گروه آشپزی شادمگ اینبار با تهیه خورشت کوفته قلقلی در خدمت شماست. غذای خوشمزه پرطرفداری که میتوانید هر وقت عجله دارید آن را براحتی وبه سادگی آماده و سرو کنید.

تهیه خورشت کوفته قلقلی

کوفته قلقلی یکی از غذاهای خوشمزه و معروف کشورمان است که در شهرهای مختلف کشور با روش های متفاوتی طبخ می شود. این کوفته خوشمزه کمی شبیه به کوفته تبریزی است. طعم این کوفته خوشمزه کمی شبیه به شامی کباب است.

خورشت کوفته قلقلی

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر کوفته قلقلی تهیه کنید.

در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خورشت کوفته قلقلی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورشت کوفته قلقلی با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • تخم مرغ ۱ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • آرد نخودچی به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

خورشت کوفته قلقلی

طرز تهیه خورشت کوفته قلقلی

ابتدا ۱عدد پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و با رنده ریز می کنیم و آب اضافه آن را بیرون می ریزیم .

در کاسه ای بزرگ پیاز را با گوشت چرخ کرده مخلوط می کنیم و تخم مرغ را در پیاله ای می شکنیم اگر از سالم بودن آن مطمئن شدیم به گوشت و پیاز می افزاییم.

فلفل،نمک و زردچوبه را نیز روی مواد می پاشیم و زیر و رو می کنیم . ۱ قاشق آرد نخودچی نیز کم کم در حال مخلوط کردن مایع کوفته روی آن می پاشیم . اگر احساس کردید هنوز شل است مایع مجددا ۱ قاشق دیگر آرد نخودچی بریزید.

ادویه جادویی همه کاره که طعم غذا را عالی می کند

خورشت کوفته قلقلی

دقت کنید زیاد سفت شدن مایع باعث می شود که کوفته زمان سرخ شدن خشک شوند پس نه خیلی سفت و نه شل در حدی که بشود به آن حالت داد.

اگر احساس کردید مایع سفت شده است مقدار کمی آب ولرم به آن اضافه کنید تا ظاهری شبیه ماست به خود بگیرد.

اگر دوست دارید کوفته های شما در خورشت کوفته قلقلی حسابی سرخ شود ،در ظرفی که کوچک باشد با عمقی زیاد روغن بریزید . به حدی که کوفته ها در آن شناور باشند و با حرارت کم اجازه دهید تا روغن به مرور زمان داغ شود (تا زمانیکه کوفته ها را در روغن می اندازید خوب مغز پخت شود و فقط ظاهر آن سرخ نشود)

سرخ کردن کوفته قلقلی

سپس با قاشق مقداری از کوفته را بر می داریم و با دو کف دست به شکل یک دایره مایع کوفته را حالت می دهیم . در روغن داغ شده قرار می دهیم تا سرخ شود. اگر تمایل ندارید تا این حد کوفته ها سرخ شوند در تابه ای کمی روغن می ریزیم.

خورشت کوفته قلقلی

صبر می کنیم تا با حرارت کم داغ شود و بعد کوفته را با کف دست حالت می دهیم . در تابه می چینیم و کمی که رنگ آن تغییر کرد بر میگردانیم تا طرف دیگر آن نیز تغییر رنگ دهد. اگر دوست داشتید می توانید صبر کنید تا کمی سرخ نیز بشود.

در حین سرخ شدن کوفته ها می توانیم سس را نیز آماده کنیم . گوجه فرنگی ها را می شوییم و روی تخته ریز خرد می کنیم . ۱ عدد پیاز باقیمانده را پوست می گیریم و روی تخته نگینی خرد می کنیم . در تابه ای روغن می ریزیم و کمی که داغ شد پیاز را در آن تفت می دهیم تا نرم شود.

طرز تهیه بستنی خشک میوه ای با روشی ساده

آنگاه رب گوجه فرنگی را می افزاییم و در روغن تفت می دهیم تا رنگ آن تیره تر شود . بعد گوجه فرنگی ها را اضافه می کنیم و تفت می دهیم . نمک،فلفل سیاه روی آن ها می پاشیم و ۱ لیوان آب به سس می افزاییم.

کوفته قلقلی سرخ شده یا تفت داده شده را در سس می چینیم. تامل می کنیم تا با حرارت کم خوب جا بیافتد و کوفته ها کاملا طعم دار و پخته شوند و آب آن تبخیر شود. در پایان خورشت کوفته قلقلی را در بشقابی می ریزیم و با پلو یا نان نوش جان کنید.

خورشت کوفته قلقلی

 نکات مهم تهیه کوفته قلقلی مجلسی

  • کوفته ریزه یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ ایرانی است که از گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود.
  • کوفته ریزه را به همراه نان یا برنج کته‌ای سرو می‌کنند.
  • نام دیگر کوفته ریزه، کوفته قلقلی است.
  • کوفته ریزه یک غذای مقوی و پرکالریه به خاطر گوشت و همچنین ادویه‌هایی که در تهیه آن به کار برده می‌شود.

خورشت کوفته قلقلی مجلسی

برای تهیه کوفته ریزه مجلسی ابتدا پیازها را با رنده ریز رنده می کنیم، سپس آب اضافی شان را می گیریم. در ادامه پیاز آب گرفته را به همراه گوشت چرخ کرده و مقداری نمکف فلفل سیاه و زردچوبه به یک کاسه بزرگ اضافه می کنیم.

در این مرحله تخم مرغ را به همراه پودر سوخاری، پاپریکا و ادویه کاری به کاسه اضافه می کنیم و مواد را به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم تا کاملا یکدست و چسبناک شوند، سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم.

طرز تهیه پیتزا در ماهیتابه بدون فر با همان کیفیت

خورشت کوفته قلقلی

پس از گذشت یک ساعت کاسه را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد، به اندازه یک گردو از مایه گوشت بر می داریم و با دست شکل می دهیم.

حالا کوفته ها را داخل روغن داغ می اندازیم و به طور کامل سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. برای تهیه سس کوفته ها، آب گوشت را به همراه رب انار داخل یک تابه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

در صورتی که آب گوشت در دسترس نداشتیم، می توانیم ۲ پیمانه آب داغ را با یک عصاره گوشت ترکیب کنیم.  آرد ذرت را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سس کمی غلیظ شود.

پس از اینکه سس به غلظت مناسب رسید، کوفته ها را درون سس قرار می دهیم و اجازه می دهیم سس به خورد کوفته ها برود. در ۵ دقیقه پایانی دانه های انار را به همراه گشنیز به سس اضافه می کنیم. در پایان خورشت کوفته قلقلی را به همراه برنج سرو می کنیم.

طرز تهیه خورشت کوفته قلقلی خوشمزه

خورشت کوفته قلقلی چیست؟

کوفته قلقلی یکی از غذاهای خوشمزه و معروف کشورمان است که در شهرهای مختلف کشور با روش های متفاوتی طبخ می شود. این کوفته خوشمزه کمی شبیه به کوفته تبریزی است. طعم این کوفته خوشمزه کمی شبیه به شامی کباب است.

خورشت کوفته قلقلی را چطور سرو میکنند؟

کوفته ریزه را به همراه نان یا برنج کته‌ای سرو می‌کنند.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

25 دی 1402

بروز رسانی توسط

shadi hemati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *