افتتاح حساب ترکیه
ديدني هاي دشت ارژن

یکی از بهترین جاذبه های دیدنی شیراز که بی‌بروبرگشت هر مسافری با گذر از آن دل به دیدنی‌هایش می‌دهد، ديدني هاي دشت ارژن است. همراه اين مطلب از گروه سفر شادمگ باشيد تا از اين طبيعت بكر لذت ببريد.

دشت ارژن شیراز کجاست؟

دشت ارژن در منطقه‌ای حد فاصل شیراز و کازرون می‌باشد. این دشت میان دو شهر شیراز و کازرون قرار گرفته به طوری که فاصله دشت ارژن با هر کدام از شهر‌ها دقیقا ۶۰ کیلومتر می‌باشد. اگر آوازه دشت‌های سرسبز شیراز را شنیده‌اید می‌دانید که دشت ارژن طبیعت بسیار زیبایی دارد.

ديدني هاي دشت ارژن

در‌ واقع دشت ارژن شیراز در نزدیکی کوه‌های زاگرس در استان فارس قرار گرفته و به همین دلیل بارندگی‌های منظم در آن اتفاق می‌افتد. رطوبت هوا و خاک حاصلخیز باعث شده پوشش گیاهی یک‌دست و سرسبزی در این دشت به وجود بیاید. اگر اهل عکاسی هستید و به دنبال هترین لوکیشن عکاسی در شیراز هستید، این دشت زیبا بهترین گزینه برای شماست.

هوای کوهستانی، درختان و علفزار‌های سبز، چند دریاچه و آبشار از جمله جاهای دیدنی دشت ارژن شیراز می‌باشند. به یاد داشته باشید که این خطه سرسبز، قرن‌ها پیش گسترده‌تر بوده و نقش اساسی در شکل‌گیری تمدن‌های منطقه فارس ایفا کرده است. چندین اثر تاریخی مهم هم در دشت ارژن شیراز و یا نزدیکی آن وجود دارند که این واقعیت را برای ما روشن می‌سازند.

پیشینه دشت ارژن شیراز

فرقی نمی‌کند، این دشت را ارژن صدا کنیم یا ارجن و ارزن. هر اسمی که دارد، یکی‌یک‌دانه دیار شیرازی‌هاست. دشت ارژن شیراز یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین تفرجگاه‌های شیراز به شمار می‌آید، طوری‌که اگر پای خاطرات سفر به شیراز باز شود، از این دشت چندین قصه شیرین از خاطرات بزرگ‌ترهایمان نصیبمان می‌شود.

ديدني هاي دشت ارژن

ارژن تا همین چند سال پیش بخشی از شهر کازرون به شمار می‌رفت، اما چند سالی است به فرزندی شهر شیراز درآمده است. بااین‌حال بعضی‌ها هنوز دشت ارژن را جز کارزون می‌دانند. جالب است بدانید، در شعرهای فردوسی قاآنی از این دشت به درختچه بادامی اشاره شده که از چوب آن کمان می‌ساختند و از بادام تلخ آن دارو.

پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژن

نوبتی هم باشد، نوبت به پوشش گیاهی سرسبز و زیبای دشت ارژن می‌رسد. هم‌نشینی با کوه‌های زاگرس برای این دشت یک موهبت الهی بوده و باعث شده به‌طور منظم در این منطقه بارندگی باشد. آب‌وهوای کوهستانی و خاک حاصلخیز روی خوش به دشت نشان داده تا شاهد رویش درختان (بلوط و زالزالک و بادام)، علفزارهای سرسبز و پدیدآمدن چندین دریاچه و آبشار باشیم.

پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژناگر می‌خواهید فصل عاشقانه دشت ارژن شیراز را ببینید، در فصل زمستان رهسپار دشت شوید تا دشتی پوشیده از گل‌های نرگس را ببینید و عطری بهشتی تنفس کنید.

هر آنچه در خصوص سفر به قبرس باید بدانید ؛ از گرفتن ویزا تا هزینه‌های سفر به قبرس

ديدني هاي دشت ارژن

دشت ارژن الحق یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران است که با همه سادگی‌اش از تمام‌عیاران شیراز محسوب می‌شود. بی‌شک یک چنین منطقه‌ای، سرپناه بسیاری از حیوانات اصیل ایرانی می‌تواند باشد. قبل‌تر شیر ایرانی در این منطقه زندگی می‌کرد، ولی دیگر اثری از این حیوان وجود ندارد! البته برخی از گونه‌های خاص نظیر آهو و گوزن و دیگر حیواناتی مثل گاو و گوسفند در این منطقه به حیات خود ادامه می‌دهند. امیدوارم قدر این حیوانات بی‌زبان را بیشتر بدانیم و برای محافظت از آن‌ها کوتاهی نشود.

چرا باید از ديدني هاي دشت ارژن بازدید کنیم؟

اگر در گوگل عبارت «دشت ارژن شیراز عکس» را جستجو کنید، تصاویر این منطقه زیبا شما را مسحور خواهند کرد. این دشت جزو جاهای دیدنی شیراز می‌باشد که کمتر شناخته شده است. می‌خواهیم جاهای دیدنی دشت ارژن را نام ببریم تا بدانید چرا سفر به دشت ارژن پیشنهاد می‌شود.

ديدني هاي دشت ارژن

دریاچه ارژن

دریاچه ارژن در دشت ارژن شیراز قرار گرفته است. این دریاچه حدود ۲ هزار هکتار بوده و آب آن از رودخانه دالکی و بارندگی‌ها تأمین می‌گردد. منظره‌ای در دریاچه و محیط اطراف آن به وجود آمده بسیار زیبا و کم نظیر است. تصویر رشته کوه‌های اطراف دریاچه، در آب منعکس می‌شود، علاوه بر آن تک درختان زیبا، گل‌های شقایق وحشی و بوته‌های زالزالک جزو زیبایی‌های دریاچه ارژن هستند.

محیط اطراف دریاچه برای پیک نیک با خانواده یا دوستان مناسب است. همچنین اگر می‌خواهید برای ساعتی از مشغله و آلودگی شهر دور باشید، دریاچه ارژن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. وقتی نسیم ملایمی از کوه‌های زاگرس به دریاچه می‌وزد، عِطر طبیعت از علفزار‌های اطراف شنیده می‌شود که تجربه‌ای لذت بخش از سفر به طبیعت خواهد بود.

اگر این تصاویر زیبا را از دریاچه ارژن برای خود تداعی کردید، انگیزه کافی برای سفر به این خطه زیبا را در خود به وجود آورده‌اید.

ديدني هاي دشت ارژن

جاهای تفریحی و ديدني هاي دشت ارژن

اگر شما هم تور شیراز از تهران یا تور شیراز از مشهد را رزرو کردید می توانید اوقات پر نشاطی را در جاهای تفریحی ديدني هاي دشت ارژن گذرانید. دریاچه پریشان از بکرترین مناطق دیدنی دشت ارژن است که در لیست جاذبه های تور شیراز یا استان فارس قرار دارد. دریاچه پریشان نسبت به دریاچه ارژن وسعت کمتری دارد ولی زیبایی‌های آن با دریاچه ارژن قابل مقایسه است.

این دریاچه همچون نگین آبی میان کوهستان قرار گرفته و اطراف آن را بوته‌های گل‌های وحشی احاطه کرده است. اگر در فصل بهار و مخصوصا فروردین و اردیبهشت ماه به دشت ارژن و اطراف دریاچه پریشان بروید، بوته‌های گل وحشی را مشاهده خواهید کرد.

دشت ارژن شیراز

اگر بارندگی به میزان کافی بوده باشد، در قسمت‌های زیادی از دشت، شقایق‌های وحشی می‌رویند.

ديدني هاي دشت ارژن

عکاسی در اطراف دریاچه پریشان تجربه لذت بخشی است. شاید بتوانید بهترین تصاویر را از طبیعت استان فارس ثبت کنید. مطمئن باشید در این منطقه سوژه‌ها کلیشه‌ای نیستند و تمام کادر‌ها شبیه به زیباترین کارت پوستال‌ها خواهند بود. حتی با دیدن عکس دشت ارژن می توانید به زیبایی های این منطقه پی ببرید.

آبشار چرونیز از ديدني هاي دشت ارژن

آبشار چرونیز با نام آبشار ارژن هم شناخته می‌شود. این آبشار در دشت ارژن قرار گرفته و یکی دیگر از جاهای دیدنی این دشت محسوب می‌گردد. آبشار چرونیز آبشاری با عرض زیاد است که از صخره‌های خزه پوش سرازیر می‌گردد. زیباترین و پر آب‌ترین حالت آبشار چرونیز را در بهار مشاهده خواهید کرد.

سفری هیجان‌ انگیز به آبشار دوقلوی وارک لرستان

البته در فصل زمستان هم این آبشار زیبایی‌های خاص خود را دارد. آبشار یخ می‌بندد و قندیل‌های یخی به وجود می‌آیند. در نزدیکی این آبشار چندین رستوران، بوفه، نمازخانه و سرویس بهداشتی ساخته شده است که میزبان گردشگران تور شیراز است.

ديدني هاي دشت ارژن

شهر تاریخی بیشاپور

شهر تاریخی بیشاپور در دشت ارژن و در نزدیکی شهر کازرون قرار گرفته است. در شهر باستانی بیشاپور می‌توانید کتیبه سنگی بزرگی را مشاهده کنید که به دوران ساسانیان تعلق دارد. شهر بیشاپور با پیشرفته‌ترین علم مهندسی در دوران خود ساخته شده و در دوره‌ای دیگر تبدیل به مکانی متروکه شده است. دشتی سرسبز شهر بیشاپور را در میان گرفته است بنابراین سفر به شهر تاریخی بیشاپور، بازدید از طبیعت و آثار تاریخی به طور هم‌زمان است.

ديدني هاي دشت ارژن

چادر‌های عشایر از ديدني هاي دشت ارژن

اگر در زمان ییلاق به دشت ارژن سفر کنید می‌توانید چادر‌های عشایر را مشاهده نمایید. عشایر در طول کوچ خود و در فصل ییلاق به دشت ارژن می‌آیند. در دشت، چادر‌های عشایر جلب توجه می‌کنند. همچنین دام‌ها آزادانه به چرا مشغول هستند و چشم انداز زیبایی در دشت ارژن شیراز به وجود می آید. بهتر است در سفر به این دشت، زندگی مسالمت آمیز انسان را با طبیعت، از عشایر بیاموزیم.

ديدني هاي دشت ارژن

آثاری تاریخی در همسایگی دریاچه ارژن

حدود 65 کیلومتر از دریاچه ارژن تا شهر باستانی بیشاپور در مرکز کازرون فاصله است. این شهر تاریخی که هوش ایرانیان را در طراحی شهری به رخ می‌کشد، اثر ارزشمند به‌جامانده از دوران ساسانیان است. سنگ‌نبشته و نقش برجسته‌ی بیشاپور، قدمت باستانی و سرگذشت تاریخی شهر را برای باستان‌شناسان روایت می‌کند.

در دره‌ی بیشاپور، یکی دیگر از آثار ارزشمند تاریخی ساسانیان به‌نام معبد آناهیتا وجود دارد که به شکل مکعبی بدون سقف، با سبک‌وسیاق معماری خاص هخامنشی ساخته شده و از بندبند آن می‌توان شکوه تاریخ پرقدمت ایران را مشاهده کرد.

ديدني هاي دشت ارژن

امکانات در دشت ارژن شیراز

در نزدیکی آبشار چرونیز، امکانات مختلفی وجود دارد که در بخش مربوطه از آن‌ها نام بردیم. همچنین در نزدیکی روستا‌ها، فروشگاه‌های کوچکی دایر هستند. این غرفه‌ها توسط روستاییان گردانده می‌شوند و محصولاتی مانند لبنیات محلی، ترشی‌، صنایع دستی و… در آن‌ها عرضه می‌گردد.

بهترین رستوران های دشت ارژن شیراز

رستوران های دشت ارژن جزو بهترین رستوران های شیراز محسوب می شوند که از کیفیت بالایی برخوردارند. اگر حین گشت و گذار در این منطقه تفریحی و توریستی قصد نوش جان کردن یک وعده غذای خوش طعم را داشتید می توانید به سراغ رستوران های زیر بروید:

رستوران شاندیز آبشار

در لیست رستوران های دشت ارژن رستوران شاندیز آبشار از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این رستوران دارای محیطی بسیار دلنشین و منحصربفرد است که لذت صرف غذا را دوچندان می کند. تصور کنید در فضایی باز در کنار یک کوه و صخره زیبا که آبشاری از آن جاری است و منظره ای چشم نواز خلق شده در حال نوش جان کردن غذایی لذیذ هستید. قطعا این تصور برای هر گردشگری می تواند جذاب باشد.

راهنمای سفر به بلغارستان همراه با معرفی جاهای دیدنی بلغارستان + روش کاهش هزینه‌ های سفر

علاوه بر میز و صندلی های فضای باز آلاچیق های اختصاصی با طراحی بی نظیری نیز در رستوران شاندیز دشت ارژن شیراز وجود دارد که تجربه صرف غذا در آنها می تواند خاطره ای به یادماندنی از سفر به شیراز برایتان به ارمغان آورد. این رستوران از امکانات متنوعی همچون موسیقی زنده، چایخانه سنتی با سرو چای و قلیان، کافی شاپ، پارکینگ مناسب، سرویس VIP و تشریفات ویژه، رزرو تلفنی و … برخوردار است.

از مهمترین و بهترین غذاهای رستوران شاندیز آبشار دشت ارژن شیراز می توان به شیشلیک، انواع کباب ها، غذاهای سنتی ایرانی، غذاهای محلی استان فارس و شیراز و … اشاره نمود. این غذاها توسط شرآشپزان حرفه ای و باتجربه و با استفاده از مرغوبترین مواد اولیه طبخ و ارائه می گردند.

ديدني هاي دشت ارژن

رستوران صوفی

یکی دیگر از بهترین رستوران های منطقه گردشگری دشت ارژن رستوران صوفی است. این رستوران با معماری خاص و طراحی متفاوت محیطی شگفت انگیز و دل انگیز برای صرف غذا فراهم کرده است. بهره گیری از دکوراسیون و چیدمان سنتی با وسایل و تجهیزات نوستالژی می تواند اوقات خوشی را برای گردشگرانی که رستوران صوفی را جهت صرف غذا انتخاب می کنند به ارمغان آورند.

علاوه بر سرو انواع غذاهای لذیذ و با کیفیت از دیگر مزایای رستوران صوفی می توان به مدیریت و پرسنل حرفه ای و آموزش دیده آن اشاره نمود که به بهترین شکل ممکن از مهمانان پذیرایی می کنند. شما می توانید در این رستوران غذاهای متنوعی همچون چلو ماهیچه، چلو گردن، کباب برگ، کباب کوبیده، جوجه کباب، فسنجان، زرشک پلو با مرغ و دیگر غذاهای ایرانی و سنتی را به همراه پیش غذاهای خوشمزه و نوشیدنی های گوارا سفارش دهید.

رستوران ولیعصر

رستوران ولیعصر که دارای محوطه سرسبز و شگفت انگیز باغ است نیز جزو بهترین رستوران های دشت ارژن شیراز به شمار می رود. اگر قصد دارید یک خاطره به یادماندنی از سفر به شیراز و دشت ارژن برای خود رقم بزنید می توانید به سراغ این رستوران بروید. صرف انواع غذاهای با کیفیت در محیط جذاب رستوران و آلاچیق ولیعصر و در کنار آبشارها و چشمه های فراوان و موسیقی زنده بسیار لذت بخش خواهد بود. این رستوران جزو قدیمی ترین و محبوبترین رستوران های این منطقه نیز محسوب می شود که دارای آلاچیق های سرپوشیده است.

ديدني هاي دشت ارژن

زمان بازدید از ديدني هاي دشت ارژن

مانند بسیاری از جاهای دیدنی شیراز و استان فارس، بهترین فصل برای بازدید از دشت ارژن فصل بهار است. پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌های فروردین و اردی‌بهشت از این دشت زیبا بازدید کنید. در فصل بهار بوته‌های وحشی به گل می‌روند، دریاچه‌ها و آبشار‌ها پرآب هستند، مرتع‌ها سرسبز‌تر از همیشه به چشم می‌خورند و دشت ارژن به زیبایی قرن‌های گذشته خواهد بود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 آذر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *