افتتاح حساب ترکیه

درمان‌های خانگی و طبیعی می‌توانند خشکی و خارش پوست ناشی از اگزما را تسکین دهند. شما می‌توانید از کرم‌ها، محصولات طبیعی و تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، برای کمک به درمان اگزما یا جلوگیری از شعله ور شدن علائم آن استفاده کنید، به ویژه در زمستان که علائم در بدترین حالت خود قرار دارند‌. سرویس سلامت شادمگ در این مقاله به شما کمک می‌کند تا آسان‌ و کاربردی‌‌ترین راهکارها برای درمان خانگی اگزما یاد بگیرید.

فهرست محتوا نمایش

درمان‌های خانگی و طبیعی می‌توانند خشکی و خارش پوست ناشی از اگزما را تسکین دهند. شما می‌توانید از کرم‌ها، محصولات طبیعی و تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، برای کمک به درمان اگزما یا جلوگیری از شعله ور شدن علائم آن استفاده کنید، به ویژه در زمستان که علائم در بدترین حالت خود قرار دارند.

درمان خانگی اگزما

درمان اگزمای خانگی

راه های درمان خانگی اگزما و کنترل علائم آن

مواد طبیعی مانند ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل می‌توانند پوست خشک و ترک خورده را مرطوب کنند. این مواد همچنین می‌توانند برای کاهش تورم و پیشگیری از عفونت، با التهاب و باکتری‌های مضر مقابله کنند.

درمان‌های طبیعی نمی‌توانند اگزما را درمان کنند، اما می‌توانند به مدیریت علائم کمک کرده و از شعله ور شدن آن جلوگیری کنند. در ادامه بهترین روش‌های درمانی طبیعی برای اگزما را با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

درمان خانگی اگزما

درمان اگزمای خانگی

بلغور جو دوسر کلوئیدی برای درمان خانگی اگزما

۱_ بلغور جو دوسر کلوئیدی

بلغور جو دوسر کلوئیدی از جو دوسر آسیاب شده تهیه می‌شود. این ماده از طریق آرام کردن و نرم شدن پوست ملتهب، به درمان اگزما کمک می‌کند. بلغور جو دوسر کلوئیدی به صورت کرم یا پودر در دسترس است.

استفاده از بلغور جو دوسر کلوئیدی می‌تواند به درمان اگزما کمک کند.

نحوه استفاده:

پودر را به آب ولرم وان حمام اضافه کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن غوطه ور شوید تا به لطافت پوست و رفع خارش کمک کند.

بعد از حمام، پوست خود را به آرامی خشک کنید و از یک لایه ضخیم مرطوب کننده غیرآلرژی‌زا با درصد چربی بالا استفاده کنید.

درمان خانگی اگزما

۲_روغن گل مغربی برای درمان اگزما خانگی

روغن گل مغربی از گیاه گل مغربی تهیه شده و به صورت موضعی برای تسکین پوست تحریک شده استفاده می‌شود.

مصرف خوراکی این روغن، برای درمان بیماری‌های التهابی سیستمیک مانند اگزما کاربرد دارد. روغن گل مغربی حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ و اسید گاما-لینولنیک بوده و ممکن است در جلوگیری از التهاب بدن نقش داشته باشد.

نتایج مطالعه در مورد روغن گل مغربی برای اگزما مختلف است. حتی با این وجود، بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که این ماده بدون عوارض جانبی منفی، به کاهش علائم اگزما کمک می‌کند.

درمان خانگی اگزما

درمان خانگی اگزما

۳_ درمان اگزما با روغن نارگیل

روغن نارگیل از گوشت نارگیل استخراج می‌شود و می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای کمک به درمان اگزما استفاده شود.

براساس نظر انجمن ملی اگزما، خاصیت ضد باکتری روغن نارگیل می‌تواند باعث کاهش باکتری‌های استافیلوکوک روی پوست شده و به جلوگیری از عفونت کمک کند. این کار برای افراد مبتلا به بیماری اگزما پوستی مهم است زیرا ممکن است لک‌های پوستی، ملتهب شده، ترک خورده و ضمن ترشح، باعث ورود باکتری شوند.

برای بهره بردن کامل از خواص روغن نارگیل هنگام استفاده روی پوست، روغن بکر یا تهیه شده به روش پرس سرد را انتخاب کنید که بدون مواد شیمیایی فرآوری شده باشد.

درمان خانگی اگزما

۴_روغن آفتابگردان برای حفظ رطوبت پوست و درمان اگزما

روغن آفتابگردان با حفظ رطوبت پوست، به درمان اگزما کمک می‌کند

روغن آفتابگردان از دانه‌های آفتابگردان استخراج می‌شود. تحقیقات نشان داده که این ماده از لایه خارجی پوست محافظت کرده و به حفظ رطوبت درون پوست و جلوگیری از ورود باکتری‌ها به آن کمک می‌کند. روغن آفتابگردان همچنین پوست را آبرسانی کرده و ممکن است خارش و التهاب را تسکین دهد.

روغن آفتابگردان را می‌توانید (ترجیحاً پس از استحمام در حالی که پوست هنوز مرطوب است) بدون رقیق کردن و مستقیماً روی پوست‌تان استفاده کنید.

درمان خانگی اگزما

۵_نارون کوهی برای درمان اگزما

از پوست و برگ درختچه نارون کوهی یک ماده قابض استخراج می‌شود. قرن‌هاست که از این گیاه به عنوان یک درمان موضعی برای التهاب پوست استفاده می‌شود. با این حال، تحقیقات در مورد استفاده از نارون کوهی برای کمک به درمان اگزما هنوز کامل نیست.

خواص معجزه آسای عنبر نسارا در درمان بیماری ها | پشگلی که جدی گرفته نمیشه !

این درمان اغلب برای آرام کردن پوست ملتهب، خشک کردن نقاط دارای ترشح و کم کردن خارش استفاده می‌شود.

درمان خانگی اگزما

درمان خانگی اگزما

۶_ کرم گل همیشه بهار (کالاندولا) برای درمان اگزما و التهابات پوستی

کرم گل همیشه بهار (کالندولا) نوعی داروی گیاهی است. گل همیشه بهار قرن‌هاست به عنوان یک داروی سنتی برای بهبود التهابات پوستی، سوختگی و بریدگی استفاده می‌شود.

این‌طور تصور می‌شود که این کرم، جریان خون در مناطق آسیب دیده یا ملتهب را بهبود می‌بخشد و به آبرسانی پوست و مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

تحقیقات در مورد اثربخشی گیاه گل همیشه بهار برای اگزما کافی نیست. اما بسیاری عنوان کرده‌اند که استفاده از آن، کمک کننده است.

درمان خانگی اگزما

گیاه تاک بالونی

۷_ تاک بالونی روشی برای درمان خانگی اگزما

تاک بالونی نوعی تاک گرمسیری گلدار و بومی هند و آفریقا است. این گیاه هنگامی که استخراج می‌شود و در یک پماد موضعی قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش التهاب، خارش و باکتری‌های پوستی کمک کند.

درمان خانگی اگزما

گیاه بابونه

۸_ بابونه، کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌به درمان خانگی اگزما و التهابات موضعی

بابونه به درمان التهابات موضعی مانند اگزما کمک می‌کند

حتما در مورد خواص گیاه بابونه برای سلامت پوست شنیده‌اید. بابونه یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی جهان است. متخصصان طب مکمل، اغلب آن را برای درمان التهابات موضعی مانند اگزما تجویز می‌کنند.

شواهد مربوط به استفاده موضعی از بابونه پراکنده است؛ اگرچه مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ گزارش داد که بابونه در فرمولاسیون نانو امولژل (نوعی امولسیون که حاوی ذراتی به اندازه نانومتراست) در بهبود ضایعات اگزما در موش صحرایی موثر بوده است.

چای بابونه ابتدا سرد شده و سپس به صورت موضعی برای درمان اگزمای پوستی استفاده می‌شود. با این حال، باید با احتیاط استفاده شود زیرا ممکن است در برخی افراد باعث درماتیت تماسی آلرژیک شود.

درمان خانگی اگزما

شیرین بیان برای درمان خانگی اگزما

۹_ درمان خانگی اگزما با شیرین بیان

جالب است بدانید یکی از خواص شیرین بیان برای پوست، کمک به درمان اگزما است. ریشه شیرین بیان مدت زیادی است که در طب طبیعی برای کاهش التهاب و تحریک پوست استفاده می‌شود. برخی تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که یک ترکیب خاص در شیرین بیان، به نام گلیسرتینیک اسید، در درمان اگزما (حداقل در موش‌ها) مفید بوده است.

برخی شواهد نشان می‌دهد که فرآورده‌های موضعی حاوی گلیسرتینیک اسید می‌تواند به کاهش شدت، مدت زمان و دفعات شعله ور شدن اگزما در انسان کمک کند.

علی‌رغم فواید بالقوه، به نظر می‌رسد اسید گلیسرتینیک باعث افزایش فشار خون شده و در صورت مصرف بیش از حد، باعث ایجاد مشکلات قلبی یا عضلانی می‌شود. در حالی که تصور می‌شود استفاده موضعی از ریشه شیرین بیان بی‌خطر است، بهتر است قبل از امتحان آن، با پزشک مشورت کنید.

درمان خانگی اگزما

ژل آلوئه‌ورا

۱۰_ ژل آلوئه ورا برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها

ژل آلوئه ورا از برگ‌های گیاه آلوئه گرفته می‌شود. قرن‌هاست که مردم از ژل آلوئه ورا برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده می‌کنند و یکی از کاربردهای معمول آن، تسکین اگزماست.

در یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۵، اثرات آلوئه ورا بر سلامت انسان بررسی شد. محققان گزارش کردند که این ژل دارای خواص زیر است:

ضد باکتری

ضد میکروب

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

التیام دهنده زخم

ژل آلوئه‌ورا برای رفع خشکی و ترک پوست

اثرات ضد باکتری و ضد میکروبی که ممکن است در صورت بروز خشکی و ترک پوست در فرد محتمل باشد، می‌تواند از بروز عفونت‌های پوستی جلوگیری کند. خاصیت ترمیم‌کنندگی زخم در آلوئه‌ورا می‌تواند پوست ترک خورده را تسکین داده و باعث ترمیم آن شود.

شما می‌توانید ژل آلوئه ورا را از فروشگاه‌های بهداشتی خریداری کنید و یا گیاه آن را خریداری کرده و ژل را مستقیماً از برگ‌های آن استخراج کنید.

فرآورده‌ها می‌توانند حاوی مواد نگهدارنده، الکل، مواد معطر و رنگ باشند که همگی باعث تحریک پوست حساس می‌شوند. الکل و سایر مواد خشک کننده پوست می‌توانند اگزما را بدتر کنند.

برای بررسی حساسیت پوستی با مقدار کمی ژل شروع کنید. گاهی اوقات آلوئه ورا می تواند باعث سوزش یا گز گز پوست شود. با این حال، به طور کلی برای بزرگسالان و کودکان ایمن و اثربخش است.

درمان خانگی اگزما

سرکه سیب برای درمان اگزما

۱۱_ سرکه سیب برای درمان خانگی اگزما

سرکه سیب از طریق متعادل کردن اسیدیته پوست و مبارزه با باکتری‌ها می‌تواند به درمان اگزما کمک کند

انجمن ملی اگزمای ایالات متحده (NEA) گزارش داده که سرکه سیب ممکن است به درمان اگزما کمک کند. با این حال، در خصوص مصرف آن توصیه شده که جوانب احتیاط در نظر گرفته شود، زیرا اسیدهای سرکه می‌توانند به بافت نرم آسیب برسانند.

هیچ تحقیقی تأیید نکرده که سرکه سیب علائم اگزما را کاهش می‌دهد، اما دلایل مختلفی می‌تواند کمک کننده باشد:

متعادل کردن سطح اسیدیته پوست

سرکه بسیار اسیدی است. پوست به طور طبیعی اسیدی است، اما ممکن است افراد مبتلا به اگزما میزان اسیدیته پوست‌شان کمتر از سایرین باشد. این موضوع می‌تواند قدرت دفاعی پوست را تضعیف کند.

استفاده از سرکه سیب رقیق می‌تواند به تعادل سطح اسیدیته پوست کمک کند، اما اگر سرکه رقیق نشود، می‌تواند باعث سوختگی آن شود.

در مقابل بسیاری از صابون‌ها، شوینده‌ها و پاک کننده‌ها قلیایی هستند. این مواد می‌توانند میزان اسیدیته پوست را مختل کرده و باعث آسیب پذیری آن شوند. این موضوع ممکن است توضیح دهد که چرا شستشو با بعضی صابون‌ها می‌تواند باعث شعله ور شدن اگزما شود.

مبارزه با باکتری ها

مطالعات نشان داده که سرکه سیب ممکن است با باکتری ها از جمله اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس اورئوس مقابله کند. استفاده از سرکه سیب روی پوست می‌تواند از آلودگی و عفونت پوست ترک خورده جلوگیری کند.

از خواص تخم شربتی غافل نشوید | معجزه های تخم شربتی و طریقه مصرف آن

همیشه قبل از استفاده از سرکه سیب روی پوست ، آن را رقیق کنید. سرکه رقیق نشده می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی یا آسیب‌های دیگر شود.

شما می‌توانید از سرکه سیب در پانسمان های مرطوب یا وان حمام استفاده کنید. سرکه سیب در اکثر سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بهداشتی موجود است.

برای استفاده از سرکه سیب در یک پانسمان مرطوب مراحل زیر را دنبال کنید:

فنجان آب گرم و ۱ قاشق غذاخوری سرکه را با هم مخلوط کنید.

محلول را روی پنبه یا گاز قرار دهید.

پانسمان را در یک پارچه نخی تمیز بپوشانید.

بگذارید ۳ ساعت روی محل بماند.

برای حمام سرکه سیب نیز طبق مراحل زیر عمل کنید:

۲ فنجان سرکه سیب را به آب گرم وان حمام اضافه کنید.

به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن غوطه ور بمانید.

بدن را کاملاً بشویید.

ظرف چند دقیقه پس از ترک حمام، پوست‌تان را مرطوب کنید.

درمان خانگی اگزما

استحمام برای درمان خانگی اگزما

۱۲_ حمام برای درمان خانگی اگزما

استحمام به شیوه صحیح می‌تواند به درمان اگزما کمک کند

استحمام بخش مهمی از درمان اگزما است. وقتی فردی دچار بیماری پوستی مانند اگزما می‌شود، پوست او به رطوبت اضافی احتیاج دارد، زیرا لایه بیرونی آن طور که باید عمل نمی‌کند.

در بعضی افراد، شستشوی مکرر می‌تواند پوست را خشک کرده و اگزما را بدتر کند. این موضوع می‌تواند در شرایط زیر اتفاق بیافتد:

استفاده از آب خیلی گرم یا سرد

استفاده از صابون اشتباه

مرطوب نکردن پوست، پس از استحمام

از حمام کردن مکرر خودداری کنید. بیشتر نوزادان و کودکان، هفته‌ای یک یا دو بار نیاز به استحمام دارند.

انجمن ملی اگزما به بزرگسالان موارد زیر را توصیه می‌کند:

حداقل روزی یک بار استحمام کنید یا دوش بگیرید

از آب ولرم استفاده کنید

زمان استحمام را به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه محدود کنید

از مالیدن پوست‌تان خودداری کنید

به جای صابون، از پاک کننده های ملایم استفاده کنید

انواع مختلفی از حمام‌های دارویی را امتحان کنید؛ مواردی مانند استحمام در وان حاوی جوش شیرین، سرکه یا بلغور جو دوسر.

یک دوش آب گرم و طولانی می‌تواند چربی‌ها و رطوبت پوست را از بین ببرد. دوش‌های کوتاه‌تری بگیرید و آب را در دمای گرم (نه داغ) نگه دارید.

پس از استحمام، ظرف ۳ دقیقه پس از بیرون آمدن، پوست‌تان را مرطوب کنید. پوست را به آرامی با حوله خشک کرده و قبل از خشک شدن کامل پوست، از یک مرطوب کننده بر پایه روغن استفاده کنید. این کار می‌تواند به حفظ رطوبت ناشی از استحمام قبل از تبخیر آن کمک کند.

پس از شستن و خشک شدن دست‌ها، از مرطوب کننده استفاده کنید تا از شعله ور شدن اگزما جلوگیری شود.

درمان خانگی اگزما

عسل

۱۳_ عسل برای درمان خانگی اگزما

عسل ماده ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است و مردم قرن‌هاست که از آن برای التیام زخم استفاده می‌کنند.

نتیجه یک بررسی تأیید می‌کند که عسل می‌تواند به بهبود زخم‌ها و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند؛ به این معنی که می‌تواند به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک کند.

در یک بررسی دیگر نیز آمده است که عسل برای درمان انواع بیماری‌های پوستی از جمله سوختگی و زخم مفید است و دارای قابلیت ضد باکتری است.

در صورتی که عسل مستقیماً روی اگزما قرار گیرد می‌تواند ضمن مرطوب سازی پوست و تسریع ترمیم، از بروز عفونت جلوگیری کند.

برای درمان اگزما سعی کنید قسمت مورد نظر را به کمی عسل آغشته کنید. محصولات عسل مانوکا که برای مراقبت از زخم و استفاده روی پوست تولید می‌شوند نیز، در بسیاری از داروخانه‌ها موجود است.

درمان خانگی اگزما

۱۴_ درمان خانگی اگزما با خیار

خیار حاوی درصد بالایی آب می باشد به علاوه آن که دارای خواص ضدالتهابی قوی است که درمانی موثر برای اگزما محسوب می شود. بدین منظور:

می توانید یک عدد خیار را به صورت ورقه ای برش داده و حدود نیم ساعت در یخچال قرار دهید. سپس هر یک از برش های خیار را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده پوست خود اعمال کنید. این درمان را ۳-۴ بار در روز و طی چند ماه استفاده کنید.

در روشی دیگر، خیار را به برش های نازکی ببرید و آن ها را حداقل برای ۲ ساعت در آب خیس کنید. سپس این مخلوط را صاف کرده و مایع به دست آمده را مستقیما روی پوست آسیب دیده بمالید واجازه دهید خود به خود برروی پوست تان خشک شود، درنهایت با آب گرم شستشو دهید. این درمان را چندین بار در روز و طی ۲ ماه تکرار کنید.

درمان خانگی اگزما

جوز هندی روشی برای درمان خانگی اگزما

۱۵_ جوزهندی با خاصیت ضدالتهابی برای درمان خانگی اگزما

جوز هندی حاوی خواص ضدالتهابی قدرتمندی است که می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از اگزما کمک کند. بدین منظور:

عسل، جوزهندی و دارچین را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود و سپس آن را بر مناطق آسیب دیده پوست خود بمالید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه با آب گرم شستشو دهید.

در روشی دیگر، یک قاشق غذاخوری پودر جوز هندی را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید تا خمیری غلیظ ایجاد شود و سپس آن را بر مناطق آسیب دیده بمالید و پس از گذشت ۱۵-۲۰ دقیقه با آب خنک شستشو دهید.

درمان خانگی اگزما

روغن چای

۱۶_ روغن درخت چای برای درمان خانگی اگزما

روغن درخت چای برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند اگزما مفید است.

نشانه های بیماری قلبی که خیلی از افراد جدی نمیگیرند

روغن درخت چای از برگ‌های درخت ملالوکا آلترنیفولیا (Melaleuca alternifolia) استخراج می‌شود. مردم اغلب از این روغن برای کمک به مشکلات پوستی از جمله اگزما استفاده می‌کنند.

در یک بررسی در سال ۲۰۱۳، در این روغن خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ترمیم کننده زخم شناسایی شد. این محصول می‌تواند به درمان خشکی پوست و خارش کمک کرده و از عفونت جلوگیری کند.

همیشه اسانس‌های روغنی را قبل از استفاده روی پوست رقیق کنید. سعی کنید روغن درخت چای را با یک روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید و سپس از محلول حاصل از آن استفاده کنید. البته برخی محصولات حاوی روغن درخت چای، به صورت رقیق شده فرموله شده‌اند.

۱۷_ تغییرات رژیم غذایی عامل موثر درمان اگزما

اگزما نوعی بیماری التهابی است، به این معنی که باعث التهاب، قرمز شدن و ایجاد زخم روی سطح پوست می‌شود.

برخی غذاها می‌توانند باعث ایجاد یا کاهش التهاب در بدن شوند و ایجاد چند تغییر اساسی در رژیم غذایی می‌تواند به درمان اگزما کمک کرده و فاز حاد این بیماری را کاهش دهد.

نمونه‌هایی از غذاهای ضد التهاب عبارتند از:

ماهی

سبزیجات برگ دار

لوبیا و عدس

میوه های رنگارنگ

سبزیجات

زردچوبه و دارچین

بر اساس تحقیقات، غذاهای التهاب‌آور رایج شامل لبنیات، تخم مرغ ، سویا و گندم می‌شود. سعی کنید برخی از این موارد را از رژیم غذایی خود حذف کنید و از یادداشت برداری برای کمک به شناسایی غذاهایی که ممکن است مشکل آفرین باشد، استفاده کنید.

درمان خانگی اگزما

۱۸_ صابون‌ها و شوینده‌های ملایم برای درمان اگزما خانگی

بسیاری از شامپوها و پاک کننده‌های بدن حاوی مواد شوینده‌ای هستند که به ایجاد کف کمک می‌کنند. مواد شوینده و سایر مواد ایجاد کننده کف می‌توانند (به ویژه در افراد مبتلا به اگزما) پوست را خشک کنند.

صابون‌های جامد به دلیل قلیایی بودن می‌توانند نسبت به پوست خشن باشند.

برای کمک به درمان اگزما ، سعی کنید از پاک کننده‌ای ملایم و بدون کف و عطر استفاده کنید. از مصرف محصولات دارای ذرات خشن، برای اسکراب یا لایه برداری اجتناب کنید، زیرا این مواد باعث تحریک بیشتر پوست می‌شوند.

همچنین بسیاری از مبتلایان به اگزما دریافته‌اند که استفاده از مواد شوینده ملایم‌تر لباس، بدون عطر یا بدون رنگ، می‌تواند به بهبود علائم کمک کند.

سعی کنید استفاده از نرم کننده پارچه که روی لباس می‌ماند و اغلب حاوی مواد معطر و شیمیایی است را کنار بگذارید. این مواد می‌توانند باعث تحریک پوست شوند.

۱۹_  برای درمان خانگی اگزما از منابع گرمایی قوی دوری کنید

نشستن کنار یک شومینه یا نزدیک بخاری ممکن است احساس خوبی داشته باشد، اما می‌تواند علائم اگزما را بدتر کند. هوای گرم و خشک می‌تواند باعث کمبود آب در پوست و تشدید خارش اگزما شود.

در ماه‌های خشک زمستان از دستگاه بخور سرد استفاده کنید و از نزدیک شدن بیش از حد به بخاری‌ها و شومینه‌ها خودداری کنید.

درمان خانگی اگزما

۲۰_ در هوای سرد خود را بپوشانید

برای کمک به درمان اگزما، در هوای سرد خود را به طور کامل بپوشانید.

بادهای سرد و شدید زمستانی می‌توانند پوست را خشک کرده و باعث شعله ور شدن علائم اگزما شوند. در هوای سرد پوست خود را بپوشانید. همچنین در صورت وجود اگزما روی پوست صورت، صورت خود را با شال بپوشانید.

درمان خانگی اگزما

۲۱_ طب سوزنی و طب فشاری برای درمان خانگی اگزما

در طب سوزنی از سوزن‌های ظریفی استفاده می‌شود که در نقاط خاصی از بدن قرار می‌گیرند تا جریان انرژی را تغییر دهند. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، برخی از یافته‌ها این‌طور نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند خارش را تسکین دهد.

طب فشاری مشابه طب سوزنی است، با این تفاوت که به جای سوزن از انگشتان و دست‌ها برای فشار آوردن استفاده می‌شود. تحقیقات اولیه نشان می‌دهدکه طب فشاری ممکن است خارش پوست مرتبط به اگزما را تسکین دهد.

درمان خانگی اگزما

۲۲_ تکنیک های آرام بخشی

استرس یک عامل تحریک کننده اگزماست. اگرچه دقیقاً دلیل آن مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که استرس در ایجاد التهاب نقش دارد. یادگیری کنار آمدن با شرایط استرس زا با استفاده از تکنیک‌های آرامش بخش ممکن است به درمان اگزما و کاهش شعله ور شدن علائم آن کمک کند.

تکنیک‌های آرام بخش که می‌توانند در این رابطه به شما کمک کنند، عبارتند از:

مراقبه

رفتار درمانی شناختی

تنفس عمیق

تجسم

موسیقی درمانی

هیپنوتیزم

بیوفیدبک (یا بازخورد زیستی؛ تکنیکی که در آن کنترل برخی از پاسخ های غیر ارادی بدن با استفاده از تجهیزات خاصی به فرد آموزش داده می شود)

تای چی

یوگا

ماساژ

ماساژ به عنوان روش کاهش دهنده استرس کاملا شناخته شده است و می‌تواند به کاهش شعله ور شدن علائم اگزما کمک کند.

مهم است که به مرکز ماساژ درمانی معتبری مراجعه کنید که تجربه کار با افراد مبتلا به بیماری های پوستی غیر مسری را داشته باشند. قبل از تعیین وقت، با ماساژ درمانگر خود مشورت کنید تا مطمئن شوید روغن‌ها و لوسیون‌های مورد استفاده باعث تحریک اگزما یا بدتر شدن آن نمی‌شود. اگر مطمئن نیستید، کرم‌های خودتان را همراه خود ببرید.

چگونه از بلغور جو دوسر کلوئیدی برای درمان اگزما استفاده کنیم؟

پودر را به آب ولرم وان حمام اضافه کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن غوطه ور شوید تا به لطافت پوست و رفع خارش کمک کند. بعد از حمام، پوست خود را به آرامی خشک کنید و از یک لایه ضخیم مرطوب کننده غیرآلرژی‌زا با درصد چربی بالا استفاده کنید.

درمان اگزما با روغن نارگیل چگونه است؟

روغن نارگیل از گوشت نارگیل استخراج می‌شود و می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای کمک به درمان اگزما استفاده شود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 خرداد 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *