دیدنی های جاده چالوس

دیدنی های جاده چالوس با پیچ و خم های دیدنی این جاده از مقاصد بکر و دیدنی برای تفریح است. اگرچه این جاده مسیری چند ساعته برای رسیدن مسافران از تهران به شمال و یا به عکس است ، اما از دیدنی هایش کم نمیکند. گروه سفر شادمگ چندین مقصد بکر و زیبای این جاده زیبا را به شما معرفی میکند. با ما همراه باشید.

معرفی دیدنی های جاده چالوس

جاده‌ ۵۹ معروف به جاده چالوس در سال ۱۳۱۲ به بهره‌برداری رسید و به مرور به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی چالوس شناخته شد. با ساخت سد امیرکبیر این جاده توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرد. این سد علاوه بر دو چندان کردن زیبایی این جاده مقدمات تبدیل جاده‌ چالوس را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری فراهم کرد. در جایجای این مسیر ۱۶۰ کیلومتری مناظری محصورکننده و چشم‌نواز در انتظار شما است.

برای ساخت این جاده که در واقع قطر رشته کوه البرز را می‌پیماید، تونل‌ها و پل‌های بسیار طولانی ساخته شده است. از آنجایی که تمامی ساخت‌وساز‌ها مربوط به دوره رضا پهلوی است، این جاده را یکی از ناامن ترین جاده‌های ایران می‌دانند. امکانات کم آن زمان باعث شد تمامی تونل‌ها و پل‌ها با سختی بسیار زیاد و دستمزد قابل توجهی برای کارگران ساخته شود.

دیدنی های جاده چالوس

این جاده بعد از ساخت مورد انتقاد شدید مهندسان اروپایی قرار گرفت. با توجه به خطراتی چون رانش زمین، زلزله، خطر بهمن و ریزش کوه ترافیک‌های ۱۵۰ کیلومتری گواه وفادارای مسافرانی است که برای دیدن زیبایی‌های تکرار نشدنی این جاده هر چیزی را به جان‌ می‌خرند.

مسیر دسترسی به جاده چالوس

برای دسترسی به جاده کرج-چالوس باید خود را به شهر کرج در استان‌ البرز یا شهر چالوس در مازندران برسانید که به‌عنوان مبدا سفر در این جاده محسوب می‌شوند. در صورتی‌که می‌خواهید از شهر تهران به‌سمت جاده چالوس راه بیفتید، از بزرگراه شهید لشکری (جاده مخصوص)، به‌طرف شهر کرج و ابتدای جاده چالوس حرکت کنید.

دیدنی های جاده چالوس

سایر مسیرهای دسترسی به جاده چالوس از سمت تهران:

  • اتوبان تهران-کرج
  • انتهای اتوبان همت (خرازی)
  • اتوبان تهران-شمال

جاده چالوس از جمله جاذبه‌ های گردشگری استان مازندران است که از شمال به شهرستان چالوس در استان مازندران، از شرق به شهرستان تهران و شمیرانات، از غرب به منطقه طالقان و از جنوب به شهر کرج محدود می‌شود.

دیدنی های جاده چالوس

یکی از ویژگی‌های جاده چالوس گردنه‌های خطرناک آن است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به گردنه «هزار چم» نیز اشاره کرد. این گردنه در ۵۰ کیلومتری چالوس و ۱۰۰ کیلومتری کرج قرار دارد و پیچ‌وخم‌های آن باعث جذب بسیاری از گردشگران می‌شود. از این‌رو، در اطراف هزارچم رستوران‌ها، قلیان‌سراها، لبنیاتی و… متعددی وجود دارند و مسافران برای استراحت، صرف چای و غذا و البته گرفتن عکس در آنجا توقف می‌کنند.

شهرها و روستاهای دیدنی های جاده چالوس

نخستین همراه جاده چالوس در مسیر کرج – چالوس رودخانه خروشان کرج رود است که درست به موازات جاده امتداد دارد و از البرز جنوبی سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از پشت سر گذاشتن دشت‌های کرج، در انتهای مسیر به رودخانه جاجرود می‌ریزد. حاشیه این رودخانه، سرسبز و دیدنی است؛ هرچند با فرارسیدن فصل پاییز، جلوه‌ای هزار رنگ پیدا می‌کند؛ به همین دلیل از جاهای موردعلاقه گردشگران برای اتراق و چادرزدن به حساب می‌آید. اگر مسیر رودخانه را دنبال کنید، به سد زیبای کرج و روستای کوچک واریان خواهید رسید.

نوجان

در کیلومتر ۱۵ جاده چالوس روستایی به نام نوجان قرار دارد. آبشار نوجان از جمله جاذبه های دیدنی این روستای منحصربه‌فرد و زیبا است. اگر بخواهید از آبشار زیبای نوجان دیدن کنید، بعد از «پورکان» باید وارد فرعی «نوجان» شوید و این مسیر پرپیچ‌وخم و ناهموار را هشت کیلومتر ادامه دهید. چنانچه کمی از روستا فاصله بگیرید به آبشار زیبای خوارس در حوالی روستای خوارس خواهید رسید. روستای آتشگاه نیز در ادامه این مسیر قرار گرفته است.

دیدنی های جاده چالوس

در کیلومتر ۱۷ جاده چالوس نیز آبشاری زیبا و بلندقامت قرار دارد که از زیباترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود.

اگر کمی جلوتر برویم، در کیلومتر ۳۲ جاده چالوس روستای مورود در انتظار گردشگران است. مورود روستایی زیبا در دل ارتفاعات و در دره‌ای زیبا قرار گرفته دارد. اگر در فصل بهار به این روستا سفر کنید، آن را غرق در گل های بهاری سرخ و زرد خواهید یافت. در حوالی این روستا یک آبشار زیبا و چشم‌نواز با نام آبشار چهارصد تنور نیز قرار دارد که بسیار چشم‌نواز است. رودخانه مجاور روستا نیز یکی از جذاب‌ترین چشم اندازهای این منطقه است.

گچسر

یکی دیگر از جذاب‌ترین روستاهای حوالی جاده چالوس روستای زیبای گچسر است. این روستا در بخش آسارا قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه است که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. گچسر روستایی با منابع غنی گچ بوده است که سبب شده بود تا کوره های گچ پزی متعددی در این روستا ساخته شود.

دیدنی های جاده چالوس

نکته قابل‌توجه اینکه حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر ۱۶۰ کیلومتری جاده چالوس از بخش آسارا کرج می‌گذرد. این منطقه با ۵۶ روستا مملو از منابع طبیعی و تاریخی است و وجود سه قله بالای چهار هزار متر ارتفاع و پیست اسکی بین‌المللی دیزین باعث شده است که از مناطق مهم گردشگری ورزشی به شمار رود. اکثر روستاهای آسارا برای گردشگران داخلی و خارجی شناخته‌شده و مورد توجه هستند که از آن جمله می‌توان به روستاهای آزادبر، ارنگه بزرگ، تکیه سپهسالار، نشترود، خوزنکلا، واریان و وینه اشاره کرد.

چشمه وله از دیدنی های جاده چالوس

چشمه وله در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی کرج، قلعه‌ی تاریخی صلصال، آبشار بی‌همتای هفت چشمه در ۱۷ کلیومتری این جاده، قلعه‌ی دزدبند و امامزاده سپهسالار تنها تعداد کمی از جاذبه‌های این جاده هستند که هر ساله حدود ۱۳ میلیون جهانگرد و گردشگر را به‌سمت خود می‌کشد.

سفر به جاده چالوس در هر فصل لطف خودش را دارد زیرا شکوه این جاذبه‌ها در فصول مختلف رنگ و بوی متفاوتی به خود می‌گیرد.

در کیلومتر ۷۵ جاده چالوس و در ضلع غربی گردنه کندوان دره‌ای استثنایی قرار دارد که بهشت دره نوردان و طبیعت گردان است. پیمایش این دره تنها با ابزار حرفه ای دره نوردی میسر است.

سد امیر کبیر

سد امیرکبیر یا همان سد زیبای کرج، از اولین جاهای دیدنی جاده چالوس است که در کیلومتر ۲۵ این جاده قرار دارد و منجر به‌شکل‌گیری دریاچه‌ای زیبا با چشم‌انداز خارق‌العاده شده است. از آب سد کرج برای تامین آب آشامیدنی پایتخت و همین طور آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی کرج استفاده می‌شود.

مجسمه مادر ارمنستان + آدرس و تاریخچه مام ارمنستان

دیدنی های جاده چالوس

جالب اینجا است که این سد، یک مرکز طبیعی برای پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای خال قرمز به حساب می‌آید. عظمت سد و آب درخشان رودخانه، آسمان خوش‌رنگ و مناظر شگفت‌انگیز و بکر، همه‌وهمه مسافران را برای توقف در کنار سد کرج وسوسه می‌کنند تا از تماشای زیبایی و ابهت آن لذت ببرند و با سلفی و عکاسی، این لحظه‌های ناب را به ثبت برسانند و در صورت داشتن امکانات، به ماهی‌گیری در فضای دل‌انگیز و ساکت سد بپردازند.

علاوه بر این، با سفری چند دقیقه‌ای با قایق روی دریاچه سد می‌توانید از روستای واریان در آن سوی دریاچه هم دیدن کنید. این روستای کوچک به‌شکل یک جزیره به نظر می‌رسد که اهالی آن از قایق به‌جای تاکسی و اتوبوس برای تردد استفاده می‌کنند و اکنون به‌عنوان منطقه‌ای ییلاقی شناخته می‌شود.

روستای سپهسالار از دیدنی های جاده چالوس

روستای سپهسالار در ۱۵ کیلومتری سد کرج و یکی دیگر از مکان های دیدنی در مسیر جاده چالوس است که می‌تواند گزینه بعدی سفرتان باشد. این روستا از توابع بخش آسارا است که در پنج کیلومتری غرب جاده چالوس قرار دارد.

دیدنی های جاده چالوس

امامزاده ابراهیم (ع)، از نوادگان حضرت علی (ع) و هم‌سفران حضرت معصومه (س)، از جمله جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود. جالب اینکه مقبره این امامزاده داخل غار قرار دارد؛ هرچند سال‌ها پیش، جلوی غار یک شبستان ساختند و برای دیدن مقبره ابتدا باید به شبستان وارد شوید.

پشت ساختمان امامزاده، تعدادی صخره وجود دارد که علاوه بر ظاهر منحصربه‌فردشان، قطره‌های آبی از بالاترین نقطه یکی از صخره‌ها چکه می‌کند که در کمال تعجب در بالادست آن، هیچ منبع آب زیرزمینی یا توده برفی به‌عنوان منشا آن وجود ندارد!

رودخانه‌ای در وسط این روستا جريان دارد كه در نهایت به رودخانه کرج می‌ریزد و عامل سرسبزی و آب‌وهوای مساعد سپهسالار شده است. آبشار سپهسالار نیز ارزش دیدن دارد؛ به‌ویژه که از روستا تا آبشار حدود دو کیلومتر پیاده‌روی نه‌چندان سخت پیش‌رو دارید. این آبشار با ۱۰ متر ارتفاع، بین دو صخره قرار دارد و با کم‌شدن فاصله بین صخره‌ها، شکوه و ابهت آن بیشتر می‌شود.

آبشار خور از دیدنی های جاده چالوس

آبشار خور، ۱۷ کیلومتر بعد از کرج و نرسیده به سد کرج قرار دارد. اگر وارد مسیر فرعی «خوزنکلا» شوید و این مسیر را هم ۱۷ کیلومتر پرپیچ‌وتاب دیگر از میان کوه‌ها و ابرها ادامه دهید و از خوزنکلا، ارنگه و سیجان عبور کنید، به روستای خور می‌رسید. در مجاورت روستای خور، بعد از نیم ساعت پیاده‌روی در میان درختان سیب، آلو و گیلاس به دیدار آبشار زیبایش بروید که ۵۰ متر ارتفاع دارد .

دیدنی های جاده چالوس

در میان کوه‌های سر به فلک کشیده و فضای سرسبز منطقه خور جا خوش کرده است. این مسیر یکی از مسیرهای معروف طبیعت‌گردی در اطراف تهران محسوب می‌شود.

فرود از آبشار و آبشارنوردی از جمله تفریح‌هایی است که افراد حرفه‌ای و آموزش‌دیده‌ را به این منطقه می‌کشاند تا تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش داشته باشند. علاقه‌مندان به یخ‌نوردی و آبشارنوردی در فصل زمستان هم به این مکان سفر می‌کنند. از آنجا که در طول فصل تابستان، آب‌وهوای خنکی بر این منطقه حاکم می‌شود، این فصل بهترین زمان سفر به آبشار خور است.

ارنگه

ارنگه، از چندین روستا به ‌نام‌های ابهرک، خور، جی، چاران، گوراب و سیجان تشکیل می‌شود که به مجموعه‌ این روستاها، «ارنگه» و به مرکز آن‌ها «ارنگه بزرگ» می‌گویند.

دیدنی های جاده چالوس

در روستای ارنگه که بین دو کوه زیبای پورا و گورا، در دشتی سرسبز محصور است، به زیارت امامزاده حسین (ع) بروید. علاوه بر زیارت، بنای صفوی امامزاده را سیاحت کنید و از دیدن قدیمی‌ترین چنار ایران در حیاط امامزاده لذت ببرید که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. بازدید از قبرستان ارنگه را نیز در برنامه خود قرار دهید که قدمتی چند هزار ساله دارد و هنوز هم سنگ قبرهایی با قدمت چند صد ساله در آن به چشم می‌خورد.

آبشار هفت‌چشمه، یکی دیگر از مکان های دیدنی جاده چالوس و ارنگه است که در ردیف زیباترین آبشارهای ایران قرار دارد و با یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای از بین صخره‌ها و سنگ‌ها در مجاورت رودخانه می‌توانید سرانجام به این آبشار ۹۰ متری برسید. در طول این مسیر، آبشارهای کوچکی موسوم به هفت چشمه را نیز خواهید دید. آبشار آدران نیز یکی دیگر از آبشارهای این منطقه است.

برای رفتن به این روستا، در کیلومتر ۱۸ جاده کرج چالوس و سمت راست، تابلویی خواهید دید که شما را به این روستا هدایت می‌کند. بهار که فصل رویش شکوفه‌های سیب و گیلاس است و همین طور پاییز هزار رنگ، بهترین زمان سفر به ارنگه به حساب می‌آید.

شهرستانک

شهرستانک در ۵۵ کیلومتری کرج و در دامنه‌های توچال قرار دارد؛ روستایی سرسبز با صنوبرهای بلندقامت و هوای مطبوع که روستای محبوب ناصرالدین شاه بود و کاخ ویژه‌ای به نام کاخ شهرستانک (ناصری) در این منطقه داشت که استراحتگاه پادشاهان قاجار بوده است.

برای رفتن به شهرستانک باید در کیلومتر ۴۴ جاده، بعد از روستای آسارا و با راهنمایی تابلو بزرگ سبز رنگ وارد دوراهی شهرستانک شوید تا ۱۰ کیلومتر بعد به مقصد برسید. در همان نگاه اول با طبیعت بکر، درختان سر به فلک کشیده، خانه‌های قدیمی و ویلاهای زیبا مواجه می‌شوید که هوش از سرتان می‌برد و بی‌دلیل نیست که یکی از محبوب ترین روستاهای جاده چالوس محسوب می‌شود. این روستا مملو از باغ‌های زردآلو، گردو، سیب، آلبالو و توت است و رودخانه زیبایی از وسط آن عبور می‌کند. در صورتی که از کوچه باغ‌ها بگذرید و حدودا دو کیلومتر از روستا فاصله بگیرید، به سرچشمه این رودخانه زیبا می‌رسید که چشمه «گله گیله» نام دارد.

در شهرستانک علاوه بر بازدید از کوچه باغ‌های قدیمی، از درخت سرو اورس ۲۸۰۰ ساله، قلعه دزدبند (قلعه دختر) و تپه شنستون (شن ستان) هم دیدن کنید که از جاذبه‌های جاده چالوس و شهرستانک به شمار می‌روند.

غار یخ مراد از دیدنی های جاده چالوس

اگر تفریح‌های ماجراجویانه را دوست دارید، به غار یخ‌مراد بروید که در حوالی روستای آزادبر و کهنه‌ ده در منطقه گچسر واقع شده است و یکی از آثار ملی به حساب می‌آید. در ۷۰ کیلومتری جاده چالوس، در سمت غرب، تابلوی روستای کهنه ده شما را به‌سمت این غار راهنمایی می‌کند. غار مذکور به‌خاطر شکل و زیبایی‌های کم‌نظیرش بین طبیعت‌گردان حرفه‌ای معروف و محبوب است.

دیدنی های جاده چالوس

به‌خصوص که قندیل‌ها، استالاگمیت‌ها و استالاگتیت‌های آن از جنس یخ هستند. این یخ‌های بلورین شبیه به کریستال‌های شفافی هستند که از زمین سر برآورده‌اند و مناظر منحصربه‌فردی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. علاوه بر ستون‌های کوچک یخی می‌توان شاهد تالارها و دریاچه‌های یخ‌زده نیز بود. از آنجا که این قندیل‌ها شکننده هستند؛ هنگام قدم زدن درون غار و عبور از لابه‌لای آن‌ها خیلی مراقب باشید.

کشورهایی که می توانید بی دردسر بدون ویزا به آنها سفر کنید

جالب است بدانید مردم بومی این منطقه معتقدند که یخ‌های این غار خاصیت درمانی و شفابخشی دارند. یادمان باشد هنگام بازدید از غار یخ‌مراد، از این میراث ارزشمند حفاظت کنیم و به قندیل‌ها و دیواره‌های آن ضربه نزنیم.

بهترین زمان برای دیدن این غار اوایل بهار است که قندیل‌های آن در یکی از زیباترین وضعیت‌ها هستند. در صورتی که غار از مقصدهایتان است، ابزار و وسایل مناسب همراه خود بردارید. ضمنا اگر اهل کوهنوردی باشید، از همین مسیر آزادبر می‌توانید به قله زیبای «کرچان» هم صعود کنید و از یک سو دریای خزر و از سوی دیگر منظره‌ای به‌یادماندنی از تهران بزرگ را ببینید.

روستای میدانک

روستای میدانک، در کنار طبیعت، جاده چالوس برای شما یادگارهای تاریخی دارد. در کیلومتر ۶۰ جاده کرج به روستای میدانک می‌رسید. اینجا سراغ برج تاریخی معروف این شهر را بگیرید. برج آرامگاهی میدانک، یکی دیگر از مکان های دیدنی در مسیر جاده چالوس است که جزو مهم‌ترین آثار تاریخی بخش آسارای شهرستان کرج به شمار می‌رود. این برج که بین مردم بومی با نام «برج تهمینه» نیز شناخته می‌شود، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و قدمت این بنای سنگی با پلان هشت ضلعی‌، به دوره تیموری برمی‌گردد.

میدانک، غار زیبایی هم دارد که در شمال شرقی این روستا واقع شده است. غار میدانک که طول آن به حدود ۱۵۰ متر می‌رسد، سه تالار دارد و با توجه به ارتفاع کم چند متر اول غار، پیمایش آن به‌صورت سینه‌خیز و نشسته انجام می‌شود و سپس با افزایش ارتفاع می‌توان باقی مسیر را ایستاده طی کرد.

دیزین از دیدنی های جاده چالوس

با حضور در دیزین می‌توانید از جاذبه‌های ورزشی هم لذت ببرید. در کنار چندین قله معروف برای کوهنوردی، می‌توانید در پیست بین‌المللی اسکی دیزین در ۷۵ کیلومتری شهر کرج، تفریحی جذاب و ورزشی مفرح را تجربه کنید. این پیست دارای چهار تله‌کابین، دو تله‌سیژ، ۲۳ پیست اسکی و هفت تله اسکی بشقابی و تله اسکی چکشی و پیست چمن است. در کنار این‌ها، زمین تنیس و والیبال و بازی کودکان و اسب‌سواری هم وجود دارد.

دیدنی های جاده چالوس

آب‌وهوای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد در زمستان و هوای دلپذیر در تابستان و همین طور امکانات فراوان و دسترسی مناسب، دیزین را به یک دهکده توریستی کم‌نظیر زمستانی و تابستانی در خاورمیانه تبدیل کرده‌اند. پیست اسکی روی چمن دیزین با ۶۵۰ متر طول نیز امکان اسکی در طول تابستان را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است؛ ضمن اینکه این منطقه سالانه میزبانی از مسابقات جهانی اسکی روی چمن را بر عهده دارد.

از دو مسیر شمشک و جاده چالوس می‌توان به دیزین رفت. اگر از کرج وارد جاده چالوس بشوید، ۶۵ کیلومتر بعد از کرج و از گچسر می‌توانید به‌جای ادامه مسیر شمال، به «دلکوه» و سمت روستای «والیترود» بروید. بعد از روستای والیترود و پشت سر گذاشتن چندین مجتمع مسکونی به پیست اسکی دیزین می‌رسید.

روستا و آبشار هریجان

روستا و آبشار هریجان، در حاشیه منطقه حفاظت‌شده هریجان قرار دارد و اگر بخواهید شانس خود را برای دیدن کبک، کل، خرس و پلنگ‌های منطقه بیازمایید، باید قبلش از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز بگیرید. هریجان به آبشار باریک و بلند و البته دشت‌های سرسبز و روح‌انگیز اطرافش مشهور است. روستای هریجان در حوالی گردنه هزارچم و چهار کیلومتر بعد از سیاه بیشه قرار دارد که پس از حدود ۴٫۵ کیلومتر مسیر خاکی، به روستا می‌رسید که دارای بافت زیبای روستایی و کلبه‌هایی با سقف چوبی است.

بهترین زمان سفر به آبشار هریجان، فصل بهار است

دیدنی های جاده چالوس
از روستا تا پای آبشار، ‌به‌اندازه یک ربع پیاده‌روی در پیش دارید که در دشتی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا جای قرار دارد و تماشای گل‌های وحشی دشت و شنیدن آواز پرنده‌ها، هوش از سرتان خواهد برد.

پس از رسیدن به تاج آبشار، وارد جاده پشت آن نشوید؛ زیرا هم امکان برخورد با جانوران وحشی وجود دارد و هم برای ورود به منطقه حفاظت‌شده نیاز به مجوز دارید.

بهترین زمان سفر به هریجان را می‌توان فصل بهار دانست که دشت‌های اطراف آبشار مملو از گل‌های وحشی زیبا می‌شوند؛ اما یادمان باشد نقش ما در حفاظت از این طبیعت بکر، نریختن زباله، نچیدن و لگدمال نکردن گل‌های وحشی است. فاصله نزدیک این آبشار با شهر شلوغ تهران، آن را به گزینه‌ای عالی برای گذراندن آخر هفته‌ای دلچسب تبدیل کرده است.

جنگل سرپوش تنگه از دیدنی های جاده چالوس

جنگل سرپوش تنگه که بین چالوس و مرزن آباد و قبل از پلیس راه چالوس واقع شده، برای افراد عاشق جنگل‌پیمایی مناسب است. در این منطقه، تنگه‌هایی وجود دارد که درختان بلند روی آن را پوشانده‌اند و از همین رو، سرپوش تنگه نامیده می‌شود. تنگه اول از سنگ‌های بزرگ و خزه‌پوش تشکیل شده که آبی از میان آن عبور می‌کند و درختان سر به فلک کشیده، آسمان آن را احاطه کرده‌اند.

دیدنی های جاده چالوس

پس از عبور از آبشار انتهایی تنگه اول، به تنگه دوم خواهید رسید که با چشمه‌های متعدد و مناظر بی‌بدیل و آرامش و سکوتش، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. برای پیمایش مسیر تنگه دوم به تجهیزات فنی و مهارت‌ لازم نیاز دارید. بازدید از این منطقه بکر را به روزهای بهار و تابستان موکول کنید که آب‌وهوای مساعدی بر منطقه حاکم است و یکی از پاتوق‌های تابستانی طبیعت‌گردان محسوب می‌شود.

کلاردشت

نیازی به معرفی نیست، کلاردشت را همه می‌شناسند و از آنجا که به «بهشت گمشده» معروف شده، هرسال به‌ویژه در تابستان پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. منطقه‌ای که به یکی از قطب‌های گردشگری شمال ایران و از جاذبه‌های جاده چالوس تبدیل شده و این موضوع را از دریاچه، جنگل، آب‌وهوای مطبوع و مناظر طبیعی دل‌انگیزش وام دارد. راه رسیدن به کلاردشت از جاده چالوس، مرزن‌آباد است.

دیدنی های جاده چالوس

۲۵ کیلومتر قبل از چالوس از این دوراهی به‌سمت غرب منحرف می‌شوید و ۲۰ کیلومتر بعد به کلاردشت می‌رسید. منطقه کلاردشت از ییلاقات و آبادی‌های فراوان تشکیل شده است. همچنین در این منطقه، ۴۵ قله با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر وجود دارد که علم‌کوه، بلندترین آن‌ها است.

جنگل زیبای «مازیچال» در ابتدای جاده «عباس‌آباد»، جنگل «آزو» و جنگل «مجل» در دو سمت دره کلاردشت، جنگل انبوه عباس‌آباد در انتهای شمال غربی کلاردشت و آبشار «آکاپل» رودبارک از دیدنی‌های دیگر این منطقه رویایی هستند. مرداب دریوک نیز گاهی اوقات با وجود مه زیبایی که روی آن قرار می‌گیرد، چهره‌ای وهم‌آلود و اسرارآمیز پیدا می‌کند. علاوه بر این، کاخ اجابیت یا اُجابت از دوران پهلوی نیز ارزش دیدن دارد؛ به‌خصوص که محوطه اطراف کاخ مملو از درختان سرو با چشم‌اندازی زیبا است.

دریاچه ولشت

ولشت، دریاچه آب شیرینی محصور در کوه‌های بلند البرز است که حدود ۲۰ هکتار وسعت دارد. برای رفتن به ولشت دو راه دارید، راه اول دو کیلومتر بعد از مرزن‌آباد است که به‌سمت غرب منحرف می‌شود و حدود ۱۳ کیلومتر بعد شما را به دریاچه خواهد رساند که هفت کیلومتر آن آسفالت و مابقی خاکی است. بعد از چند دقیقه رانندگی در این جاده خاکی به یک سربالایی تند می‌رسید. این گردنه پیچ‌درپیچ با انبوه درختان کاج را که پشت سر بگذارید، به دریاچه خواهید رسید.

آشنایی با خانه پیرنیا با گچبری ها و نقاشی های فوق العاده زیبایش

مسیر دوم هم از روستای «کلنو»، درست وسط راه مرزن‌آباد به کلاردشت است.

دریاچه ولشت که یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور به حساب می‌آید، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است و آب آن علاوه بر جوشش چشمه‌ها، از برف و باران تامین می‌شود.

در بازدید از دریاچه می‌توانید از کناره‌های دریاچه یا روی قایق‌های کرایه‌ای ماهی بگیرید. بیش از هر چیز دل به سکوت، آرامش و خنکای کوهستان بدهید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید. شنا نیز از دیگر گزینه‌های پیش روی شما است؛ البته به شرطی که شناگر ماهری هستید. با اینکه این دریاچه در همه فصول زیبا به نظر می‌رسد، اما بهترین زمان سفر به آن، بهار و تابستان است.

کندلوس

در روستای تاریخ و طبیعت، کندلوس، به شگفتی‌ها و زیبایی‌های کم‌نظیری دعوت هستید. پنج کیلومتر بعد از مرزن‌آباد و از دوراهی «دوآب» که به‌سمت کجور حرکت کنید، تابلوی «روستای فرهنگی تاریخی کندلوس ۴۲ كیلومتر» بهترین راهنما خواهد بود. در کندلوس یکی از زیباترین بافت‌های روستایی اقلیم شمال کشور را خواهید دید و می‌توانید در کوچه‌های سنگ‌فرش، کنار پنجره‌های چوبی و پرچین‌های کوتاه آن، آب‌وهوایی تازه کنید و از چشمه‌های گوارا، آوای رودخانه، زمزمه پرندگان، آبشاری تماشایی و درختان سر به فلک کشیده نهایت لذت را ببرید.

دیدنی های جاده چالوس

کندلوس واقع در منطقه کجور، قدمتی چند هزار ساله دارد و اگر بازدید از موزه کندلوس را از دست ندهید، با بخشی از این تاریخ آشنا خواهید شد. قصه مینا و آن پلنگ معروفش مربوط به این روستا و خانه‌اش هنوز پابرجا است. موزه گیاهان دارویی روستای کندلوس نیز در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار قرار دارد که حدود ۲۰۰ گونه گیاه ارزشمند را در خود جای داده است.

شهر چالوس

انتهای جاده چالوس به شهر چالوس و ساحل خزر می‌رسد. در شهر چالوس می‌توانید از ساحل گرم خزر لذت ببرید، البته باید چند دقیقه‌ای را تا ساحل دریا طی کنید. ساحل «رادیودریا» در پنج کیلومتری شهر چالوس از معروف‌ترین ساحل‌های شنا در نزدیکی این شهر است. در این مناطق ساحلی امكاناتی مثل آلاچیق، پارک جنگلی، مناطق سالم‌سازی‌شده شنا، پارک بازی کودکان و انواع فروشگاه و سوئیت اجاره‌ای برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

یکی از جاهای دیدنی چالوس، کاخ چایخوران است که در دوره رضا شاه ساخته شد و همان طور که از نامش برمی‌آید، مخصوص استراحت‌های موقت و کوتاه بوده است. این کاخ که در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسید، در جنوب میدان معلم قرار دارد. در هفت کیلومتری شهر چالوس و کنار رودخانه چالوس، جنگل معروف مشل موزی یا همان جنگل فین یا محمدآباد قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. در دل این جنگل هم جاذبه‌ دیگری به نام مرداب هسل قرار دارد که در هر فصل با زیبایی‌های خاصش، جلوه‌گری می‌کند.

پارک جنگلی نمک آبرود با ۲۰۰ هکتار، از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که با امکانات مختلفی نظیر تله‌کابین، اقامتگاه، رستوران و شهربازی و… از گردشگران پذیرایی می‌کند.

مرداب کندوچال

در مسیر رسیدن به شهر چالوس از طریق جاده چالوس می‌توانید به مرداب کندوچال سری بزنید که در میان جنگل سرسبز و زیبای فین قرار دارد. غیر از درختان جنگلی که دورتادور آن را فرا گرفته‌اند، نیزار و گیاهان مردابی در این منطقه کم نیست. برای اینکه شاهد چشم‌انداز زیبا و دل‌انگیز نیلوفرهای آبی باشید، باید در ماه اردیبهشت به‌طرف شهر چالوس و مرداب کندوچال حرکت کنید. یکی از بخش‌های زیبای مرداب، پرندگان و گونه‌های جانوری اطراف آن هستند که برای گردشگران جذاب خواهند بود.

دیدنی های جاده چالوس

برای رسیدن به این مرداب باید تا پنج کیلومتری چالوس و روستای«سی نوا» بروید. اگر هم خواستید می‌توانید در محوطه اطراف مرداب چادر بزنید. پارک جنگلی فین نیز با امکاناتی همچون سوارکاری در محوطه پارک، مکان‌هایی برای نشستن و پخت جوجه و کباب و نیز سرویس بهداشتی، محل خوبی برای اتراق به شمار می‌رود.

داستان ساخت‌وساز محال جاده چالوس

می‌خواهم داستان رشد یک مسیر را بریتان بگویم. جاده‌ای قدیمی که کارش را با خاک و سُم خر شروع کرد. جاده 59 از همان روزهای اول رویای بزرگ شدن داشت به همین دلیل شروع به تشویق سردمداران برای رفت‌وآمد به شمال کرد. کم‌کم مردم پایتخت با آن آشنا شدند.

جاده داستان ما فقط اهل تشویق نبود. او که سال‌ها مناظر زیبا طبیعت بکر، دشت و کوه‌های بلند و رودخانه‌های زیبا را بدون تماشاگر رشد داده بود، حالا می‌خواست نتیجه تلاشش را ببینید. تقریبا کسی نبود که وارد این جاده شود و بخواهد برگردد، از سفرش پشیمان شود یا به سازنده و پاینده آن فحش بدهد.

جاده چالوس به یک رشد دهنده شبیه بود. حرکت در آن کار سختی بود که پاداشش بعد از اتمام مسیر دریای بی‌کران و رودهای خروشان می‌شد.

جاده چالوسبه‌نظرم بعد از سال‌ها با روی‌کار آمدن رضا پهلوی تلاش‌ها برای پادشاهی جاده 59 جواب داد. رضا خان که عاشق سخت‌کوش‌های روزگار بود دست‌و‌آستینش را بالا زد تا دو مسیر معروف کوهستانی و پالاینده کشور را بازسازی کند. یکی از آن‌ها مسیر کرج – چالوس بود. جاده‌ای که درواقع از قطر رشته کوه‌های البرز عبور می‌کرد تا به چالوس برسد.

دیدنی های جاده چالوس

جاده چالوس جاده 59

بعد از فرسوده شدن جاده حالا نوبت کس دیگری بود که خوب یا بد، زیر پروبالش را بگیرد. اگر به شما بگویند چند سال طول می‌کشد قطر رشته کوهی را با کلنگ تونل بزنید تا مسیر را صاف کنید، چه جوابی می‌دهید؟

من باشم ساخت جاده چالوس را شاهد می‌گیرم و می‌گویم 3 سال، زیرا از سال 1312 که مسیر خاکی چالوس را آسفالت کردند تا 1314 تونل کندوان نبود، اما از 14 تا 1317 کارگران با کلنگ و رضا شاه با پول فراوان توانست نشدنی‌ها را شدنی کند.

با این تونل 13 کیلومتر از طول جاده چالوس کم شد و حالا مسیر پیر و خاکی ما به یکی از بهترین و برترین مسیرهای کوهستانی جهان تبدیل شده بود که به خودیِ خود، یکی از جاهای دیدنی شمال هم است.

همه خیابان‌های اصلی ایران نام رسمی و ثبت‌شده‌ای در نقشه و سازمان جاده‌ها دارد. نام اصلی و رسمی جاده چالوس، جاده 59 است و روی نقشه نیز با همین عدد نشان‌گذاری شده است. البته که به دلیل مقصد اصلی و شهر انتهایی جاده 59 به چالوس به این مسیر جاده چالوس نیز گفته می‌شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

22 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *