افتتاح حساب ترکیه
ست کردن فرش و مبل

اولين گام براي طراحي دكوراسيون پذيرايي انتخاب رنگ مناسب و موضوع ست کردن فرش و مبل است. اگر شما هم در اين مرحله دچار مشكل هستيد پيشنهاد مي كنيم كه اين مطلب از گروه دكوراسيون شادمگ را از دست ندهيد تا با اصول هماهنگ سازی مبلمان و فرش و پرده آشنایی شويد.

اول فرش بخریم یا مبل؟

خرید جهیزیه یا تغییر مبلمان و فرش یکی از مهم­ترین و چالش­ برانگیز­ترین موضوعاتی است که خانم­ها با آن مواجه می­شوند. در پروسه خرید و انتخاب، اولین مورد مهم ست مبل با فرش است، که به دقت و توجه بالا و سلیقه مناسبی نیاز دارد. در چنین مواردی افراد اغلب بر سر دوراهی می مانند که آیا باید ابتدا مبل را بخرند و سپس فرش را با توجه به آن ست کنند و یا برعکس آیا باید اول فرش را خریداری کرده و سپس مبل را با توجه به رنگ­بندی آن برگزینند.

ست کردن فرش و مبل

بدون شک در این زمینه نظر­ها و باور­های متعدی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. علاوه بر ­این پاسخ سوالاتی مانند فرش مشکی با چه مبلی ست میشه؟ یا فرش کرم با چه مبلی ست میشه ؟ و دیگر سوالات مشابه از جمله مواردی است که در ایجاد هماهنگی بین مبل، فرش و دکوراسیون داخلی بسیار تاثیر گذار بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

بهترین راه حل و ابتکار عمل در این باره این است که شما در وهله اول مبل مناسب و مورد­نظر خودتان را انتخاب نمایید و سپس با توجه رنگ­بندی آن اقدام به خرید فرش ماشینی مناسب کنید. در واقع باید توجه کرد که فرش از تنوع بالایی برخوردار است و شما به راحتی می توانید با توجه به رنگ بندی و نوع مبلمان خود فرش مناسب را برگزینید؛

این در حالی است که مبلمان در عین داشتن تنوع گاهاً با محدودیت رنگ­بندی مواجه می­شود و در این حالت فرد نمی‌تواند دکوراسیون خانه را به انتخاب دلخواه خود انجام دهد. در حالت کلی توصیه می­کنیم که ابتدا فرش و سپس مبل را خریداری کنید تا در بحث انتخاب و ست کردن با مشکل یا محدودیت مواجه نشوید.

ست کردن فرش و مبل

اصول ست کردن فرش با مبلمان

ست کردن لوازم خانه اهمیت بسیار زیادی داشته و از اصول و روش خاصی برخوردار می باشد. ست کردن فرش با مبلمان نیز از این امر مستثنی نیست. همان طور که می دانید فرش و مبلمان دو المان اصل اتاق پذیرایی هستند که هماهنگی آن ها با یکدیگر فوق العاده مهم است به همین منظور لازم دانستیم که در مورد اصول و روش انتخاب آن ها با شما صحبت کنیم تا دکوراسیونی جذاب لوکس داشته باشید.

رنگ های یکسان استفاده کنید

یکی از ساده ترین راه های ست مبل و فرش، این است که هر دو را همرنگ انتخاب کنید، با اینکار خانه شما حالت ساده و یکدستی به خود می گیرد. به عنوان مثال در صورتی که رنگ مبلمان خاکستری است، فرش نیز خاکستری انتخاب شود. ولی دقت داشته باشید که استفاده از سایر لوازم خاکستری فضای بی روحی به خانه شما می بخشد، بنابراین برای سایر فضاها رنگ دیگری به کار ببرید. ست لوازم با استفاده از رنگ های یکسان بسیار رواج داشته و خیلی از افراد از این روش برای افزایش جذابیت خانه استفاده می کنند.

صفر تا صد راهنمای خرید تشک خوشخواب راحت و مناسب

ست کردن فرش و مبل

رنگ های مخالف انتخاب کنید

یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین دکوراسیون ها، رنگ های متضاد است. شما می توانید مبلمان و فرش ها را متضاد یکدیگر انتخاب کنید تا جذابیت خانه افزایش یابد. فرش هایی که نقش و نگار زیادی دارند دست شما را در انتخاب رنگ مبلمان بازتر می گذارند بنابراین شما می توانید به میل خودتان ترکیبی از رنگ ها را استفاده کنید.

ست کردن فرش و مبل

البته توجه داشته باشید که زیادی با یکدیگر ناهماهنگ نباشند زیرا نتیجه عکس می دهد.

خود را درگیر هماهنگی رنگ ها نکنید

بسیاری از افراد تمام دغدغه های خود را بر روی هماهنگ کردن رنگ مبل و فرش ها می کنند و نهایتا پس از پرداخت مبلغ بالا، همچنان از انتخاب خود رضایت ندارند. باید بدانید که هیچ لزومی نیست که شما خود را درگیر هماهنگی رنگ ها با یکدیگر کنید. قرار گیری رنگ های مختلف در کنار یکدیگر، جذابیت فوق العاده ای به خانه شما می بخشد.

ست کردن فرش و مبل

ست کردن مبل با فرش تیره

در صورتی که فرش شما به رنگ روشن است، از رنگ های نزدیک به آن و با تناژ تیره تر استفاده کنید. به عنوان مثال در صورتی که فرش شما کرم تیره است، با انتخاب مبلمان کرم روشن می توانید شور و هیجان بسیار ایده آلی را برای خانه خود به ارمغان بیاورید. همچنین شما می توانید از رنگ های شاد مبلمان خود استفاده کنید.

بدین صورت که فرشی سرمه ای و مبلمان آبی روشن می تواند جذابیت چشمگیری داشته باشد. یکی از مهم ترین مزایای رنگ روشن، بزرگ تر نشان دادن خانه است بنابراین در صورتی که ابعاد خانه کوچکی دارید با این روش می توانید فضا را بزرگ تر نشان دهید.

ست کردن فرش با مبلمان تیره

این روش ست نیز برخلاف بالا عمل می کند. بدین معنا که شما فرش های روشن خود را با رنگ های تیره رنگ ترکیب خواهید کرد. یکی از مهم ترین مزایای رنگ تیره این است که آلودگی و کثیفی ها را کمتر نشان می دهد بنابراین بسیاری از افراد تمایل به استفاده از آن ها دارند. با اینکار شما می توانید طیف وسیعی از رنگ ها را در خانه خود داشته انتخاب سایر وسایل خانه نیز راحت تر می شود.

ست کردن فرش و مبل

ترکیب رنگ کرم

فرش های کرم رنگ بیشترین طرفدار را دارند و در طرح و مدل های مختلفی در بازار موجود است. از طرفی در حال حاضر فرش های کرم رنگ دارای گل های رنگی همچون آبی فیروزه ای هستند و شما می توانید به صورت هوشمندانه رنگ مبلمان را با رنگ گل های آن ست کنید و بدین طریق هنر و سلیقه خود را به رخ بیننده بکشید و دکوراسیونی مدرن و رویایی داشته باشید. همچنین رنگ کرم و طوسی نیز جذابیت فوق العاده ای داشته و برای هماهنگی با مبلمان طوسی بسیار ایده آل می باشد.

مبلمان طوسی

طوسی رنگی خنثی است که به راحتی با هر رنگی ترکیب می گردد بنابراین شما به راحتی می توانید هارمونی جذابی را در خانه ایجاد کنید. لازم است بدانید که استفاده بیش از حد از رنگ طوسی فضا را بی روح کرده و شور و گرمای فضا را از بین می برد به همین منظور هیچ گاه مبلمان طوسی را با فرش طوسی هماهنگ نکنید. پس شما با بهره گیری از مبلمان طوسی می توانید هر فرشی خریداری کنید.

ست کردن فرش و مبل

فرش‌های چند رنگ بخرید

اگر برای تغییر در دکوراسیون خود می‌خواهید ابتدا فرش بخرید، بهتر است فرش‌های چند رنگ بخرید، زیرا از تعداد متنوعی رنگ در الیاف آنها استفاده شده است؛ بنابراین می‌توانید مبلمانتان را با یکی از رنگ‌های موجود در آن ست کنید، فرش‌های چند رنگ با هر مبلی به راحتی ست می‌شوند و خیال شما از جهت انتخاب رنگ مبل راحت می‌گردد.

نکات طلایی برای خرید موکت نرم و راحت

ست کردن مبل و فرش با کوسن

یکی از ایده های خلاقانه و جذاب که در خانه های مدرن امروزی به وفور به چشم می خورد، ست مبل و فرش با کوسن می باشد. بنابراین در صورتی که فرش های خود را تعویض کرده اید، نیازی نیست که مبلمان را نیز با آن هماهنگ کنید بلکه شما تنها با استفاده از کوسن های رنگی می توانید زیبایی دکوراسیون خانه خود را چندین برابر کند. با اینکار هزینه کمتری را نیز پرداخت خواهید کرد.

ست کردن مبلمان با فرش طرح دار

برخی از فرش های ایرانی دارای نقش و نگار شلوغی هستند و در صورتی که از رنگ مناسب برای مبلمان خود استفاده کنید، نه تنها دکوراسیون جذابی نخواهید داشت، بلکه زیبایی لوازم نیز به چشم نمی آید. بنابراین برای ست کردن مبل و فرش به صورت اصولی باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید. همچنین برای اینکه از شلوغ شدن و آشفتگی فضا جلوگیری کنید بهتر است که از مبلمان رنگ خنثی و یا ساده بهره ببرید.

ست کردن فرش و مبل

 

رنگ کوسن ها را با فرش ست کنید

برخی مواقع می توان بین رنگ مبل و فرش تناسب ایجاد نمود یعنی شما می توانید رنگ فرشتان را با رنگ کوسن ها ست کنید. بنابراین، اگر مبل تان با فرش هماهنگی ندارد، با تهیه کردن چند کوسن هم رنگ فرش تان این مشکل را برطرف نمایید.

ست کردن فرش و مبل

بدنه مبل را با فرش ست کنید

برای ست کردن مبل و فرشتان همیشه لازم نیست تنها بر روی جنس پارچه شان تمرکز داشته باشید . بلکه شما می توانید به جای ست کردن رویه ی مبل با فرش، رنگ فرشتان را با کناره های مبل یعنی رنگ پایه ها و دسته ها هماهنگ نمایید. بدنه برخی مبل ها دارای روکش رنگ هستند و می توان آن ها را با رنگ فرش ست کرد.

ست کردن فرش و مبل

یک فرش ایرانی انتخاب کنید

فرش های ایرانی الگوهای متنوع، زیبا و رنگارنگ خود با هر مدل مبلی که در نظر داشته باشید، هماهنگ خواهند شد.پس یک فرش ایرانی تهیه کنید تا بتوانید به راحتی با مبلمان خود ست کنید. فضاهایی که دکوراسیون کرم و قهوه ای دارند را با فرش های ایرانی زیباتر کنید ومبلمانی از پارچه های ساده ترو کوسن هایی زیبا با نقش مایه های همان فرش ها استفاده کنید.

ست کردن فرش و مبل

اگر ابتدا مبلمان را تهیه کرده اید و می خواهید فرشتان را با آن ست کنید نکات زیر را در نظر بگیرید

به طرح و بافت بدنه و پارچه مبلتان توجه کنید. اگر مبلتان بافت یا طرح واضح و مشخصی دارد، موکت یا فرش را نیز متناسب با مبلتان، طرح دار یا بافت دار انتخاب کنید.

برای مبل های با بافت و نقش مشخص، موکت یا فرش ساده بگیرید.

مبل هایی با بافت ساده، موکت های طرح دار و شلوغ  و برای مبل های ساده، فرش یا موکت ساده انتخاب کنید.

ست کردن فرش و مبل

سبک مبلمان و فرش را با هم هماهنگ کنید . مبل های سلطنتی و استیل بیشتر با فرش های سنتی ایرانی ست می شوند.مبل های راحتی و کاناپه ها و مبل های ال مدرن با فرش های مدرن و موکت ها ست می شوند.

طرح پاف وسط مبل یک راهنمای فوق العاده برای انتخاب ست مبل با فرش است. فرشتان را متضاد با طرح پاف وسط مبل انتخاب کنید. یعنی برای پاف های طرحدار فرش یا موکت ساده بگیرید و برای پاف های ساده، فرش یا موکت طرح دار انتخاب کنید.

اطلاعات مفیدی که برای خرید وان حمام باید بدانید

اگر مبلمان سفید است دیوارها را رنگ نکنید ولی اگر مبلمان کرم، قهوه ای و یا نسکافهای است رنگ دیوارها را به کرم تغییر دهید تا نتیخه بهتری بگیرید.برای مبلمان سفید فرش های قرمز و دیوارهای بدون رنگ مناسب است.

موقعیت مبلمان نسبت به فرش

بعد از در نظر گرفتن رنگ و جنس و طرح فرشی که می خواهید متناسب با اتاق و دکوراسیون و مبلمانتان انتخاب کنید برای انتخاب فرش مناسب لازم است موقعیت فرش و مبلمانتان را هم تعیین کنید تا بتوانید سایز فرش مورد نظرتان راهم مشخص کنید

ست کردن فرش و مبل

مبلمان به طور کامل روی فرش

قرار دادن همه مسایل روی فرش باعث تعریف یک ناحیه ی مشخص نشستن برای همه می شود . همچنین متحدالشکل بودن فضای اتاق را می رساند. اگر می خواهید مبلمان را روی فرش قرار دهید فرش باید از هر طرف ،حدود 20 سانتی متر پهن تر باشد.پس اگر هزینه کافی برای خرید فرش بزرگتر دارید. اتاق با سایز متوسط رو به بالا، این روش انتخاب مناسبی برای موقعیت فرش و مبلمان اتاق پذیرایی شما خواهد بود.اگر نه نگران نباشید می توانید از دیگر روش های چیدمان که در ادامه می گوییم استفاده کنید.

پایه های جلو مبلمان روی فرش

این روش همیشه جواب می دهد مخصوصا وقتی که یک سمت مبلمان شما به طرف دیوار است . با این روش دیگر لازم نیست هزینه خرید یک فرش بزرگ را بدهید وقتی قسمتی که می پوشاند اصلا پیدا نیست !.توجه کنید که سایز فرش باید به گونه ی باشد که پایه جلوی همه مبل ها روی آن قرار گیرد.

فقط میز روی فرش قرار گیرد

این یک روش مناسب برای اتاق های کوچک و یا باریک است.اگر می خواهید فرش را در جلوی مبل قرار دهید ، اجازه دهید چند اینچ از فضای کف در قسمت جلوی بین آن ها قرار بگیرد. برای انتخاب سایز فرش به ابعاد مبل ها دقت کنید (نه فقط اندازه میز). در ضمن از پد فرش مناسب برای فرش خود استفاده کنید تا از لغزش روی کف یا فرش خودداری کند.ست کردن فرش و مبل

اصول ست کردن رنگ مبل با پرده

برای ست کردن مبل و پرده استفاده از ترکیب رنگ کوسن ها و یا انتخاب جنس و طرح پارچه ای هماهنگ با مبل و کوسن برای پرده به خصوص والان آن توصیه می شود.

اگر رنگ دیوار ها و سقف فضایتان سفید است برای از بین بردن حس کسالت و یکنواختی فضا برای پرده، کوسن ها و فرش اتاق تان از یک رنگ واحد و پر جلوه استفاده کنید. رنگ های زرد و سفید برای پرده برای کسانی که عاشق نور خورشید و خانه آفتابی هستند بسیار مناسب است زیرا نور خورشید را به خوبی به داخل خانه هدایت می کنند.

ست کردن فرش و مبل

برای ایجاد فضای صمیمانه تردر دکوراسیون منزل ازپرده ها و فرش های طرح دار استفاده کنید، اگر پارچه پرده هایتان طرح دار است از یکی از رنگ های خنثی منزل تان برای رنگ پرده استفاده کنید. پرده خانه خود را با کوسن و مبلمان ست کنید و فرشی را انتخاب نمایید که از هارمونی رنگ های کل فضا تبعیت می کند

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 تیر 1401

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *