افتتاح حساب ترکیه
استفاده از کول پد برای لپ تاپ

افراد زیادی برای خنک کردن لپ تاپ خود از کول پد های موجود در بازار استفاده می‌کنند اما آیا واقعا استفاده از کول پد برای لب تاپ لازم است. گروه تکنولوژی شادمگ به این سوال شما پاسخ می دهد.

کول پد چیست ؟

گاهی کارکرد لپ تاپ شما آنچنان بالا می رود که هنگام اجرای بازی و نرم افزار های سنگین، صدای بسیار زیادی از فن تولید شده و گرمای آن نیز به شدت افزایش پیدا می کند. عملکرد فن ها کاملا خودکار است اما در شرایطی امکان دارد پاسخگوی سیستم نبوده و شما را متحمل خسارت کنند.

باتری یکی از آسیب پذیرترین بخش هایی است که در اثر کارکرد ضعیف فن، دچار کاهش طول عمر و خرابی می شود. در چنین مواقعی استفاده از فن کمکی یا همان کول پد امری ضروری محسوب می شود. این وسیله کاربردی که در طرح یک میز کوچک و قابل حمل تولید می شود، با قرار گرفتن در زیر لپ تاپ شما، به کمک فن ها جریان هوا را تقویت کرده و به کمک فن داخلی شما می رسد !

استفاده از کول پد برای لپ تاپ

مزایای استفاده از کول پد برای لب تاپ

جلوگیری از درد گردن

مهمترین مزیت کول پد این است که می‌تواند لپ تاپ را بالا آورده و از خم شدن سر برای دیدن مانیتور جلوگیری کند. این مورد به خصوص در طولانی مدت خیلی اهمیت پیدا می‌کند. البته در این حالت استفاده از تاچ پد و کیبورد و کمی سخت می‌شود، به همین دلیل بهتر است یک کیبورد و ماوس USB هم تهیه کنید و کیبورد را روی میز قرار دهید.

 مکش راحت‌تر هوا

حتی اگر لپ تاپ را روی کول پد خاموش قرار دهید، چون سطح کول پد معمولا از توری ساخته می‌شود، مکش هوا توسط سیستم خنک کننده لپ تاپ راحت‌تر شده و مسئله داغ کردن لپ تاپ تا حدودی رفع می‌شود. البته استفاده از فن‌های کول پد قطعا برای خنک‌تر کردن لپ تاپ بهتر است.

 جلوگیری از مکش پرز و گرد و خاک فرش

یک مزیت مهم دیگر کول پد این است که گذاشتن لپ تاپ روی فرش باعث جذب پرزهای فرش به داخل لپ تاپ می‌شود. ولی کول پد یک فاصله بین سطح فرش با سیستم خنک کننده لپ تاپ ایجاد می‌کند و مانع مکش پرزها می‌شود، البته در این حالت بهتر است از کول پد خاموش استفاده شود.

معایب استفاده از کول پد برای لب تاپ

 کثیفی سریع‌تر لپ تاپ

مهمترین ایراد کول پد این است که فن‌های اضافی آن هوای زیادی به داخل لپ تاپ می‌فرستند و به همین دلیل لپ تاپ سریع پر از گرد و خاک می‌شود. پس بهتر است کول پد را در حالت خاموش استفاده کنید.

استفاده از کول پد برای لپ تاپ

خنک کننده لپ تاپ

صدای زیاد

اگر دائما کول پد را با فن روشن استفاده کنید قطعا صدای زیاد آن در طولانی مدت آزاردهنده خواهد شد. بعضی کول پدها چند فن دارند که قطعا صدای بیشتری هم تولید می‌کنند.

ترفند های طلایی برای ایمن کردن شبکه وای فای خانگی

نکات مهم در استفاده از کول پد برای لب تاپ

شناخت نیاز

بهتر است در خرید کول پد عجله نکنید و چند روز به نحوه کارکردن خود با لپ تاپ دقت کرده و در نتیجه نیاز خود را بشناسید. در ادامه نکاتی که بهتر است به آنها توجه کنید آورده شده‌اند:

هنگامی که در حال کار با لپ تاپ هستید به این نکته توجه کنید که ارتفاع مانیتور لپ تاپ در چه حالتی باشد برای شما بهتر است؟ اگر میز شما کوتاه است و به ارتفاع بالایی نیاز دارید بهتر است به پایه لپ تاپ هم فکر کنید، چون ممکن است کول پد ارتفاع مورد نیاز شما را تامین نکند.

معمولا از لپ تاپ روی تخت یا فرش هم استفاده می‌کنید؟ در این حالت بهتر است از کول پدهای بسیار نازک و ظریف خریداری نکنید. چون این نوع کول پدها فاصله کمی بین فرش و لپ تاپ ایجاد می‌کنند و بسیاری از پرزهای فرش باز هم به داخل لپ تاپ منتقل خواهند شد.

آیا دائما لپ تاپ را با خود به دانشگاه یا محل کار می‌برید و آنجا هم نیاز به کول پد دارید؟ اگر نیاز دارید که کول پد را هم همراه خود به دانشگاه ببرید بهتر است به فکر کول پد نازک باشید و یا کلا دو کول پد خریداری کنید. چون حمل کول پد در کنار لپ تاپ سخت و آزار دهنده است.

استفاده از کول پد برای لپ تاپ

 ظاهر کول پد

به ظاهر کول پد توجه کنید و سعی کنید آن را مناسب با ظاهر لپ تاپ خود انتخاب کنید (آنها را ست کنید). مثلا لپ تاپ گیمینگ روی کول پد گیمینگ بهتر دیده می‌شود و برعکس. یک لپ تاپ بیزینس ساده و یکرنگ روی کول پد رنگارنک جلوه خوبی ندارد. این مورد به خصوص برای کول پدهای محیط کاری اهیمت بالایی دارد و باید به آن توجه کنید، به هر حال شما بر اساس ظاهر محیط کاری قضاوت خواهید شد و قطعا یک کول پد با نورهای چشمک زن در محیط جدی اداری، دید خوبی ایجاد نمی‌کند.

 اندازه کول پد و لب تاپ

قبل از خرید کول پد حتما به اندازه لپ تاپی که می‌تواند بر روی آن قرار بگیرد توجه کنید. لپ تاپ بزرگ به درستی روی کول پد کوچک قرار نمی‌گیرد و لپ تاپ کوچک (مثلا 13 اینچ) روی کول پد بزرگ، خوب دیده نمی‌شود. در مشخصات کول پد به اندازه لپ تاپ مناسب اشاره می‌شود.

محل فن کول پد

اگر قرار است که از فن کول پد برای کمک کردن به سیستم خنک کننده لپ تاپ استفاده کنید به این نکته توجه کنید که فن کول پد کجا قرار دارد؟ و اینکه فن با ورودی هوای لپ تاپ هماهنگ و همراستا می‌شود؟ اگر لپ تاپ ورودی‌های هوای زیاد به صورت پخش شده دارد بهتر است کول پد شما دارای تعداد زیادی فن کوچک باشد.

خرید کول پد مناسب برای من

اکثر مدل های موجود در بازار، برای لپ تاپ هایی تا اندازه حداکثر 15 اینچی ساخته شده اند و در صورتی که یک لپ تاپ گیمینگ و یا ورک استیشن 17 اینچی دارید، پیشنهاد میکنیم به صورت حضوری برای خرید مراجعه کنید تا از قرار گیری صحیح بر روی میز مطمئن شوید.

علت وصل نشدن اینترنت گوشی همراه + 9 راه حل ساده

استفاده از کول پد برای لپ تاپ

کول پدها به وسیله پورت USB برق مورد نیاز خود را از سیستم دریافت می کنند. اگر نیاز به یک خنک کننده حرفه ای دارید، مدل هایی با دو فن که دارای پورت های مختلف برای اتصال به گجت های دیگر هستند را تهیه کنید. کول پدهای گران قیمت و حرفه ای تر، معمولا در ساخت آن ها از فلزات به خصوص آلومینیوم استفاده می شود، در حالی که مدل های معمولی از جنس پلاستیک ساخته می شوند. به این موضوع هم دقت کنید که امکان سر خوردن لپ تاپ در میزهای پلاستیکی بسیار زیاد است.

دارندگان لپ تاپ های گیمینگ و گیم پرستان، از طرفداران پر و پا قرص کول پدها هستند. تصور کنید، لپ تاپ گران قیمت شما ناگهان بر اثر فشار و دمای زیاد دچار سوختگی مادربرد یا سی پی یو شود ! پس اولین کاری که قبل از استارت کار خود باید بزنید، خرید کول پد است. البته این موضوع قابل انکار نیست که لپ تاپ های جدید به خنک کننده های پیشرفته اختصاصی مجهز هستند، اما هنوز هم در سال 2018 کول پدها یک وسیله مهم به شمار می روند.

چگونه استفاده از کول پد به خنک شدن لب تاپ کمک می‌کند ؟

استفاده از هر سرمایشی می‌تواند به فشاری که بر روی لپ تاپ وارد می‌شود کمک کند. نحوه استفاده از کول پد می‌تواند طول عمر لپ تاپ را افزایش دهد. اگر CPU و GPU گرم نشود به طور قطع طول عمر لپ تاپ بالاتر خواهد رفت.
بنابراین با صرف هزینه‌ای کم می‌توانید از خطر گرم شدن نوت بوک خود جلوگیری نمایید. نحوه استفاده از کول پد به طور صحیح می‌تواند محل مناسبی را برای قرارگیری لپ تاپ شما ایجاد نماید. زمانی که شما لپ تاپ را بر روی پای خود قرار می‌دهید گرم شدن آن را تشدید می‌نمایید. بنابراین استفاده از کول پد به صورت صحیح می‌تواند این مشکل را حل نماید.
توجه نمایید که محل قرارگیری فن‌ها بر روی کول پدهای مختلف می‌تواند متفاوت از دیگری باشد. به طور قطع دلیل این تفاوت قرارگیری دریچه‌های خنک کننده زیر لپ تاپ‌های مختلف است. قطعا وجود دریچه‌های زیرلپ تاپ برای سیستم شما خوب است زیرا امکان خنک شدن آن سریع‌تر فراهم می‌شود.
برخی از کول پدها دارای یک فن بزرگ و یا چند فن کوچک هستند. بدین صورت به طور متفاوت به خنک شدن لپ تاپ شما کمک می‌نمایند. متاسفانه برخی از لپ تاپ‌ها هیچ دریچه‌ای در قسمت زیرین ندارند. با این حال می‌توان با استفاده از کول پد تا میزان کمی به خنک شدن این نوع سیستم‌ها کمک نمود.
به هر حال محل قرارگیری دریچه‌های لپ تاپ شما می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. اما با این حال باز هم می‌توانید از مزایای کول پدهای مختلف بهره‌مند شوید.

چه کسانی به انواع کول پد برای لب تاپ احتیاج دارند؟

تقریبا همه افراد برای افزایش راحتی کار با لپ تاپ و جلوگیری از درد گردن به کول پد احتیاج دارند. البته برای این افراد استفاده از کول پد در حالت فن خاموش بهتر از حالت روشن آن است.

بهترین ساعت هوشمند تا 2 میلیون چی بخریم ؟

استفاده از کول پد برای لپ تاپ

افرادی هم که نیاز به اجرای طولانی مدت بازی‌ها و یا انجام محاسبات مهندسی و رندر دارند، بهتر است از کول پد در حالت روشن آن برای خنک کردن لپ تاپ استفاده کنند. البته در این حالت باید به میزان گرد و خاک محیط و لپ تاپ توجه کرد، چون کول پد اگر در محیط پر از گرد و خاک به کار برود به سرعت داخل لپ تاپ را کثیف می‌کند. به خصوص اینکه کول پد را در حالت روشن روی فرش قرار ندهید، چون فن‌های کول پد پرزهای فرش را مکیده و وارد لپ تاپ می‌کند.

استفاده از انواع کول پد برای لب تاپ

همان‌طور که می‌دانید بیشترین خرابی در اثر گرما، مربوط به CPU، باتری، کارت گرافیک و حتی چیپست‌ها می‌شود. می‌خواهیم انواع خنک کننده لپ تاپ را در این قسمت به شما معرفی کنیم.

به همین خاطر، هنگامی که شما ساعت‌ها مجبور به کار کردن با لپ تاپ و با برنامه‌های سنگین هستید، توصیهٔ ما استفاده از خنک کننده لپ تاپ است که در دو مدل عرضه می‌شوند:

کول پدها

کول پدها یکی از مواردی هستند که اکثر افراد برای خنک‌سازی، زیر لپ تاپ خود قرار می‌دهند. اکثر کول پدها توسط USB به سیستم وصل می‌شوند.

متاسفانه در برخی کول پدها شاهد این مورد هستیم که فن به حداکثر قدرت خود نمیرسد و میزان مناسب ولتاژ را رد نخواهد کرد.

توجه داشته باشید که هنگام خرید از ولتاژ واقعی آن مطلع گردید. کول پدها با بدنهٔ فلزی، در اولویت قرار دارند چرا که طبع فلزات سرد بوده و در دفع حرارت موثر هستند.

تشک های خنک کننده لپ تاپ

نمونهٔ دیگری از انواع خنک کننده لپ تاپ، تشک‌ها هستند. آن‌ها همان فن‌های خنک کنندهٔ زیر لپ تاپ‌اند اما در مدل جدیدتر با ضخامت و وزن کمتر.

پدیده‌ای نو و گزینه‌ای مناسب برای کسانی‌اند که دائماً در حال تغییر مکان در هنگام کار با لپ تاپ هستند.

استفاده از کول پد برای لپ تاپ

ویژگیهای معمول یک کول پد خوب

  • ناپایداری لپ‌تاپ را کاهش می دهد.
  • برای تامین تغذیه فن خود از USB لپ‌تاپ استفاده می کنند.
  • احتیاج به باتری یا آداپتور ندارند.
  • معمولا ۲ یا ۳ فن برای اطمینان بیشتر دارد.
  • سر و صدای آن کم و حد اکثر ۲۵٫۹ دسی بل است.
  • بعضی از آنها یک لایه نرم در قسمت پشتی دارند تا جابجایی و گرفتن لپ‌تاپ برای فرد با راحتی همراه باشد.

چنین ویژگی هایی هایی برای کسانی که عادت دارند لپ‌تاپ را روی پای خود قرار دهند خیلی راحت نیست.

کول پد چیست ؟

این وسیله کاربردی که در طرح یک میز کوچک و قابل حمل تولید می شود، با قرار گرفتن در زیر لپ تاپ شما، به کمک فن ها جریان هوا را تقویت کرده و به کمک فن داخلی شما می رسد !

مزایای استفاده از کول پد برای لب تاپ چیست؟

جلوگیری از درد گردن، مکش راحت‌تر هوا، جلوگیری از مکش پرز و گرد و خاک فرش

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

9 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *