مجسمه مادر ارمنستان

گروه سفر شادمگ در این مطلب به ارمنستان سفر کرده و شما را با مجسمه مادر ارمنستان معروف به مام ارمنستان آشنا می کند.

معرفی مجسمه مادر ارمنستان

مجسمه مادر ارمنستان نمادی زنانه از ارمنستان است که از این کشور در مقابل هر دشمن و هر تهاجمی دفاع می‌کند. این مجسمه در پارک پیروزی واقع شده است و در پایه آن موزه نظامی قرار دارد. ارتفاع زیاد مجسمه، آن را از هر سمت شهر قابل رویت می‌کند و تور ارمنستان بدون بازدید از آن، کامل نخواهد شد.

مجسمه مادر ارمنستان

مجسمه مادر ارمنستان کجاست؟

مجسمه مادر ارمنستان در خیابان آزاتوتیان ایروان، در پارک پیروزی قرار دارد.

 

تاریخچه‌ مجسمه مادر ارمنستان

ارمنستان در حدود ۷۰ سال مستعمره‌ شوروری سابق بود و با توجه به قوانین آن زمان، عشق و احترام مفاهیم دیگری داشتند.

در همین راستا در محل کنونی مجسمه، یادبودی از ژوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروری را قرار داده بودند . مجسمه‌ استالین یادبودی از پیروزی در جنگ جهانی دوم بود که در سال ۱۹۴۵ پایان یافت.

مجسمه در ۲۹ نوامبر ۱۹۵۰، سی‌امین سالگرد جمهوری ارمنستان شوروی رونمایی شد. خالق این اثر سرگئی مرکوروف، یک مجسمه‌ساز ارمنی یونانی بود.

مجسمه مادر ارمنستان

سه سال پس از مرگ استالین، قوانین دیکتاتوری و مکتب فکری او نیز محکوم شد و تصمیم بر آن شد که مجسمه‌های او از تمامی کشورها جمع‌آوری شود. بسیاری از کشورها برای تحقق این امر خیلی سریع دست به کار شدند؛ اما این مسئله در مورد ارمنستان صدق نمی‌کرد.

شایعات حاکی از آن بود که هاکوب زاروبیان، دبیر حزب کمونیست ارمنستان (درسال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶ ) هیچ تصمیمی برای برداشتن مجسمه نداشته است. با تمامی این اوصاف سرانجام در سال ۱۹۶۲ این مجسمه نیز برداشته شد و در جریان برداشتن آن نیز یک سرباز کشته و ده‌ها تن مجروح شدند.

آشنایی با خانه پیرنیا با گچبری ها و نقاشی های فوق العاده زیبایش

مردم بر این باور بودند که استالین حتی در گور دست از کشتن مردم بر نمی‌دارد.

مفاهیم نهفته در مجسمه مادر ارمنستان

مجسمه مادر ارمنستان توسط مجسمه ساز هنرمندی به نام آرا هارتیونیان ساخته و طراحی شده است. این مجسمه در سال 1967 و 5 سال بعد از برداشته شدن مجسمه استالین بر روی همان پایه در پارک پیروزی نصب شد و از آن موقع به عنوان نماد ارمنستان و ایروان شناخته می شود.

مجسمه مادر به دلیل ظاهر خاص خود و ژست محافظانه ای که دارد و هم چنین به دلیل موقعیتی که در ان واقع شده است، تداعی گر مفهوم محافظت و نگهبانی از ارمنستان است.

مجسمه مادر ارمنستان

مجسمه مادر ارمنستان، زنی را نشان می دهد که شمشیری بزرگ در دستان خود دارد و آن را به حالت افقی نگه داشته است. در جلوی پای این زن محافظ و سپری قرار گرفته که روی آن نمادی از صلح حک شده است.

این جزییات این مفهوم را در ذهن ایجاد می کنند که مجسمه مادر، نماد محافظت از ارمنستان از است که در برابر دوستان و مهمانان صلح جو و در برابر دشمنان مقاوم و مبارزه گر است.

برای بسیاری از مردم ارمنستان، مجسمه مادر یادآور خاطرات یکی از زنان شجاع این سرزمین به نام سوسه مایریک است. سوسه مایریک یک زن فدایی ارمنی بود که نام اصلیش سوسه واردانیان بود و در بسیاری از نبردهای فداییان حضور داشت.

پسرهای او در جریان این نبردها کشته شدند. سوسه مایریک یکی از چهره های برتر این نبردها بود و به دلیل دلسوزی های مادرانه ای که داشت با لقب مادر (به ارمنی مایریگ) از او یاد می شود.

در کنار مجسمه مادر ارمنستان، یک قبر نیز مشاهده می شود. این قبر متعلق به یکی از سربازان گمنام است و نمادی از کشته شده ها و سربازان قربانی شده ارمنی در طول جنگ های مختلف است.

معرفی بهترین کافی شاپ های روباز تهران برای دورهمی توی هوای دلچسب پاییزی

ابعاد مجسمه مادر ارمنستان

این مجسمه با ۲۲ متر بلندی یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌های ایروان است که در مجموع با ستون و پایه‌، ۵۱ متر ارتفاع دارد.  مجسمه از مس چکشی و پایه آن از بازالت (نوعی سنگ آتشفشانی سخت) تشکیل شده است.

مفهوم مجسمه مادر

تنها پنج سال پس از برداشتن مجسمه‌ استالین، مجسمه‌ مادر ارمنستان روی همان پایه قرار گرفت. این مجسمه‌ مسی توسط آرا هاروتیونیان طراحی شده و به‌دلیل بلندی و موقعیت بسیار خوب آن روی تپه، به نظر می‌رسد محافظی برای پایتخت ارمنستان است.

مجسمه مادر ارمنستان

همچنین مجسمه با شمشیر عظیمی در دستانش و محافظی مقابل پایش نمادی از صلح است.

احتمالا بسیاری از مردم را به یاد زن شجاعی به نام سوسه مایریک در تاریخ ارمنستان می‌اندازد، که به‌دلیل حس مادرانه و نگرانی‌هایش در مورد جوانان ارمنی به آن لقب مادر دادند.

وی بدون هیچ ترسی از به دست گرفتن اسلحه و مبارزه، در طول جنگ با نیروهای چریک نبرد کرد و همپای شوهرش جنگید. در کنار این یادبود، قبر یک سرباز گمنام نیز وجود دارد که سمبلی ابدی برای قربانیان جنگ است.

مجسمه‌ مادر ارمنستان و روز ۹ می

هر ساله در روز ۹ می، مردم ارمنستان روز پیروزی در جنگ جهانی دوم را جشن می‌گیرند؛ روزی که اتحاد جماهیر شوروی موفق به شکست آلمان شد.

در این روز نمایندگان جمهوری ارمنستان از پارک پیروزی دیدن می‌کنند و برای بزرگداشت سرباز گمنام، حقله‌ گلی را روی یادبود قرار می‌دهند و با یک دقیقه سکوت، به قربانیان جنگ ادای احترام می‌کنند.

در واقع روز ۹ می برای مردم ارمنستان سه جشن در یک روز است؛ زیرا نه‌تنها روز پیروزی را جشن می‌گیرند، بلکه روز آزادسازی شوشی، شهری کوهستانی در قره‌باغ و سالگرد ارتش دفاعی قره‌باغ را نیز گرامی می‌دارند.

موزه‌ نظامی مجسمه مادر ارمنستان

درون پایه‌ این مجسمه عظیم یک موزه‌ نظامی نیز وجود دارد. در سال ۱۹۵۰ توسط معمار اسرائیلی ساخته شد و به‌عنوان موزه‌ تاریخ جنگ بزرگ وطن‌پرستی (جنگ جهانی دوم) به معرض نمایش درآمد. یادبودهایی از جنگ جهانی دوم و نیز جنگ قره‌باغ را در آن خواهید یافت.

نکات فوق العاده مهم درباره سفر با هواپیما که باید قبل از پرواز بدانید

فضای داخلی موزه نظامی مادر ارمنستانفضای بیرونی موزه نظامی مادر ارمنستاناشیای موزه نظامی مادر ارمنستانموزه نظامی مادر ارمنستان

موزه شامل ۳۰ هزار اثر نمایشی از جمله نقاشی‌ها، مدارک و لوازمی است که مربوط به جنگ قره‌باغ هستند. اتاق‌های نمایش در طبقه‌ اول مملو از تجهیزاتی است که به قربانیان ارمنی جنگ جهانی دوم ارتباط دارد.

البته جالب‌ترین قسمت، مربوط به متعلقات فرمانده نظامی ایوان باقرامیان است و یک نقشه که کمپین تسخیر شهر شوشی را نشان می‌دهد.

مجسمه مادر ارمنستان

پارک پیروزی ایروان

سال ۲۰۱۰، شصتمین سال افتتاح پارک پیروزی بود. پس از قرار دادن مجسمه‌ استالین در آن بیشتر با نام یادبود آن را می‌خواندند.

برای بزرگداشت مشارکت جمهوری ارمنستان شوروی در جنگ جهانی دوم، نام آن را به پارک پیروزی تغییر دادند. این پارک بسیار بزرگ که در پشت هزارپله در ایروان قرار دارد، دارای یک دریاچه‌ مصنوعی، یک شهربازی با انواع چرخ‌و‌فلک، کافه‌هایی در فضای آزاد، مجسمه‌ مادر ارمنستان و موزه‌ نظامی مادر ارمنستان است.

معمولا افراد برای داشتن یک پیک‌نیک خوب، جنگل‌های این پارک را انتخاب می‌کنند.

بازدید از مجسمه مادر ارمنستان

اطلاعات موزه

مکان موزه: داخل مجسمه مادر ارمنستان

ساعات کاری

از دوشنبه تا جمعه : ساعت 10 صبح تا 5 عصر

روزهای شنبه و یکشنبه: ساعت 10 صبح تا 3 ظهر

مجسمه مادر ارمنستان

زمان تقریبی برای بازدید از تمام قسمت های موزه: 20 تا 40 دقیقه

البته اگر می‌خواهید از نمایشگاه موجود در هوای آزاد و نمای بیرونی مجسمه لذت ببرید، به کمی زمان اضافی نیاز دارید.

بازدید از مجسمه مادر ارمنستان رایگان است و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید از آن دیدن کنید.

مجسمه مادر ارمنستان کجاست؟

مجسمه مادر ارمنستان در خیابان آزاتوتیان ایروان، در پارک پیروزی قرار دارد.

ساعات بازدید از مجسمه مادر ارمنستان چگونه است؟

از دوشنبه تا جمعه : ساعت 10 صبح تا 5 عصر روزهای شنبه و یکشنبه: ساعت 10 صبح تا 3 ظهر

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *