افتتاح حساب ترکیه
تهیه مرصع پلو با مرغ

اگر برای تهیه مرصع پلو با مرغ به دنبال یک دستور آشپزی خوب با تمام نکات و فوت و فن هایش می گردید به شما پیشنهاد می کنیم که این مطلب از گروه آشپزی شادمگ را از دست ندهید.

تهیه مرصع پلو با مرغ مجلسی برای مهمانی‌ها

یکی از خوشمزه‌ترین پلوهایی که می‌توانید در میهمانی‌ها و مجالس سرو کنید، مرصع پلو است که به دلیل زیبایی به آن جواهر پلو هم می‌گویند. اما اغلب عاشقان مرصع‌پلو فکر می‌کنند تهیه آن آنقدر سخت است که بهتر است اضافه کردنش به منوی مهمانی‌شان را فراموش کنند و سراغ یک غذای ساده‌تر بروند.

تهیه مرصع پلو با مرغ مجلسی شاید کمی وقت‌گیر باشد، اما مطمئنا ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کردید.

ما در این مطلب بهترین روش پخت این غذای ایرانی پرطرفدار را با شما درمیان می‌گذاریم. با طرز تهیه مرصع پلو با مرغ همراه ما باشید.

تهیه مرصع پلو با مرغ

مواد لازم برای تهیه مرصع پلو با مرغ

  • برنج ایرانی یک کیلوگرم
  • فیله مرغ یک کیلوگرم
  • پیاز متوسط خرد شده دو عدد
  • کشمش پلوئی۱۰۰ گرم
  • زرشک۱۵۰ گرم
  • خلال بادام۱۰۰ گرم
  • خلال پسته۱۰۰ گرم
  • تهیه مرصع پلو با مرغ
  • کره به مقدار لازم
  • خلال پوست پرتقال دو لیوان
  • پودر هل یک قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم کرده سه قاشق غذاخوری
  • آب یک لیوان
  • نمک یک قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه یک قاشق چای‌خوری
  • شکر سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه مرصع پلو با مرغ

مرحله اول

مثل همیشه قبل از هر کاری باید برنج را خیس کنید تا بعدا خوب دم بکشد و قد دانه‌هایش بلند شود. پس ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید و سپس حدود دو تا سه ساعت خیس کنید.

مرحله دوم

پیاز را پوست بکنید و به صورت خلالی خرد کنید. نصف کره را داخل تابه بیندازید و با پیاز تفت دهید. فیله‌های مرغ را اضافه کرده و تفت دهید. کمی زردچوبه هم اضافه کنید.

طرز تهیه سالاد لبو خوشرنگ و خوشمزه ی مجلسی

بعد از کمی تفت دادن، یک لیوان آب را اضافه کنید و در قابلمه یا تابه را بگذارید تا فیله‌ها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مغز پخت شوند. بعد از پخته شدن فیله‌ها، یک قاشق غذاخوری از زعفران دم کرده را روی فیله‌ها بریزید.

مرحله سوم تهیه مرصع پلو با مرغ

در این مرحله از تهیه مرصع پلو با مرغ یک تابه بردارید و مابقی کره را داخل آن بریزید و روی حرارت قرار دهید. زرشک و کشمش را اضافه کرده و تفت دهید. حین تفت دادن مقداری شکر هم اضافه کنید. تابه را خالی کنید و مجددا خلال پوست پرتقال را با باقی‌مانده شکر تفت دهید. خلال بادام و پسته را همراه پودر هل اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شود.

تهیه مرصع پلو با مرغ

مرحله چهارم

در این فاصله یک قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. برنج را داخل آب جوش بریزید و بسته به نوع برنج‌تان بعد از چند دقیقه آبکش کنید. برنج را دم بگذارید.

مرحله پنجم

وقتی برنج دم کشید، داخل یک دیس سرو کنید. مقداری از برنج را با باقی‌مانده زعفران مخلوط کنید. برنج زعفرانی را با باقی مواد با هر طرحی که دوست دارید روی برنج بریزید. فیله‌های مرغ را هم کنار دیس بچینید و روی برنج را مثل شیرین پلو آنطور که دوست دارید با موادی آماده کرده‌اید تزیین کنید. مرصع پلو خوشمزه شما آماده است.

تکنیک هایی برای خوشمزه تر کردن مرصع پلو با مرغ

  •  به جای خلال پوست پرتقال می توانید از خلال پوست نارنج استفاده کنید.
  • برای خوشمزه تر شدن غذا از ته چین ماست یا مرغ استفاده کنید.
  • برای تزیین از کمی پلو زعفرانی استفاده کنید.

 

تهیه مرصع پلو با مرغ

 

  • حتما از برنج ایرانی ابکش شده استفاده کنید.
  • برای تهیه خلال پرتقال، باید قسمت نارنجی رنگ پوست پرتقال را جدا کنید و به صورت خلالی درآورید . بعد آن را 3 بار به مدت 7 دقیقه در آب بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. در مرحله سوم جوشاندن، به اندازه یک بند انگشت نبات به خلال ها اضافه کنید تا خلال های پرتقال شیرین شوند.
  • سعی کنید از زعفران زیاد در پخت این غذا استفاده کنید.
  • زعفران را می توانید جداگانه با مقداری برنج مخلوط کنید و به زرشک اضافه نکنید تا ترکیب بندی رنگ مرصع پلو زیبا تر شود.
  • در تهیه مرصع پلو از گوشت به جای مرغ و ماهی نیز میتوان استفاده کرد. به این صورت که گوشت را به شکل قلقلی در روغن سرخ کنید. و آن را با خلال ها روی برنج اضافه کنید و تزیین کنید.
  • برای گرفتن تلخی خلال های بادام و پسته آن ها را از شب قبل در آب و مقداری شکر قرار دهید.اگر هم در گلاب خیس کنید خوشمزه تر و خوش عطر تر میشوند.
  • دقت کنید در مرصع پلو خلال ها بر روی برنج قرار بگیرند.
  • از رنگ های خوراکی نیز برای زیباتر شدن مرصع پلو می توانید استفاده کنید.
طرز تهیه دوغ خانگی به سبک محلی با 5 طعم مختلف

تهیه مرصع پلو با مرغ

فرق مرصع پلو با شیرین پلو

شیرین پلو شیرین است و عطر هل و گلاب و زعفران می‌دهد. خلال‌ها در لابه‌لای برنج ریخته شده و از هویج خلالی نیز در آن استفاده می‌شود.

علاوه بر این، برای تهیه این غذا به سبک قزوینی باید در کنارش کوکوی شیرین سرو کنید. در حالی که، مرصع پلو اصلا شیرین نیست و خلال‌ها روی برنج قرار می‌گیرند.

خواص مرصع پلو با مرغ

مرصع پلو حاوی انواع ویتامین‌های A ،C ،E ،K، ویتامین‌های B، کربوهیدرات، سدیم، کلسیم، پروتئین، اسید فولیک، سلنیوم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، روی، اسید چرب امگا ۳ و… است.

 

اسید آمینه تریپتوفان موجود در این غذا تاثیر بسزایی در تولید ساخت هورمون سروتونین در خون دارد؛ هورمونی که باعث ایجاد شادی و نشاط در افراد می‌شود و به رفع استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. علاوه بر این، مرصع پلو در بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی موثر است و می‌تواند به تقویت حافظه بینجامد و مانع از ابتلا به پارکینسون و آلزایمر شود.

این غذای خوشمزه دارای کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم است؛ ویتامین‌هایی که در استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها تاثیر دارند و از همین رو مانع از پوکی استخوان و آرتروز می‌شوند. پروتئین غذا نیز نقش موثری در افزایش انرژی و تقویت عمومی بدن دارد و به این ترتیب، برای ورزشکاران و بدنسازان مفید است.

افراد دچار کم‌خونی و همین طور زنان باردار می‌توانند از مرصع پلو نهایت استفاده را ببرند؛ چراکه اسید فولیک، آهن و ویتامین B۱۲ موجود در آن باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌شود و کم‌خونی را رفع می‌کند. البته زعفران این غذا برای زنان باردار باید حذف شود.

طرز تهیه شربت آبغوره ترش و خوشمزه ی شمالی

از دیگر خواص مرصع پلو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

تقویت بینایی و جلوگیری از آب مروارید و تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) به‌دلیل داشتن ویتامین A و املاح معدنی
شادابی و طراوت پوست و مو
جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به‌علت داشتن منیزیم
تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر انواع سرطان‌ها به‌واسطه وجود ویتامین‌های A ،C ،E و زآگزانتین

تهیه مرصع پلو با مرغ

طعم مرصع پلو

مرصع پلو از آن دست غذاهای مجلسی است که تهیه مواد اولیه آن زمان زیادی نمی‌برد و فقط باید سر فرصت آن را با تمام هنر و سلیقه خود تزیین کنید. امكان ندارد که مرصع پلو را برای یک مهمانی درست کنید و مهمانان پس از صرف غذا، تا مدت‌ها از آن تعریف و تمجید نکنند.

بی‌شک جلوه رنگارنگ و زيبای این غذا با آن خلال‌ها و طعم ترش و شیرین زرشک و کشمش و عطروبوی زعفران، برای همیشه در ذهن مهمانان باقی می‌ماند.

تهیه مرصع پلو با مرغ

نکات تکمیلی در مورد مرصع پلو

  1. مرصع پلو جزو پلو و چلو میباشد
  2. زمان زمان پخت و انتظار غذا در حدود 2 ساعت میباشد .
  3. مرصع پلو را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
  4. همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – افطار – میل کرد .

جواهر پلو چیست؟

یکی از خوشمزه‌ترین پلوهایی که می‌توانید در میهمانی‌ها و مجالس سرو کنید، مرصع پلو است که به دلیل زیبایی به آن جواهر پلو هم می‌گویند.

به جای خلال پوست پرتقال در مرصع پلو از چه استفاده کنیم؟

به جای خلال پوست پرتقال می توانید از خلال پوست نارنج استفاده کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

27 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *