افتتاح حساب ترکیه
طراحی باغچه با سنگ

طراحی باغچه با سنگ یکی از بهترین روش ها برای زیبا سازی حیاط و محوطه خانه یا ویلای شماست به شرطی که از ایده های خاص و خلاقانه ای هم استفاده کنید. این مطلب از گروه دکوراسیون شادمگ نکات خوبی را به شما آموزش داده استو

طراحی باغچه با سنگ

گیاهان علاوه‌بر زیبا­سازی محیط یکی از مهمترین عوامل آرامش‌بخش زندگی مدرن و ماشینی انسان امروزی هستند، ایجاد یک باغچه در محیط منزل تاثیرات مثبتی بر روح و روان انسان می­‌گذارد. از این رو اهمیت دادن به طراحی باغچه و زیبا­سازی آن از اصول مهم طراحی منازل مسکونی است. در طراحی باغچه، تزیین آن و به طور کلی طراحی و بازسازی حیاط­‌، می‌­توان از سنگ­‌ریزه برای زیبا­سازی با ایجاد مسیر­ها و ساخت فضایی ترکیبی از سنگ و خاک و گیاه استفاده کرد.

طراحی باغچه با سنگ

سنگ­‌ریزه یکی از مرسوم‌­ترین و پر­استفاده‌­ترین متریال‌ها در طراحی فضای بیرونی منازل است. از سنگ­‌ریزه در آلاچیق­‌‌ های باغ و آلاچیق خانگی، برای پرکردن فضای خالی و به عنوان یک سیستم زهکشی سودمند استفاده می‌­شود. سنگ­‌ریزه‌ها با داشتن سایز و رنگ‌­بندی­‌های فراوان، بر زیبایی هر باغچه­‌ای با هر سبک و اندازه‌­ای می­‌افزایند.

این مقاله تلاش می­‌کند، ده شیوه را که شما می­‌توانید با استفاده از سنگ‌­ریزه باغچه خانه خود را تبدیل به یک منظره چشم­‌نواز و زیبا کنید، بیان کند.

به خاطر داشته باشید که خلاقیت، در طراحی حرف اول را می­‌زند و می­‌تواند شما را به مسیرهای بی‌­نهایت زیبایی هدایت کند.

30 شیوه خلاقانه استفاده از سنگ‌ریزه در طراحی باغچه با سنگ

یک حیاط کوچک یا باغچه­‌ای زیبا به تخیل شما اجاز‌ه‌­ی خود­نمایی می‌­دهد. باغچه‌­ای با یک مسیر سنگ‌­ریزه‌ای علاوه‌­بر زیبا­یی، مزایای دیگری هم دارد. سنگ‌­ریزه­‌ها به دلیل ایجاد یک سیستم زهکشی سریع و صدای لذت‌بخش­شان در زیر پا، برای ساختن و پوشاندن مسیرها، عالی هستند.

طراحی باغچه با سنگ

محل عبورِ بین فضای سبز، گل‌­ها و درختانتان ­را با استفاده از سنگ‌­ریزه‌­ها طراحی کنید؛ زیرا برای آبیاری درختان و در عین حال آسیب نرساندن به گل­‌ها، ایجاد مسیری مناسب ضروری است. استفاده از سنگ‌­های مقاوم و حتی ترکیب آن با مصالح دیگر، روشی صحیح برای طراحی باغچه پیاده رو و ساخت باغچه مصنوعی است. طراحی خاص با سنگ‌ها، به ویژه سنگ­‌ریزه‌­های رنگی­، چشم­‌نواز بوده و یک دعوت‌کننده‌­ی عالی برای میهمانانتان است، همچنین، فضا را از یکنواختی در می­‌آورد.

مسئله مهم در مورد سنگ­‌ریزه، این است که بعضی از آن­‌ها بیشتر از بقیه روی هم سر می­‌خورند و می­‌توانند قدم زدن را دشوار کنند. نصب و چینش مناسب سنگ­‌ریزه­‌ها و جنس سنگ­‌ریزه در میزان لغزش آن­‌ها تاثیر بسیاری دارد. برای کاهش این سرخوردن­‌ها، می‌توانید از سنگ­‌های با کیفیتی مثل گرانیت تجزیه شده یا سنگ­‌های اندکی درشت­‌تر استفاده کنید. به طور کلی بهترین سنگ­‌ها برای طراحی و دیزاین باغچه، تزیین حیاط خانه و به عنوان کفپوش محوطه: سنگ مالون، سنگ گرانیت، سنگ تراورتن و سنگ مرمریت و سنگ لاشه است که هر کدام کاربری خاص خود را دارد.

برای نصب سنگ‌­ریزه­‌ها، اول از یک لایه سنگ فشرده سخت به عنوان زیر بنا استفاده کنید. بعد از متراکم کردن سنگ پایه، یک لایه سنگ­‌ریزه با عمق ۵ تا ۱۰ سانتی­‌متر روی آن بریزید و دوباره آن را متراکم و محکم کنید. همچنین، محصولاتی وجود دارند که روی سطح سنگ‌­ریزه ریخته می­‌شوند، تا آن را محکم در جای خود نگه دارند.

1- ترکیب سنگ‌ریزه با سنگ‌فرش در طراحی باغچه با سنگ

سنگ و سنگ­‌ریزه به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و اجرای سریع و جذابیتی که به فضا می­‌بخشد، گزینه­‌ی مناسبی برای خلاقیت در محوطه سازی باغ و حیا‌ط‌ ­سازی مدرن است. برای پر کردن فضای خالی بین قطعات بزرگ سنگ‌فرش حیاط، باغچه و گذرگاه‌­ها سنگ­‌ریزه جایگزین خوبی نسبت به خاک است. این ترکیب جذاب­‌تر از مسیر­هایی است که در میان سنگ­‌ها با زمین خالی پوشیده شده و در عین حال نصب آن نیز راحت­‌تر است.

طراحی باغچه با سنگ

دقت کنید رنگ سنگ‌­ریزه­‌ها و سنگ­‌فرش با هم هماهنگ باشد. برای جلوگیری از حرکت سنگ‌­ریزه به روی سطح سنگ‌فرش، ابتدا در زیر ساخت یک لایه سنگ با استقامت بالا و محکم نصب کنید و سپس سنگ‌فرش­‌ها را روی آن قرار دهید. اینگونه، سطح سنگ‌­فرش اندکی از سطح زمینی که سنگ‌­ریزه­‌ها روی آن پخش می­‌شوند، بالاتر بوده و از حرکت سنگ­‌ریزه روی آن جلوگیری می­‌شود.

2- سنگ­‌ریزه در طراحی یک پاسیو

در مناطقی که سطح زمین غیر قابل نفوذ و سخت است، استفاده از سنگ‌­ریزه، گزینه­‌های شما را برای داشتن یک فضای سبز در بیرون از خانه و فضای حیاط افزایش می­‌دهد. از آن­‌جایی که آب می­‌تواند از بین سنگ­‌ریزه‌­ها عبور کند و به دلیل اینکه سنگ‌ریزه به عنوان یک سطح قابل نفوذ عمل می­‌کند. استفاده از آن در طراحی پاسیو مناسب است. زندگی در ساختمان­‌هایی که فاقد فضای سبز، پاسیو و یا حیاط خلوت است، بسیار دشوار و گاها غیر قابل تحمل است.

از اصلی‌­ترین اهداف طراحی پاسیو کوچک در منازل می‌­توان از ایجاد فضای سبز در محیط­‌های کوچک و فاقد حیاط نام برد. گرچه پاسیو در محیط‌­های باز هم ایجاد ­می‌­شود. پاسیو­ها با توجه به مکان قرار گرفتن‌شان؛ ابعاد و اندازه­‌ی طراحی و همچنین عملکردی که در زیبا­سازی و تصفیه­‌ی فضای خانه دارند، نقشی مهم و متفاوت را در طراحی فضا ایجاد می­‌کنند. استفاده از سنگ­‌ریزه در پاسیوها، یک سطح زیبا به فضا اضافه می­‌کند و در عین حال، با بقیه اجزای محیط نیز هماهنگ است.

طراحی باغچه با سنگ

هنگام انتخاب رنگ سنگ‌­ریزه، دقت کنید که با شکل و استایل باغچه­ شما هماهنگی و هارمونی داشته باشد. به عنوان مثال، سنگ­‌ریزه‌های تیره برای اشکال امروزی باغچه مناسب و هماهنگ هستند؛ در حالی که، سنگ­‌ریزه­‌هایی با رنگ‌­های گرم معمولا برای حیاط سازی کلاسیک انگلیسی و یا ظاهر مدیترانه­‌ای مناسب است.

3- ترکیب سنگ و سنگ­‌ریزه برای پوشاندن کف آب­نما

اکثر مردم به طبیعت علاقه­‌مند هستند و ترجیح می­‌دهند طراحی باغچه­‌ی­ منازل خود را به گونه­‌ای انجام دهند، که یاد­آور طبیعتی زیبا و دل­نواز که برایشان خاطره‌­انگیز است، باشد.

استفاده از آب در طراحی حیاط منزل ایرانی و دیزاین باغچه، می­‌تواند علاوه­­‌بر ایجاد فضایی مشابه طبیعت، محیطی آرام را به شما هدیه کند. در طراحی و تزیین باغچه و خانه باغ ایرانی، آب همیشه نقشی مهم و چشم‌گیر داشته است. وجود حوض‌­ها در بناهای سنتی و حیاط سازی سنتی ایرانی، گویای همین امر است.

با ایده های کم هزینه و جدید دیوار پشت تلویزیون را دکور کنید

استفاده از ترکیب سنگ و سنگ­‌ریزه برای پوشاندن کف آب­نما، حوض و حاشیه جدول باغچه‌ یا نرده باغچه، مسیر­های خشک، روشی زیبا و مناسب است. معمولا سنگ­‌ریزه­‌های تیره در این ترکیب شیک و زیباتر به نظر می­‌رسند. وقتی آب بر روی سنگ­‌ریزه­‌ها جاری می­‌شود، رنگ تیره­‌ی آن­‌ها تقریبا مشکی به نظر می­‌رسند و تضاد زیبایی با گیاهان سرسبز اطراف ایجاد می­‌کنند.طراحی باغچه با سنگ

4- استفاده از سنگ­‌ریزه­‌ها به عنوان کود برای خاک باغچه و گیاهان

در باغچه­‌ها، می­‌توانید از یک لایه سگ­‌ریزه به عنوان کود گیاهی استفاده کنید. بعد از کاشتن گیاهان، یک لایه­‌ی ۲ تا ۳ سانتی­‌متری سنگ­‌ریزه روی سطح خاک بریزید. فضای کوچک اطراف بدنه درختان و گیاهان را خالی بگذارید، دقت کنید که استفاده از مقدار بیشتر سنگ‌­ریزه می­‌تواند موجب فشرده شدن خاک و بسته شدن منافذ آن شود.

این کار از رویش علف های هرز و تبخیر آب جلوگیری کرده و نتیجه آن، ایجاد ظاهر مرتب و شاداب برای باغچه شما است. با وجود این­که استفاده از سنگ­‌ریزه به جای کود در گیاهانی مثل کاکتوس که آب کمتری نیاز دارند، مرسوم‌­تر است؛ اما این تکنیک برای باغچه­‌هایی با گیاهان قدیمی هم به خوبی جواب می­‌دهد.

علاوه­‌بر آن امروزه برای نفود هوا در خاک و رویش بهتر گیاهان از سنگ­‌ریزه استفاده می­‌شود. نمونه­‌های مناسب برای این کار سنگ پرلیت است. پرلیت نوعی سنگ آتشفانی است که با ترکیب شدن با اسید و آب به شکل کنونی خود در می­‌آید. این سنگ به صورت ذرات گرد سفید رنگی در باغبانی استفاده می­‌شود، که افزون­‌بر ایجاد منافذی برای عبور هوا از خاک و هوارسانی بهتر به ریشه­‌ی گیاهان، به طراحی و زیبا­سازی باغچه با خلق تضاد رنگی سیاه و سفید، کمک می­‌کند. همچنین به دلیل معدنی بودن این سنگ، استفاده از ترکیب پرلیت و خاک در باغچه می­‌تواند مواد معدنی مورد نیاز خاک و گیاهان را تامین کند.

طراحی باغچه با سنگ

در این باغچه هلندی موجود در تصویر، استفاده از سنگ­‌ریزه­‌هایی با رنگ­‌های ماسه­‌ای به جای کود، موجب گرم و صمیمی شدن فضا و جلوه‌­گری بیشتر باغچه شده است.

5- استفاده از سنگ‌­ریزه در مسیر­های ماشین‌رو قابل نفوذ

سنگ­‌ریزه اگر بر روی یک زیربنای سنگی فشرده و محکم و با سطوح قابل نفوذ نصب شود، می­‌تواند به راحتی فشار چرخ­‌های ماشین را تحمل کرده و به عنوان یک سطح محکم برای عبور و مرور وسایل نقلیه عمل کند. این مسیرها در مناطق پر باران که نفوذپذیری خاک زیاد است، همچنین در مناطقی با زمستان­‌های سخت که موجب یخ زدن و ترک خوردن آسفالت و بتن می­‌شود، بسیار مناسب است.

قابل ذکر است، استفاده از سنگ­‌ریزه در مسیرهایی که کمی شیب دارند، چندان معقول نیست. به خاطر داشته باشید، که گرچه قیمت نصب سنگ‌­ریزه­‌های مختلف متفاوت است، اما در گران­‌ترین حالت خود نیز سنگ­‌ریزه­‌ها بسیار ارزان­‌تر از آسفالت و بتن هستند.

تاد هایمن، یک دیزاینر فضای آزاد، برای این خانه در بروکلین از مسیر ماشین‌­رو سنگی استفاده کرده است. آسفالت قدیمی با سطح قابل نفوذ که می­‌تواند آب را به خیابان هدایت کند، تعویض شده است و در عین حال ترکیب سنگ‌­ریزه‌­های کوچک با تخته‌­های چوبی محکم فضای امروزی و تازه‌­ای به محیط بخشیده است.

طراحی باغچه با سنگ

6- استفاده از سنگ­‌ریزه راه حل مناسب برای زهکشی خاک باغچه و حیاط

هر زمان که به آبیاری زمین می‌­پردازیم، سطح آب زیرزمینی باغچه بالا آمده و تهویه در بخش ریشه گیاه با مشکل روبرو می­‌شود. زهکشی به جمع‌­آوری و خارج کردن املاح اضافی خاک و هدایت آب­‌های سطحی به ویژه در مناطق مرطوب و پر آب کمک می­‌کند. همچنین از دیگر فواید زهکشی مناسب خاک، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در باغچه است.

یکی از روش­‌های خوب برای زهکشی باغچه و خاک گیاهان، طراحی باغچه با سنگ ریزه­ است. بسته به نوع استفاده و نصب سنگ­‌ریزه­، آن­‌ها می‌­توانند به حرکت، هدایت و یا تخلیه آب کمک کنند. به عنوان مثال، زهکشی فرانسوی به تخلیه آب از محیط خانه و بستر خاک باغچه کمک می­‌کند. در مقابل آن، در باغچه­‌هایی که به آب باران نیاز دارند، از سنگ­‌ریزه برای هدایت آب به بستر خاک و جلوگیری از رانش و تبخیر آن استفاده می­‌شود.

سنگ­‌ریزه­‌ها همچنین، با ایجاد یک سطح قابل نفوذ، می­‌توانند به سیستم زهکشی آب کمک کنند. برای مثال، طراح در دیزاین پاسیو بتنی زیر، یک فضای باریک در راستای باغچه را با سنگ­‌ریزه پر کرده است. این لایه باریک علاوه­‌بر هنری و زیبا کردن فضای پاسیو، به هدایت و ذخیره آب باران نیز کمک می­‌کند.

طراحی باغچه با سنگ

برای حفظ هماهنگی اجزای باغچه، طراح از همان مدل سنگ برای پوشاندن راستای دیوار باغچه که یکی دیگر از نقاطی است که تخلیه آب را دشوار می­‌کند، استفاده کرده است. طراح در اینجا سنگ­‌های براق را به کار برده است. اما استفاده از سنگ­‌ریزه نیز همین نتیجه را ایجاد می­‌کند.

7- استفاده از سنگ­‌ریزه در طراحی باغچه­‌های مواد خوراکی

سنگ­‌ریزه­‌های بسیار کوچک، که احتمال تحرک آن­‌ها در زمان حرکت چرخ دستی کمتر است، برای باغچه­‌های خوراکی مناسب هستند. لبه­‌های تیز این سنگ‌ریزه­‌ها باعث می­‌شود، که آن­‌ها محکم و استوار در جای خود باقی بمانند و در عین حال، آب به راحتی از سطح باغچه تخلیه شود. علاوه‌­برآن، یک لایه از این سنگ‌­ریزه روی سطح خاک مانع خوبی برای رشد و رویش علف­‌های هرز است. گرچه باید توجه داشت که این لایه، ضخیم نبوده و از رشد گیاهان خوراکی جلوگیری نکند.

کاشت گیاهان خوراکی بوته­‌ای چون آویشن، ریحان، نعنا و رزماری در میان سنگ­‌ریزه­‌ها به زیبا­سازی باغچه و حیاط کمک می­‌کند. همچنین می­‌توانید از قلوه سنگ و سنگ­‌های درشت و بزرگ­تر برای مرز­بندی کرت­‌های گیاهان باغچه خود استفاده کنید.

طراحی باغچه با سنگ

8- نقش سنگ‌­ریزه در زیباسازی باغچه و حیاط

اگر در طراحی باغچه و حیاط خانه خود مکانی را برای منقل، آتشدا‌‌ن‌­ها و انواع باربیکیوها مانند باربیکیو گازی و برقی انتخاب کرد‌ه‌­اید، می‌توانید از سنگ‌­ریزه در پوشاندن فضای اطراف منقل سنگی و حتی فلزی در بیرون از خانه استفاده کنید. برای این کار سنگ‌­ریزه بسیار ارزا‌ن‌­تر و به صرفه‌­تر از سنگ‌­فرش است و سطح مرتب، زیبا و ایمنی ایجاد می‌کند. دقت کنید که رنگ سنگ­‌ریزه­‌ها با دیواره­‌های منقل هماهنگ باشد. همچنین منقل­‌های فلزی یا متحرک با هر رنگ سنگ­‌ریزه‌­ای هماهنگ می­‌شوند.

راهنمای انتخاب مدل جدید پرده آشپزخانه + تصاویری از مجللترین پرده ها

9- استفاده از سنگ­‌ریزه در کنترل فرسایش خاک

سنگ­‌ریزه در مسیر­ها یا روی خاک به عنوان کود، می­‌تواند از تخریب خاک جلوگیری کند. درست است که همه انواع سنگ‌ریزه‌ها برای این هدف سودمند هستند، اما سنگ­‌ریزه­‌های خرد شده با گوشه­‌ها و زاویه­‌هایی تیز، که ذرات خاک را در جای خود ثابت نگاه می­‌دارند و همچنین از شسته شدن آن­‌ها با آب جاری، جلوگیری بهتری می­‌کنند، مناسب­‌تر هستند.

طراحی باغچه با سنگ

توجه و دقت کنید، که اگر تخریب خاک در منزل شما تبدیل به یک مشکل بزرگ شده، سنگ­‌ریزه­‌ها به تنهایی راه حل کافی و مناسبی نیستند؛ بلکه همراه آن باید روش‌­های دیگر جلوگیری از تخریب خاک مانند: کاشتن گیاه، استفاده از دیواره­‌های محکم و محصولاتی که به تقویت خاک کمک می­‌کنند، را ترکیب کرده و در طراحی حیاط و باغچه­ خود بکار ببرید.

10- با بکارگیری سنگ ریزه ها در باغچه، از هدر رفتن آب جلوگیری کنید

این روزها که دمای هوا هر روز بیشتر میشود و هزینه ی آب هم هر روز گرانتر میشود، میتوانید با تزیین باغچه با سنگ های کوچک از هدر رفتن آب جلوگیری کنید. این سنگ ها باعث میشوند آب دوباره به درون خاک برگردد، و ریشه ی گیاهان را مرطوب نگه دارد. به همچنین، این سنگ ها جلوی نفوذ اشعه ی ماورا بنفش را میگیرند و اینگونه از تبخیر آب هم جلوگیری میکنند.

11-  با استفاده از سنگها، چمن ها را از دیوار فاصله بدهید

با استفاده از سنگ میان خانه و چمن ها مرزی ایجاد کنید. اینگونه باران به دیوارهای خانه نمیرسد. به همچنین، جداسازی فضای سبز از دیوارهای خانه کار چمن زنی را ساده تر میکند. علاوه بر این، در صورت تزیین باغچه با سنگ فضای زیبایی ایجاد میشود که میتوانید از آن برای کاشت بوته ها و گل استفاده کنید.

طراحی باغچه با سنگ

12-  با دیوار سنگی در باغ حاشیه های جذاب خلق کنید

با روش های مختلفی میتوانید در اطراف باغچه خود و در امتداد مسیرهای پیاده روی حاشیه ایجاد کنید. ساختن دیوارهای کوتاه از سنگ هایی که روی هم چیده شده اند تا دیواری محکم ایجاد کنند، نه تنها بسیار کاربردی است، بلکه چشم انداز باغ را نیز بسیار دل انگیز میکند.

13-  محوطه سازی باغچه با سنگ ریزه و دریاچه کوچک

با استفاده از آب و سنگ ریزه، منظره ای جذاب از یک دریاچه ی کوچک و یا باتلاق در باغچه خود ایجاد کنید. استفاده از سنگ های بزرگتر و بوته های کوچک در باغچه می تواند این تصویر را تکمیلتر کند و همچنین میتوانید مرغ ماهیخوار را هم به این دریاچه ی کوچک خود اضافه کنید. شما میتوانید از انواع حیوانات و گیاهان برای زیباتر کردن دنیای مینیاتوری خود استفاده کنید.

14-  فرد فلینستون از این منظره خوشش می آید

این آتشدان و صندلی های سنگی فضای باز شما را به حیاط خانه ی فرد فلینستون شبیه میکنند. چه کسی از اینجا نشستن به همراه خانواده و مارشمالو خوردن (و یا بازی کردن با استخوان دایناسورها!) لذت نمیبرد؟ با تزیین باغچه با سنگ و به کمک این آتشدان و صندلی ها میتوانید از گوشه های حیاط خود نهایت استفاده را ببرید.

طراحی باغچه با سنگ

15- مسیر سازی با سنگهای قلوه ای و درشت در باغچه

میتوان میان حصار و مسیر پیاده روی، مرز ایجاد کرد. به همچنین میتوان با استفاده سنگ های بزرگتر یک دیوار حائل ایجاد کرد تا سطح زمین چمن هموار شده و چمن زنی ساده تر شود.

16- با تزیین باغچه با سنگ، دنیای خود را شخصی سازی کنید

هنگامی که حیاط پشتی شیبدار دارید، بهترین راه برای مقابله با آن استفاده از سنگ های مسطح و بزرگ برای ساختن دیوار و عقب نگه داشتن خاک است. این سنگ های مسطح وقتی به این روش روی هم چیده میشوند بدون نیاز به سیمان یا ملات، یک دیواره محکم ایجاد میکنند.

17- نمای خیره کننده ی مسیرهای ساده، با استفاده از سنگ بزرگ

میتوان از سنگ های بزرگ برای ایجاد مسیرهایی ساده با نمایی خیره کننده ی در باغچه استفاده کرد. به همچنین میتوان یک حوضچه ی کوچک در حاشیه سنگ ها ایجاد کرد و روی آن پل سنگی قرار دارد.

طراحی باغچه با سنگ

18-  تزیین ساده باغچه با قلوه سنگ

میتوان با چندین روش ساده تزیین باغچه با سنگ را اجرایی کرد. در حقیقت، استفاده از تخته سنگ های بزرگ روشی عالی برای جداسازی بخش های وسیعی از فضای باغچه و یا فضای حیاط است. سنگ ها را به صورت نامرتب در فضا پراکنده کنید و چندین سنگ بزرگتر هم در فضاهای باز بگذارید.

19-  تزیینات هنری باغچه با تخته سنگها

قرار دادن تخته سنگ ها در بخش های شیبدار باغچه و کنار گیاهان، به باغ حس و حالی هنری میبخشد. مزیت دیگر استفاده از این سنگ ها، نگه داشتن خاک سر جای خودش به هنگام بارش باران است.

20 -جداسازی کامل فضای باغچه با ساخت دیوارهای سنگی

دیوارهای سنگی در بخش های شیبدار میتوانند خاک را سر جای خودش نگه دارند و به صاحب خانه هم فضای زیادی برای کاشتن گل و گیاه بدهند. با استفاده از سنگ های سفید و صورتی میتوانید مسیر ماشین رو و یا مرزی میان حیاط و خیابان ایجاد کنید.

21- روی مرز حیاط خودتان کار کنید

اگر شما به قدری خوش شانس هستید که نزدیک به جنگل ، رودخانه، کوه و یا هر فضای دیگری که در آن تخته سنگ های بزرگ پیدا میشود، زندگی میکنید، تزیین محوطه با سنگ برای شما کاری ساده است و به راحتی میتوانید مرز حیاط خودتان را ایجاد کنید. میتوانید این کار را به یکباره و یا در چندین مرحله و با پیدا کردن تخته سنگ ها از محیط های متفاوت انجام دهید.

طراحی باغچه با سنگ

22- از سنگ ها برای تغییر مسیر آب در باغچه استفاده کنید

یکی از راه هایی که آب می تواند به زیرزمین شما نفوذ کند، سرازیر شدن آب از مسیر ناودان و بخش بیرونی دیوارهای زیرزمین است. این سنگ های روی هم انباشته شده، دهانه ی خروجی ناودان را به یک آبشار زیبا تبدیل میکنند، آب را از خانه دور کرده و به یک دریاچه ی شنی میرسانند.

23- پوشش فضاهایی که چمن در آنها رشد نمیکند با سنگ های قلوه ای و سنگریزه

در اغلب باغ ها فضاهایی مانند اطراف درختان، وجود دارند که چمن در آنها رشد نمیکند. البته ممکن است زمانی که این درختان کوچک هستند اطرافشان چمن سبز شود. شما میتوانید با استفاده از همین فرصت، باغی سنگی ایجاد کنید که هم فضای داخلی شما را زیباتر کند و هم به شما فرصتی برای کاشت چند درختچه ی مورد علاقه تان را بدهد.

ویژگی های مهمی که چوب لباسی خوب باید داشته باشد

24- استفاده از نیمکت سنگی در باغچه

فکر میکنم آخرین باری که یک نیمکت سنگی این شکلی دیدید، همان زمانی بوده که کارتون بارنی رابل را تماشا میکردید! سنگ برای ساخت وسایل مورد استفاده در فضای باز عالی است، چون عمر طولانی دارد و هر چقدر هم از عمرش بیشتر بگذرد، زیباتر میشود. (اضافه کردن کوسن به این نیمکت هم نمای جذاب آن را جذابتر میکند.)

طراحی باغچه با سنگ

25-  بالا رفتن از مسیر منتهی به بهشت با ساخت پله های سنگی در باغچه

پلکانی ساخته شده از تخته سنگ های بزرگ را تصور کنید. میتوان حتی یک دیوار سنگی محکم نیز کنار مسیر باغچه قرار داد تا خاک زیر آن از بین نرود. به یاد داشته باشید که سنگ ها هنگام خیس شدن میتوانند لغزنده شوند، بنابراین سنگ های خود را با دقت انتخاب کنید.

طراحی باغچه با سنگ

26-  یک حاشیه ی باغچه با قلوه سنگ بسازید

میتوانید بین مسیر پیاده رو و چمنزار یک حاشیه ی باغچه که نیاز به نگهداری هم ندارد، بسازید. استفاده از سنگ هایی از این دست به همراه با خاکپوش از رشد علف های هرز جلوگیری کرده و میزان آب مورد نیاز برای زنده ماندن گیاهان را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.

27- مسیر پیاده روی سنگی در باغچه بسازید

میتوانید با استفاده از سنگ های کوچک روی چمنزار و یا باغچه خود، مسیر پیاده روی سنگی بسازید. زیر آنها سیمان بریزید و یا آنها را به زمین الصاق نکنید تا اگر نیاز بود تکانشان دهید. مسیری خلاقانه در سراسر حیاط خود طراحی و ایجاد کنید.

طراحی باغچه با سنگ

28- برای تزیین باغچه خود، حیاطی خاص با سنگریزه ها و قلوه سنگها بسازید

میتوانید با استفاده از سنگ بین خاکپوش و چمن فاصله ایجاد کنید و اینگونه به حیاط خود نمایی خاص بدهید. خاکپوش قرمز به رنگ های خنثی و بی روح باغچه، روحی تازه میبخشد.

29- ترکیب سنگ های تزیینی باغچه با قطعات پلاستیکی

با اینکه با استفاده از سنگ فرش و قطعات پلاستیکی مناسب ایجاد حاشیه، به باغچه زیبایی میبخشند، شما میتوانید یک گام فراتر بروید. به هنگام تزیین باغچه با سنگ استفاده از سنگ های سفید برای ایجاد حاشیه میان سنگ فرش صورتی و فضای باغچه، به حیاط نمایی فوق العاده میبخشد.

طراحی باغچه با سنگ

30- برای تزیین باغچه، سنگ خاکستری رنگی عالی است

میتوانید برای ساخت مسیر رویایی خود در باغچه، از سنگ های خاکستری کمک بگیرید. به همچنین میتوانید دیوارهای خاکستری را با سنگ فرش خود هماهنگ کنید. سنگ های سفید هم میتوانند به این فضای تیره را روشنی ببخشند.

استفاده از سنگ های طبیعی زیبا

برخی از سنگ های طبیعی، علاوه بر مقاومت فوق العاده بالایی که دارند، طرح و رنگ خاصی نیز دارند. این گونه سنگ ها علاوه بر زیبایی فضای سبز، دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند. به عنوان مثال دو تا از معروف ترین این سنگ ها باید اشاره کرد به:

سنگ کاپراسلیت قهوه ای

این سنگ از جنس سنداستون یا شبه گرانیت است و مقاومت بی نظیری دارد. از نظر تم رنگی، قهوه ای می باشد و شباهت بسیار زیادی به چوب طبیعی دارد. سطح این سنگ مانند سنگ های نما، صیقلی نیست و ناهمواری هایی مشاهده می شود که به زیبایی و طبیعی بودن این متریال، افزوده است. این سنگ در ابعاد مختلف فرنچ پترن یا پازلی، شیاردار، کات بروکن، گیوتین و … تولید و فرآوری می شود.

طراحی باغچه با سنگ

سنگ طرح چوب برای طراحی باغچه با سنگ

این سنگ نیز از جنس سنداستون است و در بازار و صنعت ساختمان، به خوبی شناخته شده است. تم رنگی این سنگ قهوه ای می باشد که در سطح آن، موج هایی مشاهده می شود سنگ را شبیه به چوب طبیعی می کند. این سنگ نیز در ابعاد مختلف تولید و در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود.

قلوه سنگ های رنگی

قلوه سنگ های رنگی می تواند گزینه ی بسیار خوب و جذابی برای تزیین و ساخت باغچه باشند. استفاده از قلوه سنگ های گرد و صاف در بین گیاهان و کاکتوس گل های رنگی خالی از لطف و زیبایی نیست.

طراحی باغچه با سنگ

از قلوه سنگ ها نیز می توان جهت ساخت یک پیاده رو مقرون به صرفه نیز استفاده کرد که با این کار تنوع بسیار زیبایی به باغ خود می دهید.

آبنما، آبراه و گلدان های سنگی پیش ساخته

استفاده از آبنمای سنگی در طراحی باغچه با سنگ در کنار گل ها و گیاهان، فضایی فوق العاده دلنشین و زیبایی را به وجود می آورد. صدای آب در کنار طبیعت بسیار زیبای گل و گیاهان، آرامش خاصی به انسان می دهد. ساخت این آبنما ها با سنگ های قهوه ای همچون کاپراسلیت، یک زیبایی کلاسیک خاصی به محیط اطراف خود می بخشد.

طراحی باغچه با سنگ

استفاده از گلدان های سنگی پیش ساخته در فضای داخلی ساختمان و باغ و همینطور در حیاط و فضای بیرونی باغ در کنار سایر گیاهان استفاده نمود. گلدان های سنگی پیش ساخته علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، طول عمر بالا و مقاومت بسیار خوبی دارند. جنس این گلدان ها نیز میتواند از جنس سنگ های مختلف در رنگ های سفید، کرم یا حتی تیره باشد.

ایده های دیگر برای تزیین باغ و باغچه

با استفاده از نیمکت های سنگی پیش ساخته در دل باغ خود، می تواند زمانی را برای اختصاص دادن به روح و آرامش خود بگذارید. می تواند با به وجود آوردن اشکال و آثار هنری با قلوه سنگ ها، محیط زیبایی را در باغ و باغچه ی خود به وجود آورید. تزئین باغ و باغچه یک طرف و از طرف دیگر پوشش دیوار های باغ و نمای اصلی ویلا نیز تاثیر بسیار زیادی در زیبایی فضا و محیط دارد.

طراحی باغچه با سنگ

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

11 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *