افتتاح حساب ترکیه
چیدمان فرش در پذیرایی

چیدمان فرش در پذیرایی یکی از موضوعات بسیار مهمی می باشد که می توانید با رعایت آن زیبایی فوق العاده ای برای دکوراسیبون منزل خود به ارمغان بیاورید. فرش به طور قطع یکی از اساسی ترین و اصلی ترین وسایل خانه های ما ایرانی ها به حساب می آید که شاید خیلی از نحوه و شیوه درست پهن کردن آن با خبر نباشیم. ما در این مقاله قصد داریم  از مهمترین اصول چیدمان فرش بگوییم تا به شما کمک کنیم تا بتوانید یک آپارتمان زیبا و مدرن آن هم با کمترین هزینه ممکن در اختیار داشته باشید.

اصول چیدمان فرش در پذیرایی

باید بپذیریم با وجود پیشرفت های زیادی که در زمینه تولید کف پوش های متنوع و گسترده ای که اتفاق افتاده است، اما همچنان مخصوصاً برای ما ایرانی ها فرش با اختلاف چشمگیری به عنوان بهترین پوشش کف به حساب می آید.

در واقع فرش در منازل یک عنصر سازمان‌بخش و نظم‌دهنده، پوشش کف، نقطه کانونی (Focal Point) و گاهاً عنصر تزئینی به حساب می آید.

چیدمان فرش در پذیرایی

خب بعد از این توضیح مختصر به سراغ اصل مطلب یعنی مهترین موارد و نکاتی که جز اصول چیدمان فرش به حساب می آیند می رویم و آنها را به صورت مجزا برای شما بیان خواهیم کرد.

در صورت ایجاد لکه روی فرش تان می توانید از بهترین لکه بر فرش خانگی که یادتان داده ایم استفاده کنید.

1. مکان مناسب پهن کردن فرش را پیدا کنید

خیلی از ما به خاطر ندانستن اصول چیدمان فرش و نحوه پهن کردن بر این باوریم که همیشه باید کل فضای خانه خود را از فرش پر کنیم، در حال که این موضوع کاملاً اشتباه است و اینکه شما در کجا و کدام قسمت منزل خود نیاز است که از فرش استفاده کنید، به خودی خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه بیشتر به این موضوع پی خواهید برد که گاهی نیاز است شما قسمتی از منزل را کامل فرش کنید، گاهی فقط قسمتی و در بعضی از مکان ها اصلاً نیازی به استفاده از فرش ندارید تا بتوانید زیبایی و جذابیت را به خانه خود ببخشید.

چیدمان فرش در پذیرایی

قبل از آنکه بخواهیم نکات بعدی را برای شما بیان کنیم لازم است که شما تفکرات و ذهنیت های قدیمی خود را از نحوه پهن کردن فرش کنار گذاشته و با توجه به اصول پیش بروید، البته به این نکته نیز دقت کنید که ما تمام این موارد را برای زیباتر شدن دکوراسیون شما بیان می کنیم و این موضوع متناسب با سلایق افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

2. اندازه مناسب فرش از مهمترین اصول چیدمان فرش

در خیلی از موارد مشاهده می کنیم که هر چقدر در منزل خود تلاش می کنیم و مکان مبل ها را تغییر می دهیم بازهم به نوعی به هم ریختگی و بی نظمی در دکوراسیون مشاهده می کنیم قافل از اینکه مشکل اصلی اصلاً مکان مبل های نمی باشد و این اندازه فرش می باشد که باعث این موضوع می باشد.

چیدمان فرش در پذیرایی

از اصول چیدمان فرش این می باشد که در زمان خرید و انتخاب فرش از لحاظ اندازه به گونه ای عمل کنید که بعد از پهن کردن فرش در موقعیت مورد نظر، مبل ها قابلیت این را داشته باشند که پایه های عقب بر روی زمین قرار گرفته و پایه های جلو روی فرش.

البته فراموش نکنید که این موضوع بیشتر برای انتخاب فرش های داخل حال و پذیرایی صحیح می باشد و برای اتاق خواب ها و راهروها شما باید به شیوه دیگری عمل کنید.

3. اگر مبل های پذیرایی سِت نیستند، اصول چیدمان فرش متفاوت است!!

در برخی از منازل مبل های استفاده با هم متفاوت می باشند. در صورتی که مبل های آپارتمان شما نیز جز این دسته می باشند بهتر است به جای استفاده از اصول چیدمان فرش که در قسمت بالا بیان کردیم به این شکل عمل کنید:

چیدمان فرش در پذیرایی

صندلی هایی که دارای شکل متفاوت با کاناپه ها می باشند بهتر است هر چهار پایه آنها بر روی فرش قرار بگیرند و کاناپه ها نیز به گونه ای چیدمان شوند که دو پایه جلو بر روی فرش قرار بگیرند و پایه های عقب بر روی زمین.

شما با این کار می توانید فضای منزل خود را مدیریت کرده و به نوعی هر چیدمان و دکوراسیونی که مد نظرتان می باشد را ایجاد کنید و به یک فضای مدرن تبدیل کنید.

راهنمای انتخاب مدل جدید پرده آشپزخانه + تصاویری از مجللترین پرده ها

4. پهن کردن قالیچه کوچک در پذیرایی

مورد بعدی که لازم است به آن توجه شود استفاده از قالیچه های کوچک در پذیرایی می باشد که اصولاً دستباف می باشند.

چیدمان فرش در پذیرایی

از آنجایی که قالیچه های دستباف اصولاً دارای قیمت بالایی می باشند و اگر دارای متراژ کمی نسب به اندازه پذیرایی شما باشند بهتر است که هیچکدام از پایه های کاناپه و صندلی ها بر روی آن قرار نگیرد.

با اینکار شما به دو هدف دست خواهید پیدا کرد، اول اینکه قالیچه شما خود را بیشتر نشان خواهد داد و از طرفی دیگر حفظ و نگهداری فرش دستباف شما بهتر انجام خواهد شد.

5. اصول چیدمان فرش در اتاق خواب

زمانی که شما برای پهن کردن فرش در اتاق خواب اقدام می کنید باید به چندین نکته مهم دقت کنید:

اول اینکه از آنجایی که لازم است شما بعد از بیدار شدن از خواب پا روی یک کف پوش نرم و گرم قرار دهید بهتر است از فرش هایی استفاده کنید که دارای اندازه بزرگی باشند. این اندازه باید به گونه ای انتخاب شود که بتواند بیش از 30 تا 45 سانت از اطراف تخت شما را پوشش دهد.

با اینکار علاوه بر مشخص بودن طرح و زیبایی فرش ؛ شما از گرما و نرم بودن قالی نیز به نحو احسنت استفاده خواهید کرد.

چیدمان فرش در پذیرایی

مورد دوم نیز این می باشد که تلاش کنید تا حد امکان از قالیچه های گردو یا کوچک برای اتاق خواب نوزاد یا خودتان استفاده نکنید، اما در صورتی که مجبور به استفاده از آنها شدید تمام تلاش خود را کنید که قالیچه شما به طور کامل جلوی تخت را پوشش دهد، در این حالت حداقل می توانید یک دکوراسیون زیبا و مدرن برای منزل خود ایجاد کنید.

6. اصول چیدمان فرش در غذاخوری و آشپزخانه

بعد از پذیرایی و اتاق خواب نوبت به آشپزخانه و غذاخوری می باشد. یادتان باشد شما لازم است با انتخاب فرش مناسب و خرید و تهیه فرش هایی با اندازه بزرگ به گونه ای عمل کنید که وقتی میز غذاخوری بر روی فرش قرار می گیرد، فضا برای جلو و عقب شدن صندلی ها بر روی فرش مناسب باشد.

در غیر اینصورت در زمانی تغییر موقعیت صندلی فرش نیز به همراه آنها جا به جا شده و بی نظمی خواصی به درواسیون شما می دهد و همچنین طرح و زیبایی فرش شما در زیر پایه های صندلی ها مخفی می شوند.

7. پهن کردن فرش در راهرو

یکی از بزرگترین دردسرهایی که بسیاری از خانم های خانه دار با آن همراه می باشند پیدا کردن یک فرش مناسب با راهروها می باشند.

چیدمان فرش در پذیرایی

از آنجایی که ابعاد راهروها اصولاً دراز و باریک می باشند به طور قطع فرش انتخابی شما نیز باید به همین ابعاد باشد، اما سوالی که شاید برای شما پیش بیاید این است که پیدا کردن فرشی که از لحاظ ابعاد دقیقاً مناسب با ابعاد راهرو باشد بسیار سخت و گاهاً غیر ممکن می باشد.

در این صورت اصول چیدمان فرش دین شکل است که شما باید به طول راهرو خود دقت کنید تا عرض آن، استفاده از یک فرش با عرض کمتر و طول هم اندازه با راهرو می تواند بهترین گزینه انتخابی باشد.

8. نباید کل فضای آپارتمان را با فرش پر کرد

یک دیدگاه سنتی و اشتباهی که در بسیاری از منازل ایرانی مشاهده می شود این است که تصور می شود باید کل متراژ آپارتمان با فرش و موکت پر شود!!

از لحاظ اصول چیدمان فرش پذیرایی مدرن این دیدگاه کاملاً اشتباه می باشد و اگر قرار بود این دیدگاه درست باشد پس چرا این همه هزینه های بالا در ساخت آپارتمان های جدید برای طراحی و استفاده از کف پوش های مدرن و رنگارنگ انجام می شود؟!!

پس یادمان باشد در متراژ کلی آپارتمان عدم استفاده از فرش در بعضی از نقاط نه تنها بد نیست، بلکه باعث افزایش زیبایی دکوراسیون منزل خواهد شد.

چیدمان فرش در پذیرایی

9. نزدیک لبه های دیوار را فرش نکنید!

مورد بعدی که لازم است در مورد اصول چیدمان فرش در منزل خود به آن دقت کنید خالی گذاشتن لبه های نزدیک به دیوارها می باشد که می تواند زیبایی خاصی برای دکوراسیون داخلی شما به همراه داشته باشد.

برای منازل قدیم با متراژ بالا فاصله از دیوار بین 30 تا 45 سانتی می باشد در حالی که برای آپارتمان های کوچک با متراژ کم این فاصله تا 20 سانتی متر نیز کفایت می کند.

چطور رومیزی مناسب میز انتخاب کنیم ؟ روش انتخاب رومیزی میز مربع ، میز گرد و میز جلو مبلی

10. سعی کنید فضای خود را ست کنید

در خیلی از مواقع می شنویم که خانم ها به همدیگر توصیه می کنند از این رنگ فرش یا این مدل به هیچ وجه استفاده نکنید، اما اگر واقعاً این رنگ ها و مدل ها بد می باشد چرا باید شرکت های تولیدکننده و بافندگان فرش دستباف به سراغ این رنگها و طراحی ها بروند؟

این سبک دکوراسیون و طراحی منزل شما می باشد که می تواند نوع فرش انتخابی شما را مشخص کند.

چیدمان فرش در پذیرایی

اگر به دنبال ایجاد یک هارمونی رنگ مناسب می باشید لازم است تمام تلاش خود را بکنید تا رنگ فرش، مبلمان و پرده های شما با هم ست شوند.

اگر هم به دنبال یک سبک مدرن با مبلمان ساده و بدون تزئینات می باشید از فرش‌هایی با حال‌و‌هوای مدرن، در سبک روستیک که حال‌و‌هوای روستایی دارند و یا از فرش‌هایی با نقشه‌های ساده مانند گلیم و جاجیم استفاده کنید. اما اگر دنبال سبک کلاسیک می باشید از فرش‌هایی با نقشه‌‌های اصیل و سنتی مانند فرش‌ هایی با نقشه‌ های ایرانی استفاده کنیم.

11. فرش‌ها را با فاصله از هم پهن کنید!

علاوه بر فاصله فرش‌ها با دیواره كناری، لازم است فرش‌ها نسبت به یكدیگر هم با فاصله قرار بگیرند.

این کار سبب می‌شود که کفپوش شما که بخشی از دکوراسیون منزل شماست دیده شود و فضای منزل دلبازتر به نظر برسد. از لحاظ اقتصادی هم در مقایسه با زمانی که همه فرش‌ها به هم چسبیده باشند به صرفه‌تر است و زیبایی فرش بیشتر نمایان خواهد شد.

12. از فرش‌های خیلی کوچک در چیدمان دوری کنید!

فرش در دکوراسیون وظیفه دارد تا با پیوند دادن مبلمان و کفپوش باعث وحدت و هماهنگی شود و زیبایی فضا را دو چندان کند اما وجود چندین فرش کوچک علاوه بر شلوغی بصری انسجام دکوراسیون شما را هم از بین می‌برد.

چیدمان فرش در پذیرایی

چیدمان فرش در پذیرایی

در مورد چیدمان فرش پذیرایی یک قاعده کلی وجود دارد، آن هم این است که باید زمانی که روی کاناپه نشسته‌اید پاهای شما فرش را لمس کند. این قاعده با سه نوع چیدمان امکان‌پذیر است:

پایه‌های جلویی مبل روی فرش و پایه‌های عقب روی کفپوش باشد.
تمامی پایه‌ها روی فرش قرار گیرد.
مبلمان به طور کامل دور فرش چیده شود و فرش تنها در برگیرنده پایه‌های میز جلو مبلی باشد. (این چیدمان خیلی توصیه نمی‌شود چون در این حالت فضای شما کوچکتر درک می‌شود)

چیدمان فرش در پذیرایی مستطیل

بهتر است بدانید چیدمان فرش در پذیرایی مستطیل شکل بسیار راحت‌تر از پذیرایی‌های مربعی شکل است. زیرا در پذیرایی مستطیلی به دلیل کشیدگی فضا امکان تفکیک فضاها به کمک فرش و استفاده از میز ناهارخوری در کنار ست مبلمان وجود دارد. به بیانی دیگر در پذیرایی‌های مربعی شکل ما ملزم به خرید یک دست مبل هستیم اما در فضاهای مستطیلی به دلیل کشیدگی طول و عرض، به راحتی می‌توانیم دو دست مبل را جای دهیم.

چیدمان فرش در پذیرایی مربع

درپذیرایی مربع شکل ابتدا باید یک نقطه‌ی کانونی برای چیدمان مشخص کنید و تلویزیون یا شومینه را آن جا قرار دهید. سپس مبلمان را رو به روی آن‌ها بچینید و فرش را بین مبلمان پهن کنید. اگر قصد دارید در این فضا میز ناهارخوری قرار دهید باید از یک فرش جداگانه برای آن استفاده کنید به گونه ای که فرش وسط در وسط میز قرار گیرد.

چیدمان فرش در پذیرایی

در پذیرایی‌های مربعی همچنین می‌توانید از چیدمان مرکزگرا و فرش‌هایی با نقوش مركزگرا بهره ببرید.

فرش‌های گرد نیز یک پیشنهاد ایده‌آل برای چیدمان‌های مركزگرا هستند که کم‌ترین هدر رفت فضا را دارند. پس اگر دکوراسیون‌های خلوت را می‌پسندید این فرش مناسب این نوع پذیرایی و سلیقه‌ی شماست.

چیدمان قالیچه ها در پذیرایی!

علاوه بر فرش ممکن است از قالی های دستباف کوچک نیز در انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل استفاده کرد. به کار بردن چنین قالیچه هایی بیشتر برای پذیرایی هایی با فضای بزرگ پیشنهاد می شود، زیرا بهتر است هیچ وسیله ای روی این قالیچه ها قرار نگیرد. علت این مسئله با دو دلیل قابل بررسی است:

در این صورت قالیچه ظاهر بهتری به منزل داده و خیلی بهتر زیبایی خود را به نمایش خواهد گذاشت.
شستشن فرش در خانه برای این قالی ها فکر خوبی نیست، در نتیجه هر بار باید هزینه زیادی صرف تمیز کردن آن‌ها کرد.

ایده های جذاب برای داشتن دکوراسیون شاد و دلباز با کمترین هزینه

در انتخاب رنگ فرش باید به چه نکاتی توجه کرد؟

حالا که دیگر نکات مهم در خصوص چیدمان فرش در پذیرایی و ست کردن فرش و مبل را بررسی کردیم می توانیم به بررسی انتخاب رنگ فرش نیز بپردازیم. درواقع رنگ فرش اولین معیاری محسوب می شود که در کنار اندازه و ابعاد فرش و محیط باید حین خرید به آن دقت کرد. مناسب ترین روش برای انتخاب بهترین رنگ برای پذیرایی و فرش آن توجه به تم و پالت رنگی دکوراسیون کل خانه است.

در نتیجه بهتر است انتخاب فرش را برای آخرین مراحل از دکوراسیون منزل خود نگه دارید و اول سایر المان‌ها همانند مبل، پرده و رنگ دیوارها را انتخاب کنید. در ادامه این مطلب پرکاربردترین رنگ‌ها در انتخاب فرش را براساس تاثیرات روان شناختی و همینطور دید ظاهری آن بررسی خواهیم کرد:

فرش‌های قهوه‌ای و گردویی

یکی از اصیل‌ترین گزینه‌ها در انتخاب رنگ فرش، رنگ گردویی است که به وفور در دکوراسیون منازل ایرانی به چشم می خورد. اگر شما نیز می خواهید دکوراسیون کلاسیک با رنگ‌ مبلمان کرم و قهوه‌ای داشته باشید، بهترین انتخاب برای فرش نیز رنگ گردویی است. البته این رنگ در دکوراسیون های بژ و سرمه‌ای نیز کاربردی است.

چیدمان فرش در پذیرایی

طیف‌های قهوه‌ای علاوه بر آرامشی که دارد، ظاهری گرم و طبیعی نیز به منزل می بخشد. از فرش‌هایی با رنگ قهوه‌ای و گردویی می توان در محیط های مختلف استفاده کرد اما بهترین فضا برای چیدمان فرش گردویی پذیرایی است. زیرا حس دوستی و صمیمیت را نیز در بین اعضای خانواده ایجاد می کند. البته توجه داشته باشید که گردویی تیره برای فضاهای کوچک انتخاب خوبی نیست و به جای این می توانید سراغ رنگ کرم بروید.

فرش با رنگ کرم و دیگر رنگ‌های خنثی

همانطور که می دانید علاوه بر کفپوش فرش نیز از رنگ‌های زمینه‌ای هر فضایی محسوب می شود که بقیه اجزا باید به نوعی با آن در ارتباط باشند. در پاراگراف بالا به رنگ مناسب فضاهیا کوچک اشاره مختصری کردیم و گفتیم بهترین رنگ در انتخاب فرش برای چنین محیط هایی رنگ کرم است.

در واقع پیش زمینه روشنی از رنگ کرم علاوه بر بزرگ نشان دادن محیط در بازتاب نور منزل هم موثر است. پس اگر فضای پذیرایی تان نورگیری مناسبی ندارد و یا تعداد پنجره ها در آن کم است، بهترین گزینه برای شما طیف های مختلفی از رنگ کرم و دیگر رنگ‌های خنثی مرتبط با دکوراسیون است. از جمله این رنگ ها می توان به توسی روشن نیز اشاره کرد.

چیدمان فرش در پذیرایی

رنگ آبی و سرمه‌ای برای چیدمان فرش در پذیرایی

چیدمان فرش سرمه‌ ای در پذیرایی می تواند در ایجاد حس آرامش افراد تاثیر گذار باشد. این رنگ با تاثیر بر ضربان قلب تاثیر بسزایی در کاهش استرس نیز دارد. پس اگر می خواهید محیطی آرام برای خود و خانواده تان ایجاد کنید، سرمه‌ای یکی از بهترین انتخاب ها برای شما است.

این رنگ در دکوراسیون‌های مدرن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته باید توجه داشته باشید که با توجه به تیره بودن آن بهتر است برای فضاهای کوچک سراغ طیف‌های روشن تر از رنگ آبی بروید. هرچند تیره بودن فرش می توان برای خانواده های پر رفت و آمد یا خانواده هایی با فرزند کوچک یک مزیت نیز محسوب شود.

رنگ آبی نیز از تمامی مزایای رنگ سرمه ای برخوردار است اما برخلاف آن رنگی روشن و گاها سرد تلقی می شود. پس نباید در استفاده از آن زیاده روی کرد. به همین دلیل در کنار آن از رنگهایی مانند زرد یا قرمز استفاده می شود.

فرش لاکی و قرمز

اگر می خواهید فضایی سلطنتی و خوشایند برای میهمانان خود ایجاد کنید، می توانید سراغ طیف های مختلفی از رنگ قرمز بروید. اگر به فروشگاه‌های فرش مراجعه کنید بی شک تعداد زیادی از فرش با زمینه قرمز در طیف های مختلف خواهید دید که نشان دهنده محبوبیت این رنگ است.

چیدمان فرش در پذیرایی

در بافت فرش‌های قرمز معمولا از رنگ‌هایی مثل کرم و آبی نیز استفاده می شود که باعث دوچندان شدن جذابیت این فرش‌های می گردد. البته توجه داشته باشید که برای چیدمان فرش قرمز در پذیرایی باید رنگ دیوارها سفید یا کرم باشد تا فضا زیاد شلوغ جلوه نکند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

15 دی 1401

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *