افتتاح حساب ترکیه
از بین بردن سوختگی فرش

از بین بردن سوختگی فرش را به طور قطع می توان یکی از مهمترین دغدغه های خانوم های خانه دار دانست که از وجود این سوختگی ها و لکه های زرد رنگ همیشه ناراحت هستند. ما در این مقاله سعی کردیم راهکارهای ساده اما عملی برای شما ارائه کنیم تا بتوانید به راحتی و با بهره گیری از آن، سوختگی های سطحی و نسبتاً عمیق را به راحتی ترمیم کنید، فرقی نمی کند فرش شما دستباف یا ماشینی و یا حتی موکت باشد.

از بین بردن سوختگی فرش

سوختگی فرش یکی از آسیب های مهم و تقریبا غیرقابل بازگشت به فرش، می باشد.اگر سوختگی کوچک باشد تا حدودی به اندازه ته یک استکان به شرط آنکه زیاد عمیق نباشد و فرش را سوراخ نکرده باشد می توان با روش های خاصی که بر اساس نوع سوختگی تعریف می شوند، آن را تا حدودی ترمیم نمود.

از بین بردن سوختگی فرش

اما سوختگی ها بزرگ که به راحتی با چشم قابل رویت می باشند برای همیشه بر روی فرش باقی می مانند و از ارزش فرش می کاهند. بنابراین پیشنهاد می گردد تا آنجا که می توانید در حفظ و نگهداری فرش دستباف خود کوشا باشید چرا که سوختگی بر روی آنها به هیچ وجه قابل ترمیم نیست و روش های ارائه شده فقط در مورد فرش های ماشینی کاربردی است. همانطور که اشاره شد در خصوص سوختگی های کوچک می توان با روش هایی خاص نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمود.در ادامه این مقاله به چندین روش چگونگی برطرف کردن سوختگی فرش در موارد زیر خواهیم پرداخت.

هنگام خرید فرش مناسب پذیرایی دقت کنید تا رنگی را انتخاب کنید که لکه و جای سوختگی را کمتر نشان دهد.

دانستن منشا سوختگی برای از بین بردن سوختگی فرش چه اهمیتی دارد؟

همه ما پس از دیدن لکه سوختگی روی فرش، ممکن است بدون توجه به منشا سوختگی سریعا دست به کار شویم و انواع روش ها را روی لکه پیاده کنیم. خب بالاخره یکی از روش ها حتما این لکه را از بین خواهد برد! این اشتباه ترین کاری است که می توان پس از ایجاد سوختگی برای ترمیم فرش انجام داد. پیش از دست به کار شدن به امتحان روش های مختلف، منشا سوختگی فرش را مشخص کنید.

در واقع منشا سوختگی است که به ما نقشه راه از بین بردن جای سوختگی فرش را نشان می دهید. این سوختگی می تواند ناشی از خاکستر سیگار، ذغال، اتو، شمع و … ایجاد شده باشد. برای از بین بردن لکه ایجاد شده در اثر هر یک از این موارد راه و روش خاصی وجود دارد که در ادامه به بررسی کامل هر یک خواهیم پرداخت.

مزایای فرش وینتیج دل هر دوستدار لوازم عتیقه ای را آب می کند تا با خرید این مدل فرش ها و با صرف کمترین هزینه نسبت به فرش های قدیمی یک دکوراسیون شیک برای خودش بسازد. شادمگ به شما راهنمایی میکند تا با این فرش های جدید و زیبا بیشتر آشنا شوید.

از بین بردن سوختگی فرش با سیگار

برای رفع سوختگی فرش با سیگار ابتدا با کمک یک کاغذ سمباده سطح سوختگی را بسابید.

از بین بردن سوختگی فرش
در مرحله بعد با کمک جاروی معمولی و یا شارژی سوختگی های سابیده شده را از روی فرش تمیز کنید.
در صورت ماندن بخشی از سیاهی های سوختگی می توانید با استفاده از نوک یک قیچی کوچک به دقت لکه را از روی پرز و بافت فرش قیچی کنید.
حالا با دقت لکه را بررسی کنید اگر هنوز لکه سوختگی باقی مانده است با کمک محلولی از یک قسمت آب اکسیژنه و ده قسمت آب با کمک یک پارچه روی لکه را به آرامی تمیز کنید. برای این منظور دقت کنید که ابتدا سطح بیرونی لکه و سپس بافت داخلی فرش را تمیز کنید.
در مرحله آخر محل لکه را با آب بشویید و سطح آن را کاملا خشک کنید.

رفع بوی بد توالت ؛ با چند ترفند ساده توالت رو خوشبو کنید

از بین بردن سوختگی فرش با زغال

برای رفع سوختگی فرش با زغال هم می توانید همانند روش رفع سوختگی فرش با سیگار عمل کنید با این تفاوت که پس از کوتاه کردن پرزهای سوخته فرش، محل سوختگی را با کمک یک لایه ضخیم و با استفاده از شامپو فرش بپوشانید و اجازه دهید کاملا خشک شود، پس از آن سطح آرا جارو برقی بکشید. در صورتی هنوز آثار سوختگی مشهود بود می توانید از یک محلول رنگبر ضعیف استفاده کنید و سپس در محل شسته شده سوختگی یک وسیله سنگین مثل کتاب قطور قرار دهید و فرش را روی آن قرار دهید تا سریع تر خشک شود.
نکته: برای شست و شو فرش هرگز از صابون استفاده نکنید و فرش را بیش از اندازه خیس نکنید. هم چنین برای سوختگی های عمیق حتما فرش را برای رفو به قالیشویی واگذار کنید.

از بین بردن سوختگی فرش  با اتو

برای ترمیم سوختگی فرش با اتو، اگر میزان سوختگی محدود بود و فقط در اثر سوختگی روی فرش لکه زرد رنگ ایجاد شد، از یک پیاز کمک بگیرید به این صورت که یک پیاز را به دو نیم کرده و روی محل لکه بگذارید. بعد آن را با سرد خیس کنید و بشویید تا لکه و سوختگی برطرف شود، اما در صورتی که سوختگی عمیق بود برای ترمیم سوختگی فرش با اتو بهتر است آن را برای رفو به قالیشویی بسپارید، اما در مورد موکت می توانید با کمک کاتر آن بخش را ببرید و موکت تازه ای جایگزین آن کنید، بعد از چسباندن موکت تازه سطح آن را با جارو برقی جارو بکشید تا یکدست شود. ابن لکه ها با بهترین لکه بر فرش هم درست نمی شود.

از بین بردن سوختگی فرش

رفع سوختگی فرش با قابلمه

برای رفع سوختگی فرش با قابلمه بسته به میزان سوختگی می توانید از روش های بالا کمک بگیرید، اما اگر سوختگی شما خفیف و در حد ایجاد اثر کف ظرف بدون تغییر رنگ روی فرش بود می توانید از یک قطعه یخ برای بازگرداندن آن به حالت اول استفاده کنید هم چنین می توانید بعد از آن پرزهای فرش را شانه بکشید و آثار سوختگی را کاملا از بین ببرید.

چنانچه سوختگی سطحی باشد می توانید یک پیاز را به دونیم کنید و روی محل سوختگی قرار دهید و پس از مدتی محل سوختگی را با آب سرد بشورید. چنانچه سوختگی عمیق باشد می توانید برای ترمیم آن از خدمات قالیشویی ها استفاده نمایید.

همچنین سوختگی قابلمه را می توانید با

از بین بردن سوختگی فرش ناشی از شمع

چنانچه شمع داغ برروی فرش ریخت سریعا می بایست اقدام نمایید. ابتدا بوسیله یک دستمال یا پارچه کتانی محلول آب شده شمع را خشک نمایید. به هیچ وجه دستمال را روی فرش مالش ندهید و فقط دستمال را در جهت خشک نمودن مایع شمع با فشار روی محل مورد نظر حرکت دهید. می توانید محل لکه را با محلول مایع ظرفشویی و آب پاک نمایید.
چنانچه شمع برروی فرش خشک شده باشد، سوختگی لکه شمع بر روی موکت های پرزدار را با یک قاشق بتراشید سپس روی لکه پارچه سفید قرار داده و روی آن را با حرارت کم اتو نمایید زمانی که موم کاملا جذب شد دستمال را بردارید.

رفع سوختگی فرش با فشفشه

­­سوختگی فرش با فشفشه معمولاً خیلی کم و کوچک است و می توانید آن را در خانه رفو کنید.

از بین بردن سوختگی فرش

با استفاده از یک تیغ یا موچین نخ هایی از قسمت سالم را بردارید.
دقت کنید نخ هایی که از قسمت سالم برمی دارید همرنگ قسمت سوخته باشد.
به محل سوخته شده کمی چسب مایع بزنید و نخ های سالم را روی آن بچسبانید و به خوبی فشار دهید.
در آخر یک جسم سنگین روی آن قرار دهید و اجازه بدهید به خوبی خشک شود.

تزیین میوه تابستانی برای تولد ؛ جشن و مهمانی همراه با دیزاین عالی

رفع سوختگی فرش با بخاری

اگر سوختگی فرش با بخاری زیاد باشد بدون شک باید از خدمات ارائه شده در قالیشویی ها استفاده کنید. اما اگر در حد تغییر رنگ جزئی باشد، می توانید با یکی از روش های خانگی که در این مقاله معرفی کردیم، لکه سوخته را ترمیم کنید.

چگونه فرش سوخته را درست کنیم ؟ انواع مختلف فرش‌ها

از آنجایی هر یک از فرش‌ها با توجه به بافت، جنس و ظرافتی که دارند،‌ باید با روش‌های متفاوتی عملیات رفع سوختگی فرش روی آن‌ها انجام شود، در ادامه نحوه رسیدگی به برخی از پراستفاده‌ترین فرش‌ها را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

ترمیم سوختگی فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی به دلیل دوام بالا، زیبایی و قیمت مناسب بیشترین میزان خرید و استفاده را در میان ایرانیان دارند. سوختگی این فرش‌ها را می‌توان به دو دسته سوختگی‌های سطحی و سوختگی‌های عمیق تقسیم کرد که در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

از بین بردن سوختگی فرش

تعمیر فرش سوخته سطحی

برای ترمیم سوختگی فرش ماشینی که به صورت سطحی آسیب دیده است، پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های زیر استفاده کنید:

از بین بردن تقریبی محل سوختگی با استفاده از سنباده
جارو کشیدن فرش و جمع کردن خرده‌های سوخته
جداکردن الیاف سوخته با استفاده از یک قیچی کوچک

در صورت تداوم جای سوختگی،‌ یک پارچه را با محلول تمیزکننده (مانند ترکیب آب، مایع ظرفشویی و سرکه سفید) خیس و لکه را با استفاده از پارچه به خوبی پاک کنید.
اسپری کردن محل سوختگی با آب؛ پس از آن صبر کنید تا فرش به طور کامل خشک شود.
اگر محل سوختگی از بین رفته ، نیاز به هیچ کار دیگری ندارید. اما اگر وضعیت کمی بدتر از این‌هاست، به سراغ مرحله بعد بروید.

جدا کردن تعدادی از الیاف کناره‌های فرش با استفاده از موچین؛ برای این کار پیشنهاد می‌شود که الیاف را از بخش‌های زیر مبل، تخت یا جاهای دیگری جدا کنید که به راحتی دیده نمی‌شوند.
قرار دادن پرزهای جدا شده بر روی قسمت سوخته و چسباندن آن با استفاده از چسب فرش
پوشاندن قسمت ترمیم شده با استفاده از یک کاغذ و قرار دادن یک شی سنگین برروی آن
پس از آن آنکه چسب خشک شد، محل آسیب دیده را با استفاده از یک شانه با دندانه‌های باریک شانه کنید تا فرش حالتی طبیعی به خود بگیرد.

از بین بردن سوختگی فرش

از بین بردن سوختگی عمقی فرش

اگر سوختگی فرش ماشینی شما عمیق است، باید به فکر جایگزین کردن آن با تکه‌ای دیگر باشید. در صورت بروز این مشکل، فرش شما در هر حال ناقص خواهد شد و باید تکه‌ مورد نظر را با قسمتی دیگر از فرش جایگزین سازید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

جاروبرقی را روی تنظمیات بالا قرار داده و محل آسیب دیده را جارو بکشید.
با استفاده از یک چاقو یا موکت‌بر قسمت سوخته فرش را برش دهید؛ این کار را با برگرداندن فرش و بریدن پایین آن انجام دهید.
قسمت جدا شده را روی یکی از گوشه‌های فرش قرار دهید که زیر مبلمان یا میز قرار می‌گیرد. سپس قسمت سالم را مطابق با آن و با دقت هرچه تمام‌تر برش دهید. به یاد داشته باشید که در حین انجام این کار، به جهت خواب پرزها دقت کنید تا قسمت آسیب دیده به چشم نیاید. در نهایت باید دو تکه فرش در اختیار داشته باشید که شکل و اندازه آن‌ها دقیقا یکسان است.
محل آسیب دیده را به خوبی تمیز کنید تا هرگونه الیاف و لکه اضافی از میان برداشته شود.
قسمت سالم را داخل سوراخ بگذارید تا به خوبی جا بیافتد.
اطراف تکه بریده شده را با چسب فرش محکم کنید و در صورت نیاز از الیاف جدا شده قبلی استفاده کنید تا دور و بر آن به خوبی پوشیده شود.
سطح آن را با کاغذ پوشانده و یک کتاب سنگین روی آن قرار دهید.
پس از برداشتن کاغذ و کتاب، از یک مسواک یا برس نرم برای ترکیب کردن پرزهای فرش استفاده کنید.

مهمترین دلیل برای پشت و رو شستن لباس‌ ها ؛ تنبلی را کنار بگذارید !

از بین بردن سوختگی فرش
از بین بردن سوختگی فرش دستباف و نفیس

چگونه سوختگی فرش را از بین ببریم ؟ خصوصا فرش‌های دستباف را که از قیمت بالاتری برخوردارند و نمی‌خواهیم کوچک‌ترین آسیبی به آن‌ها وارد شود؟ همه ما به خوبی می‌دانیم که فرش‌های دستباف با استفاده از مواد کاملا طبیعی ساخته شده و به همین دلیل در بیشتر موارد مقاومت بسیار بالاتری در برابر انواع سوختگی دارند. این نکته همیشه به دارندگان فرش دستباف توصیه می‌شود که در صورت بروز هرگونه سوختگی روی فرش خود، بدون اتلاف وقت آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارند و سرخود کاری برای از بین آن انجام ندهند.

اگر فرش دستباف شما دچار سوختگی سطحی و خفیف شده است و شما تمایلی به ارسال آن به قالیشویی ندارید (به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم)، مراحل زیر را دنبال کنید:

سطح سوختگی را با استفاده از یک سنباده به آهستگی و ملایمت هرچه تمام‌تر بردارید. به هیچ عنوان سنباده را روی قسمت سوخته فشار ندهید. سپس قسمت آسیب دیده را جاروبرقی بکشید.
تعدادی پیاز را نصف کرده و روی محل سوختگی قرار دهید. پیاز‌ها را بعد از نیم ساعت برداشته و با استفاده از یک پارچه نرم محل سوختگی را تمیز کنید.
تعدادی یخ روی سوختگی گذاشته و اجازه دهید که دمای پرزها تا حد امکان کاهش یابد.
بعد از چند دقیقه یخ‌ها را بردارید و محل آسیب دیده را با استفاده از یک برس با پرزهای نرم برس بکشید.
سطح فرش را دوباره جارو بکشید و در صورت نیاز مراحل بالا را با ملایمت بیشتری تکرار کنید.

از بین بردن سوختگی فرش گلیم

ویژگی اصلی گلیم این است که از بافت‌هایی کوتاه با تار و پود در هم تنیده ساخته می‌شوند و جنس اصلی الیاف آن نیز پشم حیواناتی مانند گوسفند است. به همین خاطر است که حتی بسیاری از افراد متخصص نیز با احتیاط فراوان به سراغ رفع سوختگی عمیق فرش گلیم می‌روند. پیشنهاد می کنیم که اگر گلیم شما بر اساس سوختگی آسیب دیده است، به دنبال افراد متخصصی باشید که سابقه تعمیر و رفع سوختگی این سبک فرش‌ها را دارند.

ترمیم سوختگی عمیق فرش گبه

گبه یکی از قالیچه‌های سنتی ایرانی است که پرزهای نسبتا بلندی دارد. جنس الیاف گبه معمولا بسیار ظریف است و گره‌های آن نیز با دقت هرچه تمام‌تر صورت می‌گیرند. بنابراین همواره سعی کنید که روی گبه سیگار نکشیده و یا از اتو استفاده نکنید، تا دچار مشکلات ناخواسته نشوید. اما اگر به هر دلیلی گبه دچار سوختگی شد، ابتدا مقیاس و حجم سوختگی را بررسی کنید؛ اگر سوختگی سطحی بوده و تنها بخشی از پرزهای آن زرد شده است، مقداری پیاز را روی سطح آن قرار داده و سپس به خوبی تمیز کنید. اگر مشکل برطرف نشد، مقداری یخ را روی پرزها قرار داده و پس از چند دقیقه برس بکشید تا سوختگی‌های سطحی برطرف شوند.
اما اگر میزان سوختگی گبه شما عمقی است، راهی جز سپردن آن به افراد متخصص ندارید. متخصصین این امر باید پس از بررسی دقیق الیاف گبه، بخشی از آن‌ها را با الیاف مشابه جایگزین کنند. اگر سعی کنید که بخشی از الیاف قسمت‌های دیگر گبه را برای این کار ببرید، مطمئنا به زیبایی و یکدستی قالیچه خود آسیب خواهید زد.

از بین بردن سوختگی فرش

رفو فرش ماشینی سوخته

اگر بخشی از فرش یا موکت شما در اثر هر حادثه ای دچار سوختگی شد برای رفو فرش ماشینی سوخته می‌توانید به وسیله یک ریش‌ تراش یا موچین، مقداری پرز از قسمت سالم فرش جدا کنید توجه داشته باشید که بخش های جدا شده متناسب با نقش فرش شما باشد. سپس مقداری چسب ( مانند چسب سیمان) به قسمت سوخته شده فرش بزنید و پرزها را بر روی آن گذاشته و فشار دهید. سپس روی آن یک وسیله سنگین مثل کتاب قطور بگذارید و اجازه دهید کاملا خشک شود، در مورد موکت هم دقیقا به همین ترتیب می توانید عمل نمایید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 اسفند 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *