افتتاح حساب ترکیه
غلبه بر تنهایی

به منظور غلبه بر تنهایی با انجام فعالیت هایی که در این مطلب از گروه موفقیت شادمگ آمده ، می توانیم ساعات تنهایی و دلتنگی خود را به ساعات شاد و مفرح تبدیل کنیم. برای این کار بهتر است قبل از تنها شدن برای خود لیستی از کارها را برای انجام تهیه کنیم. این مطلب را از دست ندهید تا به طور مفصل با شما سخن بگوییم.

غلبه بر تنهایی

بهتر است از همین اول کار بین تنها‌بودن با احساس تنهایی فرق بگذاریم. تنهابودن یعنی ساعتی را بدون اینکه کسی دوروبرمان باشد، در خلوت خودمان وقت بگذرانیم که البته هیچ اشکالی هم ندارد، زیرا همه‌ی ما گاهی اوقات بنابه دلایل مختلفی نیاز داریم که تنها باشیم تا مثلا راحت‌تر استراحت کنیم یا بهتر تصمیم گیری کنیم.

غلبه بر تنهایی

اما احساس تنهایی قضیه‌ی دیگری است. در حالت عادی، وقتی تنها هستیم، لزوما احساس تنهایی نمی‌کنیم. این درحالی است که بسیاری از مردم حتی وقتی دوروبرشان شلوغ‌پلوغ است، به‌طرز عجیبی احساس تنهایی می‌کنند. احساس تنهایی درواقع زنگ خطری است که از گیروگرفتاری در ارتباطات اجتماعی خبر می‌دهد.

چرا احساس تنهایی می‌کنیم؟

یکی از علل احساس تنهایی به ذات و طبیعت آدمی برمی‌گردد. مطالعات نشان داده است که این احساس می‌تواند وراثتی باشد و از والدین به فرزند به‌ارث برسد. بررسی داده‌های ژنتیکی دوقلوها، خویشاوندان و فرزندخواندگان حاکی از آن است که احساس تنهایی می‌تواند در ساختار ژنتیکی‌ افراد ریشه داشته باشد، اما همیشه همه‌ی تقصیر به گردن عامل وراثت نیست.

چراکه شاید گاهی تحت‌تأثیر اطرافیان‌مان به احساس تنهایی دچار شویم. واقعیت این است که احساس تنهایی واگیر دارد. شواهد از این قرار است که اگر دوروبر کسانی را که چندان احساس تنهایی نمی‌کنند، با کسانی که غالبا به احساس تنهایی دچارند پر کنیم، بیشتر احساس تنهایی خواهند کرد.

چرا باید به‌دنبال راه‌های غلبه بر تنهایی باشیم؟

کاملا طبیعی است که هرازگاهی خودتان را تنها احساس کنید، اما احساس تنهایی مداوم و بیش‌ازحد به‌هیچ‌وجه طبیعی نیست. در مطالعات مختلفی نشان داده شده که احساس تنهایی مداوم و بیش‌ازحد با مشکلات سلامتی زیر در ارتباط است:

غلبه بر تنهایی

  • تنفس سخت؛
  • احساس انزوا؛
  • مه‌آلودگی مغزی؛
  • استرس؛
  • رفتارهای وسواسی.

چرا احساس تنهایی میکنم؟

آیا تا به حال این سوال را ازخود پرسیده اید که چرا احساس تنهایی می کنم. شاید شما در موقعیت بسیار خوبی باشید و بازهم احساس تنهایی کنید. لطفا این احساسا را رها نکنید و به فکر از بین بردن این حس باشید. مه ما در شرایط مختلفی در حال زندگی کردن هستیم و این شرایط می تواند بر دلیل داشتن حس تنهایی تاثیر گذار باشد. در ادامه چند مثال را مورد بررسی قرار می دهیم.

حس تنهایی در ایام کرونا

شاید شما در زندگی با افرادی در ارتباط بوده اید که در حال حاضر از آنها دور هستید و این امر موجب ایجاد حس تنهایی در شما شده است.همانطور که می بینید در ایام کرونا ما مجبور شدیم با بسیاری از عزیزانمان در ارتباط نباشیم و اکثر افراد این حس را به خوبی تجربه کردند.

برخی از افراد با برنامه ریزی در ایام قرنطینه بر این احساس غلبه کردند و خودشان را با کارهای عقب افتاده سرگرم کردند و برخی دیگر دایره رفت و آمد کوچکی تشکیل دادند و با برخی از دوستان خود رفت و آمد کردند تا بر احساس تنهایی غلبه کنند.

احساس تنهایی بعد از ازدواج

شاید این عنوان عجیب به نظر برسد. ولی ممکن است که یکی از زوجین و یا هر دو بعد از ازدواج، حس درک نشدن و تنهایی کنند. این موضوع به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود که می‌توان به عدم داشتن ارتباط قوی بین دو زوج، عدم توجه به فردیت و تلاش کم در رابطه برای ازبین‌بردن فاصله‌ها اشاره کرد.

غلبه بر تنهایی

یادتان باشد این‌طور نیست که بگوییم هر که ازدواج کرد بعدش حس تنهایی می‌کند، همان‌طور که نمی‌توانیم بگویم که بعد از ازدواج از تنهایی خبری نیست.

همه این‌ها بستگی به شرایط دو طرف دارد. برای اینکه احساس تنهایی را بعد از ازدواج در خود کم کنید، چند راهکار زیر می‌تواند به دردتان بخورد:

  •  ارتباط بهتر و قوی‌تری با همسرتان برقرار کنید.
  •  خاطرات خوب گذشته دوران زناشویی خود را مرور کنید.
  •  لطف‌هایی کوچک برای هم انجام دهید.
  • سعی کنید که او را بفهمید و در هنگام مکالمه از دریچه ذهن او به مسائل نگاه کنید.

حس تنهایی بعد از شکست عشقی

احساس تنهایی ممکن است بعد از شکست عشقی ایجاد شود، زمانی که شما در یک ارتباط عاطفی قرارداشته اید و آن رابطه به پایان می رسد ممکن است بعد از آن به شدت احساس تنهایی کنید. نگران نباشید این حس گذراست و با یک برنامه درست و شرکت در دورهمی دوستان می توانید بر این حس غلبه کنید.

غلبه بر تنهایی

احساس تنهایی بعد از طلاق

حس تنهایی چیزی است که به سراغ اکثر افرادی که طلاق گرفته‌اند می‌رود و برخی اعتقاد دارند که بخشی از پروسه درمان و عزاداری است. اما هنگامی‌که این حس تنهایی ادامه‌دار باشد و به نظر برسد که قصد نداشته باشد حالا حالا شما را رها کند آن وقت است که باید به آن دقیق شوید و به دنبال برطرف‌کردن آن باشید. تمرین‌هایی که در این مقاله ارائه شده‌اند می‌توانند در بهبود شما مؤثر باشند. علاوه بر این ارتباط با مشاور و روان‌شناس نیز می‌تواند به بهبود حال شما کمک کند.

احساس تنهایی در بارداری

حس تنهایی در دوران بارداری ممکن است به دلایلی مختلفی کم‌کم در ذهن جا خوش کند. بدن شما تغییر کرده است و تنها افرادی می‌توانند حال شما را درک کنند که تجربه بارداری داشته باشند. در برخی مواقع این حس در شما تقویت می‌شود که حتی نزدیکان و همسر شما نیز نمی‌تواند حال شما را درک کند. در این مواقع حس تنهایی در شما ایجاد خواهد شد. اگر این حالت برای شما اتفاق افتاد باید برای برطرف‌کردن آن اقدام کنید.

تکنیک های فوق العاده کاربردی برای کاهش استرس شب امتحان

برای بهبودی نیز توصیه می‌شود علاوه بر اقداماتی که در این مقاله ارائه شدند، مدیتیشن را حتما مدنظر قرار دهید و حتما از مشاور و یا روان‌شناس کمک بگیرید. به این نکته نیز توجه کنید که ای پدیده چیز کمیابی نیست و طبق آمار ۲۵ درصد زنان باردار آن را تجربه می‌کنند.

نشانه‌های احساس تنهایی

حس دوری از آدم‌های دیگر، اگر مهار نشود و فرد به موقع برای برطرف کردن آن اقدام نکند، می‌تواند عوارض بدی برای او داشته باشد و حتی به افسردگی تبدیل شود. کسی که حس تنهایی می‌کند، نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهد. شما می‌توانید یا توجه به این نشانه‌ها بفهمید که دچار این پدیده شده‌اید یا خیر. در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های این حس را بررسی می‌کنیم:

غلبه بر تنهایی

نشانه های حس تنهایی

۱. داشتن خواب ناآرام

وقتی احساس تنهایی به سراغتان آمده باشد، سیستم خواب شما بهم خواهد ریخت. منظور از ناآرامی در خواب این است که به‌دفعات زیاد در طول خواب خود بیدار شوید و در نهایت بعد از اتمام خواب این حس را داشته باشید که هنوز خسته هستید. احساس بی‌کسی کیفیت خواب شما را از بین می‌برد. یادتان باشد که این بیدارشدن‌های مکرر سریع هستند و ممکن است شما متوجه آن نشوید.

۲.احساس علاقه به اشیا و وسایل

بر اساس تحقیقات جدید، برخی افراد وقتی که حس تنهایی به سراغشان بیاید، به وسایلی که از آن استفاده می‌کنند مانند موبایل، گلدان گل و یا هر وسیله دیگری علاقه بیش از حد نشان می‌دهند. یادتان باشد، بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که به هیچ عنوان وسایل نمی‌توانند جایگزین ارتباطات در دنیای واقعی و با موجودات زنده شوند.

۳. تجربه هیجانات شدید

تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، مدام خود را سرزنش خواهند کرد و به همین دلیل سطح استرس و اضطرابشان بالاتر می‌رود. شاید این موضوع سبب شود تا فرد در مواقعی که نیاز به عکس‌العمل و پرخاش نباشد، احساسات شدیدی را از خود نشان دهند.

۴. اضافه‌ وزن

میزان غذاش مصرفی برخی افرادی که احساس تنهایی می کنند، زیاد می‌شود و ممکن است که به غذاهای چرپ بیشتر تمایل داشته باشند. از طرفی دیگر چون حس و حال فعالیت در فرد کم می‌شود، فعالیت‌های بدنی و ورزشی کمتر می‌شود و وزن فرد افزایش پیدا می‌کند.

۵. احساس خستگی

از آنجا که کیفیت خواب از بین می‌رود، فرد در طول روز احساس خستگی می‌کند و به همین دلیل کیفیت کار و زندگی فرد کاهش پیدا می‌کند.

غلبه بر تنهایی

مضرات احساس تنهایی

همان‌طور که در ابتدای بحث نیز اشاره کردم منظور از تنهایی که می‌خواهم مضراتش را بگویم، احساسی است که به هر دلیلی در روان آدمی خانه کرده است. این حس برای سلامت و روان آدمی تاثیرات منفی دارد. از این تاثیرات منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف مواد مخدر و دخانیات
  •  رفتارهای ضداجتماعی
  •  بیماری‌های قلبی و عروقی
  • بالارفتن احتمال سکته مغزی
  •  کاهش یادگیری و حافظه
  •  پرخاشگری
  • افسردگی
  • افزایش سطح اضطراب و استرس
  •  پایین آوردن قدرت تصمیم‌گیری

این عوارض تنها نتایج بد احساس تنهایی نیست. پرخوری، کم‌تحرکی و پیری زودرس نیز از اثرات منفی این پدیده است. دقت داشته باشید که با اینکه حس تنهایی یک عامل کاملا روانی است؛ ولی همان‌طور که مشاهده می‌کنید بر جسم ما نیز تأثیرات منفی می‌گذارد.

غلبه بر تنهایی

راه‌های گسترش روابط صمیمانه با دیگران برای درمان تنهایی

در بسیاری از مواقع شما از تعداد زیادی روابط دوستانه و خانوادگی برخوردار هستید اما باز هم احساس تنهایی می‌کنید. این می‌تواند نتیجه اشکال در کیفیت ارتباط صمیمانه باشد. برای شناخت صمیمیت و افزایش آن به این موارد توجه کنید.

1. خودتان را بیشتر بشناسید

شاید احساس کنید که چون دیگران شما را درک نمی‌کنند و یا آن که سلیقه و طرز تفکر شما با دیگران همخوان نیست باعث شده احساس تنهایی کنید. این دلایل شاید به ظاهر درست باشد ولی باید بپذیرید که نقش شما در تغییر این شرایط کم نیست. شما می‌توانید افراد مناسبی را برای روابطتان انتخاب کنید و یا با کسانی در ارتباط باشید که هم سلیقه و هم‌فکرتان باشند.

2.  علت مشکل خود را بیابید

علت عمده احساس تنهایی وجود روابط سطحی و بدون احساس صمیمیت است، اما معمولا خصوصیاتی که در شما وجود دارد مانع ایجاد روابط صمیمانه می‌شود. این ویژگی‌ها می‌تواند شامل سبک ارتباطی پرخاشگرانه، عجول بودن، عدم اعتماد به دیگران و یا ترس از قضاوت شدن در برابر دیگران باشد. افسردگی از دیگر علت‌های احساس تنهایی است و درمان آن، خود منجر به رهایی از حس تنهایی می‌شود. برای اطلاع از روش‌های درمان افسردگی کلیک کنید.

3. موانع درونی را جستجو کنید

برای گسترش ارتباط صمیمانه خود بهتر آن است، موانع درونی خود را برای صمیمیت پیدا کنید. برای این کار می‌توانید هرازگاهی از دوستانتان بپرسید که چه نکته مثبت و منفی در شما به رابطه با آن‌ها کمک کرده و یا مانع صمیمیت با آن‌ها شده است. همچنین با مراجعه به روانشناس یا مشاور و شرکت در جلسات گروه‌ درمانی به تشخیص او می‌توانید به کشف این ویژگی‌ها در ارتباط با دیگران برسید.

4. با افراد و گروه‌های هم‌سلیقه قرار بگذارید

یکی از راه‌های ساده آن است که در گروه‌های هم‌سلیقه خودتان عضو شوید و با این افراد برای فعالیت مشترک قرار بگذارید. اگر به کوه رفتن، کتاب خواندن، شعر، هنر، ورزش و یا هر سرگرمی دیگر علاقه دارید می‌توانید در گروه‌های آن‌ها عضو شوید و به افرادی که به نظرتان می‌رسد که سلیقه مشترکی با شما دارند پیشنهاد کنید که باهم آن را انجام دهید.

غلبه بر تنهایی

امروزه با گسترش فضای مجازی و گروه‌های مختلف پیدا کردن افراد هم‌سلیقه بسیار ساده‌تر شده است. با ثبت نام در کلاس‌های هنری یا ورزشی هم می‌توانید احساس تغییر و رشد کردن داشته باشید و هم آن که محیطی برای خود فراهم می‌کنید که با افراد هم‌سلیقه خود در ارتباط باشید. در هیچ‌کجا مانند کلاس‌های گروهی نمی‌توانید افرادی را با سلیقه و علائق مشابه خود ملاقات کنید.

5. با دوستان قدیمی یا اعضای خانواده وقت بگذرانید

یکی از راه‌های موثر دیگر مشخص کردن اهدافی برای گسترش صمیمیت در روابطتان است. برای این کار می‌توانید از اهداف کوچک شروع کنید و افرادی را مانند دوست قدیمی که مدتی است با او صحبت نکردید یا یک عضو خانواده شروع کنید.

عاشق کردن مردان تنها با چند ترفند ساده زنانه ؛ چطور مردها دلشیفته و عاشق شما بشن

ما معمولا تنها برای جنبه شغلی و تحصیلی خود برنامه‌ریزی می‌کنیم در حالی که دیگر زمینه‌ها نیز نیاز به برنامه دارد. این هفته به یک دوست قدیمی زنگ بزنید و یا به او پیامی بدهید. اگر ‌می‌توانید با هم قراری بگذارید و به مرور خاطرات و احساسات گذشته خود بپردازید. از ترس‌ها و احساساتتان به او بگویید و به مکالمات سطحی بسنده نکنید.

راه‌های درمان تنهایی و کاهش احساسات آزارنده

در مواقعی نیز ممکن است احساس تنهایی شما ناشی از نبودن یا کم بودن ارتباط با دیگران باشد. معمولا این نوع احساس تنهایی بعد از بازنشستگی و با شروع کهنسالی بروز پیدا می‌کند. البته ممکن است شما جوان باشید و با این وجود نبود روابط آزارتان بدهد. در این قسمت راهکاهایی برای کاهش و درمان تنهایی را مرور می‌کنیم.

غلبه بر تنهایی

1. در فعالیتی داوطلبانه شرکت کنید

تحقیقات نشان داده شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه مانند گروه‌های خیریه، گروه پیشاهنگی و دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند در کاهش احساس تنهایی کمک‌کننده باشد. در این گروه‌ها علاوه بر کار گروهی که الزام آن ارتباط با دیگران و افزایش مهارت‌های ارتباط موثر شما است به دیگران کمک می‌کنید. کمک به افراد دیگر می‌تواند نیازهای معنوی شما را تامین کند و موجب کاهش احساسات منفی مانند تنهایی شود. شما در این گروه‌ها از کار گروهی لذت می‌برید و مفید بودن برای دیگران را تجربه می‌کنید.

2. از حیوانات خانگی نگهداری کنید

حیوانات در ما احساس ارتباط و مراقبت را ایجاد می‌کنند که مخالف احساس تنهایی است. به طور ویژه تحقیقات نشان داده‌اند نگهداری از سگ‌ها می‌تواند احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. همچنین می‌توانید از روش‌های درمان افسردگی بدون دارو بهره بگیرید. جهت آشنایی با این روش‌های به مقاله درمان افسردگی بدون دارو مراجعه کنید.

3. درمان تنهایی | با خودتان قرار بگذارید

بیشتر مواقع برای آن که کسی نیست تا همراهیتان کند خودتان را از کار مورد علاقه‌تان محروم می‌کنید. از سینما رفتن، رستوران رفتن و خوردن غذای مورد علاقه و یا قدم زدن در پارکی که دوستش دارید صرف نظر می‌کنید چون کسی برای همراهی شما وجود ندارد. اما شما برای کارهای مورد علاقه خود می‌توانید با خودتان همراه شوید. داشتن تجربه‌های جدید حتی بدون حضور دیگران نیز می‌تواند احساس منفی شما را کاهش دهد.غلبه بر تنهایی

4. مشغول ساختن و یا خلق کردن شوید

خلق کردن یا ساختن چیزی مانند یک شعر، نقاشی یا شاید یک میز چوبی می‌تواند شما را با اثری که خلق می‌کنید مرتبط کند. این ارتباط با فعالیت خلاقانه می‌تواند شما را از احساس تنهایی رها کند.

۱۰ مورد از آسان‌ترین راهکارهای غلبه بر تنهایی

اما با همه‌ی این اوصاف، احساس تنهایی چیزی نیست که نتوان بر آن غلبه کرد. ۱۰ مورد از آسان‌ترین راهکارهای غلبه بر تنهایی عبارت‌اند از:

۱. پیاده‌روی کنید تا جسم و روح‌تان تازه شود

پیاده‌روی، اولین راه‌حل پیشنهادی ما برای غلبه بر تنهایی است. با تأثیر پیاده روی بر مغز چقدر آشنایی دارید؟ در نتایج مطالعات مختلفی ثابت شده است که پیاده‌روی باعث تقویت سلامت جسمی و روحی می‌شود. البته که هر نوع ورزشی با فواید جسمی و روحی همراه است، اما شاید بهتر باشد که بگوییم که پیاده‌روی در این مورد خاص ارجحیت دارد.

با پیاده‌روی می‌توانید در کوچه‌ پس‌کوچه‌هایی قدم بگذارید که معمولا ماشین‌خور نیستند. وقتی به پیاده‌روی می‌روید، حتی اگر مقصد مشخصی ندارید، سعی کنید به‌جای مسیرهای تکراری در مسیرهای جدید قدم بزنید. وقتی از کنار خانه‌ها و مغازه‌ها عبور می‌کنید و در میان رفت‌وآمد ماشین‌ها و مردم قرار می‌گیرید، احساس خواهید کرد که شما نیز بخشی از تپش‌های شهرتان هستید. چه‌بسا که در این پیاده‌روی‌ها مکان‌هایی را کشف کنید که تابه‌حال هرگز توجه‌تان را جلب نکرده بودند!

۲. با کسانی که با آنها علاقه‌مندی‌های مشترک دارید، ارتباط برقرار کنید

هرکسی استعدادها و علاقه‌مندی‌هایی دارد (اگر هنوز نمی‌دانید استعداد شما در چیست، بهتر است هرچه زودتر به‌دنبال کشف استعداد خود باشید). با برقراری ارتباط با دیگران خصوصا کسانی که با آنها هم‌استعداد هستید، نه‌تنها در غلبه بر تنهایی و یافتن دوستان جدید موفق خواهید شد، بلکه استعدادهایتان نیز شکوفاتر خواهند شد.

در شهرهای کوچک نیز کارگاه‌ها و انجمن‌های متفرقه‌ای در زمینه‌های مختلف مثلا هنر و ادبیات تشکیل می‌شوند که می‌توانید در آنها شرکت کنید. یا مثلا اگر به شطرنج علاقه‌مند باشید، می‌توانید در هیئت شطرنج شهر محل سکونت‌تان عضو شوید و مهارت‌هایتان را از طریق بازی با شطرنج‌بازان دیگر تقویت کنید.

غلبه بر تنهایی

یا مثلا می‌توانید در رشته‌هایی که تابه‌حال امتحان‌شان نکرده‌اید، خودتان را محک بزنید. سفالگری، نویسندگی، آشپزی و تنیس فقط چند مورد از هزاران رشته‌ای هستند که شاید دوست داشته باشید برای مدتی در قالب کلاس‌های گروهی امتحان‌شان کنید. اگر هم هیچ گروه یا کلاسی که در راستای علاقه‌مندی‌تان باشد در شهرتان پیدا نکردید، چقدر خوب است که خودتان بانی شوید و کسانی را که با آنها علاقه‌مندی‌های مشترک دارید دورهم جمع کنید.

۳. دوستی‌های قدیمی را در خارج از فضای مجازی احیا کنید

در روزگاری زندگی می‌کنیم که هیچ‌کس از احساس تنهایی مصون نیست و همه به‌نوعی در معرض ابتلا به این احساس آزاردهنده قرار داریم. درست است که شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام یا سرویس‌های پیام‌رسان مثل تلگرام و واتس‌اپ موجب سرعت و سهولت ارتباطات شده‌اند، اما مشکل اینجاست که تأثیر معاشرت‌های رودررو را ندارند. شاید حتی صدها دوست در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، اما باز هم وقتی واقعا نیاز به هم‌صحبت دارید، کسی در دسترس‌تان نباشد.

درواقع، بسیاری از ما ارتباطات مجازی را به این خاطر به ارتباطات رودررو ترجیح می‌دهیم که در ارتباطات مجازی می‌توانیم نامتعهدانه‌تر رفتار کنیم. مثلا همین که پیغام‌های تلگرام‌تان را دقیقه به دقیقه چک می‌کنید اما چندساعت بعد جواب می‌دهید، خود نمونه‌ای از بی‌تعهدی‌های مرسوم در ارتباطات مجازی است! درعوض، دوستان قدیمی‌تان را به یک گپ‌وگفت رودررو دعوت کنید و باهم از خاطرات‌ و دغدغه‌های روزمره‌تان بگویید.

عادت بد رو با این تکنیک های ساده ترک کنید ؛ تو قطعا می تونی

۴. حس‌وحال تنهایی‌تان را با نگهداری از حیوانات خانگی درمان کنید

نگهداری از حیوانات خانگی موجب بهبود اضطراب و رنج ناشی از احساس تنهایی می‌شود. حیوانات خانگی مثل سگ و گربه نه‌تنها همیشه حاضرند که با‌ آنها وقت بگذرانید و خودتان را با بازی و نوازش‌شان سرگرم‌ کنید، بلکه علاوه‌بر این وفاداری از خاصیت تسکین‌دهندگی نیز برخوردارند و درست مثل والیوم موجب کاهش اضطراب می‌شوند.

طبق نتایج مطالعات پژوهشگران دانشگاه لویولا در آمریکا، کسانی که به‌منظور کاهش درد ناشی از جراحی از شیوه‌ی درمان به‌وسیله‌ی حیوانات خانگی استفاده می‌کنند، نیاز کمتری به داروهای مسکّن دارند. همان‌طور که چارلز شولتز، خالق داستان مصور «بادام‌زمینی‌ها»، می‌گوید: «خوشحالی یعنی داشتن یه توله‌سگ دوست‌داشتنی.» پس اگر به فکر غلبه بر تنهایی خود هستید و سعی دارید انسان شادتری باشید، شاید بد نباشد که به داشتن یک حیوان خانگی فکر کنید!

۵. به دیگران کمک کنید تا ارزش خودتان را دریابید

کمک به دیگران یکی دیگر از راهکارهای غلبه بر تنهایی است. خیلی اوقات چون به‌نظر خودمان نزد دیگران هیچ ارزشی نداریم احساس تنهایی می‌کنیم، درحالی‌که احساس خودارزشی پدیده‌ای اکتسابی است. آدری هِپبورن، بازیگر و مدل مشهور بریتانیایی، می‌گوید:

غلبه بر تنهایی

وقتی سن‌تان بالاتر می‌رود، تازه متوجه خواهید شد از دو دستی که دارید، یک دست برای کمک‌کردن به خودتان است و آن‌یکی دست‌تان برای کمک‌کردن به دیگران.

هرگز کمک‌کردن به دیگران را فراموش نکنید و بدانید که بسیاری از مشکلات، حتی تنهایی، به دست خود خودمان قابل‌حل هستند. با کمک‌کردن به دیگران می‌توانید هم ارزش واقعی خودتان را کشف کنید و هم در معرض دوستی‌‌های عمیق‌تر قرار بگیرید. کمک‌کردن فقط این نیست که خودتان را برای نجات زندگی دیگران به‌خطر بیندازید، بلکه حتی گاهی با ابراز توجه و همدردی نیز می‌توانید به دیگران کمک کنید.

مثلا اگر همکارتان از چیزی ناراحت است، برایش یک یادداشت انگیزشی بنویسید. ساک خرید پیرزن همسایه‌تان را تا خانه برایش حمل کنید. یا مثلا به نابینایی که پشت خط عابرپیاده منتظر است، کمک کنید تا به آن‌طرف خیابان برود. برای انجام چنین کمک‌هایی هیچ‌وقت زندگی‌تان به‌خطر نمی‌افتد، اما در همین کمک‌های جزئی جادوی شگفت‌انگیزی نهفته است که معجزه‌ی عشق و دوستی را برای‌تان به‌ارمغان خواهد آورد.

۶. با خودتان حرف بزنید تا رابطه‌تان با خودتان بهتر شود

اگر احساس تنهایی می‌کنید و از اینکه هیچ هم‌صحبتی ندارید رنج می‌برید، خودتان بهترین کسی هستید که می‌توانید پای صحبت‌ خودتان بنشینید. شاید این کار برای‌تان عجیب و دور از عقل به‌نظر برسد، اما واقعا برای غلبه بر تنهایی تأثیرگذار است. در ذهن‌تان با خودتان حرف بزنید یا به خودتان نامه بنویسید. خودتان را مثل دوست خودتان بدانید و به خودتان از روزمرگی‌ها و احساسات‌تان بگویید. حتی می‌توانید دیوانه‌وارترین تصورات‌تان را بدون نگرانی با خودتان درمیان بگذارید. با این ترفند فرصت پیدا خواهید کرد تا رابطه‌تان را با خودتان بهتر کنید.
در طول زندگی با افراد زیادی آشنا خواهید شد که فقط تعداد معدودی از آنها رابطه‌شان با شما را تا پایان عمر حفظ خواهند کرد. پس خیلی مهم است که خودتان با خودتان رابطه‌ی خوبی داشته باشید. هروقت با خودتان حرف بزنید، افکار و احساسات‌تان برای‌تان روشن‌تر خواهند شد.

۷. با تجربه‌های تازه خودتان را به‌هیجان بیاورید

در بسیاری از مواقع، تنهایی با احساس بی‌حوصلگی همراه است که البته با کمی چاشنی تازگی رفع خواهد شد. مثلا چطور است که فردا خودتان را از یک مسیر جدید به محل کارتان برسانید؟ یا مثلا چطور است که همین‌طور تصادفی یکی از اتوبوس‌های داخل‌شهری را سوار شوید و ببینید کجاها می‌بردتان؟

نظرتان درمورد سفر به خارج از کشور چیست؟ تجربه‌ی این قبیل تازگی‌ها قطعا هیجان‌انگیز خواهد بود. مثلا اگر مسیر دیگری را غیر از مسیر هرروزه برای رسیدن به محل کارتان انتخاب کنید، با چهره‌ها و مغازه‌های جدیدی روبه‌رو خواهید شد که برای‌تان تازگی خواهند داشت. یعنی هر دقیقه‌اش تجربه‌ی تازه‌ و ماجراجویی‌گونه‌ای است.

غلبه بر تنهایی

۸. سر صحبت را با غریبه‌ها باز کنید تا با دنیای اطراف‌تان بیشتر پیوند برقرار کنید

به نظرتان مزیت هم‌صحبتی با غریبه‌ها در چیست؟ غریبه‌ها شما را نمی‌شناسند و قضاوت‌تان نمی‌کنند، اما حتی اگر قضاوت‌تان کنند، باز هم جای نگرانی نیست، چراکه دوباره همدیگر را نخواهید دید. غریبه‌ها همه‌جا هستند. مثلا می‌توانید با بغل‌دستی‌تان در مترو سر صحبت را باز کنید و چند کلمه‌ای گپ‌وگفت داشته باشید. همین صحبت‌کردن‌های هرچند کوتاه و مختصر در غلبه بر تنهایی به شما کمک می‌کنند و موجب خواهد شد که با دنیای اطراف‌تان احساس پیوند و همبستگی پیدا کنید.

۹. از افراد سمی و روابط مخرب پرهیز کنید

ارتباط برقرارکردن با آدم های سمی، یعنی کسانی که هیچ‌گونه احساس همدردی از خود نشان نمی‌دهند، باعث تشدید احساس تنهایی می‌شود. رابطه‌ی مؤثر و ثمربخش رابطه‌ای است که در آن به طرفین احساس رضایت دست بدهد. اما اگر با کسانی وقت بگذرانید که درک‌تان نمی‌کنند، به‌سختی می‌توانید خودتان را خوشحال و راضی نگه دارید.

به‌ویژه اگر طرف مقابل‌تان خودشیفته باشد و مدام عزت نفس تان را زیر سؤال ببرد، بیشتر احساس تنهایی خواهید کرد. پس چه بهتر که از این‌گونه روابط مخرب پرهیز کنید و تا حد امکان از کسانی که باعث دامن‌زدن به احساس تنهایی‌تان می‌شوند، فاصله بگیرید و درعوض به‌دنبال روابط معنی‌دار باشید.

۱۰. درصورت تداوم احساس تنهایی‌ به پزشک مراجعه کنید

احساس تنهایی مداوم و پایدار ازجمله نشانه‌های شایع افسردگی است که با مراجعه به روان‌پزشک و از طریق مشاوره‌درمانی حل می‌شود. اگر به یک روان‌پزشک کاربلد مراجعه کنید، با چند جلسه مشاوره می‌تواند عوامل محرک احساس تنهایی‌تان را شناسایی کند و راه‌حل‌های کنترل این محرک‌ها را با شما درمیان بگذارد.

غلبه بر تنهایی

لطفا به‌یاد داشته باشید که مراجعه به روان‌پزشک جهت درمان افسردگی و غلبه بر تنهایی نشانه‌ی ضعف نیست، بلکه از وانمودکردن به اینکه همه‌چیز روبه‌راه است، توانایی بیشتری می‌طلبد. پس دست‌به‌کار شوید و خودتان را برای رویارویی با چالش‌های پیش‌ رو آماده کنید. مطمئن باشید که شما نیز می‌توانید از زندگی لذت ببرید و طعم خوشحالی را بچشید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

29 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *