افتتاح حساب ترکیه

پایین آوردن تب یکی از مهم ترین نیازهایی است که همه ما در مواجه با بسیاری از بیماری ها عفونی و ویروسی با آن مواجه می شویم و در صورتی که راهکارهای آن را بدانیم می توانیم در خانه آن را کنترل کنیم. تب نشانه آن است که چیزی غیرعادی در بدن شما در حال وقوع است و اغلب به دلیل ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهد، اگرچه در افرادی که آنفولانزا دارند شایع تر است.  معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که بدن در حال مبارزه با عفونت است تا از خود محافظت کند مانند سایرعلائم سرماخوردگی و آنفولانزا.

 

تب‌هایی که توسط ویروس‌های سرماخوردگی یا ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شوند می‌توانند 3-4 روز طول بکشند، و متأسفانه، تب به‌ ویژه تب شدید (بیش از 39 درجه سانتیگراد) می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن بیمار وارد کند. اگر از تب رنج می برید و    می خواهید کمی بهبود یابد، در اینجا به چند نکته برای کاهش تب درخانه یا با دارو می پردازیم.

 

پایین آوردن تب

درمان های خانگی برای رفع علائم تب

 

1.استراحت

فعالیت می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد و تب شما را افزایش دهد، برای بهبودی و کاهش تب نیاز به استراحت دارید .  برای بزرگسالانی که تب آنها 38.9 درجه سانتیگراد یا کمتر است، توصیه می شود فقط استراحت کنند و مایعات زیادی بنوشند.

خواب کافی همچنین می تواند به حمایت از یکپارچگی سیستم ایمنی بدن شما کمک کند، بنابراین بدن شما می تواند با ویروس های تب زا مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبارزه کند.

 

2.مصرف مایعات زیاد و تاثیر آن در پایین آوردن تب

تب می تواند باعث از دست دادن مایعات و کم آبی بدن شود.  نوشیدن مایعات زیاد هنگام تب بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای بیماری‌هایی مانند آنفولانزا توصیه می شود.

نشانه های بیماری قلبی که خیلی از افراد جدی نمیگیرند

لازم نیست فقط آب بنوشید:

  • آب میوه
  • مکمل های دارویی (قرص جوشان)
  • آبگوشت ها
  • سوپ ها
  • چایی بدون کافئین

 

3.محیط خنک

خنک نگه داشتن دمای اتاق و خوابیدن تنها با یک ملحفه یا پتوی سبک می تواند به خنک تر نگه داشتن شما کمک کند. اگر کودک شما تب دارد، دمای خانه یا اتاق خواب را تنظیم کنید تا به خنک ماندن او کمک کند.

 

 4.پاشویه

قرار گرفتن در وان آب خنک به مدت 5 دقیقه بر کاهش حرارت بدن موثر است. همچنین قرار دادن یک پارچه سرد و مرطوب روی پیشانی و پشت گردن می تواند به بهبود علائم تب کمک کند.

این اقدام فیزیکی برای کاهش تب ممکن است به اندازه داروهای کاهش دهنده تب موثر نباشد.

 

پایین آوردن تب

داروهای بدون نسخه برای کاهش علائم آنفولانزا و تب

1.پایین آوردن تب

تب، لرز و سردرد از علائم ناخوشایندی است که دوست دارید هرچه زودتر تسکین پیدا کند. داروهای بدون نسخه را که می توانند تب را کاهش دهند در دسترس داشته باشید.

به عنوان مثال استامینوفن یک داروی بدون نسخه است که برای استفاده در برابر تب حتی در کودکان تایید شده است.

استامینوفن یک داروی رایج برای کاهش تب است که دردهای جزئی را نیز تسکین می دهد. سرماخوردگی یا آنفولانزا علائم بیشتری مانند گرفتگی گلو، سرفه، گرفتگی بینی هم دارد که با استامینوفن بهبود پیدا نخواهد کرد .

 

2.آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه

هنگامی که سرما خورده هستید، بدن شما مواد شیمیایی به نام هیستامین تولید می کند. این مواد منجر به عطسه، آبریزش بینی و آبریزش چشم می شود. آنتی هیستامین های ضد انفوزیون مانند کلرفینیرامین و دیفن هیدرامین این روند را متوقف می کنند و می توانند این علائم را از بین ببرند. آنها همچنین می توانند شما را خواب آلود کنند و باعث خشکی چشمان، بینی و دهان می شوند.

 

3.سرفه کردن

دو گزینه اصلی برای رفع سرماخوردگی و آنفولانزا وجود دارد:

داروهای تسکین دهنده برای سرفه

مانند دکسترومتورفان، می توانند برای مدت کوتاهی کمک کنند. آنها در بخشی از مغز شما کار می کنند که این روند را کنترل می کنند.

خلط آورها

مانند گاییفنزین، می توانند گرفتگی داخل قفسه سینه شما را از بین ببرند. به این ترتیب، زمانی که سرفه می کنید، می توانید از خلط به راحتی خلاص شوید. اگر این دارو را مصرف کنید، آب زیادی مصرف کنید.

درمان اگزما با عسل سه سوته و معجزه آسا

 

پایین آوردن تب با داروهای گیاهی 

گاهی اوقات افراد برای درمان تب از داروهای گیاهی استفاده می کنند.  به خاطر داشته باشید که نشان داده شده است که این مکمل ها تب را در حیوانات بهبود می بخشد. هیچ مدرک قابل اعتمادی وجود ندارد که نشان دهد آنها در انسان کار می کنند.  ایمنی آنها در کودکان نیز اغلب نامشخص یا ناشناخته است.  بهتر است از استعمال این داروها در کودکان اجتناب کنید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که سازمان غذا و دارو بر کیفیت مکمل ها مانند داروهای گیاهی  نظارت نمی کند.  قبل از استفاده از هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید.

زنجبیل و تاثیر آن بر پایین آوردن تب

زنجبیل تازه از جمله گیاهان دارویی است که تاثیر فوق العاده ای در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در فصول سرد دارد. این گیاه خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی داشته و یکی از بهترین محرک ها برای تقویت و افزایش توان سیستم ایمنی و دفاعی بدن محسوب می شود.

روش تهیه چای زنجبیل برای پایین آوردن تب:

  1. کتری را از آب پر کنید و بگذارید بجوشد.
  2. تا آب بجوشد، یک تکه ۲-۳ سانتی از ریشه زنجبیل را رنده کنید و یا از پودر زنجبیل استفاده کنیدیک قمقمه آماده کنید.
  3. می توانید از لیوان مخصوص دم نوش یا قوری استفاده کنید.
  4. زنجبیل را در قمقمه بریزید.
  5. حدود ۴ قاشق غذاخوری آب لیمو در قمقمه بریزید.
  6. سه قاشق غذاخوری عسل هم استفاده کنید،
  7. در واقع با عسل چای را مزه‌دار می کنیم و اندازه آن به خودتان بستگی دارد.
  8. وقتی آب جوشید، داخل قمقمه بریزیدش.
  9. در قمقمه را ببندید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در همین حالت بماند.
  10. محلول را داخل فنجان بریزید و لذت ببرید!

 

با پوست گریپ‌فروت چه طور تب را پایین بیاوریم؟

گریپ‌فروت گیاهی به صورت درخت و از خانواده مرکبات است. میوه و پوست گریپ فروت دارای ترکیباتی همچون اسیدهای میوه، فلاونوئید‌ها، ترکیبات فرار، هیدروکربن‌های ترپنی، ویتامین ث، پتاسیم، آهن و کلسیم است. محققان مشاهده کرده‌اند که میوه این گیاه قادر به کاهش ویروس‌های خانواده آنفولانزاست.

آشنایی با انواع روکش دندان و مزایای آن | چه زمانی باید دندان را روکش کنیم ؟

پوست گریپ فروت را 4 قسمت کنید، داخل قابلمه آب انداخته و آن را بجوشانید و آن را از صافی رد کنید، سپس با یک قاشق عسل میل کنید.

 

 برگ بو چه طور  به پایین آوردن تب کمک می کند؟

برگ بو از خانواده برگ بوییان با برگ‌های معطر است که میوه و برگ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌های آن سرشار از فلاونوئید، لاکتون سسکوئی، ترپنوئید‌ها، فنولید اسید‌ها و آلکالوئیدهای ایزوکوئینولین هستند، همچنین ریشه‌های آن دارای مقدار زیادی فلاونوئید است. از ترکیبات اصلی آن آلفا-توکوفرول 1و8-سینئول را می‌توان نام برد که اثر ضدویروسی داشته و ویروس‌ها را مهار می‌کند.

4 الی 5 برگ برگ بو را با یک استکان آب به مدت 10 الی 15 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید، برای بهبود طعم آن از دارچین یا زنجبیل که برای درمان سرماخوردگی هم مفید هستند استفاده کنید. بعد از خنک شدن میل کنید، نوش جان!

 

پایین آوردن تب با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یا صبر زرد و نام‌های دیگری مانند شاخ بزی، گل قبر و گل سگله در جنوب کشور شناخته شده است. آلوئه‌ورا سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی، آمینواسیدها، ویتامین‌ها و ترکیباتی نظیر آلوئین، فامودین، آنتراکینون و ایزوباربالکوئین است. محققان مشاهده کرده‌اند که این گیاه به دلیل افزایش تأثیر باکتری‌های لاکتیک اسید بر روده و آنزیم‌ها و سایر قسمت‌ها موجب افزایش ایمنی بدن نیز می‌شود. علاوه بر این، واکسن این گیاه در مدل سگ‌ها در جنبه‌های مختلف سیستم ایمنی، از جمله مجموعه لنفوسیت‌ها و ایمنوگلوبین‌ها از طریق اتصال بتا گلوکان باعث تحریک سیستم ایمنی سگ‌ها و افزایش سیستم ایمنی در آن‌ها شده است.

میتوانید ژل آلوئه‌ورا را با آبمیوه‌های مناسب برای سرماخوردگی مخلوط کنید و میل نمایید.

 

 

 

 

 

روش‌های گفته شده در این مقاله را میتوانید برای پایین آوردن تب در خانه امتحان کنید. حتما به این نکته دقت کنید در صورت تشدید علائم بیماری با پزشک خود مشورت کنید. هر گونه علائم تب و سرماخوردگی نیاز به رسیدگی و صبر تا زمان رسیدن به بهبودی کامل سلامتی نیاز دارد.

 

 

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: شادی همتی

آخرین بروز رسانی

8 آبان 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *