رگلاژ درب کابینت

رگلاژ درب کابینت کار بسیار آسانی است. شاید نتوانید از پس تعمیر و تعویض انواع یراق آلات كابينت بر بیایید. اما به راحتی می توانید آن ها را رگلاژ کنید و از شر سر و صداهای اضافه خلاص شوید. گروه سبك زندگي شادمگ نكات مفيدي در اين خصوص در اختيارتان گذاشته است.

نحوه رگلاژ درب کابینت

قطعا همه‌ی ما با این مشکل روبرو شده‌ایم: درب کابینت یا به خوبی بسته نمی‌شود، یا از هم فاصله دارد یا اینکه به کل از جا درآمده است. بعد از نگاهی کوتاه به یراق و اتصالات کابینت شاید فکر کرده‌اید که تعمیر آن کار شما نیست و با قطعه‌ای بسیار پبچیده روبرو هستید.

رگلاژ درب کابینت

باید بگوییم که در اشتباه هستید و تنظیم لولاهای کابینت یکی از آسان‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای حل مشکل درب‌های کابینت آشپزخانه از آن استفاده کنید. حتی افرادی که علاقه‌ای به کارهای فنی منزل هم ندارند می‌توانند به‌راحتی این لولاها را تنظیم کنند. خبر خوب این است که به ابزار پیچیده و خاصی هم نیاز نیست.

شاید قبل از خواندن این مطلب خیال کنید که کابینت‌سازان وقتی درب کابینت شما را به اصطلاح خودشان رگلاژ می‌کنند کار بسیار پیچیده‌ای انجام می‌دهند (به طور کل ما عقیده داریم رگلاژ در هرکجا که باشد، چه درب ماشین، چه درب کابینت و غیره کار آسانی است که اکثر تعمیرکاران آن را پیچیده نشان می‌دهند)، اما بعد از خواندن این مطلب به سادگی خودتان خواهید خندید. با ما همراه باشید.

چرا باید درب کابینت را رگلاژ کرد؟

اگر رگلاژ درب‌ کابینت به صورت دقیق انجام شود، در زیبایی و نمای کابینت مؤثر است.
اگر درب کابینت درست در محل خود قرار نگیرد و مماس با درب‌های کناری خود نباشد جلوه نامنظم خواهد داشت.
به طور کلی ظاهر کابینت شما را بسیار نامرتب جلوه می‌دهد.
جزو ظریف کاری‌های هنگام نصب کابینت محسوب می‌شود.
باز و بسته شدن درب های کابینت به درستی انجام نمی‌شود.

علت باز ماندن درب کابینت

صدای جیرجیر کابینت، بسته نشدن درب کابینت یا هم تراز قرار نگرفتن و افتادگی درب کابینت همگی از نشانه‌هایی است که به شما گوشزد می‌کند زمان رگلاژ درب کابینت فرا رسیده است. اگر درب کابینت کمی بالاتر یا پایین‌تر از بدنه قرار می‌گیرد.

یعنی مشکلی در لولای درب وجود دارد که معمولاً این موضوع به دلایلی مانند خم شدن لولای درب یا شل شدن پیچ‌ها اتفاق می‌افتد. در این حالت هرچقدر درب کابینت را فشار دهید تنها با یک تکان کوچک دوباره باز می‌شود و باید هر چه سریع‌تر اقدام به رگلاژ درب کابینت و تنظیم لولای درب کنید.

رگلاژ درب کابینت

انواع لولای کابینت

کابینت‌های مدرن دارای لولاهایی هستند که در سه جهت قابل تنظیم هستند: بالا-پایین، چپ-راست و داخل-بیرون (عمق). بیشتر لولاهای عادی دارای مکانیزمی برای تنظیم حالت چپ و راست و عمق هستند. بعضی از آن‌ها را هم با استفاده از پیچ‌ گوشتی می‌توان در حالت بالا و پایین روی کابینت بست. مدل‌های دیگری هم وجود دارند که برای این منظور دارای مکانیزمی هستند و نیازی نیست که پیچ‌های لولا را باز کنید.

در دهه‌های گذشته این تنظیمات فقط در کابینت‌‌ بدون قاب (سبک اروپایی) دیده می‌شد اما حالا در بیشتر کابینت‌ها اینگونه تنظیمات یافت می‌شود. اگر لولای کابینت به غیر از پیچ‌های اصلی که لولا را به کابینت وصل کرده، دارای 2 یا چندین پیچ دیگر باشد، آن لولا قابلیت تنظیمات کامل را دارد.

10 روش ساده و تضمینی برای از بین بردن موش در خانه با راهکارهای طبیعی خانگی و تجاری

از طرفی دیگر لولاهای قدیمی و ابتدایی هم وجود دارند که دارای هیچ نوع تنظیماتی نیستند. این مورد شامل لولاهایی است که روی درب کابینت‌ها نصب می‌شدند به‌جای اینکه در داخل آن‌ها نصب شوند. بعضی از لولاها دارای تنظیمات در جهت بالا و پایین هستند که به‌وسیله پیچ‌ تنظیم می‌شوند. در لولاهای قدیمی برای تنظیم باید کل لولا را تغییر مکان دهید.

لولای کابینت انواع مختلفی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم:

  • لولا گازور استاندارد مانند لولا گازور ساده چهارپیچ، لولا گازور آرام بند، لولا گازور مگنتی بدون فنر، لولا گازور مگنتی فنربرعکس و …
  • گازور زاویه‌دار مانند لولا گازور ۹۰ درجه صامت، لولا گازور ۳۰ درجه بسته صامت، لولا گازور ۴۵ درجه بسته صامت، لولا گازور ۱۸۰ درجه، لولا گازور ۳۰ درجه باز صامت، لولا گازور ۹۰ درجه آرام بند، لولا گازور ۲۷۰ درجه و …

هدف از تنظیم لولای کابینت چیست؟

پیش از انجام هر کاری باید بدانیم هدف از فرایند تنظیم چیست و به‌طورکلی رگلاژ لولای کابینت را برای رسیدن به چه حالت مطلوبی انجام می‌دهیم. هنگامی که فرایند تنظیم را آغاز می‌کنیم، باید سه هدف اصلی را مد نظر داشته باشیم:

رگلاژ درب کابینت

باز و بسته شدن مناسب درها

این اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف است. زیرا بهره‌وری از کابینت‌ها در گرو آن است. درهای کابینت را حین انجام امور منزل مدام باز و بسته می‌کنیم. اختلال در این فرایند می‌تواند بسیار آزاردهنده یا حتی خطرناک باشد. اگر تنظیم لولای کابینت و دیگر اجزای آن به درستی صورت نگرفته باشد و در حالت استاندارد نباشد ممکن است با افتادگی درب کابینت مواجه شویم.

آموزش رگلاژ درب کابینت

باز و بسته شدن مناسب به این معناست که در کابینت راحت و آرام باز و بسته شود. همچنین در میانه راه گیر و مانعی نداشته باشد. لولاهای کابینت نباید صدا بدهند و ایجاد ناآرامی کنند. در کابینت باید کاملا بسته شود و در هنگام باز شدن، در زاویه‌ای که از آن انتظار می‌رود، کامل باز بماند و حالت خود را حفظ کند.

باز شدن و بسته شدن نباید نیاز به فشار یا نیروی زیاد داشته باشد و باید به آسانی و به شکلی منطقی صورت گیرد.

هماهنگی درها

معمولا فضای آشپزخانه با چندین کابینت مجهز می‌شود. این کابینت‌ها به صورت ردیفی و در چیدمانی اصولی کنار هم قرار می‌گیرند. لازم است که درها و لولاهای آن‌ها به صورتی تنظیم شود که باهم در هماهنگی کامل باشند. قرار نگرفتن یک کابینت در هماهنگی با سایر کابینت‌ها تمام نظم نما را به هم می‌زند و ظاهر را خراب می‌کند.

برخی تمایل دارند در تنظیم لولای کابینت فاصله‌ای بین کابینت و در ایجاد کنند. این ظاهر قدری مشابه طراحی‌های مدرن است اما ممکن است مشکلاتی به همراه داشته باشد.

ایجاد ظاهر متناسب و صحیح

کابینت‌ ها خطوطی افقی و عمودی و بسیار منظم و منطقی در نظر ایجاد می‌کنند. نظم هندسی آن‌ها اهمیت زیادی در نما و دکوراسیون داخلی دارد. اگر به دلیل عدم تنظیم لولای کابینت، آن را در حالت کج ببینیم و در جای صحیح خود قرار نگرفته باشد، نمای بدی ایجاد می‌شود.

رگلاژ درب کابینت

همچنین به مرور در کارایی کابینت مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

تنظیم لولای کابینت

در نتیجه باید تنظیم لولای کابینت انجام شود. می‌توانید در رگلاژ کردن از یک نفر کمک بگیرید که از دور موقعیت را نگاه کند و در صورت اشکال در قرارگیری به شما اطلاع دهد. اگر این کار را به صورت انفرادی انجام می‌دهید، حتما نگاهی از فاصله دورتر به کابینت بیندازید تا موقعیت درست آن را تشخیص دهید.

ساده ترین روش شستشوی روفرشی در منزل ؛ بدون نیاز به قالیشویی و خشکشویی

چه ابزاری برای تنظیم لولای کابینت لازم است؟

برای پیش‌گیری از افتادگی درب کابینت یا هر اقدام برای رگلاژ تنها به یک پیچ‌گشتی ساده دستی نیاز دارید. یک پیچ‌گشتی دوسو کار شما را راه می‌اندازد. اندازه آن نیز به اندازه پیچ لولاها بستگی دارد و باید متناسب با آن انتخاب شود.

استفاده از پیچ‌گشتی برقی برای تنظیم لولای کابینت توصیه نمی‌شود. علت آن است که پیچ‌هاو قطعات لولا بسیار با ظرافت ساخته می‌شوند. ابزار برقی می‌تواند از کنترل خارج شود و به آن‌ها آسیب برساند. بنابراین به همان نوع دستی با اندازه مناسب اکتفا کنید.

رگلاژ درب کابینت

روش تنظیم لولای درب کابینت

زمان تنظیم درب‌های کابینت مثلا تنظیم لولای آرام بند کابینت، جدا از هماهنگ بودن درب‌ها، هدف اصلی داشتن ظاهری منطقی و درست در نمای کابینت است. اما بدین معنا نیست که درب‌ها باید عمودی یا هم‌اندازه یا مانند حالت اولیه خود باشند.

به‌طورکلی منظور این است که درب‌های کابینت با دیگر درب‌های کابینت اطراف به‌خصوص درب‌ها و کشوهای کناری یکدست و هماهنگ باشند و فاصله لولا گازور تا لبه مناسب باشد. بیشتر اوقات کاربران یک مقداری فاصله بین درب‌های کابینت ایجاد می‌کنند تا ظاهری مدرن بین درب‌های کابینت شکل بگیرد. البته این کار بعضی‌اوقات باعث می‌شود تا لبه کابینت با درب آن فاصله‌ای داشته باشد.

عملکرد پیچ‌های لولا

هریک از پیچ‌های روی لولا وظیفه‌ای خاص بر عهده دارند و برای تنظیم کابینت باید با نحوه عملکرد هر یک از پیچ‌ها و کمکی که به شما می‌کند آشنا شوید تا در ادامه به راحتی بتوانید از پس رگلاژ کابینت بربیایید. در ادامه تصویر هریک از پیچ‌ها و کاری که انجام می‌دهند قرار داده شده است.

رگلاژ درب کابینت

پیچی که با رنگ مشکی مشخص شده برای اتصال لولا به کابینت بوده و با شل کردن آن می‌توان درب کابینت را در جهت عمودی جابجا کرد. برای جابجایی درب کافی است دو عدد پیچ لولای بالا و پایین را شل کرده و پس از تنظیم درب پیچ‌ها را باید سفت کرد.

رگلاژ درب کابینت

پیچ سبز بیشترین نقش را در رگلاژ لولای کابینت دارد. اگر پیچ در جهت عقربه ساعت گردانده شودقسمت گوشه بالایی روبروی لولا به سمت جلو و پایین حرکت کرده و اگر پیچ در خلاف جهت عقربه ساعت گردانده شود نتیجه برعکس است یعنی درب به جهت عقب و به سمت لولا و بالا حرکت می‌کند.

رگلاژ درب کابینت

پیچ قرمز برای فیکس کردن پیچ سبز استفاده می‌شود. همچنین وظیفه دیگر این پیچ افزایش قدرت بسته شدن درب و چفت شدن درب کابینت به بدنه است.

رگلاژ درب کابینت

پیچ‌هایی که با رنگ آبی نشان داده شده وظیفه اتصال درب به بدنه کابینت را بر عهده دارند.

ابزار تنظیم لولای کابینت

تنها ابزاری که برای رگلاژ درب کابینت نیاز دارید یک پیچ‌ گوشتی تخت یا چهارسو است. البته نوع پیچ‌ گوشتی براساس نوع لولا مشخص می‌شود. ترجیحاً برای این کار از پیچ‌ گوشتی‌های برقی استفاده نکنید زیرا این امکان وجود دارد که قدرت این پیچ ‌گوشتی‌ها لولا را خراب کند.

همچنین کاربر برای تنظیم دقیق لولا گازور درب کابینت می‌تواند از یک فرد دیگر نیز کمک بگیرد و آن فرد فقط و فقط نوع قرارگیری و درست بودن جای درب کابینت را از دور به کاربر اطلاع دهد، البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که این کار می‌تواند به‌صورت تک‌نفره هم انجام شود.

سفت کردن پیچ‌های لولا در بدنه کابینت

درب کابینت را باز کنید و به لولایی که به بخش داخلی کابینت متصل شده است نگاه کنید. دو پیچ در بخش بالا و پایین لولا قرار گرفته که وظیفه اتصال و نگه‌داشتن لولا و درب به کابینت را بر عهده دارند. این پیچ‌ ها را در جهت عقربه‌های ساعت سفت کنید.

شستن مرغ خام کشتنده است ! این باکتری خطرناک رو جدی بگیر

رگلاژ درب کابینت

تنظیم درب کابینت در جهت بالا یا پایین

اگر سفت کردن پیچ‌های اصلی لولا مشکل ظاهری کابینت را حل نکرد و بازهم درب کابینت خیلی بالا یا پایین قرار داشت، به دنبال پیچ‌های دیگری بگردید. اگر هیچ پیچ دیگری روی لولا قرار نداشت، دو پیچ لولا به کابینت را باز کرده و جای لولا را روی بدنه‌ی در کابینت مجددا تنظیم کرده و پیچ‌ها را مجددا ببندید. جای پیچ‌های اصلی معمولا کمی بزرگ‌تر از قطر پیچ است و به کاربر اجازه می‌دهد تا به صورت عمودی درب کابینت را تنظیم کند و سپس پیچ را سفت کند.

تنظیم درب کابینت در جهت چپ یا راست

روی لولای کابینت دو پیچ در محور افقی وجود دارند. پیچی که به سمت بیرون کابینت است برای این است که ظاهر درب کابینت با درب‌های مجاور یک اندازه و یکدست باشد. کاربر می‌تواند هر دو پیچ این تنظیمات را روی هر درب به‌صورت هم‌زمان تغییر دهد و این موضوع هم‌ بستگی به میزان تغییرات دارد.

اگر درب کابینت کج و به سمت پایین بود، می‌توانید با سفت کردن پیچ تنظیم لولای بالایی آن را تنظیم کرده و این مشکل را حل کنید. اگر این موضوع کارساز نبود، پیچ‌‌های تنظیم لولای پایین را تغییر دهید تا شکل قرارگیری درب کابینت تغییر کند.

تنظیم درب کابینت به داخل یا بیرون

پیچ دومی هم در محور افقی لولای کابینت وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان داخل یا خارج بودن درب کابینت را نسبت به چارچوب آن تعیین کرد. به دلیل اینکه ممکن است براثر رطوبت‌های فصلی درب‌‌های چوبی کابینت تاب بردارند، این امکان وجود دارد که درب‌ها پس از مدت‌زمانی دچار تغییراتی شوند.

مثلاً در زمان باز شدن خیلی بیرون بزنند و یا بالعکس در زمان بسته شدن خیلی به داخل چارچوب کابینت بروند. اگر درب کابینت درست در جای خود قرار نمی‌گیرد، بهتر است که لولای بالایی را به سمت کابینت یا لولای بیرونی را در جهات خلاف قرارگیری کابینت تنظیم کنید.

رگلاژ درب کابینت

درب کابینت را امتحان کنید

درب کابینت را بعد از هر تغییر باز و بسته کنید تا ببینید که آیا به نتیجه موردنظر خود براي رگلاژ درب کابینت نزدیک شده‌اید یا خیر و اینکه آیا نیاز است که میزان تغییر را در جهتی دیگر اعمال کنید. این ‌یک روند آزمون‌وخطا بوده و شاید مجبور باشید چندین بار درب کابینت را تنظیم کرده و امتحان کنید.

رگلاژ لولا درب کابینت

علت بسته نشدن درب کابینت چیست؟

بسته نشدن درب کابینت می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. مهم‌ترین علت آن، افتادن فاصله بین درب و باکس کابینت است. در صورت مشاهده این حالت، از پیچ قرمزرنگ برای جا انداختن مجدد درب استفاده کنید. مجدداً درب را تست کرده و پس از اطمینان از سالم بودن آن با سفت کردن پیچ، درب را در جای خود مستقر کنید.

یکی دیگر از علت‌های بسته نشدن درب کابینت، ایجاد فاصله بین لولا گازور و درب کابینت و شل شدن اتصالات است.

رگلاژ درب کابینت

در این حالت می‌توانید ابتدا اتصالات را محکم کنید. در صورت حل نشدن مشکل، لولا را بازکرده و مجدداً لولا را ببندید. معمولاً سوراخ‌های پهنی برای این پیچ‌ها در نظر گرفته شده تا قدرت مانور خوبی داشته باشند و بتوان ایرادهای احتمالی را راحت‌تر برطرف کرد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

21 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *