افتتاح حساب ترکیه
سفر به گرجستان

گرجستان آمیزه ای از بهترین تجربه های گردشگری را برای شما خلق می کند. در تور گرجستان با مردم صمیمی و خوش قلب، روستاهای زیبا، جنب و جوش شبانه در تفلیس و سواحل و طبیعی جذاب باتومی روبرو می شوید. گروه سفر شادمگ شما را به سفر به گرجستان دعوت می کند.

درباره کشور گرجستان

گرجستان کشوری واقع در اروپای شرقی و در محل تلاقی اروپا و آسیا است که در سواحل دریای سیاه و کوه های قفقاز قرار دارد.

کشور گرجستان از شمال با روسیه، از جنوب شرقی با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و ترکیه و از غرب نیز با دریای سیاه مرز مشترک دارد.

سفر به گرجستان

گرجستان، کشوری نسبتا کوچک با طبیعتی بسیار متنوع و مناطق کوهستانی، ساحلی، دره‌ های سرسبز و زیبا است. گرجستان در حال حاضر یکی از کشورهای در حال توسعه بوده و به سرعت در حال پیشرفت و مدرن شدن است.

صنعت گردشگری یکی از دلایل محبوبیت این کشور شده است و نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد، طوری که سالانه میلیون ها گردشگر به گرجستان سفر می کنند.
نخستین انسان‌ ها در کشور گرجستان از یک میلیون و هشتصد هزارسال پیش زندگی می کردند و در زمان باستان، این کشور ایبریا نام داشته است که در قرن سیزدهم میلادی با حمله مغول و در زمان‌ حکومت های صفوی، افشاری و قاجاری حملاتی از ایران، عثمانی و روسیه به آن انجام گرفته است.

در نهایت، این کشور زیبا در سال ۱۹۹۱ به استقلال رسیده است. شهر تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان با معماری متنوع و خیابان های سنگی قدیمی جزو شهر تاریخی به شمار می رود و قدمت این شهر به قرن ۵ میلادی بر می گردد.

تقریبا از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی صنعت گردشگری این کشور گسترش یافته است و روز به روز بر تعداد گردشگران گرجستان اضافه می شود.

سفر به گرجستان

وجود شهرهای کوچک و تاریخی، کلیساهای دیدنی، کوه های تماشایی، غذاهای لذیذ و اهالی مهربان و مهمان‌نواز از جمله عواملی هستند که دست در دست هم داده اند تا Georgia را به مقصدی ایده آل برای گردشگران تبدیل کنند، مطمئن باشید از سفر به این کشور پشیمان نخواهید شد.
گرجستان در واقع در مرز دو حوزه دینی مهم اسلام و مسیحیت قرار دارد. همچنین در قرن های ۱۲ و ۱۳ میلادی جزو مهم ترین مراکز فرهنگی در میان کشورهای هم جوار خود به شمار می رفته است.

اطلاعات کلیدی سفر به گرجستان

ویزا: نیاز نیست.
واحد پول: لاری (GEL)
زمان محلی: ۳۰ دقیقه جلوتر از تهران (۴ GMT+)
زبان رسمی: گرجی
دین اکثریت مردم: مسیحیت
بهترین زمان سفر: فصل های بهار و تابستان
سبک تفریحات: شنا، تفریحات آبی و شهرگردی
نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز
سوغاتی ها: زیورآلات دست‌ساز نقره، چورچخلا (نوعی خوردنی که با گردو و انگور درست می‌شود)، رومیزی با طرح‌های سنتی، فرش و قالیچه دستباف، پاپاخی (کلاه های پشمی بزرگ)، ادویه‌های گرجی، چای گرجی و …

سفر به گرجستان

آب و هوای گرجستان

آب ‌وهوای قسمت غربی کشور گرجستان نیمه ‌گرمسیری و قسمت شرقی آب و هوای قاره ‌ای دارد. همچنین بیشترین قسمت گرجستان را کوهستان تشکیل داده و بر همین اساس زمستان های پربرف و بهار و تابستان مطبوعی دارد و اینکه در قسمت شمالی این کشور شاهد آب و هوای کوهستانی خواهید بود.

در سفر به گرجستان در نواحی ساحلی گرجستان نیز آب‌ و‌هوای گرم و مرطوب را تجربه خواهید کرد که همراه با رطوبت و میزان بارندگی خیلی زیاد است.

در حالت کلی، آب و هوای گرجستان مطبوع و مناسب سفر است و میانگین دما در این کشور از منفی ۱ درجه سانتی گراد تا ۳۲ درجه سانتی گراد در فصل های مختلف متغیر است.

غذاها و خوراک های معروف سفر به گرجستان

کشور گرجستان از لحاظ غذایی فرهنگ غنی دارد و در واقع سبک پخت غذا در این کشور از گرجی های باستانی، اروپایی و آسیایی گرفته شده است.

سفر به گرجستان

به طوری که غذاهای گرجی ترکیبی از مزه های کشورها و تمدن های مختلف است و این نوع غذاها به خاطر ورود تاجران و بازرگانان از شهرها و کشورهای مختلف به این منطقه است.

آنها با خودشان غذاهای محلی شان را نیز آورده اند و اکنون جزو غذاهای گرجی به شمار می روند. گرجی ها در غذای خود از گوشت زیاد استفاده می کنند، اما با این حال انواع غذاهای گیاهی نیز در فرهنگ غذایی شان یافت می شود.

یکی از غذاهای معروف و خوشمزه‌ در کشور گرجستان خینکالی نام دارد، غذایی به شکل لقمه با گوشت و انواع مختلف ادویه پخته می شود.

همچنین غذاهای محبوب کشور گرجستان عبارتند از اوستری (خوراک گوشت)، لوبیو (نوعی خوراک لوبیا) و شیشلیک. برای وعده صبحانه نیز نانی به نام خاچاپوری دارند که هنگام سفر به گرجستان سرو تخم مرغ را در داخل این نان های قایقی شکل می گذارند.

از پیش غذاهای خوشمزه کشور گرجستان می توان به پی خالی اشاره کرد؛ توپک های خمیری و سبزرنگ که از سبزیجات معطر، گردو و ادویه تهیه می شوند.

چخخبیلی نیز نوعی خورشت گرجی است که جزو غذاهای سنتی به شمار می رود و این غذا با نام عجیب خود طعم بی نظیری نیز دارد و ترکیب خوشمزه ای از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه مانند ترخون است.

جالب اینجاست که نام این خورشت از کلمه خوخوبی گرجی گرفته شده و به معنای قرقاول است و این غذا را با نان سرو می کنند.

چاناخی یکی دیگر از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گرجستان است که در گذشته در ظروف سفالی طبخ می کردند و به همین دلیل این نام را به خود گرفته است. این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که همراه با گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می شود.

صفر تا صد نکات مهم برای خرید یک فلاسک چای خوب

سفر به گرجستان

چاکاپولی نیز یکی از خورشت های محبوب میان مردم گرجی است که با استفاده از گوشت بره یا گوساله همراه با سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و چندین سبزی تازه مانند جعفری، نعنا، شوید و گشنیز به همراه نمک و ادویه طبخ می شود. این غذا در فصل بهار بسیار طرفدار داشته، حتی در میان توریست ها در سفر به گرجستان نیز شهرت خاصی دارد.

مناسبت ها و جشن های ملی در گرجستان

گرجستان نیز همانند سایر کشورها دارای اعیاد و جشن های خاصی است و در طی سال چنین روزهایی را جشن می گیرند.

بنابراین بهتر است قبل از سفرتان در سفر به گرجستان با اطلاع از زمان این عید ها و جشنواره ها راهی این کشور بی نظیر شوید.

در ادامه چندین عید و جشن را برایتان معرفی می کنیم:

عید پاک

یکی از مهم ترین جشن های مذهبی و مراسم های گرجستان، عید پاک است که جزو تعطیلات رسمی کشور محسوب می شود. مسیحی ها معتقدند در این روز سربازان رومی مسیح را به صلیب کشیده اند و پس از آن او زنده شده است که نشان دهنده روز رستاخیز است.

نماد مراسم و جشن عید پاک، تخم مرغ های رنگ شده هستند. وجود این تخم مرغ ها نیز همانند زندگی دوباره در رستاخیز بوده که جوجه ها از تخم مرغ بیرون می آیند.

مسیحیان اکثر تخم مرغ ها را به یاد خون مسیح قرمز رنگ می کنند. نمادهای دیگر استفاده شده در عید پاک سبزه به نشانه زندگی جدید و خرگوش نماد زایش است. اکثر اهالی گرجستان در روز عید پاک به کلیسا می روند و به دعا و نیایش می پردازند، همچنین با تخم مرغ های رنگی، گل و شیرینی، شراب به مزار مردگان می روند.

جشن کریسمس

از مناسبت های اصلی و معروف کشور گرجستان جشن کریسمس است که این جشن مصادف با شروع سال نو میلادی برگزار می شود. در این روزها در سفر به گرجستان، خیابان ها با درخت های کاج تزئین شده و ریسه های درخشانی بر روی درختان آویزان می کنند.

سفر به گرجستان

در جشن کریسمس در همه شهرهای گرجستان جشن و شادی همراه با برنامه های تفریحی و کنسرت های جذاب را تجربه خواهید کرد.

جشن هالووین

یکی از مراسم های خاص گرجستان برگزاری جشن هالووین است که همزمان با سراسر جهان برگزار می شود. یکی از بخش های هالووین به رقص بالماسکه مربوط می شود که جزو رسوم کشور گرجستان بوده و رقص بالماسکه، مراسم قاشق زنی و پارتی های هالووین در خیابان های گرجستان برگزار می شود.

برای شرکت در جشن هالووین باید طبق رسوم لباس های عجیب و خاصی بپوشید و همراه با کدوهای تو خالی و تزیین شده ترسناک، شوخی های وحشتناک و … به شادی بپردازید، قدمت این جشن به دو هزار سال پیش و زمان سلتیک ها بر می گردد.
حال علاوه بر جشن های ذکر شده چندین نوع جشنواره نیز در کل کشور گرجستان برگزار می شود .

عبارتند از

جشنواره جم یا رنگ در بهار، جشنواره بستنی، جشنواره گل، جشنواره روز استقلال گرجستان، جشنواره پنیر تفلیس، جشنواره بین المللی تئاتر، جشنواره بین المللی فیلم، جشنواره موسیقی Open Air، جشنواره ارتدکس گرجستان، جشنواره غذا و جشنواره موسیقی جاز.

یکی از پر طرفدار ترین جشن های گرجستان به مناسبت بزرگداشت شهر تفلیس برگزار می شود و گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود و سفر به گرجستان می کشاند.

جشنواره تبلیسوبا همراه با پوشیدن لباس های رنگارنگی است که از سال ۱۹۷۹ در حال برگزاری است و در این جشنواره مردم به شادی و انجام ورزش های محلی مشغول هستند. این جشنواره هر سال در فصل پاییز برگزار می شود و یکی از پر طرفدارترین جشن های گرجستان به شمار می رود.
جشنواره آهنگ سامگرلو نیز یکی دیگر از شاد ترین جشن های گرجستان است که در ماه اکتبر برگزار می شود و در این جشنواره، ساز و آهنگ محلی، صنایع دستی گرجستان و غذا های سنتی به نمایش گذاشته می شوند. سفر به گرجستان در این ماه پیشنهاد می شود.
جشنواره پنیز یکی از جالب ترین و عجیب ترین جشنواره در کل جهان به شمار می رود، جشنواره ای که در تمام فصل ها به ارائه متنوع ترین پنیرها می پردازد.

در این جشنواره خوشمزه برای حمایت از کشاورزی و انجمن پنیر سازان گرجستان بیش از ۶۰ نوع پنیر از سراسر گرجستان جمع آوری می شود و شما نیز از هر پنیری که خوشتان آمد می توانید خریداری کنید. جشنواره پنیر یک نوع رسم گرجی به شمار می رود که همه ساله در ۲۴ جولای برگزار می شود.
جشنواره هنر های قومی با حضور اقوام کرد، آذری، اکراینی و روسی برگزار می شود. در این جشنواره مردم هر قوم آوازها و رقص های محلی شان را به نمایش می گذارند.

در این جشنواره انواع فعالیت های هنری، صنایع دستی، موسیقی محلی، موسیقی مدرن، نمایش سلاح های رزمی، آهنگری، ساخت سبد، گلدوزی، خیاطی، بافندگی، آلات موسیقی دست ساز، سفال گری، سرامیک سازی، نجاری، سنگ تراشی، چوبکاری، جواهر سازی، آشپزی، طب سنتی، هنرهای رزمی و رقص محلی انجام می گیرد.

جشنواره هنرهای قومی از سال ۲۰۰۴ میلادی در حال اجرا است و جزو محبوب ترین جشن های گرجستان به شمار می رود.
جشنواره موسیقی پازیسوبا نیز یکی از جشنواره های مشهور موسیقی به شمار می رود که در فصل پاییز برگزار می شود و در این جشنواره می توانید از موسیقی زنده، اجرای رقص، مسابقات ورزشی، گل آرایی، سرو غذا های گرجی لذت ببرید.

این جشنواره از سال ۱۹۹۲ میلادی در حال برگزاری است و در چند سال اخیر به عنوان جشنی پرانرژی شهرت دارد.

جشنواره جاز یکی از مهیج ترین جشن های گرجستان است و به عنوان یک سنت دیرینه در تالار کنسرت تفلیس فیلاهارمونیا برگزار می شود، این جشنواره از سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار می شود و موسیقی آنها شامل شاخه هایی موسیقی مانند پاپ، راک، جاز و اوانتگارد است.

۲۸ آوریل به عنوان روز جهانی جاز توسط یونسکو ثبت شده است، بنابراین با شرکت در این جشنواره خاطره انگیز ترین روز برای خود و خانواده تان خواهید ساخت.
جشنواره بستنی از خوشمزه ترین جشن های گرجستان به شمار می رود که همواره مورد توجه گردشگران بین المللی قرار می گیرد.

دیدنی های کردان روستای جادویی که تهرانی ها نباید ازش غافل بشن

این جشنواره از سال ۲۰۱۷ در پارک متسمیندا برگزار می شود و در این جشنواره انواع بستنی ها از سراسر دنیا آورده می شوند. اگر در اوج گرمای تابستان سفر به گرجستان داشته اید، حتما در جشنواره بستنی شرکت کنید و از طعم بستنی های خوشمزه لذت ببرید و خنک شوید.

سفر به گرجستان
چند نمونه جشنواره دیگر در کشور گرجستان عبارتند از جشنواره بالون‌های آسمانی که سالانه در ۱ تا ۳ سپتامبر در باغهای Callaway کوه پاین برگزار می‌شود و در این جشنواره بالن‌ها در سایزها و رنگ های مختلف به پرواز در می آیند.

فستیوال باربیکیو در فضای باز هر ساله در ۸ و ۹ سپتامبر در جنوب گرجستان برگزار می گردد و مناسب ترین جشنواره برای گذران تعطیلات آخر هفته با فعالیت‌های سرگرم کننده در فضای باز است که انواع گوشت را با باربیکو کباب می کنند.

محدودیت های کرونایی در گرجستان

در گرجستان کافه ها، مراکز خرید و رستوران ها از صبح تا ساعت ۹ شب در فضای باز به کار خود ادامه می دهند.

رستوران ها و کافه ها باید با استفاده از اقدامات احتیاطی ذکر شده در قوانین جلوگیری از شیوع کرونا را به مشتری های خود خدمات را ارائه دهند. قانون منع رفت و آمد برای آن ها نیز اعمال خواهد شد و به جز شنبه و یکشنبه فقط در طول هفته می توانند کار کنند.

کدام گردشگران مجاز به سفر به گرجستان دارند؟

در حال حاضر برای مسافرانی که واکسن کرونا را دریافت کرده، هیچ گونه محدودیت ورودی به کشور گرجستان وجود ندارد و تنها مسافران واکسینه نشده ملزم به ارائه تست PCR می باشند و این تست یکی از شرایط رفتن به گرجستان می باشد.

سفر به گرجستان

شرایط افرادی که در گرجستان واکسینه شده اند چگونه است؟

افراد کاملاً واکسینه شده می توانند بدون استفاده از ماسک یا فاصله فیزیکی فعالیت خود را از سر بگیرند، مگر در مواردی که قوانین و مقررات دولتی و محلی تعیین می کنند.

صدور ویزای گرجستان برای ایرانیان

ایرانیانی که با تور سفر به گرجستان قصد سفر به تفلیس و یا باتومی را دارند، نیازی به اخذ ویزا نداشته و بدون نیاز به ویزا می توانند تا 45 روز در گرجستان اقامت داشته باشند.

ایرانیان در هر کجای دنیا که باشند یک مرتبه مهر خروج از فرودگاه مبدا بر روی پاسپورت آن ها خورده و در زمان ورود به یکی از فرودگاه های گرجستان، مهر ورود بر روی پاسپورت زده می شود.

هنگام خروج از گرجستان هم مهر خروج بر روی پاسپورتشان زده می شود. ویزای گرجستان در حالت کلی، یا یکبار ورود یا چند بار ورود می باشد.

ویزای یکبار ورود گرجستان 30 روز اعتبار دارد ولی ویزای چندبار ورود تا 5 سال معتبر بوده و شخص می تواند در هر بازه 180 روزه، 90 روز در خاک گرجستان اقامت داشته باشد.

جاهای دیدنی گرجستان

دریاچه لاکپشت تفلیس

در این جاذبه خبری از لاک‌پشت نیست، بلکه به اعتقاد مردم گرجستان، این دریاچه از بالا شبیه به لاک‌پشت است و بنابراین نام آن را گذاشته‌اند: دریاچه لاک‌پشت (Turtle Lake).

این دریاچه زیبا یکی از زیباترین و خوش آب‌وهوا‌ترین جاهای دیدنی گرجستان و شهر تفلیس است که به‌عنوان تفرجگاه تابستانی بسیاری از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی سفر به گرجستان محسوب می‌شود.

این جاذبه تله‌کابین دارد و در ضمن مکانی مناسب برای شنا و آفتاب ‌گرفتن در فصل تابستان و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه در طول سال است.

سفر به گرجستان

هر ساله به مناسبت‌های مختلف، کنسرت‌های متنوعی در اطراف دریاچه لاک‌پشت‌ها برگزار می‌شود که بر زیبایی و جذابیت این جاذبه طبیعی می‌افزاید.

این دریاچه در محله واکه و نزدیک سفارت ایران در تفلیس، در دامنه شمالی کوه مقدس واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا ۶۸۶ متر بوده و از آب رودخانه وارازی تغذیه می شود. بیشترین عمق آن به ۲٫۶ است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس دریاچه لاکپشت تفلیس : گرجستان، نواحی غربی تفلیس، منطقه واکه

پل صلح در تفلیس، رقص شبانه‌ی آب

پل صلح (The Bridge of Peace) از زیباترین و مدرن‌ترین بناهای کشور گرجستان و شهر تبلیس است. این پل بر روی رود کورا واقع شده است و دو بافت سنتی و تازه‌ شهر تفلیس را بهم متصل می‌کند.

پل صلح ۱۵۰ متری است در سال ۲۰۱۰، توسط یک معماری ایتالیایی بنا نهاده شده و تبدیل به یکی از عناصر مدرنیته در گرجستان گشته است. با معماری چشم‌نواز و نورپردازی خاص خود (بیش از ۶۰۴۰ لامپ LED)، علاقه‌مندان فراوانی را به خود جذب می‌کند. این پل زیبا را  در سفر به گرجستان ببینید.

سفر به گرجستان

نکته جالب توجه این است که این پل فقط برای عبور و مرور عابران پیاده است و شما در عین حال که از زیبایی خود پل بهره‌مند می‌شوید، در طول مسیر مشرف به مجسمه کارتلیس ددا بر روی یکی از تپه‌های مجاور، مسجد جامع سامبا در تپه‌ای دیگر و نیز کلیسای ناریکالا خواهید بود.

همچنین انتهای یک سمت پل به بازار سنتی تفلیس می‌رسد و سمت دیگر آن شاهد فواره‌های آب و مجسمه پیانو خواهید بود. رقص شبانه آب همراه با موسیقی کلاسیک از برنامه‌های مفرح این پارک است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس پل صلح تفلیس : گرجستان، تفلیس، بافت تاریخی شهر

شهر باتومی ، بهشت گرجستان

شهری بندری در ساحل دریای سیاه است که علاوه بر دارا بودن زیبایی‌های طبیعی با اقدامات مسئولان گرجستان در زمینه ایجاد مکان های مناسب گردشگری تبدیل به یکی از جاذبه‌های اصلی و جاهای دیدنی گرجستان شده است. همواره شاهد رشد روزافزون بازدیدکنندگان از جاهای مختلف دنیا در سفر به گرجستان است.

سفر به گرجستان

دسترسی به این شهر از دو راه هوایی و زمینی امکان‌پذیر است.

دلفیناریوم باتومی

این دلفیناریوم یکی از مقاصد اصلی گردشگران و از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر است که در آن همه روزه می‌توانید شاهد نمایش رقص دلفین‌ها در آب همراه با موسیقی باشید.

این پارک فرصتی را برای کسانی‌که عاشق این موجودات باهوش و خوش اخلاق هستند فراهم می‌کند تا بتوانند در کنار تماشای شنای دلفین‌ها در آب، با آن‌ها شنا و این تجربه هیجان‌انگیز را چاشنی سفرشان کنند.

سفر به جواهرده ؛ روستای بهشتی که حتما باید آن را دید

باغ گیاه‌شناسی باتومی

اگر به دیدن گل و گیاه علاقه دارید و در این بین، دوست دارید در سفرتان تجربه قدم زدن در باغی ۱۰۷ هکتاری را به دست آورید، باغ گیاه‌شناسی باتومی همان مدینه فاضله شماست.

این باغ یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‎شناسی شوروی سابق و تنوع گیاهی آن شامل انواع گل و گیاه از شرق آسیا، استرالیا، آمریکای جنوبی، همیالیا و مدیترانه است.

بلوار باتومی (Seaside park)

اگر دوست دارید به جاذبه‌ای بروید که کمی از تاریخ گرجستان برایتان بگوید و در معماری‌اش، نمادها و نشانه‌های این کشور را منعکس کند، حتما به بلوار باتومی سر بزنید.

این بلوار یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گرجستان است و در امتداد ساحل و به طول ۷ کیلومتر قرار دارد. بافت این بلوار به سبک اروپای قرن ۱۹ است و زیبایی ایتالیایی و محیط رویایی آن، هر گردشگری را در سفر به گرجستان به خود جذب می‌کند.

میدان اروپا

اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین میدان‌های باتومی را معرفی کنیم، میدان اروپا را باید نام ببریم. این میدان یکی از جاذبه‌های شهر باتومی و نقطه اتصال شهر باتومی به منطقه اروپایی گرجستان است.

همه ساله کنسرت‌های بزرگ و باشکوهی در این میدان توسط هنرمندان بزرگ برگزار می‌شود.

مجسمه علی و نینو (Ali and Nino) و برج الفبا (Alphabet Tower) از دیگر دیدنی‌ های گرجستان هستند.

اوپلیستسیخه ، شهر سنگی گرجستان

اگر علاقه‌مند به تاریخ باستان و قدمت نهفته در دل سنگ و خاک هستید، بازدید از این شهر اکیدا توصیه می‌شود.

شهری با قدمی ۲۵۰۰ ساله که تماما از سنگ ساخته شده و با دیدن آن می‌توان به خوبی نوع زندگی اقوام و ساکنین آن را در ذهن متصور شد.

سفر به گرجستان

شهر سنگی اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)، از مجموعه جاهای دیدنی گرجستان. این شهر در ۱۰ کیلومتری شرق شهر گوری (Gori) واقع شده و معنای اسم آن، قلعه خدایان است.

شهر شبیه غار است و ساختاری سه لایه (زیرین، میانی، بالایی) دارد که متشکل از انواع مغازه‌های مختلف نظیر نانوایی، داروخانه، زندان، سیاه‌چال، معابد و آمفی تئاتر است.

در کشفیات باستان‌شناسان، آثار مربوط به الهه خورشید که قبل از ظهور مسیحیت در این منطقه پرستش می‌شده به چشم می‌خورد.

با گسترش مسیحیت این شهر رفته‌رفته اهمیت خود را از دست داده و اکنون تنها به یک جاذبه با شکوه گردشگری برای گردشگران تبدیل شده است.

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ عصر

آدرس اوپلیستسیخه گرجستان : فاصله ۸.۵ کیلومتری از جنوب شرقی شهر گوری- کرانه چپ رود کرا

متسختا، پایتخت باستانی گرجستان

شهر قدیمی مستختا (Mtskheta) از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و از جمله جاهای دیدنی در سفر به گرجستان به شمار می‌رود. تا قبل از قرن ششم میلادی و پایتخت شدن شهر تفلیس، این شهر پایتخت گرجستان بوده .

می‌توان تصور کرد که به‌خاطر موقعیت استراتژیکش، چه گنجینه‌ عظیم تاریخی و فرهنگی در دل خود نهفته دارد.

کلیسای سوتیتسخوولی (Svetitskhoveli) از جمله این گنجینه‌هاست که قدمتش به قرن یازدهم میلادی می‌رسد و دارای معماری باشکوه مذهبی است.

کلیسا، دروازه، برج ناقوس، دژ و قلعه از بخش‌های مهم این کلیسای دیدنی به شمار می‌آیند. مقبره بنیان‌گذار تفلیس، «شاه واختانگ گرگاسالی» و تعدادی از مهمترین پادشاهان گرجستان، در این کلیسا قرار دارد.

کلیسای سامتاورو (Samtavro) و صومعه مقدس جواری (Monastery Jvari) از دیگر بناهای واقع در شهر متسختا هستند که یادآور معماری دوران قرون وسطی هستند.

آدرس: گرجستان، ۲۰ کیلومتری شمال تفلیس

صومعه گلاتی، نزدیک به خدا

صومعه گلاتی (Gelati Monastery) یکی دیگر از جاهای دیدنی گرجستان است که آن را شاهکار عصر طلایی گرجستان می‌نامند.

این صومعه در سال ۱۱۰۶ به دستور شاه داوید چهارم، از مشهورترین پادشاهان گرجستان بنا شده است و اکنون جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود.

سفر به گرجستان

این صومعه بر روی یک تپه واقع است تا به اعتقاد سازندگان به خدا نزدیک‌تر باشد. صومعه گلاتی از مراکز مشهور فرهنگی، مذهبی و روشنفکری زمان خود بوده. معماری این صومعه نمودار سبک معماری بیزانسی است که در آن شمایل مذهبی و مقدس با استفاده از موزاییک بر روی دیواره‌های صومعه حک می‌شده.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب

هزینه بازدید: رایگان

آدرس صومعه گلاتی : Rd to Gelati Monastery, Motsameta, Georgia

واردزیا، لانه زنبور

نگران نباشید، خبری از زنبور نیست، تنها مجموعه‌ای از خانه‌های غار شکل هستند .

در قرن دوازدهم میلادی به دستور شاه تامار (نخستین پادشاه زن گرجستان) ساخته شده. این مجموعه برای مقابله با حمله مغولها در دل کوه و در جنوب غربی کشور گرجستان و در امتداد رودخانه مکتواری (Mtkvari) ساخته شده‌اند.

سازه‌های تو در تو با سیستم آب‌رسانی پیچیده که نمایانگر میزان تلاش مردم برای ایجاد مکانی برای سکونت و در عین حال دور ماندن از حمله مغول‌ها است.

اما این زلزله بود که این‌بار نقش مغول را ایفا کرد . باعث تخریب بخش‌های وسیعی از این شهر شد . آنچه امروز شاهد آن هستیم، بقایای این شهر صخره‌ای عجیب و حیرت‌آور است.

واردزیا (Vardzia) یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی گرجستان و قطعا از مقاصد گردشگری است. مناسب برای افرادی است که در سفر به گرجستان سفر به عمق تاریخ در دل اعماق کوه را به جاهای سهل‌الوصول و در دسترس ترجیح می‌دهند.

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۷ شب

آدرس واردزیا گرجستان : جنوب گرجستان، ۳۰ کیلومتری آسپیندزا، سمت چپ ساحل رودخانه متکواری در دامنه‌های کوه اروشتی

شرایط افرادی که در گرجستان واکسینه شده اند چگونه است؟

افراد کاملاً واکسینه شده می توانند بدون استفاده از ماسک یا فاصله فیزیکی فعالیت خود را از سر بگیرند، مگر در مواردی که قوانین و مقررات دولتی و محلی تعیین می کنند.

آب و هوای گرجستان چگونه است؟

آب ‌وهوای قسمت غربی کشور گرجستان نیمه ‌گرمسیری و قسمت شرقی آب و هوای قاره ‌ای دارد. همچنین بیشترین قسمت گرجستان را کوهستان تشکیل داده و بر همین اساس زمستان های پربرف و بهار و تابستان مطبوعی دارد و اینکه در قسمت شمالی این کشور شاهد آب و هوای کوهستانی خواهید بود.

چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

آیا این مفید بود؟

Thanks for your feedback!

نویسنده: سیده سمانه جلیلی

آخرین بروز رسانی

23 بهمن 1400

بروز رسانی توسط

سیده سمانه جلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *