افتتاح حساب ترکیه
تقویت حافظه دیداری کودکان

تقویت حافظه دیداری کودکان می تواند در درمان اختلالات یادگیری و بهبود یادگیری کودک موثر واقع شود. این مطلب از گروه موفقیت شادمگ با ارائه بهترین روشها برای تقویت حافظه دیداری کودکان به شما می آموزد که بهبود حافظه دیداری در بهبود وضعیت تحصیلی و همچنین زندگی فرد مؤثر است.

حافظه دیداری چیست؟

حافظه دیداری یا بصری به‌معنی یادآوری چیزهایی است که به‌طور عینی دیده‌ایم. به‌لطف حافظه دیداری است که می‌توانیم چیزها را در لحظه تجسم کنیم بدون اینکه نمونه واقعی آنها را ببینیم. وقتی چیزی را می‌بینیم، می‌توانیم بدون نیاز به قوه تخیل آن را به خاطر بسپاریم. بعدتر، با شنیدن نام آن، بدون زحمت، آن شیء در ذهنمان نقش می‌بندد.

تقویت حافظه دیداری کودکان

حافظه دیداری یکی از عناصر اصلی یادگیری است. همچنین حافظه دیداری ضعیف ممکن است تأثیر شگرفی بر توان یادگیری و تحصیل افراد داشته باشد.

حافظه دیداری کوتاه‌مدت و بلندمدت

برای به‌یادسپاری چیزهایی است که در لحظه می‌بینیم حافظه بصری کوتاه‌مدت لازم است . از آن به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنیم: کپی‌کردن مطلبی از صفحه‌ای به صفحه دیگر، تجسم خودمان در حال انجام مراحل کاری، یا به‌ذهن‌سپردن رقم یا نامی که باید فوری از آن استفاده کنیم.

مسیر آغازین شکل‌گیری حافظه بلند‌مدت حافظه دیداری کوتاه‌مدت است. اگر مفاهیم در حافظه کوتاه‌مدت به‌اندازه کافی تکرار شوند یا بار عاطفی داشته باشند، در خاطر می‌مانند و به حافظه بلندمدت تبدیل می‌شوند. حافظه بصری بلندمدت حافظه دیداری به‌جامانده از گذشته است. ما پیوسته در حال استفاده از حافظه دیداری بلندمدت هستیم، حتی اگر متوجه نباشیم.

حافظه دیداری با حافظه فضایی (Spatial) و توانایی ثبات فرم دیداری در ارتباط است. حافظه فضایی به ذخیره‌سازی داده‌های مربوط به مکان اشیا یا وقوع رویدادها اشاره دارد. توانایی ثبات فرم دیداری نوع خاصی از حافظه دیداری است که به توانایی ما در تجسم اشیای سه‌بعدی در حال حرکت و چرخش در فضا اشاره دارد.

به‌طور کلی، وقتی صحبت از حافظه دیداری می‌شود، ممکن است به هریک از این سه مفهوم اشاره شود.

نقش تقویت حافظه دیداری کودکان در آموزش و یادگیری

حافظه دیداری کوتاه‌مدت و بلندمدت تأثیر چشمگیری در آموزش و تحصیل دارند. در ابتدایی‌ترین گام، حافظه دیداری خواندن و نوشتن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد:

تقویت حافظه دیداری کودکان

هنگام خواندن، برای پیوند‌دادن واژه‌ها با معنی‌شان، از حافظه دیداری استفاده می‌کنیم. این کار را با تجسم تصویر واژه‌ها انجام می‌دهیم. البته این رویه‌ درمورد واژه‌های غیرانتزاعی صدق می‌کند. واژه‌های انتزاعی در بخش دیگری از مغز پردازش می‌شوند.
هنگام نوشتن، برای به‌یادآوردن شکل حروفی که می‌خواهیم بنویسیم، به حافظه دیداری تکیه می‌کنیم. از حافظه دیداری همراه با توانایی ثبات فرم دیداری (توانایی دستکاری شکل‌ها و فرم‌ها به‌طور ذهنی و تجسم نتیجه حاصل) برای خلق آنچه می‌خواهیم بگوییم هم استفاده می‌کنیم.
هجی‌کردن کلمات هم به‌لطف یادآوری شکل کلمه و حروف ممکن می‌شود. فردی که حافظه دیداری ضعیف دارد، ممکن است حافظه شنیداری را به کار بگیرد که اثربخشی کمتری دارد.

نشانه‌های حافظه دیداری ضعیف

ضعف حافظه دیداری اغلب در کودکی و به‌ویژه دوران تحصیل خودش را نشان می‌دهد. یک یا چند نشانه از موارد زیر ممکن است در افراد با حافظه دیداری ضعیف مشاهده شود:

  • ضعف در هجی‌کردن
  • درک مطلب ضعیف
  • کندی در نوشتن با دست
  • ضعف در مهارت‌های ریاضی
  • دشواری در تشخیص حروف و اعداد
  • اختلاط حروف و اعداد هنگام نوشتن
  • دشواری در استفاده از ماشین‌حساب
  • ضعف در به‌یادسپاری نام یا چهره افراد
  • تنبل به‌نظرآمدن در فعالیت‌های نوشتاری
  • خواندن با صدای بلند (اغلب با هدف به‌خاطر سپردن)
  • دشواری در به‌یادسپاری مسیرها یا واژه‌ها حتی بلافاصله پس از خواندن آنها.

تکنیک‌هایی برای تقویت حافظه دیداری کودکان

مانند هر مهارت دیگری، حافظه دیداری نیز به روش‌های مختلف تقویت می‌شود. تقویت حافظه دیداری کودکان در بهبود وضعیت تحصیلی و همچنین زندگی فرد مؤثر است. تقویت حافظه دیداری بار شناختی بسیاری از کارها و وظایف را کاهش می‌دهد.

همین حالا اگر بگویم «صندلی»، تصویر آن به ذهنتان می‌آید، بی هیچ زحمتی، بدون اینکه به حافظه‌تان فشار بیاورید. اگر بگویم «خوش‌حالی» چطور؟ خوش‌حالی مفهومی انتزاعی و شخصی است؛ بنابراین ذهن بر مبنای خاطرات پیشین ما از خوش‌حالی، تصویری برای آن خلق می‌کند. هر واژه‌ای واکنشی در ذهن خلق می‌کند.

در ذهن آنها که پیش‌زمینه‌ای دراین‌باره نداشته‌اند، پرسش «حافظه دیداری چیست» یک علامت سؤال بزرگ خلق می‌کند. احتمالا پس از پایان این مطلب و به‌لطف حافظه دیداری‌تان در برابر این پرسش، خاطراتی شامل صندلی و خوش‌حالی به ذهنتان متبادر می‌شود. این روش برای درک مطلب و به‌خاطرسپاری آنها نمونه‌ای از تکنیک‌های تقویت حافظه دیداری است.

۱. تکنیک‌ به‌خاطرسپاری چهره

مهم‌ترین دلیل فراموشی چهره آدم‌ها بی‌توجهی و نداشتن تمرکز در دیدار اول است. راه به‌خاطرسپردن چهره آدم‌ها شناسایی دلیل اهمیت آن فرد برای شماست.

تقویت حافظه دیداری کودکان

با ایجاد پیوند بین افرادی که می‌بینید و یک مفهوم ذهنی مرتبط، می‌توانید حافظه دیداری‌تان را قوی‌تر کنید؛ مثلا وقتی همکار بخش آی‌تی را می‌بینید می‌توانید لقب «آقای ربات» را به او بدهید! روش دیگر نگاه‌کردن به چهره‌ها با تمرکز بر جزئیات است. با توجه‌کردن به ویژگی‌های خاصی (مثل گوش‌ها، چشم‌ها، بینی یا پیشانی)، به‌یادسپردن چهره ساده‌تر می‌شود.

۲. تکنیک‌ به‌خاطرسپاری نام‌ها

به‌خاطرسپردن نام‌ها با ترکیب حافظه دیداری و شنیداری ممکن می‌شود. حتی اگر نام فرد تصویری در ذهنتان خلق نکند، سرانجام نوشته آن نام به ذهنتان خطور می‌کند. هرچند به چشم نمی‌آید؛ اما این فرایند زمان‌بر است! بهترین کار پیونددادن نام‌ها با تصاویر ذهنی است.

مبارزه با تنبلی با این ترفندها | چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟

تصویر ذهنی می‌تواند معنی و مفهوم آن نام باشد (مثل پیونددادن تصویر گل مریم با خانمی به‌نام مریم) یا نخستین تصویری که با فکرکردن به آن نام به ذهنتان خطور می‌کند (مثل پیونددادن تخت‌جمشید با نام آقای جمشیدی). مهم نیست پیوندتان مهمل و پوچ باشد، هرچه پیوند جالب‌تر باشد، به‌یادآوری آسان‌تر می‌شود.

۳. تکنیک‌ به‌خاطرسپاری مکان‌ها

پیش آمده که فراموش کنید خودروتان را کجا پارک کرده‌اید؟ برای اینکه دیگر چنین اتفاقی نیفتد، باید محل موردنظر را با تصاویر ذهنی مربوط به محیط اطراف پیوند دهید؛ مثلا اگر در نزدیکی سطل‌زباله‌ای پارک کردید که یک تابلوی راهنمایی هم در نزدیکی آن است، می‌توانید تجسم کنید تابلو دماغش را به‌خاطر بوی بد سطل‌زباله گرفته است!

تقویت حافظه دیداری کودکان

۴. شیوه لوکی

دقیقا نمی‌توان گفت این روشی برای تقویت حافظه دیداری است یا روشی برای بهره‌گیری اثربخش از آن! به‌ هر حال، به‌کارگیری بیشتر حافظه دیداری باعث تقویت آن می‌شود. شیوه لوکی (Method of Loci)، که به سفر حافظه، قصر حافظه یا کاخ ذهنی معروف است، تکنیکی است برای تقویت حافظه دیداری کودکان با هدف به‌خاطر‌سپردن داده‌ها.

در این روش، نخست باید خودتان را در محیطی آشنا تصور کنید. در حالی که در فضای ذهنی‌تان پیش می‌روید، از اشيای مختلف برای به‌یادآوردن اطلاعاتی خاص استفاده می‌کنید؛ مثلا تصویر تخت‌جمشید روی میز کارتان احتمالا در به‌یادآوردن نام آقای جمشیدی که ۲ هفته پیش برای چند دقیقه‌ای ملاقاتش کردید کمک می‌کند.

بهره‌گیری از حافظه دیداری در فرایند یادگیری

روشن است که استفاده از برخی ابزار یادگیری دیداری برای تجسم بهتر به اثربخشی بیشتر حافظه دیداری در یادگیری کمک می‌کند. استفاده از ابزارهای بصری برای ارائه اطلاعات مهم نقش پررنگی در ماندگاری این داده‌ها در حافظه بلندمدت دارد. منتها وقتی با داده‌هایی سروکار داریم که نمود دیداری روشنی ندارند چه کنیم؟ چطور برای این مفاهیم عناصر دیداری بسازیم؟

چه در جایگاه مربی و چه در جایگاه خودآموز، می‌توانید از این روش بهره بگیرید.
بر مبنای پژوهش‌های مختلف، گام‌های زیر به شما توصیه می‌شود:

۱. برای تقویت حافظه دیداری کودکان بخش‌بندی کنید

فرقی نمی‌کند موضوع چه باشد؛ آن را در روندی گام‌به‌گام به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. بخش‌بندیِ گام‌به‌گام دنبال‌کردن موضوع را ساده‌تر می‌کند. شاید درباره همه موضوعات صدق نکند؛ اما در بیشتر مواقع، داده‌های جدید وقتی شکسته می‌شوند راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شوند.

۲. درباره تکنیک به مخاطب توضیح دهید

برای او روشن کنید که می‌تواند با این ترفند اطلاعات را بهتر و ساده‌تر به‌خاطر بسپارد. از او بخواهید مکانی آشنا را انتخاب و تصور کند در حال گشت‌زنی در آن است. سپس بین اشیا و اقلام خاص (مواردی که از نظر ذهنی برای فرد قابلیت ایجاد پیوند را داشته باشند) در مسیرش و هریک از گام‌های مطرح‌شده پیوندی ذهنی ایجاد کند (تکنیک کاخ حافظه).

۳. از مخاطب بخواهید تمرین کند

لازم نیست هر روز این کار را انجام دهد؛ اما به‌کارگیری منظم قوه تجسم و تصویرسازی توانایی به‌خاطرسپردن اطلاعات را تقویت می‌کند. به‌علاوه، مهارت آنها در استفاده از تکنیک کاخ حافظه بهبود می‌یابد. موضوع بحث ویژگی‌های محصولی نو باشد یا آموزش فنون برقراری ارتباط، روش‌های آزمون‌پس‌داده‌ای برای تقویت حافظه دیداری و بهره‌گیری از آن در فرایند یادگیری وجود دارند. با بهره‌گیری از این تکنیک‌ها در روند یادگیری می‌توانید توانایی یادآوری اطلاعات ارزشمند را در هنگام لزوم افزایش دهید.

توصیه‌هایی برای تقویت حافظه دیداری کودکان

تقویت حافظه دیداری یکی از روش‌های اثربخش تقویت حافظه و توانایی به‌یادآوردن است. علاوه بر تکنیک‌هایی که پیش‌تر معرفی کنیم، ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی و ایجاد برخی عادت‌های سودمند نیز نقش شگرفی در بهبود حافظه از جمله حافظه دیداری دارند.

۱. مراقب آنچه می‌خورید باشید

تغذیه سالم نقش مهمی در سلامتی عمومی دارد. وقتی پای حافظه در میان باشد، قضیه مهم‌تر هم می‌شود. بهتر است سراغ کربوهیدرات‌های تصویه‌شده و خوراکی‌هایی با شکر افزوده نروید. در مقابل، این موارد را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید:

  • کاکائو
  • مکمل‌ روغن ماهی
  • میوه‌های خانواده توت
  • کافئین (فقط بزرگ‌سالان)
  • غذاهای سرشار از ویتامین دی

۲. برای تقویت حافظه دیداری کودکان ذهنتان را ورز دهید

در کنار غذای جسم، از غذای ذهن نیز غافل نشوید. تمرین‌های ذهنی، هم می‌تواند فرح‌بخش باشد و هم به تقویت مهارت‌های شناختی و حافظه کمک کند.

تقویت حافظه دیداری کودکان

۳. ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

تمرین‌های ذهن‌آگاهی و مدیتیشن تأثیر انکارناپذیری بر ذهن و روح دارند. به‌علاوه، ذهن‌آگاهی برای بهبود حافظه و توانایی به‌یادآوری بسیار مفید است.

۴. برای تقویت حافظه دیداری کودکان ورزش کنید

ذهن سالم در بدن سالم است! دراین‌باره بسیار گفته و شنیده‌ایم؛ پس ورزش‌کردن را تبدیل به عادت کنید.

۵. خوب بخوابید

مغز ما همه‌ کارهای روزمره‌مان حتی جزئی‌ترین امور را مدیریت می‌کند. طبیعی است که به زمانی برای استراحت و بازیابی انرژی نیاز داشته باشد. مغز هوشیار و سرزنده برای یادآوری چیزها ضروری است.

۶. داستان‌های کوتاه بسازید

خواندن داستان تفریح جذابی است. منتها اینجا از شما می‌خواهیم داستان را خودتان بنویسید! تصور کنید می‌خواهید خرید روزانه را انجام دهید. چه باید بخرید: مرغ، شیر، تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی و ماکارونی. با اینها داستانی کوتاه و بامزه بسازید، برای مثال:

مرغ خسته، در حالی که روی تخم‌مرغ‌ها نشسته بود، تصمیم گرفت کمی استراحت کند. مرغ رفت و برای ناهار ماکارونی با سس گوجه‌فرنگی و شیر خورد.

لازم نیست داستان منطق داشته باشد؛ هدف به‌کارگیری و ایجاد پیوند بین اقلام فهرست خریدتان است. این تمرین به‌ویژه برای بچه‌ها جذاب است. نه‌تنها در به‌خاطر سپردن وظایفشان به آنها کمک می‌کند، در تقویت حافظه نیز مؤثر است.

اینفوگرافیک تقویت حافظه دیداری کودکان

 

تقویت حافظه دیداری کودکان

 

انواع حافظه بصری

محققان حافظه بصری را به سه زیر مجموعه اصلی تقسیم کرده اند: حافظه حسی بصری، حافظه کوتاه مدت بصری و حافظه بلند مدت بصری. حافظه حسی بصری که به آن حافظه نمادین نیز گفته می شود، با رفتن به یک اتاق تاریک با یک دوربین خاکستری ( وسیله خاص برای تاریکی) و گرفتن یک عکس به راحتی قابل تجربه است. اگرچه خاکستر دوربین فقط چند میلی ثانیه روشنایی را ارائه می دهد، اما درک اتاق روشن در مدت نیم ثانیه امکان پذیر می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت حافظه بلند مدت کلیک کنید.

افزایش مسئولیت پذیری با چند تکنیک طلایی و تضمينی

حافظه دیداری کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت بصری (اس تی ام) اطلاعات بصری را برای چند ثانیه ذخیره می کند تا بتواند در خدمت انجام کارهای شناختی جاری باشد. در مقایسه با بازنمایی های نمادین حافظه، نمایش حافظه بصری، طولانی تر، انتزاعی تر، با دوام تر و تقریبا بدون فراموشی است. تعداد زیادی شواهد نشان می دهد حافظه کلامی و حافظه بصری، حافظه های متمایزی هستند.

به عنوان مثال آسیب مغزی می تواند منجر به اختلال در حافظه کلامی بدون اختلال در حافظه بصری شود و بالعکس. احتمالا حافظه کلامی را با یک کار بدون تأثیر بر حافظه بصری برای یک کار دیگر و برعکس، اشغال می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فراموشی کلیک کنید.

حافظه بصری بلند مدت

حافظه کوتاه مدت برای موارد بصری بسیار محدود است. اما حافظه بلند مدت برای محرک های بصری، محدودیت و ظرفیت مشخصی ندارد. پس از مشاهده ۶۰۰ عکس از صحنه ها و رویدادها، افراد ۹۲ عدد از تصاویر را هنگامی که یک روز بعد آزمایش می شوند و ۶۳ عدد از تصاویر را هنگامی که یک سال بعد آزمایش می شوند، تشخیص می دهند. چنین تفاوت های چشمگیری در ظرفیت نشان از نامحدود بودن حافظه بصری طولانی مدت دارد.

تقویت حافظه دیداری کودکان

نقش حافظه بصری در زندگی روزمره

حافظه بصری نقش های زیادی در زندگی روزمره ما ایفا می کند. برای به خاطر سپردن اطلاعات بصری، مانند نحوه رسیدن به فروشگاه یا محل قرارگیری کلیدها در قفل مفید است. برای فعالیتهایی که نیاز به بینایی دارند، مانند خواندن و نوشتن (برای خواندن و نوشتن باید نمادهای حروف و اعداد را به خاطر بسپاریم) به عملکرد درست حافظه دیداری احتیاج داریم.

اگر کسی بینایی خود را از دست داده باشد ایجاد خاطرات بصری جدید برای او دشوار خواهد بود. با این حال، با افزایش حواس و خاطرات دیگر می توان بر این مشکل غلبه کرد. به عنوان مثال افرادی که با اختلال بینایی زندگی میکنند و با خط بریل می خوانند بیشتر به حافظه لمسی متکی هستند تا حافظه بصری.

چرا حافظه دیداری و شنیداری در کودکان مهم هستند؟

کودکانی که نمی‌توانند کلمات و حروف را به درستی به خاطر بسپارند، مجبورند که مدام به کتاب یا معلم یا والدین خود مراجعه کنند و همین امر کافیست تا تمرکز کافی برای خواندن و نوشتن نداشته باشند و زودتر از بقیه‌ی بچه‌ها خسته شوند. این نوع حافظه به کودکان کمک می‌کند تا مطالبی که به آن‌ها تدریس می‌شود را سریع‌تر یاد بگیرند. با تقویت حافظه‌ی دیداری کودکان رنگ‌ها، اعداد، اشکال و مواردی که با چشم خود می‌بینند را بهتر به خاطر می‌سپارند.

وقتی کودک در نوشتن املا بخشی از کلمات یا حروف را جا می‌اندازد یا حروفی را به جای هم می‌نویسد باید دقتش در گوش دادن تقویت شود. اگر در انجام دادن تکالیف و وظایفی که به او گفته شده، مدام به تکرار و یادآوری نیاز دارد، باید حافظه‌ی بخش شنیداری در او تقویت شود.

بنابراین به طور کلی می‌توان گفت بخش عمده‌ای از یادگیری مهارت خواندن و نوشتن، به حافظه‌ی دیداری و شنیداری مربوط است. معمولا والدین نگران این هستند که بچه‌هایشان در دروس مدرسه ضعیف نباشند و بتوانند به خوبی مواردی که معلم به آن‌ها می‌آموزد را یاد بگیرند. زمانی که والدین متوجه می‌شوند کودک در دروس خود ضعیف عمل می‌کند و درس‌ها را یاد نمی‌گیرد، به عوامل مختلفی فکر می‌کنند و موضوعات گوناگونی را بررسی می‌کنند، اما حافظه‌ دیداری و شنیداری در کودکان خود را نادیده می‌گیرند.

همانطور که می‌دانید مهارت‌های مربوط به خواندن و نوشتن مهارتهای شناختی متفاوتی هستند که تقویت آنها از اهیمت بالایی برخوردار است. یکی از بهترین راهها برای تقویت مهارتهای شناختی کودکان استفاده از بازیهای شناختی است.

بازی‌های تقویت حافظه دیداری کودکان

بازی تکرار اعمال

رو به روی کودک خود بنشینید، سپرس از او بخواهید که هر حرکتی که شما کردید را تکرار کند. مثلا دست راست خود را بالا ببرید و از او هم بخواهید همین کار را انجام دهد. رفته رفته تعداد حرکات را زیاد کنید تا بیشتر برای به خاطر سپردن حرکات تلاش کنند.

همچنین می‌توانید در فضای باز، مثل پارک چند کاشی را مشخص یا با گچ، خانه‌هایی را رسم کنید. سپس حرکات لی لی را انجام دهید و از او بخواهید که بعد از شما آن‌ها را تکرار کند.

بازی تغییر اجسام

تعدادی شی را در مقابل کودک قرار دهید. سپس دور از چشم کودک یا جای آن‎‌ها را تغییر دهید، یا موردی از اشیا را حذف کنید، یا با شی جدیدی جابه‌جا کنید و سپس از کودک بخواهید این تغییر را مشخص کند.

تقویت حافظه دیداری کودکان
کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که از کودک بخواهید چشمانش را ببندد، سپس تغییری در ظاهر خود انجام دهید مثلا ساعت ببندید یا از این جور کارها. البته قبل از انجام آن باید به کودک فرصت دهید تا به خوبی ظاهر شما را به خاطر بسپارد. حالا از او درخواست کنید که تغییرات را مشخص کند.

برای انجام این بازی می‌توانید تصاویر مشابهی که باهم اختلاف دارند را هم در اختیار کودک قرار داده و از او بخواهید دور اختلافات خط بکشد و آن‌ها را مشخص کند.

بازی سوال و جواب برای تقویت حافظه دیداری کودکان

این شاید آسان‌ترین و دم دست‌ترین بازی برای تقویت هر نوع حافظه باشد. می‌توانید برای تقویت حافظه دیداری کودکتان از موارد دیداری پیرامونش از او سوالاتی بپرسید. مثلا سوال کنید یادت هست معلمت دیروز چه لباسی به تن داشت؟ به یاد داری که پدر دیشب چه رنگ پیراهنی را به تن داشت؟ این کار باعث تقویت حافظه دیداری کودکان می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند که جزئیات را به خوبی به خاطر بسپارند.

روش های شگفت انگیز خانگی برای تقویت میل جنسی زنان ؛ گیاهانی که زندگی زناشویی شما را زیر و رو می کنه

چیزی که دیدی را نقاشی کن

تصویری را برای چند ثانیه به کودک نشان دهید و از او بخواهید خوب تصویر را به خاطر بسپارد. حال از او بخواهید هرچه از تصویر به یاد دارد را نقاشی کند. بعد از اتمام کارش نقاشی را با تصویر تطبیق دهید. احتمالا جزییات تصویر کشیده نشود. پس یک بار دیگر تصویر را به او نشان دهید و بخواهید با توجه دوباره به تصویر جزییات آن را نیز به نقاشی اضافه کند. این کار را می‌توانید در هر چند مرحله که فکر می‌کنید نیاز است، تکرار کنید تا به خوبی در ذهن کودکتان نقش ببندد.

بازی کارتی حافظه

در این بازی تعدادی کارت که دو به دو شبیه به هم هستند را برای چند ثانیه به کودک نمایش می‌دهید. در این مدت کودک باید کارت‌هایی که دو به دو شبیه به هم هستند را به خاطر بسپارد. سپس کارت‌ها را به پشت برگردانید. حال کودک باید تلاش کند جفت کارت‌های شبیه به هم را که به خاطر سپرده بود؛ به نوبت برگرداند و به شما نشان دهد.

تقویت حافظه دیداری کودکان

هر بار که دو کارت انتخابی شبیه به هم نباشند یک امتیاز منفی محسوب شده و دو کارت دوباره به پشت برگردانده می‌شوند. بسته به تعداد کارت‌ها و میزان مهارت کودک؛ زمان نمایش کارت‌ها را مدیریت کنید.
این بازی به فرزندتان کمک می‌کند تا مکان چیزی را که قبلا دیده است؛ به خاطر بسپارد.

بازی کاسه‌های جادویی

تعدادی کاسه‌ی مشابه را روی میز قرار دهید. یک شی کوچک را انتخاب کرده و در برابر دیدگان کودک زیر کاسه‌ی مشخصی قرار دهید. از کودک بخواهید با دقت به کاسه‌ها نگاه کند. کاسه‌ها را بدون بلند کردن روی میز حرکت دهید. در نهایت از کودک بخواهید کاسه‌ای که شی هدف در آن بود را مشخص کند.

 بازی چی دیدی برای تقویت حافظه دیداری کودکان

تعدادی شی مختلف را برای چند ثانیه در برابر دیدگان کودک قرار دهید. سپس آن‌ها را بپوشایند و از کودک بخواهید خیلی سریع به شما بگوید چه چیزی دید؟ می‌توانید در سطوح بالاتر پیرامون جزییات اشیا (مثل رنگ، اندازه و…) هم سوالاتی از کودک بپرسید.
می‌توانید به جای اشیا، از تصاویر و عکس‌ها هم برای انجام این بازی استفاده کنید. ترجیحا تصویری که جزییات زیادی دارد را انتخاب کنید.

 بازی توپ‌هارو بچین!

در این بازی جذاب که می‌تواند به صورت گروهی انجام گیرد؛ به چند توپ رنگی نیاز داریم. توپ‌های رنگی را مطابق ویدئوی زیر به صورت تصادفی در یک ردیف بچینید و برای چند ثانیه به کودکان نشان دهید و سپس روی آن را بپوشانید و از آن‌ها بخواهید توپ‌ها را به ترتیبِ رنگی که دیده بود کنار هم قرار دهد.

 بازی قدم‌هامو دنبال کن!

یک صفحه‌ی شطرنجی روی زمین رسم کنید. می‌توانید اگر در حیاط هستید این کار را با گچ انجام دهید و اگر داخل منزل هستید؛ با کاموا یا پارچه این را بسازید. سپس با دو پای خود روی تعدادی از این خانه‌ها‌ی شطرنجی بپرید. از کودکتان بخواهید مکان‌هایی که در آن‌ها بودید را به خاطر بسپارد. سپس به همان ترتیب در خانه‌ها بپرد.

بازی چی تغییر کرد برای تقویت حافظه دیداری کودکان

تعدادی شی را در مقابل کودک قرار دهید. سپس دور از چشم کودک یا جای آن‎‌ها را تغییر دهید، یا موردی از اشیا را حذف کنید، یا با شی جدیدی جابجا کنید و سپس از کودک بخواهید این تغییر را مشخص کند.
کار جالب دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که می‌توانید از کودک بخواهید ظاهر شما (لباس‌ها، زیورآلات، رنگ لباس‌ها و…) را خوب بخاطر بسپارد. سپس به دور از چشم او یک تغییر در ظاهر خود انجام دهید (مثلا آستین لباستان را بالا ببرید) و از کودک بخواهید تغییر ایجاد شده را مشخص کند.

تقویت حافظه دیداری کودکان

مشکلات کودک با حافظه دیداری ناکارآمد

  • شناسایی و به خاطرسپاری حروف و سایر نمادهای رایج
  • املای کلمات
  • به خاطر سپاری مطالب
  • یاداوری شماره تلفن یا اسامی افراد
  • انجام ندادن کار و وظایفی که به او محول شده است

تشخیص سطح حافظه دیداری کودکان

اگر شما موضوع تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودکان را دنبال می کنید حتما با پرسش های گوناگونی در ذهن خود مواجه شده‌اید. ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که چگونه متوجه ضعف یا مشکل در حافظه دیداری کودک خود شویم؟ کودکی که حافظه دیداری ضعیفی دارد علائم خاصی از خود نشان می‌دهد. از جمله این که کودک:

نمی تواند به راحتی کلمات و تصاویر را به خاطر آورد.
در مهارت‌های ریاضی مشکل دارد.
تشخیص اعداد و حروف ضعیف است.
در تلفظ درست کلمات مشکل دارد.
غلط املایی زیادی دارد. اغلب کلمات را بهم ریخته می‌نویسد؛ و در نوشتن کند عمل می کند.

حافظه دیداری چیست؟

حافظه دیداری یا بصری به‌معنی یادآوری چیزهایی است که به‌طور عینی دیده‌ایم. به‌لطف حافظه دیداری است که می‌توانیم چیزها را در لحظه تجسم کنیم بدون اینکه نمونه واقعی آنها را ببینیم.

انواع حافظه بصری چیست؟

محققان حافظه بصری را به سه زیر مجموعه اصلی تقسیم کرده اند: حافظه حسی بصری، حافظه کوتاه مدت بصری و حافظه بلند مدت بصری.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

7 آبان 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *