ترمینال های مسافربری تهران

ترمینال های مسافربری تهران بسیار پیشرفته هستند و به هر شهری که میخواهید سفر کنید می توانید از پایانه اتوبوس رانی استفاده کنید. اما اگر سفر با اتوبوس را انتخاب کردید حتما از اطاعات این مطلب گروه سفر شادمگ استفاده کنید.

پایانه های تهران

تهران ۵ پایانه مسافربری دارد که در شمال، جنوب و شرق و غرب پایتخت مستقر شده و از آنجا می‌توانید به ۳۱ استان کشور سفر کنید. پایانه غرب، پایانه جنوب، پایانه شرق، پایانه بیهقی و پایانه پونک، مبدا و مقصد اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های بین شهری است.

ترمینال های مسافربری تهران

پارک سوار سرخه حصار نیز هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

تاریخچه ترمینال های تهران

اولین پایانه مسافربری تهران در تیرماه 1359 به نام ترمینال خزانه (ترمینال جنوب) به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، که سال های بعد به تدریج پایانه غرب و پس از آن پایانه های شرق و بیهقی در تهران تاسیس شده اند.

ترمینال های مسافربری تهران

۱- پایانه آزادی (غرب) بزرگ‌ترین ترمینال ایران

اگر در گذشته به تهران رفته‌اید یا اکنون می‌خواهید بروید، گذرتان به ترمینال مسافربری غرب خواهد افتاد. از میان ترمینال های تهران بزرگ‌ترین پایانه مسافری، ترمینال غرب به حساب می‌آید. این ترمینال روزانه پذیرای هزاران مسافر داخلی و خارجی است. اگر می‌خواهید به همین زودی پا به تهران بگذارید، ابتدا باید پایانه های تهران را بشناسید.

پایانه آزادی با ۵۰ هکتار وسعت بزرگ‌ترین ترمینال در کشور به شمار می‌رود که در دو طبقه ساخته شده است. این پایانه مسافربری در سال ۱۳۷۵ در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رفسنجانی رسما افتتاح شد.

ترمینال های تهراندر پشت پرده هر احداث بنایی به‌احتمال‌زیاد، جریانی نهفته است؛ ترمینال غرب تهران به‌دلیل مشکلات ناشی از عبورومرور اتوبوس‌ها که در مسیرهای جنوب تهران به شهرهای غربی و شمالی داشت، احداث شد. چندی طول نکشید بعد از پلمب‌شدن گاراژها، این شرکت‌های مسافربری فعالیت خود را در پایانه آزادی آغاز کردند.

ترمینال های مسافربری تهران

ترمینال غرب از پرترددترین پایانه های تهران است که در بهترین نقطه (سهلوت در تردد) از شهر در میان بزرگ‌راه محمدعلی جناح، شیخ فضل‌اله نوری، برادران شهید رحمانی و جاده مخصوص کرج واقع شده است. همان طور که گفتیم، ترمینال غرب دو طبقه دارد که طبقه همکف (اول) مختص به دفاتر فروش بلیط شرکت‌های مسافربری و طبقه دوم جایگاه دفاتر اداری است.

مسیرهای خروجی ترمینال غرب

مسیرهای خروجی از ترمینال غرب به شهرهای اردبیل، ارومیه، اربیل، ابهر، رامسر، کرمانشاه، ساوه، سنندج، شیراز، ایلام، ایروان، یزد، بانه، مشهد، رشت و… است. همچنین برای سفرهای برون‌مرزی به مقصد تفلیس، استانبول، آنکارا، باتومی می‌توانید بلیط اتوبوس بخرید.

اگه میخوای برای مسافرت در پاییز بهت خوش بگذره این جاها رو از دست نده

پایانه آزادی (غرب) بزرگ‌ترین ترمینال ایرانبخش‌ها و امکانات ترمینال پایانه آزادی

از بهترین خدمات پایانه آزادی می‌توانیم به تلفن گویا اشاره کنیم که به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات احتمالی شما مسافران عزیز است. همچنین اگر در ترمینالید و مشکل یا سوالی برای‌ شما پیش آمده به واحد اطلاعات که در مرکز سالن انتظار واقع شده است، مراجعه کنید؛ یک کارشناس برای پاسخگویی به سوالات مسافران آماده در سالن مستقر شده است.

مسجد ترمینال در محوطه پایانه غرب در ۲ طبقه احداث شده که نماز جماعت با حضور امام جماعت برگزار می‌شود. بعد از شنیدن صدای گوش‌نواز اذان دل‌ها را با خواندن نماز در مسجد آرام کنید. اگر در مناسبت‌های مختلف مذهبی در ترمینال غرب حضور داشتید، می‌توانید به مراسم سخنرانی، دعاخوانی و جشن‌ها بروید.

بخش‌ها و امکانات ترمینال پایانه آزادیاگر اهل مطالعه‌اید، می‌توانید بدون پرداخت هزینه در فضایی آرام، زمان انتظارتان را به مطالعه یکی از ۴۰۰۰ جلد کتاب کتابخانه اختصاص دهید. کتابخانه ترمینال آزادی در طبقه دوم سالن انتظار ترمینال غرب قرار دارد.

سایر خدمات و امکانات پایانه آزادی

رستوران و کافی‌شاپ
سالن استراحتگاه برای مسافران و رانندگان
اتوماسیون حمل بار
درمانگاه و اورژانس (شبانه‌روزی)
سالن استراحت برای مادران و کودکان زیر ۵ سال
انبار توشه مختص هر شرکت
دفتر نمایندگی وزارت راه و ترابری
دفتر نمایندگی سازمان تعزیرات حکومتی
پارک کودک
تلفن‌های همگانی
کافی‌نت
آرایشگاه

ادامه امکانات

ترمینال های مسافربری تهران

آژانس مسافربری
جایگاه شارژ تلفن همراه
کارواش – باس واش
سرویس‌های بهداشتی مردانه و زنانه
خطاطی دستگاه‌های هدف متحرک
جایگاه سوخت
دستگاه‌های آب‌سردکن
دستگاه اندازه‌گیری قد، وزن و…
پارکینگ

آدرس ترمینال غرب (آزادی) تهران

تهران، ضلع شمالی غربی میدان آزادی

شماره تماس پایانه آزادی
۰۲۱-۴۴۶۶۳۹۵۴

۲- ترمینال جنوب (خزانه) قدیمی‌ترین از میان ترمینال های تهران

ترمینال جنوب اولین پایانه مسافربری در بین ترمینال های تهران به شمار می‌رود که برای تردد مسافران جنوبی ساخته شده است. این ترمینال از پایانه های تهران است که در سال ۱۳۵۳ مراحل ساخت آن آغاز گردید و در سال ۱۳۵۸ به بهره‌برداری رسید. ترمینال جنوب بیش از ۱۷ هکتار مساحت دارد و در سه طبقه ساخته شده است. مساحت طبقه همکف ۸۸۰۰ مترمربع و ۲۰ تعاونی و شرکت مسافربری دارد.

ترمینال های مسافربری تهران

طبقه دوم با مساحتی حدود ۴۲۰۰ مترمربع میزبان رستوران، سایت کامپیوتر، ناجا و سپاه و دفاتر دژبانی‌های ارتش قرار دارد. طبقه سوم ترمینال جنوب با مساحتی نزدیک به ۶۲۰ مترمربع شامل قسمت‌های اداری، مدیریت پایانه، نمایندگی وزارت راه و… است.

ماه عسل کجا بریم که ارزان و لاکچری باشه !

همان طور که از اسم پایانه جنوب مشخص است، این ترمینال ویژه مسافرانی که از استان‌های جنوبی به تهران سفر می‌کنند در نظر گرفته شده است. روزانه قریب به ۲۰ هزار نفر به ترمینال جنوب پا می‌گذارند و به‌طور تقریبی سالانه بیش از هشت میلیون نفر، بلیط رفت‌وبرگشت بلیط خود را از ترمینال جنوب می‌خرند.

مسیرهای خروجی از پایانه جنوب

مسیرهای خروجی از پایانه جنوب شهرهای اصفهان، بندرعباس، بوشهر، آبادان، اردبیل، اندیمشک، اهواز، خرم‌آباد، دزفول، کاشان، کاشمر، شهرکرد، شیراز، شوشتر، مشهد، همدان، بم، یاسوج، یزد، شاهرود، عسلویه، سمنان، اراک و بسیاری از شهرهای دیگر برای جابه‌جایی مسافران اتوبوس دارد.

همچنین اگر دلتان می‌خواهد به کشور عراق بروید، از ترمینال جنوب اتوبوس برای سفر به خوزستان وجود دارد. بد نیست بدانید، اگر قصد رفتن به کشورهای ترکیه یا سوریه دارید، می‌توانید بلیط اتوبوس تهیه کنید.

امکانات و خدمات ترمینال جنوب تهران

اتاق مادر و کودک
نمازخانه
غرفه کتاب و محصولات فرهنگی
آکواریوم
خرازی و بهداشتی
تلفن گویا
درمانگاه و اورژانس

ترمینال های مسافربری تهران
جایگاه سوخت
خوابگاه رانندگان

ادامه

قنادی
کلانتری ۲۰۸
کارواش
پارکینگ
خودپرداز

آدرس ترمینال جنوب از ترمینال های تهران

تهران، بزرگ‌راه بعثت، روبه‌روی کارخانه روغن‌نباتی قو

شماره تماس ترمینال جنوب تهران
رادیو دور دنیا (تهران)-بین‌متنی
۰۲۱-۵۵۱۸۵۳۹۰

۳- ترمینال شرق (تهران‌پارس) از ترمینال های تهران

دومین ترمینال بزرگی که در شهر بزرگ تهران تاسیس شد، ترمینال شرق است با مساحتی بالغ‌بر ۳ هکتار است. این ترمینال در سال ۱۳۶۰ احداث شد. به‌گفته خیلی‌ها ترمینال شرق به‌زودی لقب به بزرگ‌ترین پایانه مسافربری خاورمیانه را از آن خود خواهد کرد. عملیات اجرایی پایانه شرق در سال ۱۳۹۰ آغاز شد. همچنین در سال ۱۳۹۳ نخستین فاز آن به بهره‌برداری رسید.

این ترمینال از مهم‌ترین ترمینال های تهران محسوب می‌شود که برای مقاصد مختلف کشور مانند اصفهان، اراک، آمل، بابل، گرگان، مشهد، بابلسر، قم، یزد، سمنان و… اتوبوس دارد. در پایانه شرق ۹ شرکت مسافربری اتوبوس و ۳ شرکت مینی‌بوس وجود دارد.

بخش‌های پایانه شرق از ترمینال های تهران

محیطی آرام برای مادران عزیز و فرزندانشان در پایانه تهران‌پارس به‌‌عنوان اتاق مادر و کودک در نظر گرفته شده که درست در مقابل تعاونی ۱۵ قرار دارد.

ترمینال های مسافربری تهران

برای پیوستن به نماز جماعت می‌توانید به نمازخانه ترمینال که روبه‌روی تعاونی ۱۲ قرار گرفته، بروید. اگر مایلید بها کمترین دغدغه و مشکل به سفر بروید، از معتبرترین و با سابقه‌ترین سامانه اینترنتی علی بابا بلیط اتوبوس رزرو کنید.

سایر خدمات و امکانات ترمینال شرق

دستگاه‌های خودپرداز
کیوسک اطلاعات
سیستم تلفن گویا
خوابگاه مجهز برای رانندگان
سالن انتظار مسافران برای هر شرکت مسافربری
نمایندگی وزارت راه و ترابری
تاکسی‌رانی پایانه به‌صورت شبانه‌روزی
ایستگاه آتش‌نشانی
خانه سلامت
دژبان‏‌های سپاه و ارتش
مجموعه ورزشی
تلفن ویژه افراد دارای معلولیت جسمی
سالن ورزشی

اطلاعات کامل در خصوص سفر به کویر مصر + جاهای دیدنی کویر مصر

ادامه

جایگاه عرضه سوخت گازوئیل
اورژانس شبانه‌روزی
اتاق مادر و کودک
سرویس‌های بهداشتی

ترمینال های مسافربری تهران
شهرکتاب
دستگاه آب‌سردکن
کلانتری
نیمکت‌های سایبان‌دار
تلفن‌های عمومی
فروشگاه‌های مواد غذایی سرد و گرم
فروشگاه تنقلات
پارکینگ

آدرس ترمینال شرق تهران

تهران، انتهای خیابان دماوند، سه‌راه تهرانپارس

شماره تماس ترمینال شرق
۰۲۱-۷۷۸۶۴۰۱۰_۰۲۱-۷۷۸۶۴۳۵۵

۴- ترمینال بیهقی (پایانه آرژانتین)

در شرق میدان آرژانتین یکی از بزرگ‌ترین ترمینال های تهران جای گرفته که میزبان بسیاری از مسافران از سرتاسر نقاط ایران است. پایانه آرژانتین با ۱۳.۵ هکتار در سال ۱۳۷۰ به بهره‌برداری رسید. از معتبرترین شرکت‌های مسافربری نظیر سیروسفر (اولین شرکت مستقر در ترمینال) تا همسفر و ایران‌پیما در ترمینال بیهقی مستقرند.

ترمینال های مسافربری تهران

موقعیت مکانی پایانه آرژانتین تهران

اگر به قصد کارهای اداری یا درمانی به تهران سفر می‌کنید، حتما می‌خواهید دسترسی بهتری به مرکز شهر تهران داشته باشید. ترمینال بیهقی از خوش‌موقعیت‌ترین ترمینال های تهران است که اگر به این ترمینال بروید، دسترسی فوق‌العاده‌ای به خطوط BRT (بی آر تی) خواهید داشت. همچنین پایانه اتوبوس‌رانی بیهقی (درون‌شهری) در همسایگی پایانه آرژانتین قرار دارد.

شما می‌توانید به ۵۵ شهر کشور ازجمله اهواز، ارومیه، رشت، ساری، همدان، یزد، چالوس، شهرکرد و شبستر با اتوبوس‌های به‌روز پایانه آرژانتین سفر کنید. این ترمینال به منظور جلب رضایت مسافران امکانات رفاهی فوق‌العاده‌ای در نظر گرفته که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

خدمات و امکانات ترمینال بیهقی تهران

مسجد
آژانس مسافرتی
اتوماسیون حمل بار
دستگاه‌های خودپرداز
خانه سلامت
سفره‌خانه سنتی
کافی‌شاپ
رستوران
اتاق مادر و کودک
کتابخانه
دستگاه‌های آبسردکن
دفتر فروش بلیط شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری
سالن انتظار مسافران
تلفن‌های همگانی
فروشگاه‌های مواد غذایی سرد و گرم
فروشگاه تنقلات
فروشگاه شهروند
خشک‌شویی
مرکز معاینه فنی

نکته

ویلچر ویژه استفاده افراد دارای معلولیت جسمی
پارک کودک
پارکینگ
نمایندگی وزارت راه و ترابری
دفتر نمایندگی تاکسیرانی شهر تهران
دفاتر خدمات بیمه
مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی در سالن انتظار مسافر

ترمینال های مسافربری تهران
خوابگاه مجهز رانندگان
ایستگاه پایانه‌‏ای اتوبوس‌های شرکت واحد
نیمکت‌های سایبان‌دار
خدمات مکانیکی
کارواش

آدرس پایانه بیهقی از ترمینال های تهران

تهران، میدان آرژانتین، پارک سوار بیهقی

شماره تماس پایانه بیهقی
۰۲۱-۸۸۵۳۴۳۸۴

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

30 آبان 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *