حمله قلبی در خانه

جلوگیری از حمله قلبی در خانه از جمله مواردی است که هر شخصی باید در طول زندگی خود آن را یاد بگیرد. این کار  کاملا تخصصی است که باید به وسیله دستگاه های مخصوص و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. اما شما می توانید در طول رسیدن آمبولانس، کار هایی را انجام دهید که روند حمله قلبی کند شود و آسیب های ناشی از آن کاهش یابند. ما برخی از این کار ها را در این مطلب از گروه سلامت شادمگ در اختیار شما قرار دادیم.

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی که جریان خون به قلب مسدود شود رخ می دهد که اغلب از چربی، کلسترول و دیگر مواد ، که به صورت یک پلاک در رگ است که تغذیه قلب (عروق کرونر) مسدود میکند . جریان خون می تواند توسط آسیب یا از بین بردن بخشی از عضله قلب قطع شود. یک حمله قلبی، سکته قلبی نیز نامیده می شود، می تواند کشنده باشد، اما درمان به طور چشمگیری در طول سال ها باعث بهبود آن میشود. اگر شما فکر می کنید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید تماس با ۱۱۵یا اورژانس پزشکی حیاتی است.

حمله قلبی در خانه

۱-درد شدید قفسه سینه که به پشت و بازو، فک و یا بالای شکم انتشار دارد.

۲-درد اغلب ماهیت فشاری دارد اما در برخی افراد احساس سوزش یا فشرده شدن قلب نیز وجود دارد.

۳-احساس تنگی نفس یا اشکال در نفس کشیدن

۴-تهوع و یا استفراغ

۵-تعریق سرد یا احساس سرما

۶-اضطراب

حمله قلبی چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

حمله قلبی ( سکته قلبی)  زمانی اتفاق می‌افتد که به عضله‌ی قلب شما اکسیژن کافی نمی‌رسد. عدم اکسیژن رسانی به قلب موجب مرگ آن می‌شود. شایع ترین علامت حمله قلبی درد قفسه سینه است اما این فقط نیمی از ماجرا است فردی که دچار حمله قلبی یا سکته قلبی می‌شود ممکن است دچار بعضی یا حتی همه‌ علایم هشدار زیر شود

حمله قلبی در خانه

چرا افراد دچار سکته قلبی می‌شوند؟

اصلی‌ترین عامل بروز سکته قلبی عدم رسیدن اکسیژن کافی به بخش‌های مختلف قلب است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عروق دچار انسداد شوند و جریان نرمالی به سمت قلب وجود نداشته باشد. انسداد عروق با تجمع پلاک‌های چربی رخ می‌دهد. انسداد ناشی از تجمع پلاک در شریان‌ها را آترواسکلروز می‌نامند.

پلاک ماده‌ای است که از کنار هم قرار گرفتن رسوبات، کلسترول و دیگر مواد به وجود می‌آید. زمانی که یک پلاک در رگ خورد می‌شود یا می‌شکند، یک لخته خون به‌سرعت در ناحیه آسیب‌دیده ایجاد می‌شود. بنابراین با ایجاد لخته خون و مسدود شدن رگ با آن حمله قلبی رخ می‌دهد. درصورتی‌که اکسیژن و خون کافی به تمام نواحی قلب نرسد، سلول‌های ماهیچه‌ای قلب به‌سرعت تخریب می‌شوند و آسیب می‌بینند. در نهایت با توقف اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی به بخش‌های مختلف قلب مرگ سلولی و سکته رخ می‌دهد.

خوب است بدانید که این آسیب اصلاً به فرد، فرصت تصمیم‌گیری درازمدت جهت درمان را نمی‌دهد، چراکه صدمات ناشی از آن غیرقابل‌برگشت است و تمام این اتفاقات و آسیب‌ها تنها در طول ۳۰ دقیقه بعد از انسداد رخ می‌دهد. در نتیجه انسداد عروق، قلب تحت تأثیر کاهش سطح اکسیژن و خون‌رسانی دیگر مانند اول کار نمی‌کند و در شرایط وخیم شاید جان بیمار را بگیرد. اما آیا می‌توان از این اتفاقات جلوگیری کرد؟ برای پیشگیری از سکته قلبی چه کارهایی باید انجام داد؟

حمله قلبی در خانه

آیا جلوگیری از سکته قلبی فوری در خانه امکان پذیر است؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، جلوگیری کامل از سکته قلبی در خانه امکان پذیر نیست! شما باید سریعا با 115 تماس بگیرید و یا در صورت نزدیک بودن اورژانس، فرد را سریعا به آن جا برسانید.

شایعات زیادی در مورد جلوگیری از سکته قلبی در بین مردم جا افتاده است که اغلب آن ها از نظر پزشکی اصلا تائید نشده اند و حتی ممکن است که آن ها آسیب بیشتری را به قلب وارد کنند.

اما راه هایی وجود دارد که می توانید با انجام آن ها، روند را کند تر کنید و خطرات را کاهش دهید تا آمبولانس و کمک پزشکی برسد. در ادامه به این روش ها اشاره می کنیم.

آیا علائم حمله قلبی در زنان متفاوت است؟

برخی از بانوان احتمال دارد که علائمی غیر از علائم شایعی که ذکر کردیم را تجربه کنند. ازجمله علائم اختصاصی حمله قلبی در زنان می‌توان به درد کوتاه یا شدید در بازو، پشت و گردن اشاره نمود. گاهی زنان هیچ علامتی از ناراحتی قلبی و یا علائم پیش از بروز حمله قلبی ندارند و اولین علامت در آن‌ها ایست قلبی ناگهانی است، که دقیقاً پیش از سکته رخ می‌دهد.

علائم حمله قلبی در خانه از چه زمانی شروع می‌شود؟

گروهی از افراد ناگهان دچار ایست قلبی یا سکته قلبی می‌شوند. اما سکته قلبی در اکثر افراد با علائم طولانی‌مدت بروز می‌کند. مثلاً ممکن است برخی علائم سکته قلبی را در طول چند ساعت پیش از بروز سکته تجربه کنند. برخی علائم سکته را از یک روز قبل در خود می‌بینند و برخی نیز یک هفته پیش از بروز حمله قلبی علائم را تجربه می‌کنند.

ازجمله علائم هشداردهنده‌ طولانی‌مدت که می‌تواند به شما هشدار بروز حمله قلبی را بدهد، آنژین است. آنژین به وضعیت پزشکی گفته می‌شود که طیِ آن بیمار مدام در قفسه سینه احساس فشار و یا درد دارد. این فشار مدام تکرار می‌شود و حتی با استراحت نیز تسکین پیدا نمی‌کند. آنژین صدری در اثر کاهش جریان خون به قلب به‌صورت موقتی رخ می‌دهد.

حمله قلبی در خانه

وقتی که نشانه های حمله قلبی در خانه مشاهده شد، چه کاری باید انجام داد؟

مهم ترین نکته این است که ابتدا خون سردی خود را حفظ کنید تا بتوانید تمامی کار ها را به صورت درست انجام دهید. سپس کار های زیر را به نوبت انجام دهید:

با اورژانس تماس بگیرید

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، مهم ترین کاری که شما با مشاهده علائم سکته قلبی باید انجام دهید، تماس با اورژانس است زیرا برای متوقف کردن سکته قلبی، نیاز به درمان های تخصصی و پزشکی است.

همچنین وقتی که شما با 115 تماس می گیرید، اپراتور هم یکسری کار های اولیه ای که برای کند کردن و کاهش خطرات ناشی از سکته قلبی است را به شما خواهد گفت که با انجام آن ها می توانید خطرات را به میزان چشمگیری کاهش دهید.

پیشنهاد می شود که اگر حتی هنوز مطمئن نیستید که دچار حمله قلبی شده اید، باز هم با 115 تماس بگیرید. افراد اورژانس آموزش های مربوط به احیای قلبی را دیده اند و پس از رسیدن به محل شما، با استفاده از دستگاه های مخصوص، احیای قلبی و جلوگیری از سکته قلبی فوری را آغاز می کنند.

از قرص آسپیرین استفاده کنید

مصرف یک دوز معمولی آسپیرین که 325 میلی گرم است، می تواند از لخته شدن خون در قلب جلوگیری کند و یا این که روند آن را آرام کند تا روند حمله قلبی نیز کند شود. لخته شدن خون اصلی ترین دلیل مرگ در افرادی است که به حمله قلبی دچار شده اند.

درمان سرفه های خلط دار ؛ علائم، انواع و راه‌های درمان

آسپیرین ایجاد لخته های خونی و در نتیجه خطرات حمله قلبی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

حمله قلبی در خانه

از قرص های بیماری قلبی خود و یا درد قفسه سینه خود استفاده کنید

اگر شما قبلا دارای بیماری قلبی خاصی بوده اید که باعث ایجاد درد قفسه سینه در شما میشده است، می توانید از دارو های آن استفاده کنید تا روند سکته قلبی کند تر و خطرات کاهش یابند که از جمله این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیترات ها مانند قرص Imdur
  • مسدود کننده های بتا مانند متوپرولول، کارودیدول و یا آتنولول
  • در راحت ترین موقعیت ممکن استراحت کنید

تا رسیدن نیرو های اورژانس، در راحت ترین موقعیتی که امکان دارد استراحت کنید تا فشار قلب کاهش یابد. نشستن و یا دراز کشیدن بهترین حالت ها برای این گونه موقعیت ها است.

لباس های تنگ را شل کنید

اگر از کمربند و یا لباس های تنگ استفاده می کنید، بهتر است که آن ها را شل کنید و یا به طور کلی تعویض کنید تا تنفس برای شما آسانتر شود. این گونه لباس ها، کار را برای کارکنان اورژانس نیز سخت تر می کند.

نحوه جلوگیری از سکته قلبی فوری به صورت تخصصی در بیمارستان ها

پس از رسیدن نیرو های اورژانس و انجام یکسری کار های اولیه و احیای اولیه بیمار، آن ها بیمار را با استفاده از آمبولانس در سریع ترین حالت ممکن به بیمارستان منتقل می کنند. سپس پزشک متخصص قلب بیمار را بررسی می کند و با توجه به شرایط او، یکی از درمان های زیر را انتخاب می کند:

مداخله کرونری از طریق پوست و یا PCI

در این روش پزشک قلب از یک لوله مخصوص که در انتهای آن یک بالن بادکنک شکل وجود دارد استفاده می کنند و آن را وارد شریان های مسدود شده می کنند تا با استفاده از آن، شریان های مسدود شده باز شوند.

این لوله معمولا از طریق رگ خونی در مچ دست و یا در کشاله ران وارد می شود و به قلب می رسد و پس از این که به مکان مورد نظر رسید، بالن باد می شود تا شریان مسدود شده باز شود و خون در آن دوباره به جریان بیفتد.

استفاده از روش استنت

در این روش، پزشک متخصص قلب از یک لوله فلزی کوچک به استنت نام دارد استفاده می کند و آن را وارد شریان خون می کند و با استفاده از آن شریان مسدود شده را باز می کند. این روش معمولا به صورت مکمل با روش PCI استفاده می شود.

حمله قلبی در خانه

استفاده از دارو هایی ترومبولیک

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، لخته شدن خون در قلب اصلی ترین دلیل مسدود شدن رگ ها و در نتیجه سکته قلبی است. دارو های ترومبولیک هم دسته ای از دارو ها هستند که از ایجاد لخته خون جلوگیری می کنند و یا لخته خون ایجاد شده را رفع می کنند.

پیشگیری از سکته قلبی

گرچه که هیچ گاه نمی توان به طور قطع و کامل از سکته قلبی جلوگیری کرد، اما می توان با رعایت برخی موارد، خطر آن را به حداقل رساند. در ادامه برخی از مهم ترین این موارد را برای شما قرار داده ایم:

انجام غربالگری های پیش از ایجاد خطر

همان طور که خواندید، حمله قلبی در خانه می تواند گاهی اوقات حتی بدون علامت و دلیل خاصی ایجاد شود. به همین دلیل اکیدا توصیه می شود که اگر در خود و یا خانواده و نزدیکان خود سابقه بیماری های قلبی عروقی و یا مرگ های ناگهانی ناشی از سکته قلبی و یا مشکلات قلبی را داشته اید، از سنین میانسالی و با استفاده از مراجعه های متعدد برای غربالگری و تست های قلبی اقدام کنید تا مشکلات احتمالی سریعا شناسایی شوند و در صورت نیاز درمان آن ها آغاز شود.

همچنین اگر در زندگی خود موارد و ریز فاکتور های افزایش احتمال ایجاد سکته و یا بیماری های قلبی مانند مصرف سیگار و دخانیات، دیابت، چربی، فشار خون بالا و اسید اوریک بالا را تجربه کرده اید نیز بهتر است که در ابتدا هر چه سریع تر آن ها را حل کنید و سپس از همان سنین میانسالی برای تست سلامت قلب به صورت دوره ای به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

با انجام این موارد در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد احتمالا سریعا و پیش از بزرگتر شدن و تهدید جانی شناسایی می شود و درمان آن سریعا آغاز می شود.

مراجعه سریع به پزشک پس از مشاهده علائم سکته قلبی

اگر علائم سکته قلبی مانند درد قفسه سینه، خستگی زودرس، تنگی نفس، تعریق بیش از حد و این گونه موارد را حس کردید، بهتر است که برای پیشگیری از ایجاد سکته قلبی و یا بیماری های قلبی شدید، به پزشک متخصص قلب مراجعه نمایید تا در صورت نیاز مشکل سریعا شناسایی و درمان آغاز شود.

رژیم غذایی خود را سالم کنید

از جمله اصلی ترین مواردی که باعث ایجاد سکته قلبی می شوند، رژیم غذایی پر چربی و با کلسترول بالا است. وقتی که کلسترول خون افزایش یابد، این کلسترول در رگ های خونی ته نشین می شود و با گذشت زمان باعث تنگ تر شدن و در نهایت انسداد رگ های خونی و در نتیجه سکته قلبی می شود.

به همین دلیل می توان گفت که سالم سازی رژیم غذایی، یکی از راه هایی است که می توان با استفاده از آن از سکته قلبی به شکل چشمگیری جلوگیری کرد.

حمله قلبی در خانه

از جمله مواد غذایی که برای سلامت قلب و به طور کلی بدن می شوند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • ماهی و یا غذاهای دریایی دیگر
  • حبوبات
  • آجیل و خشکبار
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

بی تحرکی نیز از جمله دیگر مواردی است که باعث ایجاد سکته قلبی می شود و به همین دلیل افزایش فعالیت بدنی، یکی از اصلی ترین موارد برای جلوگیری از ایجاد سکته قلبی است.

سعی کنید که حداقل روزی حدود نیم ساعت ورزش و یا فعالیت بدنی داشته باشید و یا این که اگر در حال حاضر فعالیت بدنی دارید، سعی کنید که تا جایی که امکان دارد آن را افزایش دهید.

وزن خود را کنترل کنید

حفظ وزن سلامت، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از حمله قلبی در خانه و یا دیگر بیماری های قلبی دارد. شما می توانید با استفاده از ابزار های آماده ای مانند حسابگر های BMI، نسبت وزن به قد خود را محاسبه کنید و از اضافه وزن و یا وزن سلامت خود مطلع شوید تا با استفاده از این داده ها ورزش خود را کاهش و یا افزایش دهید.

موارد دیگری که باعث جلوگیری از ایجاد سکته قلبی می شوند

  • از مصرف سیگار و دخانیات دیگر خودداری کنید
  • بیماری هایی زمینه ای دیگر که باعث ایجاد آسیب به قلب می شوند را درمان کنید (مانند کلسترول بالا، دیابت و یا فشار خون بالا)
  • به اندازه کافی بخوابید
  • به اندازه کافی آب بنوشید

علایم حمله قلبی در خانه چیست؟

همه افرادی که حمله قلبی دارند علائم مشابه و یا همان شدت علائم ندارند . برخی از افراد درد خفیف دارند . دیگران درد شدید تری دارند. برخی از افراد هیچ نشانه ای ندارند، در حالی که برای دیگران، اولین نشانه ممکن است ایست ناگهانی قلبی باشد. با این حال، علائم و نشانه های شما بیشتر باشد، احتمال بیشتری برای حمله قلبی شما وجود دارد.

روش های تضمینی درمان نیش پشه و حشرات در خانه

حمله قلبی در خانه

برخی حملات قلبی به طور ناگهانی رخ میدهند، اما بسیاری از مردم برای ساعت ها ، روزو یا از یک هفته قبل نشانه ها و علائم هشدار دهنده دارند. اولین علامت هشدار دهنده ممکن است عود درد قفسه سینه (آنژین) باشد که توسط فعالیت شروع شده و با استراحت بهبود می یابد. آنژین توسط یک کاهش موقتی جریان خون به قلب ایجاد می شود.

حمله قلبی از وضعیتی که در آن قلب شما به طور ناگهانی متوقف می شود (ایست ناگهانی قلبی ، رخ می دهد که زمانی که یک اختلال الکتریکی عمل پمپاژ قلب شما را مختل کرده و باعث می شود جریان خون به بقیه اندام های شما متوقف شود) متفاوت است. حمله قلبی می تواند باعث ارست قلبی شود، اما تنها عامل آن نیست.

اگر شما می بینید کسی دچار حمله قلبی شده چه کاری باید انجام دهید؟

اگرشما با کسی روبرو میشوید که هوشیاری ندارد، در ابتدا با کمک های اورژانس پزشکی تماس بگیرید. سپس CPR برای نگه داشتن جریان خون را آغاز کنید. فشار سخت و سریع بر روی قفسه سینه فرد – در حدود ۱۰۰ فشار در یک دقیقه. لازم نیست مسیر راه هوایی فرد را بررسی کنید و یا تنفس مصنوعی بدهید مگراینکه شما آموزش CPR دیده باشید.

جلوگیری از حمله قلبی در خانه

در حالت اول و در صورت هوشیاری بیمار

در گام اول:

سعی نکنید خود را به اورژانس برسانید. با ۱۱۵ تماس بگیرید. با یکی از دوستان یا اعضای خانواده ی خود تماس بگیرید. از آنها بخواهید که حتماً بیایند و در کنارتان باشند.

در گام دوم:

اگر پزشک از قبل، برایتان داروی GNT تجویز کرده است، آن را مصرف کنید. GNT (گلیسیریل تری نیترات)، به سرعت، عروق کرونر را گشاد می کند. با این کار، اکسیژن رسانی به قلب افزایش پیدا کرده، و درد ناشی از آنژین قلبی کاهش می یابد. این دارو به صورت اسپری یا قرص، در دسترس است. GNT که به صورت زیر زبانی مصرف می شود، ۲ تا ۳ دقیقه طول می کشد تا اثر کند. (ممکن است باعث سردرد هم شود).

حمله قلبی در خانه

اگر اسپری یا قرص GNT، تأثیری نداشت، یک آسپرین ۳۰۰ میلی گرم (که از قبل، پزشک برایتان تجویز کرده است) را سریعاً مصرف کنید. آسپرین، سرعت لخته شدن خون را کاهش می دهد. بنابراین در زمان حمله ی قلبی، از ایجاد لخته های بیشتر، جلوگیری می کند. آسپرین را خرد کنید یا بجوید، تا سریعتر توسط خون، جذب شود. فقط در صورت تجویز، ۳۰۰ میلی گرم آسپرین مصرف کنید.

در گام سوم حمله قلبی در خانه

درب ورودی خانه ی خود را باز کنید. سپس، در کنار دیوار یا مبلمان، به حالت Lazy W بنشینید (به این صورت که: ۱. در حالت نشسته، به چیزی تکیه دهید. ۲. پشت خود، یک بالش قرار دهید. ۳. زانوهای خود را بالا بیاورید و ترجیحاً زیر آنها، بالش یا چیزی مشابه آن را قرار دهید). استراحت کنید و از انجام هر کاری بپرهیزید.

در گام چهارم:

خود را گرم نگه دارید.
تا جایی که می توانید، آرامش خود را حفظ کنید.
زمانی که اورژانس رسید، پزشکان اورژانس، به سرعت درمان را شروع می کنند. آنها برای درمان حملات قلبی و احیای بیماران اورژانسی، آموزش دیده اند، و شما را به سرعت به بیمارستان منتقل می کنند. برای جلوگیری از آسیب جدی قلب، هر دقیقه، بسیار ارزشمند است.

جلوگیری از حمله قلبی در خانه

در حالت دوم و عدم هوشیاری بیمار

اگر بیمار، بیهوش است، CPR را شروع کنید. اگر مطمئن هستید که بیمار شما، به علت حمله ی قلبی بیهوش شده است، به پزشک اورژانس یا فوریت های پزشکی اطلاع دهید و از آنها کمک بگیرید. آنها ممکن است از شما بخواهند که احیای قلبی ریوی (CPR) را انجام دهید. اگر در زمینه ی CRP آموزش ندیده اید، پزشکان توصیه می کنند که تنفس دهان به دهان را انجام ندهید و فقط عملیات فشار دادن قفسه سینه را (حدود ۱۰۰ بار در دقیقه) انجام دهید. پزشک اورژانس می تواند تا زمان رسیدن کمک، شما را راهنمایی کند.

اگر دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار (AED) در دسترستان است و بیمار، بیهوش شده، دستگاه را تنظیم کنید و عملیات احیا را شروع کنید. (دستگاه را وصل کنید. پس از ارزیابی وضعیت بیمار، دستورالعمل های ارائه شده توسط AED را دنبال کنید).

سکته قلبی خاموش چیست؟

سکته قلبی خاموش حالتی از سکته قلبی است که یا کلاً بدون علائم است و یا علائم قابل‌شناسایی‌ به همراه ندارد. در این حالت ممکن است فرد تا زمانی که تست تشخیصی ندهد، متوجه سکته قلبی خود نخواهد. هنگام سکته قلبی خاموش اغلب فرد دردی احساس نمی‌کند؛ در نتیجه، متوجه حمله قلبی نمی‌شوند.

معمولاً افرادی که سکته خاموش دارند، هیچ علامت یا نشانه‌ای را تجربه نمی‌کنند. فقط پزشکان ممکن است بعداً از طریق آزمایش‌هایی مانند نوار قلب آن را تشخیص دهند.

حمله قلبی در خانه

مدت‌زمان حمله قلبی خاموش می‌تواند متفاوت باشد. در صورت بروز علائم، فرد باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. هنگامی که جریان خون به قلب برای حدود ۱۵ دقیقه متوقف شود، قلب ممکن است آسیب ببیند. پس از حدود ۳۰ دقیقه، آسیب غیرقابل‌برگشت است. بااین‌حال، این مقیاس‌های زمانی می‌تواند متفاوت باشد.

سکته قلبی چقدر طول می کشد؟

سکته قلبی در همه افراد یکسان نیست و از نظر زمان و شدت می‌تواند در حالات مختلفی اتفاق بیفتد. در برخی افراد، علائم حمله قلبی ممکن است به‌تدریج بروز کنند و در برخی دیگر به طور ناگهانی. همه افراد تمام علائم حمله قلبی را تجربه نمی‌کنند و علائم ممکن است از نظر شدت و مدت‌زمان متفاوت باشند.

حتی اگر فردی درگذشته حمله قلبی را تجربه کرده باشد، در دفعه بعد علائم می‌تواند نسبت به دفعه اول مشابه یا متفاوت باشد.

حملات قلبی در صورت عدم درمان فوری می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. به همین دلیل درک علائم و نشانه‌های بدن فرد هنگام سکته قلبی اهمیت بالایی دارد. به‌طورکلی سکته یا حمله قلبی می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

اقدامات اولیه در حمله قلبی در خانه

۱- اگر شما حدس میزنیدکه یک حمله قلبی داشته اید، تردید نکنید. بلافاصله با ۱۱۵ و یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر شما به خدمات اورژانس پزشکی دسترسی ندارید، کسی شما را به نزدیکترین بیمارستان برساند. اگر هیچ گزینه ی دیگری وجود ندارد به تنهایی رانندگی کنید . از آنجا که شرایط شما می تواند وخیم تر شود، رانندگی خودتان ، شما و دیگران را در معرض خطر قرار میدهد.

۲- نیتروگلیسیرین مصرف کنید، البته در صورتی که توسط پزشک برای شما تجویز شده باشد.

۳- اگر توصیه شده آسپرین مصرف کنید. مصرف آسپرین در طول حمله قلبی می تواند آسیب قلبی را کاهش دهد. آسپرین می تواند با داروهای دیگر تداخل کند، بنابراین آسپرین را مصرف نکنید مگر اینکه پزشک شما و یا خدمات اورژانس آن را به شما توصیه کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، شما باید بلافاصله پس از مشاهده نشانه های سکته قلبی با 115 تماس بگیرید و یا در صورت نزدیک بودن بیمارستان، سریعا به بخش اورژانس مراجعه کنید.

پس از این که سکته قلبی شما رفع شد نیز بهتر است که به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید تا علت ایجاد سکته قلبی در شما شناسایی شود. زیرا سکته قلبی هیچ گاه بی دلیل ایجاد نمی شود و اگر دلیل ایجاد آن شناسایی و درمان نشود، احتمال ایجاد دوباره حمله قلبی بیشتر می شود و خطرات آن نیز در دفعات بعد افزایش پیدا خواهد کرد.

آشنایی با علائم اولیه بارداری و بهترین زمان برای انجام تست بارداری

حمله قلبی در خانه

به هنگام حمله قلبی در خانه چه کارهایی نکنیم؟

منتظر برطرف شدن علایم نمانید! و هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید
هر دقیقه تاخیر می‌تواند موجب آسیب بیشتری به شما،قلب و حتی مرگ شود.

خودتان رانندگی نکنید
اورژانس زودتر و سریع‌ تر به شما میرسد و به محض رسیدن اقدامات درمانی مناسب را آغاز می‌کند.همچنین اورژانس از مکان مناسب برای رسیدگی به مشکل شما، آگاهی بهتری دارد. رانندگی در شرایط حمله قلبی (سکته قلبی)، شما و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهد.

قبل از زنگ زدن به اورژانس با دیگران تماس نگیرید
ابتدا با اورژانس تماس بگیرید نه با خانواده یا دوستان یا حتی پزشک!

جلوگیری از حمله قلبی در خانه با ۱۱ راه عجیب اما موثر

۱. پروبیوتیک مصرف کنید

شواهد زیادی وجود دارد که باکتری‌های دستگاه گوارش علاوه بر کمک به هضم غذا باعث تقویت سیستم ایمنی و تنظیم التهابات بدن می‌شوند. برهم خوردن تعادل باکتری‌های مفید روده باعث بروز مشکلاتی نظیر سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) و بیماری التهاب روده (IBD) می‌شود که خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز حمله‌ی قلبی باشد.

اما خبر خوب اینکه مصرف پروبیوتیک‌ها و تدوام یک رژیم غذایی سالم تا حدود زیادی چاره‌ساز است. پیشنهاد دکتر «جوئل کان»، پروفسور مرکز طبی دانشکده پزشکی «وین استیت» در آمریکا این است که از پزشک‌تان درخواست کنید تا آزمایش خون TMAO (تری‌متیل‌آمین ان-اکسید) را برای شما انجام دهد. این تست با نشان دادن سطح TMAO در خون، وضعیت سلامت دستگاه گوارش را نشان می‌دهد. TMAO یک ماده‌ی شیمیایی در روده است که می‌تواند به‌طور مستقیم به شریان‌ها و قلب صدمه بزند.

۲. اگر دچار وقفه‌ی تنفسی در خواب هستید آن را درمان کنید

عارضه‌ی وقفه‌ی تنفسی در خواب به‌ویژه در خواب شبانه می‌تواند به‌طور چشم‌گیری خطر ابتلا به پرفشاری خون را افزایش دهد. به گفته‌ی دکتر «پیتر جونز» پروفسور دانشکده‌ی‌ پزشکی «بایلور»، اغلب افراد مبتلا به عارضه‌ی وقفه‌ی تنفسی در خواب به فشار خون بالا نیز مبتلا هستند که خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بروز سکته را در این افراد افزایش می‌دهد. همچنین وقفه‌ی تنفسی می‌تواند ریسک ابتلا به «فیبریلاسیون دهلیزی» را که شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است افزایش دهد. این آریتمی می‌تواند منجر به لخته شدن خون و بروز سکته‌ی‌ قلبی شود.

اگر مشکوک به این عارضه هستید یا احتمالا اهل خانه از خروپف شما در خواب شکایت دارند، درباره‌ی این مشکل با پزشک‌تان مشورت کنید.

۳. به دندان‌پزشک‌ مراجعه کنید

حتما می‌دانید که مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و مراقبت‌های دندان‌پزشکی هر ۶ ماه یک‌ بار، یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بروز بیماری‌های لثه است، اما جالب است بدانید این اقدامات از بروز بیماری‌های قلبی هم جلوگیری می‌کند.

دقیقا مشابه روده، دهان شما هم محل سکونت باکتری‌هایی است که برخی از آنها برای قلب و رگ‌های خونی مفید و برخی دیگر مضر هستند. پس به توصیه‌ی دکتر کان با دندان‌پزشک‌تان در رابطه با تست DNA که کارکرد آن تعیین میزان انواع باکتری‌های دهان است و در تعیین طرح درمان مناسب نیز به شما کمک می‌کند، مشورت کنید.

حمله قلبی در خانه

۴. انجام آزمایش‌های مربوط به کلسترول

به‌طور استاندارد چربی موجود در بدن شامل کلسترول خوب (HDL)، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید است. اگر فشار خون بالا یا دیابت دارید، دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستید، رژیم غذایی نا‌مناسب دارید یا دارای سابقه‌ی خانوادگی بیماری‌های قلبی هستید، پزشک‌تان باید به میزان LDL و لیپوپروتئین شما که بهترین شاخص‌های اندازه‌گیری میزان کلسترول بد هستند توجه کند.

به علاوه پزشک‌تان ممکن است آزمایش خونی را برای بررسی سطح پروتئین (CRP) که نشان‌دهنده‌ی التهابات در بدن است انجام دهد.

۵. چربی‌های دور شکم‌تان را آب کنید

تصور رایج این است که با افزایش سن حجم چربی‌های اطراف شکم زیاد می‌شود اما لازم است بدانید که چربی شکمی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

یافته‌های مطالعه‌ای که اخیرا در ژورنال سالیانه‌ی پزشکی در آمریکا منتشر شده حاکی از آن است که افرادی که عدد «نسبت کمر به باسن» در آنها بالاست و اصطلاحاً دچار چاقی گلابی شکل هستند نسبت به افرادی که شاخص توده‌ی بدنی (BMI) نرمال دارند با احتمال بیشتری دچار مرگ زودرس می‌شوند.

۶.کنترل سطح هموسیستئین (Homocysteine) در خون

به گفته‌ی دکتر کان اگر شما دچار کمبود ویتامین‌های B۶ ،B۱۲ یا فولیک‌اسید باشید ممکن است سطح هموسیستئین خون‌تان بالا باشد. بالا بودن سطح این اسید‌آمینه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن یک فاکتور ژنتیکی‌ای تحت عنوان «MTHFR» نیز بر میزان هموسیستئین مؤثر است.

خبر خوب اینکه اگر سطح هموسیستئین خون شما بالا برود یا داری فاکتور MTHFR باشید همه‌ی آنچه به آن نیاز دارید مکمل‌های B‌کمپلکس است.

۷. استفاده از ادویه‌ها را در غذایتان فراموش نکنید

محققان دریافته‌اند که مصرف یک وعده غذای پرادویه یک بار در هفته به‌طور مؤثری مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. خوب است که استفاده از ادویه‌هایی نظیر دارچین، جوز‌ هندی، رزماری، آویشن و … را در غذایتان امتحان کنید.

۸. مثبت‌اندیشی

یکی از مزیت‌های نیمه‌ی پر لیوان را نگاه گردن، حفظ سلامت قلب است. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه «ایلینوی» انجام شده نشان داده است که افراد مثبت‌اندیش نسبت به سایرین از سلامت قلبی و عروقی بیشتری برخوردارند.

۹. اضطراب و افسردگی را از خود دور کنید

مطالعات نشان داده است که اضطراب و افسردگی نه تنها می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شود، بلکه در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی باعث بروز مشکلات غیرمعمول شده و نهایتا به مرگ منجر می‌شود. اگر با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنید بهتر است هرچه سریع‌تر با ‌پزشک‌تان در خصوص درمان و به‌کارگیری راه‌های کاهش استرس صحبت کنید.

۱۰. لطفا به خاطر قلب‌تان بایستید

مطالعات نشان داده است که نشستن‌های طولانی منجر به آریتمی کرونر و آسیب به عروق می‌شود. انجام حرکات ورزشی در بین فعالیت‌های روزانه و استراحت‌های کوتاه و مکرر در مواقعی که با رایانه کار می کنید و نیز استفاده از تردمیل بسیار کمک‌کننده است.

۱۱. استراحت و خواب کافی

استراحت و خواب کافی منجر به کاهش آدرنالین و کورتیزول در خون می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. اما «بیشتر همیشه بهتر نیست.» مطالعات نشان داده است که ۷ ساعت خوابِ شبانه واقعاً معجزه می‌کند.

حمله قلبی در خانه

درمان سکته قلبی به چه صورت است؟

درمان فوری برای کاهش خطر آسیب جدی به بافت قلب ضروری است که از روش‌ها و داروهای زیر به همین هدف استفاده می‌شود:

آسپرین: برای جلوگیری از لخته شدن بیشتر خون.
نیتروگلیسیرین: برای کمک به شل شدن عروق و بهبود جریان خون.
اکسیژن درمانی: برای افزایش میزان اکسیژن در بدن فرد.
مورفین: برای تسکین علائم و درد.
داروی رقیق‌کننده خون: برای کمک به رفع انسداد در شریان.

نکته

هنگامی که تشخیص داده شد که فردی حمله قلبی داشته، پزشک ممکن است برای حل کردن لخته خون داروهایی را تجویز کند یا با عمل جراحی آنها را از بین ببرد. گاهی نیز باتوجه‌به شرایط بیمار و شدت سکته قلبی ممکن است از هر دو روش با هم استفاده شود.

پزشکان می‌توانند با قراردادن یک لوله فلزی به نام استنت که برای باز نگه‌داشتن انسداد رگ استفاده می‌شود فرد را درمان کنند. آنها احتمالاً داروهای دیگری را نیز برای کاهش خطر حملات قلبی در آینده تجویز خواهند کرد. (استنت یک لوله مشبک سیمی است که جراحان برای باز نگه‌داشتن انسداد رگ، پس از آنژیوپلاستی آن را درون شریان قرار می‌دهند.)

حمله قلبی در خانه

روش‌های غیرفوری و جراحی نیز برای درمان سکته قلبی وجود دارند که کمتر استفاده می‌شوند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

20 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *