افتتاح حساب ترکیه
جلوگیری از کپک نزدن رب

شاید خیلی از شما به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از کپک نزدن رب هستید تا از شر کپ خلاص شوید. نگران نباشید ما در این مطلب از گروه سبک زندگی شادمگ ترفندهایی را به شما آموزش داده ایم.

کپک چیست؟ آیا کپک خطرناک است؟

کپک نوعی قارچ است که در ساختارهای کرک گونه و چند سلولی شکل می گیرد. زمانی که کپک بر روی غذا رشد می کند، معمولا با چشم قابل رویت است و در اغلب موارد ظاهر غذا را نیز تغییر می دهد. غذا ممکن است نرم شده و رنگش تغییر کند درحالیکه خود کپک می تواند بافت کرک دار، پرزدار و یا نقطه نقطه داشته باشد.

جلوگیری از کپک نزدن رب

هاگ هایی که در کپک تولید می شوند باعث تغییر رنگ آن می شود که معمولا سبز، سفید، سیاه و یا خاکستری است. غذای کپک زده مزه تقریبا خاصی دارد، تا حدی شبیه خاک مرطوب، همچنین بویی شبیه به قارچ تولید می کند. حتی اگر شما کپک را تنها بر روی سطح غذا مشاهده کنید، ممکن است ریشه های آن تا عمق بیشتری نفوذ کرده باشند.

کپک برای رشد به مواد ارگانیک گرم و مرطوب نیاز دارد، بنابراین غذاها معمولا محلی ایده آل به شمار می آیند. هزاران گونه مختلف از کپک ها وجود دارد و تقریبا در هر جایی یافت می شوند. می توان گفت که کپک ها راه حل طبیعت برای بازیافت مواد مختلف هستند. علاوه بر غذاها، کپک در محل های بسته و مرطوب نیز می تواند رشد کند.

غالبا بيماري خطرناکي ايجاد نمي‌کنند، اما گاهي در مواقع ضعف سيستم ايمني بدن مي‌توانند بسيار خطرناک باشند.

عاملي که باعث گسترش و افزايش آنها مي‌گردد، مقدار بيش از حد رطوبت است و پخت غذاها نيز نمي تواند سموم آنها را از بين ببرد. بنابراين براي امنيت و سلامت بيشتر، بهتر است که آنها را دور بريزيد.

رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟

متاسفانه رب گوجه جز مواد غذایی بسیار حساس است. اگر در دمای پایین نگهداری نشود، در ظرف مناسبی نباشد و یا اینکه قاشق چرب و آلوده داخل آن برود خیلی زود دچار کپک زدگی می شود. اما نکته اینجاست که باید رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ آیا کپک های رب خطرناک هستند و ممکن است باعث بیماری شوند؟ پاسخ این سوال مثبت است.

شستن ریشه فرش در خانه با روش های ساده ؛ سفید مثل روز اول !

برخی از افراد هنگامی که با یک رب کپک زده مواجه می شوند قسمت بالایی و کپک روی آن را بر میدارند و به خیال اینکه دیگر مشکلی وجود ندارد رب را مصرف می کنند. اما اینجاست که آژیر قرمز برای شما به صدا در می آید. زیرا این کار کاملا اشتباه است. کار درست و اصولی آن است که وقتی رب گوجه شما کپک زد است آن را کامل دور بیندازید و دیگر به هیچ عنوان مصرف نکنید.

جلوگیری از کپک نزدن رب

رب های خانگی بیشتر از رب های صنعتی در معرض کپک زدگی قرار دارند. زیرا مواد نگهدارنده در آنها وجود ندارد. به همین جهت توصیه می شود رب های خانگی را در یک ظرف و تماما در یخچال نگهداری نکنید، زیرا در صورت مشاهده کپک مجبورید تمام رب را دور بریزید و بدین ترتیب متحمل ضرر بسیاری خواهید شد. بهتر است رب را در بسته های کوچک و در فریزر نگهداری کرده و هر بار به قدر نیاز در یخچال بگذارید. اگر با فریز کردن رب آشنا نیستید می توانید مقاله مربوط به اینکه چگونه رب گوجه را فریز کنیم را مطالعه نمایید.

چرا نباید رب گوجه کپک زده را مصرف نمود؟

پاسخ این سوال که رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ دریافتید. بهترین و عاقلانه ترین کار آن است که رب را دور انداخته و دیگر مصرف نکنید. اما به چه علت نمی توان رب گوجه کپک زده را مصرف نمود؟ این امر بر می گردد به ساختار بیولوژیکی کپک ها. آنچه که ما به عنوان کپک می شناسیم در حقیقت نوعی قارچ سمی هستند که به وسیله اسپور یا همان هاگ تکثیر می شوند.

هنگامی که رب کپک می زند این کپک ها نوعی سم به نام مایکوتوکسین تولید می کنند. حتی اگر شما قسمت کپک زده و لایه زیرین آن را بردارید باز هم خطر وجود دارد. زیرا ممکن است سم به لایه های زیرین نیز نفوذ کرده باشد. همچنین هاگ های مولد این کپک ها نیز بسیار ریز بوده و با چشم قابل مشاهده نیستند. ممکن است این هاگ ها همچنان در رب گوجه باقی مانده باشند.

بنابراین به نظر می رسد حتی اگر کپک را به طور کامل از رب حذف کنید باز هم نمی توانید سم ناشی از آن و یا هاگ های مولد آن را از بین ببرید. پس بهتر آن است که قید رب کپک زده را بزنید و آن را داخل سطل آشغال بریزید تا خدای نکرده در مورد سلامت خود یا اعضای خانواده تان ریسک نکرده باشید.

نکات خرید طلا و بایدهایی که نباید فراموش کنید !

نکته

البته تا کنون بیماری خطرناکی که منشا آن رب گوجه کپک زده باشد شناسایی نشده است. این کپک ها ممکن است باعث مسمومیت های خفیفی شوند. اما مواردی از آلرژی به کپک رب مشاهده شده که حتی منجر به مرگ شده است. شاید این موارد بسیار نادر باشند و کمتر کسی نسبت به رب گوجه کپک زده حساسیت داشته باشد اما به هر حال عقل سلیم می گوید که نباید بر سر سلامتی خطر کرد، آن هم به خاطر مقداری رب گوجه.

جلوگیری از کپک نزدن رب

بهتر است به جای آنکه به دنبال این باشید که بدانید رب گوجه گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ به فکر پیشگیری از کپک زدگی باشید. با رعایت یک سری نکات ساده می توانید به راحتی مانع از کپک زدن رب و غیر قابل استفاده شدن آن شوید. کافی است ظرف مناسب و کوچکی برای رب دم دستی انتخاب کنید. قاشق آلوده داخل ظرف رب نکنید و آن را در طبقات بالای یخچال نگه دارید که دمای سردتری دارد یا رب را فریز کنید.

روش های جلوگیری از کپک زدن رب

قرار دادن رب در یخچال

قرار دادن رب در یخچال با دمای 4 درجه سانتیگراد از طریق کند کردن رشد باکتری ها و قارچ ها در دمای یخچال کپک زدن رب را به تعویق می اندازد.

باز و بسته نکردن زیاد در یخچال، پرنکردن یخچال بیش از حد ظرفیت و قرار دادن میوه و سبزی آلوده در یخچال نیز راهکار های مناسبی برای جلوگیری از کپک زدن رب به شمار می روند.

جلوگیری از کپک نزدن رب

برداشتن رب با قاشق تمیز و خشک

جهت جلوگیری از کپک زدن رب هنگام مصرف آن از یک قاشق کاملاً تمیز و خشک استفاده کنید. قاشق خیس، کثیف و چرب موجبات انتقال رطوبت به رب و رشد کپک ها در آن را فراهم می کند.

نوع و جنس قاشق تأثیر در کپک زدن رب گوجه فرنگی ندارد. البته بهتر است قبل از برداشتن رب از ظرف قاشق را خوب بشویید و سپس کاملاً خشک کنید.

جلوگیری از کپک نزدن رب

مقداری روغن روی سطح رب بریزید

ریختن مقداری روغن روی سطح رب درون ظرف باعث توقف اکسیژن رسانی در داخل رب و جلوگیری از ایجاد کپک می شود.

بهتر است این کار از ابتدای باز کردن قوطی رب گوجه فرنگی انجام شود.

همچنین شما می توانید به سادگی از طریق کنار زدن لایه روغن با استفاده از قاشق خشک رب را از محدوده بدون روغن بردارید.

استفاده از ظروف نگهداری کوچک و دردار

جهت جلوگیری از کپک زدن باید ظرف نگهداری رب را کاملاً پر کنید تا هوای اضافی داخل ظرف باقی نماند. همچنین توصیه می شود تا حد امکان از ظرف های کوچک استفاده کنید.

قابل توجه قهوه دوستان ؛ روش صحیح و آسون شستن فرنچ پرس رو بلدید ؟

در صورت زیاد بودن حجم رب، بعد از باز شدن ظرف اصلی و بزرگ رب آن را در ظرف های کوچک و دردار تقسیم بندی کنید. قرار دادن پوشش مناسب روی سطح رب نیز برای جلوگیری از رشد قارچ ها ضروری می باشد.

جلوگیری از کپک نزدن رب

جوشاندن قوطی رب قبل از مصرف

خرید رب به مقدار زیاد به علت ضرورت گذشت زمان زیاد برای مصرف آن فرصت زیادی را برای کپک زدن رب به وجود می آورد.

بنابراین پیشنهاد می شود قوطی های کوچک رب گوجه فرنگی را از بازار خریداری نمایید. جوشاندن قوطی قبل از بازکردن هم با کاهش میزان آلودگی سطح قوطی از رشد و گسترش میکروب ها و قارچ ها جلوگیری می کند.

افزودن نمک به رب خانگی

اضافه کردن نمک به رب خانگی از کپک زدن و خرابی آن جلوگیری می کند. افزودن نمک زیاد به رب خانگی را می توانید با ریختن نمک کم در غذا ها جبران کنید.

جلوگیری از کپک نزدن رب

ریختن رب گوجه فرنگی در ظروف دارای دهانه کوچک مانند شیشه نوشابه با کاهش هوا و فضای خالی برای رشد کپک ها نگهداری از رب را به مدت طولانی در خانه امکان پذیر می سازد.

نگهداری رب در فریزر

ریختن رب در قوطی های شیشه ای کوچک و قرار دادن آنها در فریزر ضمن جلوگیری از کپک زدن رب احتمال نگهداری آن به مدت طولانی را افزایش می دهد.

قرار دادن رب در ظرف های بزرگتر در فریزر و بیرون آوردن و گذاشتن آنها در یخچال برای مصرف هفتگی نیز راهکار مناسبی برای جلوگیری از خراب و فاسد شدن رب است.

بسته بندی رب در کیسه فریزر

قرار دادن رب های بسته بندی شده در کیسه تمیز درون سطحی صاف در فریزر علاوه بر جلوگیری از کپک زدن رب مصرف آن را نیز آسان می کند.

جلوگیری از کپک نزدن رب

در صورت نیاز به رب می توانید قسمتی از رب منجمد شده در کیسه فریزر را شکسته و به غذا اضافه کنید.

در این روش بسته بندی از طریق ریختن مقداری رب درون کیسه فریزر و صاف کردن آن انجام می شود. مقدار رب و ضخامت بسته باید به قدری باشد که پس از یخ زدن شکستن آن راحت باشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *