حمام خرم سلطان استانبول

گروه سفر شادمگ در این مطلب به مسافران ترکیه پیشنهاد می کند از حمام خرم سلطان استانبول دیدن کنند و از معماری بی نظیر و خدمات جالبش لذت ببرند.

 

نگاه کلی به حمام خرم سلطان استانبول

اگر به مسجد ایا صوفیه استانبول بروید درست در کنار این جاذبه زیبا می توانید یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استانبول یعنی حمام خرم سلطان را نیز مشاهده کنید.

این حمام که در قرن شانزدهم به دست معمار معروف و مشهور دولت عثمانی یعنی سینان و به دستور خرم سلطان که همسر سلطان سلیمان بود ساخته شده به قدری زیبا و جذاب است که به طور حتم به محض ورود به آن تا دقایقی محو تماشای معماری ها و سنگ ها و تزئینات به کار رفته در ساخت این حمام خواهید شد .

در قرن شانزدهم یکی از همسران سلطان سلیمان به نام خرم سلطان به سینان که معمار دربار آن زمان بود دستور داد تا یک حمام بسیار زیبا در کنار مسجد ها و بناهای مذهبی شهر برای مردم عادی و تمامی اقشار جامعه بسازد و سینان نیز در پی اطاعت از امر خانواده سلطنتی در سال 1556 میلادی و در نزدیکی مسجد ایا صوفیه یک حمام بسیار زیبا سنتی را ساخت .

حمام خرم سلطان استانبول

در همان سال این حمام توانست تعداد بی شمار از مردم را در خود جای دهد .

نکات ساخت حمام خرم سلطان

در ساخت حمام خرم سلطان علاوه بر معماری سنتی و اصیل ترکی، معمار سینان از روش های جدید و نو نیز در ساخت بنا حمام استفاده کرده است.

از این رو توانسته است این حمام را از سایر حمام های دیگر ترکی متمایز کند .

سایر بخش های دیگر حمام به سبک و ثیاق قدیم و بر اساس سنت به جا مانده از دوران امپراطوری های رومی ساخته شده است .

در واقع در زمان رومی ها معماران برای حمام ها چند بخش اتاق گرم ، اتاق سرد ، اتاق رخت کن را حتما در نظر می گرفتند.

این نحوه ساخت تا زمانی که عثمانی ها آن ها را شکست داده اند نیز وجود داشت . از این امپراطوری به سلطنت عثمانی ها رسید.

این پادشاهای نیز از این طریقه ساخت و بخش های مختلف موجود در حمام ها استفاده کردند. حمام خرم سلطان نیز درست بر اساس این سنت ها ساخته شده و توانسته این بخش ها را در خود جای دهد.

در واقع در این حمام یک اتاق آب گرم ، اتاق آب سرد ، فواره ها و آب نماهای زیبا و تماشایی اتاق های با سنگ های مرمر و سقف های گنبدی به راحتی قابل مشاهده هستند .

تاریخچه حمام خرم سلطان استانبول

سینان بعد از دستور خرم سلطان برای ساخت یک حمام برای عموم مردم شروع به ساخت حمام در نزدیکی ایا صوفیه کرد.

این حمام دقیقا در زمینی ساخته شد که در دوران ها و زمان های قدیم حمام رومی ها بوده و تنها خود امپراطور از آن استفاده می کرده است .

معرفی روستاهای پلکانی ایران ؛ جذاب ، زیبا و خاص

حمام خرم سلطان استانبول

حمام خرم سلطان در سال 1910 میلادی تعطیل شد و برای مدت ها و سال های متمادی فراموش شد. مردم از آن استفاده نمی کردند مگر این که شرایط اضطراری و دور از ذهنی اتفاق می افتاد.

البته از جمله این اتفاقات می توان به زیاد شدن تعداد زندانیان استانبول در زمان پادشاهی سلطان احمد اشاره کرد.

در این زمان به دلیل این که تعداد افراد بزهکار جامعه بالا رفته بود و زندان ها دیگر جایی برای افراد جدید نداشتند تصمیم گرفته شد تا افراد بزهکار را به این حمام منتقل کنند .

این تنها استفاده این حمام توسط امپراطوری های مختلف نیست بلکه از این حمام به عنوان انباری برای نگهداری زوغن و مواد خوراکی نیز استفاده می شده است.

در نیمه های پایانی قرن بیستم بود که این حمام دوباره مورد توجه قرار گرفت . بنای ساختمان و خرابی های موجود در ان مورد مرمت قرار گرفت .

حمام خرم سلطان استانبول

بازسازی حمام خرم سلطان

در سال های 1957 تا 1908 میلادی کار بازسازی حمام خرم سلطان شروع شد اما بعد از آن به عنوان حمام استفاده نشد. این حمام به محلی برای خرید و فروش قالچه های زیبا و فرش های اصیل ترکی تبدیل شد.

در بین مردم محلی استانبول بازار فرش شد تا این که در سال 2007 میلادی تصمیم گرفته شد تا برای بازسازی اساسی حمام اقدام کنند.

در نهایت در یک سال بعد یعنی در سال 2008 میلادی امور مربوط به این بازسازی را به دانشکده معماری کوجیلی که در آن زمان در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی مهارت خاصی داشت سپردند.

مبلغی بالغ بر 11 میلیون دلار برای این بازسازی عظیم صرف شد و بعد از این بازسازی درست در سال 2011 میلادی توانست حمام بار دیگر درهای خود را به روی مردم و دوستداران خود باز کند .

حمام خرم سلطان استانبول

معماری حمام خرم سلطان استانبول

این بنای 450 ساله که در ابتدا به دستور همسر سلطان سلیمان ساخته شده و طراحی خود را مدیون معمار سنان معروف می باشد، به قدری زیبا است که می تواند هر فردی را به تعجب و شگفتی وا دارد.

این معمار مشهور در ساخت این حمام از سبک های خلاقانه نیز استفاده کرده است که از جمله آن می توان به متقارن بودن بخش های مختلف حمام اشاره کرد .

همچنین منظور از متقارن بودن این است که بخش حمام زنانه با بخش حمام مردانه درست در تقارن یکدیگر قرار دارند .

این حمام مساحتی بالغ بر 3 هکتار از استانبول را به خود اختصاص داده از طولی در حدود 75 متر و از دو بخش جداگانه مختص آقایان و خانم ها تشکیل شده است.

هر کدام از این بخش ها نیز خود از چند قسمت و بخش دیگر درست شده اند .

بخش مردانه

حمام مخصوص مردها در بخش شمالی و حمام مخصوص خانم ها در بخش جنوبی حمام قرار گرفته است که بخش مردانه دارای یک اتاق رخت کن با چهار پنجره می باشد که به دلیل استفاده از شیشه های رنگی در این پنجره ها داخل رخت کن بسیار رنگارنگ و زیبا است .

بخش زنانه

یک اتاق رخت کن دیگر شبیه همین اتاق در قسمت خانم ها وجود دارد و تنها وجه تمایز آن وجود سه پنجره در دیوراه های اتاق است و البته نا گفته نماند که درهای ورودی خانم ها و آقایان نیز با هم متفاوت می باشد و خانم ها باید از در غربی حمام و مردها باید از در شمالی وارد این حمام زیبا شوند .

کشورهایی که می توانید بی دردسر بدون ویزا به آنها سفر کنید

حمام خرم سلطان استانبول

هنگامی که از در ورودی عبور کنید می توانید دیواری سبز رنگ که بر روی خود کنده کاری های سفید و قرمز رنگ دارد و نوشته های طلایی بر آن خود نمایی می کند را مشاهده کنید .

به درون حمام وارد شوید اگر به اتاق رخت کن آقایان وارد شوید در سقف این قسمت از حمام می توانید نقاشی های بسیار زیبا از برگ ها ترسیم شده را مشاهده کنید .

اما باید بدانید که در تمام گوشه های اتاق طاقچه های بسیار زیبا به صورت نیم دایره نیز وجود دارد که توانسته جلوه ای خاص به این اتاق ببخشد بعد از اتاق های رخت کن افراد می توانند وارد اتاق های آب گرم شوند که البته در کنار این بخش افراد می توانند بخش اصلاح و سرویس های بهداشتی را نیز مشاهده کنند .

همه این اتاق ها دارای سقف های گنبدی شکل هستند. بعد از ان می توانید به اتاق داغ وارد شوید. در این اتاق یک تخت مرمرین و 8 ضلعی شکل بسیار بزرگ وجود دارد که مردم محلی به آن تخت شکم می گویند.

این نام بر گرفته از این است که افراد باید به شکم بر روی این تخت بخوابند. در کناره های اتاق چهار جایگاه برای نشستن نیز در نظر گرفته شده است .

حمام خرم سلطان استانبول

یک پنجره ای کوچک در بالای سقف این اتاق برای تامین نور در نظر ساخته شده و همچنین یکی از جالب ترین چیز در این حمام سیستم گرمایشی به نام زیر سوز می باشد .

این روش به این گونه بوده که در طبقه زیر حمام گرما تولید می شده و با روش های به بخش های حمام منتقل می شده و در نهایت کل قسمت ها و بخش های حمام گرم می شده است .

3 بخش اصلی حمام خرم سلطان

این حمام از اتاق های گرم ، سرد و داغ تشکیل شده است. در اتاق سرد که اولین بخش ورودی است ، می توانید بخش ماساژ ، رختکن ، کمد ، مغازه ها و فروشگاه ها و اتاق پذیرش را مشاهده کنید.

این اتاق نسبتا بزرگ شما را آماده ورود به بخش اصلی خواهد کرد.

در  اتاق داغ سالنی بزرگ را مشاهده خواهید کرد که با سنگ مرمر پوشیده شده و سقف آن نیز گنبدی است. در این اتاق جایگاه هایی با فرش پوشانده شده و برای استراحت کردن ساخته شده بود. در این اتاق شما فواره ها و دوش های آب سرد نیز خواهید دید.

حمام خرم سلطان استانبول

 

این فواره های آب سرد نقش خنک کردن اتاق را دارد. این اتاق در صورتی که خنک نشود بسیار داغ خواهد بود.

شست و شوی اصلی در بخش بعدی یعنی اتاق گرم انجام می شود. این بخش آخرین اتاق از این حمام بزرگ را تشکیل داده است و افراد در آن به استحمام می پردازند.

نکته ای که باید بدانید این است که در این اتاق داغ شیوه شست و شو دقیقا مشابه سبک استحمام ترک ها می باشد.

به همین دلیل است که می توان گفت این حمام در کنار معماری مدرن از سنت های اصیل ترکی نیز در خود گنجانده است.

معرفی جاهای دیدنی قطر | تماشاچیان جام جهانی این دیدنی های دوحه را از دست ندهید

حمام خرم سلطان استانبول

راه های دسترسی به حمام خرم سلطان استانبول

از آنجا که حمام خرم سلطان در مرکز شهر استانبول و در ما بین مسجد ایا صوفیه و مسجد سلطان احمد استانبول قرار گرفته است دسترسی به آن بسیار آسان و راحت می باشد .

برای این امر تنها کافی است با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خود را به محله سلطان احمد برسانید و بعد با پرداخت هزینه های ورودی به این حمام وارد شوید .

حمام خرم سلطان استانبول

خدمات امروزه حمام خرم سلطان استانبول

این حمام امروزه فقط به عنوان مکان دیدنی شناخته نمی شود  علاوه بر دیدن می توانید از بسته های خدماتی نیز استفاده کنید.

 

قیمت سرویس های این حمام از 55 یورو شروع و به 160 یورو ختم می شود.

حمام خرم سلطان استانبول

خدمات حمام خرم سلطان شامل این موارد می شود :

حمام اصلی

این بسته ارزان سرویس های حمام خرم سلطان شامل لیف و نوشیدنی های خنک و سنتی ترکیه می باشد.

هزینه این سرویس 55 یورو می باشد.

 

به سفیدی برف

این بسته از سرویس های حمام خرم سلطان استانبول که زمان آن 45 دقیقه می باشد شامل فعالیت هایی مانند کیسه کردن بدن ، لیف ، حمام سنتی در کف و استراحت می شود.

علاوه بر این موارد پذیرایی از شربت های سنتی و خانگی ترکیه نیز انجام خواهد شد. هزینه این سرویس 80 یورو می باشد.

لذت حمام

این بسته که از 2 بسته قبلی کمی گران تر نیز می باشد ، از سرویس های بیشتری نیز برخوردار است.

این پک 60 دقیقه ای ماساژ عطری و اتاق مخصوص حمام خرم سلطان را نیز اضافه تر از خدمات 2 سرویس قبلی دراد. قیمت این نوع از خدمات حمام نیز 100 یورو می باشد.

حمام خرم سلطان استانبول

تم پاکیزگی

این بسته 110 یورو می باشد. از خدمات اضافی آن می توان به ماساژ با روغن درخت ارغوان را نام برد. این سرویس خدمات پک های قبلی را نیز دارد. مدت زمان این بسته خدماتی 80 دقیقه می باشد

پک خدماتی آب حیات

این بسته با 160 یورو گران قیمت ترین بسته خدماتی به شمار می آید ، و از طرفی لاکچری ترین خدمات را نیز عرضه می کند.

در این بسته سرویس هایی نظیر ماسک صورت ، پذیرایی با چای و میوه های تازه نیز قرار دارد.

هزینه های ورود به حمام خرم سلطان استانبول

در این حمام گردشگران باید برای خدمات حمام باید مبلغی در حدود 55 تا 160 یورو پرداخت کنند و در صورتی که مایل به استفاده از خدمات ماساژ نیز باشند باید 40 تا 75 یورو دیگر نیز پرداخت کنند .

این حمام در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 8 شب آماده استقبال از افراد علاقه مند به خود و گردشگران می باشد .

حمام خرم سلطان استانبول

حمام خرم سلطان استانبول

 

قیمت سرویسهای حمام خرم سلطان استانبول چقدر است؟

قیمت سرویس های این حمام از 55 یورو شروع و به 160 یورو ختم می شود.

حمام خرم سلطان استانبول چه ساعاتی باز است؟

این حمام در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 8 شب آماده استقبال از افراد علاقه مند به خود و گردشگران می باشد .

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *