جاهای دیدنی ماسال

جاهای دیدنی ماسال  هر آنچه که برای یک طبیعت گردی واقعی به آن نیاز دارید از آبشار گرفته تا غار و پارک جنگلی را شامل می‌شود. پس اگر از علاقه‌مندان به طبیعت هستید، این منطقه ییلاقی را در صدر برنامه سفر خود قرار دهید. گروه سفر شادمگ در این خصوص اطلاعات و آدرس دقیق مکان های دیدنی ماسال را ر اختیارتان قرار داده است. با برنامه سفر کنید.

جاهای دیدنی ماسال

ماسال در شمال یکی از شهرهای استان گیلان است که در بین کوه های مرتفع قرار گرفته و طبیعت شگفت انگیزی را در ایران به وجود آورده است. این شهر کوچک که به شهر آبشارهای معروف است تفرجگاه بسیاری از کسانی است که نیاز به یک سفر یک الی دو روزه دارند. از همین رو با توجه به محبوبیت بالایی که این مقصد در بین مسافران دارا می باشد ما در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت قصد داریم تا درباره جاهای دیدنی ماسال صحبت کنیم.

جاهای دیدنی ماسال

در ابتدا باید بگوییم مدت زمان لازم برای رسیدن به ماسال از تهران ۵ ساعت است و حدود مسافت آن برابر با ۳۶۳ کیلومتر است. از زمانی که وارد این شهر می شوید دنیایی از شگفتی ها پیش رویتان خواهد بود. اگر جزو کسانی هستید که بازدید از این منطقه جز انتخاب هایتان است پیشنهاد می کنیم که در ادامه همراه با ما باشید.

ییلاق ماسال بهشت روی زمین

اکثر مسافران و طبیعت گردها به این منطق سفر می‌کنند تا از گشت و گذار در ییلاق ماسال لذت ببرند. اگر از شهر ماسال به طرف شمال 10 دقیقه رانندگی کنید، بعد از گذشتن از جاده‌ای باریک و دوطرفه اما زیبا به بخش ییلاقی ماسال می‌رسید.

آنچه در ابتدا نظر شما را جلب می‌کند، خانه‌های روستایی هستند، اما همان طور که در دل کوه پیش می‌روید، طبیعت بکرتر و زیباتر می‌شود. در طول مسیر رستوران‌هایی هم ساخته شده است که مکان خوبی برای استراحت و صرف غذا به شمار می‌آیند.

بعد از حدود یک ربع رانندگی می‌توانید از اتومبیل خود پیاده شده و از نفس کشیدن در هوای تمیز و مطبوع و دیدن درختان عمود در دل کوه لذت ببرید. بعد می‌توانید آنقدر بالا بروید که خود را در میان ابرها یافته و در آن مه جادویی آرام بگیرید. در این مراتع سبز وسیع در ارتفاع بالا همراه با تماشای آبشار جاری از کوهستان، احساس سبکی و لذتی تکرار نشدنی خواهید کرد.

مهمترین جاذبه دیدنی این منطقه ییلاقات و طبیعت بکر آن است. در بالا چند ییلاق ناحیه یعنی ییلاق جادویی ماسال، ییلاق با صفای اولسبلنگاه، ییلاق النزه و ییلاق خان بند را به شما معرفی کردیم اما می‌توانید زمان بیشتری را برای گشت و گذار در منطقه ماسال اختصاص داده و از دیگر مناطق ییلاقی آن دیدن کنید که عبارتند از:

  • بیلگاه دول
  • مارجونه
  • رشته پشت
  • سی فی
  • نمنه پشت

شاندرمن از جاهای دیدنی ماسال

شاندرمن یکی از بخش‌های این ییلاق است که در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر رشت قرار دارد. اگر بخواهید از طرف رشت به شاندرمن بروید باید از شهرهای تولم‌شهر (بازارجمعه)، صومعه‌سرا، طاهرگوراب و ماسال عبور کنید. یا از طریق پیربازار به طرف ضیابر رفته تا به شهر زیبای شاندرمن برسید و از چشم اندازهای زیبای مسیر لذت ببرید.

جاهای دیدنی ماسال

شاندرمن هم مانند روکنار دارای آب و هوایی بسیار دلنشین و کوهستانی و مقصد خیلی از گردشگران خطه شما و منطقه ماسال است. از مکان‌های دیدنی این منطقه می‌توان به آبشار پلکانی شته میل، رودخانه مرغک، جنگل اَلاشستان وزمه مندن، آبشار جیره وزن و خشکه دریا اشاره کرد. پنجشنبه‌بازار شاندرمن نیز یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی گیلان است که در آن انواع صنایع دستی مانند گیروه (جوراب پشمی)، چنگیله (دستکش پشمی)، شاله شکه و شاله شوار و انواع زین و یراق اسب دست‌بافت، به فروش می‌رسد.

مکان های دیدنی تهران در پاییز که از شمال هم جذاب تره

ییلاق دشت النزه از جاهای دیدنی ماسال

یکی از زیباترین مناطق گیلان در ماسال منطقه ییلاقی بکر و زیبای دشت النزه است که در بین کوه‌های بلند شاندرمن قرار دارد. وقتی وارد این منطقه می‌شوید، زندگی جاری در طبیعت شما را به وجد خواهد آورد. همه آنچه از طبیعتی بکر و آرامش بخش انتظار دارید یک جا جمع شده است.

جاهای دیدنی ماسال

آب و هوای دلپذیر، درختان افرای 200 ساله و درختان میوه، کوه‌های بلند اطراف دشت، صدای آب چشمه‌های جاری، صدای پرندگان، رمه گوسفندان و عبور گله اسب‌های وحشی از زیبایی‌هایی هستند که این سفر به شما هدیه می‌دهد.

زندگی در این ییلاق که از مسیرهای مهم عشایر است، هنوز به سبک قدیمی جریان دارد. خانه‌ها سنتی بوده، بخاری‌ها با هیزم گرم می‌شوند و مردمان ساکن همه بومی هستند. در این ناحیه می‌توانید آرامگاه امام زاده ابراهیم النزه را نیز زیارت کنید.

ییلاق خان بند

یکی دیگر از ییلاق‌ها و جاهای دیدنی شهر ماسال ییلاق خان بند است که دشتی وسیع، سرسبز و زیباست و روستاییان اطراف اغلب دام‌های خود را برای چرا به این دشت می‌آورند. برخی بر این باور هستند که پیکر میرزا کوچک خان جنگلی ابتدا در این منطقه دفن شده است.

جاهای دیدنی ماسال

اما آنچه ییلاق خان بند را متفاوت و خاص می‌کند، حرکت سریع ابرهاست. با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه که مرز هوایی گیلان و اربیل محسوب می‌شود، در روزهای ابری می‌توانید از تماشای پدیده جذاب حرکت سریع ابرها لذت ببرید.

ییلاق تلارگاه

یکی دیگر از ییلاقات زیبای ماسال ییلاق تلارگاه است که آنجا نیز می‌توان زیبایی جادویی جنگل و دره در میان ابر و مه را تماشا کرد. دشت‌های زیبای این منطقه، مکانی عالی برای استراحت جسمی و روحی است.

ییلاق خندیله پشت از جاهای دیدنی ماسال

این ییلاق در میان کوه‌های بلند قرار دارد. از آنجا که این منطقه کوهستانی است، دمای هوا پایین‌تر بوده و بهتر است حتما با خودتان لباس گرم داشته باشید.

جاهای دیدنی ماسال

ییلاق ملومه بند

ملومه بند نیز مکان مناسبی برای گشت و گذار است که آب و هوایی بی نظیر دارد.

جاهای دیدنی ماسال

ییلاق اسپی دشت

از دیگر ییلاقات بی‌نظیر منطقه ماسال که هرساله گردشگران زیادی را به این خطه می‌کشاند، ییلاق اسپی دشت است. در این ییلاق می‌توان اسب‌های زیادی را دید که در این طبیعت زیبا می‌دوند. در این منطقه به سادگی پدیده اقیانوس ابر قابل مشاهده است.

ییلاق شنبه راه

در این ییلاق سرسبز بومی‌های منطقه را می‌بینید که در کنار کوه به دامپروری مشغول هستند. در ییلاق شنبه راه نیز می‌توانید کلبه چوبی اجاره کرده و شب را در آنجا بگذرانید.

جاهای دیدنی ماسال

ییلاق واشیار

ییلاق واشیار نیز در کوه‌های سرسبز ماسال قرار دارد. یکی از زیباترین مکان‌های این منطقه آبشار آن است. قرار گرفتن در کنار آب‌های خنک آبشار واشیار مخصوصا در تابستان بسیار دلچسب است. هنگام بازدید از آبشار واشیار حتما لباس و کفش مناسب با خود داشته باشید.

ییلاق سوچاله ار جاهای دیدنی ماسال

یکی از جذابیت‌های ییلاق سوچاله، خانه‌های رنگارنگ و نهایتا دو طبقه آن است. غروب بسیار زیبا و دیدنی این منطقه در کنار مناظر بکر و مه اطراف طبیعت آن، گردشگران زیادی را به سوچاله جذب کرده است. ارتفاع این ییلاق از سطح دریا 1800 متر بوده و در 25 کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد. در زبان محلی به جایی که در آن گیاه گلپر و خنجری بروید، سوچاله می‌گویند.

جاهای دیدنی ماسال

روستای اولسبلنگاه

دیگر جای دیدنی که در شهر ماسال وجود دارد، روستای اولسبلنگاه است که در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد. این روستا در ارتفاعات ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به غیر از هتل تازه تازی که در آن ساخته شده بقیه خانه ها چوبی و قدیمی هستند و البته لازم به ذکر است که اجازه ساخت و ساز هم در این منطقه وجود ندارد.

جاهای دیدنی ماسال

این روستای زیبا شبکه برق ندارد و روشنایی و سایر نیازها به وسیله موتور برق تامین می‌شود. قدم زدن عصرگاهی در مراتع ییلاق یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که هر فردی می تواند انجام دهد. اگر در فصل مناسب هم به این روستا سفر کنید شاهد امواجی از مه خواهید بود.

پارک عشاق ایروان کجاست | آدرس و همه اطلاعاتی که لازم دارید

غار آویشو

از دیگر دیدنیهای ماسال غاری است به نام آویشو که لذت به ماجراجویی هیجان انگیز را به شما می دهد. این در ۲۲ کیلومتر از شهر ماسال قرار دارد و جایی است در دل طبیعت های بکر گیلان! اگر می خواهید بدانید که داخل این غار چه خواهید دید باید بگوییم که رودخانه ای درون آن در جریان است و در انتهای آن هم آبشارهای زیبایی وجود که قندیل هایی از جنس آهک هم در کنار آن ها قابل مشاهده است.

جاهای دیدنی ماسال

یکسری چاه های آب هم در این غار وجود دارد که زیبای آن را چندین برابر می کند؛ البته فراموش نکنید هر غار دارای جانواران مانند خفاش، حلزون، پشه، آبدزدک نیز زندگی می کنند. برای آشنایی بیشتر و کامل با غار آویشو، طولانی ترین غار آبی جهان پیشنهاد می کنیم مطلبی که درباره موجود هست را مطالعه کنید.

منطقه باستانی اسبه ریسه

جاهای دیدنی ماسال تنها به جاذبه‌های طبیعی محدود نمی‌شود، منطقه باستانی اسبه ریسه در روستای به همین نام در مجاورت روکنار قرار گرفته است. این منطقه که قدمت آن حدود هزاره اول پیش از میلاد مسیح تا سده‌های نخستین اسلام برآورد می‌شود، در سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. آنچه که از شواهد تاریخی برمی‌آید نشان از این دارد که تا چندین قرن بعد از ورود اسلام به ایران این مکان پر رونق و محل زندگی بوده است.

جاهای دیدنی ماسال

در کاوش‌های صورت گرفته بقایای دیوار و فضاهای مسکونی پیدا شده که در ساخت آن‌ها عمدتا از ملاط گل و سنگ استفاده شده است. علاوه‌بر این، اشیای قدیمی بسیاری نظیر کاسه، کوسه، خمره و… در این محل کشف شد. در گورستان این منطقه آثاری از 28 گوردخمه وجود دارد که قدمت آن به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد.

آبشار رامینه در ماسال

در ابتدای متن گفتیم که ماسال شهر کوچکی است که به آبشارهای متعددی که دارد مشهور است. یکی از آبشارهای معروفی که در این منطقه وجود دارد آبشار رامینه است. این شهر کوچک آبشارهای زیادی دارد که یکی از آن ها آبشار رامینه است، این شهر کوچک آبشارهای زیادی دارد که بتوانید ساعت ها در کنار آنها آرامش بگیرید. برای دسترسی به این آبشار باید به بالادست جاده اصلی درست در دل جنگل بروید. این آبشار پر از آب است و با شیب تندی فرود می ریزد، قرار گرفتن ان در دل طبیعت سبب به وجود آمدن چشم اندازی بکر و ویژه نیز شده است.

جاهای دیدنی ماسال

در صورتی تمایل به اقامت در نزدیکی این آبشار داشتید می توانید در هتل رامینه بمانید و جایی که پنجره اش روبه همین آبشار باز می شود.

پارک جنگلی ریزه مندان از جاهای دیدنی ماسال

گیلان حدود 24 پارک جنگلی دارد که از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شوند. این پارک‌ها به منظور حراست از جنگل‌های جلگه‌ای ایجاد شده‌اند. این جنگل‌ها که باقی مانده‌های جنگل‌های هیرکانی هستند، از آستارا در گیلان تا گیلداغی در گلستان پراکنده شده‌اند.

جالب است بدانید جنگل‌های هیرکانی از دوران ژوراسیک باقی مانده و از جمله جنگل‌های منحصر به فرد در دنیا به شمار می‌روند. وجود گونه‌های مختلفی از درخت و درختچه مانند راش، بلوط، توسکا، افرا، نارون، سرخدار، ازگیل، انار و… در این جنگل‌ها از جذابیت‌های گردشگری این مناطق محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی ماسال

پارک جنگلی ریزه‌مندان یا ریزمندان حدود 200 هکتار وسعت دارد. در این پارک جنگلی امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر اهل طبیعت‌گردس هستید، حتما این جاذبه گردشگری ماسال را در برنامه سفر خود قرار دهید. مسیر دسترسی به این پارک جنگی را در نقشه زیر می‌توانید مشاهده کنید.

اماکن مذهبی

یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه اماکن مذهبی و بقاع امامزاده‌هاست. تعداد زیادی بقعه متبرکه در این منطقه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به بقعه آقا سیدمهر علی و آقا سید رضا علی در دهکده زیارتی سیاحتی شالما، بقعه شاهزاده هاشم چسلی، بقعه سنگ بست و زیارت گاه‌های کلکاپشت، بقعه سید صفی الدین در میر محله، خندیله پشت و شاه معلم در ماسال، بقعه امام زاده شفیع، بقعه متبرکه سبز قبا از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع)، بقعه امامزاده میرزا، بقاع متبرکه پیر جلودار و آقا سرای فومن، بقعه عون بن علی فرزند محمد حنیفه از فرزندان امام علی (ع) اشاره کرد.

راهنمای سفر به بلغارستان همراه با معرفی جاهای دیدنی بلغارستان + روش کاهش هزینه‌ های سفر

با زیارت این امکان مذهبی که بیشتر آنها در دل طبیعتی بکر ساخته شده‌اند، آرامشی وصف نشدنی را تجربه خواهید کرد.

جاهای دیدنی ماسال

باغ پرندگان ماسال

قطعا تماشای خانه ی پرندگان می تواند یکی از فعالیت های هیجان انگیز افراد باشد. باغ پرندگان یکی دیگر از مکان های دیدنی ماسال است که می توانید در آن با انواع پرندگانی بومی این منطقه که تا به حال ندیده اید آشنا شوید. این باغ اقامتگاه هایی برای مسافران دارد که این می تواند یکی از دلایل رفتن مسافران به سمت این باغ باشد.

جاهای دیدنی ماسال

بام سبز

برای دیدن یکی از زیباترین منظره‌هایی که در کشورمان وجود دارد باید حدود یک کیلومتر از ماسال دور شوید. بام سبز منظره‌ای بی‌نظیر دارد که حتما باید یکبار در زندگی‌تان آن را ببینید، از این منطقه تا صومعه سرا و بندرانزلی را می‌توان دید. بنابراین اگر قصد سفر به این ییلاق را دارید بازدید از بام سبز آن را در صدر فهرست جاهای دیدنی این خطه قرار دهید زیرا برخی از گردشگران معتقد هستند که این منطقه بهترین جای شمال برای مسافرت است.

در شهر زیبای ماسال جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد که هر کدام به تنهایی می تواند دلیلی برای سفر به سمت این منطقه بکر شمالی ایران باشد. پارک جنگی ریزمندان به وسعت ۲۰۰ هکتار در شهر دیدنی و بکر ماسال قرار دارد و در آن تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای مسافران نیز احداث شده است. قدم زدن در این پارک یک حال و هوای متفاوتی در شما بوجود می آورد. طبیعتی را از نزدیک خواهید دید که در هیچ کجای دنیا وجود نخواهد داشت.

هتل های شهر ماسال

یکی از الزامات سفر اقامت در یک مکان عالی خواهد بود اما خب یکی از سوالاتی که همیشه مسافران می پرسند؛ ماسال چندتا هتل یا جا برای اسکان دارد. در ادامه تمام هتل و مهمانسراهای شهر ماسال را برای شما می گوییم.

  • هتل معصومی ماسال
  • اولسبلنگاه ماسال
  • هتل خانی در ییلاقات ماسال
  • اقامتگاه توریستی ملل شاندرمن
  • هتل آپارتمان مرزبانی
  • شاندرمن

بهترین زمان سفر به ماسال

خوب همانطور که می دانید، شهر ماسال در ارتفاعات شمالی ایران قرار دارد و طبیعت شرایط آب و هوایی متفاوتی هم دارا می باشد. در بین ماه ها دبی، بهمن و اسفند و همچنین تیر و مرداد پیشنهاد می کنیم که برنامه سفر به سمت ارتفاعات ماسال را برنامه ریزی نکنید.

جاهای دیدنی ماسال

چرا که سرمای شدید و گرمای و رطوبت بالایی که در زمان های گفته شده در این منطقه حکم فرما می شود برای هر مسافری نمی تواند قابل تحمل باشد. اما در فصل های بهار و و پاییز تا می توانید به سمت این شهر کوچک راهی شوید، به خصوص در ماه اردیبهشت که درختان شکوفه زده اند و در دلربایی چیزی کم برای شما نخواهند گذاشت.

مسیرهای دسترسی به ماسال در گیلان

به منظور دسترسی به این شهر جذاب و سرسبز از تهران می توانید از سمت کرج وارد اتوبان تهران – قزوین شوید و مسیر را تا انتها ادامه دهید تا زمانی که با تابلوی “شهر شهید پرور ماسال خوش آمدید” مواجه شوید و راهتان را به سمت آن کج کنید.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

27 مهر 1402

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *