دیدنی های لرستان

دیدنی های لرستان آنقدر زیبا و دلچسب است که قطعا با خواندن این مطلب گروه سفر شادمگ این استان در اولویت لیست سفرهای شما قرار خواهد گرفت.

لرستان چطور جایی است؟

نام لرستان به معنی زیستگاه قوم لر است. این استان با مرکزیت خرم آباد و 11 شهرستان در غرب کشور قرار گرفته است.

از نظر آب و هوا

دقت کرده‌اید ما ایرانی‌ها همیشه با چهار فصل بودن کشورمان فخر میفروشیم؟ لرستان دقیقا مصداق یکی از استان‌های چهارفصل و خوش آب و هواست. به دلیل وجود رشته کوه زاگرس، سرزمینی کوهستانی به حساب می‌آید و میانگین بارندگی در آن بالا است. (سومین استان پربارش کشور بعد از گیلان و مازندران)

دیدنی های لرستان

از نظر تاریخی

تاریخ غنی لرستان نیاز به تعریف و تمجید ندارد! کافی است بدانید لرستان، تنها استان ایران است که یکی از چهار بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده است. آثار زندگی در این منطقه به مهاجرت قوم ماد، و حتی قبل از آن برمی‌گردد.

راه های ارتباطی

برای اینکه خودتان را به لرستان برسانید می‌توانید از سه راه سفر جاده‌ای، هوایی و ریلی استفاده کنید. اگر سفرتان را جاده‌ای و از تهران آغاز کنید، تا لرستان حدود 400 کیلومتر راه دارید. برای سفر با قطار، می‌توانید بلیطی به مقصد شهرستان اندیمشک و دورود رزرو کنید.

تاریخچه لرستان

لرستان یکی از استان‌های غربی ایران به عقیده برخی از باستان‌شناسان از حدود هزاره چهارم مسکونی بوده اما به‌دلیل نداشتن خط، هویت اقوام آن زمان ناشناخته مانده است. به‌همین‌دلیل باستان‌شناسان، لرستان را از معدود سرزمین‌هایی می‌دانند که انسان‌ها به منظور کشاورزی، اهلی کردن حیوانات و یکجانشینی آن را انتخاب کرده‌اند.

آثاری که از دوره‌های مختلف در دره‌ها و غارهای لرستان باقی‌ مانده نشان می‌دهد که بشر از حدود هزاره چهارم پیش از میلاد در لرستان ساکن بوده است. در دوره حکومت هخامنشیان و ساسانیان، استان لرستان بخشی از سرزمین پارس بود اما پس از اسلام و در زمان خلافت عباسیان، بخش‌های غربی و مرکز لرستان تا چندین قرن به‌صورت خودمختار اداره می‌شدند.

متأسفانه در زمان حمله مغول و تیمور لنگ، لرستان مورد حمله قرار گرفت و شهرها غارت و ویران شدند. از زمان صفویان، لرستان، جاپلق و بروجرد به صورت ایالت‌هایی خودمختار و مستقل اداره می‌شدند. اواخر دوره قاجار اما لرستان و خوزستان را یک ایالات در نظر می‌گرفتند. در دوران پهلوی، رضاخان با فرستادن نیروی نظامی به ناامنی‌های لرستان برای همیشه پایان داد. حتی در زمان جنگ ایران و عراق، لرستان به دلیل موقعیت استراتژیکی که داشت بارها مورد حمله و بمباران قرار گرفت و غیورمردان این خطه برای دفاع از کشور، شهید دادند.

دیدنی های لرستان

آب و هوای لرستان

لرستان به لحاظ هواشناسی و اقلیم، منطقه‌ای چهار فصل است که آب و هوایی معتدل و متنوع در طول سال دارد. تنوع دما را می‌توانید در فواصل شمال به جنوب و شرق به غرب لرستان به خوبی حس کنید. به‌عنوان مثال، اگر در فصل زمستان شمال لرستان را برف و کولاک در بر گیرد، قسمت‌های جنوبی این استان هوایی بارانی و مطبوع خواهد داشت.

در استان لرستان سه ناحیه مشخص آب و هوایی سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم جنوبی دیده می‌شود. لرستان سومین استان پُرآب کشور است و حدود ۱۲% از آب‌های زمینی را در اختیار دارد.

دیدنی های لرستان در خرم آباد

خرم‌آباد از جمله شهرهایی است که اکثر جاهای دیدنی لرستان را در خود جای داده است. از جاهای دیدنی خرم‌آباد که هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمام گپ خرم‌آباد
  • موزه باستان‌شناسی
  • قلعه‌ فلک‌الافلاک
  • دریاچه کیو
  • آبشار نوژیان
  • پارک جنگلی مخمل‌کوه
  • جنگل و آبشار نای‌انگیز
  • آبشار وارک
  • غار دوشه
  • آبشار سرکانه یا گریت
  • آبشار افرینه
  • موزه مردم‌شناسی

دیدنی های لرستان در الیگودرز

شهرستان الیگودرز به دشت لاله‌های واژگون شهرت دارد، دشتی که هر ساله در فصل بهار از گل‌های زیبای لاله‌ واژگون قرمز و زرد پوشیده می‌شود. این دشت زیبا که در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان الیگودرز واقع شده، بزرگترین دشت طبیعی لاله واژگون در ایران است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر برای سفر به لرستان برنامه‌ریزی می‌کنید، الیگودرز را جزو برنامه‌ جاهای دیدنی لرستان قرار دهید، چون این شهرستان غیر از دشت لاله‌های سرخ، جاذبه‌های طبیعی زیبای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • آبشار آب سفید
  • دره و آبشار چکان
  • قالی کوه
  • دشت لاله های واژگون الیگودرز لرستان

دیدنی های لرستان در کوهدشت

دیدنی های لرستان

یکی از محبوب‌ترین دیدنی های لرستان در شهرستان کوهدشت، تنگه شیرز است که در محل تلاقی سه استان لرستان، ایلام و کرمانشاه شکل گرفته است. این تنگه که از میان آن رودی جریان دارد، با دیوارهایی به ارتفاع ۱۵۰ متر تا ۲۰۰ متر محاصره شده است. فرسایش ناشی از بارندگی باعث شده تا دیوارهای آهکی این تنگه حالتی چین‌خورده و شیب‌دار داشته باشند. جالب است بدانید که در این تنگه آثاری از زندگی غارنشینی به‌جای مانده که نشان از حضور زندگی در زمان‌های قدیم دارد. از دیگر جاهای دیدنی کوهدشت لرستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • قلعه کوهزاد یا وزنیار
  • مقبره داوود رشید
  • غار میرملاس
  • معبد سرخ دم‌ لری
  • پل کشکان
  • غار عالی‌آباد
  • منطقه جنگلی بلوران
  • قلعه زاغه یا زاخه
  • پلی سی‌پله
  • معبد سرخ دم لکی
  • نقوش صخره‌ای هومیان و میرملاس
  • غار بت‌خانه

جاهای دیدنی دورود لرستان

دورود نیز مانند الیگودز دشتی از لاله‌‌های واژگون سرخ و زرد دارد که در بخش رزستان یا رزسو در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان دورود واضه شده است. بهترین زمان بازدید از این دشت زیبا، نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت خواهد بود یعنی زمانی‌ها که تمام‌ لاله‌های زیبا شکفته‌اند. از دیگر دیدنی های لرستان دورود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کوه پریز
  • آبشار وقت ساعت
  • کوه قارون
  • آبشار آبگرم
  • تالاب ازگن
  • غار منو
  • آبشار بیشه یا پوران
  • تنگه لی‌لی
کشورهایی که می توانید بی دردسر بدون ویزا به آنها سفر کنید

بهترین دیدنی های لرستان کدامند؟

همان‌طور که در اوایل مقاله هم اشاره کردیم، گشت و گذار در لرستان بیشتر از نوع طبیعت‌گردی است. البته منظورمان این نیست که در لرستان از امکانات بی‌بهره می‌مانید. شهر به اندازه خودش رستوران و هتل و مراکز مدرن هم دارد.

دیدنی های لرستان

اما مزیت رقابتی نسبت به بقیه شهرها، طبیعت لرستان است. حتما شنیده‌اید که به این شهر لقب بهشت آبشارهای ایران را داده‌اند. بهتر است معرفی جاذبه های گردشگری لرستان را شروع کنیم تا خودتان با زیبایی‌های این منطقه آشنا شوید:

 قلعه فلک الافلاک؛ نگین دیدنی های لرستان

حتی اگر هیچ چیز از لرستان ندانید احتمالا اسم فلک الافلاک به گوشتان خورده باشد. این قلعه برجسته‌ترین نماد شهر است که از دوران ساسانیان به یادگار مانده. موقیت مکانی آن روی تپه‌ی مشرف به خرم آباد قرار داد و به همین دلیل تقریبا از همه جای شهر قابل مشاهده است. این دژ پر رمز و راز، از زمان ساسانیان تا قاجار مورد استفاده حاکمان مختلفی بوده و اتفاقا نامش نیز حداقل سه چهار باری عوض شده است! (نام‌های دژ شاپور، قلعه اتابکان، قلعه دوازده برجی و… از اسامی قدیمی برج هستند.)

دیدنی های لرستان

تا زمان قاجار، کاربری برج به صورت مرکز فرماندهی یا محل زندگی حاکمان بود. اما در حال حاضر به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری خرم آباد مطرح است. معماری فلک الافلاک به صورت پلان هشت ضلعی نامتقارن با الگوی مستطیل است. 3500 متر مساحت، دو حیاط و دوازده برج دارد و در تزئینات آن از آجرکاری، کاشی‌کاری و گچبری استفاده شده است.

در این مجموعه تاریخی، موزه مردم شناسی ارزشمندی هم قرار دارد که می‌توانید از آن بازدید کنید. آثار جالبی از آداب و رسوم مردم لرستان تا اشیای دوره هخامنشی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

دریاچه گهر، بهشتی در زاگرس

گهر بدون اغراق یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است. سالانه هزاران گردشگر برای دیدن این دریاچه مسحورکننده راهی لرستان می‌شوند. برای رسیدن به گهر اول باید خودتان را به شهر دورود برسانید. از آنجا حدود 35 کیلومتر تا دریاچه فاصله دارید. دارید فکر می‌کنید چرا باید این مسیر را طی کنید و دریاچه را از نزدیک ببینید؟ سوال خوبی است!

دیدنی های لرستان

گهر با 85 هکتار یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین کشور است. تنوع بی‌نظیر گونه‌های گیاهی و جانوری گهر در هر جایی پیدا نمی‌شود. از درختان پسته، بلوط، بید، گلابی، انجیر، زالزالک، انواع گل‌ها تا حیوانات حفاظت شده بز، آهو، پلنگ، خرگوش و.. در این منطقه زندگی می‌کنند. از همه مهم‌تر گهر در کنار آلپ ایران، یعنی کوه اشترانکوه قرار گرفته. برای طبیعت‌گردان هوای پاک و بی‌نظیر، آب زلال و شفاف، ساحل ماسه‌ای و صخره‌ای، بهترین فضای کمپینگ را فراهم کرده است. پس اگر دلتان می‌خواهد طبیعت لرستان را در یک پکیج کامل تماشا کنید حتما برنامه گهر را به لیستتان اضافه کنید.

آبشار بیشه، سمفونی طبیعت لرستان

یکی از دیدنی های لرستان که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است آبشار بیشه است. برای اینکه عظمت آبشار دستتان بیاید خوب است بدانید بیشه 48 متر ارتفاع و 20 متر عرض دارد. مسیر آبشار دسترسی آسفالته مناسبی دارد و در 60 کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است. البته در صورت تمایل می‌توانید از دسترسی ریلی در ایستگاه دورود هم استفاده کنید.

دیدنی های لرستان

تماشای آبشار شگفت انگیز بیشه درست عین فیلم‌ها می‌ماند! تصور کنید در نزدیکی ریل راه آهن به درخت‌های بلوط و کوه‌های زیبای زاگرس می‌رسید، اینجا آبشاری زلال و مرتفع در مقابلتان ظاهر می‌شود که از دل کوه بیرون زده و فقط صدای آب و طبیعت به گوش می‌رسد. چطور می‌شود از دیدن این چشم انداز سرمست نشد؟

دره خزینه، شگفتی در دیدنیهای لرستان

اخیرا عکسی از مقایسه بین دره خزینه لرستان و دره گرندکانیون آمریکا حسابی در شبکه‌های مجازی ترند شده است. اگر بخواهم روراست باشیم واقعا دره خزینه چیزی کم از نمونه آمریکایی‌اش ندارد. شاید باورش سخت باشد ولی تمام فرم این دره را فرساش آب به وجود آورده است؛ یک تراشکاری طبیعی تمام عیار!

دیدنی های لرستان

دره خزینه یکی از بهترین دیدنی های لرستان برای کوهنوردان، صخره نوردان و در کل علاقه‌مندان به آدرنالین است! اگر دلش را دارید می‌توانید پل معلق واقع در دره را هم امتحان کنید. این پل قدیمی حدود 85 متر ارتفاع و 112 متر طول دارد؛ ارتفاعی نزدیک به یک ساختمان 30 طبقه! دره خزینه در اواسط جاده شهرستان پلدختر به اندیمشک، در روستای خزینه قرار دارد.

دریاچه کیو، یکی از جاهای دیدنی لرستان در دل شهر

کم پیش می‌آید یک دریاچه طبیعی درست در وسط شهر باشد. اما در خرم آباد زیبا هر چیزی ممکن است! به خاطر وجود گونه‌های گیاهی خاص در کف آب، رنگ دریاچه به کبودی می‌زند. به همین دلیل نام آن را کیو گذاشته‌اند که در لری به معنی کبود و تیره است.

موقعیت قرارگیری و نزدیکی به امکانات شهر باعث شده دریاچه کیو گردشگران زیادی را به سمت خودش بکشاند. در این جاذبه دیدنی خرم آباد شما می‌توانید انواع تفریحات آبی مثل قایق سواری، اسکی در آب، جت اسکی و… را تجربه کنید. به علاوه اگر خوش شانس باشید احتمالا لذت تماشای پرنده‌های مهاجر هم نصیبتان شود.

نکاتی که برای سفر به جنوب حتما باید بدانید

دیدنی های لرستان

دشت لاله‌های واژگون، پیراهن سرخ طبیعت لرستان

باورتان می‌شود بزرگترین دشت لاله‌های واژگون دنیا در ایران و لرستان باشد؟ این دشت شگفت انگیز در شهرستان الیگودرز قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین دیدنی های لرستان است. دو نوع لاله بسیار کمیاب با نام سوسن چلچراغ و اشک مریم در دشت الیگودز گل می‌دهند (حتی اسم‌هایشان هم باشکوه است!). چشم انداز رویایی گل‌ها از جنوب شرقی الیگودرز آغاز می‌شود و تا دامنه‌های زاگرس ادامه پیدا می‌کند. فقط توجه کنید که برای تماشای دشت لاله‌های واژگون در زیباترین حالت، حتما سفرتان را در فصل بهار برنامه‌ریزی کنید.

دیدنی های لرستان

تنگه شیرز، دره‌ای اسرارآمیز در جاهای دیدنی لرستان

تنگه شیرز درست مثل یک سرزمین خیالی می‌ماند. منطقه‌ای شگفت‌انگیز که در نقطه تلاقی لرستان، ایلام و کرمانشاه قرار گرفته. مسیر دره از گل‌های رنگارنگ و درختان گلابی وحشی، انگور، بلوط، چنار و انجیر پوشیده شده است. اگر در فصل میوه دادن درخت‌ها به تنگه رفتید، می‌توانید طعم طبیعی آن‌ها را هم بچشید.

دیدنی های لرستان

در وسط دره رودخانه‌ای کریستالی و زلال قرار دارد که حتی ماهی‌های آن قابل مشاهده هستند. در انتهای تنگه، غاری وجود دارد که یادگار دوران غارنشینی تاریخ است و در طول مسیر، صخره‌های تنومند و محکم با پوشش گیاهان و پیچک‌ها قرار دارند. خلاصه اینکه در تنگه شیرز دنیایی از شگفتی و ماجراجویی قرار گرفته که توصیف آن واقعا راحت نیست. اگر دلتان می‌خواهد طبیعت لرستان را در بی‌نظیرترین حالتش ببینید حتما از شیرز بازدید کنید.

تنگه هلت، موسیقی آب و صخره

تنگه هلت در شهرستان پلدختر را اول از همه به عکاسان توصیه می‌کنیم. از فرم و زیبایی این تنگه می‌شود ده‌ها عکس ژورنالی و جذاب گرفت. هلت هم مثل دره خزینه، از آن دیدنی های لرستان است که توسط خود طبیعت ایجاد شده است. عبور رود زال در طی زمان، باعث فرسایش صخره شده و در نهایت تنگه هلت را ایجاد کرده است.

دیدنی های لرستان

یک نکته جالب این که درون تنگه هلت هیچ گیاهی وجود ندارد. هر آنچه اینجا تماشا می‌کنید هم زیستی باشکوهی از صخره و آب است.

آبشاری سفید در جاهای دیدنی لرستان

کمی در جاده الیگودرز که پیش برویم به آبشار سفید می‌رسیم. در اینجا جریان آب از دل صخره می‌گذرد و در دامنه زاگرس جاری می‌شود. ارتفاع 70 متری آبشار باعث شده آب و هوا ترکیب شوند و با فشار به سنگ ها برخورد کنند. در نتیجه این فرآیند، حالت حبابی و سفیدی ایجاد می‌شود که آب آبشار کاملا سفید بنظر می‌رسد. به همین دلیل این جاذبه در میان مردم به آبشار سفید معروف است. پوشش گیاهی و جنگلی منطقه، زیبایی کوه‌ها و صخره‌های اطراف (مخصوصلا قالی کوه) و آب گوارا و معدنی، هر ساله گردشگران زیادی را برای دیدن آبشار سفید به جاذبه‌ های دیدنی لرستان می‌کشاند.

مخمل کوه، سبز و سبز تا بیکران

اگر پیاده‌روی در طبیعت را دوست دارید برایتان یک پیشنهاد فوق العاده داریم. مخمل کوه هم دسترسی مناسب و هم طبیعت بی‌نظیری دارد. برای رسیدن به این کوه کافی است به میدان 22 بهمن خرم آباد بروید. در انتهای خیابان ولیعصر پیاده شوید و پیاده‌روی هیجان‌انگیزتان را از همینجا شروع کنید.

دیدنی های لرستان

نامگذاری مخمل کوه خاطر وجود گل سنگ‌ها است. کوه‌های منطقه بافت رسوبی دارند و اکثرا پوشیده از گل سنگ هستند. با پوشش این مخمل زیبا، در کوه‌ها تا چشم کار می‌کند همه چیز سبز است و سبز. جدیدا در قسمت شمالی مخمل کوه یک پارک جنگلی هم احداث شده که دیدن آن در فصل بهار بسیار توصیه می‌شود.

بام شهر، از جاهای دیدنی لرستان در شب

بعد از گشت و گذار در دیدنی های لرستان دلتان کمی آرامش و سکوت می‌خواهد؟ به بام لرستان بروید. این جاذبه گردشگری در شرق خرم آباد و بالای کوه مدبه قرار دارد. راستش را بخواهید کوه مدبه پوشش گیاهی و طبیعت چشمگیری ندارد؛ اما مزیت آن اشراف داشتن به کل شهر است.

با رفتن به بام لرستان می‌توانید در آرامش کامل به تماشای زیبایی شهر (مخصوصا در شب) بشینید. آب و هوای خوش و مطبوع، امکانات رفاهی و رصدخانه کاسین از دیگر ویژگی‌های این جاذبه گردشگری خرم آباد هستند.

آبشار نوژیان، مرتفع‌ترین آبشار طبیعت لرستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان و البته مرتفع‌ترین آن، آبشار نوژیان است. برای تماشای آبشار باید به 40 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد بروید. در ادامه با یک پیاده‌روی نه چندان طولانی در طبیعت به نوژیان می‌رسید. بازدید از این آبشار 95 متری در فصل بهار تجربه بسیار دلچسبی است.

دیدنی های لرستان

پوشش گیاهی سبز، درختان انبوه و گیاهان دارویی در کنار آب زلال و طبیعی، منظره خیره‌کننده‌ای را در نوژیان ایجاد کرده‌اند.

دره نی گاه، رود در آغوش صخره

بعد از آبشارها، تنگه و دره‌ها هستند که در بین دیدنی های لرستان اهمیت ویژه‌ای دارند. دره نی گاه یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت لرستان است که در نزدیکی دریاچه گهر قرار دارد. نی گاه حدود 20 کیلومتر طول دارد و در نهایت به روستای تی ختم می‌شود.

گشت و گذار در این دره به دلیل نقاط صعب‌العبود، به مهارت در طبیعت‌گردی و کوهنوردی نیاز دارد. مخصوصا در فصل‌های پرآب مثل اردیبهشت که رود کاملا بالا می‌آید و گذر از آن به ابزار نیاز دارد. در هر صورت قشنگی نی گاه با وجود گیاهان خوراکی ریواس، درختان بادام و گلابی، همنشینی رود و صخره و… به سختی‌های مسیرش می‌ارزد.

خانه ابو، از جاهای دیدنی لرستان در بخش تاریخی

بعد از معرفی چندین جاذبه طبیعی در دیدنی های لرستان ، وقتش رسیده سری به یادگارهای تاریخی بزنیم. بنای زیبا و مشهور ابو در اوایل دوره پهلوی و در مرکز شهر خرم آباد ساخته شده است. مصالح سنگ، خشت، چوب و آهک و تزئینات منحصر به فرد، با ترکیبی جذاب در این بنا خودنمایی می‌کنند.

معرفی بهترین محل برای غواصی در کیش ؛ تفریج هیجان انگیز جزیره را از دست ندهید

دیدنی های لرستان

معماری عمارت بسیار نوستالژی و به سبک اتاق‌های سه دری و شاه نشین پنج دری است. حیاط دوست‌داشتنی عمارت در دو بخش تابستانه و زمستانه با فواره و حوض آب در مرکز طراحی شده است. اتفاقا در سال‌های اخیر، خانه ابو در فهرست میراث فرهنگی ایران قرار گرفته و اگر علاقمند به هنر و تاریخ هستید حتما از آن بازدید کنید.

مسجد جامع بروجرد، از دیدنیهای لرستان کهن

یکی از دیدنی های لرستان در شهرستان بروجرد، مسجد جامع و قدیمی آن است. پس از ورود اسلام به ایران، بسیاری از آتشکده‌ها تخریب شدند و مساجدی بر روی آنها بنا شدند. مسجد بروجرد یادگار همان دوران است که امروزه از نظر معماری باستانی و اسلامی یکی از شاهکارهای تاریخی به حساب می‌آید. مسجد به سبک چهارطاقی ایرانی با تزئینات آجر، کاشی کاری و گچ‌کاری ساخته شده است. اگر در سفر لرستان گذرتان به بروجرد افتاد، حتما از این جاذبه کهن و معماری هنرمندانه آن بازدید کنید.

تپه چغا، مجموعه‌ای تفریحی در دل شهر

تپه چغا یکی از دیدنی های لرستان در شهرستان بروجرد است. شهر از بالای این تپه نمای بسیار جذابی دارد. همین دید و منظر زیبا، گردشگران و مردم زیادی را به خودش می‌کشاند. امکانات تفریحی متنوعی در تپه چغا قرار گرفته است.

دیدنی های لرستان

برای مثال در قسمتی از تپه، باغ پرندگانی با 78 گونه مختلف قرار دارد. در سمت دیگر تپه هم باغ فدک، با سه دریاچه و تفریحات آبی قرار دارد. آلاچیق‌ها، وسایل بازی کودکان، گلزار شهدای گمنام و تندیس‌های زیبا از دیگر جاذبه‌های تپه چغا هستند.

 آبشار گریت، آبی گوارا در طبیعت لرستان

آبشار گریت کمی از خرم آباد فاصله دارد (حدود 50 کیلومتر)؛ اما واقعا حیف بود در معرفی دیدنی های لرستان اسمی از آن برده نشود. این آبشار اصلا به بلندی آبشارهای مشهور لرستان نیست. در واقع ارتفاع آب نهایتا به 15 متر می‌رسد. اما چیزی که از این جاذبه یک منظره بی‌نظیر ساخته، مدل دسته دسته ریزش آبشار، درختان بلوط و زالزالک اطراف و آب و هوای خوش آن است. در بین مردم بومی آبشار به تاف هفت چشمه معروف است پس اگر احیانا این اسم به گوشتان خورد بدانید که منظور همین آبشار گریت است.

دیدنی های لرستان

غار کلما کره، از گنجینه‌های باستانی جهان

یکی از دیدنی های لرستان در شهرستان پلدختر غار کَلما کَره است. در این غار آثار زیادی از تمدن ایران (بخصوص در دوره هخامنشیان و ساسانیان) استخراج کرده‌اند؛ از کاسه‌های ماهی بادامی تا انواع نقاب‌های باستانی. در حال حاضر تعدادی از این گنجینه‌ها در موزه لوور و موزه بریتانیا و نیویورک نگهداری می‌شود.

دیدنی های لرستان

اگر به دیدن این غار آهکی علاقه دارید می‌توانید از پلدختر به روستای دره باغ بروید و از آنجا یک مسیر کوهستانی را تا غار طی کنید.

دره کهمان، از بهترین دیدنی های لرستان

دره باستانی و گردشگری کهمان از دیدنی های لرستان در شهر الشتر است. این دره آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد، اهمیت تاریخی آن بالاست و پوشش گیاهی زیبایی سرتاسرش را پوشانده است. در دره کهمان تا دلتان بخواهد چشمه‌های طبیعی می‌بیند که از دل زمین جوشیده‌اند و جان تازه‌ای به طبیعت لرستان داده‌اند. در کنار دره کهمان، رودخانه‌ای با همین نام قرار دارد که طرفین آن درخت های بادام و گردو به چشم می‌خورند. اگر دلتان می‌خواهد از نزدیک با زاگرس زیبا معاشرت کنید، دره کهمان (معروف به تخت شاه) یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست.

تونل برفی ازنا، یک شگفتی در جاهای دیدنی لرستان

یادتان هست از چهار فصل بودن استان لرستان گفتیم؟ به عنوان آخرین جاذبه، سری به تونل مهیج و برفی در شهرستان ازنا بزنیم. قدم زدن در یک تونل برفی با صدای گوش‌نواز چکه آب را هر جایی نمی‌شود تجربه کرد. این جاذبه شگفت‌انگیز به صورت کاملا طبیعی در طول زمان به‌وجود آمده است. طول آن 800 متر است و ارتفاع سقفی بین 2.5 تا 3 متر دارد.

دیدنی های لرستان

از این جاذبه فقط در فصل بهار و تابستان می‌توان بازدید کرد. برای رسیدن به تونل برفی باید از شهر ازنا حدود 25 کیلومتر به سمت منطقه اشترانکوه بروید، بعد از آن با یک پیاده‌روی یک ساعته در کنار رودهای زلال و گیاهان دارویی اشترانکوه به مقصد می‌رسید. فقط حواستان باشد به دلیل سرمای زیاد و خطر ریزش، حتما بازدید را با آمادگی لازم و گروه‌های متخصص انجام دهید

بهترین زمان سفر به لرستان

حالا که با دیدنی های لرستان آشنا شدید، باید بهترین زمان سفر به این استان را انتخاب کنید تا از طبیعت زیبا و هوای تازه لذت ببرید. با توجه به موقعیت جغرافیایی لرستان و اینکه جزو مناطق کوهستانی کشور است، بنابراین پاییز و زمستان سردی خواهد داشت. بهترین زمان سفر به لرستان، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت است. یعنی زمانی که هوا معتدل و خنک است و همه دشت‌ها پر از گل و سبزه شده‌اند.

دیدنی های لرستان

اما اگر هدف شما از سفر به لرستان شرکت در رویدادهای مختلف این استان است می‌توانید برای شرکت در آیین گِل‌مالی که در ماه محرم و روز عاشورا برگزار می‌شود به این استان سفر کنید. در سال ۱۳۹۷، روز ۲۰ اردیبهشت به‌عنوان روز خرم‌آباد در تقویم ثبت شده و به‌همین مناسبت نیز مراسم موسیقی و رقص با لباس محلی در این شهر برگزار می‌شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

2 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *