افتتاح حساب ترکیه
انتخاب جلیقه مردانه

انتخاب جلیقه مردانه واقعا کار سختی است و هرکسی به آسانی از پس آن برنمی‌آید. اصول و روشهای انتخاب ژیله را ما در این مطلب گروه استایل شادمگ به شما آموزش داده ایم.

جلیقه چیست؟

جلیقه‌ ها همان پوشش‌های بدون آستین هستند که با پارچه‌های مختلف دوخته می‌شوند. جنس این پارچه‌‌ها معمولا سبک است و ضخامت زیادی ندارند. معمولا جلیقه‌ها را بر تن افرادی که عادت به پوشیدن کت‌ وشلوار دارند، بسیار دیده‌ایم. البته پوشیدن جلیقه‌ها زیر کت تک نیز بسیار رایج است.

انتخاب جلیقه مردانه

بهترین جنس برای جلیقه‌های مردانه، جنس‌های مخملی و پارچه‌های پیازی است که تن‌خور بسیار زیبایی دارند. البته برخی جلیقه‌‌‌ها از پارچه‌های پلی‌استری دوخته می‌شود و چون برای فصول سرد سال کاربرد بیشتری دارد جلیقه‌‌های هودی نامگذاری شده‌اند.

با توجه به این توضیحات حتما متوجه شده‌اید که مهم‌ترین مشخصه انواع جلیقه مردانه این است که هدف اصلی از پوشیدن آن‌ها گرم نگه داشتن بدن نیست؛ هر چند نوع جلیقه‌های پلی‌استر برای فصل‌های پاییز و بهار مناسب هستند، اما به طورکلی جلیقه‌‌‌ها برای حفظ استایل و خوش‌پوشی انتخاب‌ می‌شوند. درواقع می‌توان ادعا کرد که جلیقه‌های پارچه‌ای در تیپ‌های اسپرت بسیار زیبا هستند.

ژیله مردانه چیست؟

اگرچه شکل ظاهری ژیله‌ها و جلیقه‌ها شبیه به یکدیگر هستند، اما جنس آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. برخلاف جلیقه‌ها، انواع ژیله مردانه انتخاب مناسبی برای فصول سرد سال هستند. ژیله‌ها از الیاف طبیعی مانند پشم و پنبه یا حتی الیاف مصنوعی بافته می‌شوند که این مهمترین تفاوت ژیله و جلیقه است.

انواع ژیله مردانه از جنس الیاف طبیعی یا مصنوعی هستند.

جالب است بدانید که بافت ژیله‌ها معمولا به دو روش دستی و ماشینی انجام می‌شود. امروزه در دنیای مد و فشن ژیله‌های چرم نیز به اندازه ژیله‌های پشمی مورد توجه قرار گرفتند. البته می‌توان گفت که ژیله‌های چرمی به دلیل کیفیت بالا و طول عمرشان یک پله بالاتر از سایر ژیله‌ها هستند. اما به طورکلی ژیله‌ها از هر جنسی که باشند انتخاب خوبی برای فصول بهار، پاییز و زمستان به شمار می‌آیند.

جلیقه یا ژیله؟ کدام درست است؟

جلیقه معادل vest در انگلیسی است که از کلمه فرانسوی veste به‌معنای ژاکت یا کت اسپرت گرفته شده است. ژیله یا ژیلت معادل waistcoat در انگلیسی است و از کلمه فرانسوی ژیله یا ژیلت (gilet) می‌آید. خود جلیقه تغییر یافته واژه عربی جالیکاست که در گذشته لباس مخصوص زندانیان الجزایر بود. در ترکیه به آن یالک (yelek) می‌گویند که به ژاکت بدون آستینی اشاره دارد که مردان و زنان در امپراتوری عثمانی آن را می‌پوشیدند.

در هر صورت معمولا هر دوی اینها را به جای هم به کار می‌برند ولی تفاوت‌هایی ظریف بین آنها وجود دارد. جلیقه به هر لباس بدون آستینی می‌گویند که می‌توانید روی لباس‌های دیگر بپوشید و می‌تواند کاملا غیررسمی باشد. می‌توان آن را از هر پارچه‌ای حتی بافتنی درست کرد. حتی می‌توانید آن را با لباس‌های بیرون در هوای سرد بپوشید.

اما ژیلت را حتما باید با کت و شلوار و کراوات یا پاپیون بپوشید و حتما باید تعداد دکمه‌های آن کم باشد. ژیلت نباید بلندتر از کمر باشد، درحالی‌که جلیقه می‌تواند تا بیشتر بالاتنه را بپوشاند. به‌عنوان یک قانون کلی می‌توان گفت همه ژیلت‌ها نوعی جلیقه هستند ولی همه جلیقه‌ها ژیلت نیستند.

معرفی مدل های جدید و لاکچری شومیز دخترانه جدید + تصاویری از جدیدترین مدل های شومیز

انتخاب جلیقه مردانه

جلیقه مردانه از چه زمانی مد شد؟

حقیقت این است که اطلاعات درستی از منشأ جلیقه وجود ندارد و نمی‌توان به‌دقت تشخیص داد که اولین بار این لباس از کجا آمده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد جد بزرگ جلیقه نوعی کت بلند تا زانو بوده است که justaucorp نامیده می‌شد و مردان در نیمه دوم قرن هفدهم و قرن هجدهم می‌پوشیدند. این لباس در اصل فرانسوی بود و بعدا به انگلستان وارد شد. در سال ۱۹۶۶ چارلز دوم استوارت پادشاه انگلیس در مخالفت با مد فرانسوی این لباس تصمیم گرفت از واژه waistcoat برای آن استفاده کند.

این کت مخصوص اشراف بود و آن را با کت و شلواری از همان جنس ست می‌کردند. به این لباس کت‌وشلوار سه‌تکه می‌گفتند.

جالب اینجاست که جلیقه اولیه در اصل آستین داشته و در طول دهه ۱۷۰۰ میلادی بود که آستین‌های آن را حذف کردند.

پس از انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹، احساسات ضداشرافی در فرانسه و سایر نقاط اروپا نحوه لباس‌پوشیدن زنان و مردان را تغییر داد. جلیقه‌ها کوتاه‌تر و تنگ‌تر شدند و آستین هم نداشتند.

از اینجا به بعد جلیقه لباسی صرفا کاربردی بود که ساسبندها را می‌پوشاند و می‌توانستند در جیب اختصاصی آن ساعت زنجیردار قرار دهند.

از دهه ۱۹۲۰ که کمربند و ساعت مچی مد شدند، به‌تدریج استفاده از جلیقه کمرنگ‌تر شد و لباس آزادتر طرفدار بیشتری پیدا کرد.

یک جلیقه مردانه مناسب، چطور باید روی تن بنشیند

بالاتنه کاملاً پوشانده شود – از گشتن به دنبال جلیقه مردانه مناسب شانه خالی نکنید، جلیقه باید بالاتنه‌ی شما را کامل پوشش داده و دکمه‌هایش به راحتی بسته شوند.
جلیقه هرگز نباید به بدن شما فشار بیاورد، پس مطمئن شوید که می‌توانید حرکت کرده و نفس بکشید.
پیراهن زیر جلیقه باید صاف بماند – پیراهن باید به خوبی روی تن نشسته، چروک نشود و تا نخورد. این یک روش خوب برای تشخیص تنگ بودن جلیقه است.
دور گردن باید صاف روی شانه‌ها نشسته و نباید حرکتی داشته باشد. اگر فضای خالی مشخصی در جلیقه وجود داشت، برای شما بزرگ است.

انتخاب جلیقه مردانه

انتخاب جلیقه مردانه با چه آیتم‌هایی ؟

جلیقه مناسب برای کسانی است که می‌خواهند استایل کلاسیک را در ظاهرشان تجربه کنند. شما عزیزان می‌توانید جلیقه را با انواع مختلفی از لباس در سبک‌های متفاوت به تن کنید.

برای مثال همراه با جلیقه می‌توانید کت و شلوار را برای انتخاب استایل کلاسیک و رسمی خود انتخاب فرمایید. در نظر داشته باشید که هنگام ست کردن جلیقه همراه با کت و شلوار می‌توانید سبک‌های مختلفی را امتحان نمایید.

برای مثال همراه با جلیقه ساس بند می‌تواند گزینه جذابی به شمار آید. درصورتی‌که به دنبال یک تیپ کاملاً رسمی برای مراسم‌های خاص هستید، این ترکیب برای شما مناسب است.

همچنین علاوه بر ساس بند شما می‌توانید همراه با پاپیون و یا کروات ست بسیار جذابی را خلق کنید که قادر خواهید بود در دورهمی‌های رسمی و شرکت در جلسات خاص استفاده نمایید.

همچنین برخی از جلیقه‌های موجود مناسب برای ست کردن استایل غیر رسمی نیز هستند که می‌توانید همراه با پیراهن بدون استفاده از کت به تن کنید.

پوشیدن جلیقه در استایل رسمی مردانه

ایجاد هماهنگی جلیقه مردانه در استایل رسمی با توجه به سلیقه شما امکان‌پذیر است. در نظر داشته باشید که برای انتخاب جلیقه باید جلیقه‌ای را پیدا کنید که رنگ متفاوتی نسبت به کت و شلوار مورد نظر شما داشته باشد. وجود تضاد رنگ در جلیقه و کت و شلوار باعث می‌شود تا ترکیب استایل شما به بهترین شکل ایجاد شود و سبک مورد نظر چشم‌ها را به خود خیره نماید.

دستبند و ساعت رو اینطوری ست کنید | 12 اصل مهم ست کردن دستبند و ساعت

برای مثال در صورتی که کت و شلوار سرمه‌ای دارید بهتر است به سراغ جلیقه‌ با رنگی طوسی بروید؛ همچنین برای کت و شلوارهایی با رنگ قهوه‌ای جلیقه را رنگ کرم مناسب‌ترین گزینه به شمار می‌آید.

همچنین باید دقت داشته باشید که هنگام پوشیدن جلیقه در استایل رسمی همراه با کروات، پاپیون و دکمه سر دست باید ترکیب رنگ را طوری انتخاب کنید تا کروات و پاپیون با یکدیگر ازنظر رنگ هماهنگ و نسبت به پیراهن و کت و شلوار رنگ متفاوتی داشته باشند. برای دیدن انواعی از شیک ترین مدل های دکمه سر دست مردانه از این قسمت وارد شوید.

پوشیدن جلیقه در استایل کژوال مردانه

علاوه بر مواردی که در بالا انتخاب جلیقه مردانه ذکر شد، شما عزیزان قادر هستید به‌وسیله جلیقه به خلق استایل‌های سبک‌تر و متمایل به کژوال بپردازید.

انتخاب جلیقه مردانه

توجه داشته باشید که در استایل کژوال که همراه با جلیقه مردانه ست می‌کنید نباید همراه با کروات و یا پاپیون باشد.

برای مثال استفاده از یک پیراهن که یک جلیقه بر اساس طیف رنگی آن انتخاب کرده‌اید، همراه با شلوار کتان و کفش کالج می‌تواند انتخاب جذابی برای شما باشد که قادر هستید این سبک را در محیط‌های کاری، قرار و ملاقات‌های دوستانه امتحان کنید. شما میتوانید از این قسمت به خرید و مشاهده قیمت شلوار کتان مردانه بپردازید.

فراموش نکنید که استفاده از اکسسوری های کژوال میتواند به این استایل جذابیت بیشتری بخشد. برای مثال استفاده از یک دستبند چرم شیک میتواند به جذابیت شما در این استایل کمک شایانی نماید. برای مشاهده اواع دستبند چرم مردانه از این قسمت وارد شوید

رنگ جلیقه برای استایل‌های مختلف

انتخاب صحیح رنگ به‌عنوان نحوه استایل کردن جلیقه مردانه به شمار می‌رود که باید برای ست کردن استایل رسمی و کژوال باید رنگ بندی متفاوتی را انتخاب فرمایید.

برای ست کردن استایل رسمی بهتر است جلیقه‌ای را انتخاب کنید که دارای رنگ خنثی و متضاد با کت و شلوار شما باشد. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه ظاهر ساده و شیکی داشته باشید بلکه نهایت هماهنگی در صورت رعایت این نکته در استایل شما ایجاد می‌گردد.

انتخاب رنگ و نحوه پوشیدن جلیقه مردانه در سبک کژوال به سلیقه شما بستگی دارد؛ زیرا شما می‌توانید هنگام خلق استایل کژوال همراه با جلیقه مردانه به سراغ رنگ‌های متنوع‌تری نسبت به سبک‌های رسمی بروید.

در انتخاب جلیقه مردانه به این نکات توجه داشته باشید

استایل‌های مردانه با جلیقه بسیار زیبا و جذاب هستند؛ بنابراین طبیعی است که بسیاری از مردان به فکر خرید جلیقه باشند. اما خرید این پوشش زیبا نیز درست مانند سایر لباس‌هایتان نیاز به تجربه دارد. بیایید با یکدیگر نکاتی که باید در خرید انواع جلیقه مردانه در نظر داشته باشیم را مرور کنیم.

راحتی جلیقه

اولین شرط در خرید جلیقه درست مانند سایر لباس‌ها راحتی شما است. اما راحتی در خرید جلیقه بدین معنا است که این لباس تمام بالاتنه شما را پوشش دهد. همچنین دکمه‌های آن به‌راحتی باز و بسته شوند؛ به گونه‌ای که هیچ فشاری به بدنتان وارد نکند.

انتخاب جلیقه مردانه

البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که با بستن دکمه‌ها جلیقه در تن شما آزاد نباشد. نکته مهم دیگر نیز این است که دور گردن جلیقه‌ها باید کاملا صاف باشد و به خوبی روی گردنتان بنشیند.

موقع خرید کفش چرم اگه این نکات و ندونی سرت کلاه میره !

سایز جلیقه

مهمترین نکته در انتخاب سایز درست در خرید جلیقه اندازه زیربغل و قسمت کمر این لباس است. برای اینکه مطمئن شوید که جلیقه‌ها سایز شما هستند، باید به قسمت کمر آن‌ها توجه کنید. این قسمت باید کاملا با بدنتان فیت باشد. همچنین زیربغل جلیقه‌ها نیز باید کاملا راحت باشند.

قد جلیقه

قد انواع جلیقه رسمی تا روی کمر است.

در زمان خرید جلیقه‌ها احتمالا انواع جلیقه مردانه با قدهای متفاوت توجه شما را به خود جلب می‌کند. اما پیش از هر چیز باید بدانید که جلیقه را برای استایل رسمی می‌خواهید یا برای تیپ‌های اسپرت؟

سپس با توجه به استایل موردنظرتان جلیقه‌ای مناسب انتخاب کنید. یادتان باشد اندازه جلیقه‌های رسمی حتماً باید تا روی کمر باشد، اما جلیقه‌های اسپرت کوتاه‌تر هستند.

رنگ جلیقه

رنگ‌های مشکی بهترین رنگ برای انتخاب جلیقه‌های رسمی و رنگ خاکستری یا کرم همراه با چهارخانه‌های ریز بهترین انتخاب برای جلیقه‌‌های غیررسمی هستند. بنابراین باز هم باید به سلیقه و البته استایل موردنظرتان در انتخاب رنگ جلیقه‌ها برگردید.

لباس چه رنگی زیر ژیله‌های مردانه بپوشیم؟

لباس‌های تک‌رنگ زیر انواع ژیله مردانه بسیار زیبا و جذاب می‌شوند.

در استایل با ژیله علاوه‌بر انتخاب نوع لباس زیر این پوشش زمستانی باید در انتخاب رنگ آن نیز حساس باشید. اینکه لباس چه رنگی برای زیر ژیله‌های خود انتخاب می‌کنید، می‌تواند استایل شما را بسیار جذاب و دیدنی کند. اولین گزینه برای این که استایلتان زیبا باشد، تیشرت‌های تک‌رنگ است. همچنین رنگ‌های خنثی مثل سفید، خاکستری و دودی برای پوشیدن لباس زیر ژیله انتخاب چشم‌نوازی خواهد بود.

انتخاب جلیقه مردانه

چه شلواری با ژیله‌های مردانه بپوشیم؟

پیش از هر چیز باید بدانید که شلوارهای جین انتخاب بهتری نسبت به شلوار‌های پارچه‌ای برای ست کردن با انواع ژیله‌ها است. علاوه‌بر این چون اکثر ژیله‌ها حجیم هستند، شلوارهای جذب شما را به پوشش دلخواهتان‌ نزدیک‌تر می‌کنند.

استایل زمستانتان را تکمیل کنید!

حال که تمام المان‌های استایل زمستانی خود را با انواع ژیله‌ها انتخاب کردید، نوبت به آخرین گزینه یعنی کیف می‌رسد. شاید بسیاری از مردان به همراه داشتن کیف را لازم ندانند، اما ست کردن ژیله‌ها با کیف‌های چرم کوچک استایل بی‌نظیری به شما‌ می‌دهد.

راهنمای پیدا کردن جلیقه مردانه بی‌نقص

لازم است که سایز مناسبی داشته باشد

جلیقه مردانه شما اگر سایز درستی نداشته باشد، هرگز به تن شما برازنده نخواهد بود.
به خیاط خود سر بزنید تا جلیقه ای مناسب سایز شما بدوزد.

با مناسبتی که به آن دعوت شده‌اید هماهنگ باشید

جلیقه ها هم در میهمانی‌های رسمی و هم غیر رسمی بسیار طرفدار دارند.
ولی هر سبکی برای هر میهمانی‌ای مناسب نیست، پس اول به کد پوشش توجه کنید.

با الگوها و رنگ‌ها بازی کنید

با توجه به زیاد شدن طرفداران جلیقه ها، اکنون این نوع لباس با رنگ‌ها و طرح‌های گوناگونی عرضه می‌شود.

انتخاب جلیقه مردانه

سبکی را انتخاب کنید که به بهترین نحو نمایان‌گر شخصیت شما باشد و از آن راضی باشید.

همیشه زیر جلیقه مردانه پیراهن بپوشید

مهم نیست چه انتخابی می‌کنید، مهم این است که همیشه پیراهن بپوشید.

پیراهن به خوبی با جلیقه مردانه هماهنگ است و وقتی آستین خود را بالا بزنید، بهتر و شیک‌تر هم خواهد شد.

کت نپوشید

جلیقه لباس بسیار پُرطرفداری است، احتیاجی نیست که آن را زیر کت مخفی کنید. پس اصرار می‌کنیم که کت خود را در منزل بگذارید (لااقل تا وقتی پیش ما هستید!).

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

3 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *