افتتاح حساب ترکیه
کند شدن شیشه بالابر

کند شدن شیشه بالابر با توجه به حجم استفاده بالا می‌تواند ناخوشایند و حتی خطرساز باشد اما ما در این مطلب از گروه سبک زندگی شادمگ چندین روش برای رفع این مشکل به شما ارائه کردیم.

پنجره های ماشین چگونه کار میکنند؟

شیشه های خودرو از بخش به نام رگلاتور برای بالا و پایین بردن استفاده میکنند. پنجره دستی دارای رگلاتور هایی هستند که به صورت فیزیکی به میل لنگ متصل است و چرخاندن میل لنگ باعث بالا و پایین آوردن پنجره می شود.

اما پنجره های برقی دارای رگلاتور هایی هستند که به موتور ها متصل هستند و توسط موتور ها بالا و پایین میشوند.

کند شدن شیشه بالابر

شیشه های دستی و برقی دارای اجزای متفاوتی هستند. برای همین به دلایل مختلفی نیز ممکن است از کار بیفتند:

شیشه های برقی: پنجره های برقی همانطور که گفته شد از یک رگلاتور متصل به موتور استفاده می کنند. در شیشه های برقی کلید ها، سیم کشی و موتور همگی ممکن است خراب شود و رگلاتور نیز ممکن است گیر کند یا به طور کلی از کار بیفتد.
شیشه های دستی: شیشه های دستی ماشین از یک میل لنگ دستی و رگلاتور برای بالا و پایین بردن شیشه استفاده می کنند. چرخ دنده های ریگلاتور یا میل لنگ می توانند از بین بروند. رگلاتور هم میتواند خم شود و تغییر شکل دهد. همچنین در صورت خشک شدن گریس روان کننده، رگلاتور به دلیل اصطکاک گیر میکند.

شیشه بالابر ماشین چگونه کار میکند؟

موتور شیشه بالابر در خودروها به قطعه ای گفته می شود که باعث بالا رفتن و پایین آمدن شیشه خودرو در هر چهار طرف درب ها می شود. این سیستم بر اساس اتصال برق و جریان از طریق یک مدار الکتریکی عمل می کند. با فشار دادن دکمه، برق از باتری ماشین وارد مدار می شود و سیگنال به موتور بالابر شیشه ارسال می گردد. این کار یعنی شیشه بالا می رود یا پایین می آید.

موتورهای بالابر برقی شیشه های خودرو یک سیستم ساده اما کارآمد هستند که در داخل درب ماشین نصب شده اند و عملکرد شیشه پنجره را کنترل می کنند. وقتی موتور شیشه بالابر برقی خراب شود یا به هر دلیلی درست کار نکند، پنجره در هر موقعیتی که قبل از خرابی موتور پنجره قرار داشته است، در همان حالت متوقف می شود.

اگر پنجره هنگام خرابی موتور برقی بالابر شیشه باز بماند، می تواند یک خطر امنیتی برای خودرو ایجاد کند. در این حالت نمی توان اتومبیل را به همان حالت رها کرد!

موتور شیشه بالابر برقی دارای چهار سوراخ در موقعیت های مختلف است که برای نصب تعبیه گشته است. این قطعه عموماً با ولتاژ 12 ولت و جریان DC کار می کند. این قطعه دارای قابلیت ضد آب بوده و بر اساس استاندارد ایزو با کد ISO 9001 تولید می شود.

عیب یابی مشکلات سیستم شیشه بالابر برقی

شیشه بالابر برقی به صورت کلی می‌تواند دارای 2 گروه مشکل شود؛

  1.  مشکلات ناشی از خرابی اجزای ریل و موتور
  2.  مشکلات ناشی از مدار الکتریکی.

هیچ کدام از شیشه بالابرها کار نمی‌کند

طبیعتا سوختن یا گیرکردن همزمان هر 4 موتور و ریل غیرممکن است. اگر در حالت سوئیچ باز هیچ شیشه‌ای حرکت نمی‌کند، باید به سراغ بخش‌های تغذیه رفت. در عموم خودروها تغذیه مدارهای جلو و عقب مجزاست و طبیعتا امکان خرابی و سوختن همزمان رله‌ها و فیوزهای جلو و عقب احتمال کمی دارد.

کند شدن شیشه بالابر

این ایراد را می‌توان به حساب مغزی سوئیچ گذاشت. اگر خودرو تنها یک رله برای تمامی شیشه بالابرها داشته باشد، طبیعتا ایراد از همان تک رله است اما اگر کلا خودرو فاقد رله شیشه بالابر باشد و یا رله‌های جلو و عقب مجزا باشند، این ایراد به احتمال زیاد از مغزی سوئیچ یا پنل کلیدهای راننده است. در خودروهای مالتی پلکس، این ایراد نرم‌افزاری بوده و به احتمال زیاد ناشی از بروز مشکل در عملکرد واحد کنترل مرکزی (BCM) است.

شیشه‌های ردیف عقب حرکت نمی‌کنند

اگر فیوز و رله بالابرهای عقب سالم باشد، ایراد از کلید قفل‌کن ردیف عقب است که یا گیر کرده یا کنتاکت داخلی آن خراب شده است. برای تست سلامت رله می‌توان کلید قفل‌کن را خارج کرده و پایه‌های ورودی و خروجی سوکت آن را با یک تکه سیم به هم متصل کرد، در این حالت صدای تیک‌تیک رله باید شنیده شود و چراغ‌ کلیدهای ردیف عقب روشن شود در غیر این صورت رله معیوب است.

تمیز کردن ظروف مسی با چند ترفند فوق العاده کاربردی

یکی از شیشه‌ها حرکت نمی‌کند

از آنجایی که تغذیه بالابرها به صورت جفتی انجام می‌شود، این ایراد ناشی از موتور و یا کلید همان سمت است. اگر کلید خراب باشد، با کشیدن سوکت آن و قرار دادن کلیدی دیگر، شیشه باید حرکت کند در غیر این صورت مجموعه موتور و ریل معیوب است که باید به بررسی دقیق آن پرداخت.

حالت اتوماتیک شیشه عمل نمی‌کند

اگر به‌تازگی سر باتری خودرو باز شده باشد، یونیت شیشه بالابر نیاز به تجدید حافظه خواهد داشت که روش آن در دفترچه راهنمای خودرو به صورت مفصل توضیح داده شده است.

اگر کلا حالت اتوماتیک و تشخیص مانع کار نمی‌کند، ایراد از یونیت شیشه بالابر است اما اگر تنها حالت اتوماتیک کار نمی‌کند، ممکن است ایراد از خود کلید شیشه بالابر باشد که کنتاکت دوم آن برای صدور فرمان حالت اتوماتیک عمل نمی‌کند.

گاهی ممکن است کابل ریل شیشه بالابر در جای خود شل شده باشد و باعث شود که شیشه با رسیدن به انتهای کورس حرکت خود، جای لقی داشته باشد که در این حالت تشخیص انتهای کورس برای یونیت شیشه بالابر دشوار خواهد شد و ممکن است جریان‌دهی برای یک لحظه به صورت اضافه به موتور ادامه داشته باشد که در بلند‌مدت یا منجر به خرابی موتور شده یا کابل را پاره می‌کند.

شیشه بالابر به کندی حرکت می‌کند

کند‌بودن یک شیشه دو دلیل اصلی دارد؛ یا مجموعه گیربکس ریل، پولی‌ها و نوارهای نگهدارنده شیشه خیلی خشک هستند یا مشکل تغذیه‌ای وجود دارد. در صورت خشکی سیستم، مجموعه ریل باید باز شده و سرویس شود یا از ضعیف‌شدن و داغ‌کردن موتور جلوگیری شود.

کند شدن شیشه بالابر

ضعف تغذیه می‌تواند به خاطر ضعف اتصال بدنه‌ها باشد. در خودروهایی که فاقد رله شیشه بالابر هستند، این ایراد بیشتر قابل مشاهده است (نظیر خانواده پراید) که می‌توان با اضافه‌کردن رله تغذیه تا حد زیادی شرایط آن را بهبود داد.

دلیل کند شدن شیشه بالابر خودرو

بیشتر خودروهای مدرن و امروزی به شیشه بالابر برقی یا اتومات مجهز هستند که از طریق یک سوییچ عمل می کنند. موتور و تنظیمات شیشه بالابر ممکن است در طی زمان آسیب دیده یا فرسوده شود. در صورتی که با مشکل کند شدن شیشه بالابر خودرو روبرو شده اید و به دنبال دلیل این موضوع هستید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

۱. فیوز سوخته است

یک دلیل کند شدن و یا گیر کردن شیشه بالا بر خودرو ممکن است به سوختن فیوزها مربوط باشد. اگر تمام شیشه ها از کار افتاده اند به احتمال زیاد فیوز سوخته است.برای پیدا کردن جعبه فیوز و فیوز برقی مرتبط با شیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. جعبه فیوز به طور معمول در زیر کاپوت ماشین قرار دارد. به این ترتیب فیوز سوخته را پیدا کرده و آن را تعویض نمایید.

۲. قفل ایمنی کودک فعال شده است

گاهی مواقع ممکن است قفل ایمنی کودک فعال شده و از بالا و پایین رفتن شیشه ها جلوگیری می کند. به این ترتیب مطمئن شوید که قفل ایمنی کودک فعال نشده است.

۳. موتور شیشه بالابر ایراد پیدا کرده است

کلیدهای شیشه بالابر خودرو را فشار داده و به صدای خارج شده از درون درب گوش بدهید. در صورتی که صدایی شنیده شد به احتمال قوی سوییچ در حال کار بوده ولی موتور شیشه بالابر ایراد پیدا کرده و از کار افتاده است. به عبارتی اگر موقع فشار کلید ، شیشه دچار لرزش شد و یا از موتور صدای ناله ای خارج شد، به احتمال زیاد موتور ایراد پیدا کرده است. و یک دلیل دیگر کند شدن شیشه بالابر خودرو خواهد بود.
متاسفانه راهکار سریعی برای حل مشکل وجود نداشته و برای تعمیر یا تعویض نیاز است که به تعمیرگاه مراجعه شود.به این ترتیب ایراد یا خرابی موتور شیشه بالابر ، ممکن است علت کندی شیشه بالابر باشد. موتور شیشه بالابر در خودرو به قطعه ای اطلاق می شود که سبب بالا و پایین رفتن شیشه در هر چهار سمت دربها می شود.

کند شدن شیشه بالابر

این سیستم بر پایه اتصال برق و جریان توسط یک مدار الکتریکی کار می کند. با فشردن کلید، برق به مدار وارد می شود و سیگنال به موتور بالابر شیشه فرستاده می شود. این کار به معنی بالا رفتن و پایین آمدن شیشه است. می توان گفت موتور بالابر برقی شیشه های ماشین سیستمی ساده ولی کارامد می باشند که در درون خودرو نصب شده و عملکرد شیشه ها را کنترل می کنند.

تمیز کردن چمن مصنوعی با چند تکنیک آسان و بی دردسر

هنگامی که شیشه بالا بر ایراد پیدا می کند یا به هر علتی از کار می افتد ، پنجره در هر وضعیتی که پیش از خرابی موتور پنجره قرار داشته، در همان وضعیت متوقف می شود. چنانچه پنجره خودرو موقع خرابی موتور الکتریکی بالابر شیشه باز باشد، می تواند خطر امنیتی برای خود به دنبال داشته باشد. در این شرایط نمی توان خودرو را به همان حالت رها کرد.

شایان ذکر است

این موتور شامل چهار سوراخ در موقعیت های مختلف بوده که برای نصب تعبیه شده اند. این قطعه عموما با جریان دی سی و ولتاژ ۱۲ ولت عمل می کند. همچنین ضد آب بوده و مطابق استاندارد ایزو با کد ایزو ۹۰۰۱ ساخته می شود.

۴. سوییچ شیشه بالابر خراب است

به سوییچ شیشه بالابر خودرو را بررسی کنید. برای پیدا کردن مشکل از یک ولت سنج کمک گرفته و در صورتی که ولتاژ مقداری در حال جهش باشد احتمال می رود سوییچ شیشه بالابر خراب شده است.

کند شدن شیشه بالابر

۵. سوییچ درب عقب ایراد پیدا کرده است

شیشه بالابر صندلی های عقب را با کلید اصلی درب طرف راننده بالا و پایین برده و اگر مشاهده کردید که فیوز و بالابر خودرو کار می کند احتمالا سوییچ درب عقب ایراد پیدا کرده است.

۶. سیم کشی موتور شیشه بالابر ایراد پیدا کرده است

گاهی مواقع، مشکل کندی شیشه بالابر به ایراد در سیم کشی موتور شیشه بالابر باز می گردد. به این ترتیب از یک آمپرسنج کمک گرفته و در صورتی که مشاهده شد موتور بالابر توان کار ندارد. احتمالا ایراد به سیم کشی آن مربوط است. این موضوع می تواند به علت سایش عمومی یک مولفه روی دهد.

در صورتی که با فشردن سوییچ بالابر ، بالا یا پایین رفتن شیشه ممکن نبود، احتمالا ایراد الکتریکی است. سیم کشی فرسوده یا خراب می تواند سبب کندی یا توقف عملکرد شیشه ها گردد. این مورد اکثرا در خودروهای قدیمی روی می دهد و تعمیر آن به تنهایی دشوار بوده و نیاز است به تعمیرگاه مراجعه شود.

۷. جریان برق قطع شده است

برای این که شیشه برقی خودرو عملکرد درستی داشته باشد، باید جریان برق کافی را دریافت نماید. این نیروی الکتریکی از باتری خودرو گرفته می شود. در صورتی که برق این مدار قطع گردد، دیگر نمی توان با فشردن سوییچ شیشه بالابر، شیشه را بالا یا پایین برد. پیش از هر اقدامی باید جریان برق به این سوییچ برسد.

کند شدن شیشه بالابر

چگونه شیشه بالابر را به تنهایی تعمیر کنیم؟

هنگام روبرو شدن با مشکل کندی یا گیر کردن شیشه خودرو بهترین راه این است که به تعمیرگاه مراجعه شود. ولی در صورتی که با شیشه ای پایین در یک وضعیت بحرانی (باران و طوفان) روبرو باشید می توانید راهکارهای زیر را تست کنید.

درب خودرو را محکم ببندید.

خودرو را روشن کرده و مطمئن شوید که جرقه زدن در وضعیت روشن قرار دارد. از یک همراه بخواهید تا کلید شیشه بالابر را فشار داده و نگاه دارد. شیشه خودرو را به آرامی توسط دست های خود بالا برده و البته مراقب باشید دست و انگشت شما گیر نکند.

موقع عیب یابی ؛ هر دو سوییچ طرف راننده و سوییچ طرف خراب را امتحان کنید و به سمت مورد نظر فشار بدهید.

درب ماشین را محکم بسته و در صورت حل نشدن مشکل در اولین تلاش، آن را تکرار نمایید. شیشه خودرو برای بالا و پایین رفتن به غلتک های متکی می باشد. اگر شیشه موقع پایین آمدن از مسیرش خارج شد، می توان با اعمال فشار و بستن محکم درب، شیشه را به طور موقت تعمیر کرد. اگر شیشه بالا نرفت آن را پایین نیاورده و به یک تعمیرکار بسپارید.

در صورتی که بستن محکم درب خودرو یا فشار کلید تاثیری نداشت. سعی کنید با مشت یا یک شی به درب ضربه زده و البته مراقب باشید به دست یا درب خودرو صدمه ای وارد نشود.

شیشه بالابر ماشینم کار نمیکنه ، چیکار کنم

این راهکارهای عیب یابی تنها به عنوان یک راه حل موقتی موثر می باشند. در صورتی که نتوانستید شیشه خودرو را بالا ببرید. بهتر است آن را به یک تعمیرکار بسپارید و از دستکاری بیشتر اجتناب کنید. به احتمال قوی، خرابی شیشه بالابر ناشی از خرابی مکانیکی درون آن باشد.

تشخیص تخم مرغ تازه از تخم مرغ کهنه بدون پختن | این چند روش را امتحان کن !

کند شدن شیشه بالابر

که به دلیل یک موتور معیوب، ایراد در سیم کشی یا کلید بالابر، ایراد در تنظیم کننده و … باشد. از این رو یک تعمیرکار دلیل کند شدن عملکرد شیشه بالابر را به راحتی پیدا کرده و نسبت به رفع آن سریعتر اقدام می کند.

راه های بستن پنجره برقی

راحت ترین راه و سریع ترین راه برای درست کردن پنجره های ماشین مجددا راه‌ اندازی کردن آن است. قبل از امتحان راه حل های پیچیده یکبار ماشین خود را خاموش و سپس روشن کنید. این کار گاهی اوقات کامپیوتر های داخلی و لوازم الکترونیکی خودروی شما را دوباره راه اندازی میکند و مشکلات جزئی را از بین میبرد. حتی میتواند باعث درست شدن شیشه های ماشین شما شود. بعد از اینکه با خاموش روشن کردن مشکل شما حل نشد میتوانید از راه حل های دیگر استفاده کنید.

راه حل بعدی این است که سوئیچ را در حالت روشن قرار دهید طوری که پنجره‌ های دیگر که مشکلی ندارند، کار کنند و یا رادیو روشن، خاموش شود. کلید پنجره را در حالت بسته یا به سمت بالا فشار داده و نگه دارید. فشار دادن دکمه بسیار مهم است، مطمئن شوید طرفی را فشار می دهید که پنجره را میبندد.

سپس در حالی که دکمه پنجره را فشار میدهید در ماشین را باز کنید و سپس ببندید یا میتوانید محکم به در ضربه بزنید. البته به طوریکه در ماشین آسیب نبیند. میتوانید این کار را با کف دست خود برای جلوگیری از آسیب استفاده کنید. کف دست خود را به مرکز در ضربه بزنید. هرگز از ابزار به جای دست خود استفاده نکنید. فقط مواظب باشید که باعث خراب شدن در یا شکستن شیشه ماشین نشوید.

نکته

اگر بار اول کار نکرد می توانید چند بار دیگر آن را امتحان کنید. اگر کار کرد و پنجره بسته شد آن را پایین نیاورید مگر اینکه نزدیک تعمیرگاه باشید. این تعمیر موقت ممکن است برای بار دوم کار نکند.

اگر پنجره باز هم بالا نمیرود در ماشین را ببندید و داخل ماشین جایی را پیدا کنید که پانل در با ورق فلزی در تماس باشد. حالا در حالی که سوئیچ را فشار میدهید با مشت یا یک جسم بی حرکت به این مکان ضربه بزنید. حتما مراقب باشید که به مشت خود آسیب نرسانید یا در خودرو آسیب نبیند اگر پنجره بسته شد آن را تا زمانی که پیش یک متخصص ببرید رها کنید.

تعمیر شیشه بالابر دستی

پنجره دستی بسیار ساده تر از پنجره های برقی هستند. از آنجایی که هیچ وسیله الکتریکی در کار نیست، فقط دو چیز وجود دارد که می تواند باعث از کار افتادن یک پنجره دستی شود. اولین چیز چرخ دنده‌ های کند شده در میل لنگ و دومین مشکل، اشکال در تنظیم کننده است. بر خلاف پنجره های برقی شیشه های دستی را نمیتوانید با راه های سریع درست کنید و آنها را ببندید. چون ممکن است با این کار باعث خم شدن یا شکستن رگلاتور شوید و مشکل را بدتر کنید.

علت صدای شیشه خودرو

ابتدا میل لنگ پنجره را بچرخانید. اگر هنگام چرخاندن میل لنگ صدای ساییده شدن میشنوید ممکن است چرخ دنده ها در داخل میل لنگ کند شده باشند. تعویض میل لنگ باید مشکل شما را برطرف کند. اما اگر میل لنگ سالم به نظر میرسید باید پنل در را بردارید و به پنجره و رگلاتور نگاه کنید.

بررسی کنید که پنجره از جهت خود خارج شده است یا نه اگر چنین است آن را درست کنید.

کند شدن شیشه بالابر

در برخی موارد ممکن است متوجه شوید که رگلاتور به چیزی گیر کرده است یا گریس خشک شده است. اگر چنین مشکلاتی بود، ممکن است بتوانید پنجره خود را با آزاد کردن رگلاتور یا ریختن گریس جدید درست کنید. سپس پنل ماشین را مجددا نصب کنید و ببندید.

افزایش عمر شیشه بالابر

برای طول عمر شیشه بالابر خودرو رعایت چند نکته لازم است؛ به محض آنکه شیشه به بالا یا پایین رسید، دکمه‌ها را رها کنید. نگه داشتن دکمه‌ها در حالی که شیشه به حد نهایی خود رسیده است، باعث ایجاد فشار به موتور و رگولاتور می‌شود.

پلاستیک‌های شیشه بالابر را مدام چک کنید و همواره آن‌ها را چرب نگه داید تا از شکستگی یا خشکی آن‌ها جلوگیری شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

9 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *