افتتاح حساب ترکیه

آیا هنوز هم از روغن‌های مایع فروشگاهی به دلیلی ارزان بودن آن استفاده می‌کنید؟ روغن‌های آفتابگردانی که نه تنها سودی برای بدن ندارند بلکه باعث ایجاد مشکل در سیستم گوارشی و قلبی شما می‌شود. آیا هنوز هم فکر می‌کنید که روغن زیتون را نمی‌توان برای سرخ کردن استفاده کرد؟ قطعاً برای همه جذاب است که یک روغن سالم بتواند چندین سال به طول عمرشان بیفزاید.

سودجویان و سوداگرانی که می‌خواستند از روغن‌های ناسالم بازاری سود کلانی به جیب بزنند آمدند و شایعه‌ای به راه انداختند که روغن زیتون برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب نیست؛ با توجه به اقبال عمومی از روغن سرخ کردنی و با توجه به اینکه روغن‌های آفتابگردان با قیمت‌های کمتری به وفور در فروشگاه‌ها وجود داشت، مردم روغن سرخ کردنی دیگری پیدا نکردند و کسی هم نبود که اطلاع رسانی کند که آیا واقعاً نمی‌توان از روغن زیتون برای سرخ کردن غذا استفاده کرد، یا اینکه سودجویان نخواستند مردم از روغن سالم استفاده کنند.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است یا نه؟

انواع روغن‌های مصرفی خانوار

  1. روغن مایع آفتابگردان (مضر) یا همان روغن های فروشگاهی
  2. روغن کانولا (مضر)
  3. روغن کنجد(فقط برای مصارف مالشی مصرف شود)
  4. روغن زیتون (بهترین و سالم ترین روغن خوراکی و سرخ کردنی)
  5. روغن ارده کنجد (سالم)
  6. روغن دنبه (سالم) همراه با فعالیت زیاد مصرف شود.
  7. روغن ذرت
همه چیز درباره ارز دیجیتال تتر و ویژگی های این ارز

آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است؟

بله؛ روغن زیتون فرابکر بهترین انتخاب برای سرخ کردن مواد غذایی است و تشخیص روغن زیتون فرابکر حتما باید در آزمایشگاه انجام شود. نقطه دود در روغن‌های مضر فروشگاهی بالاست و باعث می‌شود تا روغن‌ها برای مصارف سرخ کردنی استفاده شوند اما یک نکته مهم که شاید توجه نکرده باشید آن است که بعد از سرخ کردن روغن مایع فروشگاهی به هیچ عنوان نمی‌توانید از روغن مانده استفاده کنید چون معمولا یا روغنی نمی‌ماند یا آنکه مانده برای بدن مضر است. نکته دیگر آنکه برای سرخ کردن با این روغن‌های آفتابگردان باید روغن زیادی مصرف شود و صرفه اقتصادی آن از بین می‌رود.

سرخ کردن با روغن زیتون

اما روغن زیتون فرابکر که خواص بی‌نظیری برای سلامتی انسان دارد بهترین انتخاب برای سرخ کردن است. مقدار کمی از آن نیاز است تا پخت و پز را آغاز کنید و از طعم آن لذت ببرید. نکته جالب اینجاست که اگر مقداری روغن زیتون در کف ماهیتابه یا قابلمه باقی مانده باشد می‌توانید در پخت و پز‌های بعدی از آن دوباره استفاده کنید.

نقطه دود روغن زیتون

نقطه دود به میزان درجه‌ای از حرارت گفته می‌شود که از سطح روغن دود بلند شده و بوی نامطبوعی نیز ایجاد می‌کند. در این نقطه که به نقطه سرطان زا نیز معروف است با تجزیه روغن، مواد سمی از آن خارج شده و به هیچ عنوان نباید ماده غذایی که با این درجه حرارت آماده شده را میل کرد.

حال اگر بخواهیم ماده غذایی را به روش سرخ کردن آماده کنیم باید درچه محدوده دمایی این کار صورت پذیرد؟ جواب این سوال بسیار مهم است و باید در خاطر داشته باشیم که دمای سرخ کردن بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ درجه سانتی گراد است و با توجه به اینکه نقطه دود روغن‌های ۲۱۰ درجه است، پس مشکلی با سرخ کردن مواد غذایی با روغن زیتون وجود ندارد فقط سعی کنید که کمی درجه حرارت اجاق را ملایم‌تر کنید.

راهنمای عیب یابی ماکروفر ال جی + آموزش رفع اشکال

نحوه استفاده روغن زیتون برای سرخ کردن

یکی از بهترین روش‌ها که به سلامت روغن زیتون نیز آسیب نمی‌زند به این صورت است ‌که مقداری روغن زیتون را در ظرفی که در دمای محیط بوده یا ظرف سرد بریزید و بعد روی اجاق گاز بگذاری تا نم نم گرم شود و بعد می‌توانید شعله را برای سرخ کردن کمی زیاد کنید و غذای خود را آماده کنید. این روش به سلامت روغن و سلامت غذا بسیار کمک می‌کند.

ریختن روغن زیتون در ماهیتابه جهت سرخ کردن

نکته مهم: یک موضوعی که شاید برای شمایی که از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده کرده‌اید سوال پیش آمده که چرا وقتی روغن زیتون را روی شعله قرار می‌دهیم بلافاصله دود از آن بلند می‌شود؟ جواب این است که این دود با نقطه دود متفاوت است. این دود به دلیل سوختن سبزینه یا کلروفیل زیتون است. این همان ماده‌ای است که باعث سبز شدن زیتون می‌شود؛ و پس از مدتی می‌بینید که این دود از بین می‌رود و نباید با نقطه دود اشتباه گرفته شود.

با روغن زیتون چه غذاهایی درست کنیم؟

از نظر رودباری‌ها که مهد زیتون ایران است با روغن زیتون می‌توان تمام غذاها را آماده کرد و هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز و سرخ کردن یا حتی خام خوردن آن وجود ندارد. اگر معجزه‌ای از روغن زیتون برای سلامتی می‌خواهید صبح‌ها ناشتا یک قاشق روغن زیتون فرابکر رودیار بخورید.

و اما چند مورد از غذاهایی که می‌توان با روغن زیتون آماده کرد را در ادامه آورده‌ایم:

  • شامی رودباری
  • املت با روغن زیتون
  • سیب زمینی سرخ کرده
  • ماهی سرخ شده در روغن زیتون
  • پنیر سرخ کرده در روغن زیتون
  • تهیه سس سالاد با روغن زیتون
  • میرزاقاسمی
  • باقالاقاتوق
  • حمص
  • اسپاگتی با روغن زیتون
  • خوراک لوبیا
  • دیپ با روغن زیتون
سفری به سوی تغییر: کشف اسرار جراحی سینه و گام‌هایی به سمت زیبایی و اعتماد به نفس

و کلی غذاهای خوشمزه دیگه که وقتی با روغن زیتون فرابکر آماده میشه هم سلامتی شما تضمین میشه هم طعم جدید و بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد.

بهترین فروشگاه آنلاین برای خرید روغن زیتون اصل کجاست؟

یکی از انتخاب‌های سخت هم خرید روغن زیتون اصل است که به راحتی قابل تشخیص نیست و نمی‌توان به روغن زیتون‌های فروشگاهی هم اعتماد کرد. بهتر آن است که روغن زیتون سالم را از باغدار خرید کنید. فروشگاه اینترنتی زیتون ۰۱۳ که به صورت تخصصی در حال فروش زیتون و روغن زیتون اصل رودبار است، این محصول توسط خود باغدار تولید شده و با ضمانت اصالت تقدیم مشتریان می‌گردد. برای ثبت سفارش از این فروشگاه معتبر می‌توانید به بخش تماس با ما وب سایت فروشگاه 013 مراجعه کرده و خرید زیتون و روغن زیتون خود را ثبت کنید و در صورت سوال با پشتیبانی فروش به شماره ۰۹۹۳۴۰۰۴۳۱۱ تماس بگیرید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: shadi hemati

آخرین بروز رسانی

12 خرداد 1403

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *