افتتاح حساب ترکیه
تغذیه در سفر

نکات تغذیه در سفر و نحوه انتخاب و آماده کردن غذای مناسب مسافرت حائز اهمیت است؛ چرا که علاوه بر اینکه غذا می تواند بخشی از تفریحات سفر باشد از طرفی فاسد شدن آن می تواند سفر شما را خراب و شما را بیمار کند. این مطلب گروه سفر شادمگ نکات مهم و ضروری تغذیه در سفر را در اختیارتان قرار داده است. آن را مطالعه کنید.

چه غذایی در طول سفر بخوریم؟

مطمئن ترین راه تغذیه در سفر این است که غذای ساده ایی در منزل تهیه کنید ودر یک ظرف خنک با خودبرداری . غذایی که برای بین راه تهیه می کنید ، نباید آبکی باشد.غذاهای آبکی مثل انواع خورش ها ، سریعتر فاسد می شوند چون میکربها وباکتریها در فضای مایع ، محیط مناسبتری برای رشد وتکتیر دارند.

غذاهای خشک مثل انواع کوکو ها ( کوکوی سبزی ، سیب زمینی )، ، کتلت ، شامی ، انواع دلمه ها ، انواع پلوها ( عدس پلو ، لوبیا پلو ) همراه با گوجه فرنگی ،کاهو وخیار تازه و لیمو ترش که خوب شسته شده اند غذاهای مناسبی برای سفر ند . غذایی را که برای سفر اماده می کنید ، در طول راه کاملا خنک نگهدارید. غذاهایی مثل سالاد الویه ، کالباس وسوسیس که سریعتر فاسد می شوند براي سفر مناسب نیستند.

تغذیه در سفر

اگر مایلید صبحانه را در طول راه میل کنید ، می توانید از منزل ، پنیر ، گوجه فرنگی ، خیار ، ویا تخم مرغ آب پز وسفت وکمی مربا یا عسل به همراه یک فلاسک آبجوش برای چای با خودتان بردارید ودربين راه با نان محلی داغ وتازه نوش جان کنید . پنیر ، سرشیر ، خامه محلی معمولا از شیر پاستوریزه نشده تهیه می شود و مصرف آنها خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد ویا ممکن است بدلیل کهنگی ، خطر مسمومیت واسهال واستفراغ را بدنبال داشته باشد .

از شیر محلی هم به اين دليل كه پاستوریزه نشده است استفاده نكنيد مگر اينكه آنرا به مدت 10 دقيقه درحال هم زدن بجوشانيد. از خرید ومصرف چیس هایی که بصورت فله عرضه می شوند خودداری کنید.این نوع چیپس ها معمولا حاوی مقدار زیادی نمک و روغن است و ممکن است روغن مورد استفاده در تهیه انها کیفیت مطلوبی نداشته باشد ، به این دلیل ، مصرف انها حتی می تواند سرطانزا باشد.

تغذیه کودکان در سفر

بچه ها علاقه وافری به خوردن کالباس وسوسیس دارند و با این دلیل ، خانواده ها در طول سفر برای اینکه هم غذای مورد علاقه فرزندان را فراهم کرده باشند و هم وقت زیادی صرف تهیه غذا نکنند ، کالباس وگوجه فرنگی وخیار شور را به عنوان غذای بین راه انتخاب می کنند. احتمال فسادپذیری کالباس زیاد است وبنابر این برای سفر اصولا توصیه نمی شود.

از گوشت هایی که در هوای ازاد آویزان شده به فروش می رسند ،بخصوص در فصل تابستان استفاده نکنید . به دلیل هوای گرم ، انواع میکربها وتخم انگل ها با مصرف این گوشتها که ممکن است خوب هم پخته نشده باشند ، به بدن منتقل می شود.

درموقع تهیه کباب وجوجه کباب، مواظب باشید که تمام قسمتهای آن وبخصوص داخل آن کاملا حرارت دیده وبخوبی پخته شود تا در صورت وجود آلودگی احتمالی ، با پختن از بین برود. کبابی که خوب پخته شده باشد ، قهوه ایی رنگ است و اگر قسمت داخل کباب هنوز قرمز رنگ است ، به این معنی است که پخته نشده و آلودگی احتمالی ان از بین نرفته است که نتیجه اش مسمومیت غذایی همراه با اسهال،استفراغ ، دل درد ودل پیچه خواهد بود.

گوشت ماهی در هوای گرم حساس تر است وسریعتر فاسد می شود .بهتر است در طول سفر اگر از سلامت ماهی مطمئن نیستید، استفاده نکنید.

آماده کردن تغذیه در سفر قبل از شروع مسافرت

قبل از سفر میوه و سبزیجات تازه خود را با دقت زیر شیر آب بشویید و سپس آن‌ها را در یک فضای خنک قرار دهید. برای فراهم کردن یک فضای خنک و مناسب برای نگهداری غذا در سفر، می‌توانید از بسته‌های ژل منجمد استفاده کنید. نگهداری غذا در دمای کمتر از 4 درجه سانتی گراد، از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

تغذیه در سفر

ممکن است بعضی از مواد غذایی در سفر نیاز به گرم کردن و پختن داشته باشند. در صورتی که با ماشین شخصی سفر می‌کنید، بهتر است وسایل مورد نیاز برای گرم کردن غذا را نیز به همراه خود ببرید. در انتخاب و خرید مواد غذایی در سفر خود دقت کنید؛ سعی کنید از غذای خراب شدنی برای سفر استفاده نکنید. گروهی از معروف‌ترین مواد غذایی و تنقلاتی که سرعت فساد آن‌ها پایین است عبارتند از:

  • انواع غلات خشک
  • آجیل و مغزیجات
  • چیپس‌ها
  • کراکر بادام زمینی و ذرت
  • انواع شیرینی خشک
  • عسل
  • سوپ آماده و بسته بندی شده
  • انواع کنسرو
  • چوب شور
  • بیسکوییت
  • میوه‌های خشک شده و معجون

نکات مصرف غذای مسافرتی در طول سفر

مهم‌ترین نکات مربوط به مصردهید. برای مصرف غذا، یک محیط بهداشتی را انتخاب کنید. اگر در مراکز پر رفت و آمدی مثل ایستگاه قطار و فرودگاه هستید، حتما قبل از مصرف مواد غذایی دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

میدنی پاک و مطمئن استفاده کنید. به طور معمول آب‌ لوله‌کشی شهرها تصفیه شده و قابل شرب هستند. اگر به پاکی آب لوله کشی یا چاه یک محل شک دارید، از آب معدنی استفاده کنید.

نکات تغذیه در سفر

به مسائل بهداشتی اهمیت از آب آشاغذای سرد و گرم را به موقع مصرف کنید. اگر در مکانی مثل فرودگاه یا ترمینال غذای گرم و سرد تهیه کردید، سعی کنید حداکثر تا دو ساعت‌ (در هوای گرم یک ساعت) پس از خریداری آن را مصرف کنید. در غیر این صورت ممکن است با خطر تکثیر باکتری مواجه شوید.
از میان وعده‌ها و غذای سالم استفاده کنید. حمل و دسترسی به برخی از میان وعده‌های غذایی مثل سوپ سبزیجات، نان و پنیر، انواع ساندویچ و سالاد آسان است. در بیشتر پمپ بنزین‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و ترمینال‌ها میان وعده‌هایی مثل شیر کم چرب و دسر میوه به آسانی یافت می‌شود.
در زمان توقف در سفرهای جاده‌ای غذا میل کنید. ممکن است سفر جاده‌ای شما بسیار طولانی باشد و در رستوران‌های بین جاده‌ای گزینه مناسبی پیدا نکنید. اما سفرهای جاده‌ای نباید مانعی برای مصرف غذای سالم در سفر شود. در طول سفر سعی کنید بیشتر از غذاهای کبابی و پخته شده استفاده کنید و از مصرف غذاهای سرخ شده بپرهیزید و تا جای ممکن به جای نوشابه آب بنوشید.

تغذیه در سفر

مناسب‌ترین غذاهای بین راهی

  • سالاد با پروتئین بدون چربی
  • تخم مرغ و نان کامل
  • برگر ساده
  • عدس پلو به همراه کشمش و خرما
  • لوبیا پلو
  • الویه
معرفی بهترین جاهای دیدنی آنتالیا + مشخصات کامل و تصاویر جذاب

نکات تغذیه در سفر پس از رسیدن به مقصد

اگر به شهرهایی سفر می‌کنید که تا به حال در آن نبوده‌اید، ممکن است با انواع مختلفی از غذاهای محلی و جدیدی مواجه شوید که تاکنون آن‌ها را امتحان نکرده‌اید. در این شرایط بهتر است از ترکیبات غذاهای محلی مطمئن شوید. از مهم‌ترین توصیه‌های مربوط به تغذیه در شهر و مقصد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

در هتل‌ها، اتاق‌های یخچال‌دار را رزرو کنید. در این صورت می‌توانید به بازار خوار و بار فروشی شهر مراجعه کنید و میان وعده و غذا تهیه کرده و در یخچال ذخیره کنید.
مصرف صبحانه را جدی بگیرید. بهتر است در مسافرت خود از صبحانه‌های فوری و مختصر استفاده کنید. انتخاب نان‌های محلی، شیر کم چرب و پر چرب، برخی از میوه‌ها و … در مدت زمان اقامت شما کار آمد خواهند بود.
از دستفروش‌ها و فروشندگان خیابانی غذا نخرید. زمانی که در خیابان‌های شهر مقصد قدم می‌زنید ممکن است رایحه غذای دستفروشان و غذا فروش‌های خیابانی شما را وسوسه کند. بهتر است از این موارد گذر کنید و از مراکز شناخته شده و مطمئن غذای مسافرتی خود را تهیه کنید.
در رستوران‌ها غذای مناسب را انتخاب کنید. قبل از سفارش غذا بهتر است با دقت بیشتری منو را بررسی کنید. سعی کنید از غذایی استفاده کنید که نیمی از آن را میوه و سبزیجات تشکیل داده است، و نیمه دیگر شامل پروتئین کم چرب و غلات باشد.

تغذیه در سفر ؛ چگونه می توان در سفر جاده ای غذا ها را تازه نگه داشت

وقتی به یک سفر جاده ای می روید، آخرین چیزی که دوستش دارید غذاهایتان هستند، چون احتمالا فاسد و بد مزه شدند. به همین دلیل مهم است که بدانید چطور غذا را به درستی برای سفر جاده ای خود آماده کنید و سپس، شما باید مکان خنک خود را برای نگه داشتن غذای تازه تا جای ممکن درست بسته بندی کنید و حتما درباره وعده های خود برنامه ریزی کنید تا مقدار صحیحی از غذا را به همراه داشته باشید.

تغذیه در سفر

از یک سرد کن با کیفیت بالا استفاده کنید و از یک سردکن جداگانه برای نوشیدنی ها برای مدت سفر خود استفاده کنید که امروز درباره تمام این جزئیات در این بخش از نمناک برای شما توضیح خواهیم داد پس برای رعایت بهداشت تغذیه در سفر به این نکات با دقت کامل توجه کنید.

نحوه تغذیه در طول سفر

آماده سازی تغذیه در سفر از روز قبل

غذاهایی را انتخاب کنید که راحت آماده می شوند و در سفر جاده ای شما باقی می مانند و خراب نمی شوند.

چیزهایی مثل گوشت گوساله، پنیر، هات داگ ها و یا سوسیس های از قبل آماده شده، میوه ها و سبزیجات، سالاد سیب زمینی یا سالاد پاستا و دیگر اقلام از قبل آماده و از قبل پخته شده انتخاب های خوبی هستند و برای صبحانه، نهار، و شام هر روز سفر خود برنامه ریزی کنید و مواد لازم را بردارید .
این غذا ها در سریع ترین شکل ممکن خراب می شوند.

چیزهایی مثل ساندویچ در سفر های جاده ای راحت هستند و مواد غذایی آن ها مدتی طولانی در سردکن تان باقی خواهد ماند.

مواد غذایی خود را آماده کرده و وعده ای کنید تا آن را در سردکن قرار دهید.

چیزهایی مثل میو ه ها و سبزیجات را خرد کنید تا آماده باشند و فضای کمتری را اشغال کنند و چیزهایی مانند گوشت خام را از بسته بندی ذخیره خود بردارید و آن را به بخش هایی از جعبه یا کیسه های کوچک تر ببرید و اگر ادویه جات همراه با خود م یبرید، مقادیر کمی از آن ها را در ظروف کوچک بریزید تا اینکه کل بطری و یا ظرفشان را بیاورید.

نحوه چیدمان اقلام تغذیه در سفر

نکته: به منظور تازه نگه داشتن غذا در سفر جاده ای, به یک سردکن با کیفیت نیاز خواهید داشت.

تغذیه در سفر

مدلی از سرد کن را انتخاب کنید که حداقل (5.1 سانتیمتر) ضخامت داشته و از پلاستیک ساخته شده باشد و همچنین بهتر است از 2 سردکن استفاده کنید, یکی برای غذا و یکی برای نوشیدنی.

مواد غذایی تهیه شده را در ظروف و کیسه های زیپ دار قرار دهید.

مواد غذایی را در کیسه های پلاستیکی قرار دهید که این کار غذا را از مرطوب شدن یا چکه کردن و آلوده کردن غذاهای دیگر در سردکن دور نگه می دارد و سعی کنید تا حد امکان فضا داشته باشید .

تا حد ممکن هوشیار باشید و وسایل را در کیسه ها و ظروف به اندازه کافی بزرگ نگه دارید. این کار باعث صرفه جویی در فضا می شود و به شما اجازه می دهد غذاه ا را محکم تر در سرد کن خود بسته بندی کنید تا آن ها را سردتر نگه دارد.

غذاهای خام مرطوب مانند میوه ها و سبزیجات را در بسته بندی مهر و موم شده قرار دهید وگرنه تازه باقی نمی مانند یا قبل از بسته بندی آن ها را نشورید یا قبل از اینکه آن ها را بسته بندی کنید، به طور کامل خشک کنید.

تمام غذاهای فاسد شدنی که در روز اول نخواهید خورد را فریز کنید تا بیش تر سالم بمانند

غذا هایی را که به سرعت فاسد می شوند، به خصوص گوشت خام را لز روز قبل سفرتان در فریزر قرار دهید و بگذارید یک شب منجمد شوند و برای غذا های اولین روز تان اجازه ندهید که زیاد فریز شوند و همچنین می توانید چیزهایی مانند میوه ها و سبزیجات را که فوری آن ها را نمی خورید و می خواهید مدت طولانی تری بمانند نیز منجمد کنید.
تمام مواد غذایی فاسد شدنی که منجمد نمی کنید را در یخچال قرار دهید.
بقیه مواد غذایی خود که در فریز بد می شوند را در یخچال بگذارید تا عمرشان را افزایش دهید.
این شامل اقلامی مانند محصولات لبنی است که ممکن است به طور معمول آن ها را بیرون قرار دهید .

تغذیه در سفر
نیازی نیست این کار را برای آیتم های غذایی فاسد نشدنی مانند آجیل یا دیگر میان وعده ها انجام دهید که خراب نخواهد شد.
به اندازه کافی بطری آب فریز کنید و در کف سردکن قرار دهید.

استفاده از بطری اب یخ زده

بررسی کنید که چند بطری آب در کف سردکن شما جا می گیرد، سپس حداقل این تعداد را منجمد کنید. این ها به عنوان قطعه های یخ عمل می کنند تا غذا را خنک تر نگه دارید و سپس می توانید آن ها را بنوشید و شما همچنین می توانید این کار را با چندین بطری آب با اندازه تک نفره انجام دهید و یا چند بطری بزرگ تر را با آب پر کنید و آن ها را منجمد کنید تا تکه های یخی بزرگ ت ری داشته باشید.
برای مثال، شیشه نوشابه دو لیتری یا شیر به خوبی قطعه های یخ برای سردکن بزرگ خواهند بود و اگر نمی خواهید بطری های آب را مصرف کنید یا آن ها را ندارید، می توانید از بسته های یخ تجاری استفاده کنید و یا مقداری آب را در کیسه های پلاستیکی منجمد کنید تا تکه های یخی داشته باشید.
سردکن خود را با آب شیر و 1 تا 2 کیسه یخ در شب قبل پر کنید:

عکس هزار پله ایروان + تاریخچه و تصاویری زیبا از مکانی نادر

بقیه راه را با آب شیر پر کنید و آن را ببندید و بگذارید یک شب بماند که این کار به شما اطمینان می دهد سردکن تا زمانی که غذا را وارد آن می کنید یخ زده و غذا سردتر باقی می ماند.
قبل از بستن سردکن برای سفر جاده ای حتما آب و یخ را بردارید.

تغذیه در سفر

سردکن را به درستی بسته بندی کنید

همانطور که پیش تر در خصوص تغذیه در سفر گفته شد، کف سردکن خود را با بطری های آب یخ زده پر کنید.
بطری های یخ زده آب را از فریزر بردارید و آن ها را به طور مستقیم در کف سردکن بگذارید و این لایه پایه یخ را تشکیل می دهد که غذای شما را سرد و تازه نگه می دارد.
همه چیز را مستقیماً از یخچال و فریزر در آخرین لحظه قبل از رفتن و در کوتاه ترین زمان ممکن بسته بندی کنید و بدایند که هرچه هوای گرم تری به غذا نفوذ کند، بیشتر سالم می ماند.

مواد غذایی منجمد را در بالای بطری های یخ زده آب قرار دهید

آخرین موادی که آن ها را می خورید و حساس هستند را در پایین ترین قسمت قرار دهید چرا که آن ها اگر در تماس مستقیم با تکه های یخی باشند، یخ زده خواهند ماندو احتمال خرابی آن ها بسیار بسیار کم خواهد شد .

چک کنید تا مطمئن شوید که همه گوشت و دیگر موارد منجمد شده به خوبی آب بندی شده باشند و زمانی که آب می شوند نباید آبش به سردکن و مواد غذایی دیگری نشت کند.
همه چیز را درست در کنار هم قرار دهید تا مطمئن شوید که هیچ چیز به طور تصادفی در سردکن باز یا بسته نمی شوند.

یک لایه از تکه های یخ را در هر لایه از مواد غذایی اضافه کنید

در تغذیه در سفر قبل از اینکه لایه بعدی را بسته بندی کنید، یک لایه از تکه های یخ را در بالای مواد غذایی یخ زده بریزد و این کار را بین هر لایه که می خواهید غذای خود را به مدت طولانی سردتر نگه دارید انجام دهید.

تغذیه در سفر
نمناک توصیه می کند که در طول سفر جاده ای شما هیچ یخ ذوب شده ای را دور نریزید،، مگر این که بخواهید آن را با یخ تازه جایگزین کنید و حتی آب یخ زده شده به شما کمک می کند که غذای خود را سرد و تازه نگه دارید.
اقلام غیر حساس را در وسط سردکن قرار دهید:

همه اقلامی که در یخچال دارید را اضافه کنید که در خطر خرد شدن با لایه بعدی نیستند و اینها شامل چیزهایی مانند ادویه جات، میوه ها در ظرف های در بسته، گوشت ذوب شده، پنیر و غذاهای آب شده است که شما قصد دارید آن روز بخورید و به یاد داشته باشید قبل از اینکه لایه بالایی غذا را اضافه کنید، لایه بعدی را با یک تکه های یخی بپوشانید.

اقلام حساس را در بالای بالا قرار دهید تا خرد نشوند

چیزهایی را بگذارید که ممکن است خرد شوند، مانند تخم مرغ و سبزیجات و در بالای آن هیچ چیز سنگینی نخواهد بود و در نهایتآن ها را با یک لایه سبک نهایی از تکه های یخ بپوشانید .

هرچه خنک تر باشد، چیزهای بیشتری سرد و تازه باقی خواهند ماند و اگر فضاهای خالی زیادی دارید، آن ها را با تکه های یخ پر کنید و یا از نوشیدنی های منجمد یا یخ زده برای پر کردن شکاف ها استفاده کنید و همچنین می توانید چیزهایی را که می خواهید به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید، مانند نهار روز اول در بالا بچینید.
از یک سردکن جداگانه برای نوشیدنی ها استفاده کنید تا سرد کن اصلی مواد غذایی را باز نکنید .
نوشیدنی ها را در یک سردکن جداگانه بسته بندی کنید تا برای دسترسی به آن ها نیازی به باز کردن و بستن سردکن خود نداشته باشید چرا که هر چه در سردکن بیشتر باز باشد، یخ سریع تر آب خواهد شد و غذای شما شروع به گرم شدن خواهد کرد .
اگر واقعاً نمی توانید از یک سردکن دوم استفاده کنید، یک لایه از نوشیدنی ها را بین مواد غذایی منجمد و لایه بعدی مواد غذایی بگذارید و چند نوشیدنی را در بالای سردکن قرار دهید تا بتوانید به سرعت آن ها را بیرون بکشید .
نکته: زمانی که سفر خود را آغاز کردید، سردکنتان را در ماشین خود بسته کنید و سعی کنید در صورت امکان، آن ها را داخل اتومبیل قرار دهید تا اینکه در صندوق عقب بگذارید و آن ها را تا جایی که ممکن است در طول سفر بسته نگاه دارید و هر وقت از اتومبیل خود بیرون آوردید در جایی نگه دارید که سایه باشد .

تغذیه در سفر

تغذیه سالم در سفر هوایی

خوشبختانه اکثر خطوط هوایی این امکان را به مسافران خود می‌دهند که غذای خود را انتخاب کنند یا تغییر بدهند. البته این موضوع درباره‌ی همه‌ی خطوط هوایی صادق نیست و هریک قوانین و شرایط خاص خود را دارد. اگر گیاه‌خوار هستید یا شرایط بدنی خاص دارید حتما مطمئن شوید غذایی که در هواپیما سرو خواهد شد، برای‌تان مناسب است.

می‌توانید مقداری تنقلات یا ظرفی از خوراکی‌های سالم و مورد علاقه‌تان را همراه خود ببرید و به بسته‌ی غذایی هواپیما دست نزنید. با خودتان میوه‌های خشک، آجیل، سبزیجات تازه و یک بطری آب همراه داشته باشید. نگران نباشید هیچ منعی برای بردن این‌گونه مواد خوراکی در هواپیما وجود ندارد.

حواس‌تان باشد اگر سفر هوایی بین‌المللی در پیش دارید و می‌خواهید مواد خوراکی و غذای‌تان را با خود داخل هواپیما ببرید، از قوانین مربوط به بردن مواد تازه در هواپیما اطلاعات کامل به‌دست بیاورید.

در صورتی‌که پرواز طولانی‌مدتی در پیش دارید، به اندازه‌ی کافی خوراکی‌های مناسب همراه خود داشته باشید تا مجبور نشوید غذاهایی را که دوست ندارید بخورید یا گرسنه بمانید. حواس‌تان باشد از خوردن سیر، پیاز و مواد خوراکی‌ای که بوی آنها دیگران را آزار می‌دهد پرهیز کنید؛ راه طولانی است و مسافر بغل دستی شما گناه نکرده که شماره‌ی صندلی‌ بلیتش اتفاقا کنار شما افتاده است.

غذای سالم در سفرهای طولانی‌مدتی که جایی را برای اقامت اجاره می‌کنید

یکی از راه‌های حفظ تغذیه در سفر مخصوصا در سفرهای طولانی‌تر اجاره‌ی مکان مستقل و مناسب برای مدت زمان اقامت است. معمولا وقتی سوئیت یا آپارتمانی را در سفر اجاره می‌کنیم، چند وسیله‌ی ساده اولیه برای استفاده‌ی مسافران در آشپزخانه وجود دارد، اگر این‌طور بود که مشکلی ندارید اما اگر چیزی در دسترس نبود آنها را تهیه کنید تا راحت بتوانید آشپزی کنید. خوب حالا فکر کنید در منزل خودتان هستید، غذایی را که دوست دارید بپزید و میل کنید.

تغذیه در سفر

در انتخاب مکانی که می‌خواهید اجاره کنید دقت کنید و توجه داشته باشید که آشپزخانه‌ی تمیز و مناسبی داشته باشد. اگر از طریق اینترنت اقدام کنید، معمولا می‌توانید تمامی عکس‌های مربوط به محل را ببینید و سپس انتخاب کنید.

آشنایی با با شکوه ترین و معروف ترین قلعه های ایران ؛ نماد تمدن چندین هزار ساله ایرانی

دوستان عزیزم حتما الان با خودتان می‌گویید در سفر هم باید آشپزی کنیم؟! یادم می‌آید زمانی به خاطرات مشترک یک نویسنده و یک کارگردان تئاتر که با هم به فرانسه سفر کرده بودند، گوش می‌دادم و جالب است بگویم یکی از تفریحات و جاذبه‌های سفر این دو مرد مسن خرید از بازار محلی یکی از شهرهای فرانسه و تهیه‌ی غذاهای محلی و سالم آن منطقه بود. پس می‌توانید آشپزی کنید، غذاهای سالم بخورید و با فرهنگ غذایی یک کشور دیگر آشنا شوید. یک سفر جذاب چه ارمغانی ارزشمندتر از این می‌تواند داشته باشد؟!

سعی کنید بازارهای محلی سبزیجات و میوه‌ها را در اطراف محل اقامت‌تان بشناسید و بدانید چقدر با محلی که شما اجاره کرده‌اید فاصله دارند و آیا فروشگاهی که خوراکی‌های ارگانیک داشته باشد نزدیک شما هست؟ دوستان عزیزم خوشبختانه با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید هر لحظه اطلاعات مفیدی در رابطه با آدرس‌ها و مراکز مختلف به‌دست آورید.

 غذای سالم هنگام اقامت در هتل

معمولا وقتی می‌خواهیم در هتل اقامت داشته باشیم قبل از سفر و از طریق اینترنت هتل را رزرو می‌کنیم. اگر هم تورهای مسافرتی این‌ کار را انجام بدهند، این امکان وجود دارد که مسافر از طریق اینترنت نسبت به شرایط هتل آگاهی پیدا کند. معمولا در منوی هتل‌ها مخصوصا هتل‌های بین‌المللی، قسمتی وجود دارد که شما می‌توانید شرایط تغذیه‌‌‌ای خود را اعلام کنید و آنها هم طبق سفارش شما سرویس‌دهی خواهند کرد.

البته هنگام ورود به هتل هم می‌توانید این کار تغذیه در سفر را انجام بدهید. معمولا منوی صبحانه‌‌ی هتل‌ها منوی باز است و حداقل در وعده‌ی صبحانه می‌توانید غذاهای سالم را انتخاب و میل کنید. مخصوصا صبح‌ها از میوه‌ها و آب‌میوه‌ها نگذرید که سالم‌ترین صبحانه‌ هستند.

معمولا در یخچال اتاق‌های هتل به اندازه‌ی کافی آب وجود دارد اما چون از شرایط آب لوله‌کشی محل اقامت‌تان مطمئن نیستید و در خیلی از کشورها از آب لوله‌کشی به‌عنوان آب آشامیدنی استفاده نمی‌شود، سعی کنید قبل رسیدن به هتل به اندازه‌ی کافی بطری آب برای جلوگیری از کم‌آب شدن بدن‌تان تهیه کنید.

تغذیه در سفر

بهتر است نزدیک‌ترین فروشگاه به هتل محل اقامت‌تان را برای خریدن آب و موارد ضروری دیگر در راه رسیدن به هتل شناسایی کنید. گاهی اوقات در حالی‌که احساس گرسنگی می‌کنید، در واقع گرسنه نیستید و بدن شما صرفا به آب نیاز دارد. نوشیدن یک لیوان آب احساس گرسنگی‌تان را برطرف خواهد کرد و از دریافت کالری اضافی جلوگیری می‌کند. پس بطری آب را فراموش نکنید.

وقتی اتاق را تحویل می‌گیرید یخچال و خوردنی‌های موجود در آن را کنترل کنید و از کارکنان هتل بخواهید خوردنی‌های مورد نظرتان را با هر ماده‌ی غذایی‌ای که دوست ندارید یا با رژیم غذایی‌تان تناقض دارد یا ممکن است وسوسه‌تان کند جایگزین کنند.

در صورت خرید موادغذایی چه‌کنیم؟

اگر در مسافرت شرایطی نبودید که بتوانید از یک رستوران معتبر استفاده کنید و مجبور به خرید از سوپرمارکت‌های بین‌راهی شدید، نگران نباشید! در این شرایط هم می‌توانید غذای سالمی انتخاب کنید که خطر ابتلای شما به کرونا را تا حدزیادی کاهش دهد. توصیه می‌شود در چنین شرایطی یکی از موادغذایی زیر را انتخاب کنید:

  • یک ظرف کوچک ماست
  • میوه یک ظرف کوچک
  • یک بسته از آجیل یا دانه‌های آفتابگردان
  • پنیر پاستوریزه کم‌چرب با بسته‌بندی معتبر
  • چوب شورهای حاوی دانه‌های گیاهی
  • بسته‌های پاپ کرن
  • دانه‌های سویا
  • یک بسته میوه خشک
    اما حواستان باشد که در صورت تصمیم به خرید این اقلام در تمام مراحل ورود به سوپرمارکت، جابه‌جا کردن پول، بازکردن بسته‌بندی‌ها و… دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌صورت کامل رعایت کنید.

تغذیه در سفر

نکات مهم تغذیه در سفر

۱- سراغ رستوران‌هایی بروید که شلوغ هستند و پر از توریست است. گردشگران معمولاً رستوران‌های خوب را بهم معرفی می‌کنند و یا در سایت‌ها و کتاب‌های مختلف معرفی شده‌اند. بنابراین معمولاً به رستورانی که تعداد زیادی توریست در آن وجود دارد می‌شود اعتماد کرد.

۲- اگر دیدید آشپزها از دستکش استفاده نمی‌کنند، از سفارش غذا خودداری کنید. در هر کشوری ممکن است بیماری‌هایی باشد که سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با آن آمادگی نداشته باشد.

۳- حتی الامکان از خوردن سالاد و غذاهای نشسته در رستوران‌های ارزان یا از دکه‌های کنار خیابانی پرهیز کنید.

۴- اضافه کردن ادویه‌هایی مانند فلفل و زردچوبه به غذا بخاطر خواص ضدعفونی کننده، بسیار توصیه می‌شود. همچنین خوردن لیمو ترش و آناناس هم که دارای اسید بالایی هستند به همراه غذا بسیار توصیه می‌شود.

۵- از خوردن آبمیوه‌هایی که در آن یخ خورد شده دارد پرهیز کند. توجه داشته باشید که هیچگاه از آب معدنی برای ساخت یخ استفاده نمی‌شود و سرما باعث کشته شدن میکروارگانیسم‌ها نمی‌شود.

۶- موقع خریدن آب معدنی به درب آن دقت کنید که پلمب باشد. در برخی کشورهای فقیر بطری خالی آب معدنی‌ها ممکن است توسط محلی‌ها از آب شیر پر شده و دوباره به فروش برسند.

تغذیه در سفر

۷- در تغذیه در سفر از خوردن غذاهایی که برای تهیه به دستمالی زیاد نیاز دارد بپرهیزید. همچنین از خوردن غذاهایی که خام یا نیمه خام سرو می‌شود اجتناب کنید.

امن‌ترین و سالم‌ترین غذاها، غذاهای کامل پخته شده در آب هستند

۸- ما معمولاً در سفر خوردن میوه‌جات را فراموش می‌کنیم. نخوردن میوه بر سلامت ما و بخصوص بر سیستم ایمنی تاثیر زیادی دارد.

خوردن روزانه میوه‌هایی که ویتامین ث بالایی دارند به شدت توصیه می‌شود. البته بهتر است میوه‌هایی که پوست قابل کندن ندارند را نخورید و یا با مایع ضد عفونی کننده بشویید.

۹- در پروازهای طولانی سعی کنید تمام غذایی که به شما می‌دهند را بخورید و تا می‌توانید آب و نوشیدنی بنوشید.

۱۰- در سفرها گاهی مجبوریم مسیرهای طولانی با اتوبوس یا هر وسیله نقلیه دیگری طی کنیم. در این شرایط حتماً از قبل آب، تنقلات و میوه همراه بردارید.

۱۱- یکی از سنت‌های خوب ایرانیان همراه بردن آجیل در سفر است. خوردن کمی آجیل در زمان گرسنگی کمک‌ می‌کند که اسید معده شما اذیتتان نکند. ضمن اینکه دارای مواد مغذی بسیاری است. البته توصیه می‌شود که حتی‌الامکان بی نمک یا کم نمک باشد.

۱۲- میوه‌جات خشک شده از بهترین تنقلاتی هستند که میتوان در سفر بهمراه داشت.

فست فود در تغذیه در سفر

۱۳- فست فودهایی مانند مک دونالد، برگر کینگ و CFC همه جای دنیا پیدا می‌شوند. بهتر است غذای سنتی آن کشور را هم امتحان کنید.

۱۴- در کشورهایی که بهداشت پایینی دارند، دم‌نوش بابونه همراه داشته باشید تا در صورت مسمومیت غذایی، بتوانید غذای مسموم را سریعاً دفع کنید.

تغذیه در سفر

۱۵- برای یافتن رستوران‌های خوب از اپلیکیشن‌هایی مانند TripAdvisor استفاده کنید و یا اگر گیاهخوار هستید اپلیکیشن VegOut به شما کمک زیادی خواهد کرد.

۱۶- در وعده صبحانه هتل ها معمولاً میوه یا آبمیوه به همراه مواد غذایی دیگر سرو می شود. از خوردن آنها نگذرید.

۱۷- از خوردن تخم مرغ عسلی (نیم پز) در سفر خودداری کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

17 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *