شامپو برای موی خشک

خشکی، وز شدن و از بین رفتن حالت طبیعی موها پدیده رایجی است که این روزها خیلی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با راهنمایی گروه زیبایی شادمگ میتوانید با تهیه بهترین شامپو برای موی خشک از شر این مشکل خلاص شوید.

موی خشک

مثلا در گذشته موهای خوش حالتی داشتید و بعد از مدتی بدون دلیل مشخصی موها وز، حجیم و بدحالت شده‌اند. این نه فقط مشکل شما، بلکه مشکل خیلی از بانوان و آقایانی است که نسبت به رژیم نگهداری از موهای خود بی‌توجه هستند.

در بین تمام عوامل زمینه‌ساز خشکی موها، استفاده از شامپو نامناسب یکی از فاکتورهایی است که به طور مستقیم روی حالت قرارگیری موها اثر می‌گذارد.

شامپو برای موی خشک

به همین دلیل توصیه می‌شود از انواع بهترین شامپو برای موهای خشک و وز استفاده کنید که حداکثر آبرسانی را برای ترمیم، نرم شدن و احیای موهای آسیب دیده دارند.

اگر از خشکی موهایتان رنج می‌برید برخی از شامپوها با ترکیبات بهبود یافته خاص شما طراحی شده‌اند. شامپوهایی که فرمولاسیون آن‌ها آبرسانی به موهای مجعد و وز را افزایش می‌دهد.

بهترین شامپو برای موهای خشک

قبل از این که به معرفی شامپو برای موهای خشک بپردازیم ، باید بدانیم که به طور کلی ، چه عواملی باعث می‌شود که موهای ما خشک و آسیب پذیر شوند؟

حقیقت ماجرا این است که اغلب موهای ما تحت تاثیر برخی درمان‌ها و داروهای شیمیایی آسیب پذیر شده و صدمه می‌بینند .

شامپو برای موی خشک

همچنین اگر ما از جمله افرادی باشیم که بیش از حد در معرض آفتاب قرار می‌گیریم و یا وقت زیادی را در استخرها و آب می‌گذرانیم ، ممکن است در معرض خشکی موهای سر قرار بگیریم .

دلایل خشکی مو

موها از سه لایه تشکیل شده‌اند؛ در موهای سالم چربی‌های طبیعی در لایه بیرونی به حفاظت از لایه‌های درونی کمک می‌کنند .

این چربی‌ها باعث انعکاس نور و براق به نظر رسیدن مو می‌شوند . در موهای خشک این لایه از بین می‌رود که باعث ایجاد ظاهر خشن و کدر مو می‌شود . عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی ، عادات مراقبت مو و سلامت جسمی باعث خشکی مو می‌شوند .

از دلایل خشک شدن موها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زندگی در آب و هوای خشک و گرم
  • ماندن به مدت طولانی در برایر خورشید یا باد
  • شنا کردن در آب کلردار یا آب شور
  • شست و شوی بیش از حد موها
  • استفاده بیش از حد از شامپوهای نرم کننده و حالت دهنده
  • سشوار کردن مکرر موها
  • استفاده بیش از حد از دستگاه‌های صاف کننده یا فر کننده‌ مو
  • ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای

درمان موی خشک

برای درمان خشک بودن موها ، در درجه اول ، توصیه می‌شود از محصولات آرایشی و بهداشتی استاندارد استفاده کرده و پس از استفاده از مواد آرایش مو ، برای مدتی به موهای خود استراحت بدهیم .

شامپو برای موی خشک

عدم تغذیه مناسب مو و نرسیدن مواد مغذی به ریشه موها نیز می‌تواند از جمله دلایل دیگری برای خشک شدن موها باشد .

برای این منظور توصیه می‌کنیم از شامپوی مناسب برای موهای خشک استفاده کرده و برخی مواد غذایی دارای چربی های طبیعی ، مثل ماهی ، آجیل جات و آووکادو را در رژیم غذایی خود بگنجانید .

موهای خشک و شکننده اغلب ، سست هستند؛ بنابراین انتخاب محصولاتی با آب‌رسانی مطلوب و حاوی ترکیبات تقویت کننده برای شادابی و استحکام موها ، بسیار مهم است .

اتوی مو یا سشوار کدوم بهتره ؟ کدام آسیب کمتری به مو وارد می کنن ؟!

شامپوها، شوینده‌های خوبی هستند؛ اما توجه داشته باشید که شامپو به تنهایی نمی‌تواند سلامت موها را باز گرداند . استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن بادام ، مراقبت مطلوب از موها و استفاده از مواد تقویت مو ، راهکارهای مهم بازیابی سلامت موها هستند .

شامپو برای موی خشک

اگر به دنبال راهی برای بهبود خشکی موهای خود هستید، انجام کارهای زیر ممکن است به شما در این زمینه کمک کند:

  • از شستن مداوم موها با شامپو خودداری کنید.
  • شامپو و نرم کننده‌های متناسب با نوع موی خود استفاده کنید.
  • محصولات آرایشی آبرسان و مرطوب کننده مو کمک بگیرید.
  • از موها در برابر گرما و قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت کنید.
  • اگر در محیط دارای آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، در خارج از خانه کلاه بر سر بگذارید.
  • در هنگام شنا کردن در استخر یا آب دریا برای حفاظت از موهای خود در برابر کلر و آب شور، از کلاه مخصوص شنا استفاده کنید.
  • سعی کنید از سشوار، اتو مو، فرکننده مو و … کمتر استفاده کنید.
  • برای درمان خشکی موی ناشی از بیماری زمینه‌ای به دکتر پوست و مو مراجعه کنید.

نکات مهم جهت خرید شامپو برای موی خشک

اجزاء تشکیل دهنده شامپوها عبارتند از :

پاک کننده‌ها ( دترجنت‌ها )، تقویت کننده‌ها ، حالت دهنده‌ها ، شفاف کننده‌ها ، افزودنی‌های مجاز ( برای تنظیم غلظت ، قدرت اسیدیته و …)، مواد معطر ( اسانس و رنگ و…) و عوامل نگهدارنده برای جلوگیری از آلودگی میکروبی . برای خرید بهترین شامپو برای موهای خشک لازم است نکات زیر را مد نظر قرار داد .

در صورتی که موها خیلی خشک نباشند ، باید از شامپوهای ملایم استفاده کرد . اما در موارد خشکی شدید ، استفاده از ترمیم کننده‌های مو بعد از هر بار شست و شو ، ضروری است .

در هنگام خرید شامپو برای موهای خشک ، دقت کنید که پاک کننده و شوینده‌های مناسبی در آن به کار رفته باشد.

شوینده‌هایی مثل سدیم لوریل سولفات یا سدیم لورت سولفات ، شوینده‌های قوی هستند که قدرت شویندگی بالایی داشته و کف زیادی تولید می‌کنند؛ اما باعث خشکی و تحریک پوست سر و نهایتاً ، بروز التهاب و خارش ، شوره سر و ریزش مو می‌شوند .

برخی از شامپوها ، حاوی مقادیر زیادی الکل و سیلیکون هستند که در طولانی مدت ، باعث خشکی بیشتر موها می‌شوند .

برای موهای خشک ، استفاده از شامپوهای حاوی عصاره‌های گیاهی مثل آووکادو که دارای ویتامین‌های E ، A و D است ، می‌تواند روی ساقه مو یک لایه چربی باقی بگذارد ، بدون اینکه ظاهر چربی روی مو ایجاد کند .

نکاتی برای بهبود پوست سر خشک

برای شامپو برای موی خشک از شامپوهایی که حجم دهنده و تقویت کننده هستند ، اجتناب کنید . این محصولات میتوانند رطوبت پوست سرتان را از بین ببرند .

برای پوست سری که فقط کمی خشک و بدون خارش است ، به دنبال شامپو هایی بگردید که رطوبت ، آبرسانی و نرم کنندگی پوست سر را افزایش می‌دهند . این محصولات باعث حفظ رطوبت می‌شوند و برای پوست سر شما مناسب است .

اگر پوست سر بسیار خشک دارید شامپو های را که مخصوص پوست سر خشک هستند را استفاده کنید .

اغلب مواد تشکیل دهنده آنها منتول و درخت چای است که می‌تواند به رطوبت رسانی کمک کنند .

شامپوی حاوی نیوکسین نیز می‌تواند برای موهای خشک مناسب باشد .

شامپو برای موی خشک

از شامپو برای موی خشک که حاوی سولفات هستند اجتناب کنید ، زیرا پوست سر و مو را بسیار خشک می‌کند .

حتی زمانی که پوست سر خشک دارید ، بسیار مهم است که موهای خود را به خوبی شامپو کنید ، تا بهترین نتایج را به دست بیاورید .

زمانی که پوست سر شما نه خیلی چرب و نه خیلی خشک نیست ، می‌توانید هر نوع شامپویی را انتخاب کنید .

گام به گام با آموزش ساخت بهترین کانسیلر دور چشم

چگونه یک شامپو برای موی خشک و وز انتخاب کنیم؟

عوامل مختلفی مثل کمبود رطوبت، درمان‌های شیمیایی برای مو، حالت دهی بیش از حد موها، رطوبت و غیره ممکن هست کوتیکول موها رو مختل کنند و باعث خشکی و وز شدن مو بشن.

این مشکل زمانی که موها رو با شامپوی حاوی سولفات و پارابن میشویید خیلی بیشتر میشه و به همین دلیل هست که بعد از شستن مو، مشکلات مربوبط به خشکی موها بیشتر میشه!

در زمانهای بسیار دور که هنوز شامپوهای شیمیایی وجود نداشت، تمام افراد از ترکیبات گیاهی برای تمیز کردن موهاشون استفاده میکردند.

این ترکیبات گیاهی میتونستن مواد مغذی و مورد نیاز پوست و موی سر رو تامین کنند و مانع از ایجاد خشکی موها بشن!

بنابراین بهترین پیشنهاد برای افرادی که دارای موهای خشک و وز هستند، این هست که از شامپوهایی با ترکیبات گیاهی که فاقد مواد شیمیایی مثل سولفات و پارابن هستند، استفاده کنند.

علاوه بر این شامپوی مناسب برای موهای خشک و وز باید یک لایه از مواد آبرسان و محافظ رو به کوتیکولهای آسیب دیده مو وارد کنند تا از این طریق، شرایط کوتیکول مو به حالت ایده آل برگرده.

نکته دیگه ای که در رابطه با انتخاب شامپوی مناسب برای موهای خشم و وز وجود داره این هست که شامپوی شما باید مقدار PH کمی داشته باشه تا باعث ایجاد اختلال در PH پوست سر نشه!

ترکیبات شامپو برای موی خشک و وز

وقتی موهای خشکی دارید، باید به دنبال شامپوهایی باشید که حاوی ترکیبات آلی هستند.

شامپو برای موی خشک

روغنهای طبیعی، ویتامین‌های مغذی، عصاره‌های گیاهی، روغنهای اساسی، کراتین و سایر پروتئینها، از جمله مواد و ترکیبات اصلی هستند که باید در شامپوی مناسب برای موهای خشک و وز وجود داشته باشند.

از ترکیبات گیاهی که باید در بهترین شامپو برای موهای وز و مجعد وجود داشته باشه میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آلوئه ورا: دارای خاصیت پاک کنندگی و ترمیم موهای آسیب دیده و خشک و خاصیت آرام بخش برای پوست سر هست.

پروتئین شیر: شامپوهای حاوی پروتئین شیر ضمن جلوگیری از ریزش مو باعث تقویت فولیکولهای مو میشن و تاثیر خوبی در ترمیم و بازسازی کوتیکول آسیب دیده دارند و جز بهترین انتخابها برای موهای دارای موخوره نیز هستند.

شیکاکای (Shikakai): شیکاکای یک گیاه بسیار مفید برای مو هست که زنان هندی از زمانهای قدیم مورد استفاده قرار میدادن و میشه گفت این گیاه، راز زیبایی و درخشان بودن موهای زنان هند هست.

شیکاکای موها رو از ریشه تغذیه میکنه و درخشش قابل توجهی رو برای مو به وجود میاره. این گیاه تاثیر خوبی در کنترل شکستگی مو داره و به طور طبیعی موها رو نرم و صاف میکنه.

عصاره نارگیل: شامپوهای حاوی عصاره نارگیل، سرشار از ویتامین E هستند و به طور استثانی باعث تقویت شدن موها میشن. این ماده موهای شما رو نرم و براق میکنه و تاثیر خوبی در برطرف کردن خشکی پوست و موی سر داره.

سرکه سیب: شامپو حاوی سرکه سیب به حفظ رطوبت مو کمک میکنه، از شکستکی و ایجاد موخوره جلوگیری میکنه. به طور موثری آلودگیها رو از پوست و موی سر پاک میکنه، PH پوست سر رو متعادل میکنه و یک انتخاب خوب برای پوست سر خشک و خارش دار هست.

شامپو بدون سولفات برای موهای خشک

شامپوهای بدون سولفات، شامپوهایی هستند که با مواد پاک کننده ملایم فرموله شدن و حاوی ترکیبات مرطوب کننده مانند روغن آرگان و کراتین غنی از انتی اکسیدان هستند که برای ترمیم موهای آسیب دیده و خشک انتخاب مناسبی خواهند بود و بهترین شامپو برای موهای خشک و فر هستند.

شامپوی بدون سولفات بر پایه ژل که حاوی مواد نرم کننده عمیق مثل پراکسی (precaxi) و کاملین (cameline) ساخته شدند که تاثیر خوبی در مرطوب و براق کردن موها دارند.

تکنیک های فوق العاده خانگی برای زاویه سازی صورت بدون جراحی

شامپوهای بدون سولفات که با ترکیبات کراتینه ساخته شدند، باعث تغذیه رسانی از ریشه تا نوک مو میشن و برای از بین بردن موخوره، نرم کردن موهای خشک و ایجاد بافت ابریشمی و براق برای مو بسیار مناسب خواهند بود.

شامپو برای موی خشک

این شامپوها معمولا حاوی پانتنول (panthenol) یا ویتامین B5 نیز هستند که باعث حفاظت از مو در برابر اثرات خشک و خشن کننده رادیکالهای آزاد میشن و از وز شدن موها جلوگیری خواهند کرد.

شامپو آبرسان و مرطوب کننده برای موهای خشک

موهای خشک بیشتر در معرض ایجاد موخوره، ریزش و شکنندگی قرار دارند. به همین دلیل هست که توصیه میشه، شامپویی که برای موهای خشک و وز مورد استفاده قرار میگیره باید حتما دارای خاصیت آبرسان و مرطوب کننده یا دارای روغن باشه.

این مدل شامپوها میتونن به راحتی رطوبت تارهای مو رو تامین کنند و معمولا برای مقابله با خشکی و وز شدن موها طراحی شدند.

از بهترین ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده که در شامپوها مورد استفاده قرار میگیره میتونیم به ترکیبات زیر اشاره کنیم:

  • روغن ماکادمیا (Macadamia Oil)
  • سیلیکون (Silicon)
  • شیا باتر (Shea Butter)
  • میوه‌های مثل توت فرنگی، انگور، پاپایا

چگونه از شامپو برای موهای خشک و وز استفاده کنیم؟

به طور کلی، توصیه میشه اگه دارای موهای خشک و وز هستید، بیشتر از 2 بار در هفته، موهای خودتون رو با شامپو نشویید.

اگر موهاتون به شدت آسیب دیده و خشک هست بهتره در صورت نیاز، شستن موها با شامپو رو فقط به یک بار در هفته محدود کنید.

اگر احساس کردید موهاتون بعد از هر بار شست و شو حالت خشک پیدا میکنه، بهتره که تعداد دفعات استفاده از شامپو رو کم کنید. اما اگر موهاتون بعد از شامپو زدن شرایط نرمال و عادی داره، میتونید از دفعات بیشتری برای شستن مو با شامپو استفاده کنید.

نحوه استفاده از شامپو مخصوص موی خشک

بسیاری از انواع شامپو مخصوص موی خشک در روی برچسب خود نحوه استفاده از شامپو را مشخص کرده اند .اما بهتر است برای استفاده از این شامپوها مراحل زیر را مد نظر قرار دهیم.

شامپو برای موی خشک

برای استفاده از هر شامپویی با ویژگی های خاص باید ابتدا موها را بخار داد و سپس کمی موها را خیس کرده و با توجه به حجم موها مقداری از شامپو مخصوص موی خشک را روی موهای سر بمالیم .

آنها را به آرامی ماساژ دهیم . اجازه دهیم چند دقیقه ای روی سر بماند تا مواد شیمیایی و عصاره های گیاهی موجود در شامپو تاثیر خود را روی موها بگذارند..

در طول شست و شو نباید از آب خیلی سرد و یا خیلی داغ استفاده شود م بهتر است به استفاده از آب ولرم اکتفا کنیم.

انواع شامپو مخصوص موی خشک به علت فرمولاسیون خود می توانند تاثیراتی خوبی بر موها بگذارند و بهتر است متناسب به جنس مو از آنها استفاده شود.

دلایل خشک شدن مو چیست؟

زندگی در آب و هوای خشک و گرم. ماندن به مدت طولانی در برایر خورشید یا باد. شنا کردن در آب کلردار یا آب شور. شست و شوی بیش از حد موها. استفاده بیش از حد از شامپوهای نرم کننده و حالت دهنده. سشوار کردن مکرر موها. استفاده بیش از حد از دستگاه‌های صاف کننده یا فر کننده‌ مو . ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای

چگونه یک شامپو برای موی خشک و وز انتخاب کنیم؟

بهترین پیشنهاد برای افرادی که دارای موهای خشک و وز هستند، این هست که از شامپوهایی با ترکیبات گیاهی که فاقد مواد شیمیایی مثل سولفات و پارابن هستند، استفاده کنند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *