جاهای دیدنی تالش

جاهای دیدنی تالش آنقدر فقالعاده زیبا و جذاب هستند که اگر پیشنهاد سفر به تالش را به بی‌میل‌ترین افراد به سفر هم که بدهید، نه نمی‌گویند. گروه سفر شادمگ در این مطلب لیستی از جاهای دیدنی تالش در اختیارتان قرار داده است.

تالش کجاست؟

تالش، همسایه آستاراست. یعنی از شمال تالش می‌توانید راهی آستارا شوید. از طرف شرق آن هم به دریای خزر می‌رسید. در غرب آن، اردبیل قرار دارد و در جنوب آن هم شهرستان رضوانشهر واقع است. تالش، مقصد درجه یکی برای کسانی است که نتوانسته‌اند در انتخاب میان سرزمین‌های مرتفع و کوهستانی و جلگه‌های پست و دریا به یک جواب قانع‌کننده برای قلبشان برسند.

جاهای دیدنی تالش

کوه‌های مرتفع، دریای خزر، آبشارها و دشت‌های تالشی جان می‌دهد برای گشت و گذار و لذت بردن از طبیعت. مرکز تالش، هشتپر است و باید بگوییم که تالشی‌ها از قدیمی‌ترین ساکنان سواحل خزر در شمال ایران هستند. تاریخ می‌گوید که پیش از آریایی‌ها هم مردمان تالش، ساکن این منطقه از ایران بوده‌اند. ایران‌شناسان هم به ردپایی از حضور دائمی جنگاوران دلیر تالشی در سپاه کوروش کبیر در جنگ‌های مختلف رسیده‌اند.

جالب است که در تالش، تنوع زبانی دیده می‌شود. همسایگی این شهر با آستارا و اردبیل باعث شده تا علاوه بر زبان تالشی که زبان مردم این شهر بوده و هست و بی‌شباهت به زبان پهلوی یعنی زبان ایرانیان قدیم نیست، زبان‌های ترکی آذربایجانی هم در آن رایج باشد.

تاریخچه تالش

تالش نام یکی از شهرهای زیبای استان گیلان می باشد که این نام از یک قوم ایرانی گرفته شده است. سکونتگاه قوم تالش از البرز غربی در جنوب شرقی جمهوری آذربایجان شروع گردیده و تا شمال غربی استان های گیلان و اردبیل ادامه یافته است. شهر تالش جمعتی حدود 1.5 میلیون نفر را در خود جای داده است.

تا قبل از قرن هفتم این شهر را با نام طیلسان می شناختند و پس از گذشت مدتی برای نخستین بار نام طلشان توسط یاقوت حموی به کار برده شد. قوم تالش را بازماندگان مردن باستانی می دانند که در تاریخ از آن ها با نام کادووس و کادووش یاد می شود. در زمان تاریخ پیش از اسلام نام تالش در هیچ جا دیده نشده و برخی از پژوهشگران بر این باورند که قوم کادوس با تالش یکی بوده اند.

جاهای دیدنی تالش

حتی در برخی از منابع سده نخست هجری این قوم را با نام طلیسان از آن یاد شده است. اواسط سده 7 نیز این نام جایش را به تالش داد. مردم این منطقه با زبان تالشی صحبت می کنند که یکی از زبان های ایرانی شمال غربی کشور می باشد. اهالی این منطقه به تولید برنج، چای، توتون، مرکبات و تنباکو اشتغال دارند.

مسیر دسترسی به تالش

شهر تالش از شهرهای شمالی کشور می باشد که در بخش شمال غربی استان گیلان واقع شده است. تالش از شمال به آستارا، از شرق به دریای خزر و انزلی، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به رودبار محدود می گردد. همچنین در فاصله 115 کیلومتری غرب شهر رشت قرار گرفته است.

تالش از تهران حدود 425 کیلومتر فاصله دارد. برای آن که از تهران خود را به تالش برسانید و به گردش در میان مناطق دیدنی تالش بپردازید ابتدا باید خود را به آزادراه کرج – قرزوین برسانید. این مسیر را ادامه دهید تا به آزادراه رشت – قزوین برسید. در آزادراه رشت – قزوین تا رسیدن به سراوان – فومن مسیر را ادامه دهید. این مسیر را که ادامه دادید به جاده فومن – آستارا خواهید رسید. در ادامه با پشت سر گذاشتن جاده فومن – آستارا وارد جاده رشت – آستارا می شوید که شما را تا رسیدن به شهر تالش هدایت می کند.

جاهای دیدنی تالش

جاهای دیدنی تالش زیبا

اگر قبل از سفر به هر شهری از دیدنی‌هایش باخبر باشید، قطعا سفرتان پربارتر می‌شود و نقاط دیدنی‌تری را با برنامه‌ریزی بهتری می‌بینید. پس تالش‌گردی و جاهای دیدنی تالش را بشناسید. اگر قصد سفر داشته باشید، برنامه‌ریزی‌ بهتری خواهید داشت و اگر فعلا قصد سفر ندارید با شناخت دیدنی‌های تالش حتما دلتان می‌خواهد برای سفر به آن زمانی را کنار بگذارید. طبیعت تالش بی‌نظیر یا دست‌کم کم‌نظیر است. اگر بخواهیم آن را به چند دسته تقسیم کنیم باید بگوییم که تالش است و:

  • دریا و جنگلش؛
  • کوه‌هایش؛
  • دریاچه و رودخانه‌هایش؛
  • مناطق ییلاقی‌اش؛
  • پارک جنگلی‌اش.

دریا و جنگل از جاهای دیدنی تالش

نگویید نام جنگل گیسوم را نشنیده‌اید که باورمان نمی‌شود. اگر نام گیسوم به گوشتان نخورده است یا هنوز از آن دیدن نکرده‌اید باید بدانید که گیسوم، شبیه رویاست. با عبور از جاده جنگلی، در دو سمت جاده، درختانی سبز و بلند را خواهید دید که در آسمان از سمت چپ و راست جاده به هم می‌رسند و شاخه‌های‌شان دالانی سبز از برگ را به وجود می‌آورد. گیسوم به دریا نزدیک است. این جنگل، ۸۰ کیلومتر مساحت دارد و با وجود آلاچیق، پارکینگ و رستوران‌هایی که در حوالی آن ساخته‌اند به یک پارک جنگلی تبدیل شده است.

جاهای دیدنی تالش

روستایی به همین نام هم در نزدیکی گیسوم وجود دارد. البته نام این جنگل از روی همان روستا برداشته شده است. در فصل‌هایی مانند تابستان و بهار نباید انتظار داشته باشید که با جنگلی خلوت رو به رو شوید. گردشگران زیادی در فصل‌های خوب سال به جاده جنگلی گیسوم می‌زنند و برای دیدن جنگل و دریا راهی این منطقه می‌شوند. گفته می‌شود که حدود ۷۶ گونه گیاهی مختلف در گیسوم وجود دارد.

صفر تا صد نکات مهم برای خرید یک فلاسک چای خوب

با این اوصاف، عجیب نیست که در این جنگل انواع درختان زردآلو، ازگیل، انار، انجیر و… را ببینید. با عبور از تونل سبز درختان در جاده جنگلی به دریا می‌رسید. ساحل خزر در پشت جنگل‌ها انتظارتان را می‌کشد. در ساحل دریا مثل نقاط دیگر شمال، بازی‌ها و سرگرمی‌هایی چون سوار شدن بر موتورهای چهارچرخ، قایق‌سواری، پاراگلایدر و… وجود دارد. اسب‌سواری در جنگل با اسب‌های کرایه‌ای و قدم زدن با پای برهنه روی سواحل شنی گیسوم هم لذت خاصی دارد که اگر اهلش هستید حتما آن را تجربه کنید.

منطقه حفاظت شده لیسار

از دیگر جاذبه های گردشگری تالش که در طبیعت زیبای این منطقه قرار دارد منطقه حفاظت شده لیسار می باشد. این منطقه حدود 31 هزار و 141 هکتار وسعت داشته و چشم انداز آن شامل اراضی جلگه ای، کوهستانی و ساحل می باشد.

جاهای دیدنی تالش

از جمله گونه های گیاهی که در این منطقه حفاظت شده وجود دارد می توان به درختچه های انار وحشی، افرا، گوجه جنگلی، شیردار، ممرز، راش، لرگ، توسکا، تمشک، گزنه، شب خس، پلت، لیلکی و… اشاره نمود. منطقه حفاظت شده لیسار از سال 1356 جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفت. گونه های جانوری که در منطقه حفاظت شده لیسار یافت می شود پلنگ، خرس، روباه، قوچ، گرگ، میش، شوکا، روباه، سیاهگوش و همچنین پرندگانی از جمله کبک دری، کبک، انواع مختلفی از پرندگان شکاری و… دیده می شوند.

آدرس منطقه حفاظت شده لیسار: گیلان، تالش، لیسار

گیسوم از جاهای دیدنی تالش

ساکن کدام شهر هستید؟ اجازه بدهید که راه رفتن به گیسوم را از چند مسیر کلی بررسی کنیم. اگر از پایتخت، راهی گیسوم می‌شوید باید بدانید که فاصله آن با تهران، حدود پنج ساعت و نیم است. یعنی تقریبا ۴۰۰ کیلومتر را باید پشت سر بگذارید. فاصله رشت تا گیسوم هم حدود ۹۰ کیلومتر است. اگر بخواهیم از جاده خلخال-اسالم، نشانی بدهیم هم باید بگوییم که گیسوم در ۳۰ کیلومتری این جاده قرار دارد.

جاهای دیدنی تالش

فصل‌ بهار، شهریور در تابستان و اوایل پاییز، بهترین زمان‌ها برای دیدن گیسوم است اما تصور درختان برفی جنگل هم دل را می‌لرزاند. پس اگر اهل سفرهای متفاوت هستید با رعایت نکات ایمنی برای سفر در زمستان، برای دیدن جنگل در برف هم می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. بعضی از افراد دوست ندارند که جنگل‌ها را در روز و روزگار بی‌برگی ببینند. خب، این چندان عجیب نیست. اما اگر رانندگی در جاده زیر شاخه‌های درهم‌رفته و برفی گیسوم را دوست دارید، باز هم با صحنه‌هایی رویایی و زیبا رو به رو خواهید شد.

روستای شیله وشت

یکی از جاهای دیدنی تالش و از روستاهای ییلاقی و سرسبز و خوش آب و هوای شمال، روستای زیبا و بکر شیله وشت است. مهربانی و مهمان نوازی مردم این روستا، زبانزد تالشی هاست. در نزدیکی این روستا، یک آبشار سه طبقه قشنگ به نام شیله وشت قرار دارد که با کمی پیاده روی می توانید به آن برسید. این روستا در ۲۸ کیلومتری تالش قرار دارد و محل خوبی برای اجاره ویلا و اقامتگاه است.

جاهای دیدنی تالش

کوه های تالش از دیدنی های تالش

کوه‌های تالش، مرتفع هستند. چند قله در آن، ارتفاعی در حدود سه هزار متر دارند. این کوه‌ها، بخش شمال غربی رشته‌کوه البرز هستند. کوه‌های تالش درسمتی که به دریای خزر منتهی می‌شوند، شیب تندی دارند اما شیب دامنه‌های غربی آن ملایم است. اگر فکر می‌کنید که پوشش درختی روی دامنه‌های تالش، زیاد است باید بدانید که این‌طور نیست. در واقع، چهره کوه‌ها در دامنه‌های تالش، عریان است و درختان کمی در آنجا دیده می‌شود. آب تعدادی از رودخانه‌های مهم شمال در گیلان هم از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد.

جاهای دیدنی تالش

دریاچه و رودخانه‌های تالش

تالش زیبا، رودخانه‌ های فراوانی هم دارد. کرگانرود از پرآب‌ترین رودخانه‌های غرب گیلان است که کوه‌های تالشی، سرچشمه آن هستند. کرگانرود در روستای قروق قرار گرفته و به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه‌های مختلف دیگری هم در تالش وجود دارند. مثل:

دیناچال؛
آستاراچای؛
کورا؛
شفارود؛
و… .

کرگانرود از وسط شهر تالش می‌گذرد. این یعنی در سفر به تالش، امکان دیدن رودخانه‌ای پرآب و جذاب را هم دارید. رودخانه، جنگل و دریا برای دیدن یک شهر کافی نیست؟ هنوز در سفر به تالش شک دارید؟ ما که این‌طور فکر نمی‌کنیم. جاهای دیدنی تالش بسیار زیاد است. اگر قصد سفر به آنجا را دارید باید حداقل پنج روز را برای گشت و گذار حسابی کنار بگذارید.

علاوه بر رودخانه‌های مختلف تالش، دریاچه‌های زیبایی هم در آن وجود دارد. مثلا دریاچه سراگاه در نزدیکی روستایی به همین نام در تالش هم نقطه‌ای دیدنی است. دریاچه سراگاه در دل درختان جنگلی تالش قرار گرفته و در کنار شالیزارهای برنج و مزارع کیوی جای خوش کرده است. نگارنده این مقاله با خود فکر می‌کند که قطعا در سفر بعدی‌اش به تالش با یک چادر مسافرتی به قصد ماندن در کنار این دریاچه زیبا، برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشد. نظر شما چیست؟ چنین برنامه‌ای برای خودتان در نظر دارید؟

دریاچه سراگاه

یکی از زیباترین دریاچه های منطقه شمالی کشور، دریاچه سراگاه نام دارد که در روستای سراگاه و در 10 کیلومتری بخش مرکزی تالش قرار گرفته است. دریاچه سراگاه توسط کوه هایی سرسبز و زیبا محاصره شده و یکی از دلایل زیبایی منطقه محسوب می شود. این دریاچه جزئی از جاذبه های دیدنی تالش به شمار می رود و چشمه های اطراف منبع تامین آب این دریاچه هستند.

معرفی جاهای دیدنی قزوین همراه با مشخصات و عکس

جاهای دیدنی تالش

در حال حاضر از این دریاچه به عنوان محلی برای پرورش ماهی استفاده می کنند و از همین رو ملک خصوصی تلقی می شود که گردشگران باید با اجازه مالک به بازدید از دریاچه بپردازند. در اطراف دریاچه شالیزارهای برنج و درختان کیوی دیده می شوند و باعث زیباتر شدن منطقه اطراف شده اند.

یکی از بهترین زمان هایی که می توانید به بازدید و گردش در این منطقه بروید، نیمه اول سال می باشد و هوای منطقه نیز بسیار معتدل و دلنشین است. همچنین برای اقامت این امکان را دارید که در اطراف دریاچه سراگاه چادر برپا کنید و یا در یکی از کلبه های چوبی روستا اقامت کنید.

دریاچه سراگاه کجاست

اگر می خواهید برای بازدید از این دریاچه راهی شوید ابتدا باید از تالش خود را به میدان هشتپر برسانید. سپس مسیر کوه های شهیدان گمنام را پیش بگیرید. در این جاده که به حرکت ادامه می دهید، مسیری که وارد روستای نعلبند می شود را انتخاب کنید. هنگام که به ابتدای روستای نعلبند می رسید، دو راهی بر سر راهتان قرار می گیرد که باید مسیر جاده فرعی را که به سمت روستای سراگاه می رود را انتخاب نمایید.

آدرس دریاچه سراگاه: استان گیلان، 10 کیلومتری بخش مرکزی تالش، روستای سراگاه

ییلاق از جاهای دیدنی تالش

دیگر با اطلاعاتی که خواندید، حتما می‌دانید که تالش کجاست و با چه مقصدی در سفر رو به رو خواهید شد. حالا بهتر است به یک برنامه پیشنهادی گردش در تالش هم دقت کنید.

جاهای دیدنی تالش

این پیشنهادات از جذاب‌ترین نقاط این شهر پرده برمی‌دارند. نقاطی که گردشگران ایرانی و خارجی از آنها تعریف و تمجید کرده‌اند و دیدن‌شان قطعا خالی از لطف نیست.

ییلاق سوباتان و آبشار ورزان در جاهای دیدنی تالش

سوباتان، منطقه‌ای ییلاقی در نزدیکی تالش است. در شمال سوباتان، رودخانه لیسار را می‌بینید و از طرف غرب هم به دریاچه نئور می‌رسد. شرق این ناحیه ییلاقی هم به جنگل‌های تالش منتهی می‌شود. آب و هوای سوباتان جان می‌دهد برای ییلاق در تابستان‌ها. سوباتان در ارتفاع ۱۹۰۰ متری دریاست و به همین خاطر، همیشه آب و هوایی خنک و مطبوع دارد.

جاهای دیدنی تالش

البته ناگفته نماند که همین موضوع باعث می‌شود تا زمستان‌ها، سرمای استخوان‌سوزی در سوباتان به راه بیفتد و تقریبا خالی از سکونت شود. سوباتان، ییلاقی است؛ ییلاقی که در آن دشتی وسیع و سبز، آبشاری به نام ورزان و پارک جنگلی آلاچیق وجود دارد. حالا که از آبشار ورزان نام بردیم، اجازه دهید بگوییم که ارتفاع آن به ۱۰۰ متر می‌رسد. این آبشار در کنار دشتی از گل‌های همیشه عاشق (منظورمان همان گل شقایق است دیگر!) از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری است.

در شرق روستا هم غاری قرار دارد که مردم روستا معتقدند، طلسم شده است. اگر خرافاتی باشید احتمالا دور دیدن این غار را خط می‌کشید اما در صورتی‌که یک طبیعت‌گرد واقعی باشید که برای خرافات بی‌پایه و اساس ارزشی قائل نیست حتما به آن هم سری خواهید زد. غذاهای سوباتان هم با حضور گوشت به عنوان نقش اول ماجرا، بسیار خوشمزه هستند.

مثلا «سوجا دیله» از غذاهای محلی است که از گوشت گوسفند و ماست محلی درست می‌شود. لبنیات محلی و لباس‌های پشمی سوباتان هم گزینه‌های مناسبی برای خرید سوغاتی یا یادگاری برای خودتان از این منطقه هستند. البته برای رسیدن به ییلاق سوباتان باید رانندگی‌تان خوب باشد و اوضاع ماشین‌تان حسابی ردیف و مناسب. پس به نکات ایمنی قبل از حرکت به سوی سوباتان دقت داشته باشید.

ییلاق شکردشت

یکی از زیباتریو و بکرترین مناطق شمالی کشور ییلاق شکردشت می باشد و از آنجایی که در شهر تالش قرار دارد جزء مناطق دیدنی تالش به شمار می رود. این منطقه دارای خاکی حاصلخیز و آب و هوایی دلنشین و مطلوب می باشد که یکی از مناطق مناسب برای پرورش محصولات کشاورزی به شمار می آید.

به دلیل داشتن آب و هوای مساعد، پادشاهان در زمان های قدیم از این منطقه به عنوان ییلاق استفاده می کردند. از زیبایی های این دشت می توان به نزدیک بودن آن به جنگل اشاره کرد. گردشگران می توانند با قدم زدن در ییلاق شکردشت برای مدتی از شلوغی و دغدغه های زندگی دور شوند و در آرامشی بی حد و حصر غرق شوند.

جاهای دیدنی تالش

یکی از بهترین زمان هایی که می توان از این طبیعت زیبا دیدن کرد، نیمه اول سال می باشد. چراکه آب و هوایی بسیار معتدل و دلپذیر در این منطقه حاکم است. به واسطه طبیعت بی نظیر ییلاق شکردشت، آن را با لقب عروش تالش می شناسند. اگر قصد اقامت در این دشت را داشته باشید می توانید در صورت تمایل در طبیعت چادر بزنید و یا از کلبه های روستایی منطقه اجاره نمایید.

ییلاق شکردشت کجاست

برای آنکه خود را به ییلاق شکردشت برسانید می بایست ابتدا خود را به تالش برسانید. برای آنکه مسیر خود را کوتاه تر کنید، می توانید بعد از رشت از مسیر جاده ضیابر استفاده کنید تا در مدت زمان کمتری به این منطقه برسید.

آدرس ییلاق شکردشت: استان گیلان، شهر تالش، 29 کیلومتری شهر تالش

منطقه ییلاقی دوخاله کوه

یکی از مکان های دیدنی تالش منطقه ییلاقی دوخاله کوه نام دارد که از طبیعتی بکر و زیبا به همراه آب و هوایی مطلب و معتدل پدید آمده است. این منطقه به واسطه آب و هوای پاک و تمیزی که دارد، بسیاری از گردشگران برای ریکاوری، جدید قوی و یافتن آرامش به این منطقه سفر می کنند.

آشنایی با خانه پیرنیا با گچبری ها و نقاشی های فوق العاده زیبایش

درست جایی دور از هیاهو و شلوغی شهر. در منطقه ییلاقی دوخاله کوه هیچ خودرویی وجود ندارد و اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید باید خود را برای پیاده روی آماده کنید. چراکه تنها با پای پیاده می توانید در این منطقه خوش آب و هوا گشت و گذار داشته باشید. این منطقه تا به امروز دست نخورده و بکر باقی مانده که موجب پرطرفدار بودن آن شده است.

جاهای دیدنی تالش

اگر به دوچرخه سواری علاقمند هستید می توانید دوچرخه ای را همراه خود ببرید و در طبیعت بکر منطقه از دوچرخه سواری لذت ببرید. منطقه ییلاقی دوخاله کوه یکی از بهترین مکان های دیدنی تالش برای پیک نیک های دوستانه و خانوادگی می باشد. در نهایت برای دسترسی به این منطقه ابتدا باید در شهر تالش قرار داشته باشید. از آنجایی که ییلاق دوخاله کوه یکی از مشهورترین دیدنی های تالش به شمار می رود، تمام بومیان آنجا مسیر دسترسی به این منطقه زیبا را به شما می دهند.

بهترین زمان بازدید از منطقه ییلاقی دوخاله کوه

منطقه ییلاقی دوخاله کوه یکی از مناطق زیبای شهر تالش می باشد که از آب و هوایی ییلاقی و خنک برخوردار است. از همین رو بهترین زمانی که می توانید به این منطقه سفر کنید و در میان طبیعت زیبای آن به گشت و گذار بپردازید، نیمه اول سال فصل بهار و تابستان می باشد. در این دو فصل هوای ییلاق دوخاله کوه در بهترین حالت خود قرار دارد.

آدرس منطقه ییلاقی دوخاله کوه: استان گیلان، شهر تالش، منطقه ییلاقی دوخاله کوه

پارک جنگلی سیاه‌داران از جاهای دیدنی تالش

پارک جنگلی سیاه‌داران یا به قول تالشی‌ها «سیاداران» از نقاط معروف گردشگری تالش است. درختان جنگلی انبوه این منطقه مانند درختان بلوط، از دور، نمایی سیاه به وجود می‌آورند و به همین خاطر است که قدیمی‌های این منطقه به آن سیاداران می‌گویند. در سیاداران، امکانات تفریحی مانند رستوران، آلاچیق و سورتمه ریلی، شما را دعوت به یک گردش کامل می‌کند.

جاهای دیدنی تالش

سورتمه ریلی این پارک از جنگل عبور می‌کند و امتحان کردنش جذاب است. در جنگل‌های پارک سیاه‌داران، آهوها هم حضور دارند. سفرتان با حضور آهوهایی که از کنار حصارها به سمت‌تان می‌آیند و از دستتان غذا می‌گیرند، جالب‌تر هم می‌شود. پارک جنگلی سیاه‌داران، بام تالش است و از آن می‌توان منظره شهر را زیر نظر گرفت.

جاهای دیدنی تالش

منطقه باستانی تول

روستایی به نام تول در شهر تالش قرار دارد که دو تپه تول یک و دو را در خود جای داده است. قدمت این منطقه باستانی به دوران پیش از اسلام می رسد و از آنجایی که آثار تاریخی متعددی را در تمام نقاط خود جای داده است به عنوان یکی از مکان های دیدنی تالش شناخته می شود.

جاهای دیدنی تالش

این منطقه تنها پوشیده از چمنزار می باشد و همچنان بافت سنتی خود را تا حدودی حفظ کرده است. گورستانی وسیع در این منطقه وجود دارد که قبرهای خانوادگی متعددی در آن کشف شده است. منطقه باستانی تول از آب و هوایی خنک و معتدل برخوردار است و از همین رو گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. تپه تول یک در تاریخ 11 شهریور سال 1382 و تپه تول دو نیز در تاریخ 16 شهریور سال 1383 به عنوان اثری تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده اند.

آدرس منطقه باستانی تول: استان گیلان، شهر تالش، روستای تول

کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان

کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان یکی از مکان های دیدنی تالش می باشد که در روستای آق اولر و در فاصله 3 کیلومتری از تالش قرار گرفته است. دستور ساخت این بنای تاریخی را یکی از شخصیت های مهم و سیاسی به نام سردار امجد در دوران قاجار صادر نموده بود. کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان دارای دو طبقه بوده و دهلیز و طاق های متعددی را در خود جای داده است.

جاهای دیدنی تالش

این کاخ دارای دو بنا بوده که هردوی آن ها به سردار امجد تعلق داشت. از بنای اولی به عنوان محلی برای ساماندهی امور اداری و استراحتگاه تفنگچی ها استفاده می شد و دومین بنا نیز کاخ سردار بود. کاخ قشلاقی به عنوان بزرگترین ساختمان آجری در بخش غرب استان گیلان می باشد که ساخت آن حدود 25 سال به طول انجامید. برای ساخت این بنا از مصالحی همچون سنگ های ارتفاعات ییلاقی به کار برده اند. همچنین در نمای آن از رنگ آبی استفاده شده است. کاخ ییلاقی مجموعه نیز دارای سه بخش خان نشین، قراول خانه و اصطبل می باشد.

آدرس کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان: استان گیلان، شهر تالش، روستای تاریخی آق اولر

بهترین فصل سفر به تالش

شهر تالش یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین شهرهای شمالی در استان گیلان است که جاذبه های دیدنی، گردشگری و تفریحی متعدد و زیادی را در خود جای داده است. از همین رو در تمام طول سال میزبان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی می باشد. این شهر در تمام فصول سال زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد.

جاهای دیدنی تالش

اما اگر بخواهیم بهترین زمان را برای سفر به تالش و تماشا و گشت و گذار در میان دیدنی های تالش را داشته باشیم، نیمه اول سال می باشد که از اواسط اردیبهشت شروع می شود و تا اواسط تابستان ادامه خواهد داشت.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

30 مرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *