افتتاح حساب ترکیه
تهیه ماهی شکم پر

قبل از تهیه ماهی شکم پر این را باید بدانید که ماهی شکم پر از آن دسته غذاهای خوشمزه و پر از خاصیت است که خوردن آن زمستان و تابستان و عید نمی‌شناسد. پیشنهاد میکنیم این مطلب از گروه آشپزی شادمگ را از دست ندهید.

ماهی شکم پر

ماهی شکم پر یکی از خوشمزه ترین غذاهای ما ایرانی می باشد که هم در شمال و هم در جنوب کشور پخته می شود تفاوت این دو رسپی در عصاره و مزه دار کردن ماهی است مثلا در جنوب از تمرهندی استفاده می کنند و در شمال از رب انار برای طعم دهندگی استفاده می کنند.

تهیه ماهی شکم پر

این مدل ماهی را می توانید با انواع ماهی ها درست کنید ماهی قزل آلا جز ماهی محبوب برای این غذا می باشند می توانید ماهی سفید نیز استفاده کنید فقط در نظر داشته باشید ماهی سفید تیغ بیشتری دارد.

این غذای خوشمزه که بیشتر در شب عید و مهمونی درست می شود باید با سبزی معطر تهیه شود اگر از سبزی معطر شمالی نداشتید می توانید با گشنیز و کمی شنبلیله نیز استفاده کنید. ماهی دارای خواص زیادی از جمله افزایش سلامت مغز، کمک به جلوگیری از افسردگی و منبع غنی از ویتامین D می باشد. ماهی شکم پر را می توانید هم در فر و هم در تابه درست کنید.

تهیه ماهی شکم پر

مواد لازم

  • ماهی ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • نعنا، جعفری، گشنیز ۳۰۰ گرم
  • انار جنگلی یا رب انار ۳ قاشق غذا خوری
  • گردو خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
  • ادویه ماهی به مقدار لازم
  • آبلیمو طبیعی به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه به میزان لازم
  • روغن مایع به مقدار لازم

تهیه ماهی شکم پر

دستور تهیه ماهی شکم پر در روی گاز

در انتخاب ماهی شکم پر توصیه می‌شود که از ماهی سفید یا ماهی قزل آلا استفاده کنید و اگر به این ها دسترسی ندارید می‌توانید هر گونه ماهی که مد نظرتان است، استفاده کنید.

بعد از اینکه ماهی را تهیه نمودید، نوبت به تمیز کردن آن می‌رسد. با استفاده از یک چاقوی تیز ماهی را به صورت طولی برش دهید و محتویات داخل شکم آن را کاملا خالی کنید و خوب داخل و خارج ماهی را با آب بشویید تا هیچ گونه رد خون در آن باقی نماند و در ادامه مقداری آبلیمو طبیعی را به همراه نمک بر روی سطح و داخل شکم ماهی بریزید.

ترفندهای ساده برای پفکی کردن میگو به روش رستوران ها

طریقه پر کردن ماهی با سبزیجات

در گام بعدی نوبت تمیز کردن سبزی‌ها است. بعد از اینکه سبزی‌ها را پاک کردید، آن را بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.

سپس به سبزی خرد شده انار جنگلی ساییده شده یا رب انار را اضافه کنید و در ادامه به آن گردو خرد شده، نمک، ادویه ماهی و فلفل سیاه اضافه کنید و خود مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند و طعم یکدیگر را بگیرند.

بعد از اینکه مایه داخل شکم ماهی آماده شد، آن را به داخل شکم ماهی بریزید و با استفاده از نخ آشپزی شکم ماهی را به گونه ای بدوزید که مواد از داخل آن بیرون نریزند.

تهیه ماهی شکم پر

در ادامه یک تابه مناسب تهیه کنید و درون آن روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا روغن داغ شود. سپس ماهی را در داخل تابه قرار دهید و همچنین حرارت را کم کنید. سپس دو طرف ماهی را در آن سرخ کنید و برای ناهار میل کنید.

دستور تهیه دیگر ماهی

ماهی مایه داخل شکم ماهی را در یک تابه جداگانه تفت می دهند و مقداری سرخ می کنند. سپس ماهی را نیز به طور جداگانه سرخ می کنند و در نهایت مایه را در داخل شکم ماهی می‌ریزند.

دقت داشته باشید که مقداری از مایه داخل شکم ماهی را جدا کنید و در یک قابلمه دیگر بریزید تا سس ماهی شکم پر را با آن درست کنید.

بعد از اینکه داخل شکم ماهی را با مایه پر کردید، ماهی را در قابلمه سس قرار دهید و به آن یک پیمانه آب جوش و یک قاشق غذاخوری رب انار اضافه کنید. سپس حرارت اجاق گاز را بر روی کم تنظیم کنید تا ماهی به آرامی پخته شود و آب داخل قابلمه به خورد ماهی برود.

طرز تهیه ماهی شکم پر در فر

در بالا به تهیه ماهی شکم پر با استفاده از روش بدون فر پرداختیم. در ادامه به تهیه ماهی در فر خواهیم پرداخت.

طرز تهیه سالاد تن ماهی با 5 طعم مختلف ؛ مجلسی و جذاب

بعد از اینکه مایه را به داخل شکم ماهی اضافه کردید و شکم آن را با نخ آشپزی دوختید. فر را روشن کنید و دمای آن را بر روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید و صبر کنید تا فر کاملاً گرم شود.

تهیه ماهی شکم پر

مقداری پیاز و فلفل دلمه‌ای را به صورت ورقه ای و با ضخامت ۳ تا ۴ سانتی متر بر کف ظرفی که می‌خواهید در فر قرار دهید بگذارید تا ماهی به کف ظرف نچسبد.

ماهی‌ها را درون ظرف پیرکس بر روی پیاز و فلفل ورقه ای قرار دهید و سپس با فویل آلومینیومی روی ظرف را بپوشانید. به این نکته توجه کنید که ماهی ها نباید با فویل تماس برقرار کنند. اگر ظرف به گونه ای بود که فویل با ماهی در تماس بود، بر روی ماهی مقداری کاغذ نسوز قرار دهید، سپس فویل را بر روی آن قرار دهید.

بعد از اینکه فر کاملا داغ شد، ظرف پیرکس را در وسط فر قرار دهید و به مدت ۴۵ دقیقه صبر کنید. سپس فویل و در صورت استفاده از کاغذ نسوز آن را از روی طرف بردارید و فر را در حالت گریل قرار دهید تا روی ماهی نیز به خوبی برشته شود.

ماهی شکم پر را بعد از آماده شدن می‌توانید در کنار سبزی پلو، پلو زعفرانی یا به همراه نان سرو کنید.

نکاتی در مورد تهیه ماهی شکم پر در فر

برای پخت ماهی در فر ۲ روش وجود دارد:

۱- یکی آنکه ماهی را به صورت درسته یا تکه شده به همراه مخلفات و طعم دهنده های مختلف بدون در پوش داخل ظرف مخصوص فر قرار داده و داخل فر بپزید.

۲- روش دیگری که شکم ماهی را از مواد طعم دهنده پر کرده و پس از پیچیدن داخل لایه ای از فویل آلومینیوم یا کاغذ مخصوص ، داخل فر قرار دهید.

برای اینکه ماهی داخل کاغذ الومینیوم پوستی سرخ شده پیدا کند ، یک عدد تخم مرغ را در ۲ قاشق آب سرد بزنید و با قلم مو روی ماهی بمالید ، سپس کمی پودر سوخاری روی آن بریزید .

دستور آش جو مقوی و خوشمزه | انواع آش جو را یاد بگیرید !

اگر می خواهید ماهی را به صورت تکه تکه در فر بپزید ، راهکار دیگر ، ریختن مقداری کره ، چند حبه سیر خرد شده ، ۲ عدد پیاز خلال شده و مقداری برگ رازیانه در کف ظرف مخصوص فر و قرار دادن ماهی روی این مواد است؛ البته تکه های ماهی را با نمک و فلفل و هر ادویه دلخواه دیگر طعم دار کنید و سپس روی این مواد بچینید.

تهیه ماهی شکم پر

نکاتی در تهیه ماهی شکم پر

میزان موادی که برای داخل شکم ماهی استفاده می‌کنید را با توجه به اندازه ماهی انتخاب کنید . همچنین داخل شکم ماهی را خیلی با مواد پر نکنید، چونکه مانع از دوختن آن می‌شود.
در دستور تهیه ماهی شکم پر شمالی از سبزی معطری به اسم نارلنگ استفاده می کنند. در صورت عدم دسترسی به آن از سبزیجاتی مانند نعنا، گشنیز، جعفری و ترخون استفاده کنید.
ماهی شکم پر شمالی از تخم ماهی به اسم اشپل استفاده می‌کنند. در صورتی که تمایل به استفاده از آن را ندارید می توانید مقدار گردو، سیر و سبزی را بیشتر کنید.

تهیه ماهی شکم پر
برای خوشمزه تر شدن ماهی شکم پر، به مواد داخل شکم آن مقداری زرشک و زعفران دم کرده اضافه کنید، تا ماهی شما طعم بی نظیری به خود بگیرد.
در جنوب در تهیه ماهی شکم پر حتما از ادویه کاری استفاده می کنند که طعم ماهی را بسیار متفاوت و خوشمزه خواهد کرد.

نکته

خوشمزه ترین نوشیدنی که می توانید در کنار این غذا بنوشید، شربت آبلیمو که از لیموی تازه تهیه شده است.

تهیه ماهی شکم پر
برای از بین بردن بوی بد ماهی بهترین روش، آغشته کردن ماهی به مخلوطی از زعفران ساییده شده ، زردچوبه ، پودر سیر ، نمک ، پودر فلفل سیاه و یا تمبر هندی ، گاهی آرد سوخاری است.
گاهی می توانید برشهایی بر روی ماهی ایجاد کنید .زنجبیل تازه را در روغن ریخته یا از پودر آن برای مزه دار کردن استفاده کنید .
سیر تازه هم طعم و عطر و بویی خاص برای طعم دار کردن ماهی به آن می‌بخشد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

4 مرداد 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *