جشنواره کلینیک ایرانیان
ساخت کرسی با لوازم در دسترس

کرسی یکی از قدیمی‌ ترین ابزار گرم نگه داشتن منازل است که با گذشت زمان همچنان جایگاه خود را در فصل زمستان در خانه‌های ایرانیان حفظ کرده است به خصوص حالا كه ساخت کرسی با لوازم در دسترس در خانه كار را راحت تر هم كرده. اگر علاقمند به اين عضو ثابت قدم دکوراسیون‌های پاییزی و زمستانی هستيد اين مطلب را از دست ندهيد و دست به كار شويد.

کرسی

کرسی در گذشته یکی از وسایل اصلی گرمایش بدن و خانه در فصل زمستان بود، اما با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی مردم به سوخت هایی مانند نفت و گاز شهری ، استفاده از کرسی رو به زوال رفت، اما این روزها مردم از خواص کرسی آگاهی پیدا کرده اند و در فصل های سرد سال سعی در برپایی مجدد کرسی و تازه سازی این ابزار گرمایشی دیرینه دارند.

ساخت کرسی با لوازم در دسترس

این وسیله ساده علاوه بر اینکه سبب گرد آمدن اعضای خانواده در کنار هم و ایجاد جو صمیمی در خانه می شد، فوایدی نیز برای سلامتی آنان داشت که از جمله آنها می توان به بهبود سیستم گوارشی، کاهش درد مفاصل، خون رسانی بهتر به بدن و… اشاره کرد.

سیستم ساخت کرسی

این وسیله ی گرمایشی، دارای سیستم پیچیده ای نمی باشد و از یک میز به ابعاد یک متر در یک متر تشکیل شده است و دارای ارتفاع تقریبا سه وجب می باشد، ولی این اندازه ها با توجه به نیاز افراد و اندازه های مورد نیاز آن ها قابل تغییر می باشد و یا می تواند به شکل دایره باشد.

برای اینکه گرمای کرسی از زیر آن بیرون نیاید، باید در روی میز لحاف بزرگ و گرمی بیندازید و دور تا دور آن را تشکچه های پهن، بالشت، متکا و … قرار دهید تا برای نشستن و یا حتی خوابیدن در کنار کرسی، راحت باشید. برای زیبایی بیشتر این بالشت ها و … می توانید از ترمه، جاجیم و … استفاد کنید و علاوه بر ایجاد گرما، زیبایی کرسی را بیشتر کنید.

مکان مناسب در خانه برای ساخت کرسی با لوازم در دسترس

با شروع فصل سرما، کوچکترین اتاق خانه را که برای تعداد افراد خانواده مناسب می باشد را انتخاب می کردند و کرسی را در آن جا برقرار می کردند، زیرا به دلیل این که وسیله گرمایشی دیگری استفاده نمی شد و هوای اتاق از نفس افراد خانواده به دمای مطلوبی می رسید و کوچکترین اتاق راحت تر گرم می شد و به راحتی می توانستند اعضای پشت کرسی به دیوار تکیه بدهند.

بعد از انتخاب اتاق، وسایل کرسی را که شامل یک میز چوبی در ابعاد یک در یک متر و ارتفاع سه وجب و یا بر اساس نیاز در اندازه ای دیگر، تشکچه، بالشت، لحاف، پارچه های زیبا و سنتی و … را آماده می کردند.

ساخت کرسی با لوازم در دسترس

فواید استفاده از کرسی با لوازم در دسترس

استفاده از کرسی در فصل زمستان و سرما، برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد و در ذیل به چند نکته از این مزایا اشاره می کنیم:

کاهش دردهای مزمن مفصلی: سرمای هوا در فصل زمستان باعث تشدید بیماری های مزمن مفصلی مانند درد زانو، کمر و مهره های پشتی می شود و با قرار گرفتن در زیر کرسی و استفاده از گرمای آن می توانید به کاهش این دردهای مزمن کمک کنید.
تعادل گردش خون در محیط و مرکز بدن: با شروع فصل سرما، تمرکز گردش خون بر روی حفظ اعضای حیاتی مانند قلب، مغز، کلیه می باشد و سرما باعث انقباض عضلات و بسته شدن منافذ پوستی و انقباض رگ های بدن می شود با قرار گرفتن در زیر کرسی گردش خون در محیط و مرکز بدن متعادل می شود.
دفع الکتریسیته ساکن: جنس لحاف کرسی از نخ و پشم باید باشد و می تواند الکتریسیته ساکن در بدن را دفع کند و ضد سودا باشد و در نهایت باعث ایجاد آرامس می شود.

صفر تا صد راهنمای خرید تشک خوشخواب راحت و مناسب

انواع کرسی

کرسی نفتی: این نوع کرسی به نسبت دیگر انواع کرسی، قدیمی تر می باشد و معمولا در شب یلدا استفاده می شود.

برقی: برای گرم کردن این نوع کرسی برقی از هیتر برقی یا وسایل مشابه آن استفاده می‌کنند و دارای خطر بسیار کمتری نسبت به مدل نفتی آن دارد.

زغالی: این مدل، در گذشته رایج ‌ترین مدل کرسی بوده است و به وسیله ی زغال گرمای لازم را به وجود می آورد. به هممین منظور، در زیر میز کرسی یک منقل قرار می‌دادند و داخل آن را با زغال پر می‌کردند، و ابتدا ته و درز‌های منقل مورد نظر را با گچ خیس کرده کاملا می‌پوشاندند و بعد داخل آن را خاکستر الک کرده می پوشاندند و وسط خاکستر‌ها را به صورت گودال درست می گردند و خاکه زغال می‌ریختند و آتش زغال می‌گذاشتند و باد می‌زدند تا آتش زغال به خاکه زغال‌ها برسد. بعد منقل مورد نظر را مدتی در فضای آزاد می گذاشتند تا بوی زغال از بین برود و بعد به زیر کرسی انتقال می دادند و از گرمای لذت بخش آن استفاده می کردند.

ژاپنی: کرسی فقط به کشور ایران اختصاص ندارد و ژاپنی ها نیز از قرن ۱۴ میلادی تاکنون سیستم گرمایشی مشابهی به نام کوتاتسو داشته اند و دقیقا دارای کاربری مشابه کرسی ایرانی دارد. کوتاتسو، در واقع یک میز چوبی است که در زیر آن یک وسیله گرمایشی قرار می دهند و در روی آن نیز یک لحاف بزرگی پهن می کنند و تقریبا در تمامی خانه های ژاپنی مورد استفاده قرار می گرفته است.

ساخت کرسی با لوازم در دسترس

نکته

طراحان مدرن امروز نیز همین سیستم را با استفاده از هیترهای برقی به عنوان بخشی از دکوراسیون زمستانی خانه ها ارائه می دهند.

در کرسی های جدید امروزی، صندلی های پشتی دار اطراف یک میز چوبی که در مرکز قرار دارد، چیده می شوند و برای افرادی که قصد دراز کشیدن دارند، امکان خواباندن پشتی این صندلی ها فراهم می شود.

ساخت کرسی با لوازم در دسترس

کرسی از ابزارهای بسیار ساده ای تشکیل شده که فراهم کردن آنها نیز راحت است، از جمله وسایل مورد نیاز برای راه اندازی کرسی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف – لحاف برای ساخت کرسی با لوازم در دسترس

همه ما لحاف های بزرگ دوخته شده از پشم گوسفند را در خانه داریم، این لحاف ها به دلیل ضخامت بالای خود بهترین گزینه برای حفظ گرما و ساخت کرسی هستند. در صورتی که از لحاف های پر شده با پشم شیشه و یا الیاف مصنوعی می خواهید استفاده کنید، حتما به عدم بروز حساسیت در آینده توجه کنید.

ب – میز

معمولا از میزهای چوبی کم ارتفاع برای ساخت کرسی با لوازم در دسترس استفاده می شود، این میز باید به گونه ای باشد که پاها به راحتی در زیر آن قرار بگیرند و از طرف دیگر ارتفاع زیادی هم نداشته باشند که برای خوردن و نوشیدن، مجبور به صاف کردن کمر خود باشیم.

برای عید کوسن روی مبل رو اینطوری بچین ؛ دکوراسیون مبل خفن میشه

ساخت کرسی با لوازم در دسترس

با توجه به آپارتمانی شدن خانه های امروزی و کمبود فضا، بهتر است که از میزهای تاشونده استفاده کنید تا در سایر فصل ها به خوبی آن را انبار کنید. میز کرسی بهتر است که از چوب mdf یا روکش دار ساخته شده باشد تا دچار پوسیدگی نشده و طول عمر بالایی داشته باشد.

ج – تشک برای ساخت کرسی با لوازم در دسترس

این تشک به دور میز قرار داده خواهد شد و افراد خانواده بر روی آن خواهند نشست، معمولا از تشک های پر شده با پشم گوسفند یا پشم شیشه استفاده می شود.

د – بالش

طبیعتا بالش نیز در کنار تشک قرار داده خواهد شد و اعضای خانواده به آن تکیه خواهند کرد. بالش های دایره ای گزینه بهتری برای ساخت کرسی با لوازم در دسترس هستند.

هـ – بخاری برقی یا لامپ

در قدیم برای گرم کردن کرسی از زغال نیم سوز استفاده می شد، پس از راه پیدا کردن برق به خانه ها، کرسی های زغالی جای خود را به هیترهای برقی مناسب کرسی دادند که در ادامه به نمونه های استاندارد آنها اشاره خواهد شد که برای کرسی مناسب هستند.

ساخت کرسی با لوازم در دسترس

و – سینی برای قرار دادن روی لحاف

برای پذیرایی از مهمانان و سرو میوه و شیرینی و برگزاری آداب شب یلدا باید از سینی استفاده کرد، حتی در هنگام غذا خوردن نیز به سینی احتیاج خواهید داشت، در صورت نبود سینی می توانید از تخته های مخصوص کرسی استفاده کنید. البته که این کرسی روش خوبی برای دور هم جمع شدن یلدا و گرفتن فال حافظ است.

روش های گرم کردن کرسی

استفاده از روش هایی مانند زغال نیم سوز، اجاق گاز و هر وسیله آتش زای دیگر به دلیل تولید دود و گاز مونوکسیدکربن توصیه نمی شود، چون احتمال مسمومیت ، خفگی و حتی مرگ افراد وجود دارد. بنابراین استفاده از سیستم های گرمایشی برقی بهترین گزینه خواهد بود، اما اینکه چه سیستم هایی استاندارد و مناسب کرسی هستند، در ادامه توضیح داده شده اند.

بخاری برقی مخصوص کرسی

بخاری های برقی به دلیل تولید گرمای پاک و بی خطر بهترین گزینه برای استفاده در کرسی هستند. این بخاری ها در دو نوع فن دار و تابشی وجود دارند. بخاری های برقی تابشی به دلیل تولید حرارت مستقیم، احتمال آتش سوزی در پی دارند، اما هیترهای فن دار ، حرارت بی خطری ایجاد می کند و المنت های حرارتی در قسمت داخلی دستگاه تعبیه شده اند.

بنابراین هیتر برقی فن دار را می توان به عنوان بهترین مارک کرسی برقی نامگذاری کرد. این بخاری برقی دارای المنت درونی می باشد که گرمای حاصل توسط فن دمنده به بیرون انتقال داده می شود و به راحتی می توانید آن را زیر میز قرار دهید، بدون اینکه کوچک ترین خطری ایجاد کند.

ساخت کرسی با لامپ حرارتی

دومین ایده ای که برای ساخت کرسی وجود دارد که از روش قبل هم ارزان تر تمام خواهد شد، استفاده از لامپ حرارتی مادون قرمز است. این لامپ دارای خاصیت درمانی بوده و برای درمان آرتروز و درد مفاصل مناسب است، علاوه بر آن گرمایی بسیار پاک و بی خطر تولید خواهد کرد.
هیتر دو پاس و سه پاس چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

انتخاب پذیرایی سفید طلایی ؛ انتخابی شیک و لوکس برای خانه های مدرن

دقت کنید که این لامپ ها به عنوان لامپ مادر مصنوعی هم شناخته می شوند چون جهت گرمایش جوجه های یک روزه هم کاربرد دارند.

با سیم کشی لامپ و آویزان کردن آن از قسمت زیرین میز، می توانید کرسی مورد نظر خود را برای فصل زمستان برپا کنید.

چگونه در خانه آپارتمانی کرسی برپا کنیم؟

در قدیم برای برپا کردن کرسی از یک چهارپایه چوبی در ابعاد یک در یک متر استفاده می‌کردند که در شش ماه اول سال آن را در گوشه‌ای از اتاق می‌گذاشتند و لحاف و تشک‌ها را روی آن می‌چیدند.

ساخت کرسی با لوازم در دسترس

امروزه در خانه های آپارتمانی جایی برای نگهداری این میز چوبی وجود ندارد و خیلی از خانواده ها با فواید درمانی کرسی و توصیه پزشکان به استفاده از آن دوست دارند در فصل زمستان از گرمای کرسی بهره ببرند بخاطر کمبود فضا از تهیه آن صرف نظر میکنند.

اما تولید کنندگان به فکر افتادند و کرسی های چوبی تاشو را جایگزین چهارپایه های کرسی های قدیمی کردند. این کرسی ها به راحتی باز و بسته میشن و تبدیل به یک جعبه چوبی کوچک میشوند که می توان آن را در داخل کمد هم نگهداری کرد. بعضی از این میزهای مدرن با چوب ام دی اف، نئوپان و سایر چوب‎‌های صنعتی ساخته می‌شوند، که به دلیل چسب به کار رفته در ساختار آن‌ها با رسیدن گرما گازهایی تولید می‌کنند که برای سلامتی انسان خوب نیست. بهتر است از مدل‌هایی که از چوب طبیعی و ارگانیک استفاده می‌کنند. خریداری کنید.

نکات مهم در ساخت کرسی چوبی

سعی بکنید از چوب راش یا چوب صنوبر تبریزی برای ساخت کرسی استفاده بکنید
با استفاده از سمباده میتونید تراشه های چوب رو بگیرید تا چوب کاملا صافی داشته باشید
با استفاده از سیلر و کلر می تونید رنگ چوب رو بسیار درخشنده و شفاف بکنید
میتونید کرسی رو در اندازه های مختلف و شکل های مختلف درست بکنید، حتی می تونید میز کرسی دایره ای درست بکنید.

ساخت کرسی با لوازم در دسترس
میتونید رویه میز رو به چوب MDF درست بکنید که خیلی زیبا و جذاب تر میشه

نکات ایمنی مهم در هنگام استفاده از کرسی

حتما برای استفاده از کرسی ذغالی اجازه بدید تا کاملا ذغال ها آتش بگیرند و سپس از آن ها استفاده کنید.
به هیچ عنوان از چوب به جای ذغال برای تولید گرما استفاده نکنید.
کرسی را در فضایی قرار بدهید که امکان عبور جریان هوا وجود داشته باشد.
سعی کنید در روز از گرمای کرسی ذغالی استفاده کنید و شب ها از کرسی کمترین استفاده را داشته باشید.
کرسی ها را روی میز با ابعاد مناسب قرار بدهید و به یاد داشته باشید که لوازم قابل اشتعال را با فاصله و به دور از حرارت مستقیم نگه دارید.
به هیچ عنوان استفاده از لامپ هایی با ولتاژ بالا به جای کرسی برقی پیشنهاد نمی‌شود.

نکته مهم

حفاظ توری روی المنت‌ کرسی‌ های برقی را تحت هیچ شرایطی نباید از آن جدا کرد.
استفاده از سیم‌های نایلونی برای تامین مدار برق کرسی ‌های برقی غیرمجاز است که توصیه می‌شود به جای آن حتما از کابل‌ های مناسب و استاندارد استفاده شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 دی 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *