افتتاح حساب ترکیه
جاذبه های دیدنی دماوند

جاذبه های دیدنی دماوند آنقدر زیاد است که هوای صاف و مطبوع، خنک و دلنشین این منطقه باید برایتان یک دلیل کافی کامل باشد تا به خصوص اگر در تهران ساکن هستید، برای فرار از آلودگی هوا یک آخر هفته را به آن پناه ببرید. گروه سفر شادمگ در این مطلب سری به جاذبه های دیدنی دماوند زده و آنها را به شما معرفی میکند. با ما همراه باشید.

دماوند کجاست و چرا باید به آن سفر کرد؟

دماوند نام شهری در 74 کیلومتری شرق تهران است که با داشتن طبیعت زیبا، آب‌وهوای معتدل و دیدنی‌های طبیعی بسیار، همواره میزبان گردشگرانی است که می‌خواهند چند ساعتی را به دور از استرس تهران باشند. این شهر تاریخچه‌ای غنی دارد و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران نیز محسوب می‌شود.

جاذبه های دیدنی دماوند

دماوند با تهران فقط یک ساعت و نیم فاصله دارد و همین فاصله اندک، شرایط برای تجربه سفری یک‌روزه در دل طبیعت بکر این شهر را امکان‌پذیر می‌کند. در ادامه، نگاهی به محبوب‌ترین جاهای دیدنی دماوند خواهیم داشت.

تاریخچه دماوند

شهرستان دماوند، منطقه ای در اطراف تهران است که قدمت سکونت بشر در این منطقه به هزاران سال پیش برمیگردد. دماوند بطور کلی از چند شهرستان کوچک با نام های رودهن، دماوند، آبسرد، کیلاوند و آبعلی تشکیل شده و در منطقه کیلاوند، پژوهشگران بناهای تاریخی را پیدا کردند که قدمت آن ها به 14هزار سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد.

همچنین در برخی دیگر از نقاط مختلف دماوند، آثار تاریخی مختلفی کشف شده که پیش بینی می شود قدمتشان به دوران کیومرث، اولین پادشاه ایران برمیگردد.

شهرستان دماوند نزدیک به 135هزار نفر جمعیت دارد که بخش قابل توجهی از مردم شهرستان، گویش دماوندی دارند اما در برخی از نقاط شهرستان بخصوص مناطق نزدیک به استان مازندران ، گویش مردم به مازندرانی تغییر پیدا می کند. لازم به ذکر است در میان مردم شهرستان، افرادی هم هستند که گویش ترکی یا کردی دارند.

جاذبه های دیدنی دماوند

اما شاید برایتان جالب باشد بدانید شهرستان دماوند در سال 1355 به وجود آمد چراکه این منطقه در گذشته بخشی از استان مازندران بودو در سال 1340 تصمیم گرفته شد تا بخشی از استان سمنان باشد.

بهترین مقاصد سفر در عید یکی از ذهن مشغولی ها برای برنامه ریزی نوروز است  اما شادمگ از نگرانی شما کم کرده و به شما پیشنهاد های فوق العاده ای داده است.

آشنایی با جاذبه های دیدنی دماوند

۱. قله دماوند از جاذبه های دیدنی دماوند

قله دماوند، یک نماد ملی و مظهر استواری و پایداری است و جایگاه ویژه‌ای در تاریخ و ادبیات ایران دارد. این قله 5 هزار و 610 متر ارتفاع دارد و در فصل زمستان، حداقل دما در ارتفاعات آن به 60 درجه زیر صفر هم می‌رسد!

برای صعود به قله ، چهار مسیر اصلی وجود دارد که خوشبختانه در تمام آنها می‌توان پناه‌گاه‌هایی مجهز را پیدا کرد. همین موضوع هم سبب شده است تا سالانه هزاران نفر برای کوهنوردی و بالا رفتن از بلندترین کوه ایران، راهی دماوند شوند.

جاذبه های دیدنی دماوند

۲. پیست آبعلی

پیست اسکی آبعلی یکی از معروفترین جاهای دیدنی دماوند است که در فصل زمستان به پاتوق اصلی عاشقان اسکی تبدیل می‌شود!

آبعلی 5 پیست مختلف دارد و وجود امکانات خدماتی و رفاهی کامل در آن سبب شده تا حتی مبتدی‌ها هم جرات حضور در این پیست را پیدا کنند. همچنین در این پیست می‌توان از امکانات دیگری مثل تله کابین، تله اسکی، زمین تنیس، پرش با کایت و سوارکاری لذت برد.

جاذبه های دیدنی دماوند

۳. دریاچه‌های تار و هویر از جاذبه های دیدنی دماوند

دو دریاچه تار و هویر که فقط 500 متر از یکدیگر فاصله دارند، از زیباترین جاهای دیدنی دماوند هستند و جلوه‌ای متفاوت را به این شهر می‌بخشند.

این دریاچه‌های زیبا از شرق 30 کیلومتر با دماوند فاصله دارند و بسیاری از علاقه‌مندان به ماهی‌گیری، شب‌ها در کنار آنها چادر می‌زنند تا از صبح زود ماهی‌گیری را آغاز کنند. به علاوه، در اینجا قایق‌رانی و شنا هم طرفداران زیادی دارد. جالب است بدانید کوهی به نما «دوبرابر» این دریاچه‌های فیروزه‌ای را از یکدیگر جدا می‌کند.

چطور ارزان به اروپا سفر کنیم ؟ راهنمای کامل برای برنامه ریزی سفر ارزان به اروپا

جاذبه های دیدنی دماوند

۴. دشت لار از جاذبه های دیدنی دماوند

دشت لار یا لار که با نام «تنگه لار» هم شناخته می‌شود، دشتی بسیار زیبا در کوه‌پایه دماوند است که در جای‌جای آن می‌توان گل‌های شقایق را پیدا کرد.

به واسطه محیط بکر و دست‌نخورده این منطقه، دشت لار در سال 1354 به عنوان پارک ملی معرفی شد. اینجا فقط یک دشت سرسبز نیست؛ در این منطقه وسیع، بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری را می‌توان پیدا کرد که از اهمیت بالایی برخوردارند. اگر اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید چند ساعتی را هم کنار رودخانه‌های کوچک و بزرگ این منطقه استراحت کنید. این دشت حدود 110 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

جاذبه های دیدنی دماوند

اگر به دنبال تفریح در کنار آبشارهای پرآب و خروشان هستید، آبشار برف تنگه لار بهترین گزینه است. این آبشار در حقیقت بخشی از دشت حفاظت‌شده «لار» است که از سال 1370، شکار در برخی قسمت‌های آن ممنوع اعلام شد.

۵. چشمه سیاه سنگ از جاذبه های دیدنی دماوند

چشمه زیبای سیاه سنگ در شمال غربی شهرستان دماوند، روستای مشا واقع شده و به واسطه آب فراوانی که دارد، سبب شکل‌گیری بسیاری از رودخانه‌ها و آبشارهای اطراف شده است. همچنین در این منطقه، گیاهان دارویی و صنعتی مختلفی مثل نسترن، زرشک، شنگ، گل گاوزبان، گل بنفشه، شقایق و … را می‌توان کرد که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مناسب هستند.

جاذبه های دیدنی دماوند

۶. منطقه تفریحی چشمه اعلا

یکی از ناب‌ترین جاهای دیدنی دماوند، چشمه اعلا است که تابستان‌ها حسابی شلوغ می‌شود. این منطقه تفریحی در هفت کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده و به واسطه درختان سرسبز و بلندی که اطراف آن وجود دارد، همه‌روزه مردم شهرهای اطراف به‌ویژه تهران برای استراحت و دوری از فضای پراسترس شهری راهی دماوند می‌شوند.

در گذشته از آب چشمه اعلا برای آبیاری کشتزارها و مزارع استفاده می‌شد، ولی امروزه از آب آن برای بسته‌بندی آب معدنی استفاده می‌شود.

جاذبه های دیدنی دماوند

۷. غار رودافشان از جاذبه های دیدنی دماوند

مورد بعدی در لیست بهترین جاهای دیدنی دماوند کمی بیش از موارد دیگر با شهر تهران فاصله دارد. غار رودافشان یکی از معروف‌ترین مکان های دیدنی دماوند است که 100 کیلومتری شرقی تهران قرار گرفته و در جاده فیروزکوه و جنوب روستایی زیبا به همین نام یعنی «رودافشان» می‌توان آن را پیدا کرد.

جاذبه های دیدنی دماوند

نکته قابل توجه در مورد این غار، دهانه عریض و مرتفع آن با 20 متر ارتفاع و 29 متر طول است که شاید نمونه آن را در کمتر جایی دیده باشید. توصیه می‌کنیم برای رفتن به داخل غار حتما از افراد باتجربه کمک بگیرید و وسایل کافی را همراه خود داشته باشید.

۸. دشت مُشا از جاذبه های دیدنی دماوند

اطراف دماوند پر است از دیدنی‌هایی که حسابی حال و هوای شما را تغییر می‌دهند؛ مانند روستای مشا که با آب‌وهوای دلچسب و طبیعت بکر خود، آخر هفته‌ها به پاتوق بسیاری از تهرانی‌ها تبدیل می‌شود. روستا و دشت مشا در 7 کیلومتری دماوند و حوالی جاده هراز قرار گرفته‌اند و فقط 58 کیلومتر با تهران فاصله دارند.

جاذبه های دیدنی دماوند

بی‌شک تفریح در کنار این دشت زیبا، خاطره‌ای تکرارنشدنی را برای شما رقم خواهد زد. گفتنی‌ست چشمه اعلا هم در نزدیکی همین دشت زیبا قرار گرفته است.

۹. برج شیخ شِبِلی

زیبایی‌های دماوند فقط به دیدنی‌های طبیعی محدود نیست و حتی در این شهر خوش آب‌وهوا هم می‌توان رد پای آثار تاریخی را پیدا کرد.

برج شیخ شبلی یکی از همین مکان‌های تاریخی در بلوار امام حسین (ع) است که در دوره سلجوقی ساخته شده است. عقبه این برج 10 متری به سال 325 خورشیدی برمی‌گردد؛ زمانی که مردم منطقه بعد از مرگ پادشاه وقت، این بنای زیبا را به عنوان یادبود برای آن ساختند.

جاذبه های دیدنی دماوند

نکته قابل توجه در مورد برج شیخ شبلی، معماری خاص آن است؛ این برج از بیرون شکلی هشت‌ضلعی دارد، اما از داخل مانند یک دایره به قطر 5 متر است.

جاهای دیدنی جزیره هرمز ؛ بهترین مسیر دسترسی و بهترین فصل سفر

۱۰. حمام تاریخی محله درویش از جاذبه های دیدنی دماوند

دیگر بنای قدیمی دماوند که شاید در نوع خود منحصربه‌فرد باشد، حمام تاریخی محله درویش است. این حمام در دوره صفویه ساخته شده و معماری آن با سایر حمام‌های تاریخی تفاوت زیادی دارد.

حمام تاریخی محله درویش به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی دماوند، شامل دو بخش در ورودی است؛ یکی شمالی و دیگری جنوبی که هرکدام از آنها ساختار مخصوص به خود را دارند.

جاذبه های دیدنی دماوند

بخش شمالی حمام، بسیار بزرگ و به صورت دست‌نخورده است و مسیر ورودی آن به طرف رختکن همانند یک دالان پیچ‌دار است. در بخش جنوبی نیز می‌توان سکوهای نشیمن با کاشی‌های سفید را پیدا کرد. ساروج، ملات گچ و سنگ لاشه از مصالح اصلی به‌کاررفته در این سازه زیبا هستند.

۱۱. امام‌زاده عبدالله و خلیل‌الله

بقعه متبرک امام‌زاده عبدالله و خلیل‌الله که از آثار ملی نیز به شمار می‌روند، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی دماوند در منطقه‌ای به نام قلضی است. آرام‌گاه این دو امام‌زاده در قرن هشتم هجری قمری ساخته شده و به واسطه وسعت بالای معماری، در آن انواع مصالح همچون چوب، آجر، قلوه‌سنگ و ملات گچ را می‌توان پیدا کرد. ضریح این بقعه به دوره صفویه تعلق دارد و سبک آجرکاری بخش بالایی آن نیز یادآور بناهایی از قرن ششم و هفتم هجری است.

جاذبه های دیدنی دماوند

۱۲. دژ گل خندان از جاذبه های دیدنی دماوند

یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی دماوند که توصیه می‌کنیم حتما از آن بازدید کنید، دژ گل خندان است. این قلعه بزرگ که پیشینه آن به دوره ساسانی برمی‌گردد، در روستایی به همین نام در شهرستان پردیس و محل تلاقی رودهای بودمهن و رودهن واقع شده و علاوه بر چهار برج توپر برای افزایش مقاومت، حصاری از قلوه‌سنگ‌های بزرگ را در اطراف آن می‌توان پیدا کرد.

 

جاذبه های دیدنی دماوند

در گذشته، در بخش داخلی این دژ بزرگ نیز چندین تالار و آب‌انبار وجود داشته است. در حال حاضر، بنای داخلی دژ گل خندان از بین رفته و فقط برخی از دیوارهای بیرونی سالم باقی مانده‌اند. جالب است بدانید ارتفاع برخی از این دیوارها به 20 متر هم می‌رسد.

۱۳. آبشار گروبار از جاذبه های دیدنی دماوند

اگر به طبیعت و طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید، حتما در سفر بعدی خود به دماوند به دره گروبار سر بزنید. این دره زیبا که در 5 کیلومتری شرق دماوند در محله روح‌افزا واقع شده، میزبان آبشارها، چشمه‌ها و باغ‌های زیبایی است که در کمتر جایی می‌توان آنها را مشاهده کرد.

آبشار گروبار یکی از همین دیدنی‌هاست که مجاورت آن با رودخانه‌ای پرآب و درختان زیبای بید، این آبشار 20 متری را به پاتوق طبیعت‌دوستان تبدیل کرده است. در این منطقه، آبشارهای زیبای دیگری نیز وجود دارند که «آینه رود» از محبوب‌ترین آنهاست.

جاذبه های دیدنی دماوند

۱۴. آبشار آینه رود

معرفی مکان های دیدنی دماوند بدون اشاره به آبشار آینه رود هیچ لطفی ندارد. آینه رود از شمال شرق یک کیلومتر با دماوند فاصله دارد و اطراف آن پر است از درخت‌های گردو و ارس. ارتفاع آبشار آینه رود به 35 متر می‌رسد و تقریبا در ارتفاع 2100 متری دریا قرار گرفته است.

جاذبه های دیدنی دماوند

۱۵. چشمه و آبشار تیزآب از جاذبه های دیدنی دماوند

به واسطه شرایط اقلیمی خاص دماوند، در گوشه‌وکنار این شهرستان می‌توان چشمه‌ها و آبشارهای زیادی را مشاهده کرد که هرکدام از آنها با زیبایی‌های خاص خود می‌توانند هوش را از سر شما ببرند. یکی از این چشمه‌های جذاب و البته متفاوت، «تیزآب» در 9 کیلومتری شمال دماوند است که از دل کوه می‌جوشد و آب آن طعم تند و تیزی دارد و به همین دلیل، تیزآب نام گرفته است.

بسیاری می‌گویند آب این چشمه خواص درمانی و گوارشی دارد. افزون بر این، در فاصله 500 متری این چشمه می‌توان آبشاری به همین نام را نیز پیدا کرد که در نوع خود بسیار زیباست. از طریق جاده امام خمینی و سپس جاده تیزآب در شمال دماوند می‌توانید خود را به چشمه و آبشار تیزآب برسانید.

نکات فوق العاده مهم درباره سفر با هواپیما که باید قبل از پرواز بدانید

جاذبه های دیدنی دماوند

۱۶. آبشار جنگلک

لیست بهترین جاهای دیدنی دماوند را با معرفی آبشار جنگلک به پایان می‌رسانیم. این آبشار زیبا و پرآب هم در هفت کیلومتری شرق دماوند و دره گروبار واقع شده و ارتفاع آن به 35 متر می‌رسد. همچنین آبشار جنگلک در ارتفاع 2320 متری سطح دریا قرار گرفته و برای رسیدن به آن لازم است چند ساعتی را کوه‌پیمایی کنید.

جالب است بدانید این دره در بخش غربی دریاچه تار واقع شده و ادامه آن به همین دریاچه زیبا منتهی می‌شود. بسیاری از افرادی که دوست دارند در روزهای گرم تابستان از دمای بالای هوا در امان باشند، آبشار جنگلک را برای تفریح انتخاب می‌کنند.

جاذبه های دیدنی دماوند

17. چشمه دیو آسیاب از جاذبه های دیدنی دماوند

در کوهپایه دماوند در دشت وسیع لار یکی از عجیب‌ترین چشمه‌های ایران را پیدا می‌کنید. چشمه دیو آسیاب البته در ارتفاعات این دشت قرار دارد. چشمه دیو آسیاب دارای دو آبگیر است، آبگیرهایی کوچک و بزرگ که دایره‌ای شکل هستند و قطری ۲۰ متری دارد. عمق این چشمه به دو متر نیز می‌رسد.

جاذبه های دیدنی دماوند

آب این چشمه دمایی حدود ۵ تا ۱۰ درجه دارد و مانند یک دریاچه آبگرم با انواع املاح معدنی، خاصیت‌های درمانی فراوانی دارد. این چشمه در فصول خنک‌تر سال مانند بهار میزبان خوبی برای مسافرانی است که به دماوند سفر می‌کنند.

18. آبشار برف تنگه لار

در منطقه لار، در تنگه لار می‌توان آبشار برف را پیدا کرد. این منطقه که آبشار را در خود می‌گیرد، با نام دشت لار معروف است. دشت لار در کوهپایه کوه دماوند قرار دارد. البته این دشت را امروزه به نام پارک ملی لار نیز می‌شناسند. دشت دلار وسعتی برابر ۷۳۵۰۰ هکتار دارد.

جاذبه های دیدنی دماوند

19. دشت لار از جاذبه های دیدنی دماوند

دشت لار در ۷۰ کیلومتری تهران قرار دارد. در فصل بهار که شقایق‌های وحشی سرتاسر دشت لار را رنگین می‌کنند بهترین زمان برای رفتن به این منطقه است. با حضور در این دشت بی‌نظیر که از بهترین جاهای دیدنی دماوند است، می‌توانید از منظره آبشار تنگه لار، کوه دماوند و سد لار لذت ببرید.

این دشت که جز مناطقی است که شکار در آن ممنوع است، سه سال قبل از انقلاب یعنی در سال ۵۴ به ثبت ملی رسید و به نام پارک ملی لار نامگذاری شد.

انواع و اقسام گیاهان دارویی را می‌توان در پوشش گیاهی زیبای این منطقه پیدا کرد. گیاهانی که از آن‌ها می‌توان به عنوان دمنوش و مصارف درمانی استفاده کرد. پوشش حیوانی آن نیز از نظر تنوع دست کمی از پوشش گیاهی ندارد و از ماهی تا حیوانات وحشی‌تری همچون خرس را در این منطقه می‌توان دید.

جاذبه های دیدنی دماوند

قرار گرفتن دشت لار در کنار کوه دماوند هوایی کوهستانی را به این منطقه بخشیده است . در فصول گرم سال برای فرار از گرمای کشنده شهر می‌توان در کنار مناظر زیبای این دشت سپری کرد. البته به یاد داشته باشید شقایق‌های پرآوزه این دشت، عمرشان به اندازه بهار بوده و برای دیدنشان باید در بهار راه این جاده را در پیش گرفت.

20. غار بورنیک از جاذبه های دیدنی دماوند

در روستای هرانده که در جاده دماوند به فیروزکوه قرار دارد، غار بورنیک را می‌توان یافت. این غار در ۱۳۵ کیلومتری تهران قرار دارد. این غار اعجاب‌انگیز سه کیلومتر درازا دارد. در ابتدای ورود به غار به میزان زیادی از سطح زمین باید پایین بروید و این هیجان این ماجراجویی را افزایش می‌دهد.

جاذبه های دیدنی دماوند

به نظر می‌رسد چهار تالاری که در این غار وجود دارد در گذشته بسیار دور محل زندگی انسان‌های غارنشین بوده است. غار بورنیک در گرمای شدید تابستان هم خنک بوده و مانند پناهگاه، موجودات و حیوانات مختلف را در خود جای می‌دهد.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

28 خرداد 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *