افتتاح حساب ترکیه
سفر به جواهرده

سفر به جواهرده با طبیعتی دلفریب و آب و هوایی خنک و دلپذیر هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند. با بازدید از روستای جواهرده می توانید از زندگی در کنار مردم روستا لذت ببرید و با این نوع زندگی بیشتر آشنا شوید. گروه سفر شادمگ این بار به این روستای بهشتی سفر کرده است.

روستای جواهرده در رامسر محلی برای طبیعت گردان حرفه ای

کشور ایران برای گردشگری یک پکیج کامل محسوب می شود، چرا که اگر قصد سفرهای تاریخی را داشته باشند، شهرهایی مثل شیراز، اصفهان و کاشان می توانند جز بهترین گزینه های انتخابی آن ها باشند و اگر هم بخواهند سفرهای طبیعت گردی و ماجراجویانه داشته باشند خطه شمالی کشور با تعدد در استان ها و جاذبه های دیدنی می تواند تمام آنچه که مسافران برای سفر نیاز دارند را برایشان مهیا سازد.

سفر به جواهرده

ما در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت قصد داریم تا درباره یکی از مناطق طبیعت گردی در استان مازندران به نام جواهرده صحبت کنیم. روستای جواهرده در رامسر با توجه به طبیعت دلفریب و آب و هوای فوق العاده ای که دارد سالانه گردشگران زیادی را به خصوص در فصل تابستان به سمت خود جذب می کند.

دریاره جواهرده

روستای جواهرده رامسر دارای ۱۲ محله قدیمی به نام‌های «جولاخیل» (محله جواهرده)، «اوشیان سر»، «سید محله»، «برشی محله»، «آموسی خیل»، «صیقل محله»، «چاک دشت»، «سراب یا کربلا بنه»، «رمک محله»، «تنگ دره»، «فتوک محله»، «کهنه تنگ دره» و «شل محله» است که تمام آن‌ها با مردمانی مهمان‌نواز و مهربان، پذیرای مسافران و طبیعت‌گردان هستند.

جواهرده، برخلاف دیگر روستاهای ایران به‌دلیل استقبال زیاد گردشگران از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است
جمعیت روستای جواهرده بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، حدود ۹۸۰۰ نفر است. مردم روستا به پیشه دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند و صنایع دستی آن‌ها شامل آهنگری، مسگری، سفال و نمدبافی است. مردم روستای جواهرده در فصول گردشگری، خانه‌های خودشان را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و از این راه نیز کسب درآمد می‌کنند.

جواهرده، برخلاف دیگر روستاهای ایران به‌دلیل استقبال زیاد گردشگران از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است که در میان آن‌ها می‌توان به مسجدهای متعدد و امامزاده روستا، مغازه‌های فراوان، کافه‌ها و آلاچیق‌های زیبا و همچنین روشنایی و برق، آب لوله‌کشی، امواج شبکه‌های مخابرات، امواج شبکه‌های تلویزیونی، خانه بهداشت، درمانگاه، داروخانه، پزشک، بهیار و پاسگاه نیروی انتظامی اشاره کرد.

آدرس بهشت رامسر

همانطور که در بالا هم گفتیم، روستای جواهرده در رامسر یکی از مقاصد پربازدید مسافران به خصوص در فصل تابستان به شمار می رود و دلیل آن هم شرایط آب و هوایی خوبی است که در آن مهیا است. زمانی که به سمت این روستا در شمال کشور می روید، زندگی اهالی روستا را خواهید دید را که بدون هیچ دغدغه در حال سپری کردن زندگی خودشان هستند.

سفر به جواهرده

نکته ی جالبی که در خصوص روستای جواهرده در رامسر وجود دارد این است که برای طبیعت گردان امکانات بسیار خوبی را فراهم آورده است تا افراد با در حین گشت و گذار با مشکلی روبرو نشوند.

در مسیر دسترسی به روستای جواهرده در رامسر جاذبه های مختلفی نظیر آبشار، دریاچه قو و … وجود دارد که در ادامه راهنمای سفر به جواهرده درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

موقعیت جغرافیایی روستای جواهرده

از لحاظ جغرافیایی این روستا در ۲۷ کیلومتری شهرستان رامسر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری البرز قرار گرفته است.

به منظور دسترسی به روستای جواهرده در رامسر می بایست در ابتدا به سمت رامسر بروید و از گذر از آن و بازار این شهرستان به یک سه راهی به نام فلسطین می رسید که در جنوب رامسر قرار دارد، بعد از این شما در جاده ی جواهرده قرار دارید و لازم به ذکر است که بگوییم روستای جواهرده یکی از توابع دهستانی به نام سخت سر است که روستاهایی مانند گاو رمک، لپاسرک، دریاچشته، سلمل و سفید تمشک را نیز در بر می گیرد.

آدرس: رامسر، سه راه فلسطین، جاده جواهرده-روستای جواهرده

توجه داشته باشید که هنگام ورود به روستای جواهرده در رامسر ممکن است در بدو ورود از شما هزینه ای دریافت شود که به منظور حفظ و نگهداری این روستا و همچنین نظافت آن می باشد.

وجه تسمیه جواهرده

نام جواهرده، شاید یکی از زیباترین و بهترین نام‌های ییلاق‌های شمالی باشد؛ زیرا جواهرده، همچون جواهری سبز در ارتفاعات رامسر، عروس شهرهای شمالی ایران می‌درخشد. البته باید بدانید که برخی شواهد نشان از این واقعیت دارند که نام این روستا از ابتدا «جواهرده» نبوده است. در گذشته در مناطق شمالی ایران به‌خصوص گیلان، به روستاهایی که در ارتفاعات و مکان‌های بلند قرار داشتند، «جورده»، «جئورده»، «جؤردی» یا «جؤرده» به‌معنای «ده بالا» می‌گفتند.

سفر به جواهرده

به همین دلیل بسیاری از افراد اعتقاد دارند که نام جواهرده از این واژه‌های قدیمی مشتق شده است. البته نام «جئورده» در توضیح رویدادها سال ۸۸۸ هجری قمری در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» از سید ظهیرالدین مرعشی نیز آمده است و این سند تاریخی نیز این فرضیه را تا حدی تایید می‌کند.

یکی دیگر از فرضیه‌های موجود درباره نام‌گذاری روستای جواهرده به این نام این است که در گذشته مردم از قبرهای گبری، جواهرهای بسیاری پیدا کرده‌اند. گفته می‌شود که از دوران ساسانیان تا پیش از دوران آل بویه، رسم دفن مردگان در بلندی‌ها و درون دخمه‌ها همراه با لوازم زینتی (جواهرات) توسط زرتشتیان در این منطقه وجود داشته است.

سنت گذاری

به‌علاوه از آنجا که سنت نام‌گذاری در این منطقه بیشتر تاکید بر شرقی و غربی بودن یا اولیا و سفلی دانستن مکانی آن بوده و مربوط به دوران نظام خانی و خان‌زادگی و ملوک الطوایفی است؛ پس نام جورده یا جئورده به‌معنای ده بالا نمی‌تواند صحیح باشد و به احتمال زیاد، همان نام جواهرده به‌معنای گوهر و جواهر، صحیح‌تر است.

معرفی زيباترين و بهترین لوکیشن عکاسی در تهران ؛ پارک ها و خیابان هایی که جون میده برای عکاسی

گفته می‌شود که در گذشته‌های دور، زنی به نام «جواهر»، حاکم این منطقه بوده است و نام روستا از روی نام او برداشته شده است
یک استدلال دیگر درباره نام جواهرده، وجود نام «جواهردشت» در رودسر است که خود تاییدی بر تصادفی نبودن نام جواهرده در رامسر است. زیرا شاید جئور در یک مکان به اشتباه به جواهر تعبیر شود؛ اما این مساله که این نام در دو مکان متفاوت به اشتباه به جواهر تعبیر شود، امری دور از واقع به نظر می‌آید. البته برخی مورخان نیز اعتقاد دارند که نام جواهر دشت از «جؤردشت» تحریف شده است و باید بدانید که در اشکورات، روستاهایی به نام جورده (ده بالا) و جیرده (ده پایین) نیز وجود دارند که شاید تاییدی بر این تحربف باشد.

برخی افراد نام جواهرده را تغییریافته «جَوادَهار» به معنی گندم‌زار میان شکاف دو کوه می‌دانند؛ زیرا این منطقه زمانی پر از کشتزارهای گندم و جو بوده است. در زبان اوستایی «جاوا» به معنی «گندم» و در زبان پهلوی «جاو» به معنی «جو» است و «دهار» نیز به معنی «شکاف کوه» است. یکی دیگر از فرضیه‌های موجود نیز این است که در گذشته‌های دور، زنی به نام «جواهر»، حاکم این منطقه بوده است و نام روستا از روی نام او برداشته شده است.

پوشش گیاهی و جانوری جواهرده

جنگل هیرکانی با درختان راش، ممرز، شاه بلوط، اقاقیا، شمشاد و آزاد و همچنین درختان زبان‌گنجشک، فندق، سیب ترش، گلابی، گردو، زرشک، آلوچه، ازگیل، آویشن، بابونه، میش‌گوش، شش‌شاخ، گزنه، پرتقال و نارنگی، پوشش گیاهی جواهرده را تشکیل می‌دهند و ارتفاعات اطراف این روستای زیبا پر از گل‌های وحشی، سرخس و دشت گل گاوزبان است. تماشای فضای جادویی با چشم‌اندازهایی سرسبز، خاطره‌ای را در ذهن شما رقم می‌زند که امکان ندارد هیچ‌گاه آن را فراموش کنید.

جانوران و پرندگان بسیاری در روستای زیبای جواهر ده زندگی می‌کنند که در میان آن‌ها می‌توان به گربه وحشی، گنجشک کوهی، باز، سنجاب، روباه، گرگ، گراز، خرس، بز کوهی، بلبل، مرغ حق، قرقاول، کبک، زاغ، کلاغ و توکا اشاره کرد.

آداب و رسوم و جشن‌های مردم روستای جواهرده

مردم روستای جواهرده در گذشته از تقویم گالشی یا گیلکی استفاده می‌کردند و جشن‌های مختلف مانند عید نوروز یا جشن تیرماه سیزده و همچنین پرداخت خراج و مالیات، حساب و کتاب زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی و دامی، همه و همه وابسته به این تقویم بوده‌اند.

جالب است بدانید که مردم روستای جواهرده، نوروز (نوروز بل) را در آغاز فصل بهار و اول فروردین جشن نمی‌گرفتند؛ بلکه روزهای اواسط ماه مرداد (۱۳ تا ۱۷ مرداد) برای آن‌ها به‌عنوان شروع سال شناخته می‌شده است. ماه‌های سال گیلکی در تقویم گالشی به این ترتیب هستند: نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه.

کشتی گیله مردی

کشتی گیله‌ مردی یا کشتی گیلانی، یکی از ورزش‌های محبوب در استان‌های گیلان و مازندران است که آداب و رسوم خاصی دارد. این ورزش که در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است، معمولا در شب‌های بلند تابستان در جواهرده میان کشتی‌گیران مازندرانی و گیلانی برگزار می‌شود. در کشتی گیله‌ مردی هیچ رده‌بندی وزنی و محدودیت زمانی برای نبردها وجود ندارد؛ ولی کشتی‌گیران می‌توانند در صورت طولانی شدن نبرد، از داور درخواست توقف کنند. مقصود بازی این است که با استفاده از دست، مشت و پا، حریف را مجبور به لمس زمین کنند.

سفر به جواهرده

وقتی کشتی تمام می‌شود، برنده بازنده را در آغوش می‌گیرد و به مرکز زمین می‌پرد. جایزه این مسابقه نیز شاخه‌ای مزین به پارچه و پول از طرف تماشاگران یا یک گاو، اسب یا شال ابریشمی گلدار است.

رسم گِل کاری مسجد آدینه

جشن گِل کاری مسجد آدینه، یک جشن قدیمی و مذهبی است که در گذشته هر سال در اولین جمعه ماه اسد یا هفدهم مرداد ماه برگزار می‌شد. در این جشن، کشاورزان و دامداران برای حفظ برکت محصولات خود و نذر سلامتی برای اعضای خانواده، گِل را به‌جای آب با شیر دام‌های خود درست کرده و با استفاده از آن در حین صلوات فرستادن، دیوارهای مسجد را گل کاری می‌کردند.

برخی متون تاریخی و همچنین نقل قول‌های قدیمی آمده است که درست کردن این گِل مخصوص توسط دوشیزگان انجام می‌شد و مردان در این کار مشارکتی نداشتند. پس از اتمام گل کاری مسجد آدینه، مردم به جشن و سرور می‌پرداختند، جوانان و پیشکسوتان کشتی می‌گرفتند و مردم با نواختن سرنا و دهل، هیجان و شادی را به کوچه‌های روستا هدیه می‌کردند. پایان این مراسم معنوی نیز بازاری برپا می‌شد که در آن، محصولات و هنر اهالی روستا به نمایش گذاشته می‌شد.

رسم گِلکاری مسجد آدینه متاسفانه برای مدتی به فراموشی سپرده شده بود، اما قرار است که به‌زودی این آیین زیبا و پرمفهوم جانی تازه بگیرد و تبدیل به یکی از جاذبه‌های فرهنگی جواهرده شود.

جشن تیرماه سیزده

جشن «تیرماه سیزده»، یکی از جشن‌های قدیمی ایرانیان است که در گذشته هر سال توسط مردم طبرستان در بزرگداشت پیروزی مردم ایران بر ضحاک و شکست ستمگری و ظلم در نقاط مختلف مازندارن برگزار می‌شد. این جشن برخلاف نام آن در دوازدهم یا سیزدهم آبان برگزار می‌شود. دلیل نام‌گذاری این جشن به نام «تیرماه سیزده»، برگزاری آن در شب سیزدهم تیر ماه برحسب تقویم طبری است که در تقویم خورشیدی، مصادف با ۱۲ یا ۱۳ آبان می‌شود. طبرستان به بخشی از سرزمین‌های میان کوه‌های البرز و دریای مازندران گفته می‌شده است که امروز از لحاظ جغرافیایی شامل استان مازندران، بخش‌هایی از گیلان، گلستان، شمال استان تهران و سمنان می‌شود.

جشن «تیرماه سیزده» شباهت زیادی به جشن شب یلدا دارد و مردم جواهرده با آداب و رسوم ویژه از جمله شعر خوانی و چوب خوردن از لال‌ها و تهیه ۱۳ خوراکی مخصوص جشن، این شب بلند و سرد را سپری می‌کردند. البته باید بدانید که این جشن در نقاط مختلف استان مازندران به شیوه‌های مختلف و با سنت‌های متفاوت برگزار می‌شود.

همه چیز درباره سفر با تور + مزایا و معایب

صنایع دستی و سوغاتی جواهرده

نمدبافی مشهورترین صنعت دستی مردم رامسر و روستای جواهرده است؛ اما در سفر به این روستا، تماشا و خرید دیگر صنایع دستی این منطقه از جمله چادرشب بافی، عروسک بافی، چادر بافی، کوزه گری، شولا، سفره، جوراب پشمی، خراطی و سفالگری را نیز فراموش نکنید. متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل به‌روز شدن امکانات، سفالگری، آهنگری و مسگری رو به فراموشی هستند و کمتر کسی در روستا به ساخت ظروف مسی یا سفالی مشغول است.

ترشی‌ها و مرباهای رنگارنگ و هوس‌برانگیز، نان و شیرینی‌های محلی داغ و همچنین ماست، دوغ، کره، پنیر و عسل محلی نیز از خوشمزه‌هایی هستند که نمی‌توان در سفر به جواهرده از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

سفر به جواهرده

این روستای زیبا در که به دالان بهشتی در عروس شهرهای ایران در رامسر معروف است، در حقیقت یک مسیر افسونگر است که می تواند هوش از سفر هر بازدیدکننده ای ببرد. لازم به ذکر است که بگوییم مسیر دسترسی به آن با تلاش مهندسان آلمانی در سال ۱۳۵۰ ساخته شده و مسیر آن با پیچ های جالبی که دارد، سبب می شود شما تا پایان مسیر به هیچ وجه خسته نشوید.

توجه داشته باشید که اگر می خواهید یکی از مناطق ایران که اقیانوس ابر معروف است را مشاهده کنید، روستای جواهرده یکی از آن ها است. در صورتی که در زمان مناسبی به سمت این روستا بروید در انبوهی از ابرها غرق خواهید شد. این ابرهای کنجکاو در بامدادان و عصرگاهان به کوچه ها، مغازه ها و خانه های مردم این روستا سرک می کشد و حال و هوای منطقه ی را تغییر می دهد.

بهترین زمان سفر به روستای جواهرده

با توجه به موقعیت جغرافیایی که روستای جواهرده در رامسر دارد و قرارگرفتن آن در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری عموما شرایط آب و هوایی خوبی و رو به خنکی در آن مهیا است. در اواخر بهار و تابستان هوای معتدل و سردی در این منطقه حکم فرماست، متوسط دمای هوا هم بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتیگراد است.

بهترین زمان برای سفر به روستای جواهرده آخر خرداد و سه ماه تابستان است چرا که در این زمان برف ها آب شده اند و سرسبزی منطقه به اوج خودش می رسد.

جاذبه های دیدنی روستای جواهرده در رامسر

در ابتدای مطلب روستای جواهرده در رامسر هم گفتیم که این روستا علاوه بر این که یکی از مناطق اقیانوس ابری کشور محسوب می شود، جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که برای جنگل نوردان و طبیعت گردان حرفه ای و گاها نیمه حرفه ای می تواند گزینه ی بسیار خوبی باشد. این زیبایی ها در تمام طول مسیر وجود دارند و شما را تا رسیدن به روستا همراهی می کنند، در ادامه همراه با ما باشید تا به توصیف این جاذبه ها بپردازیم.

سفر به جواهرده

۱- آبشارهای فصلی و دایمی روستای جواهرده

در طول مسیر جاده ی جواهرده، آبشارهای فصلی و دایمی بسیاری وجود دارد که سبب جذابیت مسیر شده است، اگر خواستید می توانید چند دقیقه ای دم یکی از آبشارها بایستید و از مناظر ناب آن نهایت لذت را ببرید. یکی از آبشارهای زیبای این منطقه صفارود نام دارد و در ۱۵ کیلومتری این جاده قرار گرفته است. در کنار این آبشار آلاچیق هایی فراهم آورده شده که در آن می توانید به استراحت بپردازید. حتی دکه هایی هم در آن وجود دارد که به فروش سوغاتی و صنایع دستی شمال ایران می پردازند.

به غیر از آبشار صفارود چندین جشمه دیگر به نام های سلیمان، برشی و کوه کنین وجود دارد که هر کدام می تواند آب آشامیدنی بخشی از روستای جواهرده در رامسر را تامین کنند.در زمان های گذشته اهالی این روستا آب این چشمه را به داخل جواهرده هدایت کرده اند تا منبع آبی روستا باشد.

برای عکاسی و استراحت روستای جواهرده در رامسر گزینه ی بسیار مناسبی محسوب می شود.

۲- جنگل صفارود و چشمه های آب معدنی

یک بوستان جنگلی هم در فاصله ۹ کیلومتری جاده جواهرده وجود دارد که پیشنهاد می کنیم حتما به سمت آن بروید. درون این جنگل صدای آرومی از آب روان به گوش می رسد که دلیل آن هم وجود رودخانه صفارود می باشد. این پارک جنگلی مقصد بسیاری از کسانی است که به بازدید از روستای جواهرده آمده اند، اگر یک روز تعطیل را برای بازدید از این جنگل در نظر گرفته اید باید بدانید که جمعیت زیادی در آن ممکن است حضور داشته باشند.

سفر به جواهرده

پس از این که در پارکینگ مورد نظر اتومبیلتان را پارک کردید می بایست از پله ها پایین بروید و وارد جنگل یا بهتر است بگوییم بهشت صفارود شوید. رودخانه ای که به همین نام در این پارک جنگلی جریان دارد از سرچشمه های شرقی کوه سماموس مسیر خود را آغاز می کند و با عبور از روستای جواهرده، تنگ دره و صیقل محله به سمت دریاچه خزر می رود. در بخشی از این پارک جنگلی، چشمه ای وجود دارد که مردم محلی از آب آن برای نوشیدن استفاده می کنند، اگر خواستید می توانید آبی که از این چشمه ها می جوشد را میل کنید.

از جمله امکاناتی که در جنگل صفارود وجود دارد می توان به آلاچیق ها، باربیکیوها و همچنین سرویس های بهداشتی و کافه های کوچکی که برای خرید خوراکی وجود دارد نیز اشاره کرد.

۳- دریاچه قو

یکی از مناطق بسیار زیبایی که در روستای جواهرده در رامسر وجود دارد و جز بهترین و جذاب ترین قسمت های این روستا به شمار می رود دریاچه قو است. این دریاچه در حقیقت با توسعه برکه کوچکی درست شده که با تلاش در بخش خصوصی نیز تشکیل شده است. در حال حاضر این دریاچه یک دریاچه مصنوعی است که هدف جذب مسافر نیز توسعه داده شده است. به منظور دسترسی به این دریاچه در روستای جواهرده می بایست حدود ۲.۵ کیلومتر یک مسیر پرپیچ و خم خاکی را طی کنید تا به این دریاچه برسید.

سفر به جواهرده

برای استراحت و سپری کردن روزتان در روستای جواهرده کنار دریاچه قو یکی از بهترین مکان ها است چرا که آلاچیق هایی در کنار دریاچه فراهم آورده شده که می توانید اگر چادر ندارید به درون آن ها بروید. همچنین برای سرگرمی قایق های پدالی هم در این منطقه در نظر گرفته شده است که می توانید از آن ها برای سرگرم شدن خودتان استفاده کنید.

جاهای دیدنی ترکیه رو بشناس تا سفرت به یاد موندنی شه

اگر خواستید شب را در این جنگل شگفت انگیز بمانید یک مجتمع خدماتی وجود دارد که می توانید از آن برای ماندن استفاده کنید.

۴- جنگل نوردی و قله های روستای جواهرده

زمانی که در مسیر جاده روستای جواهرده در رامسر پیش میروید تا به خوده روستا برسید رفته رفته از پوشش گیاهی انبوهی که در این منطقه وجود دارد کاسته می شود و بر مراتع و چمنزارهای آن نیز افزوده می شود. قله های سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس)، واژک سه براره رژه (رجه) و قله سماموس، بلندترین قله رامسر، با گردن‌هایی افراشته، از دیدنی‌های جواهرده هستند.

۵- مسجد آدینه

همانطور که گفتیم روستای جواهرده در رامسر به دلیل شرایط آب و هوایی خوبی که دارد به عنوان یکی از مقاصد اصلی طبیعت گردی به شمار می رود. اما این روستا به غیر از جاذبه های طبیعی که دارد، جاذبه های تاریخی هم در آن وجود دارد که یکی از آن ها یک مسجد به نام آدینه است.

سفر به جواهرده

مسافران از دور و نزدیک برای بازدید از مسجد آدینه با قدمت ۷۰۰ سال به سمت روستای جواهرده در رامسر می آیند. این مسجد قدیمی چندین بار توسط بلایای طبیعی آسیب دید؛ اما اصلی ترین آسیب در سال های اخیر به دلیل برخورد صاعقه با درخت زبان گنجشکِ کنار آن و آتش سوزی کل مسجد، به آن وارد شد. در حال حاضر ساختمان مسجد آدینه بعد از اینکه دوبار در آتش سوزی مجدد بازسازی شده و در ورودی روستای جواهرده پذیرای مسافران و مردم می شود.

این مسجد ۷۰۰ سال پیش به همت “شل شریف” از بزرگان جواهرده برپا شد و نام او را در میان مردم روستا جاودانه کرد. در مسجد تاریخی آدینه در رامسر جشن های مذهبی و سنتی گلکاری دیوارهای مسجد آدینه با نام قدیمی “دزگا مزگتی” جز یکی از رسم هایی بوده که مردم از گوشه و کنار مازندران، گیلان و الموت در جواهرده کنار هم می آیند و از احوال یکدیگر باخبر می شوند.

به غیر از مسجد آدینه، مقبره شاه یحیی در چکاد قله سماموس از مکان هایی است که مردم برای برآورده شدن نذر و نیاز خود به آن مراجعه می کنند و آرامش، روزی و حل مشکلات شان را از خدای خود می خواهند.

۶- گورهای تاریخی گبری

روستای جواهرده در رامسر تنها جایی برای بازدید از طبیعت نیست بلکه در این روستا جاذبه های تاریخی هم وجود دارد که بازدید از آن ها می تواند برایتان جذاب و دلچسب باشد. گورهای تاریخی گبری در این روستا وجود دارد که دو تا سه هزار سال هر کدام قدمت دارند و مربوط به دوره هخامنشیان و زرتشتیان می شود.

سفر به جواهرده

گبر در حقیقت نامی بوده مردم در قدیم به مردم غیرمسلمان قبل از خودشان می گفتند. اما با گذشت زمان این نام به اشتباه به کافران نسبت داده شد و میراث چند هزار ساله گبریان به انحراف کشیده شد. لازم به ذکر است که بگوییم این گورهای تاریخی به شکل سرداب یا خمره ای ساخته شده است و گنجینه هایی از زندگی روزمره یا اشیا گرانقیمت مردم آن زمان را در خود جای داده است. این موضوع نشان دهنده ی اعتقاد مردمان آن زمان به رستاخیز بوده است.

تفریحات ممکن در روستای جواهرده در رامسر

ما پیشنهاداتی را برای شما در سفر به روستای جواهرده در رامسر داریم، تا زمانی که به سمت این منطقه رفتید با کوله باری از خاطره های جذاب و دلچسب برگردید.

۱- عکاسی

توجه داشته باشید که شما نزدیک ۳۰۰ کیلومتر از تهران دور خواهید شد و به سمت یکی از جذاب ترین مناطق دیدنی کشور می روید حتما دقت داشته باشید که دوربین عکاسی خوبی همراه خودتان برده باشید، چرا که این یک فرصت عالی برای تهیه عکس های خوب از خودتان و طبیعت می باشد. یکی از ضعف های حوزه ی گردشگری در ایران نبود عکس های خوب از جاذبه های گردشگری است، ما پیشنهاد می کنیم که حتما عکس های از طبیعت ایران در حین سفرهایتان تهیه کنید و با ما در میان بگذارید.

سفر به جواهرده

۲- پیک نیک

یکی از کارهایی که در این مدل سفرها لازم که انجام دهید، پیک نیک کردن است. پیشنهاد ما این است که حتما مقداری مواد خوراکی همراه خودتان ببرید تا در طبیعت بی نظیر جواهرده در کنار دوستانتان میل کنید و لحظات خوبی را داشته باشید. در زمان حضور در اینجا غذایی هر چند سبک درست کرده، بی اعتنا به ماشین خود با بار و بندیلی سبک، پیاده، راه سرسبزی های اطراف را بگیرید و آرامش و نشاط را زندگی کنید.

** آنچه لازم است که حتما همراه خودتان با سمت مراتع سرسبز شمال کشور ببرید کیسه برای جمع آوری ذباله های تولیدی خودتان است. متاسفانه در سال های اخیر دپوی زباله در جنگل ها و مراتع طبیعی کشور بسیار زیاد شده و اینطور که به نظر می آید تا چند وقت دیگر به سمت جنگلی از آشغالها بروید تا جنگلی از مراتع سرسبز!

سفر به جواهرده

۳- کوه نوردی

اگر خواستید و انرژی داشته باشید پیشنهاد می کنیم که کوهنوردی در قله های سربه فلک کشیده ی روستای جواهرده در رامسر بروید. چشم اندازی که در ارتفاعات این منطقه وجود دارد قطعا بسیار دلپذیر است . ارزش سختی های بالا رفتن از مسیر کوه نوردی این منطقه را نیز دارا می باشد.

** لازم به ذکر است که اگر بار اولتان است که از کوه های این منطقه بالا می روید حتما با یک فرد آشنا به مسیر همسفر شوید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

17 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *