زیبایی پوست در بارداری

زیبایی پوست در بارداری از دغذغه هایی است که ممکن روحیات زنان باردار را تحت تأثیر قرار دهد و اختلالاتی را برایشان به وجود آورد. هر چند بیشتر تغییرات پوستی در این دوران موقتی بوده و پس از مدتی بهبود می‌یابند اما داشتن یک برنامه مراقبتی صحیح می‌تواند تا حدی از بروز آن‌ها جلوگیری کند. گروه زیبایی شادمگ نکات خوبی را در این خصوص در اختیارتان قرار داده است.

راهکارهای مراقبت و زیبایی پوست در بارداری

بارداری حس خوشایندی دارد؛ اما به همراه تمام احساسات زیبا و مادرانه، انواع و اقسام مسائل غیر منتظره را با خود به همراه می آورد و برای بسیاری از خانم ها، مشکلات پوستی را به وجود می آورد.

به یاد داشته باشید که حتی عجیب ترین تغییرات پوستی مربوط به حاملگی طبیعی است و معمولاً موقتی است بنابراین رعایت راهکارهای مراقبت از پوست در دوران بارداری بسیار ضروری است ولی نباید نگرانی و دلهره خاصی داشت و با نکاتی که در ادامه گفته می شود برای 9 ماه آینده خود را آماده کنید.

پاکسازی مرتب پوست

برای اولین قدم بهتر است که روی اصول اولیه پاکسازی برای مراقبت از پوست در دوران بارداری به شکلی موثر تمرکز کنید و این نکات آسان را به صورت روزانه رعایت کنید:

زیبایی پوست در بارداری

با یک پاک کننده ملایم این کار را شروع کنید. متخصصان پوست استفاده از پاک کننده صورت ملایم و دارای گلیسیرین را توصیه می کند. اگر پوست شما فوق العاده خشک است بنابراین او پیشنهاد می شود که برای شستشوی صورت در این دوران از یک پاک کننده شستشو بدون بدون مواد صابونی، ملایم و مرطوب کننده استفاده نمایید. صورت خود را بیش از دو بار در روز نشویید تا مشکلات دیگری برای شما به وجود نیاید.

برای مراقبت از پوست در دوران بارداری اطمینان حاصل کنید که روزانه پوستتان را به خوبی تمیز می کنید تا منافذ پوستی مسدود نشود و کثیفی و آرایش کامل از بین برود. نتیجه این کار شادابی و سرزندگی صورت خواهد بود.

استفاده از مرطوب کننده و ضدآفتاب برای حفظ زیبایی پوست در بارداری

مهمترین محصول مراقبتی که باید به برنامه مراقبت از پوست در دوران بارداری خود اضافه کنید، یک مرطوب کننده و ضدآفتاب دارای حداقل SPF 15 و دارای قدرت محافظت در برابر طیف گسترده اشعه UVA و UVB است.

در واقع یک عارضه جانبی در بارداری، حساسیت به خورشید است. شما می توانید در حین بارداری بسیار راحت تر بسوزید. بهترین توصیه این است که با حرکت در سایه و پوشیدن کلاه پهن، از آفتاب دور شوید.

در دوران بارداری، افزایش سطح هورمون باعث تکثیر سلول های رنگدانه می شود که می تواند باعث لکه در صورت شود. استفاده روزانه از ضد آفتاب بهترین راه برای جلوگیری از این تغییر رنگ است. اگر می دانید می خواهید ساعات طولانی را در آفتاب ظهر یا ساحل و مکان های اینچنینی باشید با یک ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر از پوست خود محافظت کنید.

از مصرف داروهای آکنه خودداری کنید

اگر پوست شما روغنی و یا مستعد آکنه است، احتمالاً در سه ماهه اول بارداری این وضعیت شدیدتر هم خواهد شد. امن ترین راه برای درمان این عارضه استفاده از محصولی حاوی اسید گلیکولیک، آلفا هیدروکسی اسید، اریترومایسین موضعی (فقط نسخه) است.

به طور کلی، اکثر متخصصین پوست استفاده از رتینوئیدهای موضعی (مانند رتین-آ یا دیفرفرین) یا اسید سالیسیلیک را توصیه نمی کنند. اگر از این داروهای آکنه خوراکی یا موضعی استفاده می کنید، بهتر است قبل از بارداری متوقف شود.

داروهایی مانند Accutane، Retin-A و سایر رتینوئیدهای موضعی از طریق پوست و جریان خون شما و بدن شما جذب می شوند و اثرات نامطلوبی بر روی جنین دارند.

از روغن های طبیعی استفاده کنید

گرچه کشیدگی و ترک های روی پوست در دوران بارداری بیشتر ارثی است اما اگر می خواهید جلوی بروز آنها را بگیرید و بهترین شکل مراقبت از پوست در دوران بارداری را داشته باشید از روغن های طبیعی استفاده کنید.

روغن هایی مانند روغن بادام شیرین، به کشش کمتر پوست کمک کرده و آن را حداقل ممکن می رساند. روزانه از آن استفاده کنید، روی شکم، سینه ها و باسن خود بزنید و چند دقیقه ماساژ دهید.

برای اطلاع از خدمات زیبایی خود می توانید با مشاورین کلینیک فوق تخصصی پوست و مو هلیا به صورت کاملا رایگان از طریق شماره 02122810089 در ارتباط باشید. و همچنین از طریق پیام رسان واتس اپ به شماره 09120687738 تمامی سوالات خود در رابطه باخدمات پوست و مو و زیبایی را با ما در میان بگذارید.

ورزش برای زیبایی پوست در بارداری

بسیاری تصور می کنند که فعالیت ورزشی در دوران بارداری مضر بوده و بهتر است بیشتر استراحت کنند. در حالی که پیاده روی و ورزش های سبک علاوه بر فواید بدنی و زایمان بهتر برای مراقبت از پوست در دوران بارداری ضروری است.

زیبایی پوست در بارداری

ورزش سبک، حداقل یک بار در روز گردش خون را افزایش می دهد و مواد مغذی را به پوست شما منتقل می کند. البته در کنار ورزش به خواب خود نیز در این دوران باید اهمیت دهید تا خستگی و کم خوابی اثرات خود را در پوست نمایان نکند.

میزان مصرف آب را افزایش دهید

اگر یک قانون زیبایی وجود داشته باشد که همه می دانند، نوشیدن آب زیاد است. نوشیدن آب برای مراقبت از پوست در دوران حاملگی اهمیت این قانون بلامنازع زیبایی را دوچندان می کند. بدن شما یک کار شگفت انگیز را برای اطمینان از اینکه کودک شما به آنچه نیاز دارد انجام می دهد: مواد مغذی و هیدراتاسیون ابتدا به کودک تحویل داده می شوند و مادر در اولویت بعدی است.

برای اینکه دچار کم آبی نشوید و آب مورد نیاز برای خود و کودک را فراهم کنید در این دوران آب بیشتری بنوشید. این نکته مراقبتی به نوبه خود چهره شما را شفاف تر و شاداب تر نیز نگه می دارد. حتی اگر به شدت حالت تهوع دارید، نوشیدن آب را جرعه جرعه و در تعداد دفعات زیاد در طول روز ادامه دهید و کمی لیمو را به آن اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

آرایش سبک برای زیبایی پوست در بارداری

برای مراقبت از پوست در دوران بارداری آرایش خود را ساده و سبک کنید. در صورت امکان از محصولات بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. در رژ لب ها عناصر شیمیایی وجود دارد که برای بدن مضر است بهتر است از رژ لب های بدون سرب استفاده نمایید. به جای استفاده از لوازم آرایشی زیاد از یک کرم رنگی و سبک روی صورت استفاده کنید و دیگر موارد را تا حد امکان قلم بگیرید.

ممکن است در این دوران پوست شما خشک شود برای مراقبت از پوست خشک در دوران بارداری آرایش خود را متناسب با نیازهای پوستی خود تنظیم کنید. اقلام آرایشی سبک هم زودتر شسته می شوند و هم مضرات جانبی کمتر دارند. علاوه بر این لوازم آرایشی دارای پایه طبیعی و گیاهی نیز وجود دارد که می توان آنها را جایگزین کرد.

در کنار آرایش سبک تر برای مراقبت از پوست در دوران بارداری می توانید از ماساژ صورت و مراکزی که این خدمات را ارائه می دهند نیز بهره ببرید.

زیبایی پوست در بارداری

برای زیبایی پوست در بارداری از ترکیبات سمی دور شوید

در حالی که اغلب ما می دانیم که از خوردن گوشت خام ماهی و غذای مضر در حین بارداری باید خودداری کرد؛ اما کمتر کسی می داند که برای مراقبت از پوست در دوران بارداری باید از کدام مواد دوری کرد. دانستن اینکه در هنگام حاملگی از کدام محصولات پوستی باید خودداری کرد علاوه بر سلامت و ظاهر بهتر مادر برای تضمین سلامت جنین نیز بسیار مهم است.

محققان و پزشکان معتقدند که بیش از 10 ماده شیمیایی وجود دارد که باید از آنها دور شوید، از جمله پارابن، فتالات، فرمالدئید، تولوئن، ضدآفتابهای شیمیایی، دی هیدروکسی ساستون (DHA) و کلرید آلومینیوم.

مشکلات شایع پوستی بارداری

واریس در بارداری

یکی از اتفاقاتی که احتمال بروز آن در دوران بارداری زیاد است، بروز رگ‌های واریسی در اندام‌های تحتانی است که دلیل اصلی آن فشاری است که شکم به عروق وریدی در اندام‌های تحتانی وارد می‌کند. رگ‌های واریسی علاوه بر مشکلاتی که در سیستم انتقال خون در بدن ایجاد می‌کنند، با نمایان کردن رگ‌های آبی تیره زیر پوست، ظاهر نازیبایی را نیز ایجاد می‌کنند.

برای پیشگیری از این مشکل خانم‌های باردار می‌توانند از جوراب‌های واریس استفاده کنند. این جوراب‌ها به راحتی از داروخانه‌ها قابل تهیه و استفاده است. اگر رگ‌های واریسی در طول مدت بارداری ایجاد شد، پس از زایمان نیز راه‌های درمانی برای آن وجود دارد. رگ‌های واریسی اگر سطحی و کوچک باشند بعد از زایمان به کمک لیزر قابل درمان هستند و اگر عمقی‌تر باشند می‌توان به کمک جراحی و سوزاندن عروق مشکل را درمان کرد.

بروز جوش در بارداری

یکی از چالش های مراقبت از پوست در بارداری جوش‌های صورت است. به دنبال تغییرات هورمونی در دوران بارداری احتمال بروز این جوش‌ها در صورت بالاست. برای پیشگیری از بروز این مشکل، استفاده از رژیم‌های مناسب غذایی به شکلی که به جنین آسیب وارد نشود می‌تواند موثر باشد ولی به دلیل اینکه منشاء این عارضه هورمونی است ، نمی‌توان انتظار داشت که رژیم غذایی آن را به طور مطلق برطرف کند.

راهنمای خرید بند انداز برقی خوب و با کیفیت ؛ معرفی 15 مدل برتر با کیفیت بند انداز

یکی از راه‌های درمانی این جوش‌ها، استفاده از داروهای موضعی در طول دوران بارداری است که این جوش‌ها را از بین می‌برد اما نکته بسیار مهم در این مورد این است که این کار باید با مشورت متخصص پوست و در نظر گرفتن باردار بودن مصرف‌کننده دارو صورت گیرد. زیرا استفاده از برخی داروهای موضعی در دوران بارداری برای جنین مضر است. به کمک برخی اسیدهای میوه نیز می‌توان در دوران بارداری ازدیاد این جوش‌ها را کنترل کرد تا بعد از طی شدن دوران بارداری و پس از زایمان آنها را قطعی درمان کرد.

خارش شکم و زیبایی پوست در بارداری

یکی دیگر از اصول مراقبت از پوست در بارداری جلوگیری بروز ضایعات خارش‌دار روی شکم است که برای بسیاری از خانم‌های باردار در این دوران اتفاق می‌افتد.

زیبایی پوست در بارداری

اگرچه این عارضه پس از زایمان خودبخود برطرف می‌شود، تحمل آن در طول دوران بارداری برای برخی مادران سخت است. بنابراین به دنبال راهی برای کاهش این خارش‌های موضعی هستند. این مشکل را می‌توان با کنترل تعریق و حمام روزانه و شستشو با شوینده‌های ملایم و کرم‌های نرم‌کننده حاوی اوره تا حدی کنترل کرد.

زیبایی پوست در بارداری و ریزش مو

یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به پوست و مو پس از زایمان، ریزش موی ناشی از شوک زایمان است که این عارضه نیز معمولا خود به خود بعد از مدتی متوقف شده و بازگشت‌پذیر است اما اگر فرد بخواهد، می‌تواند تا زمانی که وضعیت به حالت عادی بازگردد، برای جلوگیری از استرس درباره این موضوع، موهای خود را تا مدتی کوتاه نگه دارد. استفاده از محلول‌های موضعی قطع ریزش مو و مصرف مولتی‌ویتامین‌های پریناتال نیز در دوران شیردهی می‌تواند میزان ریزش مو را در این دوران کاهش دهد.

لک‌های پوستی بارداری

مراقبت از پوست در بارداری برای پیشگیری از لک های پوستی اهمیت دارد. قرار گفتن در برابر نور خورشید برای بهره بردن از ویتامین D، عادت مطلوب و سودمندی است، اما این کار به ویژه در مورد مادران باردار باید با پیشگیری و توجهات لازم همراه باشد. طی دوران بارداری و بعد از آن به دلیل سطح بالای استروژن در بدن، احتمال بروز لک‌های قهوه‌ای پایدار روی صورت افزایش می‌یابد.

به طور کلی زنانی که پوست تیره دارند به خاطر میزان رنگدانه‌های پوستی خود، بیشتر دچار این تغییر می‌شوند و قرار گرفتن در معرض آفتاب یکی از فاکتورهای تشدید ‌کننده این مشکل است. در حالت کلی مادران باردار باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات گرم روز خودداری کنند و در صورتی که ناگزیر از این کار هستند، حتما باید پوست صورت و نقاطی از بدن که در برابر تابش نور خورشید است را به وسیله کرم‌های ضدآفتاب به طور مداوم محافظت کنند.

تأثیر کرم‌ها و لوسیون‌ها بر زیبایی پوست در بارداری

زنان روزانه کرم و لوسیون مصرف می‌کنند اما شاید به این موضوع دقت نکنند که برخی از مواد موجود در این کرم و لوسیون‌ها ممکن است از سد پوستی آنها عبور کند و جذب بدنشان شود. وقتی زنی باردار است این موضوع اهمیت زیادی پیدا می‌کند. هر چیزی که می‌خورید، استفاده می‌کنید یا در تماس با آن هستید، علاوه بر شما ممکن است بر کودک درون شکمتان نیز اثر بگذارد.

زیبایی پوست در بارداری

نگهداری از پوست در طول دوران بارداری مهم است و از آنجا ‌که پوست مادر در دوران بارداری ممکن است حساس شود، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌تواند در کاهش مشکلات پوستی کمک زیادی کند. با این ‌حال لازم است در طی بارداری به مواد محافظ پوستی که از آنها استفاده می‌کنید دقت بیشتری داشته باشید.

اگرچه بیشتر محصولات رایج مراقبت از پوست کاملاً برای جنین بی‌ضرر است، اما برخی از ترکیبات نیز برای رشد جنین می‌تواند خطرناک باشد. در مورد این مواد و تأثیرهای آنها باید مطالعه کنید و هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست به آنها توجه داشته باشید. در هر صورت بهتر است مصرف هر نوع کرم مراقبت پوست را پیش از مصرف با پزشک خود در میان بگذارید.

مواد نامناسب مراقبت از پوست

مواد نامناسبی برای پوست در دوران بارداری وجود دارد که بهتر است آنها را بشناسید. برخی از این موارد در زیر آمده است:

کرم‌های حاوی رتینوئیدها و ویتامین a

این ترکیب قوی در برخی از کرم‌های پوست وجود دارد که برای جوان ماندن و کمک به کاهش چروک‌های پوست استفاده می‌شود. رتینوئیدها نوعی ویتامین a است که تقسیم سلولی را افزایش می‌دهد، بازسازی پوست را تسریع و از تجزیۀ کلاژن پوست جلوگیری می‌کند.

مصرف دُز زیاد ویتامین a یا رتینوئیدها در دوران بارداری برای جنین مضر است، اگرچه با قطعیت نمی‌توان گفت که مصرف موضعی این مواد و جذب آن از طریق پوست نیز می‌تواند روی جنین تأثیرگذار باشد. با این حال، اغلب پزشکان جانب احتیاط را رعایت و توصیه می‌کنند از این کرم‌های حاوی ویتامین a یا ریتنوئید‌ها در دوران بارداری پرهیز کنید.

کرم و لوسیون‌های حاوی اسید سالیسیلیک

این اسید خفیف در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و لایه‌برداری پوست یا پیلینگ استفاده می‌شود. همچنین از کرم‌های حاوی اسید سالیسیلیک یا سایر ترکیبات آن مانند bha برای رفع چین‌وچروک پوست استفاده می‌شود. دز بالای خوراکی این ماده در دوران بارداری می‌تواند تأثیرهای خطرناکی برای جنین داشته باشد.

اگرچه استفادۀ دز کم آن به صورت موضعی و بر روی پوست ممکن است تأثیری نداشته باشد. با این حال، بهتر است در دوران بارداری مراقبت بیشتری داشته باشید و کرم‌های حاوی این نوع مادۀ شیمیایی را مصرف نکنید. اگر در دوران بارداری قصد پیلینگ دارید، بهتر است با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

محصولات حاوی ترکیبات سویا

برخی از مادران باردار در دوران بارداری به دنبال کرم‌های حاوی ترکیبات گیاهی مانند سویا برای مراقبت از پوست خود هستند. از ترکیبات سویا در برخی از کرم‌های فرم‌دهنده، حجم‌دهنده یا ضدچروک استفاده می‌شود. این ترکیبات اثرهای استروژنی دارد که ممکن است باعث تشدید لکه‌های تیره با نام ملاسما یا کلوآسما شود و می‌تواند بروز لکه‌های تیرۀ پوست را در دوران بارداری بیشتر کند. مصرف ترکیبات سویا به نظر می‌رسد تأثیری بر جنین نداشته باشد.

محصولات درمان آکنه

بسیاری از زنان در سه ماهۀ اول بارداری دچار تغییرات سطوح استروژن و در نتیجه آکنۀ بارداری می‌شوند؛ حتی اگر همیشه پوستشان شفاف بوده است. اگر شما با آکنۀ بارداری روبه‌رو شده‌اید، متخصص پوست می‌تواند آنتی‌بیوتیک‌های موضعی بی‌ضرری برایتان تجویز کند.

زیبایی پوست در بارداری

برخی دارو‌های درمان آکنه شامل اسید سالیسیلیک و ترکیبات رتینوئید و ویتامین a هستند که ممکن است مصرف دز زیاد آن برای بارداری خطرناک باشد. اگر شما با مشکل آکنه در بارداری مواجه شده‌اید، بهتر است به جای درمان خانگی، با پزشک خود مشورت کنید و مطابق دستور پزشک دارو‌ها را مصرف کنید تا هیچ خطری جنین شما را تهدید نکند.

محصولات بی‌خطر برای زیبایی پوست در بارداری

بعضی از محصولات نیز در دوران بارداری برای پوست بی‌خطر است و شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. برخی از این محصولات در زیر آمده است:

موبرها

لوسیون‌هایی که به صورت شیمیایی موهای زاید را از بین می‌برد یا حجم مو را کاهش می‌دهد، می‌تواند در رفع موهای زاید روی پوست به زنان باردار کمک کند. این محصولات در دوران بارداری بی‌خطر است و مادر می‌تواند با خیال راحت با موبر به نظافت شخصی پوست خود برسد.

مهم‌ترین نکته‌ای که در مصرف موبرها باید به آن دقت شود، احتمال حساسیت پوست به آن است. به همین منظور بهتر است قبل از استفادۀ کامل از آن، محصول را روی بخشی از پوست مثل پاها آزمایش و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر حساسیت یا مشکلی وجود نداشت، می‌توانید از آن روی سایر بخش‌های بدن نیز استفاده کنید.

تا زمانی که از موبرهای شیمیایی مطابق دستور استفاده می‌کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر سابقۀ واکنش حساسیت به محصولات موبر داشته‌اید، از استفادۀ این محصولات طی بارداری پرهیز کنید.

ضدآفتاب‌ها

کرم‌های ضدآفتاب متداول در زمان بارداری بی‌ضرر است. مقدار ترکیبات موجود در این محصولات که به پوست نفوذ می‌کند بسیار کم است و جای نگرانی ندارد. کرم‌های ضدآفتاب حاوی دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید زینک از جمله ضدآفتاب‌هایی است که با وجود قدرتمند بودن به پوست نفوذ نمی‌کند.

یکی از بهترین راه‌های مراقبت از پوست، پرهیز از آفتاب‌سوختگی است. برای مراقبت از پوست خود در مقابل نور آفتاب علاوه بر ضدآفتاب‌ها، بهتر است در طول روز و بین ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر از تابش مستقیم نور آفتاب دور باشید. استفاده از کلاه، عینک آفتابی و همچنین تجدید کرم ضدآفتاب هر دو ساعت یک بار می‌تواند در جلوگیری از آفتاب‌سوختگی کمک زیادی کند.

در هر صورت امن‌ترین راه مراقبت از پوست در طول بارداری مشورت با پزشک است. همچنین اگر ناراحتی پوستی دارید، نگران پوست خود هستید و می‌خواهید بیشترین مراقبت را از آن بکنید یا در حال مصرف نوعی از مواد مراقبتی مضر برای پوست هستید، بهتر است موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

تتان نیز بیشتر دچار کشیدگی شده و ترک‌های بیشتری بر روی پوستتان ظاهر می‌شوند. لازمه این دوره یک رژیم غذایی سالم و کامل است که در کنار تغذیه شما و فرزندتان باعث افزایش وزن بیش از حد شما نشود. پزشکتان می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند.

10 توصيه برای زیبایی پوست در بارداری در سه ماهه اول

1- از افتادگی سینه هایتان پیشگیری کنید

در طول سه ماهه اول بارداری طبيعي است كه تحت‌تاثير هورمون‌ها، سینه‌ها سنگين‌تر و افتاده‌تر شوند. در اين شرايط دوش آب‌سرد مي‌تواند تا حدي کمک کننده باشد. ماساژ روزانه نيز نه‌ تنها تنش شما را كم مي‌كند، بلکه راه‌حل خوبي براي پيشگيري از بروز ترک های پوستی بارداری است.

از بین بردن جوش سر سیاه با چند روتین ساده طبیعی ؛ معجزه این ماسک ها دیدنیه

نكته بسيار مهمی که اکثر خانم ها نادیده می گیرند اينكه از همين ماه‌هاي اول بايد سینه بندی مناسب بارداری تهيه كنيد. جنس آن بهتر است كتانی بوده و و نوار پشت و روی شانه پهن داشته باشد تا روي پوستتان رد نيندازد و عامل خارش نشود. مساله ديگر انجام ورزش‌ها و تمرين‌هايي است كه از افتادگی سینه بعد از زايمان و طی شیردهی پيشگيري می‌كند.

2- زیبایی پوست در بارداری به پوستتان توجه كنيد

در سه ماهه اول بارداری احتمال دارد پوستتان كمي شادابی خود را از دست داده و خاكستري رنگ شود. دليل آن هم افزايش ميزان ترشح هورمون‌ها، خستگي شديد بدنی و مشكل‌هاي گوارشي به‌خصوص يبوست است که باعث افزايش ميزان ضايعات در بدن و به‌خصوص در لايه بيروني پوست مي‌شوند و اصطلاحا پوست را خفه می‌کنند. براي اينكه پوست زيبايي و شفافيت خود را باز يابد بهترين توصيه يك جلسه ماساژ با كرم های تغذیه كننده و پاكسازی كننده پوست است.

3- خستگی را از چشمانتان دور كنيد

سه ماهه اول بارداری يعني خستگي و ميل شديد به خواب! اگر دقت كنيد زير چشمان اکثر خانم‌هاي باردار در اين 3 ماه تيره و گود افتاده است. توصيه مي‌كنيم براي رفع اين حالت ابتدا با شیر پاک كن ملايم خيلي آرام و بدون آنكه باعث سايش شويد زير چشمانتان را پاك كنيد .

سپس براي شاداب‌ نشان‌دادن چشمانتان از يك كرم آنتی سرن يا ضد كبودي گياهي بر پايه آرنيكا استفاده كنيد و روي آن كمي سايه بزنيد تا نور را منعكس كند و گودي زير چشمان تان را بپوشاند. کمپرس جوشانده بابونه نیز در رفع التهاب و قرمزی چشم بسیار موثر است.

4- پوستتان را ليف بکشید

ليف و كيسه كشيدن پوست نه ‌تنها باعث شاداب و شفاف‌شدن آن مي‌شود، بلکه محرك فيبرهای نگهدارنده پوست است. سعی کنید در طول بارداری هفته‌اي يك بار پوستتان را كيسه بكشيد تا با این کار سلول‌هاي مرده از روي پوست حذف شده و مواد مغذی موجود در كرم های ضد ترک بارداری بهتر جذب شوند.

اگر پوستتان خيلي خشك است بجای استفاده از لیف و کیسه كف دستتان را محكم با حركت‌هاي دوراني روي پوست باسن، شكم، بالاي ران‌ها، سینه‌ها، زير بازوها و ران‌ها بكشيد.

5- شامپوی مناسب را برای زیبایی پوست در بارداری انتخاب کنید

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث افزايش طول عمر موها و كاهش ريزش آنها مي‌شود. در اين دوران معمولاً موهاي چرب يا خشك تبديل به موي عادي مي‌شوند، پس بهتر است شما نيز شامپوی مورد استفاده خود را عوض كنيد تا موهايتان براق و خوش‌حالت باقي بماند.

زیبایی پوست در بارداری

6- وضعيت بدنی تان را اصلاح كنيد

داشتن وضعيت بدنی صحيح از همان اوايل بارداری امري بسيار مهم است و روي زيبايي، سلامت و تناسب‌اندام شما تاثير مي‌گذارد. مشكل‌هايي نظير كمردرد، گرفتگی های عضلانی، درد سياتیک و… ناشي از بد نشستن و بد ايستادن در طول بارداری است. براي پيشگيري سعي كنيد هنگام نشستن كمرتان را صاف نگه داريد، شانه‌ها به عقب و باسن را جلو بدهيد تا وزن شكم متعادل تقسيم شود.

7- عادتتان را تغيير دهيد

سيگار را ترك كنيد. ميزان مصرف چاي و قهوه خود را كاهش دهيد و به موسيقي آرام‌گوش دهيد، تغذيه سالمي داشته باشيد و وزنتان را كنترل كنيد. روزانه حداقل 2 ليتر آب بنوشيد تا ضايعات راحت‌تر از بدنتان دفع شوند. در نتیجه پوست سالم و شادابي خواهید داشت و دچار يبوست نمی‌شويد.

8- برای زیبایی پوست در بارداری ورزش کنید

در طول بارداری نبايد استراحت مطلق داشت. حتي اگر احساس خستگي و سنگيني مي‌كنيد در طول روز تمرين‌هاي بدنی ملايم داشته باشيد تا هم اضافه وزن بيش از حد پيدا نكنيد هم خود را براي زايمان آماده كرده باشيد. بهترين ورزش براي دوران بارداری ژيمناستیک آبی است.

در اين شرايط شما بدون تلاش بيش از حد بدنتان را ماهيچه‌اي مي‌كنيد، اما اگر امكان انجام ورزش‌های آبی را نداريد حداقل در هفته 2 مرتبه براي پياده‌روي و انجام نرمش‌هاي ملايم بيرون برويد. ورزش باعث ترشح هورمون آندروفين مي‌شود که براي خلق ‌وخوي شما خوب است. در ضمن كنترل کننده اشتهاست و مانع از چاقي بعد از زايمان مي‌شود.

9- به خستگي بدنتان توجه كنيد

هميشه خسته‌ايد و خواب‌آلوده؟ اين موضوع طبيعي و به دليل ترشح هورمون پروژسترون است. براي كاهش اين حالت سعي كنيد آخر هفته‌ها بيشتر استراحت كنيد و در طول روز 2 مرتبه وقتي را براي چرت‌زدن اختصاص دهيد. حتي اگر شاغل هستيد هر از گاهي چند دقيقه‌اي را از محل كار خارج شويد و نفس‌هاي عميق بكشيد.

اگر امكانش را داريد كمي پاهايتان را دراز كنيد و چشمانتان را ببنديد. بعد از برگشتن به خانه نيز دوش آب گرم (39-38درجه) بگيريد تا خستگي روحي و ماهيچه‌اي‌تان برطرف شود و بتوانيد خواب بهتري داشته باشيد.

10- تهوع صبحگاهی را درمان کنید

تقريباً اکثر خانم‌هاي باردار در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع دارند كه دليل آن هم تاثيرگذاري هورمون پروژسترون بر مركز تعادل در مغز است. براي پيشگيري سعي كنيد صبح‌ها ناگهان از رختخواب بلند نشويد. چند دقيقه در رختخواب دراز بكشيد. در حالت نيمه‌نشسته چند جرعه آب بنوشيد و بعد آرام بنشينيد و در نهايت برخيزيد. روزانه حتما 4وعده غذا بخوريد زيرا تا زماني كه معده پر باشد احتمال بروز حالت تهوع كمتر است.

10 توصيه برای زیبایی پوست در بارداری در سه ماهه دوم

1- از بروز ترک های بارداری پیشگیری کنید

اولين ترك‌ها از سه ماهه دوم بارداری روي شكم ظاهر مي‌شوند به همين دليل بسيار مهم است كه مراقبت از پوست را جدي‌تر بگيريد. بزرگ‌تر شدن شكم و افزايش ترشح هورمون كورتيزول، دو عامل سستي بافت‌هاي زيرپوستي است. از آنجا كه نمي‌توان جلوي فعاليت هورمون‌ها را گرفت بايد روي توانايي كشساني پوست كاركرد. هر شب شكمتان را با كرم های ضد ترک ماساژ دهيد تا پوست نرم شود.

2- لباس راحت بپوشيد

از سه ماهه دوم به بعد شكم كم‌كم بزرگ مي‌شود و ممكن است لباس‌هاي قبلي برايتان تنگ باشد. براي راحتي بيشتر لباس‌هاي گشاد مخصوص بارداری به تن كنيد.

3- به پوستتان برسيد

تغييرات هورموني دوران بارداری روي پوست كاملاً نمودار است. گاهي در اثر ترشح هورمون های بارداری، چربي پوست بيشتر شده و جوش‌هاي ريزي روي آن نمودار مي‌شود. بهترين كار اين است كه در طول بارداری از محصولات آرايشي كه به پوست آسيب مي‌رسانند كمتر استفاده كنيد و با مراجعه به متخصص پوست كرمي متناسب با پوست بدن خود دريافت كنيد.

4- هر روز دوش بگيريد

در طول بارداری طبيعي است كه گرمتان باشد و عرق كنيد، چون از يك سو فعاليت بدنی‌تان بيشتر شده و از سوي ديگر به دلیل ترشح بيشتر هورمون استروژن، میزان جريان خون و ترشح عرق افزايش یافته است. براي اينكه احساس تازگی کنید هر روز صبح و عصر با آب ولرم دوش بگيريد. اگر فرصت حمام نداريد، دستانتان را با آب خنک خيس كرده و گردنتان را مرطوب كنيد.

5- استرس را از خود دور کنید

از زندگي و از بارداری‌تان لذت ببريد. استراحت كنيد. به موزيك موردعلاقه‌تان گوش دهيد. به استخر برويد و شنا كنيد. جلسه‌هاي ماساژ را امتحان کنید. با همسرتان خوش بگذرانيد و بجای استرس داشتن در كلاس‌هاي بارداری و زايمان ثبت‌نام كنيد تا پيشاپيش با فرزندتان و روند تولدش آشنا شويد.

زیبایی پوست در بارداری

6- برای زیبایی پوست در بارداری خوب غذا بخوريد

بارداری فرصت خوبي براي غذاخوردن است، اما در هيچ‌‌چيز زياده‌روي نكنيد. موادغذايي غنی از ریز مغذی ها مثل نان و غلات، لبنيات، ميوه و سبزي‌ها و گوشت ماهي و تخم‌‌مرغ را در برنامه غذايي‌تان وارد كنيد و هر از گاهي دسري شيرين بخوريد.

7- پوستتان را نخارانيد

خارش دوران بارداری به دليل انبساط عروق خوني و افزايش فعاليت كبد براي رفع هورمون های اضافي در دوران بارداری است. در اين دوره معمولاً پوست حساس‌تر شده و با كوچك‌ترين تماس دچار قرمزي، سوزش و خارش مي‌‌شود. بهترين كار برای پیشگیری، استفاده از كرم های مرطوب‌كننده و چرب‌كننده بدن است.

8- پاهايتان را حركت دهيد

افزايش ترشح هورمون های دوران بارداری باعث انبساط ديواره عروق خوني شده و جريان خون را كند مي‌كند. از سوي ديگر با بزرگ‌شدن جنين، رحم به سمت ستون فقرات گرايش پيدا کرده و با فشار آوردن بر سياهرگ همچنان مانع از رسيدن خون كافي به اندام های تحتانی مي‌شود.

در نتيحه پاها ورم‌كرده و احساس مورمور ناخوشايندي پيدا مي‌كند. براي درمان اين مساله بهترين كار استراحت‌كردن در پايان روز و بالاگرفتن پاها، گذاشتن بالشت زير پاها هنگام خوابيدن، دوري كردن از فضاهاي خيلي‌گرم و شستن پاها با آب خنك است.

9- از اسانس‌های آرام بخش کمک بگيريد

اگر احساس خستگي شديدي داريد، وان را پر از آب ولرم كرده و از اسانس آرام‌بخش بابونه در آن بريزيد و چند دقيقه در وان دراز بكشيد.

10- ضد آفتاب بزنید

در طول بارداری پوست حساس‌تر از زمان‌های دیگر است. چه آسمان آفتابی است چه ابری قبل از خروج از منزل ضد آفتاب بزنید. به این ترتیب احتمال بروز لک کمتر می‌شود.

10 توصيه برای زیبایی پوست در بارداری در سه ماهه سوم

1- مراقب پوستتان باشيد

در سه ماهه سوم بارداری شكم 2 تا 3 برابر بزرگ مي‌شود. تا روز آخر بارداری سعي كنيد مرتباً شكمتان را با روغن يا كرم های مخصوص ماساژ دهيد و براي پيشگيري از خارش، بدنتان را چرب كنيد.

2- برای حفظ زیبایی پوست در بارداری به صورتتان برسيد

صورت خانم‌ باردار گاهي پر از آکنه است، گاهي خشك و پرچروك ديده مي‌شود، گاهي رنگ‌پريده و گاهي سرخ است، چشم‌ها ورم دارند و بيني پف‌كرده به نظر مي‌رسد. براي زيباتر نشان دادن خود سعي كنيد روزانه از كرم مرطوب‌كننده استفاده كنيد و از محصولات تحريك‌كننده مثل اسيدهاي ميوه، كرم های لايه‌بردار و… دوري كنيد.

ریشه کن کردن جوش سر سیاه بینی با 10 ترفند خانگی

3- جلوی پدیدار شدن لک بارداری را بگیرید

در سه ماهه سوم بارداری احتمال بروز ماسک بارداری روي پيشاني، چانه و بيني افزايش مي‌يابد. گرچه اين لک بعد از زايمان محو می‌شود، اما بهتر است از بروز آن پيشگيري كنید. علت بروز لک بارداری هورمون‌ها و اشعه‌ماوراي بنفش خورشيد است. بهترين توصيه اين است كه قبل از بيرون رفتن از خانه حتماً صورتتان را با يك لايه كرم ضدآفتاب پوشش دهيد و كلاه لبه‌دار استفاده كنيد، اما اگر دچار لک شديد هرگز از محصولات لک‌بر استفاده نكنيد!

4- برای زیبایی پوست در بارداری به سر و وضعتان برسيد

نزديك زمان زايمان كه شد، سري به آرايشگرتان بزنيد و مانيكور و پديكور انجام دهيد. موهايتان را آنگونه كه دوست داريد كوتاه كنيد و ابروهايتان را مدل جديدي برداريد.

5- مراقب سلامتی تان باشيد

در سه ماهه سوم سنگين‌تر از هميشه هستيد. سعي كنيد خيلي سر پا نياستيد. هنگام نشستن يا ايستادن باسن را به جلو بدهيد تا وزن شكم متعادل تقسيم شود، كار سنگين انجام ندهيد و ناگهان برنخيزيد. دوزانو ننشينيد و تا جاي ممكن پاهايتان را دراز كنيد. هنگام تكيه دادن كوسني پشت كمرتان بگذاريد و هنگام خواب پهلوي راست را انتخاب كنيد.

6- شامپوی ملايم و ضدريزش تهيه كنيد

در طول بارداری ميزان ريزش مو بسيا كم مي‌شود و موها زيبا و خوش‌حالت به نظر مي‌رسند، اما بعد از زايمان 20 تا 30 درصد حجم مو كم مي‌شود، چون موها به شدت شروع به ريزش مي‌كنند. بعد از ريزش، موها فوراً درنمي‌آيند و رويش مجدداً كمي كند است. بهترين كار اين است كه در دوران بارداری از يك شامپوی ملايم و بعد از زايمان از شامپوی ضدريزش مو و تقويت‌كننده استفاده كنيد. مي‌توانيد موهايتان را كوتاه كنيد اما تا جاي ممكن دنبال رنگ و دكلره نرويد.

7- مراقب افزايش وزنتان باشيد

در سه ماهه آخر بارداری احتمال اينكه ناگهان وزنتان بالا رود زياد است. در اين دوره از يك سو گرسنگي و ميل به زياد خوردن از سوي ديگر مشكل‌هايي مانند برگشت اسيد معده به مري و رفلاكس، احساس ناخوشايندي به وجود مي‌آورند. براي پيشگيري سعي كنيد و عده‌هاي غذايي كم اما با فواصل كوتاه مصرف كنيد تا گرسنه نشويد.

بعد از صرف غذا دراز نكشيد. آرام غذا بخوريد و لقمه‌ها را خوب بجويد. مي‌توانيد از نوشيدني‌هايي كه به هضم بهتر غذا كمك مي‌كنند مثل بابونه و نعناع هم كمك بگيريد. براي پيشگيري از يبوست هرگز از داروهاي مسهل استفاده نكنيد.

آب و فيبر بيشتري بخوريد و براي پيشگيري از گرفتگي عضلات كلسيم، منيزيم و ويتامين B به برنامه غذايتان بيفزاييد. گوشت و تخم‌مرغ خام نخوريد، زيرا احتمال مسموميت را بالا مي‌برند. غذاهاي پرادويه كمتر مصرف كنيد، زيرا احتمال هموروييد را افزايش مي‌دهند.

8- ورزش آرام را ادامه دهيد

پياده روی و شنا همچنان ورزش‌هاي مناسبي براي شماست. اگر اهل شنا هستيد بهتر است به كمر شنا كنيد و بعد از شنا بدنتان را با صابون های ضدقارچ بشوييد، زيرا در دوران بارداری پوست در برابر ابتلا به قارچ حساس‌‌تر است.

9- آرايش را فراموش نكنيد

شايد سه ماهه سوم بارداری دوره‌اي سخت و خسته‌كننده باشد، اما به خود رسيدن را فراموش نكنيد. لباس‌‌هاي زيبا بپوشيد و ملايم آرايش كنيد.

زیبایی پوست در بارداری

10- زیبایی پوست در بارداری ؛ بدنتان را خوشبو كنيد

سعي كنيد شامپو و نرم‌كننده يا مرطو‌ب‌كننده پوستي كه تهيه مي‌كنيد بوي خوبي داشته باشد تا خوشبو شويد. تا جاي ممكن از اسپري و دئودرانت و ادكلن استفاده نكنيد.

ایمن‌ترین کرم ضدآفتاب در دوران بارداری حاوی چه ترکیباتی است؟

ضدآفتاب‌های شیمیایی در دوران بارداری

اکسی‌بنزون و سایر مشتقات آن که به عنوان فیلتر اشعه UV در ضدآفتاب‌ها به کار می‌رود با وجود کارایی در فیلتر کردن اشعه فرابنفش دارای عوارض نامطلوب برای سلامتی انسان و محیط زیست است.

اکسی‌بنزون از جمله فیلترهای ضدآفتابی است که جذب بالایی داشته و در بدن اثر هورمون‌ها را تقلید می‌کند و می‌تواند سبب ایجاد اختلال در غدد درون‌ریز و هورمون‌های بدن شود.

مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان داده اکسی بنزون یک استروژن ضعیف با اثر آنتی آندروژنی قوی است(Krause 2012 , Ghazipura 2017).

در ارزیابی اخیر CDC – مرکز جمع آوری اطلاعات تماس با مواد شیمیایی- که روی کودکان آمریکایی انجام شد محققان دریافتند میزان تستوسترون کل در پسران نوجوان با سطح بالای اکسی بنزون به طور معناداری کاهش یافته بود ( اثرضدآندروژنی اکسی بنزون) در حالی که در مطالعه روی پسران با سن کمتر و زنان چنین اثری مشاهده نشد. البته این محققان تاکید کرده‌اند مطالعه آن‌ها تنها نتایج تماس کوتاه مدت –یکروزه- با این ماده را نشان می‌دهد و نه یک اثر طولانی و بلند مدت را .

سه مطالعه دیگر ارتباط معناداری بین تماس با اکسی بنزون در مادران باردار و عوارض زایمان و پیش از تولد روی جنین را نشان دادند. یک مطالعه زایمان زودرس در زنان با جنین پسر را تایید کرده و بررسی دیگر حاکی از وزن بالای نوزاد پسر هنگام تولد و وزن پایین در نوزادان دختر بود.

اکسی‌بنزن در دوران بارداری

یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۸ نشان داد قرار گرفتن در معرض اکسی‌بنزن در دوران بارداری و میزانی که انسان به طور معمول استفاده می‌کند می‌تواند منجر به تغییرات دایمی در غده‌های پستان و شیردهی ایجاد کند.

سایر مطالعات حیوانی اکسی‌بنزن را با برخی آسیب‌های جنینی مرتبط می‌دانند که می‌تواند با برخی بیماری‌های سیستم عصبی در بزرگسالی مانند آلزایمر نیز ارتباط داشته باشد.

از دیگر فیلترهای شیمیایی اشعه آفتاب که جذب بالایی داشته و می‌تواند اثر هورمونی در بدن داشته باشد اکتینوکسات است. جذب این ترکیب از طریق پوست بالا بوده و در ادرار، خون و شیر مادران یافت می‌شود. آزمایش این ماده روی حیوانات نشان می‌دهد این ترکیب عملکرد هورمون‌های بدن را تحت تاثیر قرار داده(اثر استروژنی) و می‌تواند در ترشح هورمون‌های تیروئید اختلال ایجاد ‌کند(safecosmetics و EWG).

FDA استفاده از اوکسی‌بنزون را تا ۶٪ و اکتینوکسات را تا غلظت ۷.۵٪ برای استفاده در ضدآفتاب‌ها مجاز می‌داند. البته به دلیل آسیب‌های محیط زیستی اکسی‌بنزون و اکتینوکسات (آسیب به صخره‌های مرجانی) استفاده و فروش ضدآفتاب‌های حاوی این دو ترکیب در بسیاری از ایالت‌های آمریکا ممنوع است.

در سال ۲۰۱۹ FDA خواستار تحقیق و مطالعه بیشتر روی اوکسی‌بنزن و ۱۱ فیلتر شیمیایی اشعه UV به کار رفته در ضدآفتاب‌ها شد تا در خصوص ایجاد اختلال در هورمون‌ها و سایر غدد و هم‌چنین سرطان‌زایی برخی ترکیبات بررسی بیشتری صورت گیرد.

پس با توجه به اثرات هورمونی و عوارض برخی فیلترهای شیمیایی اشعه آفتاب در دوران بارداری توصیه می‌شود زنان باردار از ضدآفتاب‌های مینرال که تنها حاوی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید هستند استفاده کنند. در ادامه ایمنی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید را بررسی می‌کنیم.

زینک اکساید در دوران بارداری

این ترکیب فعال ضدآفتاب‌های مینرال در دوران بارداری نیز کاملا ایمن و بی‌خطر است. زینک اکساید از پوست در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می‌کند. همچنین زینک اکساید جذب پوست نشده و با قرار گرفتن در سطح پوست اشعه UV را از سطح پوست بازتاب می‌دهد. البته زینک اکساید در ترکیبات آرایشی معدنی نیز به کار می‌رود که آن‌ها نیز انتخاب مناسبی برای استفاده در دوران بارداری هستند.

تیتانیوم دی اکساید در دوران بارداری

باید بدانید  تیتانیوم دی اکساید از جمله فیلترهای فیزیکی ایمن و بی ضرر اشعه UVB با کم‌ترین جذب پوستی و حداقل عوارض است که با بازتاب اشعه فرابنفش از پوست محافظت می‌کند. تیتانیوم دی اکساید از پوست در برابر اشعه UVB و نور مرئی به طور کامل محافظت می‌کند. از آن‌جا که این ترکیب جذب پوست نمی‌شود در دوران بارداری ایمن است.

آیا در دوران بارداری می‌توانیم عطر و ادکلن بزنیم؟

عطرها و ادکلن‌ها هم نه تنها دارای مواد شیمیایی، بلکه دارای درصد زیادی الکل هستند که می‌تواند از راه پوست وارد بدن شود و در زمان حاملگی به جنین و مادر آسیب بزند. هر چند از روی مشخصات روی بسته‌بندی خوشبوکننده‌ها می‌توانید از مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن آگاه شوید.

ولی با این حال بهتر است مواد گیاهی معطر را جایگزین محصولات شیمیایی کنید. از سوی دیگر بارداری باعث حساسیت و واکنش‌های شدید نسبت به بو می‌شود که می‌تواند منجر به حالات ناخوشی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع و حتی تنفر نسبت به عطر مورد علاقه‌ی شما شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از بوی حاصل از تعریق به صورت منظم استحمام کنید.

در نتیجه‌ی برخی تحقیقات مشاهده شده نوزادان متولد شده از زنان بارداری که به مصرف ادکلن و عطرها در حاملگی ادامه دادند دچار مقداری کاهش بویایی شدند و احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و حساسیت‌های پوستی در آنان افزایش یافته است.

آیا در حاملگی می‌توانیم ژل یا بوتاکس تزریق کنیم؟

ماده‌ی بوتاکس از زهر یک نوع باکتری گرفته شده که با فلج کردن عضلات مانع حرکت آن‌ها شده و باعث از بین رفتن موقتی خط‌هایی که بر اثر گذشت زمان بر روی پوست ظاهر شده می‌شود. تأثیر بوتاکس بر بارداری مشخص نیست، ولی اثر آن به دلیل تغییراتی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، بیشتر می‌شود.

ممکن است بعضی زنان بدون اطلاع از بارداری خود از ژل یا بوتاکس استفاده کرده باشند، که اگر مقدار آن کم بوده باشد نگران‌کننده نیست، اما به صورت کلی توصیه می‌شود از تزریق این گونه مواد اجتناب شود.

حتی شرکت‌های تولیدکننده‌ی این مواد نیز استفاده از آن را در بارداری توصیه نمی‌کنند، زیرا نمی‌خواهند مسئولیت عوارض احتمالی بر روی مادر یا جنین را بپذیرند. هرچند تاکنون عوارضی در زنان باردار که بوتاکس و ژل تزریق کردند گزارش نشده است.​

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

8 اردیبهشت 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *