افتتاح حساب ترکیه
تهیه کیک اسفنجی

صفر تا صد تهیه کیک اسفنجی را در اين مطلب از گروه آشپزي شادمگ به شما آموزش داده ايم تا كيك پف دار و بي نظيری را پخت كنيد .

کیک اسفنجی یکی از انواع کیک های بسیار محبوب در سراسر جهان است که به عنوان کیک پایه یا شیفون نیز شناخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد با ما همراه باشید.

تهیه کیک اسفنجی

مواد لازم کیک اسفنجی

  • تخم مرغ ۴ عدد
  • آرد ۱۲۰ گرم
  • شکر ۱۲۰ گرم
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
  • آب جوش ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد

مرحله اول
برای تهیه کیک اسفنجی با پف زیاد ابتدا آرد و بکینگ پودر را به خوبی با هم ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس سه مرتبه الک می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه کف قالب را با کاغذ روغنی به طور کامل پوشش می دهیم.

مرحله دوم
در صورتی که کاغذ روغنی نداشتیم، با روغن مایع قالب را چرب می کنیم، سپس مقداری آرد روی روغن مایع می پاشیم. در ادامه قالب را بر می گردانیم تا آرد اضافی بیرون بریزد. حالا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود.

تهیه کیک اسفنجی

مرحله سوم
نکته دیگر که باید به آن توجه کرد، این است که برای مقدار موادی که در بالا ذکر شده است به یک قالب با قطر ۲۰ سانتیمتر و ارتفاع ۶ سانتی متر احتیاج داریم. اگر قطر قالبمان کمتر باشد، باید ارتفاع بیشتری داشته باشد، چون کیک خیلی پف می کند.

مرحله چهارم تهیه کیک اسفنجی

در این مرحله تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با دور تند همزن به مدت ۵ تا ۶ دقیقه مخلوط می کنیم تا رنگ مواد روشن شده و به کِرِمی تغییر کند و حجم مواد نیز زیاد شود.

مرحله پنجم
پس از اینکه مواد حجیم شدند، در حین هم زدن آب جوش را اضافه کرده و ۳۰ ثانیه دیگر مخلوط می کنیم. در ادامه همزن برقی را کنار می گذاریم و نصف مخلوط آرد و بکینگ پودر را به کاسه اضافه می کنیم و به آرامی با لیسک یا همزن دستی مخلوط می کنیم.

طرز تهیه حلوا شکری خانگی خوشمزه با آرد گندم و شیر خشک

مرحله ششم
پس از اینکه آرد و بکینگ پودر با دیگر مواد یکدست شدند، باقیمانده مخلوط آرد و بکینگ پودر را اضافه کرده و مجددا به آرامی ترکیب می کنیم تا مایه کیک یکدست شود. نکته : برای اینکه آرد گلوله نشود می توانیم آنرا به صورت پخش روی مواد الک کنیم.

مرحله هفتم تهیه کیک اسفنجی

توجه داشته باشید که زمانی که آرد و دیگر مواد یکدست شدند، دیگر نیاز نیست مواد را مخلوط کنیم، چون این کار علاوه بر اینکه باعث می شود پف تخم مرغ ها بخوابد، باعث می شود که خاصیت بکینگ پودر نیز از بین برود و کیک به خوبی پف نکند.

مرحله هشتم
در این مرحله مایه کیک را درون قالب می ریزیم، سپس قالب را چند بار روی سطح کار می کوبیم تا حباب های موجود در مایه کیک از بین بروند. در ادامه قالب را درون فر در طبقه وسط قرار می دهیم تا به مدت ۵۰ دقیقه تا یک ساعت بپزد.

تهیه کیک اسفنجی

مرحله نهم

توجه داشته باشید در ۳۰ دقیقه ابتدایی پخت کیک به هیچ وجه نباید در فر را باز کنیم. پس از اینکه روی کیک رنگ گرفت و طلایی شد، می توانیم با یک سیخ چوبی یا خلال دندان از پخت کامل کیک مطمئن شویم.

مرحله دهم
برای این منظور سیخ چوبی یا خلال دندان را در مرکز کیک فرو می کنیم، اگر چیزی به خلال دندان چسبید، یعنی مغز کیک هنوز به طور کامل نپخته است و باید در فر بماند. ولی اگر چیزی به آن نچسبید می توانیم کیک را از فر خارج کنیم.

مرحله یازدهم تهیه کیک اسفنجی
در این مرحله کیک را از فر خارج می کنیم، سپس اطراف آنرا به آرامی آزاد می کنیم. در ادامه کیک را از قالب خارج کرده و روی یک دستمال نخی قرار می دهیم تا به طور کامل خنک شود، سپس کیک را سلفون کشی می کنیم و در یخچال قرار می دهیم.

تهیه کیک اسفنجی

مرحله دوازدهم
پس از اینکه کیک به خوبی منسجم شد، می توانیم آنرا از یخچال خارج کنیم و به صورت دلخواه برش بزنیم. توجه داشته باشید این کیک خیلی پوک و لطیف است و اگر بخواهیم سریع آنرا برش بزنیم ممکن است پودر شود!

آموزش تهیه کیک تولد نسکافه ای خوشمزه + 5 مدل کیک منحصر به فرد

آرد مناسب تهیه کیک اسفنجی

مناسب ترین آرد برای پخت انواع کیک و شیرینی آرد ۳ صفر است که همه قنادی ها و شیرینی فروشی ها از آن استفاده می کنند. اگر می خواهید کیک پوک تر و ترد تری داشته باشید توصیه می شود که آرد خود را از فروشگاه های لوازم قنادی یا شیرینی پزی ها تهیه کنید.

تهیه کیک اسفنجی

این آرد از آرد نانوایی ها سفیدتر ، ریزتر و نرم تر است و به همین دلیل برای پخت کیک اسفنجی مناسب تر است. استفاده از آرد نانوایی ها به دلیل اینکه این نوع آرد دارای مقداری سبوس گندم می باشد باعث می شود کیک سنگین شود.

چرا کیک اسفنجی من پف نمی کند

این سوال خیلی از کسانی است که برای اولین بار در منزل کیک اسفنجی درست کرده اند. اینکه کیک شما پف نکرده است دلایل متعددی می تواند داشته باشد که در ادامه به صورت مرحله به مرحله به این دلایل می پردازیم.

هم زدن سفیده و زرده تخم مرغ

شاید خیلی ها فکر کنند تنها دلیل پف کردن کیک وجود بکینگ پودر در میان مواد آن است ولی اینطور نیست ، بکینگ پودر به پف کرن کیک کمک می کند اما تنها دلیل پف کردن کیک نیست. یکی از مهم ترین دلایل پفکی شدن کیک اسفنجی تخم مرغ است.

اگر سفیده و زرده آن به خوبی هم زده نشوند کیک شما به خوبی پف نخواهد کرد. باید توجه داشته باشید زمانی که آرد را اضافه می کنیم نباید بیهوده مایه کیک را مخلوط کنیم چون این کار باعث خوابیدن پف سفیه تخم مرغ می شود.

باز کردن درب فر

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کیک شما پف نکند باز و بسته کردن های مکرر درب فر است که این مورد در میان آشپزهای مبتید بسیار شایع است. تا زمانی که ۳۰ دقیقه از زمان پخت نگذشته است به هیچ وجه درب فر را برای مشاهده کیک باز نکنید زیرار باعث می شود که کیک شما به اندازه کافی پف نکند.

تهیه کیک اسفنجی

معطل ماندن مایه کیک

این دلیل هم براي تهیه کیک اسفنجی میان آشپزها مبتدی شایع است. زمانی که مایه کیک شما آماده می شود بلافاصله باید آنرا درون فر قرار دهید زیرار اگر بیش از حد برای قرار گرفتن در فر معطل شود دیگر پف نخواهد کرد. برای جلوگیری از این مشکل همیشه فر را از قبل روشن کنید تا زمان اماده شدن مایه کیک معطل نشوید.

طرز تهیه مربای کامکوات ؛ بدون تلخی و خوش طعم

طرز  تهیه کیک اسفنجیشکلاتی

در صورتی که می خواهید کیک شما طعم شکلاتی داشته باشد وانیل را از مواد لازم حذف کنید و به اندازه یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو جایگزین کنید. البته در صورت تمایل می توانید از شکلات کاکائویی پودر شده هم برای طعم بهتر کیک استفاده کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه

برای پخت کیک داخل قابلمه همه مراحل بالا را تا جایی که مایه کیک آماده و نهایی میشود انجام دهید. سپس یک قابلمه چدنی یا گرانیتی یا هر ظرف نچسب دیگری را انتخاب کنید و روی شعله بگذارید. کف ظرف را با کمی روغن چرب کنید و وقتی گرم شد مایه کیک را بریزید و درب قابلمه را با استفاده از دمکن ببندید.

تهیه کیک اسفنجی

این که از دمکنی استفاده میکنیم یک دلیل مهم دارد و آن این سات که دمکن از ریختن آب بخار حاصله روی کیک و خمیر شدن روی کیک جلوگیری میکند. قابلمه را روی شعله متوسط بگذارید و حدود نیم ساعت تا چهل دقیقه زمان بدهید تا بپزد. یادتان باشد تا زمان پخت کامل درب قابلمه را باز نکنید و البته برای جلوگیری از سوختن کیک حتما از شعله پخش کن استفاده کنید.

نکات پایانی درست کردن کیک ساده اسفنجی

با توجه به اینکه دمای فر های مختلف با یکدیگر متفاوت است شما بعد از گذشت 30 دقیقه از پخت کیک میتوانید درب فر را باز کنید و با یک خلال دندان پختن کیک را تست کنید و اگر مواد کیک به خلال دندان چسبیده بود 10 دقیقه دیگر نیز در فر قرار دهید.
حتما باید 1/3 فضای قالب خالی باشد تا بتواند به خوبی پف کند.

تهیه کیک اسفنجی
بعد از پخت کیک فر را خاموش کنید و کیک را نیم ساعت درون فر بگذارید تا قالب سرد شود و کیک به راحتی جدا شود.

دلیل پف نکردن کیکی اسفنجی از چیست؟

بکینگ پودر به پف کرن کیک کمک می کند اما تنها دلیل پف کردن کیک نیست. یکی از مهم ترین دلایل پفکی شدن کیک اسفنجی تخم مرغ است.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

26 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *