تست شخصیت شناسی

تست شخصیت شناسی به انسان ها کمک می کند تا تفاوت‌های بین خودشان و دیگران را بهتر درک کنند و به سازگاری و توافق بهتری برسند. گروه موفقیت شادمگ در این مطلب توضیحات کاملی در خصوص تست شخصیت شناسی MBTI براتان مطرح کرده است. با ما همراه باشید.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست؟

در نظریه یونگ، هشت الگوی رفتاری انسان معرفی شد. بریگز و مایرز ایده‌های یونگ را در مورد این الگوهای ذهنی توسعه دادند و در نهایت نقش آنها را در مفهوم و توصیف انواع شخصیت‌ها در تست MBTI گنجاندند.

تست شخصیت شناسی

نظریه کارل یونگ در شناخت الگوهای رفتاری در سال ۱۹۲۰ عنوان شد و بعد ایزابل مایرز آن را قالب تست MBTI در سال ۱۹۶۲ تکمیل و چاپ کرد. گفته می‌شود سالانه، بیش از دو میلیون نفر این تست را در سراسر جهان انجام می‌دهند و از آن برای شخصیت شناسی استفاده می‌کنند. شرکت‌ها نیز از این تست برای شناسایی ویژگی‌های شخصیتی و بهبود عملکرد انسانی استفاده می‌کنند.

تست بریگز و مایرز نوعی ارزیابی است که در آن شخصیت فرد را با توجه به چهار معیار اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد که در آن هر حرف مربوط به یک اولویت یا گرایش شخصیتی خاص است. این معیارها برون گرا یا درون گرا بودن، شهودی یا حسی بوده، ادراکی یا قضاوتی بودن و در نهایت احساسی یا منطقی بودن هستند.

این تست از ۹۳ سوال تشکیل شده است و انجام آن معمولاً حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. هیچ جواب درست یا غلطی در تست MBTI وجود ندارد. به طور معمول از افرادی که قصد دارند تا این تست را انجام دهند، خواسته می‌شود که بدون هیچ تاثیرپذیری به سوالات پاسخ دهند.

دسته بندی اصلی شخصیتی

همان‌طور که گفتیم، این تست چهار دسته بندی اصلی شخصیتی را نشان می‌دهد که در مجموع این دسته بندی‌ها ۱۶ تیپ شخصیتی را تشکیل می‌دهند. تئوری پشت تست بریگز و مایرز مبتنی بر این واقعیت است که جمعیت جهان از این ۱۶ تیپ شخصیتی هستند.

سازندگان تست ارزیابی شخصیت MBTI معتقدند که رفتارهای مردم و نوع شخصیتی که دارند از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بنابراین از نظر شخصیتی متفاوت هستند. هر یک از حروف ذکر شده در پایین (EI ، IS ، TF ، JP) نشان دهنده یک معیار برای بررسی نوع شخصیت افراد هستند.

تست شخصیت شناسی

  • برون گرایی (E) یا درون گرایی (I)
  • حسی (S) یا شهودی (N)
  • منطقی (T) یا احساسی (F)
  • قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)

در این تست این حروف در کنار هم قرار می‌گیرند و در نهایت تیپ شخصیتی افراد را مشخص می‌کنند. جدول زیر تمام تیپ‌های شخصیتی به دست آمده از تست MBTI را با توضیحات نشان می‌دهد.

مزیت شخصیت شناسی

شخصیت شناسی مزیت و اهمیت زیادی دارد. شناخت تیپ شخصیتی، خودآگاهی عمیقی را به همراه دارد که دارای منافع زیادی است. امروزه ارزیابی توانایی‌های ذهنی و شخصیتی متنوع افراد با استفاده از تست های استاندارد روانشناسی تا حدودی امکان پذیر شده است.

این تست ها کمک می کنند تا ورود فرد به یک خانواده، جامعه و یا سازمان جدید به راحتی انجام شود. همچنین باعث می شود اعضای جدید خانواده، جامعه و یا سازمان جایگاه خود را راحتر و زودتر پیدا کنند و در همین راستا احساس رضایت شغلی و فردی افزایش پیدا کند.

استفاده از تست های شخصیت شناسی همچنین باعث می شود شناخت بیشتری نسبت به ابعاد شخصیتی و نقاط قوت و ضعف خود بدست آوریم. همچنین باعث بروز رفتارهای مناسب دیگری از جمله: توسعه روابط اجتماعی فردی، تأثیرگذاری بیشتر در گروه های دوستی و همکاران، برقراری ارتباط مؤثر با اطرافیان، گرفتن تصمیمات درست بر اساس ساختار تیم، اداره بهتر جلسات و گردهمایی ها و مدیریت بهتر تغییرات رخ داده در محیط پیرامون، می شود.

تست شخصیت شناسی

از کاربردهای شخصیت شناسی

آگاهی و تسلط بر تیپ شخصیتی خود به شما کمک می کند تا آینده تان را بر اساس توانایی‌های خود شکل دهید. این امر به شما این امکان را می‌دهد تا خود را در جای درستی تصور کنید. به عنوان مثال اگر شما شخصیتی هستید که ریسک پذیری بالایی دارید می‌توانید به عنوان کارآفرین در حوزه تولید موفق عمل کنید و یا کسانی که نظم و ترتیب دارند و فرمانبردار هستند می‌توانند در حوزه حسابداری موفق باشند؛ یا حتی با شناخت جنبه های خاصی از شخصیت خود می توانید مورد مناسب تری برای ازدواج انتخاب کنید.

پرورش عادت های خوب با چند روش ساده ولی کاربردی | بهترین عادت در زندگی چیست ؟

پروفسور مایر می‌گوید شخصیت شناسی می‌تواند ما را به سوی هدف سازماندهی شده هدایت کند. در واقع می‌تواند به شما، به جای شغل، رده شغلی را نشان دهد و می‌تواند اطلاعات بلند مدتی را در رابطه با آنچه شما قادر به انجام آن هستید و یا می‌توانید در آن نقش فعالانه‌ای داشته باشید، به شما نشان دهد.

همچنین اطلاعاتی که در مورد شخصیت خود دارید به شما کمک می کند به رفتار مناسبی در برابر دیگران داشته باشید. به عنوان مثال اگر متوجه شدید که اطرافیان شما را به عنوان فردی خشن می شناسند، می توانید با رفتارهای مناسب این ذهنیت را برطرف کنید و آن را به روش صحیحی مدیریت کنید. در این رابطه می توانید به دوستان و یا اطرافیانی که شما را خشن می پندارند توضیح دهید که این رفتار شما از روی عمد نیست.

انواع تیپ شحصیتی تست MBTI4

فرمانده ENTJ

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ از گذراندن وقت با دیگران لذت می‌برند. آنها مهارت‌های کلامی قوی دارند و تعامل با دیگران به آنها کمک می‌کند تا احساس انرژی کنند.

روشنفکر INTJ

افراد دارای تیپ شخصیتی INTJ که گاهی اوقات به عنوان “روشنفکر” شناخته می‌شوند، بسیار تحلیلی، خلاق و منطقی هستند.

تست شخصیت شناسی

متفکر INTP

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP اغلب آرام و تحلیلی توصیف می‌شوند. آنها از گذراندن وقت در تنهایی، تفکر در مورد چگونگی کارها و ارائه راه حل برای مشکلات لذت می‌برند. INTPها درونگرا هستند و ترجیح می‌دهند توجه خود را بر افکار درونی خود متمرکز کنند تا دنیای خارجی.

مبلغ ENTP

افراد با تیپ شخصیتی ENTP اغلب افراد خلاق، باهوش و قوی توصیف می‌شوند. ENTPها همچنین ایده گرا هستند، به همین دلیل است که تیپ شخصیتی آنها به عنوان “مبلغ” توصیف شده است.

حامی ISFJ

به این تیپ شخصیتی لقب “حامی” داده شده است و دلیل خوبی هم دارد. افرادی که دارای شخصیت ISFJ هستند به خونسردی، مسئولیت پذیری و کم حرف بودن شهرت دارند. این تیپ شخصیتی درست برعکس تیپ شخصیتی ENTP است.

مجری ESTJ

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTJ اغلب به عنوان افرادی منطقی و عملگرا توصیف می‌شوند. آنها قاطع هستند و برای آنها مهم است تا مطمئن شوند کارها بدون مشکل و مطابق قوانین پیش می‌روند. آنها به سنت، استانداردها و قوانین متعهد هستند. همچنین، دارای اعتقادات قوی و انتظار دارند افراد دیگر نیز از این اصول پیروی کنند.

سفیر ESFJ

افرادی که دارای تیپ شخصیتی ESFJ هستند معمولاً به رفتار خود اهمیت می‌دهند، وفادار، دارای نظم و انضباط و خوش قلب هستند. ESFJها از تعامل با افراد دیگر انرژی می‌گیرند.

بازپرس ISTJ

افرادی که تیپ شخصیتی ISTJ دارند، محتاط، اهل عمل و ساکت هستند. آنها از نظم و سازماندهی در تمام جنبه‌های زندگی خود از جمله خانه، محل کار، خانواده و پروژه‌های خود لذت می‌برند. ISTJ ها به وفاداری در خود و دیگران اهمیت می‌دهند و بر سنت‌ها تأکید دارند.

پیکارگر ENFP

افراد دارای تیپ شخصیت ENFP اغلب مشتاق، کاریزماتیک و خلاق توصیف می‌شوند. افراد با این تیپ شخصیتی بسیار جذاب، پرانرژی و مستقل هستند. آنها خلاق هستند و در شرایطی که آزادی خلاقیت و نوآوری را دارند، بهترین عملکرد را دارند.

مشاور INFJ

تیپ شخصتی INFJ معمولا خیلی کم در افراد دیده می‌شود و معمولا آنها نادرترین تیپ شخصیتی MBTI هستند و تنها ۱ تا ۳ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. آنها کمال گرا، منطقی و هم احساسی و در نهایت خلاق و تحلیلی هستند.

 

تست شخصیت شناسی

واسطه گر INFP

تیپ شخصیتی INFP اغلب به عنوان شخصیتی “ایده آلیست” یا “واسطه گر” شناخته می‌شود. افرادی که دارای این نوع شخصیت هستند تمایل دارند درون گرا، آرمان گرا و خلاق باشند و دارای ارزش‌ها والا هستند.

پیش قدم ENFJ

افرادی که دارای تیپ شخصیتی ENFJ هستند، اغلب افراد خونگرم، خوش رفتار، وفادار و حساس توصیف می‌شوند.

سرگرم کننده ESFP

افرادی که دارای تیپ شخصیتی ESFP هستند اغلب خودجوش، مدبر و برونگرا توصیف می‌شوند. آنها دوست دارند مرکز توجه باشند و اغلب به عنوان شخص سرگرم کننده شناخته می‌شوند. ESFP برعکس تیپ شخصیتی INTJ است.

کارآفرین ESTP

افراد دارای تیپ شخصیتی ESTP دبرونگرا هستند و از گذراندن وقت با حلقه وسیعی از دوستان و آشنایان لذت می‌برند. آنها در لحظه زندگی می‌کنند و بیشتر تمایل دارند روی جزئیات تمرکز کنند تا نگاه وسیع‌تری به مسائل داشته باشند.

چگونه باکلاس باشیم ؟ + باید ها و نباید های باکلاسی

ماجراجو ISFP

افراد دارای شخصیت ISFP غالباً آرام، ساده‌گیر و بسیار صبور شناخته می‌شوند. تیپ شخصیتی ISFP درست نقطه مقابل ENTJ است.

چیره دست ISTP

افراد دارای تیپ شخصیت ISTP خیلی دوست دارند تا در تنهایی خود تفکر را انجام دهند و به شدت مستقل هستند. ISTPها همچنین عاشق عمل، تجربیات جدید، فعالیت‌های عملی و انجام کار با داشتن آزادی عمل هستند.

افراد برون‌گرا

افراد برون گرا با قرار گرفتن در کنار دیگران، معمولاً گروه‌های بزرگ‌تر، انرژی می‌گیرند. آنها افرادی هستند که با برقراری ارتباط کلامی و اجتماعی بودن، انرژی خود را از دنیای خارج می‌گیرند. در رابطه با مشاغل، آنها ترجیح می‌دهند در گروه‌های بزرگ‌تر کار کنند و در مقابل کار به تنهایی یا در موقعیت‌های یک به یک، آنها را کسل می‌کند.

افراد درون‌گرا

افراد درون‌گرا به تنهایی و صرف وقت در کارهای تک نفره، از جمله انجام پروژه‌ها و کار در گروه‌های کوچک و شرکت کوچک، انرژی می‌گیرند. آنها ترجیح می‌دهند که صحبت درباره کار را شخص دیگری در گروه‌های بزرگ‌تر انجام دهد و دوست دارند تا چند دوست اندک داشته باشند، تا اینکه مدام در جلسات به دنبال دوست بگردند.

افراد درون‌گرا انرژی خود را روی ارائه ایده پردازی، فکر و تفریحات تک نفره می‌گذارند. هنگام پیدا کردن شغل، این افراد ترجیح می‌دهند تا به تنهایی در مورد گزینه‌های شغلی فکر کنند و نیاز به مشورت با دیگران را حس نمی‌کنند.

افراد شهودی

افراد شهودی ترجیح می‌‌دهند درباره احتمالات، آینده و نظریه‌های انتزاعی فکر می‌کنند و از این کار لذت می‌برند. آنها به طور کلی دوست دارند تا تخیل کنند، در صحبت و کلام خلاق هستند، بر الگوها و تصورات تمرکز می‌کنند، دوست دارند به مواردی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد فکر کنند و به سرعت به سمت نتیجه گیری پیش می‌روند.

آنها همچنین به الهام پذیری اعتقاد دارند. هنگام بررسی گزینه‌های شغلی، افراد شهودی بیشتر سراغ پتانسیل شغل می‌روند تا بررسی شرح وظایف شغلی.

تست شخصیت شناسی

افراد حسی

افراد حسی هنگام جمع آوری اطلاعات، داده‌های واقعی و ملموس را ترجیح می‌دهند. آنها در مشاهده و به خاطر سپردن اطلاعات خاص، شاخص هستند. این افراد دوست دارند بیشتر روی واقعیت‌های موجود تمرکز کنند و به دنبال تجربه کردن نیز هستند.

افراد حسی از انجام عملی کارها، به عنوان روشی برای درک ایده‌ها و نظریه‌ها استفاده می‌کنند. در ارتباط با کار، یک فرد حسی بر حقایق شغل متمرکز می‌شود: مزایا، مکان و حقوق.

افراد منطقی

افراد منطقی هنگام تصمیم گیری، به عواقب منطقی یک عمل به طور خاص نگاه می‌کنند. آنها هنگام تجزیه و تحلیل شرایط و اتفاقات، احساسات را کنار می‌گذارند تا بتوانند نظرات موافق و مخالف را به صورت منطقی بسنجند. این افراد با این تیپ شخصیتی با نقد و تجزیه و تحلیل شرایط، به دنبال پیدا کردن راهی برای حل مشکلات هستند.

آنها در استدلال‌های خود سراغ علت و معلول می‌روند. انتخاب شغل برای این افراد، با تجزیه و تحلیل منطقی صورت می‌پذیرد و آنها به طور منطقی تمام گزینه‌ها را در نظر می‌گیرند تا مطمئن شوند که انتخاب درستی خواهند داشت.

افراد احساسی

تصمیم گیری این افراد، همراه با دخالت دادن احساسات است. برخلاف افراد منطقی، آنها احساسات را در نظر می‌گیرند و با همه افراد درگیر هم‌ذات پنداری می‌کنند. آنها بر اساس ارزش‌هایشان، در مورد مردم تصمیم می‌گیرند.

این افراد انرژی خود را از حمایت و تایید دیگران به دست می‌آورند و همیشه به دنبال کارهایی هستند که به واسطه آنها از دیگران تاییده دریافت کنند. آنها به دلسوزی، همدلی و مهربانی علاقه دارند و همیشه به دنبال این هستند که یک نظم و هماهنگی بین افراد به وجود آورند.

افراد احساسی تصمیمات شغلی خود را بر اساس آنچه در لحظه برای آنها مهم است، می‌گیرند و توجه زیادی به تاثیر تصمیم گیری شغلی بر زندگی خود و دیگران نمی‌کنند.

افراد قضاوت‌گر

افرادی که قضاوت را ترجیح می‌دهند، دوست دارند به صورت برنامه ریزی شده و منظم زندگی کنند و به دنبال مدیریت زندگی خود هستند. این افراد در زندگی کاری و شخصی خود، هم برنامه‌های کوتاه مدت و هم برنامه‌های مدت را در پیش می‌گیرند و دوست دارند همیشه تصمیماتی قطعی بگیرند تا از استرس‌های لحظه آخر جلوگیری کنند.

بهترین و موثرترین روش برخورد با کودک لجباز را اینطوری بیاموزید

آنها از انجام دقیق و به موقع کارها انرژی می‌گیرند و رسیدن به هدف شغلی، همان چیزی است که در برنامه ریزی‌های خود مشخص می‌کنند.

افراد ادراکی

این افراد دوست دارند تا هر چیزی را درک کنند و سبک زندگی خودجوش و انعطاف پذیر را ترجیح می‌دهند. هدف آنها معمولاً به جای تلاش برای کنترل زندگی، تجربه و فهم آن است.

این افراد معمولا با فشار لحظه‌ آِخری کارها مشکلی ندارند و دوست دارند تا پایان کارها را باز بگذارند تا در مسیر بتوانند روی آنها تغییراتی اعمال کنند. در نهایت هر فرد در آزمون به یک تیپ شخصیتی می‌رسد که از معیارهای بالا ناشی می‌شوند.

تست شخصیت شناسی

اعتبار تست MBTI

در مطالعات متعددی، تست MBTI مورد بررسی قرار گرفته است و به عنوان ابزاری معتبر در شناخت رفتار ها و شخصیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نکات مهم این تست این است که هیچ‌گونه شکاف جنسیتی در آن وجود ندارد و از نظر فرهنگی نیز برای همه مردم جهان با فرهنگ‌های مختلف بهینه سازی شده است.

همچنین این توسط چندین موسسه روانشناسی تایید شده است و نتیجه آن را می‌توان منطبق با آخرین تحقیقات و پیشرفت‌ها در حوزه علم روانشناسی دانست.

کاربردها و مزایای آزمون تیپ شناسی MBTI

  • بهبود مهارت‌های ارتباطی.
  • ایجاد روابط پایدار و منسجم.
  • شناسایی نقاط قوت منحصر به فرد و توسعه آنها.
  • شناسایی نقاط ضعف و رفع آنها.
  • تدوین برنامه‌های توسعه شخصی.
  • پرهیز از درگیری و رفع کدورت‌ها.
  • افزایش هوش هیجانی.
  • شناسایی شکاف‌های موجود در تیم‌های کاری.
  • ارائه بازخورد موثر با توجه به شناختی که از افراد به دست آورده‌اید.
  • انتخاب شغل مناسب

تدوین برنامه‌ریزی مسیر شغلی؛ MBTI به عنوان یک آزمون شخصیت شناسی به شما کمک می‌کند که با علایق و مهارت‌هایتان بیشتر آشنا شوید و برنامه‌ریزی مسیر شغلی بهتری داشته باشید.

تست شخصیت شناسی
یکی از مهارت‌های رهبر، مدیر یا متخصص منابع انسانی، باید خودآگاهی و شناخت دیگران برای چگونگی انتخاب افراد متناسب با موقعیت‌های شغلی باشد. تست شخصیت شناسی این فرصت را فراهم می‌کند که خودآگاهی مدیران منابع انسانی افزایش یابد و شناخت بهتری نسبت به کارجویان پیدا کنند و از آنها در جایگاه‌های شغلی مناسب استفاده کنند.

چرا تست MBTI را انجام دهیم؟

تست MBTI استانداردهای یک تست شخصیت شناسی را دارد و به دلیل استفاده آسان آن، می‌توان آن را به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارهای روان‌شناختی امروز شناخت.

با انجام تست MBTI در ایران تلنت، می‌توانید به شناخت خوبی از نقاط ضعف و قوت خود برسید و با توجه به ویژگی‌های شخصیتی که دارید به دنبال کار باشید و آن کاری را انتخاب کنید، که برای آن ساخته شدید. شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز می‌توانند با استفاده از این تست، به شناخت خوبی از افراد برسند و بر اساس توانایی‌ها، افراد را برای موقعیت‌ها شغلی انتخاب کنند. همچنین، با کمک این تست می‌توانند روند تقسیم وظایف را در سازمان به صورت درست انجام دهند و هر کار را به فرد مناسب واگذار کنند.

هدف تست MBTI

این تست یک تست روانشناسی نیست و قرار نیست مشکلات شخصیتی را تشخیص و درمان کند. همچنین، قرار نیست با کمک این تست بهترین شخصیت را پیدا کنیم و افراد را با توجه به نوع شخصیتی که دارند دسته بندی کنیم.

هدف اصلی تست MBTI این است که افراد با نوع شخصیت خود بیشتر آشنا شوند و درباره علایق و نقاط قوت خود بیشتر بدانند. در واقع این تست، قصد دارد عنوان کند که هیچ بهترینی در انواع تیپ شخصیتی وجود ندارد و هر فرد باید خود را با توجه به ارزش‌هایی که دارد بسنجد و به هیچ عنوان سراغ مقایسه خود با دیگران نرود.

تست شخصیت شناسی

انواع تست شخصیت شناسی

در این قسمت انواع تست های شخصیت شناسی را مشاهده میکنید:

  • تست چپ مغزی و راست مغزی
  • تعویق تصمیمات
  • سبک مذاکره (حل تعارض)
  • مدل ذهنی (ادوین لاکه)
  • کهن الگوی اسطوره ای زنان و مردان
  • تست هالند
  • سبک یادگیری
  • شخصیت شناسی MBTI نوجوانان
  • اینیاگرام با گزارش کامل
  • تست کمال گرایی
  • هوش هیجانی EQ برادبری و گریوز
  • قهرمان درون ( آرکتایپ یونگ)
  • تفکر استراتژیک
  • آرکتایپ برند
  • تست دیسک با گزارش کامل
  • تست شخصیت شناسی
  • نئو با گزارش کامل
  • هوش چندگانه گاردنر
  • هوش هیجانی EQ بار ان
  • تست MBTI ( تست شخصیت شناسی مایرز بریگز )

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

16 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *