روستای پالنگان کردستان

روستای پالنگان کردستان كه به  ماسوله کردستان معروف شده است بهشت گمشده کردستان و کوه های ژاورود است .  پالنگان، روستایی سنگی و قدیمی در استان کردستان است که به دلیل زیبایی‌های طبیعی‌اش به بهشت گمشده معروف شده است. گروه سفر شادمگ اطلاعات خوبي را براي مسافران اين روستاي زيبا در اختيارتان قرار مي دهد. با ما همراه باشيد.

پالنگان کجاست؟

پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود و از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است. روستای پالنگان کردستان در مرز استان‌های کردستان و کرمانشاه و در ابتدای منطقه اورامان قرار دارد. فاصله کامیاران تا سنندج ۷۰ کیلومتر است و فاصله پالنگان تا کامیاران ۵۷ کیلومتر.

پالنگان در منطقه کوهستانی و دامنه ارتفاعات شاهو قرار دارد. کوه‌های کل و سرلو در جنوب غربی این روستا و گردنه زمان گریوه در جنوب شرقی پالنگان قرار دارد.

البته زیباترین جاهای دیدنی کردستان که مجذوب آن‌ ها خواهید شد کم نیستند.

روستای پالنگان کردستان

چطور به پالنگان برویم؟

روستای پالنگان کردستان از شهرهای مختلفی مثل کامیاران، پاوه و سنندج قابل دسترسی است. هم از مسیر کرمانشاه و هم از مسیر سنندج می‌توان به روستای پالنگان رفت:

مسیر سنندج: اگر مسیر سنندج را انتخاب می‌کنید باید بدانید از سنندج تا پالنگان حدود دو ساعت راه است. ابتدا باید به سمت کامیاران حرکت کنید، بعد از خیابان بهشتی کامیاران خارج شوید. پس از گذر از دهستان ژاورود به دره‌ تنگیور می‌رسید. رود تنگیور از وسط این دره عبور می‌کند که دو طرف این رود، روی کوهپایه‌های شاهو، روستای پالنگان ساخته شده است.

مسیر کرمانشاه: در صورت حرکت از سمت کرمانشاه هم از همان جاده کرمانشاه-سنندج عبور می‌کنید و باید به سمت کامیاران بروید. پس از ۴۸ کیلومتر از جاده روستای توبره‌ریز به تابلوی سبز رنگ پالنگان می‌رسیم. اگر فرصت دارید بد نیست در مسیر از روستاهای ماویان، گشکی، گازرخانی، بزوش، کاشتر و یوزیدر هم دیدن کنید.

با وسایل نقلیه عمومی: اگر با ماشین شخصی نیامده‌اید هم رفتن به روستای پالنگان سخت نیست، از کرمانشاه یا سنندج برای رفتن به کامیاران مینی‌بوس و تاکسی وجود دارد. از کامیاران تا پالنگان را هم می‌توانید با اتوبوس و هم با تاکسی طی کنید. مینی‌بوس‌ها در ساعت‌های مشخصی حرکت می‌کنند اما تاکسی همیشه برای رفتن به پالنگان آماده است.

فاصله کرمانشاه تا پالنگان چقدر است؟

حالا که فهمیدید پالنگان کجاست و چطور باید به آن رفت، شاید برایتان مهم شود که فاصله این روستا تا کرمانشاه چقدر است. همانطور که گفته شد، برای رفتن به پالنگان از مسیر کرمانشاه، باید به سمت کامیاران بروید. فاصله پالنگان تا کرمانشاه نیز فاصله زیادی نیست. وقتی به کرمانشاه برسید، تا پالنگان فقط ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارید که آن را هم در طول مدت ۱ الی ۲ ساعت می‌توانید طی کنید.

اگر می‌خواهید یک سفر متفاوت را تجربه کنید، پیشنهاد ما قطعا سفر به غرب ایران است که در همین مجله راهنمای کامل آن را گذاشته‌ایم.

 

روستای پالنگان کردستان

چرا سفر به روستای پالنگان کردستان

  • معماری پلکانی روستا شما را به یاد ماسوله گیلان می اندازد اما این ماسوله بکرتر است و ویژگی های متفاوتی دارد.
  • رودخانه ای خروشان روستا را به دو نیم تقسیم می کند و تصویری دیدنی را به شما هدیه می دهد.
  • تجربیات خوشمزه ای در این روستا انتظار شما را می کشد که یکی از آنها ماهی کبابی معروف پالنگان است.
  • مردم مهربان پالنگان به خوبی از شما میزبانی می کنند و هم‌صحبتی با آنها به خاطره ای ماندگار برای تان بدل خواهد شد.
  • پالنگان مقصدی ناب برای دور شدن از دغدغه های شهری و کسب آرامش است و تجربه ای ناب برای شما به ارمغان می آورد.
  • یکی از جذاب ترین و متفاوت ترین مراسم نوروزی را می توانید در این روستا ببینید.

تاریخچه روستای پالنگان

گفته می‌شود قدمت روستای تاریخی پالنگان به قبل از اسلام می‌رسد. قلعه‌های تاریخی و پل‌های قدیمی هم گواه تاریخ دور و دراز این روستا هستند. آتشکده‌ها و پل‌های باستانی نشان می‌دهند ممکن است تاریخ این روستا به دوره‌ی مادها و پادشاهی هوخشتره بازگردد. همچنین گفته می‌شود محبوبیت روستا به دوره سامانیان برمی‌گردد.

از طرقی قلعه پالنگان که در بالای کوه قرار دارد، نشانگر اهمیت این منطقه در دوره سلجوقی و بعد از آن بوده است. همچنین در گورستای قدیمی روستا، سنگ قبرهایی قدیمی با خط کوفی وجود دارد که مربوط به قرن‌های ششم و هفتم هجری است.

امرای کلهر و بنی اردلان نیز حاکمان محلی کردستان بوده‌اند که بر این روستا حکومت می‌کردند.

الگوي معيشت و سکونت روستای پالنگان کردستان

براساس نتايج سرشماري سال 1385، روستاي پالنگان 850 نفر جمعيت داشته است که در سال 1391 بر اساس گزارش دهياري اين جمعيت به 1050 نفر افزايش يافته است.

اقتصاد اين روستا بر پايه شيلات، زراعت، دامداري، مشاغل خدماتي و صنايع دستي استوار شده است. کشت آبي و ديم در روستا رواج دارد. آب آشاميدني و زراعي از طريق چشمه و رودخانه، تأمين مي‏شود. گندم و جو و انواع لبنيات، مهم‏ترين محصولات روستا هستند. توليد و بافت گيوه انواع جاجيم و موج در روستا رواج دارد.

راهنمای کامل برای سفر به صربستان + معرفی مکان های دیدنی

روستای پالنگان کردستان

روستاي پالنگان، در يک محدوده کوهستاني، استقرار يافته و بافتي متراکم و به هم فشرده دارد. استقرار روستا در شيب ملايم موجب پلکاني شدن خانه‏ها شده است، به طوري که سقف مسطح بام يک خانه حياط خانه ديگر است. معماري پلکاني، همراه با ايوان‏هاي کوچک و پنجره‏هاي چوبي خانه‏ها جلوة بسيار زيبا به آن بخشيده است.

شکل خانه‏ها و فضاهاي دروني آن، براساس نوع فعاليت و ميزان درآمد اقتصادي مردم شکل گرفته است. مصالح اصلي به کار رفته در ساخت خانه‏ها، سنگ، چوب و گل است که ديوارها غالباً سنگي است و به صورت خشکه چيني ساخته مي‏شوند.

بيشتر کوچه‏هاي قديمي باريک و طولاني هستند. سيماي عمومي روستا به علت استفاده از سنگ و نماي اندود گلي، فاقد رنگ‏آميزي خاص است. در ساخت خانه‏هاي جديد، از مصالح تيرآهن، سيمان، گچ و مانند آن‏ها استفاده مي‏شود.

دلیل نام‌گذاری روستا و معنی پالنگان کامیاران

احتمالا خیلی‌ها با شنیدن نام پالنگان یاد پلنگ می‌افتند و به نظرشان می‌رسد ارتباطی میان پلنگ و نام این روستا وجود دارد. این فرضیه در واقع یکی از فرضیه‌های نام‌گذاری روستا است.

گفته می‌شود در کوه‌های این منطقه پلنگ زندگی می‌کرده و به همین دلیل این نام برای روستا انتخاب شده است.

فرضیه دیگر به معنای پال برمی‌گردد. گفته می‌شود پال به معنای تکیه‌گاه است و به همین دلیل این نام روی روستا گذاشته شده است.

 

روستای پالنگان کردستان

از طرفی برخی متقدند پالو در واژه‌نامه‌های هورامی به معنای شهر، پایتخت، قلعه، دژ یا مکانی است که چشمه‌های جوشان دارد. با توجه به قرار گرفتن روستای پالنگان در کنار رود، این فرضیه هم بی‌راه نیست.

معماری روستای پالنگان کردستان

روستای پالنگان، مانند روستای ماسوله در استان گیلان است. تفاوت این روستا با ماسوله در مردمان آن و آب و هوای روستا است.

از آنجایی که قدمت این روستا به دوران قبل از اسلام در ایران و دوران ساسانیان می‌رسد،‌ معماری خانه‌های آن نیز بسیار قدیمی و متناسب با آن زمان است.

قدیمی بودن روستا به معنی متزلزل بودن آن نیست؛ بلکه تمام خانه‌ها محکم و استوار هستند. در این روستا خانه‌ها بالای یکیدیگر ساخته شده‌اند. نحوه معماری خانه‌ها باعث شده است که پشت بام یک خانه، حیاط خانه بالایی باشد.

تمام این خانه‌ها در واقع در بخش شرقی و غربی دره ساخته شده‌اند. همین موضوع چشم انداز زیبایی به پالنگان بخشیده است. به این نوع معماری و این نوع روستاها، روستاهای پلکانی گفته می‌شود.

این معماری که ریشه در فرهنگ قدیمی و سنت‌های ما دارد،‌ نشان‌دهنده صمیمیت و نزدیکی اهالی روستا است.

آب و هوای پالنگان

روستای پالنگان سنندج در دامنه ارتفاعات شاهو و در واقع در میان دره‌ای واقع شده است. آب و هوای این روستا و مناطق اطراف در فصول سرد سال، بسیار سرد و خشک می‌شود. در عوض اگر در فصولی مانند بهار و تابستان سری به این روستا بزنید، می‌بینید که آب و هوای آن معتدل و بهاری است.

استان کردستان یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق کشور است که جاذبه های دیدنی بسیاری دارد. پالنگان روستایی زیبا در استان کردستان در غرب کشور ایران با طبیعتی بکر مانند نگینی بر کوه های منطقه ی ژاورود این استان می درخشد. این نگین درخشنده با عبور رودخانه ای به نام تنگی ور از وسط آن به دو نیم تقسیم شده است. معماری پلکانی خانه های روستای پالنگان کردستان جذابیت این همیشه زیبا را دو چندان می کند.

روستای پالنگان کردستان

دشت های گل لاله همچون یاقوت هایی سرخ رنگ در نزدیکی پالنگان هر بیننده ای را به وجد می آورند. اگر قصد سفر به این استان چشم نواز را دارید نیازی نیست نگران محل اقامت خود باشید چراکه هتل های سنندج همواره آماده خدمت رسانی به گردشگران هستند.

آشنایی با روستای پالنگان در کردستان

روستای پالنگان در نزدیکی شهرستان کامیاران از استان کردستان واقع شده است. آب و هوای آن در فصل بهار معتدل و در تابستان گرم می باشد. آنچه همواره گردشگران را به سمت این روستا می کشاند طبیعت سرسبز، دشت های گل لاله، چشمه هایی با آب گوارا، آبشارهای طبیعی زیبا، باغ های سرزنده و یک مسیر پیاده روی بی نظیر است که تجربه آن لذتی وصف ناپذیر دارد.

اگر به دنبال فرار از شلوغی و ازدحام کلانشهرهای بزرگ هستید و می خواهید مدتی را در طبیعتی بکر و زیبا سپری کنید، روستای پالنگان و مناطق اطراف آن بهترین گزینه هستند.

تاریخچه روستا

قدمت روستای پالنگان در حدود 3000 سال پیش است و تقریبا به دوره سامانی باز می گردد. این قدمت با توجه به قبرهای قدیمی در برخی از گورستان های روستا و قلعه هایی که در اطراف روستا قد برافراشته اند اثبات شده است. در مورد نام پالنگان دو اعتقاد وجود دارد؛ برخی معتقدند پالنگان در ابتدا پلنگان به معنی جای زندگی پلنگ ها بوده و برخی دیگر آن را همان پالنگان به معنی جای تکیه دادن می دانند، چراکه پال در زبان کردی به معنای تکیه دادن است. لازم است بدانید مردم بومی روستا همان پالنگان را ترجیح می دهند و علاقه ای به نام پلنگان برای روستای خود ندارند.

اطلاعات جغرافیایی و شرایط اقلیمی

پالنگان یکی از روستاهای منطقه ژاورود از شهرستان کامیاران در استان کردستان است که در حدود 50 کیلومتری این شهرستان قرار دارد. جالب است بدانید این روستا درست در دو طرف دره ای که رودخانه ای خروشان از وسط آن عبور می کند قرار گرفته و خانه های آن چیدمان پلکانی دارند.

دیدن کوه های آلاداغ لار را از دست ندهید | رنگین کمان خاکی ایران زمین

روستای پالنگان کردستان

نام این دره و رودخانه عبوری از آن تنگی ور است. بخشی از آب رودخانه تنگی ور از آب زلال و گوارای چشمه های جوشان اطراف آن تامین می شود. تنگی ور حدود 340 متر جلوتر دست به دست رودخانه پرآب سیروان می دهد.

معماری روستای پالنگان و آداب و رسوم مردم آن

خانه های مردم پالنگان مانند نردبانی از پایین تا قسمت قابل توجهی از کوه را پوشش می دهد. معماری ساختمان ها در پالنگان به شکل پلکانی است، به طوری که حیاط یک خانه پشت بام خانه پایین تر است. جالب اینکه در ساخت اغلب این خانه ها به جز سنگ از هیچ مصالح دیگری استفاده نشده است. لازم به یادآوری است آشنایی با آداب و رسوم هر منطقه اطلاعات بسیاری درباره تاریخچه و نوع زندگی بومیان آن منطقه خواهد داد. زبان مردم پالنگان کردی و لهجه آنان اورامی است. در این روستا نیز مانند هر روستای کرد زبان دیگر در ایام خاص مانند جشن های عروسی یا نوروز مراسم های خاصی برگزار می شود؛ از جمله این مراسم ها می توان به روشن کردن مشعل در بلندی های روستا، رقص و پایکوبی و اجرای موسیقی های سنتی اشاره کرد.

 

جاهای دیدنی روستای پالنگان کردستان

پالنگان حالا یکی از روستاهای دیدنی ایران است که جذابیت‌های فراوانی برای تماشا دارد. همانطور که گفتیم این روستا در دل یک دره سرسبز قرار گرفته است. اگرچه این دره در زمستان و پاییز، سرد و بی‌رحم می‌شود؛ اما در فصل بهار و تابستان با رودخانه‌ها و آبشارهای شاداب از مسافران پذیرایی می‌کند. حالا که می‌خواهید به این روستا بروید، باید از قبل با تمامی جاهای دیدنی پالنگان آشنایی پیدا کنید تا مبادا یکی را فراموش کنید.

روستای پالنگان کردستان

چشمه های پالنگان

از طبیعت بی‌نظیر روستای پالنگان گفتیم. حالا به چشمه‌های زیبا و در عین حال درمانی روستا شروع می‌کنیم. جالب است بدایند که در این روستا کوچک، حدود ۲۰ چشمه طبیعی وجود دارد. چمشه‌هایی که برخی از آن‌ها دائمی و برخی دیگر فصلی هستند.

مقصد نهایی این چمشه‌ها، رودخانه‌های سیروان و تنگی ور هستند. در اطراف روستای پالنگان نیز چندین چشمه معدنی وجود دارد.

رنگ آب این چمشه‌ها سفیده بوده که نشان دهنده وجود گوگرد و املاح معدنی در آن‌ها است. آب این چشمه‌ها برای درمان بیماری‌های پوستی و رماتیسم مفید است.

برای تماشای چشمه‌ها، می‌توانید به باغ شیخ عمر بروید. در این باغ، چشمه‌های سید علاءالدین، خاتون و شیته جاری هستند.

زیباترین روستاهای ایران کجا قرار دارند؟ اگر به زندگی در روستا یا حداقل گذراندن چند روزی در یک روستای بکر علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم در مجله جاباما با بهترین و زیباترین روستاهای ایران برای سفر و زندگی آشنا شوید.

آبشارهای پالنگان

وجود این تعداد چشمه در روستای پلکانی پالنگان باعث به وجود آمدن آبشارهایی مرتفع و زیبا شده است. آب‌ این آبشارها، سفید و درخشان از بالای سنگ‌ها و صخره‌ها پایین می‌ریزد و منظره‌ای دیدنی خلق می‌کند.

انگار در هرجای این روستا که راه بروید، صدای آب نیز همراه شماست. از طرفی دیگر مسیر رسیدن به این آبشارها نیز جذاب است. برای رسیدن به آبشارها باید مسیر رودخانه را به سمت بالا طی کنید تا به سرچشمه رودخانه برسید.

این مسیر را از داخل جنگل و درمیان درختان همراه با نوای آب طی می‌کنید. مسیری که تنها نیم ساعت طول می‌کشد و در نهایت شما را به آبشاری زیبا می‌رساند.

اگر از تماشای آبشارهای خروشان لذت می‌برید و ساکن تهران هستید، ناامید نشوید! در اطراف تهران هم می‌توانید زیباترین آبشارها را پیدا کنید، که در این مطلب به شما معرفیشان کرده‌ایم.

رودخانه‌های پالنگان

چشمه‌ها در نهایت به رودخانه‌ها می‌ریزند. همانطور که گفتیم، مقصد نهایی چشمه‌ها، رودخانه‌های سیروان و تنگی ور هستند. سیروان مهم‌ترین رودخانه کردستان است که خود از به هم پیوستن چندین رودخانه به وجود آمده است.

روستای پالنگان کردستان

وقتی در کنار این رودخانه‌ها و مسیر جریان آب راه می‌روید، علاوه بر صدای دلنشین آب، پرندگان مهاجر پر سر وصدا نیز همراه شما هستند. این رودخانه‌ها بهترین انتخاب شما برای داشتن یک بعدازظهر دلچسب و به یاد ماندنی هستند.

قلعه پالنگان

قدمت طولانی روستا چند یادگاری تاریخی نیز درآن به جا گذاشته است. قلعه پالنگان یکی از همان دیدنی‌های تاریخی است. وقتی که داشتید مسیر آب را دنیال می‌کردید تا به چشمه‌ها برسید، احتمالاً در مسیر خود عمارتی قدیمی و عجیب خواهید دید.

این عمارت همان قلعه پالنگان است که حتی نمی‌دانیم چند سال عمر دارد. روزگاری این قلعه شکوه و جلالی داشته و محل حکومت امرای مختلف بوده است.

این قلعه در ۸۰۰متری جنوب شرق روستا و در نزدیکی چشمه‌های علاءالدین قرار دارد.

قبرستان پالنگان

تصور کنید در یک روستای کوچک با خانه‌های گلی و سنگی و صدای آب که مانند موسیقی دلنواز پخش می‌شود، ناگهان با قبرستانی قدیمی، خلوت و بی‌روح روبه‌رو می‌شوید.

قبرستانی که در آن قبرهایی بسیار قدیمی وجود دارند. قبرهایی که روی آن‌ها با خط کوفی نوشته شده است. حتی قبرهای ایستاده که متعلق به سال‌ها بسیار دور هستند، نیز در این قبرستان وجود دارند.

قبرستان‌ها معمولا جاهای مخوف و ترسناکی هستند و اگر از آن دسته افرادی باشید که از هیجان این جور مکان‌ها لذت می‌برند، احتمالا مطلب معرفی ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران هم برایتان جذاب است.

رودخانه تنگی ور و پل‌های تاریخی آن

رودخانه تنگی ور را که یادتان هست؟ همان رودخانه‌ای که گفتیم مقصد تمام چشمه‌های روستا است. آثاری و شواهدی که بر روی این رودخانه باقی مانده است، نشان می‌دهد که این رودخانه در گذشته نیز اهمیت فراوانی داشته است.

آشنايي با جاهای دیدنی چمخاله و گشت و گذار در شهر توريستي گيلان

روستای پالنگان کردستان

حتماً می‌پرسید چه نشانه‌هایی؟ باید بگوییم که چندین پل سنگی و چوبی قدیمی روی این رودخانه ساخته شده است. حقیقتاً که این روستا تمام قاب‌های نوستالژیک و سنتی کتاب‌ها و فیلم‌ها را یکجا کنار خود جمع کرده است. حتی تصور راه رفتن روی پل‌هایی قدیمی که احتمالاً صدا هم می‌دهند، در حالی که رودخانه‌ای جوشان زیر پای شما در جریان است، بسیار هیجان‌انگیز و وسوسه کننده است.

مجتمع شیلات پلنگان

حالا که تا روستای پلنگان کردستان آمده‌اید، حیف است که فرصت چشیدن طعم ماهی‌های تازه را از دست بدهید. این ماهی‌ها در مجتمع شیلات پرورش داده می‌شوند. شیلات نه تنها یک مجتمع پرورش ماهی است؛ بلکه یکی از جاهای دیدنی پلنگان نیز محسوب می‌شود. جایی که با رفتن به آن می‌توانید خود را مهمان یک ماهی خوشمزه و تازه کنید.

آداب و رسوم دیدنی منطقه پالنگان

روستای پالنگان خانه‌ی مردم مهربان و صمیمی کرد است. زبان مردم پالنگان کردی است که با لهجه اورامی صحبت می‌کنند.

خانه‌ها در روستای پالنگان ز سنگ، چوب و گِل ساخته شده که میان آن‌ها ملات استفاده نشده. همچنین نمای خانه‌ها هم گِل‌اندود شده است. بیشتر خانه‌های روستا از مصالح قدیمی ساخته شده و حال‌وهوای سنتی‌اش را حفظ کرده اما امروزه خانه‌های جدید هم دیده می‌شود.

کوچه‌های این روستا باریک هستند و سقف هر خانه حیاط خانه‌ی دیگر است که باعث شده اهالی روستا ارتباطی تنگاتنگ باهم داشته باشند و همسایه‌ها به‌خوبی از حال هم باخبر باشند.

مردم پالنگان مثل هر نقطه‌ی دیگری از سرزمین‌مان آداب‌ورسوم خاص خود را دارند که بسیار زیبا است و تماشای آن‌ها لذت‌بخش است. مشهورترین این مراسم، جشن سنتی نوروز است.

روستای پالنگان کردستان

علاوه بر جشن سنتی نوروز کوچ بهاروی کوچروان با برگزاری موسیقی‌های زیبای گریان، چپله و سیاچمانه همراه است که شنیدن‌شان می‌تواند از بهترین خاطرات هر شخص باشد.

مردم پالنگان بازی‌های بومی خاص خود را دارند که از آن‌ها می‌توان به اسب‌سواری، گرزبازی، غل غلان، بار باران، کوشه کوشه و چاک چاک اشاره کرد که در پاییز و زمستان که روزهای غیرکاری است، در کوچه‌ها و گوشه و کنار روستا برگزار می‌شود و موجبات شادی و نشاط ساکنان را فراهم می‌آورد.

رقص هل پرکی هم جزو رسوم دیدنی پالنگان است که هر حرکت آن نمادی از رزم گذشته است. رقص هل پرکی را در جشن نوروز، عروسی‌ها و مراسم‌های دیگر می‌توان دید.

بهترین غذاهای پالنگان

مردم کرد ساکن این روستا علاوه بر اخلاق خوش و خونگرمی، دستپخت بسیار لذیذی هم دارند که با کمال میل در اختیارتان قرار می‌دهند. حالا که یک مجتمع پرورش ماهی حرفه‌ای در پالنگان وجود دارد،‌ چه چیزی بهتر از یک ماهی کبابی و یا ماهی تنوری داغ. اهالی روستا نه تنها در پرورش ماهی؛ بلک در پختن آن نیز مهارت فراوانی دارند.

غذاهای محلی و بومی دیگری نیز در روستای پالنگان پخته می‌شوند که هرکدام را به نوبت باید بچشید. از آش‌های این روستا برایتان نگوییم که برای خودش شاهکاری است.

این مردم با خلاقیتی که دارند، آش را در انواع متفاوتی تهیه می‌کنند و هر کدام مزه خاص خودش را دارد. آش دوینه، شلمین، پریوله و غازینه از جمله آش‌های فوق‌العاده این روستا است که همه را باید امتحان کنید.

کجای ایران می‌توانید بهترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی و محلی را پیدا کنید؟ پاسخ در این مطلب است!

طبیعت پالنگان و نکاتی برای حفظ آن

مانند هر جای دیدنی و طبیعی دیگر کشورمان، این بهشت گمشده نیز نیاز به مراقبت و حفاظت دارد. طبیعت این روستا می‌تواند پتانسیل بسیار خوبی برای آلوده شدن و یا حتی آتش سوزی داشته باشد.

همه ما به عنوان کسانی که قصد داریم از این طبیعت مهربان لذت ببریم، وظیفه داریم که خودمان نیز مهربانانه رفتار کنیم. کارهای پر خطری مانند روشن کردن آتش در جنگل و یا ریختن زباله در مسیر رودخانه‌ها، تنها به خودمان آسیب می‌زند.

آب‌ها آلوده شده و جنگل‌ها از بین می روند. در نهایت ما می‌مانیم که نه جایی برای گردش داریم و نه آبی پاکیزه برای نوشیدن.

بهترین زمان و فصل سفر به پالنگان سنندج

آب و هوای روستای پالنگان به صورت کلی سرد و خشک است. همین ویژگی باعث شده است که این روستا در فصول گرم سال که همه از گرما و آفتاب سوزان شهرهای خود خسته شده‌ایم، بهترین مقصد برای مسافرت باشد. با توجه به تمام این مسائل و البته در نظر گرفتن مراسم‌های مردم روستا برای عید نوروز، فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به پالنگان هستند.

روستای پالنگان کردستان

اگر می‌خواهید آدام و رسوم محلی را تماشا کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در فصل بهار و همزمان با عید نوروز به این روستا ی کردستان سفر کنید.

رزرو اقامتگاه در پالنگان

مهم‌ترین مسأله درباره هر سفری، محل اقامت شماست. جایی که ساکن می‌شوید باید تمیز و مرتب و از همه مهم‌تر امن و آرام باشد. برای انتخاب اقامتگاه پالنگان دیگر نباید نگران باشید؛ زیرا سایت جاباما بهترین امکان برای انتخاب هر نوع اقامتگاهی است.

برای رزرو اقامتگاه خود باید به سایت رفته و پس از انتخاب مقصد و تعیین تاریخ رفت و برگشت خود،‌ اقامتگاه مناسب خود را انتخاب کنید. با این روش دیگر نگران ظرفیت خانه‌ها بعد از رسیدن به مقصد نیستید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

28 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *