چای سبز برای لاغری

اکثر مردم به اثر چای سبز برای لاغری واقف هستند و شاید حتی چندباری هم آن را امتحان کردند. گروه سلامت شادمگ در این مطلب به خواص چای سبز و اثراتی که بر لاغری دارد پرداخته است.

چای سبز برای لاغری

چای سبز به دلیل داشتن ترکیب غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدانی با چندین مزیت سلامتی از جمله کاهش وزن همراه است.

در حالی که اخیراً چای سبز در غرب به محبوبیت رسیده است، از مدتها قبل در طب سنتی چین از چای سبز برای درمان بیماریهای متعددی از سردرد گرفته تا ترمیم زخم استفاده می شده است.

خواص چای سبز برای لاغری

تصور می شود چای سبز با تقویت متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک می کند. فرایندهایی که به بدن اجازه می دهد غذا و نوشیدنی را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند ، در مجموع به عنوان متابولیسم شناخته می شوند.

چای سبز با کمک به کارایی بیشتر متابولیسم بدن ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد.

چای سبز حاوی کافئین و نوعی فلاونوئید به نام کاتچین است که یک آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می دهد که هر دوی این ترکیبات می توانند متابولیسم را تسریع کنند.

کاتچین می تواند به تجزیه چربی اضافی کمک کند ، در حالی که هم کاتچین و هم کافئین می توانند میزان انرژی بدن را استفاده کنند.

چای سبز برای لاغری

 

ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی سالم همراه با مقدار زیادی میوه و سبزیجات موثرترین استراتژی کاهش وزن است. اما در صورت استفاده از چای سبز در کنار این روش ها می تواند نتیجه مثبت را افزایش دهد.

مطالعه ای که توسط مرکز پزشکی دانشگاه مریلند انجام شده است ، نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای سبز در یک روز برای کاهش وزن را توصیه می کند. مقدار دقیق آن بسته به متابولیسم طبیعی از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

خواص دیگر چای سبز

یکی دیگر از خواص چای سبز آرام بخش بودن آن است که به پیشگیری از پرخوری های عصبی که منجر به اضافه وزن و در نهایت چاقی می شود، کمک می کند. افرادی که به محض فشار عصبی، استرس یا تنش های ناشی از کار روزانه مشغول به خوردن می شوند و به ریزه خواری روی می آورند، می توانند از چای سبز استفاده کرد.

نوشیدن چای سبز به شما کمک می کند تا از خاصیت آرامش بخشی این گیاه دارویی برای تقویت سیستم عصبی خود استفاده کنید و به این ترتیب مانع بروز اشتهای کاذب ناشی از استرس ها یا تنش ها شوید.

دلیل کاهش وزن و لاغری با چای سبز

برخی مطالعات نشان می دهد که جایگزینی چای با نوشیدنی های پر کالری می تواند منجر به یک پوند کاهش وزن در هفته شود .

در واقع، چون چای سبز یک دیورتیک طبیعی است، این درمان ایده آل برای مبارزه با مشکلات احتباس مایعات و التهاب کلیه بافت است.

به همین علت، برخی برآوردها نشان می دهند که مصرف چای سبز به طور مرتب می تواند چربی بدن را تا 19 درصد کاهش دهد و چای سبز برای لاغری مفید است.

درمان بی خوابی در شب با راهکارهای خانگی ؛ از بررسی علت تا درمان

چای سبز برای لاغری

حتی کافئین سبزی چای باعث کاهش وزن می شود؛ نوشیدن چای سبز هر روز کاهش وزن را ساده می کند، زیرا کافئین آن را به عنوان یک محرک عمل می کند که عملکرد ورزش را بهبود می بخشد و باعث سوزش چربی در روند ورزش می شود.

در حالی که هر فنجان حاوی فقط یک چهارم کافئین یک فنجان قهوه را دارد، هنوز هم به اندازه کافی اس به شما کمک می کند. آن را برای شروع احساس مزایای سلامتی زیادش نمی کند، زیرا اکثر مردم پس از حدود سه فنجان در روز متوجه نتایج آن می شوند.

نوشیدن چای سبز نیز ممکن است باعث سوزاندن چربی در طول ورزش شود. یک مطالعه نشان داد که افرادی که چای سبز را قبل از ورزش مصرف کرده اند، 17 درصد بیشتر از افرادی که فاقد چربی هستند، سوزانده می شوند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که چای سبز به طور خاص به بدن شما کمک می کند که چربی بیشتری بسوزاند و در دراز مدت سبب کاهش وزن بدن می شود.

وزن واقعی شما با چای سبز کم می شود، و همچنین به کاهش چربی شکم کمکد می کند ؛ چربی زیر جلدی (شکم) به عنوان خطرناک ترین خطر است، زیرا به شدت با التهاب، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سایر بیماری های مزمن ارتباط دارد .

چون چای سبز به طور خاص سطوح این نوع چربی را کاهش می دهد، این نوشیدنی مفید است، حتی اگر کاهش وزن قابل توجهی نداشته باشید.

خواص چای سبز برای لاغری

در اینجا در مورد جنبه های مختلف خواص چای سبز برای لاغری صحبت می کنیم.

چای سبز برای لاغری

تاثیر چای سبز بر تجزیه کردن سلول های چربی

چای سبز برای لاغری مفید است. بدن برای اینکه بتواند چربی های قسمت های مختلف بدن را بسوزاند باید ابتدا بافت های چربی را تجزیه کند و آنها را به ذرات ریزتر و یا به شکل سلول های مختلف در بیاورد.

وقتی چربی های قسمت های مختلف بدن تجزیه شدند، به شکل سلول های مختلف به جریان گردش خون فرستاده می شوند. در این مرحله جریان گردش خون انرژی این سلول ها را برای عضله سازی در قسمت های مختلف بدن خرج می کند.

این چای دارای هورمونی به نام نوراپی نفرین می باشد که می تواند بر روند تجزیه و شکستن سلول های چربی تاثیرگذار باشد و سرعت تجزیه سلول های چربی را افزایش دهد.

 

تاثیر استفاده از چای سبز برای کالری سوزی

همه ما می دانیم که روند کالری سوزی در تمامی اوقات شبانه روز، زمانی که مشغول فعالیت هستیم و یا زمانی که مشغول استراحت هستیم، انجام می شود.

در این میان افراد با استفاده از این نوشیدنی می توانند مقدار و سرعت کالری سوزی روزانه خود را بیشتر کنند و سبب تقویت سوخت و ساز اندام های مختلف بدن شوند.

چای سبز برای لاغری

تاثیر استفاده از چای سبز در کاهش اشتها

افراد با مصرف این نوشیدنی در زمان های معین و شیوه های مشخص میل کمتری به غذا خوردن پیدا می کنند. به همین دلیل کالری کمتری دریافت می کنند.

در این میان برخی از محققان معتقد هستند که ترکیبات موجود در این چای مانع جذب چربی های موجود در غذا می شوند. این یکی از جنبه های خواص چای سبز برای لاغری می باشد.

قابل ذکر است که برخی از افراد در میان روز بر اثر استرس و فشار های عصبی عادت به خوردن مواد غذایی مختلف دارند. این افراد می توانند به جای استفاده از مواد غذایی مختلف از این نوشیدنی استفاده کنند. زیرا این چای هم آرامش بخش است و هم مانع پرخوری می شود و هم چای سبز برای لاغری مفید است.

از خواص تخم شربتی غافل نشوید | معجزه های تخم شربتی و طریقه مصرف آن

تاثیر چای سبز بر کاهش چربی های موجود در ناحیه شکم

چربی های موجود در بدن گاهی زیرپوستی و گاهی عمقی هستند. کاتچین و کافئین به راحتی می توانند چربی های زیر پوستی و سطحی را از بین ببرند.

اما از بین بردن چربی های عمقی که می توانند زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و … نیز باشند، کار سختی است.

در این میان افراد می توانند با مصرف مداوم این نوشیدنی چربی های عمقی موجود در ناحیه شکم را نیز از بین ببرند. این مورد نیز یکی از جنبه های خواص چای سبز برای لاغری است که بررسی کردیم.

چای سبز برای لاغری

روش درست تهیه چای سبز

وقتی نوبت به لذت بردن از طعم چای سبز می رسد ، چگونه دم کرده شما می تواند تفاوت ایجاد کند. آب را بیش از حد گرم نکنید ، زیرا جوشاندن بیش از حد به کاتچین ها آسیب می رساند.

برای بهترین طعم و نتیجه ، آب را بجوشانید و سپس اجازه دهید ده دقیقه استراحت کند. سپس آن را روی برگهای چای بریزید و قبل از بیرون آوردن برگها ، آن را برای یک دقیقه دم کنید.

 

انواع چای سبز

چای های سبز در انواع مختلفی موجود است اما برای کاهش وزن ، تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد. چای های سبز ساده و کم پردازش ، غنی ترین ماده غذایی را دارند و بنابراین چای سبز برای لاغری و کاهش وزن و سایر مزایای سلامتی بهترین هستند.

نکته خوب دیگر در مورد چای سبز داشتن کالری تقریباً ناچیز از نظر تعداد مواد مغذی است که تأمین می کند.

چای سبز؛ یک ادرار آور طبیعی

این ماده همچنین یک ادرار آور طبیعی است ، که آن را برای درمان و مبارزه با احتباس مایعات ایده آل می کند. نوشیدن منظم چای سبز می تواند چربی بدن را تا 19 درصد کاهش دهد.

چای سبز برای لاغری

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز برای لاغری

برای کاهش وزن می توانید بلافاصله بعد از غذا چای سبز بنوشید. اما اگر معده حساس ندارید باید این کار را انجام دهید زیرا چای سبز ماهیتی قلیایی دارد و ترشح آب های خارج از معده را تحریک می کند.

همچنین متخصصان پیشنهاد می کنند چای سبز برای لاغری را صبح و عصر یا 2 ساعت پس از صرف غذا میل کنید. افرادی که مشکلات خواب دارند باید از خوردن چای سبز نزدیک به زمان خواب خودداری کنند.

 

چای سبز و زیره برای لاغری

دمنوش زیره و چای سبز فقط در چربی سوزی موثر نیست ؛ این ماده همچنین برای تصفیه بدن از بسیاری از سموم شناخته شده است ، به همین دلیل تقریباً در هر لیست از محصولات رژیم غذایی وجود دارد.

اگر فردی هر روز 3 تا 5 فنجان زیره و چای سبز بنوشد ، حتی در هفته اول ، بدن شروع به سوزاندن چربی تا 35 تا 43٪ به طور موثرتر می کند.

زیره سبز و چای سبز حاوی تعداد زیادی آنتی اکسیدان است ، بنابراین هرچه زودتر شروع به نوشیدن آن کنید ، نتایج سریعتر حاصل می شود.

 

طرز تهیه چای سبز و زیره

مقداری چای سبز و کمی زیره (برای طعم و اثربخشی بیشتر می توانید از نعناع تازه، مقدار کمی زنجبیل استفاده کنید) را در آب جوش بریزید و اجازه بدهید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و در صورت تمایل با یک قاشق چای‌خوری عسل بنوشید.

چای سبز برای لاغری

اسموتی چای سبز و آووکادو

ترکیب چای سبز و آوکادو ترکیبی عالی از پروتئین، چرب ضروری و آنتی اکسیدان ها را می سازند.

عرق کف دست و پا نشانه ی چیست ؟ بهترین روش درمان

فقط یک قاشق غذاخوری چای سبز، نصف آوکادو، یک موز و آب گرم را ترکیب کنید (حدود نیمی از فنجان). چای سبز را در آب گرم به مدت نیم ساعت قرار دهید . همه چیز را با هم در مخلوط کن بریزید تا اسموتی خوشمزه شما تهیه شود.

 

چای سبز با لیمو و زنجبیل

چای سبز، لیمو و زنجبیل همچنین می تواند باعث کاهش چربی در بدن شود.

آب را به جوش بیاورید و چند دقیقه قبل از جوش آمدن خاموش کنید و برگ ها چای سبز را بریزید ؛ آب لیمو و یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را با آنها مخلوط کنید و اجازه بدهید 15 دقیقه بماند و لذت ببرید. این معجون چای سبز برای لاغری خوب است.

چای سبز را قبل یا بعد از غذا بنوشیم؟

برای بهره‌وری بیشتر از چای سبز برای لاغری ، بهترین راه می‌تواند نوشیدن آن با معده خالی باشد. یک مطالعه نشان داد که مصرف همزمان غذا و نوشیدن چای ممکن است مانع جذب EGCg شود.

از طرف دیگر، چای سبز ممکن است مانع جذب آهن شود. با این حال، بسیاری از منابع توصیه می‌کنند نوشیدن چای سبز با معده خالی توصیه نمی‌شود. اگر مشکل معده یا کبد دارید، بهترین گزینه ممکن است مصرف آن همراه با غذا یا بعد از غذا باشد. ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید.

یکی دیگر از مزایای نوشیدن چای سبز قبل از غذا این است که می‌تواند به کاهش گرسنگی کمک کند.

برای تقویت سوخت و ساز بدن چه زمانی چای سبز بنوشیم؟

چای سبز ممکن است به هضم غذا و افزایش متابولیسم کمک کند. اگرچه هیچ دستورالعمل خاصی برای زمان مصرف چای وجود ندارد، اما بهترین زمان ممکن است قبل از غذا یا ۳۰-۶۰ دقیقه بعد از غذا باشد.

برای دریافت بیشترین بهره ، معمولاً بسته به نوع و مقدار EGCg، سه تا ۵ فنجان چای سبز را در روز توصیه می‌کنند.

چای سبز برای لاغری

چای سبز هم قبل و هم بعد از ورزش فواید خاص خود را دارد. یک فنجان قبل از ورزش ممکن است به کاهش وزن، افزایش استقامت و بهبود و حفظ تمرکز کمک کند، در حالی که یک فنجان بعد از ورزش باعث شادابی و دریافت انرژی دوباره می‌شود.

در مورد پوست، ممکن است هر فنجان چای اثرگذار باشد. چای نه تنها آبرسانی لازم را برای داشتن پوست درخشان فراهم می‌کند بلکه خواص ضد التهابی هم دارد.

این چای می‌تواند به درمان خطوط ظریف و چین و چروک و تیرگی دور چشم کمک کند و حتی ممکن است به کاهش سبوم و از بین بردن آکنه کمک کند. برای اینکه یک قدم جلو بروید، می‌توانید یک بخور صورت با چای سبز بگیرید و آن را بخشی از برنامه هفتگی مراقبت از پوست صورت‌تان قرار دهید.

خواص چای سبز برای لاغری چگونه است؟

تصور می شود چای سبز با تقویت متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک می کند. فرایندهایی که به بدن اجازه می دهد غذا و نوشیدنی را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند ، در مجموع به عنوان متابولیسم شناخته می شوند. چای سبز با کمک به کارایی بیشتر متابولیسم بدن ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد.

روش درست تهیه چای سبز چیست؟

برای بهترین طعم و نتیجه ، آب را بجوشانید و سپس اجازه دهید ده دقیقه استراحت کند. سپس آن را روی برگهای چای بریزید و قبل از بیرون آوردن برگها ، آن را برای یک دقیقه دم کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

24 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *