افتتاح حساب ترکیه
یادگیری زبان جدید

شاید شما هم دوست داشته باشید زبان جدیدی را یاد بگیرید ولی مشغله و یا تنبلی مانع شما می شود. این مطلب گروه موفقیت شادمگ از دلایل مهم یادگیری زبان جدید برایتان میگوید و راههای راحتی را پیش پایتان می گذارد.

10 دلیل برای یادگیری زبان‌ جدید

بهتر است بدانید که بیش از نیمی از جمعیت جهان حداقل به دو زبان صحبت می کنند. حال چرا باید خود را برای یادگیری زبان جدید به زحمت انداخت؟ یادگیری زبان جدید چه مزایایی برای ما دارد؟

امروزه مهارت تکلم به زبان دیگر یا زبان دوم یکی از دغدغه‌های اصلی علاقه‌مندان به این حوزه است. به همین دلیل می‌بینیم که متقاضیان یادگیری زبان جدید در سراسر جهان، همه روزه در حال افزایش هستند.

خُب، در اینجا بهتر است با ده دلیل برای یادگیری زبان جدید آشنا شویم.

یادگیری زبان جدید

تقویت ذهن و حافظه بواسطه دو یا چندزبانگی

پدیده دوزبانگی (Bilingualism) یا چندزبانگی (Multilingualism) تأثیر بسزایی در تقویت ذهن و حافظه دارد. پدیده دوزبانگی به استفاده از دو زبان توسط یک سخنران یا چند نفر اطلاق می‌­شود. چندزبانگی نیز به استفاده از چند زبان توسط یک سخنران یا جمعی از آنها گفته می‌شود.

این امر ما را قادر می­‌سازد که یک تفکر منطقی، برخورد هوشمندانه و صبورانه با مسائل داشته باشیم و سریع‌ترین و مناسب‌­ترین راه­‌حل‌­ها را برای آنها بیابیم.

ارتباط با دنیای خارج

امروزه شاهد گسترش ارتباطات هستیم. هر چقدر بیشتر با جهان آشنا و در ارتباط باشیم، به دنبال آن با افراد بیشتری در ارتباط خواهیم بود. ضرورت ارتباط با افراد سایر کشورها در درجه­‌ی نخست آشنایی و دانستن زبان آن کشور است. بنابرین ما در این صورت به یادگیری یک زبان جدید بیشتر نیاز خواهیم داشت.

دانستن یک یا چند زبان جدید، تجربه‌­ی بسیار لذت­‌بخشی است. این تجربه لذت­‌بخش باعث فراهم شدن ارتباطات گسترده و در نتیجه آشنایی با افراد بیشتر در سایر کشورها می­‌شود.

تجارت و کسب­‌وکار

شما می‌توانید با یادگیری زبان جدید به کسب‌وکار خود رونق بیشتری بدهید. دو یا چند زبانه بودن در تجارت و کسب‌وکار جهت برقراری ارتباط مداوم با افراد خارج بسیار با اهمیت است. آشنایی با زبان جدید در دنیای تجارت، فرصت‌های بهتری برای کسب سود بیشتر و رونق کسب‌وکار به شما می دهد.

یادگیری زبان جدید

اغلب شرکت‌‌های پیشرو به منظور برقراری ارتباط با مشتریان خارجی به دنبال تقویت این مهارت در کارمندان خود هستند.

اگر مایل هستید تجارت خود را به زبان‌های دیگر ترجمه کنید، ترجمای با وجود در اختیار داشتن مترجمان حرفه‌ای آماده همکاری در این زمینه با شما است. شما می‌توانید در این بخش سفارش خود را آنلاین ثبت نمایید.

مسافرت

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل یادگیری زبان این است که دروازه‌های وسیعی را برای سفر پیش‌روی ما می‌گشاید. گاهی به خاطر ناآشنایی به زبان یک کشور ما مجبور هستیم در قالب تورهای مسافرتی به کشور دیگر سفر کنیم. شاید این شیوه مسافرت برای ما محدودیت‌هایی به همراه داشته باشد.

شما با یادگیری زبان جدید در هنگام سفر آزادانه می‌توانید به جایی که دوست دارید بروید و مدت بیشتری در آنجا بمانید. می‌توانید مناطق سیاحتی و دیدنی هر شهر یا کشوری را با جزئیات بهتری مشاهده کنید.

تحصیل و پژوهش

اگر شما در مقالات و تحقیقات خود از چندین منبع بروز خارجی استفاده کنید، این امر باعث می‌شود که تحقیق شما بهتر و برجسته‌تر دیده شود. بنابراین، آشنایی شما به زبان جدید و تسلط بر یک یا دو زبان این کار را برای شما بسیار آسان می‌کند.

یکی دیگر از مزیت‌های آشنایی به زبان جدید، تحصیلات خارج از کشور است. امروزه جوانان به‌دنبال یافتن راهی برای تحصیل در خارج هستند که نیاز اولیه آن، آشنایی به زبان کشور مقصد است.

اگر شما به دنبال تحصیلات خارج از کشور هستید و نسبت به زبان آن کشور آشنایی دارید، در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

فرهنگ و ادبیات

یکی از بهترین راه‌های شناخت واقعی فرهنگ و تمدن هر سرزمینی، آموختن زبان آنجا است. زبان کلیدی است که افق‌های گسترده‌ای روبروی ما می‌گشاید تا در فرهنگ مردم دیگر سرزمین‌ها نفوذ داشته باشیم، تاریخ و هنر آنها را بفهمیم و به آداب و رسوم آنها احترام بگذاریم.

همچنین مطالعه ادبیات و شعر به زبان همان کشور، اطلاعات گسترده‌تری از هویت آنجا و ساکنان آن به ما می‌دهد.

هنر

گاهی شما از هنرهای جهانی در زمینه‌های نقاشی، موسیقی، شعر و … به وجد می‌یایید و کنجکاو می‌شوید منشأ آنها را بشناسید.

یادگیری زبان جدید

اینجاست که نقش زبان در معرفی و شناخت ما با تاریخ این هنرها پُررنگ‌تر می‌شود. برای جستجوی منابع اساسی این هنرها، بهتر است با زبان آنها آشنا شویم تا معانی و اصطلاحات آنها را عمیق‌تر درک کنیم.

کسب مهارت

در حین مطالعه و یادگیری مداومِ زبان‌های جدید، مهارت‌های زبانی بسیاری را حتی در زبان مادری خود رشد می‌دهید. همچنین گنجینه واژگان و دستور زبان خود را به‌منظور ترجمه زبان‌های دیگر افزایش می‌دهید.

در نهایت، این مهارت‌های زبانی در زندگی شما بازتاب خواهد داشت و باعث می‌شود شما در کارها به شکل بهتر بیاندیشید و تحلیل دقیق‌تری داشته باشید.

بر طبق مطالعات، افرادی که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند، در بیشتر موارد تصمیم‌های درستی می‌گیرند. اینگونه افراد از تفکر انتقادی درستی برخوردار هستند.

انواع آزمون های انگلیسی + جزئیات آزمون ، زمان برگزاری و هزینه ها

اعتماد به نفس

وقتی شما یک زبان جدید می‌آموزید، آن را فقط برای خودتان یاد نمی‌گیرید و آن را از دید دیگران پنهان نمی‌کنید، بلکه باید آن را بروز دهید.

طبق مطالعات انجام شده، هنگامی که شما جرأت صبحت کردن در جمع به زبان دیگری را داشته باشید، فردی با اعتماد به نفس هستید و توانایی برقراری ارتباط با اعتماد به نفس بیشتر و به روشی مناسب‌تر را خواهید داشت.

شما می‌توانید این انگیزه را برای یادگیری زبان جدید در خود تقویت کنید تا اعتماد به‌نفس شما بالاتر برود و کیفیت معاشرت خود را بهتر کنید.

مهاجرت به خارج از کشور

گاهی اوقات یکی از دلایل اصلی در یادگیری زبان جدید به خاطر مهاجرت و اقامت در خارج از کشور است.

شاید شما نیز به دنبال تابعیت و اقامت در کشورهای خارجی باشید. بهتر است بدانید یادگیری زبان برای ادغام در جامعه جدید، درک وظایف و برخورداری از حقوق شهروندی بسیار مهم است.

زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین زبان‌های جهان به شمار می‌رود که در بسیاری از کشورها کاربرد دارد. اما اگر می‌خواهید به عنوان شهروند در کشوری غیر انگلیسی‌زبان زندگی کنید، بهتر است زبان همان کشور را یاد بگیرید.

۱۱ مزیت یادگیری زبان جدید

کارمند، دانشجو یا کارآفرین بهتری خواهید بود

افرادی که زبان دوم یاد می‌گیرند در چندوظیفگی، تمرکز و انتقال بین فعالیت‌های مختلف بهتر عمل می‌کنند. زمانیکه یک زبان جدید می‌آموزید، مغزتان توانایی تغییر از یک زبان به زبان دیگر، ربط دادن معنی لغات جدید به زبان مادری، استفاده‌ی صحیح اصطلاحات و صرف درست افعال و بسیاری از مهارت‌های دیگر را توسعه می‌دهد.

یادگیری زبان جدید

این مهارت‌ها به مغز کمک می‌کنند تا چندوظیفگی را آسان‌تر انجام داده و به منظور تمرکز در فعالیت در حال انجام، اطلاعات مرتبط را گلچین کند.

 مغزتان سالم‌تر‌ خواهد بود

یادگیری زبان جدید احتمال بیماری‌های عصبی همچون آلزایمر و زوال عقل در سنین پایین را کاهش می‌دهد. مطالعات اخیر نشان دادند افرادی که به بیش از یک زبان مسلط هستند در مقایسه با تک زبانه‌ها که در ۷۱ سالگی علائم این بیماری‌ها را نشان دادند، در سنین بالای ۷۵ سال به آنها مبتلا می‌شوند.

مهارت خواندن را در شما تقویت می‌کند

هنگامیکه یک زبان جدید می‌آموزید، مغزتان ارتباطات جدید برقرار می‌کند و همانطور که یاد می‌گیرد با استفاده از لغات‌، معانی و قواعد جدید ایده‌های نو را بیان کند، به تقویت مهارت‌های خواندن کمک بسزایی می‌نماید.

زبان اصلی‌تان را بهبود می‌دهد

یادگیری زبانی متفاوت درک بهتری از زبان اصلی‌تان را برای شما ارائه‌ می‌دهد، چرا که مغز یاد می‌گیرد ساختار معنایی کاملا جدیدی را با نحو و ساختارهای معنایی مخصوص آن زبان شناسایی کند. همچنین با تمرین معنا و قواعد زبان جدید، مغز را وادار به فعالیت می‌نماید.

تمام این‌ها در کنار هم به شما کمک می‌کند زبان مادری خود را به گونه‌ای جدید تحلیل کنید چرا که قبلا تمام ساختارها و معانی را خود به خود می‌آموختید. بنابراین، با علاقه‌ی بیشتری نسبت به قبل در زبان خود کاوش خواهید کرد.

 کمک می‌کند اطلاعات را به خاطر بسپارید

یادگیری زبان جدید به تقویت حافظه نیز کمک می‌کند چرا که مغز ساختار زبان جدید را آموخته و لغات و قواعد جدید را حفظ می‌کند.

توانایی مرتبط و حفظ کردن اطلاعات، به خاطر سپردن لغات جدید، اسامی، شماره تلفن، مراحل یک فرایند، فهرست‌ها، فعالیت‌های روزانه و دیگر اطلاعات مهم را ساده‌تر می‌کند.

مهارت حل مشکلات را تقویت می‌کند

زمانیکه افراد چندزبانه یاد می‌گیرند لغات درست و مناسب‌ترین ساختار جمله یا صرف فعل را انتخاب کنند، در جنبه‌های دیگر فرایندهای شناختی خود هوشیارتر می‌شوند.

توانایی تشخیص اینکه چه چیزی مرتبط است و چه چیزی نیست، آنها را حساس‌تر کرده و در حل مشکلات بهبود می‌بخشد و مهارت‌های مذاکره را نیز تقویت می‌نماید.

موجب می‌شود تصمیمات دقیق‌تر و سریع‌تری بگیرید

هنگام انتخاب بین چند کلمه که به نظر مناسب هستند اما تفاوت‌های معنایی اندکی دارند و یا دیگر پیچیدگی‌های زبان خارجی، مغز مهارت‌های تصمیم‌گیری را بهتر توسعه می‌دهد. نه تنها فرایند تصمیم‌گیری سریع‌تر شده، بلکه محتاطانه و منطقی‌تر نیز خواهد شد.

 نمرات بهتری کسب خواهید کرد

افرادی که زبان خارجی یاد می‌گیرند IQ بالاتری دارند، خلاق‌ترند، نوآوری و انعطاف ذهنی بیشتری نسبت به تک زبانه‌ها دارند.

یادگیری زبان جدید

مطالعات نشان داده است که یادگیری زبان جدید بیشتر یک فعالیت شناختی حل مسئله است تا یک فعالیت زبانی. این افراد همچنین در امتحانات ریاضی نمرات بالاتری می‌گیرند، درک مطلب بهتری داشته و دایره لغت وسیعی دارند.

 دنیای اطراف خود را بیشتر می‌شناسید

یادگیری زبان جدید به شما کمک می‌کند درک بهتری از فرهنگ‌ها و سنن کشورهای مختلف داشته باشید. بعنوان یک فرد چندزبانه قادر خواهید بود دنیا را از جنبه‌های مختلف ببینید. همزمان، می‌توانید درک بهتری از فرهنگ خود نیز داشته باشید.

مسافرت آسان‌تر خواهد بود

زمانیکه به کشوری سفر می‌کنید و زبان آن را می‌دانید، فرصت آشنایی با افراد زیادی را پیدا می‌کنید و از طریق بازدید مکان‌های جالب و دیدنی همچون موزه، پارک ملی، مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های فرهنگی، تجارب عمیق‌تر و معنی‌دارتری کسب خواهید کرد.

 اعتماد به نفستان افزایش می یابد

مهم نیست که یادگیری زبان جدید چقدر آسان یا سخت است، چرا که به انسان حس دستیابی به موفقیت می‌دهد. نسبت به خود احساس رضایت خواهید داشت و اعتماد به نفستان افزایش خواهد یافت .

دیگر برای گفتگو به زبان جدید احساس خودداری یا خجالت نمی‌کنید. بعلاوه، افرادی که به زبان دیگر صحبت می‌کنند، در دید دیگران جالب‌تر و جذابترند.

فواید یادگیری زبان برای ذهن و مغز

تحقیقات بسیار زیادی بر یادگیری زبان دوم و تاثیر آن بر ذهن و مغز انجام گرفته‌است. افراد دوزبانه در مقایسه با کسانی که تنها به یک زبان مسلط هستند، مهارت‌های بیشتری دارند. چند مورد از ویژگی‌های افراد دو زبانه را با هم بررسی می‌کنیم.

پرورش عادت های خوب با چند روش ساده ولی کاربردی | بهترین عادت در زندگی چیست ؟

یادگیری زبان انگلیسی فکر را باز می‌کند

یکی از اصلی‌ترین فایده‌های یادگیری زبانی جدید این است که فکرمان باز می‌شود. زبان‌آموزی کیفیت زندگی را ارتقا بخشیده و در روش فکر کردن تغییراتی می‌دهد.

فکر باز یعنی توانایی پذیرش تفکرات جدید را داشته باشم. دانشمندان دانشگاه سیدنی در تحقیقی که سال ۲۰۰۶ منتشر شد نشان دادند که تفکر باز با چگونگی رویارویی افراد با عقاید و دانش دیگران مرتبط است.

با یادگیری زبان دوم دنیایی جدید به روی انسان باز می‌شود و می‌تواند عقاید دیگران را با فکر بازتری بپذیرد.

یادگیری زبان جدید باعث بهبود کارکرد مغز می‌شود

هر قسمتی از مغز مسئول یادگیری مهارت خاصی است. هر چه بیشتر از قسمت‌های خاصی از مغز استفاده کنیم، آن نواحی رشد بیشتری می‌کند و قوی‌تر می‌شود. به همین ترتیب، هر چه بیشتر از بخش مربوط به یادگیری زبان استفاده کنیم، قدرت‌مندتر می‌شود.

نتایج یک تحقیق در دانشگاه ادینبرو که سال ۲۰۱۴ منتشر شد نشان داد که مغز افراد دو زبانه دیرتر پیر می‌شود. نتایج پژوهش دیگری نیز که در همین سال در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا انجام شد، ثابت کرد که یادگیری زبان جدید شبکه عصبی مغز را چه از لحاظ ساختاری و چه عمل‌کردی تغییر می‌دهد.

این تغییرات مغز را قدرتمندتر می‌سازد. تحقیق دیگری که سال ۲۰۱۵ در مرکز مطالعات پزشکی دانشگاه جرج‌تاون انجام گرفت نشان داد که در قسمت اجرایی مغز افراد دو زبانه و چند زبانه ماده خاکستری بیشتری وجود دارد.

یادگیری زبان جدید

در نتیجه مهارت‌های فردی افرادی که زبان دوم را یاد می‌گیرند بیشتر از سایرین است.

این مهارت‌ها شامل موارد زیر هستند:

تاثیر زبان بر مغزهوش بالاتر: افراد دو زبانه از ضریب هوشی بالاتری نسبت به سایرین برخوردار هستند. این افراد در آزمون‌های ریاضی و روخوانی امتیاز بیشتری کسب می‌کنند.

تمرکز: قدرت تمرکز افرادی که زبان دوم می‌دانند بیشتر است.
حافظه: توانایی به خاطر آوردن مطالب در افرادی که زبان دوم می‌دانند بیشتر است.
قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری: قدرت برنامه‌ریزی و هدف‌مندی در افراد دوزبانه بیشتر است.
بهبود توجه، تمرکز و دقت: یادگیری زبان دوم به تقویت توجه و تمرکز کمک می‌کند.

 یادگیری زبان دوم باعث پیشرفت مهارت‌های شنیداری می‌شود

معمولا با آموختن زبان دوم شروع به مقایسه بین زبان مادری و زبان جدید می‌کنیم. در نتیجه از زبان مادری آگاه‌تر می‌شویم. آواهای جدیدی یاد می‌گیریم و گوش ما به شنیدن صداهای اطراف حساس‌تر می‌شود.

بخش‌‌هایی از مغز که مسئول شنیدن هستند، فعال‌تر شده و بهتر عمل می‌کنند. همچنین محققان به این نتیجه رسیدند که دوزبانه­‌ها در تنظیم صدای خود هم موفق­‌تر هستند. سیستم کنترل اجرایی مغز آن‌ها قوی‌تر است زیرا باید از نظر ذهنی از یک زبان به زبانی دیگر بروند.

 زبان‌آموزی خلاقیت را بالا می‌برد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد خلاق، تنوع افکار است. تحقیقی که سال2012 در دانشگاه شارجه آمریکا انجام شد نشان داد که یادگیری چند زبان خلاقیت را افزایش می‌دهد.

هنگامی که با افرادی از فرهنگ‌ها و طرز تفکرهای جدید تعامل و گفتگو داشته باشیم، و با افکار متنوع رو‌به‌رو شویم، خلاقیتمان افزایش پیدا می‌کند.

یادگیری زبان جدید

یادگیری زبان دوم مانع پیر شدن مغز می‌شود

تحقیقات نشان داده‌اند که مغز انسان از سن 25 سالگی به بعد شروع به افت در برخی از عملکردها می‌کند. عملکردهایی مانند سرعت پردازش و حافظه کوتاه‌مدت به مرور زمان ضعیف می‌شوند. اما دوزبانگی سرعت افت عملکرد مغز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

در واقع آن قسمت‌هایی از مغز که رشد کرده‌اند مانع پیر شدن آن می‌شود. اسکن‌های مغزی نشان داده‌اند که از دست‌دادن ماده خاکستری که کودکان و نوجوانان در زمان رشد تجربه می‌کنند، در دوزبانه‌ها نسبت به کسانی که فقط به یک زبان صحبت می‌کنند بسیار کم‌تر است.

طی یادگیری زبان دوم، غشا سلولی مغز شما رشد پیدا می‌کند

دانشمندان سوئدی با استفاده از MRI، مغز زبان‌آموزان را بررسی کردند تا اتفاقاتی که در مغز هنگام یادگیری زبان دوم می‌افتاد را مشاهده کنند. آن‌ها کشف کردند که مغز زبان آموزان نسبت به قبل بزرگ‌تر شده بود!

این تحقیق نشان داد که یادگیری زبان خارجی تاثیرات قابل توجه‌ای روی مغز دارد. نکته‌ی جالب این بود که زبان‌آموزانی که نواحی غشاء مغزی مربوط به زبان آن‌ها بیشتر رشد کرده بود، نسبت به سایر زبان‌آموزان مهارت‌های زبانی بیشتری داشتند.

در آن زمان ارتش سوئد هنگام استخدام افراد، بر روی تسلط آن‌ها بر زبان‌های عربی، روسی و دری تاکید داشت.

 یادگیری زبان دوم راه را برای یادگیری زبان‌های بعدی هموار می‌کند

در جهانی که هرروز ارتباطات نقش مهم‌تری پیدا می‌کنند، دانستن دو یا چند زبان ضروری است. هنگامی که زبان انگلیسی را یاد می‌گیرید، مغز شما برای یادگیری زبان‌های بعدی آماده‌ می‌شود و در واقع به زبان‌آموزی عادت می‌کند.

فواید یادگیری زبان دوم برای مغز کودکان

قبلا تصور بر این بود که یادگیری زودهنگام زبان دوم برای کودکان ضرر دارد؛ اما امروزه تحقیقات انجام شده بر مغز انسان نشان داده اند که دوزبانگی می‌تواند عملکرد شناختی کودکان را تا حد زیادی بالا ببرد.

بسیاری از کودکانی که از پدر و مادری با دو زبان مختلف متولد می‌شوند، در همان ابتدای سنین کودکی دو زبان را با هم یاد می‌گیرند و به این ترتیب دوزبانه می‌شوند.

یادگیری زبان جدید

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان از صفر تا سه سالگی است زیرا مغز در انعطاف‌پذیر‌ترین حالت خود قرار دارد. کودکان زبان دوم را به همان راحتی که راه رفتن را می‌آموزند، یاد می‌گیرند.

چگونه باکلاس باشیم ؟ + باید ها و نباید های باکلاسی

در واقع به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر مغز در سنین کودکی، زبان دوم توسط هر دو نیم‌کره‌ی مغز آموخته می‌شود و بنابراین، اتصالات بین دو نیم‌کره بیشتر می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که کودکان دوزبانه در ریاضیات و پازل‌های فکری عملکرد بهتری داشته باشند.

یادگیری زبان جدید کدام قسمت مغز را درگیر می‌کند؟

استاد روانشناسی و زبانشناسی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا دکتر پینگ لی توضیح می‌دهد که دانش کامل یک زبان که شامل به خاطر سپردن کلمات، واج‌شناسی، املائی و … است تمامی قسمت‌های مغز را درگیر می‌کند از جمله نواحی پس‌سری و گیجگاهی و جداری و نواحی پیشانی و زیر قشری.

همچنین در این فرآیند جسم پینه نیز دخیل است، «یک مسیر ماده سفید است که نیم‌کره چپ و راست را به هم متصل می‌کند ، انتقال و ادغام اطلاعات بین آنها را امکان‌پذیر می‌کند.»

اگر مغز را وادار به حرکت کنیم، قویتر می‌شود. با به کار انداختن آن، باعث می‌شویم ساختار آن تغییر کند و در عین حال عملکردهای خاصی را بهبود بخشد. از آنجا که یادگیری زبان انگلیسی یک روند پیچیده است، مناطق مغزی درگیر در آن افزایش می‌یابد. این امر در افزایش ماده سفید و خاکستری بسیار موثر است.

تاثیر زبان جدید بر مغز

 تمرینی برای مغز

یادگیری آن برای مغز یک تمرین محسوب می‌شود و زمانی که مغز شما در وضعیت تمرین قرار می‌گیرد به مرور زمان قوی‌تر می‌شود، مغز باید در معرض یادگیری لغات جدید، اصطلاحات و قواعد جدید قرار گرفته و هر روز پیشرفت کند.

 جلوگیری از کهولت سن

طی تحقیقاتی که گروهی از دانشمندان دانشگاه ادینبورگ بر روی ۶۴۸ نفر از یکی از ایالات هند بدست آوردند به این نتیجه رسیدند که بیماران دوزبانه ، به طور متوسط ​​چهار سال و نیم دیرتر از بیماران یک زبانه ، به زوال عقل مبتلا شده‌اند ، که به شدت نشان می دهد دوزبانگی تأثیر عمیقی بر ساختارها و فرایندهای عصبی دارد.

همچنین می‌تواند از مغز شما در برابر کهولت سن محافظت کند. رشد مغز نه تنها در کودکی متوقف نمی‌شود بلکه در بزرگسالی هم امکان رشد و پرورش آن وجود دارد.

یادگیری زبان جدید

بالا بردن تیزهوشی

یادگیری زبان دوم یکی از بهترین روش‌های عملی برای بالا بردن ذکاوت و تیزهوشی است.

افزایش اندازه‌ی مغز و تشکیل ارتباطات جدید در آن

یادگیری زبان خارجی در افزایش اندازه‌ی بخش خاصی از مغز موثر است. این بخش همان قسمتی است که وظیفه‌ی شکل‌گیری‌، ذخیره و بازیابی خاطرات را بر عهده دارد.

در یکی از تحقیقات انجام شده به تعدادی از شرکت‌کنندگان یک زبان جدید آموخته شد. با اندازه‌گیری اندازه‌ی مغز آن‌ها پیش از انجام آزمایش و مقایسه‌ی آن با نتایج پس از یادگیری، محققان شاهد افزایش اندازه‌ی بخش‌هایی از مغز بودند.

بهبود مهارت‌های شنیداری

شما برای یادگیری زبان جدید باید مهارت‌های مختلف از جمله شنیداری را تقویت کنید و این دقت شما را بسیار افزایش می‌دهد

 افزایش میزان توجه

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که افراد دو زبانه کنترل بیشتری روی توجه و تمرکز خود دارند و می‌توانند عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرند. آن‌ها راحت‌تر روی وظیفه‌ای که دارند ، تمرکز می‌کنند.

رشد سریع‌تر کودکان

اگر می‌خواهید کودک بسیار باهوشی داشته باشید، در دوران کودکی یک زبان دیگر را به آن‌ها آموزش دهید. کودکانی که در معرض دو زبان قرار می‌گیرند‌، مهارت‌های حافظه بهتری دارند.

معمولاً این کودکان تجزیه تحلیل‌های سریع‌تری دارند و سطح علمی آن‌ها بالاتر از کودکان یک زبانه است.

 قدرت فکر کردن سریع

این افراد تقریبا دو برابر دیگران قدرت سریع‌تر فکر‌کردن را دارند.

 دوری از تله‌های ذهنی

تحقیقات سال 2014 نشان می‌دهد که اشتباهات ساده در املای کلمات و فهم و درک آن‌ها و اصلاح اشتباهات باعث می‌شود که ذهن شما از تله‌های ذهنی دور شود که معمولاً این بُعد ذهنی در افراد چند زبانه تقویت می‌شود.

یادگیری زبان فکر را باز می‌کند

از مهمترین نتایج مطالعه تاثیر زبان جدید بر مغز این است که با یادگیری یک زبان جدید فکرمان باز می‌شود. زبان‌آموزی کیفیت زندگی را ارتقا و در نحوه اندیشیدن تغییراتی می‌دهد.

فکر باز یعنی توانایی پذیرش ایده‌های نو. پژوهشگران دانشگاه سیدنی در تحقیقی که سال ۲۰۰۶ منتشر شد نشان دادند که تفکر باز مرتبط است با چگونگی مواجهه افراد با عقاید و دانش دیگران. بر طبق این پژوهش، اساس تفکر باز این است که «دیگری در بیان عقایدش باید آزاد باشد و ارزش آگاهی افراد باید به رسمیت شناخته شود».

 بهبود قدرت یادگیری

وقتی زبان جدیدی را یاد می‌گیرید، مغز شما به طور خودکار، راهی برای یادگیری بهتر پیدا می‌کند. اگر شما بخواهید چندین زبان دیگر یا مهارت‌های دیگری بیاموزید، تسلط بر یک زبان دیگر می‌تواند آمادگیِ ذهن شما را برای تطابق با یادگیری دانش و اطلاعات جدید، بیشتر کند.

یادگیری زبان جدید چه تاثیری بر مغز دارد؟

یادگیری زبان جدید احتمال بیماری‌های عصبی همچون آلزایمر و زوال عقل در سنین پایین را کاهش می‌دهد. مطالعات اخیر نشان دادند افرادی که به بیش از یک زبان مسلط هستند در مقایسه با تک زبانه‌ها که در ۷۱ سالگی علائم این بیماری‌ها را نشان دادند، در سنین بالای ۷۵ سال به آنها مبتلا می‌شوند.

فواید یادگیری زبان دوم برای مغز کودکان چیست؟

قبلا تصور بر این بود که یادگیری زودهنگام زبان دوم برای کودکان ضرر دارد؛ اما امروزه تحقیقات انجام شده بر مغز انسان نشان داده اند که دوزبانگی می‌تواند عملکرد شناختی کودکان را تا حد زیادی بالا ببرد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

20 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *