افتتاح حساب ترکیه

آیا گرم کردن برنج باعث مسمومیت می‌شود؟ برنج را چند بار می‌توانیم گرم کنیم؟ اصلا چرا نباید برنج را دوبار گرم کنیم؟ بغیر از برنج غذاهای دیگری هم وجود دارد که نباید دوبار گرم شوند. در این مبحث خواهیم فهمید که چگونه گرم کردن مجدد برنج ما را مسموم و بیمار میکند؟ در نهایت با راه‌های ایمن برای نگهداری و گرم‌کردن مجدد برنج آشنا خواهیم شد. اگر علاقمند به این مبحث هستید، از شما دعوت میکنیم تا در ادامه این مطلب با برنج فسفری همراه شوید.

چرا برخی غذاهای باقی مانده را گرم میکنند؟( رابطه گرم کردن برنج با مسمومیت)

بسیاری از ما در طول روز زمان و انرژی کافی برای تهیه کردن وعده غذایی را نداریم و ناچارا به فکر مصرف مجدد غذاهای باقی مانده میوفتیم. طبیعتا گرم کردن غذایی که قبلا تهیه شده است تنها چند دقیقه کوتاه زمان میبرد و به ما کمک میکند زمان بیشتری به سایر کارهای خود در طول روز اختصاص دهیم. برخی بقدری شیفته این سبک زندگی شده‌اند که در صورت اقدام به تهیه غذا، همیشه مقدار بیشتری برنج و خورشت برای وعده‌های بعدی خود تهیه میکنند.در این مقاله در مورد یکی از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی ما ایرانیان در طول روز صحبت خواهیم کرد و به نکات ریز و درشت خطرات احتمالی ناشی از گرم کردن برنج می‌پردازیم.

آیا باید از گرم کردن تمام غذاها خود داری کنیم؟( رابطه گرم کردن برنج با مسمومیت)

نه خیر؛ طبق تحقیقات به عمل آورده شده، برخی از غذاهایی که ما در طول روز مصرف میکنیم تنها باید یک بار در معرض حرارت گاز قرار گیرند و در صورت گرم کردن مجدد آنها ممکن است آسیب‌های غیرقابل جبرانی به جسم خود وارد کنیم. علاوه بر اینکه خوردن این دسته از غذاها موجب آسیب زدن به جسم ما میشود، بلکه با گرم شدن مجدد ارزش غذایی خود را به کل از دست میدهند و ابدا ارزش خوردن را نخواهند داشت. متخصص تغذیه لوکندرا یک نکته جالب در رابطه با غذاهایی که هرگز نباید آنها را دوبار گرم کنید میگوید: “یک قانون طلایی برای گرم کردن مجدد غذا وجود دارد: هرگز غذاهای پرپروتئین را دوباره گرم نکنید.” در ادامه برخی از غذاهایی که نباید دوبار گرم کنید را شرح خواهیم داد.

بهترین چوب برای تخت خواب کدام است؟ معرفی ۴ جنس پرطرفدار!

چه غذاهایی را نباید دوبار گرم کنیم؟( رابطه گرم کردن برنج با مسمومیت)

بهتر است قبل از گرم کردن مجدد غذاهای باقی مانده از وعده های غذایی قبلی خود، مواد غذایی به کار رفته در وعده خود را در منابع معتبر تحقیقاتی بررسی کنید. به طور کلی گرم کردن سبزیجات به ویژه سبزیجاتی که نیترات بالایی دارند از جمله هویج، کرفس، برگ سبز و… ابدا توصیه نمیشود. این سبزیجات اگر بیش از یک بار حرارت داده شوند، از خود سمومی آزاد میکنند که ممکن است منجر به سرطان در بدن مصرف کننده شود. مواد غذایی با پروتئین بالا مثل تخم مرغ نیز در لیست غذاهایی که هرگز نباید دوبار گرم شوند قرار میگیرد. پروتئین موجود در تخم مرغ اگر برای بار دوم گرم شود، به اکسید تبدیل میشود و بعدها باعث ایجاد سرطان میشود. مواد پروتئینی تنها در تخم مرغ یافت نمیشوند بلکه در کباب و جوجه، غذاهایی دریایی، دانه ها، حبوبات و … نیز به وفور یافت میشوند.

لیست غذاهایی که نباید دوبار گرم شوند

منابع پروتئینی: تخم مرغ، قارچ، حبوبات، شیر، مرغ، گوشت سفید (مرغ، ماهی)، گوشت بوقلمون، اسفناج، آووکادو، غذاهای دریایی، دانه ها و…

سبزیجات با نیترات زیاد: برگ پیازچه، کرفس، هویج، اسفناج، تره، غده تربچه، برگ تربچه و…

چربی امگا 3: روغن زیتون، روغن سویا، انواع لوبیا، روغن کانولا، بذر کتان، روغن ماهی، ماهی سالمون، شاه ماهی، خاویار، ماهی ساردین، تخم کتان، ماهی کاد، دانه چیا، گردو و…

چرا نباید برنج را دوبار گرم کنیم؟

بر اساس فرهنگ غذایی غالب در میان ما ایرانیان، یکی از موادی که ممکن است بارها اقدام به گرم کردن آن کنیم برنج است. ممکن است بعد از میهمانی‌ها و یا بعد از وعده‌هایی غذایی روزانه، مقداری برنج مصرف نشده را به یخچال برای مصارف بعدی خود منتقل کنیم. در این رابطه کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی به ما هشدار جدی داده و در ادامه گفته است: “برنج مهمترین جزء رژیم‌غذایی ایرانیان محسوب می‌شود و مصرف آن به صورت پخته یا پلو، قوت غالب اکثر قریب‌به‌اتفاق مردم است. ” و اگر ما موازین بهداشتی در مورد مواد غذایی که روزانه آنها را مصرف میکنیم رعایت نکنیم، ممکن است مسموم یا بیمار شویم. به گفته متخصصین “باسیلوس سرئوس” در مواد غذایی باعث میشود با گرم کردن مجدد آنها مسموم شویم.

چرا کیسه پارچه ای متقال بخریم؟

برنج و رابطه آن با باسیلوس سرئوس( رابطه گرم کردن برنج با مسمومیت)

جالب است بدانید که چرا گرم کردن مجدد برنج پس از طبخ آن ممکن است باعث بروز مسمومیت و بیماری در فرد شود. در مراحل کشت برنج، ممکن است اسپورهای باکتری باسیلوس سرئوس از طریق آب و خاک برنج ها را آلوده کنند. محصول برنج در انباری ها و خزانه های نگهداری با 12-14 درصد رطوبت محافظت میشود که به طور طبیعی برای باکتری های باسیلوس سرئوس امکان این وجود ندارد که در میان دانه های برنج رشد و تکثیر شوند. ، اما اسپورهای این باکتری از خود مقاومت زیادی در مقابل حرارت نشان میدهند و میتوانند در مراحل طرز تهیه برنج کته یا آب‌پز، شروع به تکثیر و فعالیت کنند. توجه داشته باشید که علائم مسمومیت از طریق این باکتری اسهال و استفراغ میباشد.

چگونه گرم کردن مجدد برنج ما را مسموم و بیمار میکند؟

همانطور که پیش تر گفته شد، مسمومیت غذایی ناشی از باسیلوس سرئوس به راحتی توسط خوردن برنج ممکن است برای ما رخ دهد و حتی در مواردی می تواند به شدت کشنده باشد. برنج به علت داشتن 79% کربوهیدرات، 2% چربی و 7% پروتئین و مواد معدنی، بهترین محیط را جهت رشد و تکثیر باسیلوس سرئوس فراهم میکند. حال چگونه از طریق گرم کردن مجدد برنج احتمال ابتلا به بیماری و مسمومیت در فرد افزایش پیدا میکند؟ اگر پس از پخت برنج طارم هاشمی یا هر برنج دیگر، آن را در محیطی نامناسب نگهداری کنید، اسپورهایی که در حرارت بالا زنده مانده اند به سرعت چشمگیری در زیر چند دقیقه شروع به جوانه زدن و رشد کرده و به شکل باکتری پدیدار میشوند. در این صورت اگر برنجی که قبلا مصرف شده است را مصرف کنید، به احتمال قوی دچار مسمومیت و بیماری میشوید.

آشنایی با دستگاه سنگ شکن کوبیت – ویژگی ها + ابزار اصلی

برنج را چند بار گرم کنیم؟

طبق آنچه آژانس استاندارد غذایی FSA اعلائم کرده ، با خوردن برنجی که از طبخ آن چند ساعت میگذرد و در محیطی نامناسب نگهداری شده ، ممکن است دچار مسمومیت حاد غذایی شوید. باکتری های باسیلوس سرئوس از خود در مقابل گرما مقاومت بی نظیری نشان میدهند و اگر از بین بروند هاگ‌هایی با ماهیت سمی از خود آزاد میکنند. بنابراین کافی است از زمان طبخ برنج چند ساعت بگذرد. پس منطقی است که شما نباید از آن برنج استفاده کنید چراکه هاگ‌ها در برنج تکثیر شده‌اند.

در صورت نیاز به گرم کردن مجدد برنج، مطمئن شوید که دمای تمام قسمت‌های آن (بخش داخلی) به حداقل ۷۴ درجه سانتیگراد برسد. اگر نیاز دارید که برنج را به مدت طولانی‌تری نگهداری است، آن را تا دمای ۶۳ درجه سانتیگراد گرم کنید یا آن را در مدت زمان کمتر از دو ساعت سرد کرده و در یخچال قرار دهید. به این ترتیب می توانید از مسمومیت برنج در امان بمانید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: shadi hemati

آخرین بروز رسانی

12 بهمن 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *