راه اندازی کار با دوستان

اگر تمایل دارید که علاوه بر رابطه دوستانه با دوستانتان یک کسب و کار جدید هم راه اندازی کنید و با دوستتان شریک تجاری نیز شوید توصیه میکنیم که این مطلب از گروه موفقیت شادمگ را مطالعه کنید تا کمترین چالش وبیشترین بهره وری را از این تصمیم خود بگیرید.

راه اندازی کار با دوستان

شروع یک کسب و کار جدید با دوستانتان می‌تواند بسیار ارزشمند بوده و درعین‌حال چالش خاص خود را داشته باشد. شما به افراد و شرکایی نیاز دارید که باعث پیشرفت شما شوند و حتی در مواقعی نگرانتان کنند .

افرادی که باهوش بوده و این احساس را به شما القا کنند که باید فراتر از محدودیت‌ها و توانایی‌های خود تلاش کنید تا از رقبا قوی‌تر ظاهر شوید. اگر آن‌ها اطلاعات و دانشی فراتر از شما داشته باشند، موجب قدرتمندی و رشد تیم شما خواهند شد.

راه اندازی کار با دوستان

حال اگر شما با چنین افرادی دوست هستید، بسیار خوش شانسید! اما هرگز فکر نکنید که در راه اندازی کسب و کار با آنها همه‌چیز به‌آسانی و بدون مشکل پیش خواهد رفت.

نکاتی که در این مقاله آورده‌ایم به شما کمک می‌کنند که از بروز برخی مشکلات بدیهی و پیش و پا افتاده در راه اندازی کار با دوستان جلوگیری کنید.

سوالاتی که باید قبل از راه اندازی کار با دوستان بپرسید

قبل از شروع به راه اندازی کار با دوستان ، سوالات سخت و اساسی را بپرسید. پرسیدن و پاسخ دادن به آن‌ها دشوار است، اما می‌تواند دوستی شما را از یک فاجعه اقتصادی نجات بدهد.

سوال ۱- آیا مقادیر یکسان سرمایه دارید؟

با توجه به شیوه زندگی و اهداف شما، ارزش‌های شما می‌تواند بسیار متفاوت از شریک شما باشد. شما ممکن است از داشتن یک سبک زندگی آرام که به شما آزادی مالی می‌دهد، قدردانی کنید.

در حالی که ممکن است دیگران برای یک سبک زندگی سریع و پر از فعالیت و روز‌های کاری طولانی ارزش قائل شوند. اختلاف در ارزش‌ها می‌تواند باعث ایجاد تنش در روابط تجاری شما شود.

از خود بپرسید: آیا شما و دوست شما ارزش‌های یکسانی دارید؟ اگر چنین است، عالی است! در غیر اینصورت، به تفاوت‌های خود توجه داشته باشید و اینکه آیا ارزش امتحان کردن را دارد.

راه اندازی کار با دوستان

سوال ۲- آیا هدف تجاری شما یکسان است؟

برای اطمینان از اینکه در یک جهت هستید، با دوست خود یک جلسه بارش فکری ترتیب دهید. اهداف یک ماهه، شش ماهه، یک ساله و پنج ساله خود را برای کسب و کار خود ترسیم کنید.

آیا هدف شما کسب درآمد مشخصی است؟ برای استخدام تعداد معینی کارمند تمام وقت؟ یا شاید هم می‌خواهید ایده خود را جهانی کنید؟

اگر هر کدام از اهداف شما در تضاد باشد، ممکن است ​​دردسر ایجاد شود. ببینید آیا می‌توانید اختلافات خود را قبل از سرمایه گذاری برطرف کنید یا خیر.

سوال ۳- آیا مهارت‌های شما مکمل یکدیگر هستند؟

شما و دوستتان هر کدام نقاط قوت خود را دارید به عنوان مثال: ممکن است شما در مدیریت زمان مهارت داشته باشید در حالی که دوست شما در فروش بهتر است. برای مهارت‌هایی که هر دو در آن‌ها ضعیف هستید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید خلا را پر کنید.

راه اندازی کار با دوستان

با دو راه می‌توانید این خلا را پر کنید یا شما بودجه کافی برای استخدام فریلنسر دارید، یا یکی از شما مشتاق یادگیری چیز‌های جدید است، می‌توانید مشکلات و نگرانی‌ها را برطرف کنید.

22 ویژگی خاص مرد مورد علاقه زنان | آقایون اینطوری باید دلبری کنن !

اگر مهارت‌ های مورد نیاز یکدیگر را تامین نکنید، چه کسی این نیاز را برطرف خواهد کرد؟

سوال ۴- آیا عادت‌های شغلی و سبک زندگی شما مطابقت دارد؟

بسته به اهداف شغلی شما، این مسئله می‌تواند به شکست برنامه تجاری شما منجر بشود. به عنوان مثال، ممکن است یکی از دو شریک سحرخیز باشد، و دیگری تا نیمه‌های شب بیدار بماند. یکی می‌تواند جلسات صبح را تحویل بگیرد در حالی که دیگری مسئول توسعه وب سایت در عصر باشد.

اگر عادت‌های زندگی یکی از دوستان با دیگری مطابقت ندارد، بهترین راه این است که سراغ کار دیگری بروید.

ممکن است شروع کسب و کار، انگیزه‌ای برای تغییر در سبک زندگی شود، اما در کل بهترین کار این است که بر طبق عادات همیشگی عمل کنید.

مزایای راه اندازی کار با دوستان

بیایید بررسی‌مان را با درنظرگرفتن نیمه پر لیوان آغاز کنیم. راه‌اندازی کسب‌وکار با دوستان چه مزایایی دارد و چطور می‌تواند به رشد و پیشرفت کسب‌وکار کمک کند؟

راه اندازی کار با دوستان

شکی نیست که دوستی اگر صادقانه و خالصانه باشد، پاداش‌های مختلفی برای طرف‌های دوستی خواهد داشت. به‌علاوه، امکان رشد و پیشرفت در زندگی کاری و شخصی را نیز برای هر دو بیشتر خواهد کرد.

این مسئله، هم برای دوستان قدیمی صدق می‌کند و هم برای کسانی که تازه با یکدیگر دوست شده‌اند. احتمال موفقیت کسب‌وکاری که با چنین دوستانی راه‌اندازی شده باشد زیاد است. راجع‌به دلایلش در ادامه صحبت می‌کنیم.

 مطرح‌شدن بازخوردهای سازنده و صادقانه میان دوستان

دوستان صمیمی می‌توانند بازخوردهای صادقانه و سازنده‌ مطرح کنند که در نهایت سبب پیشرفت کسب‌وکار خواهد شد؛ چون از علایق، اهداف و چشم‌اندازهای یکدیگر مطلع‌اند و تا حدود زیادی می‌دانند در ذهن طرف دیگر چه می‌گذرد.

 برقراری ارتباط کاری بهتر و عمیق‌تر میان دوستان

دو یا چند دوستی که با همکاری یکدیگر کسب‌وکاری راه می‌اندازند اهداف و اولویت‌بندی‌های مشترکی دارند. به‌ این‌ خاطر، شکل‌گرفتن ارتباط مؤثر کاری میان آنها، در مقایسه با غریبه‌ها، ساده‌تر ممکن می‌شود.

راه اندازی کار با دوستان

به‌علاوه، اگر اختلاف‌نظری میانشان پیش بیاید، ساده‌تر آن را برطرف می‌کنند و به نتیجه می‌رسند؛ چون با یکدیگر آشنایی قبلی دارند، اخلاق‌های یکدیگر را به‌خوبی می‌شناسند و می‌دانند هر واکنشی که دیگری نشان می‌دهد چه معنایی دارد.

در سوی دیگر، وقتی با غریبه‌ها در راه‌اندازی کسب‌وکار شریک می‌شوید، به کمی زمان نیاز است تا خلأ نبودن آشنایی قبلی پر شود و ارتباط کاری خوب و نتیجه‌بخشی شکل گیرد.

 لذت‌بخش‌بودن راه‌اندازی و هدایت کسب‌وکار دوستانه

وقتی کنار کسانی که دوستشان دارید و با یکدیگر دغدغه‌های مشترک دارید نتیجه زحمات و تلاش‌های خود را ببینید، رسیدن به اهداف لذت دوچندانی خواهد داشت. به‌ این‌ شکل، با انگیزه بیشتر کنار یکدیگر کار می‌کنید.

امکان بیشتر دوام کسب‌وکار دوستانه در بلاتکلیفی‌های کاری و شرایط بد مالی

در نتیجه پژوهشی که محققان دانشگاه دو آموزشکده بازرگانی در لندن انجام داده‌اند، مشخص شد کسب‌وکارهایی که با مدیریت دوستان اداره می‌شدند، در مقایسه با سایر کسب‌وکارها، امکان بیشتری برای دوام در شرایط بد دارند.

راه اندازی کار با دوستان

یعنی اگر ضرر مالی ببینند، به اهداف کوتاه‌مدتی که در نظر گرفته بودند دست نیابند، و نظایر این مشکلات برایشان پیش بیاید، امکان آنکه به آینده امیدوار بمانند و به تلاش و کوشش ادامه دهند بیشتر خواهد بود.

در نتیجۀ تحقیق آنها، مشخص شد در کسب‌وکارهای دوستانه بیشتر اتفاق می‌افتد که در شرایط بد مالی، مدیران کسب‌وکار، به‌جای آنکه سرمایه‌گذاری را کاملا متوقف کنند با خرج‌کردن از جیب خودشان ضرروزیان وارده را جبران کنند و کسب‌وکارشان را زنده نگه دارند.

معایب راه اندازی کار با دوستان

در ابتدای مطلب، اشاره شد که به همان اندازه که احتمال موفقیت راه اندازی کار با دوستان وجود دارد، شکست کسب‌و‌کار نیز محتمل است. پژوهش‌ها و تحقیقاتی هم وجود دارند که صحت این ادعا را تأیید می‌کنند.

راههای افزایش تمرکز و چند تمرین قوی

راه اندازی کار با دوستان

برای مثال، نوآم واسرمن (Noam Wasserman)، که محقق و استاد دانشکده بازرگانی هاروارد است، در پژوهشی وضعیت ۱۰هزار کسب‌وکار تازه‌تأسیس در حوزه‌های فناوری و علوم زیستی را بررسی کرد. ۴۰ درصد از کسب‌وکارها با مدیریت دوستان اداره می‌شد.

بررسی‌های او نشان می‌داد احتمال موفقیت‌آمیزنبودن فعالیت‌های دوستانی که کسب‌وکاری را اداره می‌کنند، در مقایسه با افراد عادی، بیشتر است. همچنین، پی برد که به‌ازای هر عضو هیئت مدیره که ارتباطی اجتماعی با دیگر اعضا دارد، احتمال آنکه مدیران در میانه‌های راه کسب‌وکار را رها کنند ۳۰ درصد بیشتر می‌شود.

اما علت این امر چیست و راه اندازی کار با دوستان چه معایبی دارد که نتیجه‌بخش نبودن فعالیت‌ها را محتمل می‌کند؟ در ادامه خواهیم گفت.

شکست کسب‌وکار در صورت مشترک‌نبودن اهداف دوستان

خیلی اهمیت دارد که تمامی اعضای کسب‌وکار در اهداف و چشم‌اندازها با یکدیگر کاملا اشتراک‌نظر داشته باشند. مغایرت این اهداف و چشم‌اندازها به‌شکلی جدی موفقیت کسب‌وکار را تهدید خواهد کرد.

مثلا ممکن است شما به‌قصد داشتن کسب‌وکاری پررونق در آینده وارد کار شوید، حال آنکه دوست شما صرفا به کمی سرمایه اضافی در کوتاه‌مدت احتیاج داشته باشد. شکافی که به وجود می‌آید مشکلات و موانعی جدی بر سر راه موفقیت کسب‌وکار پدید می‌آورد.

راه اندازی کار با دوستان

حتما پیش از راه اندازی کار با دوستان راجع‌به اهداف و چشم‌اندازها در بلندمدت صحبت کنید و از مشترک‌بودن اینها کسب اطمینان کنید.

سنگین‌تربودن تاوان شکست کسب‌وکار دوستان

طبق برخی برآوردهای انجام‌شده، ۵۰ درصد از کسب‌وکارهای کوچک، در همان ۲ساله اول فعالیت‌ها ورشکست می‌شوند. برای افراد عادی که آشنایی قبلی ندارند این شکست صرفا معادل است با ضرر مالی و مشکلات دیگری برایشان ایجاد نمی‌کند.

منتها دوستان اگر چنین شکستی را در کسب‌وکار متحمل شوند، نه‌تنها ضرر مالی می‌بینند که به‌شکلی رابطه دوستانه‌شان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد که بعضا حتی صمیمی‌ترین دوستان هم توان جبران آن را ندارند.

اگر هم یکی از طرفین دیگری را مقصر بداند، بحث و جدلی درخواهد گرفت که تا مدت‌ها طول خواهد کشید.

شکست کسب‌وکاری که دوستان راه‌اندازی می‌کنند، هم زندگی کاری و هم زندگی شخصی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و به‌ این‌ خاطر تاوان سنگین‌تری دارد.

 تحت‌تأثیر قرارگرفتن روابط دوستانه زیر فشار قراردادهای مالی

قدیمی‌ترها می‌گفتند اگر قصد نگه‌داشتن دوستان و اعضای خانواده را داری، هیچ‌وقت به آنها پول قرض نده! اگر این گفته قدیمی را که حقیقتی در آن نهفته است به کسب‌وکارهای دوستانه بسط دهیم، متوجه خواهیم شد که قراردادهای مالی هم می‌توانند چنین پیامدی داشته باشند و روابط دوستانه را تحت‌تأثیر قرار دهند.

وقتی دو دوست با همکاری یکدیگر کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌کنند، به‌موجب قراردادی مالی در سود و زیان شریک خواهند بود. به‌این‌معنا که سهل‌انگاری یک نفر می‌تواند سبب ضرر دیگری شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، احتمال تیره‌وتار شدن و پایان روابط دوستانه تحت‌تأثیر فشار آن وجود خواهد داشت.

 دشواری در تعیین صریح وظایف اعضا

ارتباط در روابط دوستان کاملا طبیعی و صادقانه است و برتری یکی بر دیگری و نظایر اینها در چنین روابطی بی‌معناست. حال آنکه در عالم کسب‌وکار، مسئله کمی فرق می‌کند و به هر عنوان، یک نفر باید وظیفه هدایت امور را به دست بگیرد و دیگران را مدیریت کند.

راه اندازی کار با دوستان

دوستان ممکن است برای انتخاب صریح چنین کسی به مشکل بربخورند و در پی آن، ارتباط دوستانه‌شان تحت‌تأثیر قرار بگیرد. بعضی از دوستان به‌کلی از انجام این کار منصرف می‌شوند و مدیر انتخاب نمی‌کنند. این کار هم شاید پیامدهایی داشته باشد و کسب‌وکار به‌خاطر نبودن مدیریت در بلندمدت ضربه بخورد.

احتمال موفقیت راه اندازی کار با دوستان بیشتر خواهد بود ؟

تا اینجا صحبت از مزایا و معایب راه اندازی کار با دوستان بود. با بررسی متقابل اینها، می‌توانید وضعیت را برای خود سبک‌سنگین کنید و ببینید در صورت انجام این کار، تا چه اندازه امکان موفقیت خواهید داشت. البته راه دیگری نیز برای سنجش وضعیت وجود دارد. یکی از مزیت‌های راه اندازی کار با دوستان آشنایی قبلی است که دوستان از اخلاق و منش یکدیگر دارند.

تکنیک های کاربردی و مفید مدیریت کلاس درس | اینطوری کلاس رو اداره کن دانش آموز کیف کنه !

 

با کمک اطلاعاتی که راجع‌به دوستان خود دارید، بهتر می‌توانید آینده همکاری با آنها را پیش‌بینی کنید. بعضی از دوستان انتخاب‌هایی عالی برای همکاری در هدایت کسب‌وکارند و برخی خیر. چطور می‌توان این دو را از یکدیگر متمایز کرد و دوستان خوب و بد برای همکاری چه شاخصه‌هایی دارند؟ در ادامه خواهیم گفت.

شاخصه‌های خوبی که دوستان را به انتخاب‌هایی مناسب برای همکاری بدل می‌کنند

اگر شاخصه‌ها و ويژگی‌های زیر را در دوستی سراغ دارید، می‌توانید تقریبا مطمئن باشید که همکار خوبی خواهد بود:

تعهد کاری در راه اندازی کار با دوستان

راه‌اندازی کسب‌وکار چالش بسیار دشواری است و هر کسی نمی‌تواند از پس آن بربیاید. دوستی که به‌قصد راه‌اندازی کسب‌وکار با او شریک می‌شوید باید تعهد کاری سفت و سختی داشته باشد و از این‌ حیث، تردیدی به او راه نیابد.

راستی و درستی

راستی و درستی مهم‌ترین چیزی است که باید در دوستی که می‌خواهید با او همکاری کنید جویا شوید. فرقی نمی‌کند دوستان چقدر با یکدیگر نزدیک و صمیمی باشند، اگر صداقت و درستی در میان نباشد، آینده کسب‌وکار به‌شکلی جدی به خطر خواهد افتاد.

راه اندازی کار با دوستان

ثبات و پایداری

شاخصۀ مهم دیگری است که دوست شما باید داشته باشد. پیش‌تر هم گفتیم که احتمال شکست کسب‌وکارهای تازه‌کار نسبتا زیاد است؛ بنابراین، دوستی که برای همکاری انتخاب می‌کنید باید جوری باشد که در سختی‌ها و شرایط طاقت‌فرسا کم نیاورد و با امید به آینده به انجام وظایفش ادامه دهد.

اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکار با دوستان را داشته باشید، می‌توانید از این شاخصه‌ها برای داشتن انتخابی هوشمندانه‌تر استفاده کنید. دوستی که چنین ویژگی‌هایی نداشته باشد، به‌احتمال زیاد برای همکاری مناسب نخواهد بود.

شاخصه‌های بدی که دوستان را به انتخاب‌هایی نامناسب برای همکاری بدل می‌کنند

دوستانی که امکان نسبت‌دادن شاخصه‌های زیر به آنها را داشته باشید، انتخاب‌های خوبی برای همکاری در راه اندازی کار با دوستان نیستند:

خودشیفتگی در راه اندازی کار با دوستان

دوستی که قرار است با او کسب‌وکار راه‌اندازی کنید باید پذیرای تجربه‌ها و آموزه‌های جدید باشد. فرد خودشیفته که پیش خودش فکر می‌کند جواب همه سؤال‌ها را دارد و به هیچ‌چیز تازه‌ای برای آموختن نیاز ندارد چندان به درد همکاری در کسب‌وکار تازه‌تأسیس نمی‌خورد.

شور و اشتیاق بیش‌ازحد

شور و شوق، بدون سخت‌کوشی و برنامه‌ریزی نکته‌سنجانه، نتایج فاجعه‌باری خواهد داشت. البته بد نیست اگر دوستی که با او کسب‌وکار راه می‌اندازید به کارش علاقه‌مند باشد، اما این علاقه فقط در شرایطی نتیجه‌بخش می‌شود که در کنار نگاهی واقع‌بینانه و منطقی به وضعیت و شرایط موجود قرار گیرد.

بیشتر حرف و کمتر عمل

داشتن ایده‌های مختلف درباره کسب‌وکار و صحبت‌کردن راجع‌به آنها چیز بدی نیست، اما انجام‌دادن کاری که نتیجه‌ای مشخص در بر داشته باشد بهتر از آن است.

دوستی که فقط عادت دارد راجع‌به ایده‌های مختلفی که دارد صحبت کند اما هیچ‌وقت برای عملی‌کردن آنها وقت نمی‌گذارد، احتمالا انتخاب خوبی برای راه اندازی کار با دوستان نخواهد بود. چنین کسی فروشنده‌ای خوب خواهد شد، اما نه مدیر و رهبر.

راه اندازی کار با دوستان مزیت دارد؟

شکی نیست که دوستی اگر صادقانه و خالصانه باشد، پاداش‌های مختلفی برای طرف‌های دوستی خواهد داشت. به‌علاوه، امکان رشد و پیشرفت در زندگی کاری و شخصی را نیز برای هر دو بیشتر خواهد کرد.

سنگین‌تربودن تاوان شکست کسب‌وکار دوستان واقعیت دارد؟

طبق برخی برآوردهای انجام‌شده، ۵۰ درصد از کسب‌وکارهای کوچک، در همان ۲ساله اول فعالیت‌ها ورشکست می‌شوند. برای افراد عادی که آشنایی قبلی ندارند این شکست صرفا معادل است با ضرر مالی و مشکلات دیگری برایشان ایجاد نمی‌کند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

31 خرداد 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *