افتتاح حساب ترکیه
کاهش درد قاعدگی

کاهش درد قاعدگی  یکی از مسائلی است که بسیاری از خانم‌ها در صفحات مجازی یا زمان مراجعه به پزشک مطرح می‌کنند. اما ما در این مطلب از گروه سلامت شادمگ راهکارهای فوری و تضمینی برای کاهش درد به شما ارائه میکنیم.

درد پریود چیست؟

در هر ماه، رحم برای نگه داشتن بچه یک لایه محافظ می سازد. در صورت عدم بارداری این لایه به تدریج ضعیف می شود و خون و بافت جایگزین آن می شود. این پدیده که هر ۲۸ روز یک بار اتفاق می افتد را پریود و یا قاعدگی می گویند. برای حذف این لایه رحم شروع به انقباض می کند و این عمل باعث ایجاد درد پریود می شود.

کاهش درد قاعدگی

این درد در نواحی پایین شکم و کمر یا ران احساس می شود. با وجود این که اکثر خانم ها این درد را تجربه می کنند در صورت شدت زیاد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. یا از هزاران پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان سامانه پذیرش۲۴، به صورت متنی و تلفنی مشاوره آنلاین بیماری های زنان بگیرید.

عوامل درد پریود

هنگامی که دیواره داخلی رحم منقبض می شود، عروق فشرده شده و باعث کاهش انتقال اکسیژن می شود و درد را آغاز می کند. در هنگام پریودی رحم هورمون هایی که باعث انقباض خود می شوند را جمع آوری می کند و هر چه میزان این هورمون ها بیشتر باشد درد پریود بیشتر است.

این هورمون ها در بقیه بافت های عضله جمع می شوند و موجب تهوع، استفراغ و اسهال می شوند. می توانید با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید .

درد قاعدگی چگونه و چرا ظاهر می‌شود؟

قبل از راهکارهای کاهش درد قاعدگی باید بدانید دردهای قاعدگی دو دسته هستند: دردهای اولیه و دردهای ثانویه.

دردهای اولیه قاعدگی

در اکثر موارد، درد قاعدگی همزمان با ترشح ماده‌ای به نام پروستاگلاندین شروع می‌شود. این ماده درد قاعدگی اولیه را در بدن ایجاد می‌کند. این نوع درد بیشتر در افراد جوان (و گاهی با آغاز اولین قاعدگی) دیده می‌شود.

کاهش درد قاعدگی

این درد با گذشت زمان و بالا رفتن سن کم‌تر می‌شود و بعد از اولین زایمان عموماً بهتر می‌شود. ممکن است همراه با حالت تهوع، شل شدن مدفوع یا سردرد باشد. بیش از نیمی از خانم‌ها همزمان کمر دردی که به پاها تیر می‌کشد را هم تجربه می‌کنند.

دردهای ثانویه قاعدگی

این دردها ممکن است به دلیل اختلال رحمی مثل اندومتریوز، فیبروم رحم یا بیماری التهابی لگن باشند. این دردها در سنین بالاتر و با گذشت زمان بروز پیدا می‌کنند و با گذشت زمان بدتر می‌شوند. ممکن است قبل از شروع پریود آغاز شوند یا حتی تا بعد از آن هم ادامه داشته باشند.

علل درد پریود

اگر درد پریود بسیار شدید باشد ممکن است به علت بیماری های رحمی و دستگاه تناسلی باشد. در ادامه چند مورد از آن ها را شرح خواهیم داد.

آندومتریوز

این بیماری هنگامی اتفاق می افتد که دیواره رحم در جایی در خارج رحم رشد می کند. هنگامی که این دیواره شکسته می شود همراه با درد و خون ریزی از رحم خارج می شود.

بیماری التهابی لگنی

یک باکتری عفونتی را از طریق رابطه جنسی منتقل می کند.

کیست تخمدان

کیست های تخمدان، کیسه هایی پر از مایع بر روی تخمدان ها هستند. اگر کیست فولیکولی باشد اکثرا هیچ علائمی ندارد،اما گاهی اوقات سبب درد پریود می شوند. این کیست ها اکثرا خطری ندارند و فقط تعداد محدودی از آن ها سرطانی می شوند. احتمال سرطان با بالا رفتن سن زیاد می شود.

کاهش درد قاعدگی

همه ی خانم ها هر ماه یک فولیکول در رحم شان آزاد می کنند و اگر آن ها بزرگ نشوند کاملا طبیعی می باشد. در صورت کیست تخمدان با توجه به تجویز پزشک می توانید از قرص های ضد بارداری استفاده کنید تا تخمک گذاری را متوقف کرده و مانع از ایجاد کیست جدید شود.

اگر این کیست ها دارای علائم باشند معمولا همراه با نفخ و درد در ناحیه زیر شکم هستند. اگر شدت درد خیلی زیاد باشد احتمال دارد کیست پاره شده باشد و در صورتی که همراه با تهوع باشد نشانه آن است که کیست باعث چرخش رحم شده است.

تنگی رحم

تنگ بودن دهانه رحم اجازه نمی دهد جریان قاعدگی به درستی ادامه یابد و آن را محدود می کند.

فیبروم رحم

تومور هایی که در درون یا روی دیواره رحم رشد می کنند را فیبر می گویند. در اغلب موارد آن ها غیر سرطانی هستند. تعدادی از خانم ها که دچار این بیماری هستند، درد های لگنی و خون ریزی از واژن را در دورانی به غیر از پریودی تجربه می کنند. فیبروم ها به صورت تکی و یا گروهی در رحم رشد می کنند.

میزان شیوع درد پریود

اکثریت خانم ها دچار درد پریود می شوند اما میزان درد در آن ها متفاوت است. این درد در ابتدای بلوغ و در سن ۲۰ سالگی به اوج خود می رسد. با بالارفتن سن و همچنین افزایش تعداد زایمان شدت آن کاهش می یابد.

کاهش درد قاعدگی

چگونگی تشخیص درد پریود

تعداد زیادی تست برای تشخیص این بیماری وجود دارد که پزشک با توجه به آن ها به شدت بیماری و نوع آن در شما پی می برد. در ادامه چند مورد از این تست ها را نام خواهیم برد.

  • برداشتن ترشحات از رحم به عنوان نمونه برای تشخیص بیماری های آمیزشی
  • تست بارداری برا تشخیص حاملگی خارج از رحم
  • آنتی ژن سرطان
  • سونوگرافی از رحم
  • عکس رنگی از رحم
آشنایی با مزایا و معایب چسب ضد بارداری و نحوه استفاده از آن

علائم پریود در بانوان

البته علائم پریودی در بانوان متفاوت است. ما تعدادی از رایج ترین آن ها را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • سردرد
  • اسهال یا یبوست
  • سرگیجه
  • درد سینه ها و یا درد شکمی

درد شکم رایج ترین درد پریود است. این درد از روز های قبل از قاعدگی شروع شده و تا چند روز در طی قاعدگی طول می کشد. میزان این درد ممکن است جزئی و یا بسیار شدید باشد و در زندگی روزانه اختلال ایجاد کند. درد پریود در پایین شکم احساس می شود. و در کمر و ران نیز گاهی حس می شود.

کاهش درد قاعدگی
از اولین روز شروع قاعدگی میزان ترشح استروژن افزایش می یابد و موجب رشد سلول های شیری در پستان می شود. این امر باعث بزرگ شدن غده های پستانی می شود و باعث ایجاد درد در پستان در طول و یا قبل دوره پریود می شود.

جوش صورت

در یک هفته قبل از شروع پریود اکثر خانم با افزایش جوش مواجه می شوند. این جوش ها بیشتر در چانه و فک به وجود می آیند اما در سایر نقاط صورت و بدن هم می توانند تشکیل شوند.

خستگی

با نزدیک شدن قاعدگی، ترشح هورمون ها کاهش یافته و سبب خستگی می شود.

کاهش درد قاعدگی

نفخ شکمی

اگر چند روزی قبل از پریودی احساس بزرگی شکم می کنید احتمالا نفخ شکم دارید. تغییر مکرر در سطح هورمون ها باعث حفظ زیادی آب و نمک می شود و در نتیجه سبب نفخ شکم می گردد. در مواردی ممکن است وزن بدن نیز بالا برود.

اختلالات روده ای

با توجه به این که روده به تغییرات هورمونی حساس است احتمال دارد عادت های دستشویی شما در طول دوره یا قبل از پریودی تغییر کند. این تغییرات می تواند موجب: اسهال، یبوست، تهوع و… شوند. هورمون ها می توانند سبب درد میگرن شوند. بانوانی که مبتلا به میگرن هستند ممکن است در قبل یا طول دوره قاعدگی، این بیماری آن ها افزایش یابد.

تغییرات خلق و خو

در بسیاری از خانم تغییرات روانی و عاطفی بسیار صورت می گیرد ممکن است دچار افسردگی، استرس و.. شوند

کمر درد

انقباضات رحمی می تواند سبب گرفتگی عضلات در ناحیه کمر شوند.

اختلالات خواب

اگر شما در قاعدگی دچار درد شکم، سردرد و یا کمر درد باشید نمی توانید خواب راحتی داشته باشید و خواب شما دشوار می شود.

اگر میزان درد در شما زیاد است بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با انجام تست های مرتبط از سالم بودن بدن خود مطمئن شوید و در صورت بروز بیماری نیز درمان را به موقع انجام دهید.

درمان های خانگی درد پریود

برای کاهش درد پریود می توان از درمان های خانگی استفاده کرد برخی از آنان درد را سریعا کاهش می دهد و برخی درد دوره های بعدی را کم می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا چند روش درمانی را برای شما توضیح دهیم.

کاهش درد قاعدگی

قرص مسکن

داروهایی مثل ژلوفن و مفنامیک اسید می توانند درد سریعا کاهش دهند. از ژلوفن به ندرت و فقط هنگامی که درد شدید است استفاده کنید. مفنامیک اسید را به صورت مرتب در دو روز اول استفاده کنید تا درد را کاهش دهد. اگر درد شما بسیار شدید بود با مراجعه به پزشک یا مراجعه به پزشک آنلاین زنان و زایمان و تجویز آن می توانید از مسکن های قوی تری نیز استفاده کنید.

گرم کردن

گرم کردن کمر و شکم به کاهش درد قاعدگی کمک می کند. حمام دوش آب گرم نیز بسیار موثر است. استفاده از کیسه آب گرم نیز یکی دیگر از گزینه ها است.

تغذیه تان را تغییر دهید

مصرف چربی ها را کم کنید و سبزیجات را جایگزین آن ها کنید. برای کاهش درد پریود منیزیم بیشتری مصرف کنید تا از گرفتگی عضلات جلوگیری کند. منیزیم در بادام و اسفناج به مقدار زیادی وجود دارد. آب فراوان بنوشید تا آب بدنتان خشک نشود. از مصرف برخی غذا ها مانند: الکل، کافئین، غذاهای شور و نوشابه های گاز دار بپرهیزید.

برای کاهش درد پریود چه بخوریم؟

برای کاهش درد پریود می توانید از روش های سنتی و گیاهان دارویی استفاده کنید. این روش درمان هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد. در ادامه چند نوع از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

کاهش درد قاعدگی

دارچین

 

دارچین ماده ای مسکن برای درد است. این ماده غذایی به کاهش انقباضات رحمی کمک خواهد کرد و باعث تسکین درد می شود.

شکلات تلخ برای کاهش درد قاعدگی

شکلات تلخ ماهیچه ها را به سرعت آزاد می کند و سبب تسکین درد می شود.

زنجبیل

زنجبیل میزان ترشح هورمون های درد بدن را کاهش می دهد و انرژی شما را نیز افزایش می دهد.

آب بنوشید

با نوشیدن آب فراوان می توانید از درد و نفخ شکم جلوگیری کنید. بهتر است آب گرم بنوشید تا با افزایش جریان خون گرفتگی عضلات را آرام کند.

رازیانه

یک مسکن برای درد می باشد. روزی دو باز و در سه روز قبل از پریودی استفاده کنید.

جعفری

این سبزی به کاهش درد شما کمک زیادی می کند.

اسید چرب مصرف کنید

مصرف غذایی مانند ماهی، آجیل هایی مانند گردو و بادام و کنجد را که دارای اسید های چرب هستند افزایش دهید تا به تسکین درد پریود کمک کند.

پرهیز از برخی از خوراکی‌ها

نوع رژیم غذایی و عادات زندگی‌تان می‌توانند در درمان دردهای قاعدگی‌تان مؤثر باشند یا برعکس، این دردها را بیشتر کنند. اگر هر ماه به دردهای قاعدگی مبتلا می‌شوید، بهتر است از مصرف برخی غذاها پرهیز کنید. از خوراکی‌های سفید و تصفیه‌شده مانند شکر، نان سفید و ماکارونی اجتناب کنید.

علت سردی دست و پا چیست ؟ روش خانگی درمان آن را بدانید

کاهش درد قاعدگی

اسیدهای چرب ترانس ـ که در بیشتر محصولات غذایی کارخانه‌ای مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، شیرینی‌ها، پیازهای سرخ‌شده، بیسکویت‌ها و مارگارین یافت می‌شود ـ را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.

از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، تنباکو و کافئین خودداری کنید. تمام این خوراکی‌ها التهاب را افزایش می‌دهند و دردهای قاعدگی را تشدید می‌کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کاهش مصرف چربی‌های مضر از دردهای قاعدگی می‌کاهد.

درمان درد پریود شدید

گاهی درمان‌های خانگی برای درد قاعدگی کارساز نبوده و باید به دنبال روش‌های پزشکی بود. زمانی که برای درمان درد پریود به پزشک مراجعه می‌کنید، احتمالا متخصص باتوجه‌به علت و شدت درد پریود یکی از روش‌های زیر را به شما توصیه می‌کند.

۱. مصرف مسکن

یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای درمان درد پریودی مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن است. با مصرف این داروها یک روز قبل از شروع پریود می‌توان درد و گرفتگی عضلات را کاهش داد.

گاهی ممکن است پزشک دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی تجویزی را توصیه کند. این داروها قوی‌تر بوده و درد را بهتر درمان می‌کنند.

معمولا باید مصرف دارو را با شروع قاعدگی یا به‌محض بروز علائم پریود شروع کرد. باید دارو را طبق دستور به مدت ۲ تا ۳ روز یا تا زمان کاهش علائم مصرف کنید.

۲. داروهای کنترل بارداری هورمونی

قرص‌های ضدبارداری خوراکی که برای جلوگیری از بارداری مصرف می‌شوند، حاوی انواع هورمون‌ها هستند. این قرص‌ها از تخمک‌گذاری جلوگیری کرده و درد قاعدگی را کاهش می‌دهند. افرادی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، معمولا پریود‌های سبکی را تجربه می‌کنند.

این هورمون‌ها را می‌توان به چندین شکل دیگر علاوه بر قرص تهیه کرد. انواع روش‌های تزریقی، چسب پوستی، ایمپلنت زیر پوست بازو یا دستگاه داخل رحمی (IUD) وجود دارند که پزشک باتوجه‌به شرایط شخص یکی از این روش‌ها را پیشنهاد می‌دهد.

۳. عمل جراحی برای کاهش درد قاعدگی

اگر پزشک تشخیص دهد که علت دردهای قاعدگی اختلالی مانند اندومتریوز یا فیبروم است، عمل جراحی را توصیه می‌کند. جراحی به کاهش علائم بیماری کمک کرده و درد شدید را درمان می‌کند.

کاهش درد قاعدگی

گاهی تنها گزینه برداشتن رحم با جراحی است. این روش تنها در صورتی انجام می‌شود که روش‌های دیگر جواب ندهد و شخص قصد بچه‌دار شدن نداشته باشد.

درمان درد قاعدگی با گیاهان دارویی

برخی از گیاهان ترکیبات ضدالتهابی و ضد اسپاسم هستند که انقباضات عضلانی و تورم را کاهش می‌دهند. برای درمان درد پریود می‌توان از این گیاهان استفاده کرد. برخی از بهترین گیاهان برای درمان درد قاعدگی عبارتند از:

۱. چای بابونه

در سال ۲۰۱۲ مطالعاتی روی چای بابونه انجام شد و نشان داد که سطح گلیسین در ادرار را افزایش می‌دهد. چای بابونه به رفع اسپاسم عضلانی کمک می‌کند. گلیسین نوعی شل‌کننده اعصاب است. حداقل یک هفته قبل از شروع پریود روزی دو فنجان چای بابونه بنوشید تا تاثیر خود را ایجاد کند.

۲. دانه رازیانه

در سال ۲۰۱۲ مطالعاتی روی زنان ۱۵ تا ۲۴ سال انجام شد. یک گروه در دوره پریود دانه رازیانه مصرف کردند و در گروه دیگر از دارونما استفاده شد. گروهی که این گیاه دارویی را استفاده کردند، حس آرامش داشته و کمی از درد آنها کاسته شده بود. اما گروه دیگر هیچ تغییری گزارش نکردند.

از روزی که پریود شما شروع می‌شود، به مدت ۳ روز و ۴ بار در روز حدود ۳۰ میلی‌گرم دانه رازیانه مصرف کنید تا درد پریود درمان شود.

۳. دارچین برای کاهش درد قاعدگی

در سال ۲۰۱۵ مطالعاتی در مورد تاثیر این ادویه در کاهش علائم پریود انجام شد. گروهی که از کپسول آن استفاده کردند، خونریزی، درد، تهوع و استفراغ کمتری داشتند. در سه روز اول پریود سه بار در روز از دارچین استفاده می‌کنید. می‌توانید این گیاه دارویی را به شکل کپسول یا دم‌نوش استفاده کنید.

۴. زنجبیل

یک مطالعه روی دانشجویان انجام شد و نشان داد که مصرف ۲۵۰ میلی‌گرم پودر زنجبیل ۴ بار در روز به مدت ۳ روز باعث کاهش درد شد. همچنین این تحقیق نشان داد که تاثیر زنجبیل به‌اندازه داروی ایبوپروفن است. دم‌نوش زنجبیل در دوره پریود پیشنهاد می‌شود.

برای درمان درد قاعدگی می‌توانید تکه کوچکی از زنجبیل را در آب داغ رنده کرده و پس از چند دقیقه این دم‌نوش را میل کنید.

۵. شوید

دررابطه‌با تاثیر شوید در درمان درد پریودی نیز مطالعاتی انجام شده است. در این تحقیقات مشخص شد مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم شوید به‌اندازه داروی مفنامیک اسید در درمان درد پریود موثر است. سعی کنید دو روز قبل از سیکل قاعدگی مصرف این گیاه دارویی را شروع کنید و تا ۵ روز ادامه دهید.

کاهش درد قاعدگی با ماساژ

یکی از روش های کاهش درد ماساژ می باشد. ماساژ با روغن های گیاهی و گرم نگه داشتن تأثیر زیادی در کاهش درد پریود دارند. تحقیقات نشان داده است که علاوه بر این که با ماساژ شدت درد کاهش می یابد بلکه اثرات یک ماساژ آرامش بخش تا شش هفته بعد از آن نیز ادامه می یابد.

کاهش درد قاعدگی

یکی از بهترین روش های ماساژ در دوران پریودی، ماساژ متمرکز بر رحم و عضلات است. انجام ماساژ را ده روز قبل و در طول دوره قاعدگی برای تسکین درد پیشنهاد می کنیم.

مسکن های قوی برای کاهش درد قاعدگی

اگر درد پریود شما شدید بهتر است با مراجعه به پزشک مراحل درمانی را طی کنید. در ادامه ما بهترین قرص برای کاهش درد پریود را ذکر می کنیم که بهتر است با تجویز پزشک مصرف شوند.

ایبوپروفن

این دارو با داشتن خاصیت ضد التهابی می تواند به کاهش درد پریود کمک کند. این دارو یک مسکن قوی برای درد است. از مصرف بی مورد و زیادی این دارو بپرهیزید زیرا استفاده زیادی آن موجب سکته مغزی می شود. و می تواند باعث بروز زخم معده نیز شود.

لاغری با دویدن ممکنه ؟! چند گام مهم برای کاهش وزن و لاغری با دویدن

ناپروکسن

ناپروکسن یک داروی ضد التهابی برای تسکین درد است. این دارو علاوه بر درد پریود، درد های سایر نقاط بدن را نیز آرام می کند.

کاهش درد قاعدگی

سلکوکسیب

برای کاهش درد پریود بسیار موثر است اما از شهرت کم تری برخوردار است.

آسپرین

مسکنی برای درد های خفیف است. برای درد پریود نیز مفید می باشد. کاربرد اصلی آن برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی می باشد.

مصرف نوافن برای درد پریود

این دارو یک مسکن قوی برای کاهش درد پریود می باشد. علاوه بر تسکین دهندگی باعث کاهش میزان خونریزی شدید قاعدگی می باشد. این قرص ترکیبی از استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین است. هورمون های درد را در بدن کاهش می دهد. از مصرف زیاد این قرص بپرهیزید و آن را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

درد پریود تجربه ای ناخوشایند برای هر خانمی می تواند باشد که هر ماه تکرار می شود. با دادن اطلاعاتی به شما در این زمینه سعی کردیم به درمان این درد کمکی کرده باشیم. شما می توانید به راحتی با روش های ذکر شده درد را کاهش دهید و دوره ای بدون درد را تجربه کنید. همچنین می توانید با مشورت با پزشک سطح درمان را به طور صحیح انجام دهید. با آرزوی نشاط و سلامتی همیشگی شما عزیزان.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد پریود شما شدید و غیر طبیعی بود و همچنین چند روز ادامه دار شد به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا در صورت لزوم آزمایش های لازم را انجام دهید و مراحل درمانی را طی کنید.

8 راهکار کاهش درد قاعدگی

1- ورزش سبک در زمان پریود

ورزش های آسان مثل تمرینات کششی، یوگا، پیاده روی یا شنا می تواند جریان خون را افزایش دهد و میزان دل درد را کمتر کند. نشستن می تواند وضعیت شما را بدتر کند بنابراین ورزش کردن اهمیت بسزایی دارد. رقص با دوستان یا به تنهایی در خانه، روش مطلوبی برای بالابردن روحیه و حفظ حرکات است.

2- استفاده از کیسه آب گرم در زمان پریود

قراردادن کیسه آب گرم روی شکم بسیار تسکین دهنده است بخصوص وقتی که دل درد بشدت شما را آزار می دهد. این روش می تواند عضلات شکم را تسکین دهد، دردهای بدن را کمتر کند و دل درد را به حداقل برساند.

کاهش درد قاعدگی

3- نوشیدن آب در زمان پریود

ممکن است عجیب به نظر برسد اما شما در دوران قاعدگی نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارید. هرچه آب بیشتری بنوشید، آب موجود در بدن و خونریزی ها از بدن براحتی دفع می شود. بنابراین 8 تا 10 لیوان آب یا مایعاتی مثل آب میوه یا شیر را در طول روز بنوشید.

اگر شما دایما بیرون از منزل هستید، یک بطری آب را همیشه با خود داشته باشید که این کار به حفظ آب در بدن کمک می کند.

4- مصرف غذاهای مناسب برای کاهش درد قاعدگی

برای کاهش درد قاعدگی بیشتر از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید و باید حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. وقتی غذای مناسب و کافی را در این دوران مصرف می کنید، همه چیز تغییر خواهد کرد. از مصرف غذاهایی که علایم پریودی را بدتر می کند مثل غذاهای آماده، شکلات و خوراکی های شور اجتناب کنید.

کاهش درد قاعدگی

بهترین گزینه برای میان وعده، هویج با حمص، سیب با کره بادام زمینی یا اسموتی ها می باشد. به علاوه میوه ها و سبزیجات حاوی مقدار زیادی آب هستند که مصرف آنها می تواند آب بدن را تامین کند و ضمنا نوعی میان وعده محسوب می شوند.

5- کافئین در زمان پریود

کافئین می تواند موجب درد و نفخ شکم می شود بنابراین بهتر است برای کاهش درد قاعدگی مصرف این ماده را در رژیم غذاییتان کمتر کنید. کافئین نه تنها در قهوه و چای بلکه در نوشیدنی های گازدار و شکلات نیز وجود دارد. بجای مصرف کافئین از زنجبیل، چای گیاهی و چای سرد گیاهی و یا آب معمولی استفاده کنید. اگر عاشق شکلات هستید و هوس شکلات می کنید، یک تکه کوچک از شکلات تلخ را بجای شکلات های بزرگ و شیرین استفاده کنید.

6- خواب کافی در زمان پریود

نوجوانان در دوران قاعدگی به 8 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند. بنابراین خواب کافی می تواند حس خوبی را به آنها بدهد.

کاهش درد قاعدگی

7- یادداشت کردن در زمان پریود

وقتی به دوران قاعدگی نزدیک می شوید، خود را برای این دوران آماده کنید. از همین رو تاریخ قاعدگی را در تقویم یادداشت کنید و زمان شروع و اتمام آن را علامت بزنید. میزان و شدت خونریزی، حالاتی که قبل و در طول قاعدگی و یا بعد از آن تجربه کرده اید را یادداشت کنید. بعد از چند ماه می توانید به یک الگو برسید و خود را برای قاعدگی های بعدی آماده کنید.

8- استفاده از نوارهای استاندارد هنگام ورزش

نوارهای استاندارد و مناسب می تواند محافظ خوبی برای شما باشد و حس خوب و آرام بخشی را به شما بدهد. در نزدیک قاعدگی از نوارهای کوچک و نازک استفاده کنید اما نوار بهداشتی محافظ خوبی در دوران قاعدگی است که امروزه بگونه ای ساخته شده که امکان فعالیت و ورزش را فراهم می کند.

اگر فردی فعال و پرتحرک هستید، از تامپون استفاده کنید.

کاهش درد قاعدگی

برای حفظ بهداشت دستگاه تناسلی، نوارهای کم جذب استفاده کنید و هر 4 تا 8 ساعت نوار را تعویض کنید. بیشتر زنان از نوارهای مختلف استفاده می کنند تا بتوانند به گزینه مناسب دست یابند. بنابراین با رعایت این نکات می توانید در دوران قاعدگی نیز به فعالیت و ورزش بپردازید و این دوران را با انرژی، شادی و لذت پشت سر بگذرانید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

27 شهریور 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *