افتتاح حساب ترکیه
قلعه گبری شهر ری

قلعه گبری یکی دیگر از صد ها جاذبه تاریخی پایتخت است که در شهر ری، تهران واقع شده است. با سرویس سفر شادمگ همراه باشید تا در ادامه درباره قدمت و ویژگی‌های این بنا باستانی مطلع شویم.‌

قلعه‌ای باستانی در شهرک علائی شهرری

قلعه گبری در جنوب شرقی شهر ری در شهرک علائی و محلی به همین نام قرار گرفته است و از جمله بناهای قدیمی است که قدمت آن به ۲ هزار سال پیش باز می گردد.

بنای باستانی دوره ساسانیان

قلعه گبری که مساحتی در حدود ۳ هزار متر مربع دارد در دوره ساسانیان احداث شده است. برج و باروهای قلعه گبری شهر ری به دلیل فرسایش در طی صد ها سال تخریب شده و امروز تنها دیوارهای طولانی و مرتفع از خشت و گل باقی مانده است.

قلعه گبری شهر ری

این بنا پیش از انقلاب کارخانه باروت سازی بود

پیش از انقلاب، از قلعه گبری به عنوان کارخانه باروت سازی بهره برداری می شده است و پس از فوق صاحب این قلعه، قلعه گبری در اختیار آستان عبدالعظیم قرار گرفت.

قلعه گبری شهر ری

آرامگاه مرداویج زیاری در قلعه گبری ری

بنیانگذار سلسله آل زیار، یعنی مردآویج زیاری نیز در این قلعه به خاک سپرده شده است. مرداویج بنیادگذار سلسله زیاریان در سده چهارم هجری و دهم میلادی بود.

وی پایه‌های حکومتی را بنا کرد که فرمانروایانش میان سال‌های ۳۱۶ تا ۴۳۵ هجری بر بخش‌هایی از سرزمین‌های گرگان، قومس، طبرستان، دیلم، گیلان، قزوین، ری، اصفهان و خوزستان حکومت رانی کردند.

بقایای قلعه گبری در نزدیکی شهر ری که مرداویج زیاری درون محوطهٔ آن دفن شد.

از قلعه گبری درحال حاضر به عنوان انبار استفاده می‌شود

از آن جایی که فضای داخلی قلعه چندان اهمیتی نداشته و ارزش زیادی ندارد و همچنین به جهت مرتفع بودن دیوارها و قرار گرفتن این قلعه بر روی تپه، اکنون از آن به عنوان انبار استفاده می شود.

معرفی جاذبه ها و جاهای دیدنی رشت شگفت انگیز

قلعه گبری شهر ری

آدرس بنای باستانی ۲۰۰۰ ساله شهر ری استان تهران به شرح زیر است:

قلعه گبری شهر ری

نمای داخلی بنای باستانی شهر ری

قلعه گبری شهر ری

متاسفانه قلعه شهر ری با  قدمتی بیش از دو هزار سال به جای آن که محل رفت و آمد گردشگران و بازدیدکنندگان باشد  درب آن به روی همه مردم بسته شده و همانطور که گفتیم در حال حاضر به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پایان تصاویر دیگری از این قلعه را مشاهده می‌کنید:

قلعه گبری شهر ری

 

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *