افتتاح حساب ترکیه

وقتی دارید دنبال بهترین رنگ برای اتاق خواب‌تان می‌گردید، باید به چیزی بیشتر از زیبایی فضا بعد از پایان کار نقاش ساختمان فکر کنید؛ مثلا اینکه دوست دارید چه حال و هوایی در اتاق‌تان داشته باشید؟ کدام حس در شما تقویت/متعادل شود؟ و …

هرمتخصص نقاشی ساختمان راهنمایی‌های ارزشمندی برای انتخاب “نوع” رنگ دارد، ولی نمی‌توانیم از آنها انتظار داشته باشیم مثل روانشناس‌های حرفه‌ای تاثیر هررنگ روی روحیه‌مان را موشکافی کنند. برای همین تصمیم داریم امروز در مجله «شادمگ» بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب از نظر روانشناسی را به شما معرفی کنیم.

بهترین رنگ برای اتاق خواب از نظر روانشناسی چیست؟

بحث انتخاب رنگ مناسب و آرامبخش برای اتاق خواب یک موضوع کاملا جدی‌ست. روانشناس‌ها (مخصوصا آنها که در زمینه خواب تخصص دارند)، پژوهشگرها و اصولا علم بارها ثابت کرده‌اند که رنگ‌ها می‌توانند از نظر روانی روی ما تأثیر بگذارند، مثلا روی توانایی‌مان برای راحت به خواب رفتن.

البته نباید فراموش کنیم که همه ما رنگ‌ها را مثل یکدیگر تجربه نمی‌کنیم. مثلا افرادی که اوتیسم، اختلال کم‌توجهی یا چالش‌های روانشناختی دیگری را تجربه می‌کنند، رنگ‌های پررنگ را شدیدتر پردازش می‌کنند. در نتیجه سیستم عصبی‌شان بیشتر تحریک می‌شود.

بدن و ذهن شما منحصربه‌فرد هستند، و هدف انتخاب رنگ‌هایی‌ست که به شما احساس آرامش و امنیت بدهند. اینها بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب از نظر روانشناسی هستند:

آبی؛ یک انتخاب ضد گلوله

تناژهای ملایم آبی همیشه یکی از بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب بوده، است و خواهد بود. آرامشی که این رنگ به ما القا می‌کند، اعجاب‌آور است. آبی یک رنگ غیر محرک است؛ برخلاف مثلا قرمز که مغز را تحریک می‌کند، کورتیزول بیشتری در بدن ترشح می‌کند و کیفیت خواب را پایین می‌آورد.

مغز ما به راحتی این رنگ را پردازش می‌کند، و به هیپوتالاموس سیگنال می‌دهد تا ملاتونین بیشتر و کورتیزول کمتری تولید کند. ملاتونین یک هورمون خواب است که بر چرخه خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد؛ کورتیزول هم یک هورمون استرس است که هوشیاری را در طول روز حفظ می‎کند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب از نظر روانشناسی

زرد؛ ملایم مثل نور خورشید

برای رنگ کردن دیوار اتاق خواب، نقاش ساختمان از رنگی مثل زرد زیاد استفاده نمی‌کند، مگر در طرح‌های مدرن و آوانگارد آن هم با احتیاط. اما سایه‌های ملایم زرد اتفاقا رنگ‌های مناسبی برای اتاق خواب و خلق محیطی آرام هستند.

سایت رسمی نمایندگی تعمیر لباسشویی و ظرفشویی بوش در ایران یک سراب است!

این تناژهای لطیف نور خورشید و اشعه‌های روح‌بخش آن را شبیه‌سازی می‌کنند، استرس را کاهش می‌دهند و باعث آرامش بیشتر در طول روز و موقع خواب می‌شوند.

تناژهای پررنگ‌تر و اصطلاحا جیغ‌تر اصلا برای اتاق خواب پیشنهاد نمی‌شوند؛ چون به جای آنکه آرامش را القا کنند، انرژی را بالا می‌برند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب

سبز؛ غیر محرک و طبیعی

سایه‌های گوناگون سبز روز به روز بیشتر برای نقاشی ساختمان به کار می‌روند. سبز برای رنگ‌آمیزی اتاق خواب هم ایده‌آل است، چون تاثیرش روی مغز تقریبا مثل رنگ آبی‌ست. یک اتاق سبز به ما کمک می‌کند تا آرامش بیشتری احساس کنیم؛ چرا که سبز هم یک رنگ غیر محرک است.

بهترین تناژ سبز برای اتاق خواب و خواب بهتر، ملایم و پاستلی است؛ ضمنا، آبی بیشتر و زرد کمتری دارد. چون زرد یک رنگ گرم است و همان‌طور که گفتیم، باعث می‌شود انرژی‌تان بیشتر شود.

رنگ برای اتاق خواب از نظر روانشناسی

نارنجی روشن؛ دلپذیر مثل ساحل‌های شنی

نارنجی روشن (مخصوصا سایه‌های مایل به قهوه‌ای و بژ) حال و هوایی گرم دارد، یادآور ساحل شنی است و فضایی دلپذیر را ایجاد می‌کند. مثلا نارنجی ملایم با ته‌رنگ قهوه‌ای که سفالی-مانند می‌شود؛ می‌تواند یک رنگ مناسب برای اتاق خواب شما باشد.

اینجا هم باید از سایه‌های نارنجی روشن اجتناب کنید، چون مثل قرمزهای گرم و تیره، مغز را تحریک می‌کنند. اصلا یکی از مهمترین اصول انتخاب رنگ اتاق خواب هم همین است: رنگ باید ملایم و اصطلاحا کمرنگ باشد.

رنگ برای اتاق خواب

نقره‌ای؛ خنثی اما موثر

اگر رنگ‌های خنثی را ترجیح می‌دهید، نقره‌ای یک انتخاب عالی‌ست. برخلاف خاکستری تیره، نقره‌ای به جای اینکه شما را افسرده کند، آرام‌تان می‌کند.

البته برای اینکه بشود نقره‌ای را جزو بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب از نظر روانشناسی قرار داد، باید سراغ نمونه‌های مات رفت. نقره‌ای براق به شدت نور را منعکس می‌کند و شما را بیدار نگه می‌دارد.

رنگی که در این حالت انتخاب می‌کنید، باید یک سایه آرامش‌بخش از خاکستری روشن باشد. اگر حس کردید اتاق بی‌روح و بکنواخت به نظر می‌رسد، یک اکسنت وال (دیوار شاخص) آبی ملایم مشکل را حل می‌کند.

صورتی روشن؛ صورتی‌تراپی در اتاق خواب

شاید صورتی به خاطر داشتن قرمز رنگ مناسبی برای اتاق خواب به نظر نرسد، اما صورتی پاستلی و طبیعی مثل یک مسکن عمل می‌کند و باعث می‌شود که سریع‌تر بخوابید.

راهنمای عیب یابی ماکروفر ال جی + آموزش رفع اشکال

منظورمان استفاده از رنگ‌های قرمز روشن نیست؛ چنین رنگی می‌تواند دیوار را جلوی چشم‌تان بیاورد و آن را برجسته کند. به جای آن، برای نقاشی به صورتی‌های سردی فکر کنید که به محو شدن دیوار در پس‌زمینه اتاق خواب کمک می‎کنند.

خبر خوب دیگر اینکه این رنگ‌ها فوق‌العاده متنوع‌اند (از نمونه‌های شاداب و گلگون تا صورتی کم‌رنگ که تقریبا سفید است)، و دست شما را در انتخاب تناژ ایده‌آل‌تان باز می‌گذارند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب کودک از نظر روانشناسی

سفید؛ همیشه شیک، همیشه مناسب

اگر دیوارهای اتاق خواب‌تان سفید هستند، شما همین حالا هم احتمالا بهترین رنگ برای اتاق خواب از نظر روانشناسی را دارید. سفید یک رنگ ساده و خنثی است که تحریک‌کننده نیست، و اصولا هیچ حس ناخوشایندی را در افراد ایجاد نمی‌کند.

شاید فکر کنید این رنگ بسیار سرد است، یا شما را یاد بیمارستان می‌اندازد. اگر دیوارهای سفید را خسته‌کننده می‌دانید، می‌توانید یکی از دیوارهای اتاق را (ما دیوار پشت هدبورد را پیشنهاد می‌کنیم) با هریک از رنگ‌هایی که تا اینجا معرفی کردیم رنگ‌آمیزی کنید؛ سفید به همه‌شان می‌آید.

در کنار آن، استفاده از روتختی‌هایی با این رنگ‌های ملایم و پاستلی هم می‌تواند حال و هوای شاداب‌تری به فضا بدهد. می‌توانید از رنگ‌های مایل به سفید مثل استخوانی یا کرم هم برای گرم‌تر کردن اتاق استفاده کنید.

کدام رنگ‌ها مناسب اتاق خواب نیستند؟

چندین رنگ آرامبخش برای اتاق خواب را معرفی کردیم، حالا می‌خواهیم ببینیم برای رنگ‌آمیزی این فضا سراغ چه رنگ‌هایی نباید برویم.

بنفش روشن

بنفش روشن انتخاب خوبی برای نقاشی اتاق خواب نیست. یکی از رنگ‌های تشکیل‌دهنده بنفش قرمز است که سطح انرژی را افزایش می‌دهد، و شما را هوشیار نگه می‌دارد. اما سایه‌های ملایم‌ترِ بنفش (مثلا یاسی کمرنگ) اتفاقا شما را خواب‌آلود می‌کنند.

خاکستری تیره

خاکستری تیره رنگ افسرده‌کننده‌ای برای نقاشی ساختمان و مخصوصا اتاق خواب است، چون حس و حال یک روز بارانی یا ابری را القا می‌کند. این رنگ باید هوشمندانه و البته خیلی کم در فضای کلی اتاق و سایر المان‌ها به کار رود، مثلا برای اکسنت وال.

تکرار چندباره این رنگ در اتاق فضای غم‌انگیزی ایجاد می‌کند، و این اصلا چیزی نیست که بخواهید. اگر این رنگ خنثی برایتان جذاب است، ما دوباره نقره‌ای مات یا خاکستری با ته‌رنگ آبی را پیشنهاد می‌کنیم.

انواع خدمات تشریفات مجالس در تهران و دیگر شهرها

قهوه‌ای

قهوه‌ای یک رنگ تیره و ناراحت‌کننده دیگر است. این رنگ ناخودآگاه احساس غم و اندوه را در ما به وجود می‌آورد، و به جای آرامش باعث بی‌قراری شود؛ دقیقا همان ویژگی‌ای که بهترین رنگ برای اتاق خواب نباید داشته باشد!

سایه‌های کمرنگ قهوه‌ای‌هایی که گرم‌تر و مایل به نارنجی هستند، می‌توانند تا حدی احساس آرامش را القا کنند. اما قهوه‌ای‌های تیره‌تر و سردتر اصلا نمی‌توانند اینکار ار انجام دهند.

قرمز

قرمز شاید کمترین کاربرد را برای یک نقاش ساختمان داشته باشد. البته جای تعجب ندارد، قرمز ضربان قلب را تند می‌کند، فعالیت مغز را افزایش می‌دهد و هوشیاری را بالا می‌برد، یعنی بدترین چیزهای ممکن موقع استراحت و تلاش برای به خواب رفتن. این رنگ به شکل ذاتی نشان‌دهنده خطر و تهدید هم است.

به همین خاطر است که قرمز تقریبا از هیچ‌نظر بهترین رنگ برای اتاق خواب افراد بزرگسال و حتی کودکان نیست. اما اگر عاشق این رنگ هستید، سراغ نمونه‌های پاستل و کمرنگی بروید که به صورتی نزدیک هستند. یا اینکه از آن در المان‌های کوچک‌تر اتاق استفاده کنید تا حواس‌پرتی و تحریک را به حداقل برسانید.

مشکی

شاید فکر کنید مشکی یک رنگ آرامبخش برای اتاق خواب است و به خاطر فضای تاریکی که ایجاد می‌کند، باعث می‌شود سریع به خواب بروید. اما در واقعیت، این رنگ (هرچند بسیار شیک و جذاب) می‌توانند احساس افسردگی و غم را تقویت کند؛ درست مثل سایه‌های قهوه‌ای تیره که دیدیم با احساسات منفی مرتبط است.

اگر دوست دارید به نحوی از این رنگ در اتاق‌تان استفاده کنید، اینجا هم پیشنهاد ما این است که المان‌های کوچک‌تری را برای اینکار در نظر بگیرید.

حالا که ایده بهتری درباره روانشناسی رنگ‌ها برای اتاق خواب دارید، می‌توانید با خیال راحت‌تری پروژه نقاشی فضای مدنظرتان را استارت بزنید. هنگام انتخاب رنگ نکات این راهنما و اصول انتخاب رنگ اتاق خواب را در ذهن داشته باشید تا نه به آزمون و خطا احتیاج پیدا کنید، نه به نقاشی مجدد در آینده نزدیک!

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: شادی همتی

آخرین بروز رسانی

8 فروردین 1402

بروز رسانی توسط

شادی همتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *