افتتاح حساب ترکیه
خواص گلاب برای پوست

خواص گلاب برای پوست انکار نشدنی است. این ماده خوشبو اثرات معجزه آسایی روی پوست و زیبایی آن خواهد گذاشت. این مطلب گروه سلامت شادمگ اطلاعات مفیدی در خصوص خواص گلاب برای پوست جمع آوری کرده است. آن را ذخیره کنید.

خواص گلاب

گلاب، مایعی معطر و خوشبو است که طی فرایند تقطیر با بخار گلبرگ های گل محمدی به دست می آید. به دلیل پی بردن خواص گلاب برای پوست از آن جهت تهیۀ محصولات مراقبت پوستی و عطرها و طعم دار کردن غذا استفاده می شود.

تولید و استفاده از گلاب به قرون وسطی باز می گردد.به جز استفاده از گلاب در مصارف آشپزی و محصولات زیبایی، مردم خاورمیانه (به ویژه ایرانی ها) از آن به جهت مقاصد دارویی نیز استفاده می‌کنند. چندین فرآوردۀ جانبی از گلاب به دست می آید.

این ماده حاوی 10 تا 50 درصد روغن گل سرخ است که یکی از مهمترین فراورده های جانبی گل محمدی بوده و از تقطیر گلبرگ های آن بدست می آید. از آنجائی که گل محمدی حاوی مقدار بسیار کمی روغن است، روغن گل سرخ به دست آمده از آن، یکی از گران ترین روغن های گیاهی در جهان است.

خواص گلاب برای پوست + گل

گل و گلبرگ های خشک شده نیز از سایر محصولات جانبی این ماده است و اغلب از آنها برای مصارف خوراکی و بهبود مشکلات گوارشی استفاده می شود. سایر فرآورده های گل محمدی عبارتند از میوه گل سرخ، عصاره هیدروسول، عصاره تام، عصاره اتانولی، عصاره آبی و عصاره کلروفرمی.

خواص گلاب برای پوست

 کمک به تسکین پوست تحریک شده

یکی از مهم ترین خاصیت گلاب، خاصیت ضد التهابی بسیار قوی آن است. این خاصیت می تواند به درمان بیماری‌های متعدد داخلی و خارجی بدن کمک کند. گلاب حتی ممکن است تحریک پوست ناشی از اگزما ( Eczema ) یا بیماری رزاسه (Rosacea) را نیز تسکین دهد.

کاهش قرمزی پوست

گلاب به عنوان یک محصول زیبایی طی هزاران سال استفاده می شده است؛ بنابراین جای تعجب ندارد اگر بگوییم این ماده باعث زیبا شدن چهرۀ شما و کاهش قرمزی پوست می شود. خواص ضد باکتریایی گلاب می تواند باعث کاهش آکنه ( Acne ) و خاصیت ضد التهابی آن باعث کاهش قرمزی پوست و پُف صورت شود.

 خاصیت آنتی اکسیدانی

گلبرگ ها و روغن گل سرخ، حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که به محافظت از سلول ها در مقابل آسیب کمک می کنند. مطالعات نشان می دهند، این آنتی اکسیدان ها پتانسیل مهار پراکسیداسیون لیپیدها (که باعث ایجاد محافظت سلولی می شوند) را دارند.

 بهبود بریدگی، زخم و سوختگی

یکی از خواص گلاب برای پوست ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است. این خاصیت گلاب می تواند علاوه بر بهبود سریع تر زخم ها، به تمیز نگه داشتن و مقابله با عفونت های ناشی از بریدگی و سوختگی کمک کرده و همچنین روند بهبود بریدگی، سوختگی و حتی جای زخم را تسریع کند.

خاصیت ضد پیری

گلاب اغلب در محصولات آرایشی به منظور کاهش چین و چروک پوست صورت استفاده می شود؛ چرا که این ماده دارای اثرات ضد پیری است. استفاده از گلاب به صورت موضعی علاوه بر تسکین پوست تحریک شده؛ ممکن است بروز چین و چروک را نیز کاهش دهد.

خاصیت ضد میکروبی

اسانس روغنی گل سرخ دارای خاصیت ضد میکروبی است. تحقیقات نشان می دهند که اسانس روغنی و عصارۀ تام گلاب، دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی در مقابل سویه های استافیلوکوک اورئوس (عامل ایجاد آکنه)، باکتری اشرشیا کلای، کروموباکتریوم ویولاسوم و چندین نوع باکتری دیگر است. از آنجایی که گلاب حاوی روغن گل سرخ است، به سالم ماندن پوست شما نیز کمک می کند.

خواص گلاب برای پوست + گلاب

همچنین این ماده علاوه بر این ها باعث طراوت و نرمی پوست می شود. افراد اغلب از خواص گلاب برای پوست به عنوان تونر و برای کاهش سیاهی دور چشم ، تسکین آفتاب سوختگی و آبرسانی پوست استفاده می کنند.

روش های استفاده از گلاب برای پوست به صورت موضعی

گلاب به عنوان پاک کننده صورت

اگر ترجیح می دهید در منزل یک پاک کننده طبیعی صورت تهیه کنید، از دستورالعملی که در ادامه آن را بررسی می کنیم، استفاده کنید.
یک فنجان گلاب را با 2 قاشق غذاخوری صابون کاستیل مخلوط کنید. در صورت تمایل یک عدد کپسول Vitamin e را باز کرده و به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را می توانید به عنوان پاک کننده صورت استفاده کنید.

مرطوب کننده پوست

فرقی نمی‌کند پوستی معمولی، حساس، چرب، مختلط و یا خشک داشته باشید. در هر صورت برای داشتن پوستی سالم و شاداب همواره به یک کرم مرطوب کننده با کیفیت نیاز دارید

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر (جامد) یا تولید شده به روش پرس سرد را با 3 قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. مقدار کمی از مخلوط را روی پوست خود ماساژ دهید.

این مخلوط یکی از بهترین مرطوب کننده های طبیعی است. روغن نارگیل به هیدراته کردن پوست و حفاظت از سد دفاعی آن کمک می کند. گلاب نیز به پوست شما شادابی می بخشد. اگر پوست تان خیلی خشک است استفاده از این مخلوط، پوست را به سرعت هیدراته می کند. اما اگر پوست چربی دارید از مصرف روغن نارگیل خودداری کنید.

تونر صورت

چند رشته زعفران را در نصف فنجان گلاب خیس کرده و مخلوط را در یک بطری نگهداری کنید. صورت خود را با پاک کننده شسته و سپس پد پنبه ای را به مخلوط آغشته کنید. در ادامه آن را روی پوست تان بمالید و صبر کنید محلول کاملاً خشک شود. این ترکیب باعث روشن شدن پوست تان نیز می شود.

خواص گلاب برای پوست + گلاب

اگر پوست تان خشک است 5 میلی لیتر گلیسرین را به 30 میلی لیتر گلاب اضافه کنید. برای پوست های مختلط 5 میلی لیتر گلیسرین و سرکه سیب را به 30 میلی لیتر گلاب اضافه کنید. برای پوست چرب، 5 میلی لیتر سرکه سیب را با 50 میلی لیتر گلاب ترکیب کنید.

رفع آفتاب سوختگی و بثورات پوستی

10 تا 15 برگ ریحان مقدس کوبیده و له شده را به 200 میلی لیتر گلاب اضافه کنید. مخلوط را داخل یک بطری بریزید و به مدت چند ساعت درون یخچال قرار دهید؛ سپس آن را روی محل آسیب دیده اسپری کنید.

مخلوط گلاب با ریحان مقدس دارای خواص خنک کنندگی فوق العاده ای است. ریحان مقدس خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد. این محلول به آرام کردن پوست، درمان آفتاب سوختگی و بهبود لکه های قرمز آن کمک زیادی می کند.

جلوگیری از پیری زودرس پوست

برای جلوگیری از پیری پوست یک قاشق چای خوری آب لیموی رقیق شده و یک قاشق چای خوری گلاب را با هم مخلوط کنید و روی پوست تان بمالید. بعد از گذشت 15 دقیقه صورت خود را بشویید.

سرم Vitamin c یکی از بهترین ترکیبات ضد پیری است که در بازار مشتری زیادی دارد. همچنین، محصولی کلیدی برای داشتن پوستی نرم، صاف، یکدست و درخشان است.

لیمو حاوی ویتامین C بوده و به عنوان یک لایه بردار طبیعی پوست عمل می کند. ترکیب لیمو و گلاب جهت بهبود و کنترل آکنه و جلوگیری از پیری پوست بسیار مفید است. روغن گل سرخ موجود در گلاب تأثیر ضد میکروبی داشته و به کاهش التهابات ناشی از آکنه کمک می کند.

ترکیب عسل و گلاب جهت آب رسانی پوست

3 قاشق غذاخوری گلاب و 2 قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. سپس آن راهمانند ماسک روی صورت تان قرار دهید. بعد از گذشت 15 دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

عسل خاصیت آبرسان دارد و به حفظ رطوبت در پوست کمک می کند. ترکیب عسل و گلاب یک محلول آبرسان قوی برای پوست های خشک محسوب می شود.

ماسک خیار و گلاب جهت طروات پوست

اگر پوست حساسی دارید استفاده از این ماسک به عنوان یک تسکین دهنده موثر برای پوست به شما کمک زیادی می کند. خیار خاصیت خنک کنندگی قوی یی دارد و طراوت و شادابی را به پوست شما برمی‌گرداند. آب نیمی از یک خیار را بگیرید و آن را با 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را روی صورت تان بگذارید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.

نکات مهم بهداشت کاشت ناخن | مشکلاتی که بعد کاشت بوجود می آید !

خواص گلاب برای پوست + پوست صاف

ماسک آلوئه ورا و گلاب جهت کاهش التهابات پوستی

این ماسک دارای خواص تسکین دهندگی و ضد التهابی است. یک قاشق غذاخوری گلاب و ژل آلوئه ورا را با هم ترکیب کنید. مخلوط به دست آمده را روی صورت تان بمالید و بعد از گذشت 20 دقیقه آن را بشویید. ژل آلوئه ورا ماده ای بسیار عالی جهت مراقبت از پوست است، این ژل دارای خواص ضد باکتریایی بوده و به کاهش التهاب کمک زیادی می کند.

آیا مصرف گلاب عوارض جانبی دارد؟

اگر نگران هستید که بدن تان به گلاب و یا دیگر فراورده های گل محمدی حساسیت داشته باشد، بهتر است برای بهره بردن از خواص گلاب برای پوست قبل از مصرف مقداری کمی از آن را روی پوست بازوی تان تست کنید. در صورت عدم وجود عارضه جانبی و یا حساسیت، ظرف مدت 24 ساعت می توانید آن را با خیال راحت در هر جای دیگری از بدن تان استفاده کنید.

در بعضی موارد، بدن فرد بدون هیچ دلیل شناخته شده ای نسبت به گلاب حساسیت نشان می دهد، علائم این نوع حساسیت عبارتند از:

  • سوختگی
  • سوزش
  • قرمزی
  • التهاب

اگر بعد از مصرف گلاب دچار هر یک از موارد بالا شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می توانند نشانه عفونت یا واکنش آلرژیک باشند.
گلاب یک مادۀ بسیار پرطرفدار است و به عنوان راه حلی مناسب برای پوست های آسیب دیده در میان زنان (در سنین مختلف) به شمار می آید.

خواص گلاب برای کاهش پف چشم

علت پف چشم ممکن عوامل زیادی مثل آلرژی، استرس، خستگی چشم و کمبود خواب باشد. پف و ورم دور چشم درواقع به معنی تجمع مایعات در نواحی اطراف چشم است. از آن‌جایی که پوست دور چشم بسیار نازک است، پف یا تیرگی دور چشم می‌تواند بسیار مشهود باشد.

ساده‌ترین راه برای کاهش تیرگی و پف چشم استفاده از کمپرس سرد و اسپری است. گلاب می‌تواند به آب‌رسانی، احیا و نرم کردن پوست دور چشم کمک کند و به پوست ظاهری سرحال بدهد. از دیگر خواص گلاب ضدالتهاب بودن آن است که باعث کاهش قرمزی پوست می‌شود.

بدون هیچ نگرانی می‌توان از گلاب به صورت مستقیم روی پوست حساس دور چشم استفاده کرد. با این کار پف چشم به سرعت کاهش پیدا می‌کند. با اسپری تونر گلاب علائم پیری دور چشم کم شده و پوست جوان می‌شود.

اگر شما هم به علت خستگی و کم‌خوابی، چشمان خسته و پف کرده دارید، گلاب می‌تواند یک راه حل ساده برای شما باشد. یک شیشه گلاب خنک که از چند ساعت قبل در یخچال قرار داده‌اید را بردارید و با استفاده از یک پنبه تمیز مقداری از گلاب را روی دور چشم خود قرار دهید.

تا هر زمانی که از حس خنک و مطبوع گلاب لذت می‌برید، پنبه را به آرامی روی پلک خود نگه دارید. این کار به کاهش پف چشم کمک می‌کند و خستگی چشم‌ها را به سرعت از بین می‌برد.

خواص گلاب برای پوست + گل سرخ

گلاب یک پاک‌کننده آرایش طبیعی

پاک‌کننده آرایش جایگاه‌ ویژه و مهمی در لوازم آرایش ما دارد. اما اغلب این واقعیت را نادیده می‌گیریم که بسیاری از پاک‌کننده‌های آرایش دارای الکل و مواد شیمیایی قوی هستند که می‌توانند پوست را به شدت خشک کنند. همچنین، تمام پاک‌کننده‌های آرایشی برای پوست حساس مناسب نیستند.

یک گزینه دیگر به عنوان پاک کننده آرایش که طبیعی و ملایم باشد انتخاب بسیار خوبی است. تسکین دهندگی به عنوان یکی از خواص گلاب، آن را به یک پاک‌کننده آرایش ملایم مناسب برای انواع پوست تبدیل کرده‌ است. اگر گلاب را با یک روغن پایه طبیعی ترکیب کنید، می‌تواند بیشتر مواد آرایشی را بدون هیچ‌خشونتی از پوست پاک کند. با استفاده از گلاب پوست شاداب و مرطوب می‌شود و رایحه شیرین آن هم بر مزایای آن می‌افزاید.

گلاب می‌تواند به شما کمک می‌کند که مواد آرایشی را به صورت ملایم از پوست خود پاک کنید. ۲ قاشق گلاب را با یک قاشق روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین ترکیب کنید تا یک آرایش پاک‌کن موثر و طبیعی بسازید که بیشتر مواد آرایشی قوی را ضمن مراقبت زیاد، از روی پوست پاک می‌کند.

پنبه تمیز را داخل این محلول فرو ببرید و تمام صورت خود را با آن پاک کنید. خواص گلاب و روغن نارگیل هر دو برای پوست زیاد است و حتی می‌توانید با خیال راحت به عنوان پاک‌کننده آرایش چشم هم از این ترکیب استفاده کنید.

خواص گلاب برای پوست به عنوان اسپری

فیس میست (Face Mist) یا اسپری مرطوب کننده صورت، نسل جدید تونر صورت است که با اسپری کردن آن روی صورت، پوست صورت را نرم و شاداب خواهید کرد. این اسپری‌ها چندکاره‌اند و به تمیز کردن، آب‌رسانی پوست و فیکس کردن آرایش کمک می‌کنند و باعث تنظیم PH پوست نیز می‌شوند.

جدا از همه این‌ها، یک اسپری صورت و گردن برای زمانی که احتیاج به یک وسیله برای سرحال شدن داریم، بسیار کارآمد و دم دست است. فیس میست معمولا ترکیبات طبیعی دارد که برای پوست مفید است. اما اگر اسپری صورت شما تمام شد یا تصمیم گرفتید که از اسپری صورت و گردن ۱۰۰ درصد طبیعی استفاده کنید، گلاب می‌تواند یک انتخاب عالی برای یک اسپری صورت حرفه‌ای باشد که هزینه کمتری هم برای شما دارد.

همراه داشتن یک اسپری صورت گلاب کمک می‌کند عرق و ذرات آلودگی را هر موقع و در هر شرایطی از پوست خود پاک کنید؛ چه در ماشین یا در حال حرکت هستید، چه بعد از ورزش یا وسط یک روز شلوغ کاری.

بهترین بخش ماجرا اینجاست که در هر فصلی می‌توان از اسپری صورت گلاب استفاده کرد و فقط مخصوص یک فصل یا آب و هوای خاص نیست؛ پوست ما همیشه به آب‌رسانی احتیاج دارد. چند پاف از اسپری صورت با ترکیب گلاب روی پوست خسته و تعریق کرده می‌تواند به سرعت باعث سرحال، تازه و تمیز شدن پوست از ذرات آلودگی سطحی شود.

خواص گلاب برای آب‌رسانی به پوست

در زندگی پرمشغله و پرکار این روزها، برخی اوقات زمانی برای آب‌رسانی و مرطوب کردن پوست‌مان پیدا نمی‌کنیم. کمبود آب و خشکی پوست صورت می‌تواند منجر به مشکلات زیادی مثل پیری زودرس پوست، قرمزی پوست، حساسیت و حتی خارش پوست شود.

پس بهتر است که رطوبت پوست را هم از از داخل و هم از بیرون تامین کنیم. درحالی که نوشیدن آب به شدت توصیه می‌شود، همراه داشتن اسپری حاوی مواد آب‌رسان برای پوست، می‌تواند ناجی پوست باشد؛ خصوصا در هوای گرم و خشک.

یکی از بهترین خواص گلاب برای پوست آب‌رسانی آن است که نرمی و لطافت به پوست می‌دهد و رطوبت مورد نیاز آن را تا حد زیادی تامین می‌کند. گلاب همچنین پوست را خنک، نرم و آرام می‌کند. شما می‌توانید برای آب‌رسانی به پوست به صورت مستقیم از گلاب استفاده یا کمی گلاب را به اسپری صورت، کرم یا لوسیون خود اضافه کنید. گلاب باعث درخشندگی و شفافیت پوست می‌شود و برای افزایش رطوبت پوست بسیار مناسب است.

گلاب بافت بسیار سبک و لطیفی دارد و شما به راحتی می‌توانید آن را به لوازم بهداشتی روزمره خود اضافه کنید تا از خواص گلاب بهره‌مند شوید. خیلی ساده چند قطره گلاب را به کرم مرطوب کننده، لوسیون بدن، اسپری صورت و گردن یا بادی مسیت خود اضافه کنید تا قدرت نرم و درخشان کنندگی آن‌ها چند برابر شود.

همچنین می‌توانید گلاب را همراه با روغن‌های طبیعی به عنوان پاک کننده صورت طبیعی و بدون مواد شیمیایی استفاده کنید تا آلودگی‌ها را از عمق منافذ پوست بیرون بکشید و منافذ پوست را کوچک کنید.

خواص گلاب برای پوست

بستن منافذ پوست با استفاده از گلاب

منافذ پوست انسان طی شبانه روز در تماس با آلودگی‌ های مختلفی قرار دارند که شست و شوی پوست صورت با گلاب در ضدعفونی کردن آن می تواند موثر باشد. این خاصیت می‌ تواند پوست شما را پاکسازی کرده و جوان سازی آن کمک زیادی نماید.

بهترین زمان استفاده از ترکیب گلاب را میتوان بعد از استحمام روزانه و قبل از خواب عنوان کرد. چرا که به ویژه بعد از استحمام حجم چربی روی پوست شما به حداقل رسیده و گلاب میتواند به خوبی آن‌ را پاکسازی نماید.

خاصیت ضد میکروبی

از دیگر خواص گلاب برای پوست و مو خاصیت ضد میکروبی آن است. اسانس روغنی و عصاره گلاب، دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی در مقابل سویه‌ های استافیلوکوک اورئوس (عامل بروز آکنه)، باکتری اشرشیا کلای، کروموباکتریوم ویولاسوم و … است و به همین خاطر به سالم ماندن پوست کمک شایانی می‌کند.

ترک سیگار را از حالا شروع کن + ترفند های حیرت انگیز خانگی برای ترک ؛ فوری و مطمئن

استفاده از گلاب برای پوست های چرب

گلاب علاوه بر موارد یاد شده در رفع آکنه و جوش تاثیر بسیار زیادی دارد. به همین خاطر افرادی که پوست چربی دارند میتوانند با استفاده از ترکیب گلاب با آب لیمو چربی پوست خود را تا حد قابل قبولی کاهش دهند.

چرا که ترکیب این دو ماده (گلاب و آب لیمو) باعث بهبود خواص یکدیگر شده را تکمیل می کنند و انعطاف پذیر پوست را بالا می برند. این محلول به ویژه برای درمان آکنه پوستی و پاکسازی منافذ پوست بسیار مفید میتواند باشد.

جالب است بدانید که خواص گلاب برای پوست در ترکیب با آب لیمو چندین برابر شده و میتوان با استفاده مداوم از ان ترکیب، برای دوره های چند هفته ای چربی پوست را تا میزان بسیار زیادی کاهش داد.

مضرات و عوارض گلاب برای پوست صورت

اگرچه گلاب حاوی فواید و تاثیرات خوبی برای پوست انسان است اما گاهی اوقات برای برخی از افراد، با عوارض جانبی و مضراتی نیز ممکن است همراه باشد.

برخی از مضرات و عوارض گلاب برای پوست:

  • احساس گزیدگی و سوزن سوزن شدن پوست
  • ایجاد قرمزی و بثورات پوستی
  • خارش
  • سوزش
  • التهاب پوستی

16 ماسک خانگی و طبیعی برای زیبایی پوست با گلاب

گلاب بعنوان یک تونر پوستی

مواد لازم:

گلاب خالص
پنبه
دو دقیقه زمان
طریقه استفاده:

به دلیلی خواص گلاب برای پوست پنبه را درون گلاب خیس کنید و سپس روی صورت پاک شده، بمالید و اجازه دهید تا گلاب خشک شود. این کار را یک یا دوبار در طول روز، تکرار کنید.

گلاب برای درمان آفتاب سوختگی پوست

مواد لازم:

10 تا 15 برگ چای هندی
200 میلی لیتر گلاب خالص
و دو دقیقه زمان
روش استفاده :

برگ های چای هندی را خورد کنید و با گلاب مخلوط کنید. این مخلوط را در بطری اسپری بریزید و برای چند ساعت در یخچال قرار دهید و سپس روی منطقه آسیب دیده ،اسپری کنید.
می توانید مخلوط باقیمانده را همچنان در یخچال نگهداری کنید و هر زمان که پوست شما دوباره تشدید شد، از آن نیز استفاده کنید.

گلاب به عنوان یک رژلب برای نرم و صورتی کردن لب ها

مواد مورد نیاز:

یک عدد چغندر کوچک
یک قاشق چایخوری گلاب خالص
و 10 تا 15 دقیقه زمان
روش استفاده:

چغندر را به قطعات کوچک تقسیم کنید و سپس آنها را به مدت 8 تا 10 ساعت ،در دمای 60 درجه قرار دهید، تا زمانی هیچ رطوبتی وجود نداشته باشد.سپس آنها را پودر کنید و بعد مقداری گلاب را به آن اضافه کنید و این ترکیب را به خوبی مخلوط کنید، تا زمانی که یک خمیر به دست آید. سپس این خمیر یا ماسک را روی لب هایتان به مدت 15 دقیقه قرار دهید و بعد بشویید.

گلاب به عنوان یک مرطوب کننده پوست

مواد مورد نیاز:

سه قاشق غذاخوری گلاب خالص
یک قاشق غذاخوری گلیسیرین
یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل سرد
و دو دقیقه زمان
روش:

به دلیل خواص گلاب برای پوست ، تمام مواد را در یک بطری کوچک با هم مخلوط کنید و تکان دهید، تا زمانی که به خوبی ترکیب شود . مقداری از مخلوط را بجوشانید و روی پوست خود بمالید.
این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

گلاب به عنوان یک پاک کننده پوست صورت

مواد مورد نیاز:

یک عدد بطری اسپری
گلاب خالص
دستمال کاغذی
2 دقیقه زمان
گلاب خالص را درون بطری اسپری بریزید و سپس روی پوست خود اسپری کنید تا زمانی که پوستتان تر شود. و اجازه دهید تا به مدت 20 ثانیه بر روی پوست بماند و بعد با دستمال کاغذی پاک کنید. این کار را می توانید بارها در طول روز تکرار کنید.

گلاب بهترین ماده برای درمان آکنه

مواد مورد نیاز:

یک قاشق غذاخوری آبلیمو
یک قاشق غذاخوری گلاب
و 30 دقیقه زمان
روش:

تمام مواد را تا زمانی که خوب ترکیب شوند، با هم مخلوط کنید و سپس ترکیب را روی قسمت های آکنه دار، روی پوست بمالید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد شستشو دهید. این کار را یک یا دوبار در هفته تکرار کنید.

گلاب برای درمان پوسته پوسته شدن پوست

مواد لازم :

یک قاشق غذاخوری خاک رس قهوه ای
دو قاشق غذاخوری گلاب
و ده دقیقه زمان
روش :

تمام مواد را تا زمانی که کاملا با هم ترکیب شوند، مخلوط کنید و هم بزنید. صورت خود را پاک کنید و این مخلوط را بر روی آن بگذارید. به آرامی ماساژ دهید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد بشویید . این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

خواص گلاب برای پوست + عصاره گلاب

گلیسیرین و گلاب برای آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست

مواد مورد نیاز :

یک فنجان گلیسیرین
یک دوم فنجان گلاب
و دو دقیقه زمان
روش استفاده :

تمام مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و شب این ترکیب را بر روی پوست خود بمالید و تا صبح نگهدارید. مخلوط باقی مانده را می توانید در یخچال قرار دهید. این کار را هر شب تکرار کنید.

تونر زعفران و گلاب برای پوست

مواد مورد نیاز:

مقداری زعفران
یک دوم فنجان گلاب
یک بطری برای نگهداری
پنبه
مرطوب کننده
و دو دقیقه زمان
روش:

ابتدا زعفران را در گلاب خیس کنید ،تا زمانی که گلاب رنگ زعفران را به خود بگیرد. سپس مخلوط را درون بطری بریزید و هر روز صبح بر با استفاده از پنبه روی پوست خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید.این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

عسل و گلاب برای روشن شدن پوست

مواد مورد نیاز:

3 قاشق غذاخوری گلاب
4 قاشق غذاخوری عسل
و 15 دقیقه زمان
روش:

تمام مواد تشکیل دهنده را تا زمانی که یک مخلوط صاف به دست آورید، با هم ترکیب کنید. سپس ترکیب را به عنوان ماسک بر روی صورت خود بگذارید. به مدت 15 دقیقه صبر کنید و بعد با آب سرد بشویید. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

 خیار و خواص گلاب برای پوست

مواد مورد نیاز:

دو تکه خیار تازه
دو قاشق غذاخوری عسل خانم
یک قاشق غذاخوری گلاب
و پانزده دقیقه زمان
خیار را پوست بکنید و سپس با عسل ترکیب کنید، تا زمانی که یک مخلوط صاف و یکنواخت به دست بیاورید و بعد مقداری گلاب به آن بیفزاید .به خوبیترکیب کنید . این ماسک را بر روی صورت خود بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید . این کار را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

آلوورا و گلاب به عنوان برنزه کننده پوست

مواد مورد نیاز :

یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا
یک قاشق غذاخوری گلاب
و 20 دقیقه زمان
روش :

تمام مواد را باهم ترکیب کنید، تا زمانی که یک مخلوط یکنواخت به دست بیاورید. سپس ترکیب را بر روی پوست صورت بمالید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید و بعد با آب سرد
شستشو دهید. این کار را 2 الی 4 بار در هفته تکرار کنید.

زاج و گلاب برای مو زدایی

مواد مورد نیاز:

یک دوم قاشق چایخوری پودر زاج
2 الی 3 قاشق غذاخوری گلاب
چندین قطره روغن زیتون یا روغن کنجد
پنبه
و یک ساعت زمان
روش :

پودر زاج را با گلاب مخلوط کنید، تا زمانی که کاملا حل شود و سپس با استفاده از یک پنبه بر روی پوست و موها بمالید و پس از خشک شدن می توانید دوباره این کار را تکرار کنید. (اگر پوست حساسی داشته باشید ،بعد از 15 الی 20 دقیقه خودش را نشان می دهد )و بعد از یک ساعت با آب سرد بشویید و با استفاده از روغن زیتون یا کنجد پوست را مرطوب کنید. این کار را 3 الی 4 بار در هفته انجام دهید.

فواید سرکه سیب و خواص گلاب برای پوست

مواد مورد نیاز:

یک قاشق چای خوری سرکه
یک دوم فنجان گلاب
مرطوب کننده
پنبه
و دو دقیقه زمان
روش :

سرکه سیب را با گلاب مخلوط کنید و مخلوط را در یک بطری بریزید و تکان دهید و با استفاده از یک پنبه روی صورت خود بمالید . اجازه دهید تا خشک شود و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را یک یا دو بار در طول روز انجام دهید.

سوء تغذیه در کودکان ؛ از علل و عوارض تا پیشگیری و درمان

خواص گلاب برای پوست + گلاب

بنسن و گلاب ،به عنوان ماسک

مواد مورد نیاز:

یک قاشق غذاخوری پودر بنسن
2 قاشق چایخوری گلاب
و 15 دقیقه زمان
روش :

مواد را با هم ترکیب کنید، تا زمانی که یک مخلوط یکنواخت به دست بیاورید . در صورت لزوم می توانید از گلاب بیشتری استفاده کنید.
این ماسک را بر روی صورت خود بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

گیاه چوب صندل و گلاب برای کاهش لکه

مواد مورد نیاز:

2 قاشق غذاخوری پودر چوب صندل
3 تا 4 قاشق غذاخوری گلاب
و 25 دقیقه زمان
انواع ماسک گلاب

با انواع ماسک گلاب و نحوه استفاده آن ها آشنا شوید
روش :

مواد را در یک کاسه مخلوط کنید و تا زمانی که یک ترکیب یکنواخت به دست بیاورید، هم بزنید.
سپس این ماسک را به مدت 20 الی 25 دقیقه بر روی صورت خود بمالید و با آب سرد بشویید.
این کار را دو الی سه بار در هفته تکرار کنید.

چرا شستشوی صورت با گلاب باید در روتین مراقبت از پوست قرار بگیرد؟

چهار نوع گل رز برای تولید روغن و گلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد: rosa centifolia، rosa gallica rosa moschata و Rosa damascena که همان گل محمدی است. البته استفاده از گل محمدی متداول‌تر بوده، زیرا معطر است و بیشترین میزان عصاره را دارد.

اگر این ماده را در خانه دارید و تا به حال از آن در روتین مراقبتی خود استفاده نکرده‌اید 3 دلیل مهم وجود دارد که می‌تواند شما را به این کار ترغیب کند. این سه دلیل مهم عبارتند از:

قیمت پایین و مقرون‌به صرفه بودن شستشوی پوست با گلاب

اگر مشکلات پوستی زیادی دارید و مواد شیمیایی و محصولات گران‌قیمت پوستی تابه‌حال به شما کمک نکرده نگران نباشید، زیرا لازم نیست یک سبد پر از محصولات مراقبتی گران قیمت تهیه کنید. گلاب یک جایگزین ارزان و کاملاً گیاهی است. این ماده از تسکین پوست ترک خورده گرفته تا به عنوان یک ضد آفتاب ملایم کاربردی است. در واقع با استفاده از این ماده، با یک تیر چند نشان خواهید زد.

خواص گلاب برای پوست - پوست

عوارض اندک شستشوی پوست با گلاب

عوارض جانبی شستشوی پوست با گلاب، این مایع جادویی در مقایسه با مواد و کرم‌هایی که برای روتین مراقبتی استفاده می‌کنید، بسیار کم است. در واقع ممکن است تنها تعداد کمی از افراد به گلاب حساسیت نشان دهند و همین امر باعث شده تا به عنوان یکی از ترکیبات اصلی در محصولات مراقبت پوست هم مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر تا به حال از گلاب برای شستن صورت یا در ترکیبات ماسک استفاده نکرده‌اید بهتر است کمی از آن را روی پوست بازوی خود بزنید، اگر بعد نیم ساعت التهاب یا قرمزی مشاهده نکردید، مانعی برای استفاده از آن وجود ندارد.

مشکل رایجی که افراد در تابستان با آن مواجه هستند تبخیر رطوبت پوست است. گلاب که ماهیت ضد‌باکتریایی و خاصیت قابض دارد، برای آبرسانی و نرمی پوست بسیار عالی است. همچنین عوارض جانبی شستشوی پوست با گلاب، این مایع جادویی در مقایسه با مواد و کرم‌هایی که برای روتین مراقبتی استفاده می‌کنید، بسیار کم است.

خواص فراوان گلاب برای پوست

در مقابل عوارض ناچیز گلاب مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به صورت مفصل به آن پرداخته شده است. اما برای نمونه کافی است بدانید که با هر نوع پوستی سازگاری دارد. به طور مثال مشکل رایجی که افراد در تابستان با آن مواجه هستند؛ تبخیر رطوبت پوست است.

گلاب که ماهیت ضد‌باکتریایی و خاصیت قابض دارد، برای آبرسانی و نرمی پوست بسیار عالی است. یا اگر مدام جوش می‌زنید، به دلیل کنترل چربی پوست در صورت استمرار شستن پوست با آن برای همیشه با این مشکل خداحافظی خواهید کرد.

فواید روانی
اگر جز افرادی هستید که خواب منظمی ندارید ، شاید جالب باشد بدانید که اسپری کردن گلاب بر روی پوست و یا شستن صورت با آن حس آرامش را تقویت کرده و خواب راحتی را هم برای شما رقم خواهد زد. همچنین خلق و خو را بهتر کرده و خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی دارد. سردرد را هم تسکین می‌دهد که به دلیل اثرات تنش‌زدایی آن است.

نحوه شستن صورت با گلاب

با توجه به مواردی که در مورد ضرورت استفاده از گلاب در روتین پوستی گفته شد، اگر می‌خواهید از آن برای شستن صورت و یا بدن خود استفاده کنید، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را که همگی تست شده و دارای اثربخشی بالاست امتحان کنید. اگر می‌خواهید از این ماده برای شستن صورت و یا بدن بهره ببرید، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید.

اسپری کردن گلاب بر روی پوست و یا شستن صورت با آن حس آرامش را تقویت کرده و خواب راحتی را هم برای شما رقم خواهد زد

ماسک گلاب برای آبرسانی و آرام کردن پوست

آبرسانی به پوست به خصوص در فصولی چون تابستان که تبخیر آب پوست بالاست یا در زمستان که سرمای بیش از حد خشکی پوست را به همراه دارد، اهمیت زیادی دارد. به دلیلی خواص گلاب برای پوست ماسک گلاب برای داشتن پوستی هیدراته مفید است. موادی که احتیاج دارید ½ فنجان گلاب، یک مشت نعنا و 2 قاشق غذاخوری آبلیمو است.

این مواد را با هم مخلوط کرده و برای شستن پوست استفاده کنید. شفافی و شادابی پوست صورت بعد از استفاده و شستشوی پوست با گلاب مثال‌زدنی است و به از بین بردن چربی اضافی پوست کمک می‌کند.

ماسک شستشوی صورت ضد التهاب

برای تهیه این ماسک ۱/۴ گلبرگ گل محمدی، ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۲ قاشق غذاخوری پودر چوب صندل، ۴ قاشق غذاخوری گلاب و ۱ قاشق چایخوری زردچوبه (اختیاری) را مخلوط کنید و روی پوست صورت خود بزنید. بعد از 15 دقیقه بشویید و شاهد تغییر رنگ پوست و از بین رفتن سلول‌های مرده باشید.

ماسک گلاب و ماست

1/4 فنجان برگ گل محمدی، 2 قاشق غذاخوری ماست، 1 قاشق غذاخوری گرم یا آرد نخودچی و 2 قاشق غذاخوری گلاب برای این ماسک لازم است تا خمیر غلیظی به دست آید. بعد خمیر را به صورت بمالید و اجازه دهید ماسک خشک شود. در انتها هم صورت را با شیر و سپس آب سرد بشویید.

خواص گلاب برای پوست - گل محمدی

شستشوی پوست با گلاب و استفاده به عنوان تونر

انتخاب یک تونر خوب از میان محصولات متعدد موجود در بازار کار سختی است و ممکن است قیمت این محصول با بودجه مدنظر شما برای خرید محصولات مراقبتی همخوانی نداشته باشد. از گلاب به عنوان پاک‌کننده یا تونر صورت استفاده کنید.

بعد از شستشو با پاک‌کننده معمولی، شستشوی پوست با گلاب را جز روتین مراقبتی خود قرار دهید. کافیست یک اسپری خالی پیدا کنید و گلاب را درون آن بریزید و به جای تونر روی پوست خود اسپری کنید. بعد هم با پدهای آرایشی صورت را پاک کنید. اگر گلابی که در اختیار دارید غلیظ است کمی با آب مخلوط کنید.

استفاده به عنوان مکمل همراه با روغن‌های طبیعی

هزاران سال است که استفاده از روغن‌های طبیعی که به عنوان روغن‌های شفابخش هم شناخته می‌شود برای داشتن پوستی شاداب و سالم متداول است. اگر شستن صورتتان با گلاب خالص برای شما چندان خوشایند نیست، بهتر است چند قطره از آن را با روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل مخلوط کرده و بعد روی پوست خود بزنید. با این کار شما یک نرم‌کننده طبیعی در خانه دارید که بسیار مفید هم هست.

یخ گلاب

به جای شستن صورت با گلاب به صورت عادی، کمی آن را رقیق کرده و در قالب یخ بریزید. هر شب قبل خواب یکی از یخ‌های کوچک را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید خشک شود. حس خنکی و آرامش‌بخش بودن آن باعث می‌شود که هر شب آن را امتحان کنید. همچنین یخ در بستن منافذ پوستی و کاهش جوش و آکنه بسیار اثربخش است.

یخ گلاب چیست ؟

به جای شستن صورت با گلاب به صورت عادی، کمی آن را رقیق کرده و در قالب یخ بریزید. هر شب قبل خواب یکی از یخ‌های کوچک را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید خشک شود.

آیا شستشوی پوست با گلاب عوارض دارد؟

عوارض جانبی شستشوی پوست با گلاب، این مایع جادویی در مقایسه با مواد و کرم‌هایی که برای روتین مراقبتی استفاده می‌کنید، بسیار کم است. در واقع ممکن است تنها تعداد کمی از افراد به گلاب حساسیت نشان دهند

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

25 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *