و هنگام سرماخوردگی، نوش جان کنید. این نوشیدنی، آبرسان و ضدباکتری است و سرفه را هم تسکین می‌دهد.

آب انار_نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

آب انار

آب انار و تقویت سیستم ایمنی بدن در سرماخوردگی

آب انار خالص، یکی دیگر از نوشیدنی‌هایی است که به دلیل دارا بودن خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. نشان داده شده است که‌ فلاونوئید موجود در آب انار، طول دوره‌ی سرماخوردگی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

درمان خانگی آنفولانزا با روش های مطمئن و فوری | این مواد غذایی در درمان آنفولانزا معجزه می کنه !

انار به طور ویژه حاوی تأثیرات ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی است که از باکتری‌ها و ویروس‌های ناشی از غذا، مانند ای‌کولی و سالمونلا جلوگیری می‌کنند. یک بررسی به این نتیجه رسید که مکمل‌های فلاونوئید می‌توانند طول دوره‌ی سرماخوردگی را تا ۴۰ درصد کاهش دهند.

آب گرم به همراه لیمو ترش و رفع گرفتگی بینی

این ترکیب به آب‌رسانی بدن و نیز به درمان گرفتگی بینی و گرفتگی صدا کمک می‌کند. لیموترش حاوی ویتامین سی است و مصرف آن دوره سرماخوردگی را کوتاه‌تر خواهد کرد.

آب هویج_نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

آب هویج

آب هویج نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

همه ما زمانی که دچار گلودرد یا سرماخوردگی می‌شویم، به سراغ آب مرکبات مثل پرتقال و لیموشیرین می‌رویم. آب هویج در دوران نقاهت سرماخوردگی هم باعث بهبودی می‌شود.

هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین همگی سرشار از بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن در بدن شما تبدیل به ویتامین آ می‌شود. ویتامین آ مهمترین عامل در تحریک گلبول‌های سفید است. به این ترتیب، با مصرف آب هویج، سوپ کدو یا سیب‌زمینی، بدن شما با قدرت بیشتری با ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله می‌کند.

نوشیدن آب هویج باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و تاثیرات پیشگیرانه هم دارد.

آب پرتقال و زنجبیل_نوشیدنی مناسب سرماخوردگی

آب پرتقال و زنجبیل

آبمیوه پرتقال و زنجبیل خاصیت آنتی اکسیدان سرماخوردگی

پرتقال ویتامین سی فراوانی است. ویتامین سی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و سلول‌های شما را از رادیکال‌هایی که به بدن آسیب می‌رسانند، محافظت می‌کند. کمبود ویتامین سی می‌تواند منجر به تاخیر در بهبود زخم‌‌ها، اختلال در سیستم ایمنی بدن و عدم توانایی در مبارزه با عفونت‌‌ها شود. می‌توان گفت که ترکیب آب پرتقال با زنجبیل، بهترین آبمیوه برای عفونت حاصل از ویروس‌ها و باکتری‌ها است.

در طول دوره سرما خوردگی از نوشیدن مواد کافئین دار تا حد امکان اجتناب کنید. بدترین نوشیدنی های این دوره قهوه و مشتقات آن است که باعث افزایش طول دوره درمان شما می شود. همچنینی کافئین درد گلو را تشدید می کند.

بهتر است از نوشیدن چای سیاه نیز تا حد امکان دوری کنید. برای فصل سرما چای سبز می تواند گزینه ای طبیعی و بسیار مقوی برای بدن باشد. چای سبز همچنین به میزان بسیار کمتری کافئین دارد.

در هنگام سرما خوردگی از نوشیدن نوشابه ها و نوشیدنی های گازدار به شدت دوری کنید. این نوشیدنی ها می توانند آب بدن شما به جای تجدید بیشتر تقلیل بدهند و البته جبران آن ها نیز بسیار سخت است.

مهمترین دشمن بدن شما در این دوران شکر است و باید از آن دوری کنید. یکی از راه های پنهان ورود شکر به بدن نوشیدن مواد غذایی شیرین است. از این رو از نوشیدن موادی مانند آب میوه های غیرطبیعی جدا خودداری کنید.

امیدوارم با استفاده از این مطلب و نوشیدنی مناسب سرماخوردگی وضعیت جسمانی خودتان را بهبود بخشید.

آیا آب نارگیل برای سرماخوردگی مفید است؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید هنگام سرماخوردگی انجام دهید این است که بدنتان را هیدراته نگه دارید. آب‌رسانی به بدن هنگامی که دچار تب، اسهال یا استفراغ هستید یا زیاد عرق کرده‌اید، به طور ویژه مهم است. تمام این‌‌ عارضه‌ها می‌توانند باعث شوند آب و الکترولیت زیادی را از دست بدهید. آب نارگیل یک نوشیدنی عالی برای درمان سرماخوردگی است.

نعناع بیابانی چگونه سرماخوردگی را بهبود می‌دهد؟

چای نعناع بیابانی می تواند به تسکین گرفتگی سینوس کمک کند. اگر در سینوس خود احساس گرفتگی دارید، نوشیدن یک فنجان چای نعناع بیابانی دو تا سه بار در روز می تواند به تسکین این شرایط کمک کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *